Italiaanse automobilisten....

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Italiaanse automobilisten....

Bericht door brytje008 » ma 01 aug 2016, 11:38

Ik ben net terug van mijn roadtrip. Franse alpen - Zwitserse alpen, en Italiaanse west kust. Ik heb vanaf de grens bij zwitserland vanaf de berninapas, naar Iseo gereden. Vanaf daar naar Pisa en door naar Savona. Vanaf daar naar een plaatsje onder cuneo en vervolgens als laatst naar de Agnelpas.

Maar waarom ik dit onderwerp start is het volgende. Italië vind ik een prachtig land. Alleen vorig jaar had ik dit probleem ook al. Ik vind dat italianen vreselijke chauffeurs/automobilisten zijn. Ze zijn vreselijk agressief, ze hebben geen geduld waardoor ze vervolgens de hele tijd gaan kleven. Ze hebben echt maling aan iedereen, ze rijden of heel sloom of juist veel te snel. Ik kan best aardig in de bergen rijden al zeg ik het zelf. Ik heb dus wel een normaal tempo omhoog. Maar zelfs dan gaan ze als een idioot zitten kleven en zelfs seinen heb ik meegemaakt. Als ik vervolgens dan me snelheid omlaag gooi + gevaarlichten aan. Met het idee van ga er maar langs, blijven ze 'achterlijk' achter je hangen. Ik heb dat dit jaar meegemaakt maar vorig jaar ook al. Hierdoor word mijn ervaring met italie toch wel wat minder vind ik. Want die roadtrips maak ik toch voor het rijden, zo word het wel minder.... Toen ik weer in Frankrijk reed was het gevoel gelijk heel anders, in ieder geval veel beter.

Mijn vraag is of dit ook jullie mening is,of hoe denken jullie erover?
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: italiaanse automobilisten....

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 aug 2016, 11:56

Ik trek me er niet te veel van aan. Wordt het echt vervelend, dan wijk ik uit naar de berm en stop ik even om de snellere Italianen voorbij te laten. :)

Overigens zijn er wel regionale verschillen. In Zuid-Tirol heb ik er eigenlijk nooit last van.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: italiaanse automobilisten....

Bericht door brytje008 » ma 01 aug 2016, 12:10

^^ Haha ja dat is ook een optie. Ik probeer me er ook niks van aan te trekken, maar tot op een zeker punt. Daarna iriteert het me. Want als je de 1 voor laat dan zit na een paar tellen weer de andere agressieve achter je. Daar komt nog bij dat ze vreselijk naar je vriendin gaan staan loeren, echt een beetje engnekken hoor..
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: italiaanse automobilisten....

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 aug 2016, 12:13

^^ Tja, dat zijn Italianen. Je vriendin is zeker blond? Dan is het nog een tikje erger. ;)

Ik weet nog dat ik met school op excursie ging naar Rome en een aantal meiden hun blonde haren donker hadden geverfd om al te veel aandacht van Italiaanse macho's te voorkomen. Aan de andere kant, in de auto kan een blonde dame naast je misschien wel handig zijn als je door de politie staande wordt gehouden. ;)

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: italiaanse automobilisten....

Bericht door brytje008 » ma 01 aug 2016, 13:05

^^ ja klopt ze is inderdaad blond. Als een meisje/vrouw blond haar heeft kijken ze altijd heel erg in het buitenland. Alleen dit was wel heel erg extreem. Maar inderdaad als je met de politie in aanraking komt kan het wel handig zijn haha.
Touren is rough so you got to be tough

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: italiaanse automobilisten....

