[I] Tolwegen in Italië: Telepass & alternatieve routes

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

[I] Tolwegen in Italië: Telepass & alternatieve routes

Bericht door waldo79 » di 22 feb 2011, 14:27

In Italië zijn hoe dan ook veel minder tolvrije alternatieven dan in Frankrijk of Spanje ;)

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [I] A012 Genova - Livorno - Roma

Bericht door Snelwegenkenner » di 22 feb 2011, 15:53

Klopt, maar dit was er zo eentje en nog een goede ook. :)

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [I] A012 Genova - Livorno - Roma

Bericht door nederland24 » di 22 feb 2011, 16:30

waldo79 schreef:In Italië zijn hoe dan ook veel minder tolvrije alternatieven dan in Frankrijk of Spanje ;)
Eigenlijk heeft Italie helemaal geen goede alternatieven voor de tolwegen. Alleen rond de Povlakte heb je redelijke alternatieven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] A012 Genova - Livorno - Roma

Bericht door Chris » di 22 feb 2011, 16:31

De Italiaanse tol is dan ook veelal maar de helft van de Franse. Alleen enkele snelwegen in de Alpen (rond Aosta en van Torino naar Bardonecchio) zijn even duur of duurder dan de Franse tegenhangers.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A012 Genova - Livorno - Roma

Bericht door Pino » di 22 feb 2011, 17:00

nederland24 schreef:Eigenlijk heeft Italie helemaal geen goede alternatieven voor de tolwegen. Alleen rond de Povlakte heb je redelijke alternatieven.
Mijn gedachte is eerder omgekeerd. Als tolvrij alternatief praat je over de zogenaamde superstrade, en daar heb je er in de Povlakte maar relatief weinig van. Voor zover ze er zijn, zijn ze maar redelijk kort zodat ze alleen op regionaal niveau een snelle tolvrije verbinding vormen, maar niet op doorgaand niveau (denk bijvoorbeeld aan de SS35 aan de noordkant van Milaan).

Juist verder naar het zuiden komt er meer tolvrij beschikbaar, in die zin zelfs dat er een aparte draad beschikbaar is over expreswegen in Midden-Italië. De meest prominente daarvan is toch de SS3bis / E45 die je tolvrij van Ravenna naar kort voor Rome kan brengen, een traject van honderden kilometers. En dan zeg jij dat er alleen in de Povlakte tolvrij doorgereden kan worden? Nog verder naar het zuiden draait alles om tolvrije wegen. Meer naar het einde van de laars (regio's als Puglia, Calabria en Basilicata) is er zelfs geen tolweg meer over en is alles hetzij tolvrije autosnelweg hetzij expressweg.

Wie trouwens de huidige Aurelia als goed tolvrij alternatief op weg naar Rome ziet, kan beter op zoek naar tolvrije routes waaraan je wel wat overhoudt. Op de meest directe route Milaan - Rome via de A1 betaal je EUR 35 enkele reis. Maak je de omweg via Livorno en de tolvrije Aurelia, dan betaal je alleen al EUR 31 aan tol voor de nu al bestaande autosnelweg-gedeelten. En daar komt de benzine voor de extra kilometers dan nog bij.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [I] A012 Genova - Livorno - Roma

Bericht door nederland24 » di 22 feb 2011, 17:46

^^Ik ben alleen nog maar in Noord-Italie geweest en daar zijn ze nou niet ruimschoots aanwezig, als er al iets is. Een alternatief voor de A12 is er niet en ook voor de A26 en de A22 bestaan er geen alternatieven, tenzij je de hele dag onderweg wilt zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] A012 Genova - Livorno - Roma

Bericht door Vinny » di 22 feb 2011, 18:00

In Zuid-Italie heeft de Italiaanse regering het heffen van tol op diverse wegen opgeschort, om de regio economisch aantrekkelijker te maken. Dat is al in (of voor) de jaren '80 gebeurd (bron: Beste boek van de weg)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A012 Genova - Livorno - Roma

Bericht door Pino » di 22 feb 2011, 18:08

nederland24 schreef:Een alternatief voor de A12 is er niet en ook voor de A26 en de A22 bestaan er geen alternatieven, tenzij je de hele dag onderweg wilt zijn.
Logisch. Frankrijk legt ook geen expresweg aan direct parallel aan de Route du Soleil. Alleen Spanje is geloof ik zo gek om autovia's aan te leggen die vlakbij de tolwegen lopen. Tolvrije expreswegen liggen bij uitstek in gebieden waar aanleg van een tolweg, om welke reden dan ook, niet wenselijk bleek.

@Vinny, ik kan het mis hebben, maar volgens mij is er op de A3 ten zuiden van Salerno nooit tol geheven. Dat stuk is opgeleverd in de jaren 1966-1972. Overigens inderdaad om economische redenen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] A012 Genova - Livorno - Roma

Bericht door Vinny » di 22 feb 2011, 18:16

Dat gaat mijn kennis te boven :) Het is en voor mijn tijd, en er is geen (betrouwbare) bron. Wat ik wel weet is dat ten oosten van Napels in de jaren '90 een aantal ongebruikte tolpleinen lagen. De oostelijke randweg van Napels was vroeger tolplichtig en heeft men ooit fysiek afgeschaft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A012 Genova - Livorno - Roma

Bericht door Pino » di 22 feb 2011, 18:25

De situatie bij Napels staat natuurlijk los van mijn opmerking over de A3. Goed mogelijk dat sommige wegen in Campania inderdaad ergens in de jaren '80 tolvrij zijn gemaakt.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [I] A012 Genova - Livorno - Roma

Bericht door Snelwegenkenner » di 22 feb 2011, 18:50

Chris schreef:De Italiaanse tol is dan ook veelal maar de helft van de Franse. Alleen enkele snelwegen in de Alpen (rond Aosta en van Torino naar Bardonecchio) zijn even duur of duurder dan de Franse tegenhangers.
Ergens wel logisch, want die wegen zijn mooi en prachtig. 8-)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] A012 Genova - Livorno - Roma

Bericht door Vinny » di 22 feb 2011, 20:32

Pino schreef:De situatie bij Napels staat natuurlijk los van mijn opmerking over de A3. Goed mogelijk dat sommige wegen in Campania inderdaad ergens in de jaren '80 tolvrij zijn gemaakt.
Maar het zou goed kunnen dat wellicht in de jaren '60 men besloten heeft om de A 3 op proef tolvrij te houden en dat toen later is geconstateerd dat het economisch zinvol was en dus de tolhuisjes op andere plekken heeft afgebroken. Dan blijf ik nog steeds met een vraag zitten, namelijk de meest brakke snelweg van de regio, de A 3 ten noorden van Salerno is altijd tolplichtig is gebleven. Ik kan daar zelf helemaal geen verklaring voor verzinnen, wellicht weet jij die, Pino?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] A012 Genova - Livorno - Roma

Bericht door Chris » di 22 feb 2011, 20:34

De A3 is in het beheer van een tolconcessionaire, de autostradameridionali. De A3 verder zuidelijk is in het beheer van ANAS, de Italiaanse wegbeheerder. Bij mijn weten is de A3 zuidelijk van Salerno nooit een tolweg geweest, hij is in 1974 ook pas volledig opengesteld. Misschien bedoelen ze de A30, de bypass van die regio (Caserta - Salerno). De andere snelwegen in die regio zijn wel tolwegen behalve de tangenziale van Napoli.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] A012 Genova - Livorno - Roma

Bericht door Vinny » di 22 feb 2011, 20:42

De E841 is ook een weg die geen tolweg is, al is de aansluiting op de A 30 wat zwakjes (via de SS7 en de SS7bis), en de huidige A 1 ten oosten van Napels alsmede de stedelijke inprikker van de A 3 in Napels zijn tolvrij. :)

De A 30 is wel een tolweg.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A012 Genova - Livorno - Roma

Bericht door Pino » di 22 feb 2011, 20:55

Al met al laat de regio Campania een heel divers beeld zien. Het einde van de A1 en de A3 zijn tolvrij, maar de Tangenziale is grotendeels tolplichtig evenals de A16 en de A30. Dan heb je nog de E841, die de status heeft van Raccordo Autostradale en die zijn in Italië van oudsher overal tolvrij. Van de E841 en A30 weet ik dat oorspronkelijk gepland was om de A30 helemaal door te laten lopen tot aan de A3, maar men uiteindelijk is gestopt ter hoogte van de aansluiting met de toen al bestaande E841.

Voor de beantwoording van je vraag kan ik natuurlijk vrolijk beginnen met een antwoord als "De A3 richting Salerno is nou eenmaal in concessie gegeven, de A3 ten zuiden van Salerno niet, de E841 ook niet en het einde van de A1 heeft men uit concessie genomen". Maar de werkelijke vraag is natuurlijk welke factoren tot die keuzes hebben geleid.

Over de A3 ten zuiden van Salerno kan ik kort zijn. Die is tolvrij aangelegd met als doel om de regio Calabria economisch te stimuleren. Daarbij is bij mijn weten nooit sprake geweest van proef. De weg is hoe dan ook op geen enkele manier voorbereid op tolheffing, met name de afritten niet. De genoemde andere wegen zijn nooit aangelegd met dat doel van economische ontsluiting en zijn dus in concessie gegeven op de wijze die de Italiaanse overheid gepast leek. Dus waarom het laatste stukje A1 (ik begrijp dat het tolstation vroeger bij afrit Casoria lag) wel gratis maken en het eerste stuk A3 en de Tangenziale niet? Ikzelf kan daar alleen maar naar raden. Een economische stimulans voor de regio Campania -mogelijk in samenhang met de aardbeving van 1980- is mogelijk, maar alleen een stukje A1 lijkt dan een vrij beperkte maatregel. Wellicht had de maatregel toch een eerder verkeerskundige achtergrond? Was beëindiging van de genoemde andere concessies eveneens een wens, maar was dat financieel niet haalbaar? Oud-Italiaanse vriendjespolitiek?

Anyway, we raken behoorlijk verwijderd van het gat in de A12. Tijd voor een apart draadje over wegen in de regio Napoli?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Tolwegen in Italie en hun alternatieven

Bericht door Vinny » di 22 feb 2011, 22:56

Inderdaad. Omdat ik trouwens dénk dat de meeste mensen geinteresseerd zijn in de wat bredere discussie over waar tolwegen zijn en hoe je ze kunt vermijden heb ik het wel even wat breder gepakt ;)

Kortom, deze draad is gesplitst ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I] A012 Genova - Livorno - Roma

Bericht door SnarfFlevoland » di 22 feb 2011, 23:32

Chris schreef:De Italiaanse tol is dan ook veelal maar de helft van de Franse. Alleen enkele snelwegen in de Alpen (rond Aosta en van Torino naar Bardonecchio) zijn even duur of duurder dan de Franse tegenhangers.
Alle A-wegen zijn in Italië eigenlijk een stuk goedkoper als in Frankrijk. Het zijn juist de T-wegen die in Italië even duur of zelfs een stuk duurder kunnen zijn. Zo vind ik de T2 (Grote St-Bernhardtunnel) een veel te dure weg voor maar een 6 kilometer lange tunnel. Een enkeltje heeft ons eens €24,00 voor alleen een auto gekost! :idea:

Als je je dan bedenkt dat zo'n mooie 9 kilometer lange Seelisbergtunnel in principe niks kost (ja, een tolvignet die je toch al nodig hebt) dan is zo'n bedrag voor de St-Bernhardtunnel schrikbarend hoog.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I]Tolwegen in Italie en hun alternatieven

Bericht door Vinny » wo 23 feb 2011, 19:01

De exploitatiekosten van dit soort tunnels zijn tegenwoordig een stuk hoger, vanwege extra veiligheidspersoneel dat is aangenomen na de diverse alpentunnelbranden. Je kunt je natuurlijk afvragen of de veiligheid daarmee echt is verbeterd, maar dat is een andere discussie ;)

De Zwitserse tunnels worden dan weer betaald uit het algemene potje, aangezien Zwitserland geen extra tolwegen heeft.
Voor de beantwoording van je vraag kan ik natuurlijk vrolijk beginnen met een antwoord als "De A3 richting Salerno is nou eenmaal in concessie gegeven, de A3 ten zuiden van Salerno niet, de E841 ook niet en het einde van de A1 heeft men uit concessie genomen". Maar de werkelijke vraag is natuurlijk welke factoren tot die keuzes hebben geleid.
Pure speculatie van mijn kant: Eigenlijk had de Italiaanse overheid beloofd om meer wegen tolvrij te maken, maar alleen het opheffen van de tol in de buurt van Napels was 'betaalbaar', waarschijnlijk omdat de concessiehouder de tarieven op de overige tolwegen in de regio kon 'aanpassen'..., maar wellicht denk ik te cynisch ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [I]Tolwegen in Italie en hun alternatieven

Bericht door Willem » wo 23 feb 2011, 21:51

Of werden de tolwegen rond Napels tolvrij gemaakt omdat alle opbrengsten naar de maffia gingen?
;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I]Tolwegen in Italie en hun alternatieven

Bericht door Pino » wo 23 feb 2011, 22:00

En dan de Siciliaanse wegen zeker tolweg laten !?! Ook rondom Napels is er als gezegd nog de nodige tolweg aanwezig. Voor de theorie van Vinny valt wat dat betreft zeker iets te zeggen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Maestro voor tol

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 okt 2014, 11:12

Zelf ondervonden in Italië (op de A4, maar ook op de A8 en A9 stond het aangegeven): een gewone bankpas met Maestrologo kan (zonder pincode) gebruikt worden om de tol te betalen. Dat scheelt weer, want dan kun je de poortjes voor betaalkaarten gebruiken in plaats van aan te sluiten bij de doorgaans veel langere rijen voor de bemande poortjes.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Maestro voor tol

Bericht door SnarfFlevoland » di 06 jan 2015, 16:38

Een bekende van mij heeft het ook al met V-PAY getest, dat ging op de A4 ook al zonder problemen. Desalniettemin is het makkelijkste om een Visa en/of MasterCard te hebben, dan kom je overal sowieso er zo door. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Maestro voor tol

Bericht door Chris » di 06 jan 2015, 16:55

Het zou mooi zijn als je ook een Telepass via de ANWB kan krijgen tegen dezelfde voorwaarden als de télépéage in Frankrijk (alleen abbo betalen in de maanden dat je het gebruikt).

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

telepas italie, bestellen via tolltickets

Bericht door brytje008 » wo 25 mei 2016, 20:00

Even een korte vraag. Heeft iemand ervaring met telepass of viacard? Zo ja is dit handig om aan te schaffen? En heeft iemand ervaring met het kopen van de telepas via tolltickets.com?
Touren is rough so you got to be tough

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: telepas italie, bestellen via tolltickets

Bericht door waldo79 » do 26 mei 2016, 21:04

Viacard is voor zover ik weet een pasje waar je een bedrag op stort waarmee je een aantal ritten kunt betalen. Werkte prettig, maar ik zie niet zo het voordeel ten opzichte van met een bankpas of kredietkaart afrekenen.

Telepass heb ik geen ervaring mee.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: telepas italie, bestellen via tolltickets

Bericht door exroosje » do 09 jun 2016, 15:02

Ik doe dit vrijwel elk jaar en bevalt prima.

Kastje wordt in een paar dagen bezorgd (in mijn ervaring maandag verzenddag , donderdag bezorgd per DHL)

In italie lekker doorrijden naar de snelle doorgang (als er file staat gaan de telepass gebruikers via de vluchtstrook omdat er altijd een telepass strook uiterst links en uiterst rechts is bij grote tolstations)

Terugsturen moet naar een adres in duitsland. Ik doe dat altijd op de terugweg in duitsland. Ik druk een postzegel af via deutsche post online en gooi hem in de eerste de beste gele brievenbus). Dat scheelt weer 2 dagen en is iets goedkoper.

Het is natuurlijk relatief wel duur, want je betaalt een klein bedrag per dag (de eerste 3 weken zitten in de vaste fee) en vooral 9% opslag op de toltarieven.
Maar daar loopt tolltickets dan ook een debiteur risico voor, want je betaalt een maand achteraf.

Voor een korte periode zijn de kosten wel te overzien en heb je er wel veelplezier van (vooral al die italianen die weten dat een buitenlander geen kastje kan hebben en druk gaan seinen.....)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: telepas italie, bestellen via tolltickets

Bericht door SnarfFlevoland » zo 12 jun 2016, 15:41

Naar mijn mening is zo'n Telepass voor Italië puur weggegooid geld. De tijdsbesparing t.o.v. de speciale creditcard stroken bij tolpleinen is uiterst nihil. Je betaald huur, verzendingskosten (heen+terugzending) en opslag bij 't gebruik. Allemaal onnodig geld voor zo'n ding. Als je in Italië woont en/of werkt mag het wel van voordeel zijn, maar met een Italiaanse woonplaats kan je ook via een normale weg zo'n Telepass krijgen en niet via een commerciële tussenpersoon.

In Frankrijk vind ik dit een iets ander verhaal, omdat je zo'n transponder voor een gering bedrag ook als buitenlander direct van de tolmaatschappijen kunt kopen, vast mag houden en er geen opslag wordt berekend. Administratiekosten van een kleine 2 euro in de maanden dat je de transponder gebruikt vind ik dan nog net in orde, ook al ben ik van mening dat het gratis zou moeten zijn (immers minder personeelkosten aan de tolpoorten).
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Luc51a
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: di 07 aug 2018, 20:02

Telepass

Bericht door Luc51a » di 07 aug 2018, 20:08

Hallo,

Wie heeft ervaring met de Telepass (Frankrijk - Italië)
Bedankt al voor jullie respons

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Telepass

Bericht door Wouter N14 » di 07 aug 2018, 20:19

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie