[I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Chris » zo 16 jun 2019, 12:23

Südtirol

Afbeelding

Südtirol - de autonome provincie Bozen / Bolzano is het noordelijkste deel van Italië. Het behoort sinds 1919 tot Italië, daarvoor was het een onderdeel van Oostenrijk-Hongarije. Zuid-Tirol is drietalig: Duits, Italiaans en Ladinisch. 62% van de bevolking spreekt Duits, 23% Italiaans en 4% Ladinisch. De rest zijn migrantentalen.

In de praktijk is het grootste deel van Südtirol alleen Duitstalig. De Italiaanstaligen wonen vooral in Bolzano, waar zij 74% van de bevolking uitmaken. In de tweede stad Merano is het ongeveer 50/50. Elders is het grotendeels 90-100% Duitstalig. Het Ladinisch wordt in slechts een paar valleien gesproken, er zijn slechts 40.000 sprekers van deze taal.

Afbeelding

Ik heb de afgelopen week doorgebracht in Zuid-Tirol. Alle bewegwijzering en verkeersborden is minimaal 2-talig en in Ladinische gebieden 3-talig. Wat opvalt is dat ik geen één beklad bord ben tegengekomen. Er lijkt geen taalstrijd te zijn, ondanks dat het Italiaans kunstmatig en opgedrongen is, de Italiaanse namen zijn er begin 20e eeuw bij verzonnen en hebben geen historische betekenis in de meeste gevallen.

Alhoewel dus alles officieel twee/drie-talig is, kan je wel zien dat een groot deel van Südtirol feitelijk alleen Duitstalig is. Je hoort op straat alleen Duits en opschriften op bedrijven en bedrijfsauto's zijn alleen in het Duits. De architectuur is ook sterk op Oostenrijk gericht en het is dat de bewegwijzering en kentekens Italiaanse stijl zijn, anders zou je je zo in Oostenrijk wanen.

Bolzano en Merano liggen aan de warme kant van de Alpen, je vindt hier ook subtropische planten en palmboom-achtige bomen. Bolzano ligt op 262 meter hoogte, een stuk lager dan bijvoorbeeld Innsbruck aan de andere kant van de Brenner. De 3905 meter hoge Ortler is de hoogste berg van Südtirol - het is zelfs hoger dan de hoogste berg van Oostenrijk. De Ortler is na de Bernina de hoogste berg van de oostelijke Alpen.

Ik zal de komende tijd wat foto's en dergelijke plaatsen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Chris » zo 16 jun 2019, 12:31

De westelijke binnenkomer van Südtirol: de Reschenpass. Alhoewel de borden op de grens Oostenrijk-Italië staan, ligt het hoogste punt van de pas feitelijk 2 kilometer Italië in. Rondom de pashoogte zijn maar weinig hoogteverschillen, aan Oostenrijkse zijde begint de afdaling naar het Inntal pas na Nauders, aan Italiaanse zijde begint de echte afdaling tot in het Vinschgau ongeveer 13 kilometer na de grens.

1. Het hoogste punt van de pas is feitelijk 1507 meter, maar daar staan geen borden die de pashoogte aanduiden, alleen op de grens met Oostenrijk.
Afbeelding
Reschenpass-1 by European Roads, on Flickr

2.
Afbeelding
Reschenpass-2 by European Roads, on Flickr

3. De volgende dag werd er gecontroleerd aan de grens (Oostenrijk in).
Afbeelding
Reschenpass-3 by European Roads, on Flickr

4.
Afbeelding
Reschenpass-4 by European Roads, on Flickr

5. De Italiaanse kant, met een hectometerpaal (31,1 is dit, de hectometerwaarden zijn Romeinse cijfers).
Afbeelding
Reschenpass-5 by European Roads, on Flickr

6. De afdaling naar Mals aan de zuidzijde van de Reschenpass. Je daalt hier het Vinschgau in, een grote vallei.
Afbeelding
Reschenpass-6 by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Pino » zo 16 jun 2019, 15:23

Chris schreef: zo 16 jun 2019, 12:23Ik heb de afgelopen week doorgebracht in Zuid-Tirol. Alle bewegwijzering en verkeersborden is minimaal 2-talig en in Ladinische gebieden 3-talig. Wat opvalt is dat ik geen één beklad bord ben tegengekomen. Er lijkt geen taalstrijd te zijn, ondanks dat het Italiaans kunstmatig en opgedrongen is.
Ik denk dat ik in Italië nooit bekladde borden heb gezien om een taal-punt te maken. Niet in Zuid-Tirol, niet in Aosta, maar ook niet in een stukje Sicilië waar ook in het Albanees staat bewegwijzerd (disclaimer: Friuli en Sardinië bezocht ik nog nooit). Als er iets van animositeit bestaat op taalgebied, vecht men die oo een andere manier uit.

Van Zuid-Tirol kun je zeggen dat de vrede goed en wel is weergekeerd sinds de regio meer dan 50 jaar geleden haar autonomie en taalstatuut kreeg. Als je ziet wat deze regio allemaal zelf mag beslissen en hoezeer regionaal geld in de regio blijft (terwijl er omgekeerd wel nationaal geld vloeit naar de regio, bijvoorbeeld voor de Strade Statale), daarvoor zou ik ook wel kunnen accepteren dat er ook Italiaans op de borden staat. Hoewel stemmen bij bovenregionale verkiezingen vrijwel standaard naar de regionale partij gaan, gaan jongeren uit de regio bij mijn weten ook vaak studeren in de rest van Italië en staan zij in het algemeen positiever tegenover Italië dan tegenover Oostenrijk.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Vinny » zo 16 jun 2019, 16:07

Pino schreef:Ik denk dat ik in Italië nooit bekladde borden heb gezien om een taal-punt te maken
Misschien dat je beeld wat 'verkleurd' wordt door België, waar de taalstrijd wel eens wat escaleert en sommige mensen dan de spuitbus weten te vinden. In andere meertalige gebieden van Europa zie je dat toch een stuk minder. In Zwitserland zie je het bijvoorbeeld ook niet (al komen tweetalige borden eigenlijk alleen voor rond de taalgrens).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Lekkere Kwal » zo 16 jun 2019, 16:12

^^ ik heb vroeger wel vaak 'Sud-Tirol is nicht Italien' graffiti gezien, dus het is zeker wel een gegeven geweest voor het conflict. Bij m'n laatste bezoek aan de regio in 2017 heb ik nog wat stickers her en der gezien maar geen grote bekladding meer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Palance » zo 16 jun 2019, 17:27

Vinny schreef: zo 16 jun 2019, 16:07 In andere meertalige gebieden van Europa zie je dat toch een stuk minder.
In Bosnië-Herzegovina is het helaas schering en inslag, met name in het zuiden van het land. En ook in Kosovo kan met er wat van.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Chris » zo 16 jun 2019, 18:34

Ik vond de wegen in Südtirol wel in matige tot slechte conditie. Slechts een beperkt aantal wegen was echt goed te noemen, een groot deel had sterk versleten asfalt en ik heb ook veel stukken met gaten en grote scheuren gezien. Dat was toch wel duidelijk slechter dan in Oostenrijk.

Dit soort asfalt leek wel min of meer de norm te zijn op veel wegen:
Afbeelding
SS40 Mals by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Pino » zo 16 jun 2019, 19:38

Lekkere Kwal schreef: zo 16 jun 2019, 16:12 ^^ ik heb vroeger wel vaak 'Sud-Tirol is nicht Italien' graffiti gezien, dus het is zeker wel een gegeven geweest voor het conflict. Bij m'n laatste bezoek aan de regio in 2017 heb ik nog wat stickers her en der gezien maar geen grote bekladding meer.
Oostenrijk meende heel lang als laatste bord voor de grens op de Brenner Bundesstrasse een bord met die tekst te moeten neerzetten. Wellicht staat dat er zelfs nog steeds? Hoewel ik bepaalde sentimenten in delen van de Zuid-Tiroolse niet wil ontkennen (en die waren er vroeger meer dan nu), zijn er met dat soort stickers ook wat nationalisten van Oostenrijkse zijde bezig.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Ds79m » zo 16 jun 2019, 19:47

Sud-Tirol ist nicht Italien is op zich ook niet zo’n rare gedachte. Het is op het oog toch net zo Italiaans als het departement Nord of Noord-Brabant Belgisch zijn. Het heeft overeenkomsten, maar voornamelijk verschillen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Pino » zo 16 jun 2019, 20:06

De splitsing van 1919 had niet veel logica, anders dan in het idee dat Italië per se de Alpenhoofdkam als grens wilde hebben. Maar goed, het is gelopen zoals het is gelopen. De "retour à Innsbruck" gedachte is nu nog naar goed voor twee van de 35 zetels in het regionale parlement. Dan mag je het in de huidige tijd met recht wél een rare gedachte noemen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Chris » zo 16 jun 2019, 20:18

De verregaande autonomie en beslissen over het eigen belastinggeld draagt daar ook wel aan bij denk ik. In het verleden was dat niet altijd zo, maar inmiddels is het 100 jaar geleden dat het werd geannexeerd door Italië. Tot in de jaren '60 lag dat nog vers in het geheugen, nu niet echt meer.

Maar ik snap niet waarom het samen met Trentino één regio vormt. Trentino heeft historisch niet bij Oostenrijk gehoord en daar wonen ook quasi geen Duitstaligen.

Ik moet zeggen dat Südtirol er ook wel zo welvarend uitziet als de statistieken aangeven (welvarendste regio van Italië) - op de asfaltkwaliteit na dan. Het is ook veel netter dan de rest van Italië.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Jeff » zo 16 jun 2019, 20:27

Hebben ze daar niet dezelfde problemen als met het noordelijk deel van Scandinavië?
(Vanwege de weerextremen is vers asfalt in no-time slecht/vergaan) ?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Pino » zo 16 jun 2019, 22:19

Chris schreef: zo 16 jun 2019, 20:18 Maar ik snap niet waarom het samen met Trentino één regio vormt. Trentino heeft historisch niet bij Oostenrijk gehoord en daar wonen ook quasi geen Duitstaligen.
Beide kwamen in 1919 gelijk bij Italië. Trentino was na de Napoleontische tijd bij Oostenrijk gekomen - stond bekend als Welschtirol (waarbij dat Welsch er natuurlijk op duidde dat Duits daar niet de gangbare taal was). Wellicht niet heel gek dat dat één nieuwe bestuurlijke eenheid werd.

Maar goed, Trentino heeft wel een heel andere historie dan Südtirol en het was misschien ook wel denkbaar geweest om Trentino bij Veneto te trekken teneinde uitsluitend het Duitstalig gebied autonoom te maken. Dat zal er mede niet van gekomen zijn doordat al het 'Tiroolse' gebied dat in 1919 bij Italië kwam tot één regio werd gesmeed (toentertijd genaamd Venezia Tridentina). Bij het autonomie-proces van na WO2 zal het dus ook meer voor de hand zal hebben gelegen om de hele regio autonomie te geven in plaats van deze ook nog eens uit elkaar te trekken. Misschien speelde ook nog een rol dat een van de Italiaanse architecten van de regeling uit Trentino kwam; de autonomie voor "zijn" deel van de regio zal Alcide de Gasperi misschien wel fijn hebben gevonden. Voor zover het plan was om op deze manier ook de Duitstaligen van een (als loyaler ingeschat) Italiaanstalig tegenwicht binnen de regio te voorzien, weet ik zo vlug niet of dat helemaal succesvol is geweest. Wanneer het gaat om het bieden van tegengewicht aan Rome, lijkt de regio toch zeer gesloten naar buiten te kunnen treden. Waar het om wegen gaat, denk ik dan vanzelf aan het aloude blok op de doortrekking van de A31 naar Trento en alle vormen van strijd rondom de A22, waarvan de concessionair wordt beheerst door de regio.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Vinny » ma 17 jun 2019, 21:05

Je kunt je altijd afvragen waarom dingen zijn zoals ze zijn. Wat dat betreft een zeer verhelderende post van onze gevederde vriend hier boven mij. Richting de toekomst kun je natuurlijk stellen dat zolang de mensen in hun autonomie worden gerespecteerd en hun belastinggeld terug zien in investeringen in de regio er niet veel problemen *hoeven* te zijn met een Duitstalige gezelschap in een Romaans land als Italië.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Chris » ma 17 jun 2019, 21:41

De eerste dag in het Vinschgau was het matig weer, zwaarbewolkt waardoor ik niet te hoog de bergen ben ingegaan. Dit is het Langtauferer Tal, het eerste zijdal ten zuiden van de Reschenpass. De weg loopt hier dood op 1900 meter hoogte.

De provinciale wegen hebben een SP en LS aanduiding. LS betekent denk ik Landesstraße (SP = Strada Provinciale).
Afbeelding
SP49 Langtauferer Tal Südtirol-1 by European Roads, on Flickr

Een aardig gebied, maar het weer was dermate matig dat ik geen lange wandeling heb gemaakt.
Afbeelding
Langtauferer Tal-4 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Langtauferer Tal-3 by European Roads, on Flickr

TomTorquay
dorpsstraat
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 23:51

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door TomTorquay » vr 21 jun 2019, 2:22

Erg jammer van het trieste weer, dat maakt altijd een groot verschil voor de beleving in de bergen.

Ik herken wat je zegt over de staat van de wegen: niet meer al te fris. In mijn herinnering lagen de wegen er tien, vijftien jaar geleden als een biljartlaken bij, maar sindsdien is blijkbaar geïnvesteerd in andere prioriteiten (umfahrungen van dorpen dmv dure tunnels?) en worden de wegen enkel nog fragmentarisch 'opgelapt'.

Wat betreft autonomie hoor ik in Zuid-Tirol eigenlijk allang niemand meer klagen. Ze voelen zich van hart bovenal Tiroler, niet zozeer Oostenrijker of Italiaan. Op de radio wordt er evenveel over Innsbruck als over Bolzano gesproken, het weerbericht beslaat dikwijls volledig Tirol, velen studeren in Innsbruck en bij incidenten worden zwaargewonden die ze niet in de regio zelf kunnen behandelen naar Innsbruck gevlogen vooraleer er wordt gekeken of ze elders in Italië terechtkunnen. Het wegvallen van de grenscontroles en van de bemande Finanzpolizei-posten tot hoog in de bergen, heeft ook psychologisch het gevoel van gevangen te zitten binnen Italië doen verwateren, denk ik.

Uiteindelijk willen ze overal in Tirol vooral hun eigen boontjes doppen, en in specifiek Zuid-Tirol hebben ze dat in de Italiaanse constellatie perfect voor elkaar gekregen. Dus waarom zouden ze zich van Rome - dat zich erg afzijdig houdt - willen losscheuren om vervolgens de orders van het 'mentaal' even ver verwijderde Wenen te moeten opvolgen? En daarnaast, al zullen ze dat zelf niet willen toegeven, zijn ze ook gewoon het meest Italiaans van de Germaanse volkeren binnen het oostelijke Alpengebied. De Kerk heeft nog heel wat in de pap te brokken in Zuid-Tirol, en in het algemeen qua normen en waarden zijn ze nog wel wat 'achter', zeker op de ruimdenkende Benelux, maar ook op naburige regio's zoals zuidelijk Beieren, of het Tirol van 'boven' de Brenner.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 jun 2019, 8:18

TomTorquay schreef: vr 21 jun 2019, 2:22Op de radio wordt er evenveel over Innsbruck als over Bolzano gesproken, het weerbericht beslaat dikwijls volledig Tirol,
Oostenrijkse weerberichten zijn ook vaak inclusief Zuid-Tirol. Bijvoorbeeld het kaartje van wetter.at, waar ook duidelijk de grens van Zuid-Tirol gemarkeerd is:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Palance » vr 21 jun 2019, 8:44

Een beetje Balkanmentaliteit dus. Zo heeft Kroatie nog een paar jaar na de oorlog Bosnie-Herzegovina op een vergelijkbare manier getoond in weerkaarten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Pino » vr 21 jun 2019, 9:55

Ach, gelukkig laat het kaartje zien dat de grens erkend wordt. In zoverre beter dan kaarten van landen als Argentinië met de Falkland Eilanden en een stuk Antarctica erop. En als de bevolking van Zuid-Tirol in sterke mate 'meelift' op Oostenrijkse media, mag je die mensen van dienst zijn zonder meteen naar je hoofd geslingerd te krijgen dat je de realiteit niet accepteert. Toen ik pas in de omgeving van Bolzano op zoek was naar de regionale zender Radio Tirol om verkeersinformatie op te pakken, viel me op dat je daar vreselijk veel Oostenrijkse zenders zonder problemen kunt ontvangen.

Uiteindelijk bleek ook dat ik een Oostenrijks-Tiroolse zender te pakken had (ORF Tirol noemt zich ook wel Radio Tirol of ik had een andere naam te pakken die iets teveel leek op de naam van de zender die ik zocht). Op de verkeersinformatie kreeg ik prima uitgelegd wat voor chaos het was op de Oostenrijkse wegen richting zuid, inclusief de melding "in Italië ook nog veel files tot aan Trento" zonder verder detail. Maar de bevestiging dat ik op de A22 naar de Brenner geen files tegen zou komen kon ik daar niet krijgen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Willem » vr 21 jun 2019, 11:27

Heeft denk ik inderdaad met taal te maken. En juist die andere kleur geeft aan dat men snapt dat Zuid-Tirol in Italië ligt. Bij kaartjes in weerberichten gebeurt dit wel vaker.

Het Catalaanse weerbericht geeft bv. ook Alghero aan omdat daar Catalaans gesproken wordt. Terwijl geen enkele Catalaan dat wil annexeren.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 jun 2019, 11:57

Pino schreef: vr 21 jun 2019, 9:55 Ach, gelukkig laat het kaartje zien dat de grens erkend wordt. In zoverre beter dan kaarten van landen als Argentinië met de Falkland Eilanden en een stuk Antarctica erop.
Ik moet nu gelijk denken aan de globe die ik ooit bij het plaatselijke wokrestaurant zag staan. Een Chinees ding, en Gibraltar was voorzien van de toevoeging (British occupied).

De Chinezen hadden zelf ook ooit een soortgelijke situatie met Hongkong, maar ik vond het wel opvallend. :D

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door EtienneM » vr 21 jun 2019, 14:27

Pino schreef: vr 21 jun 2019, 9:55 En als de bevolking van Zuid-Tirol in sterke mate 'meelift' op Oostenrijkse media, mag je die mensen van dienst zijn zonder meteen naar je hoofd geslingerd te krijgen dat je de realiteit niet accepteert. Toen ik pas in de omgeving van Bolzano op zoek was naar de regionale zender Radio Tirol om verkeersinformatie op te pakken, viel me op dat je daar vreselijk veel Oostenrijkse zenders zonder problemen kunt ontvangen.
Ook wel een interessant gegeven dat Oostenrijk twee jaar geleden geen DAB+ had, maar middels een zendmast in Südtirol de Oostenrijkse zenders wel allemaal werden doorgegeven. Daarmee ontstond dus dat je op DAB+ in het Italiaanse gedeelte de Oostenrijkse zenders kon ontvangen, maar in Oostenrijk alleen maar op FM.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Chris » vr 21 jun 2019, 21:21

De SS622 naar Sulden, aan de voet van de Ortler. Dit is een doodlopende weg, een zijtak van de SS38 die over de Stelvio komt.

1. Een mooie constructie, een tunnel met daarboven een haarspeldbocht op een viaduct.
Afbeelding
SS622 Sulden-1 by European Roads, on Flickr

2. Panorama in Sulden.
Afbeelding
SS622 Sulden-4 by European Roads, on Flickr

3. Kilometerpaal.
Afbeelding
SS622 Sulden-6 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 jun 2019, 21:39

Mooi plekje. Ik heb tweemaal in Sulden overnacht. :)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door SnarfFlevoland » wo 26 jun 2019, 15:31

Chris schreef: zo 16 jun 2019, 20:18Ik moet zeggen dat Südtirol er ook wel zo welvarend uitziet als de statistieken aangeven (welvarendste regio van Italië) - op de asfaltkwaliteit na dan. Het is ook veel netter dan de rest van Italië.
Is dat zo? Bij mijn weten was Valle d'Aosta de welvarendste regio van Italië en kwam pas daarna Südtirol, maar mogelijk zit ik er naast. Beiden hebben o.a. een autonome status.

Feit is wel dat Südtirol er inderdaad veel verzorgder uitziet als de rest van Italië, ook een stuk verzorgder als Aosta of Lombardei. Dat zal wel met de zeer sterke invloeden uit Tirol te maken hebben en de toch meer 'Duitse' mentaliteit. Aosta en Lombardei zijn gevoeld 'echt' Italië, Südtirol is toch meer Oostenrijk of na de wensen van August Heinrich Hoffmann behorende tot het grote Duitse rijk. "...von der Etsch bis an den Belt..."
TomTorquay schreef: vr 21 jun 2019, 2:22 In mijn herinnering lagen de wegen er tien, vijftien jaar geleden als een biljartlaken bij, maar sindsdien is blijkbaar geïnvesteerd in andere prioriteiten (umfahrungen van dorpen dmv dure tunnels?) en worden de wegen enkel nog fragmentarisch 'opgelapt'.
Dat staat ook in mijn herinneringen van 10-15 jaar geleden bij. De wegen vond ik toen er zeer goed bijliggen in Südtirol. Men heeft het eenduidig laten versloffen en is nu niks meer beter als in de rest van Italië. Ook in de regio Aosta vond ik de wegen 10-15 jaar geleden een stuk beter als nu. Alsof ze na vele winters weinig aan grondig onderhoud meer doen. De kwaliteit is een schokkend verschil met Oostenrijk of Zwitserland geworden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Pino » wo 26 jun 2019, 15:48

SnarfFlevoland schreef: wo 26 jun 2019, 15:31 Aosta en Lombardei zijn gevoeld 'echt' Italië, Südtirol is toch meer Oostenrijk of na de wensen van August Heinrich Hoffmann behorende tot het grote Duitse rijk. "...von der Etsch bis an den Belt..."
Toen Hoffmann von Fallersleben in 1841 dichtte liep de Etsch / Adige nog gewoon in Oostenrijk, tot ruim bezuiden Trento. En dat was toen deel van de Duitse Bond. Dus dat was meer dan een wens. Bij andere drie wateren genoemd in het Lied der Deutschen ligt dat iets lastiger:
  • von der Maas...: Nederlands Limburg was in 1839 onderdeel van de Duitse Bond geworden, dus de Maas was een westgrens van de Duitse Bond. Maar op het Weens Congres was de westgrens van Pruissen heel bewust een kanonsschot oostelijk van de Maas door Noord-Limburg getrokken, en die situatie werd ook alweer vrij snel hersteld doordat Limburg uit de Duitse Bond trad ...
  • ... bis an die Memel: de Memel was de oostgrens van Pruissen, de oostgrens van de Duitse Bond liep echter westelijker.
  • von der Etsch...: zie hierboven.
  • ... bis an den Belt: de Belt, als water bij Holstein, had een soortgelijk probleem. Wel aan de rand van een Duits land (dat later ook onderdeel zou worden van het Duitse Rijk), maar Holstein was geen onderdeel van de Duitse Bond.
Als je het hebt over de properheid van de huizen etc: ik herken dat gevoel wel, zeker in Zuid-Tirol. Maar hoe kijk je dan tegen Trentino c.q. Welschtirol aan? Relatief weinig Oostenrijkse geschiedenis, maar toch ook alweer zeer proper en verzorgd altijd, vind ik, ook meer dan de aangrenzende Alpengebieden van Lombardijen (provincie Sondrio) of Veneto (Belluno). Kijk naar het dorpspleintje van Riva del Garda en je waant je op een aantal manieren in Oostenrijk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Chris » wo 26 jun 2019, 21:10

Een paar foto's uit Mals, langs de SS 40. Zowel de verkeersborden als bewegwijzering zijn dus tweetalig.

Afbeelding
SS40 Mals-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
SS40 Mals-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
SS40 Mals-4 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
SS40 Mals-6 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
SS40 Mals-8 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
SS40 Mals-10 by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Pino » wo 26 jun 2019, 22:01

^^ Een zwakje voor Italiaanse hectometerbordjes deze vakantie, Chris? 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Chris » wo 26 jun 2019, 22:04

Als het even kan probeer ik er altijd een hectometerpaal, kilometerpaal of ander bord bij op te krijgen. Dat maakt het tot net wat interessantere foto's wat mij betreft. Geeft ook wat meer feeling voor een locatie of weg (vooral als er een wegnummer op staat). Anders oogt het al snel nogal willekeurig.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Zuid-Tirol • Südtirol • Alto Adige

Bericht door Pino » wo 26 jun 2019, 22:15

Die laatste gedachte herken ik zeker wel. Foto's met borden zijn al snel interessanter dan eenzelfde stuk weg zonder.

Plaats reactie