Bericht door Egbert » ma 01 aug 2016, 13:41

Ik heb niet veel in Italië rondgereden, een weekje rond Florence en in de Toscane met een Fiat Pinda. Ik heb geen enkele last gehad van de italiaanse rijstijl. Natuurlijk zijn er mensen die sneller zijn als je zo'n auto rijdt, maar die halen dan maar in waar ze willen (voor Nederlandse begrippen is het niet zozeer "kunnen") en als er ruimte was (halve vluchtstrook of zo) dan ging ik wel een beetje aan de kant.
Doorgetrokken strepen zijn meer voor de sier en als die ergens op een provinciale weg liggen in een bocht naar rechts dan betekent dat niet dat je niet kunt inhalen. Ook in de stad was het adagio meer van "alles mag, zolang je de ander maar niet raakt" en als je dan zelf een beetje assertief rijdt dan gaat dat wel goed.
Je moet echt niet met een Nederlandse mentaliteit (en al helemaal niet met een schoolmeestermentaliteit) in Italië gaan rijden. Dat gaat niet goed.

Afremmen en alarmlichten aan is trouwens absoluut geen indicatie van "ga er maar langs". Dat doe je ofwel met een handgebaar of je rechter knipperlicht. Alarmlichten betekenen toch nog altijd gevaar en als je dan ook nog langzamer gaan rijden zullen zelfs Italianen denken dat ze maar beter wat rustiger aan kunnen doen.

Al met al heb ik geen problemen met de Italiaanse rijstijl. Leven en laten leven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: italiaanse automobilisten....

Bericht door Chris » ma 01 aug 2016, 14:29

Ik heb het altijd wel opvallend gevonden dat ondanks de Italiaanse rijstijl (vooral op die statistisch veel gevaarlijke tweestrooks wegen) het land helemaal niet zo slecht scoort op verkeersveiligheid, althans in het aantal verkeersdoden per 1 miljoen inwoners. Italië staat rond het EU-gemiddelde, vergelijkbaar met Oostenrijk en beter dan bijvoorbeeld België, Portugal of Griekenland.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: italiaanse automobilisten....

Bericht door waldo79 » ma 01 aug 2016, 14:31

^^De verkeersveiligheid afmeten naar het aantal verkeersdoden is dan ook een behoorlijke versimpeling van de werkelijkheid :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: italiaanse automobilisten....

Bericht door Kaaiman » ma 01 aug 2016, 14:55

Egbert schreef:Doorgetrokken strepen zijn meer voor de sier
Ik had 10 jaar geleden in Rome ook het idee dat verkeerslichten er meer ter opluistering van het straatbeeld stonden dan om het verkeer te regelen; ik weet niet hoe het nu is.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Italiaanse automobilisten....

Bericht door Attietattie » ma 01 aug 2016, 16:48

Tja...
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: italiaanse automobilisten....

Bericht door Pino » ma 01 aug 2016, 17:53

brytje008 schreef:Daar komt nog bij dat ze vreselijk naar je vriendin gaan staan loeren, echt een beetje engnekken hoor..
Half jaar in Milaan gewoond met blonde vriendin (inmiddels vrouw) en daarna ook nog meerdere malen door Italië rondgereden. Eerlijk gezegd heb ik het probleem nooit zo ervaren. Sowieso liever bewonderend kijkende Italianen dan mannen uit culturen waar men een vrouw zonder allesbedekkende kleding benadert als iemand die je wel een paar obscene termen mag toeroepen.

In het algemeen: best wel eens wat momenten gehad dat ik me verbaasde over een aggressief rijdende Italiaan. Vooral op enkelbaans wegen buiten de steden. In steden zelf is het te druk voor bizarre moves, terwijl het op autosnelwegen en expreswegen makkelijk is om dat soort lui een beetje hun gang te laten gaan. Ik werk dan zelf altijd maar zo actief mogelijk mee aan het vinden van een plaats waar de bewuste Italiaan er langs kan worden geholpen. Dat werkt goed voor mijn gemoedsrust en is fijn voor de Italiaan. Ik ben op vakantie en heb me stellig voorgenomen me de lol daarvan niet te laten nemen door andere weggebruikers. Dat is tot nu toe ook nog niemand op de Italiaanse weg gelukt. Mijn vrouw wordt er wel op enig moment moe van, en dat is dan een moment voor een stuurwissel. Wat ik een groter probleem bij Italiaanse weggebruikers vind is mobiel bellen. Dat lijkt daar maatschappelijk nog veel geaccepteerder (ook lang niet altijd handsfree) en dat levert zeer onvoorspelbaar rijgedrag op. Op dat soort momenten denk ik "doe mij dan maar zo'n bommetje testosteron, want daar kan ik tenminste mijn rijgedrag op aanpassen."

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: italiaanse automobilisten....

Bericht door Palance » ma 01 aug 2016, 19:49

Egbert schreef:Ik heb niet veel in Italië rondgereden, een weekje rond Florence en in de Toscane met een Fiat Pinda. Ik heb geen enkele last gehad van de italiaanse rijstijl. Natuurlijk zijn er mensen die sneller zijn als je zo'n auto rijdt, maar die halen dan maar in waar ze willen (voor Nederlandse begrippen is het niet zozeer "kunnen") en als er ruimte was (halve vluchtstrook of zo) dan ging ik wel een beetje aan de kant.
Zo heb ik het ook ervaren in die regio. Weinig asociaal rijgedrag, niet meer of minder dan in Nederland. In het zuiden van Italië schijnt het wel erg te zijn, maar daar ben ik nooit geweest.
De enige rare ervaring die ik had was een route door het centrum van Florence, terwijl er zonder enige afsluiting de marathon plaats leek te vinden. Dan rij je niet lekker in de straatjes, en de lopers rennen er niet lekker:)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Italiaanse automobilisten....

Bericht door SnarfFlevoland » di 02 aug 2016, 14:47

Mijn ervaringen met Italië zijn heel erg gemixt. Het gene wat ik geleerd heb is daar de Vmax sowieso met een korreltje zout te nemen, ook al wordt er voor snelheidscontroles gewaarschuwd. Dat rijdt meteen al een heel stuk aangenamer, want sommige bebouwde kommen zijn ontzettend lang en buiten de kern zelf rijdt iedereen dan ook gewoon de facto 70-90 km/h. Alleen als er expliciet "autovelox" of "tutor" staat aangegeven volg ik braaf de limieten op (heb daarvoor ook een app), maar zelfs dan is het vaak slechts een bluf van de Italiaanse politie, aangezien vele flitspalen uit staan. Maar goed, de Italiaanse boetes liegen er niet om en dat zorgt voor een placebo-effect, hetgeen Pino in een ander topic al eens mooi beschreven had.

In ieder geval moet je nooit die 20 km/h borden bij wegwerkzaamheden opvolgen. Daar houd zich gegarandeerd geen enkele Italiaan aan. Daarmee wordt eerder bedoeld "rij wat voorzichtiger". Vreemde manier (men had ook gewoon een gevarenbord kunnen plaatsen), maar goed, dat is Italië heb ik geleerd... :rofl2:

Als je die dingen zo meeneemt rijdt het meteen al wat prettiger in Italië. Zuid-Tirol is sowieso een regio apart, daar wordt over het algemeen meer op z'n Tirols gereden en worden de Vmaxen ook goed opgevolgd. Je merkt aan alles dat het geen echt "Italië" is. Maar sowieso vind ik de oostelijke helft van Italië redelijk gemoedelijk om te rijden. De echte agressieve rijstijl ben ik vooral in het westen van 't land tegengekomen. Inderdaad de grensregio met Frankrijk tot Torino en ook onder Zwitserland in bijv. het Aostadal. Grappig om te zien dat Zwitsers meteen met die Italiaanse caperiolen meedoen en van heel braaf in hun eigen land naar heel stout in Italië gaan rijden.

Verder is het ook wel zo dat Italianen hun agressiviteit niet echt persoonlijk bedoelen. Het zijn over het algemeen wat meer temperamentvollere mensen. Als iemand in Duitsland agressief wordt, dan speelt men vaak op de persoon. In Italië is toeteren en seinen meer iets standaards in het verkeer en niemand wind zich daar echt over op is mijn indruk. En naast die agressievere verkeersdeelnemers heb je inderdaad ook die ontzettend luie verkeersdeelnemers in Italië die niet vooruit te branden zijn. En die moet je dan gewoon inhalen zodra dat kan. Ook rechts op de snelweg als dat kan. Niemand die zich daar in Italië echt aan stoort.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Italiaanse automobilisten....

