SS16: Wat betekent dit bord?

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

SS16: Wat betekent dit bord?

Bericht door hneel » zo 27 aug 2017, 21:29

https://goo.gl/maps/94tQK1m6vyk

Je zou zeggen vmax=50. Maar dat lijkt me een beetje erg onrealistisch? Maar wat betekent het dan wel?
En wat is hier de vmax? 110? De stroken zijn hier erg smal, vergelijk met nederlandse spitsstrook.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: SS16: Wat betekent dit bord?

Bericht door Rein » zo 27 aug 2017, 22:00

Ik denk dat je hier niks anders in kan en mag lezen dan een Vmax van 50 km/h. Dat het irrealistisch overkomt ben ik met je eens, maar de betekenis van het bord is redelijk universeel.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: SS16: Wat betekent dit bord?

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 aug 2017, 23:48

Ik heb even wat verder gekeken op Streetview, maar ik kan ook alleen maar tot de conclusie komen dat de Vmax hier 50 is, en dat zal vooral komen door de erg smalle rijstroken (op sommige stukken zelfs met inhaalverbod) en het slechte wegdek.

In Italië kom je overigens wel vaker maximumsnelheden tegen die wel erg laag lijken. Zeker op dit soort binnenstedelijke expresswegen, die vaak (zeer) substandaard zijn.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: SS16: Wat betekent dit bord?

Bericht door Attietattie » zo 27 aug 2017, 23:54

hneel schreef:Maar wat betekent het dan wel?
Zullen we ook maar meteen uitleggen wat het betekent als het verkeerslicht op rood staat? ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: SS16: Wat betekent dit bord?

Bericht door Lekkere Kwal » ma 28 aug 2017, 9:42

- Koos we zien hier een verkeersbord dat 50 aangeeft in een rode rand, wat betekent dit
- Nou dat wil dus zeggen dat er vanaf dat bord een maximumsnelheid van 50 km/h geldt voor alle weggebruikers
- Maar is dat dan niet veel te laag voor zo'n weg, ik zou denken dat je hier wel 100 mag!
- Tja de wetgever heb bepaald dat dat hier van toepassing is, dan heb je je daar aan te houden, ik denk bij me eigen ook wel eens 'hoe komen ze daar bij', maar als iedereen zelf zou mogen beslissen hoe hard hij echt mag dan is het einde zoek natuurlijk

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: SS16: Wat betekent dit bord?

Bericht door hneel » ma 28 aug 2017, 10:19

Het bord staat wel maar aan 1 kant van de weg. Geldt het dan alleen voor de rechterstrook?
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: SS16: Wat betekent dit bord?

Bericht door Willem » ma 28 aug 2017, 10:23

Soms heb ik wel eens de indruk dat ze in Italië opzettelijk een hele lage V-max kiezen omdat ze ervan uitgaan dat de Italianen toch minstens 20 km/h te hard rijden. En als je dan als wegebeheerder wilt dat er bv. 70 gereden wordt plaats je een :A1-50: .
In Italië gaat het soms meer om de strekking van een bord dan de letterlijke betekenis.
Laatst gewijzigd door Willem op ma 28 aug 2017, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: SS16: Wat betekent dit bord?

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 aug 2017, 10:31

hneel schreef:Het bord staat wel maar aan 1 kant van de weg. Geldt het dan alleen voor de rechterstrook?
Nee, het geldt voor de hele rijbaan. In Nederland zou het wel zo zijn dat het voor de linker rijstrook dan wel geldig, maar niet handhaafbaar is.
Willem schreef:Soms heb ik wel eens de indruk dat ze in Italië opzettelijk een hele lage V-max kiezen omdat ze ervan uitgaan dat de Italianen toch minstens 20 km/h te hard rijden. En als je dan als wegebeheerder wilt dat er bv. 70 gereden wordt plaats je dan een :A1-50: .
In Italië gaat het soms meer om de strekking van een bord dan de letterlijke betekenis.
Ondanks dat dit 2x2 is, kan ik me bij een lage Vmax in dit geval ook wel iets voorstellen. 2x2-wegen bibeko in Nederland waar :A1-70: geldt zijn nog breder dan deze weg. Zelfs de enkele 2x2-weg in Nederland die in een :zone-60: ligt heeft bredere rijstroken dan dit deel van de SS16. De rijstroken zijn hier wel heel smal, het oogt nauwelijks ruimer dan de gemiddelde Duitse Baustelle (net als dat je daar soms ziet is hier ook een inhaalverbod, de facto 'Versetzt fahren') en de vangrail en de jersey barrier zijn weinig vergevingsgezind.

Dit is zo'n typisch veel te substandaard Italiaans wegontwerp, al kom je het ook niet vaak zo erg tegen als dit. Maar het is erg krap, het zicht kan slecht zijn, het wegdek is belabberd en er wordt in Italië nou eenmaal wat anders gereden dan in Nederland. Allemaal zaken die een lagere Vmax zeker rechtvaardigen. Ik denk dat jouw uitleg klopt; Vmax 50 wordt hier gebruikt om ervoor te zorgen dat er niet veel harder dan 70 km/u gereden zal worden. Want harder dan dat vind ik op deze weg toch wel aan de forse kant.

Aangezien je toch niet mag inhalen en ik ook niet denk dat ze de weg fysiek gaan verbreden zou hier een ruim opgezette 2x1 wellicht beter zijn. Dan kan de Vmax naar 70 of 90.

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Koos heb ook een mening

Bericht door MotelMioveni » vr 01 sep 2017, 18:43

:lol: Het citaat van Lekkere Kwal (komiek in Spee) was zo krachtig dat ik in gedachten direct de stem van de meest gehate ex-verkeerspolitie-Officier-van-Justitie van Nederland hoorde...

...de rode vlekken in mijn nek komen dus waarschijnlijk door een kwallenbeet. :hap:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: SS16: Wat betekent dit bord?

Bericht door Boerenkool » wo 06 jun 2018, 23:00

Ik denk dat het eerder met de brug te maken heeft, misschien is die verzwakt of voldoet hij aan onvoldoende hoge ontwerpeisen.

Plaats reactie