Bericht door Pino » di 02 aug 2016, 15:18

SnarfFlevoland schreef:Grappig om te zien dat Zwitsers meteen met die Italiaanse capriolen meedoen en van heel braaf in hun eigen land naar heel stout in Italië gaan rijden.
Vaak is dat geen meedoen, maar gewoon de aggressiefste van het hele stel zijn. Heb altijd het gevoel dat Zwitsers zich in Italië volledig vrij voelen om alles te negeren wat los en vast zit. Onder de weggebruikers die ik op wegen als de A1 of de A4 bumperklevend veel te hard heb zien rijden zat een buitenproportioneel hoog aantal Zwitsers. Wellicht is het een feit van algemene bekendheid dat Italiaanse snelheidsboetes niet aankomen in Zwitserland of zo?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Italiaanse automobilisten....

Bericht door Coen Tunnel » di 02 aug 2016, 15:37

^^ Zwitsers gaan in het buitenland sowieso al gauw los, heb ik het idee. Als je ziet hoe ze soms over de Duitse wegen rijden...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Italiaanse automobilisten....

Bericht door duikgek89 » wo 03 aug 2016, 1:26

^^ Dat komt volgens mij omdat men in Zwitserland erg streng is, om niet te zeggen te streng.
Ik betrap mijzelf er ook op dat ik, als ik Zwitserland uitkom, even een stukje gas moet geven om het getreuzel van me af te schudden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Italiaanse automobilisten....

Bericht door SnarfFlevoland » wo 03 aug 2016, 13:28

Zwitserse automobilisten gaan inderdaad in z'n algemeenheid al snel over de schreef in het buitenland. In Italië sowieso, maar op de Franse A41 van Genève naar Chambéry kreeg ik bijv. ook al eens de indruk op een racebaan voor Zwitsers te rijden. De twee flitsers staan keurig met borden aangegeven en dat zijn dan de enige plekken waar men zich even inhoudt. En ook in Oostenrijk op de S16 richting Arlberg komen Zwitsers vrij hard aanrijden en halen ook genadeloos bij een dubbele doorgetrokken streep in.

Om over caperiolen op de Duitse A5 maar te zwijgen... Immers is het stukje tussen Weil am Rhein en Bad Bellingen nog 'onbeperkt'. En op het 120 km/h stuk tot Freiburg-Süd gaat het ook graag vaak - desondanks de stelselmatige snelheidscontroles - behoorlijk wat harder als toegestaan. Opzich ook niet vreemd. Zwitsers vinden de boetebedragen in Duitsland belachelijk laag en vinden het een excuus om regels een beetje aan hun laars te lappen. Verder is ook de A81 een beruchte racebaan voor Zwitsers. In Baden-Württemberg hebben ze schoon genoeg van die Zwitserse snelheidstoeristen (Bron).

Aan de andere kant kunnen buitenlandse boetes voor mensen die in Zwitserland wonen ook gevolgen voor hun rijbewijs in Zwitserland zelf hebben. Iets dat bij mijn weten verder erg ongebruikelijk is, omdat binnen de EU meestal rijverboden alleen in het land van overtreding gelden. Zo heeft men niet zo lang geleden een in Zwitsersland wonende Nederlander daar z'n rijbewijs afgepakt, omdat hij in Duitsland (op de A5) 180 heeft gereden waar 120 was toegestaan. Naast de Duitse geldboete en een Duits rijverbod van twee maanden, moest de Nederlander dus óók z'n rijbewijs aan de Zwitserse autoriteiten afgeven. Daarmee was hij het niet eens en ging voor de rechter en die bepaalde uiteindelijk dat z'n rijbewijs in Zwitserland slechts een maand ingetrokken zou blijven (Bron). Een erg vreemd verhaal als je het mij vraagt, maar schijnbaar naar Zwitsers recht correct.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie