[I] Rijverbod wegens luchtvervuiling in Italiaanse steden

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

[I] Rijverbod wegens luchtvervuiling in Italiaanse steden

Bericht door IQ[] » zo 22 jan 2006, 18:10

nu.nl schreef:Rijverbod wegens luchtvervuiling in Italiaanse steden

Uitgegeven: 22 januari 2006 16:40
ROME - In negen plaatsen in vijf Italiaanse regio's moeten de inwoners zondag tussen tien uur 's ochtends en zes uur 's avonds hun auto's, motoren en scooters laten staan. Wegens overschrijding van de EU-norm voor luchtvervuiling geldt acht uur lang een rijverbod.

De afgelopen dagen waren er al verkeersbeperkende maatregelen genomen in een aantal grote steden, zoals Milaan en Rome. Daar mochten auto's met oneven kentekennummer alleen op oneven dagen rijden en auto's met even nummer alleen op even dagen. Zondag verbood Rome acht uur lang alle gemotoriseerd particulier verkeer, evenals Turijn en zeven kleinere steden, waaronder Cremona, Trento en Verona.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » zo 22 jan 2006, 23:26

IQ[] schreef:
nu.nl schreef:Rijverbod wegens luchtvervuiling in Italiaanse steden

Uitgegeven: 22 januari 2006 16:40
ROME - In negen plaatsen in vijf Italiaanse regio's moeten de inwoners zondag tussen tien uur 's ochtends en zes uur 's avonds hun auto's, motoren en scooters laten staan. Wegens overschrijding van de EU-norm voor luchtvervuiling geldt acht uur lang een rijverbod.

De afgelopen dagen waren er al verkeersbeperkende maatregelen genomen in een aantal grote steden, zoals Milaan en Rome. Daar mochten auto's met oneven kentekennummer alleen op oneven dagen rijden en auto's met even nummer alleen op even dagen. Zondag verbood Rome acht uur lang alle gemotoriseerd particulier verkeer, evenals Turijn en zeven kleinere steden, waaronder Cremona, Trento en Verona.
Dit houdt men hooguit een paar maanden vol. Daarna zullen de meeste inwoners deze maatregelen niet meer accepteren. De auto blijft noodzakelijk om naar het werk te gaan of om de familie te bezoeken.

MvG
Rogier de Groot

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 22 jan 2006, 23:28

De meesten kopen er een oud brik bij met een even/oneven kenteken, waarmee ze op de andere dagen kunnen rijden. Helaas stoot zo'n oud brik méér uit dan hun gewone wagen. Dit soort maatregelen is onzin. Sterker nog: de hele EU-norm is waanzin.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 23 jan 2006, 16:11

Ik ken buitengewoon weinig mensen die een nieuwe auto kopen alleen maar omdat je de andere een paar dagen per jaar niet mag gebruiken. Dit is een maatregel die al heel oud is, en vaak wordt genomen als de smog-vorming zodanig is, dat harde ingrijpen noodzakelijk zijn om de stad leefbaar te houden. Alleen nu kan men de EU er van de schuld geven... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 23 jan 2006, 16:35

In Griekenland, waar deze maatregel vaker is genomen, werden voor deze vorm van kentekentoelating wel degelijk op grote schaal veel oude barrels aangehouden. Dat zal elders in Zuid-Europa dan ook wel niet veel anders gaan.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » ma 23 jan 2006, 22:08

Bovendien is een rijverbod op zondag ook onzin, omdat op zondag de norm over het algemeen niet overschreden wordt.
Het enige wat helpt als je de roetuitstoet van het verkeer wilt verminderen:
- Straten/gebieden afsluiten voor vrachtverkeer
- Roetfilters subsidiëren/verplicht stellen op vrachtauto's/bussen

Mijn vermoeden is echter dat er veel meer roet wordt uitgestoten door industrie en electriciteitscentrales e.d.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 24 jan 2006, 8:31

René schreef:De meesten kopen er een oud brik bij met een even/oneven kenteken, waarmee ze op de andere dagen kunnen rijden. Helaas stoot zo'n oud brik méér uit dan hun gewone wagen. Dit soort maatregelen is onzin. Sterker nog: de hele EU-norm is waanzin.
Vele jaren terug in Joegoslavië is er een tijd geweest dat benizne op de bon ging. Tevens mocht er maar beperkt worden gereden, ook met het even/oneven kentekensysteem. Ook daar werd toen massaal een 2e barrel aangeschaft.

Die beperkingen golden overigens niet voor toeristen :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 24 jan 2006, 11:14

Ik begrijp dat 'massaal' niet. De meeste mensen zijn arm. Ik zou echt geen geld hebben voor een tweede auto (ook niet voor één auto trouwens)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 24 jan 2006, 11:16

Een oud brik kost in Zuid-Europa niet veel.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 24 jan 2006, 15:59

Inderdaad, en met wat ducktape is vrijwel elk barrel weer de weg op te krijgen :)

Een 2e hands Zastava of Lada kost dan ook niet veel. Ook/Zelfs daar niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » za 08 apr 2006, 14:08

VRT-Teletekst schreef:TOL IN ITALIAANSE STEDEN
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
Italië wil in bepaalde steden tol
heffen om het verkeer er te
verminderen.

Automobilisten zullen moeten betalen om
in de stadscentra te mogen rijden.

Als eerste wil Bologna de tol invoeren.
Daarna zijn Milaan, Turijn en Rome aan
de beurt.

De tol zal vermoedelijk 5 euro
bedragen.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » za 08 apr 2006, 14:14

Dat zijn stuk voor stuk steden met prima tram- en metronetten hoor...;)
Ik heb nooit begrepen waarom auto's nu per se in oude stadscentra toegelaten moeten worden. Ten eerste zijn die steden daar niet op berekend, ten tweede stoten auto's een hoop rotzooi uit en ten derde nemen ze de nodige ruimte in beslag. Hierin ben ik dan heel ideologisch: een binnenstad is er in de eerste plaats voor de mensen, dan pas voor de auto's.

Ik zal nu wel weer tegengeworpen krijgen: "hoe komen die mensen van je dan in godsnaam in die binnenstad?" Welnu, ten eerste bestaan er natuurlijk meer mogelijkheden (te voet, met de fiets of desnoods met het OV). Zóveel mensen zullen hun bestemming in de binnenstad nou ook weer niet per auto bereiken, al is het maar vanwege het chronische gebrek aan parkeerplaatsen. Ten tweede kun je prima boven- dan wel ondergrondse parkeerplaatsen aan de rand van het centrum of iets verderop bouwen, vanwaar je verder kunt te voet of met het OV.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » za 08 apr 2006, 14:30

Alargule schreef:Dat zijn stuk voor stuk steden met prima tram- en metronetten hoor...;)
Ik heb nooit begrepen waarom auto's nu per se in oude stadscentra toegelaten moeten worden. Ten eerste zijn die steden daar niet op berekend, ten tweede stoten auto's een hoop rotzooi uit en ten derde nemen ze de nodige ruimte in beslag. Hierin ben ik dan heel ideologisch: een binnenstad is er in de eerste plaats voor de mensen, dan pas voor de auto's.
Tsja, smaken verschillen natuurlijk. Maar ten eerste kan er natuurlijk wel het één en ander gedaan worden om de doorstroming te verbeteren. Ringwegen, tunnels, wegverbredingen, etc. kunnen het mogelijk maken dat de stad er wel op berekend is. Ten tweede stoten bussen nog veel meer rotzooi uit. En ten derde nemen ook bussen ruimte in beslag, en daarbij komt dat een historisch centrum wat mij betreft ook enorm wordt ontsierd wanneer er een hele wirwar aan draden van de bovenleiding van trams door de straten lopen.

Ik ben het er verder wel mee eens dat het idee om aan de rand van de stad parkeergarages te bouwen en van daaruit goede OV-voorzieningen naar het centrum te maken, gestimuleerd kan worden. Wanneer er elke 5 minuten gegarandeerd een metro rijdt, en de prijs niet te hoog is (en makkelijk te betalen is), krijg je mensen best wel enthousiast om de overstap te maken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » za 08 apr 2006, 14:41

Ik wil vooral wat doen tegen twee soorten verkeer in binnensteden:

- doorgaand verkeer (dat dus geen bestemming heeft in de binnenstad). Voor die verkeersstroom moeten er goede alternatieven komen te bestaan in de vorm van ringwegen;
- 'gelegenheidsverkeer': mensen die met de auto naar de binnenstad gaan (met bestemmingen aldaar), maar dat ook op een andere manier zouden kunnen doen (fiets, te voet, met het OV). Die moet je inderdaad stimuleren met andere vormen van vervoer te reizen, bijv. door een tolheffing of verbod (behalve voor noodzakelijk verkeer als vrachtwagens of OV). Vrachtwagen stoten natuurlijk ook veel uit (veel meer dan personenauto's), dus grote overslagterminals aan de rand van de stad vanwaaruit kleinere en schonere vrachtwagens naar het centrum rijden lijkt mij ook een goed alternatief.
En ja: bussen stoten ook veel rotzooi uit. Maar de modernisering van een busvloot (kijk naar A'dam waar een experiment met waterstofbussen wordt gehouden) is nu eenmaal wat makkelijker uit te voeren dan de modernisering van het complete wagenpark...;) Bovendien gaat het mij in eerste instantie om het ruimtegebruik: bussen zijn minder aanwezig in de stad dan auto's, al is het maar omdat ze geen zeeën aan parkeerruimte innemen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 08 apr 2006, 16:59

Ik ben het wel met je eens Alain. Maar helaas werkt het Transferiumconcept nog niet vlekkeloos. :(

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » za 08 apr 2006, 17:02

Nee...dus zul je mensen met enige dwang die transferia in moeten krijgen. Ten eerste door er gewoon meer te bouwen dan er nu zijn, ten tweede door het parkeren in de binnenstad duurder te maken/het inrijden van de binnenstad onmogelijk te maken tenzij het vergunninghouders betreft.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » za 08 apr 2006, 17:14

Alargule schreef: - 'gelegenheidsverkeer': mensen die met de auto naar de binnenstad gaan (met bestemmingen aldaar), maar dat ook op een andere manier zouden kunnen doen (fiets, te voet, met het OV). Die moet je inderdaad stimuleren met andere vormen van vervoer te reizen, bijv. door een tolheffing of verbod (behalve voor noodzakelijk verkeer als vrachtwagens of OV).
Da's best interessant als je erover na gaat denken.
Ik ben absoluut tegen tolheffingen en verboden in dit soort gevallen. Het is veel belangrijker om te kijken naar de beweegredenen voor mensen om in de auto naar de binnenstad te rijden. Parkeren is duur en lastig, de reis duurt vaak vanwege drukte lang en erg veilig staat je auto er ook niet altijd, dus er zijn nogal wat redenen om niet met de auto te gaan. Toch gaan die mensen met de auto.
Het probleem is dus dat het alternatief (OV, fiets, te voet) voor die mensen niet aantrekkelijk genoeg is om de auto ervoor te laten staan. Je kunt dan idd. tol gaan heffen e.d. maar daarmee rem je slechts tijdelijk de mobiliteitsvraag. De mobiliteitsvraag groeit bij ons nog steeds en je zult dus op die manier geen structurele oplossing krijgen.

Er is echter al in verschillende steden (Almere, Zwolle, maar ook bijv. Karlsruhe) bewezen dat een efficient, snel, frequent, niet te duur OV systeem wat mensen vervoert van de plek waar ze zijn naar de plaats waar ze heen willen, mensen ertoe kan bewegen toch in de bus/tram te stappen. Ik denk dat daar nog veel te winnen is.

Ik wil best toegeven dat mensen af en toe een financiele prikkel nodig hebben, maar met alleen "bestraffen" van automobiliteit kom je er niet.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 08 apr 2006, 17:31

Alargule schreef:Dat zijn stuk voor stuk steden met prima tram- en metronetten hoor...;)
Hoewel niet genoemd: In Firenze geldt een verbod voor niet-ingezetenen om de stad in te rijden. Daarom ben ik zelf destijds met de trein de stad ing egaan; Veel goedkoper om een treinkaartje te kopen dan de benzine van onze standplaats naar Firenze en het parkeergeld. Een prima regeling. En ook het OV is er goed (hoewel ik het in de stad destijds niet gebruikt heb)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 08 apr 2006, 21:18

Ik vraag me zo onderhand af wat in deze tijd van eenvoudige telecommunicatie bedrijven nog langer in binnensteden te zoeken hebben. Neem toch lekker een stek langs de stadsrand, of nog beter: zet je bedrijf in de voorstad neer.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » za 08 apr 2006, 21:54

In deze tijd van telecommunicatie snap ik niet waarom we niet allang massaal thuiswerken, in het comfort van het eigen huis, in plaats van ons elke morgen in de file te wurmen en vervolgens de hele dag te slijten op een muf, grijs kantoor...:roll: ;)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 08 apr 2006, 23:30

Hersenbrekertje
:denk:

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » za 08 apr 2006, 23:40

Ik heb er ook wel een antwoord op:

Ten eerste zijn we ontzettende gewoontedieren. Ook al líjkt het zo, we passen ons, zeker als groep, maar moeilijk aan aan nieuwe omstandigheden. Nieuwe technologie biedt in principe revolutionaire mogelijkheden, maar in de praktijk zie je dat de uiteindelijke toepassingen eerder een evolutionair dan een revolutionair karakter vertonen. Nauw daarmee verbonden is onze gewoonte mbt werk: we associëren werk in eerste instantie met iets 'buiten de deur': je moet eerst je huis verlaten, ergens heengaan (fysieke verplaatsing) vóórdat je überhaupt kunt gaan werken. Misschien dat thuiswerkers hier het wel zullen herkennen: thuis kom je toch wat minder snel aan de slag dan op kantoor, of gewoon 'ergens anders' (ik merkte dat bij het schrijven van mijn scriptie heel erg: thuis voerde ik niets uit, maar op de universiteit ging het prima).
Ten tweede (en dat hangt nauw samen met het eerste punt) denk ik dat we als mens de directe, lichamelijke aanwezigheid van onze collega's op prijs stellen - ja zelfs nodig hebben - om goed te kunnen functioneren. Dat zal ook wel de reden zijn waarom teleconferencing - uitzonderingen daargelaten - tot nu toe nog niet echt van de grond heeft willen komen, en thuiswerken, waar er sprake is van lichamelijke afwezigheid van collega's, evenmin. Je kunt je zelfs afvragen of er bij thuiswerken überhaupt nog wel zoiets als een traditionele collega-relatie kan bestaan: een forum als dit zou misschien een werkbare virtuele omgeving zijn, maar mensen die elkaar alleen maar digitaal ontmoeten gaan toch anders met elkaar om dan mensen die elkaar 'in the flesh' kennen.

Het is al met al natuurlijk maar een theorietje, maar volgens mij wel een plausibele verklaring waarom we nog steeds elke dag in de file staan prefereren boven thuiswerken...;)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 08 apr 2006, 23:53

Het zou ook kunnen zijn omdat wij sociale wezens zijn, je bent met andere mensen in contact ;)

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » za 08 apr 2006, 23:59

Precies mijn punt - met als toevoeging dat dat contact liever fysiek is (wat niet per se aanraking oid hoeft te betekenen, maar gewoon 'lichamelijke aanwezigheid') dan virtueel...;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 09 apr 2006, 12:01

Telewerken hoeft niet thuis hoor. Op een terrasje op een zomerse dag, met een kopje koffie aan je scriptie werken. Heerlijk... :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » zo 09 apr 2006, 12:03

Vinny...telewerken betekent niet alleen ver van het hoofdkantoor werken, maar óók in verbinding staan met een centraal netwerk...en met de huidige draadloze infra wordt dat voorlopig nog een beetje behelpen (but we're making progress...).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 09 apr 2006, 13:04

Laptopje met internetaansluiting.

(Ik heb in de Thalys naast een zakenreiziger gezeten die gewoon zat te e-mailen...) :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » zo 09 apr 2006, 14:08

Ja, je ziet het inderdaad steeds vaker. Ik blijf zo'n laptop alleen een onding vinden. Zodra ze een opvouwbare lichtgewichtlaptop uitvinden die je net zo makkelijk meeneemt als zeg maar een tijdschrift, dan koop ik er ook één. ;)

Tijgernoot
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 22:54

Bericht door Tijgernoot » ma 22 mei 2006, 23:07

boe! schreef:
VRT-Teletekst schreef:TOL IN ITALIAANSE STEDEN
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
Italië wil in bepaalde steden tol
heffen om het verkeer er te
verminderen.

Automobilisten zullen moeten betalen om
in de stadscentra te mogen rijden.

Als eerste wil Bologna de tol invoeren.
Daarna zijn Milaan, Turijn en Rome aan
de beurt.

De tol zal vermoedelijk 5 euro
bedragen.
Er is in Rome tegenwoordig een elektronisch tolsysteem, elk voertuig die het centrum in rijd moet door een scanner heen. Reizen in het OV van Rome is niet echt verschrikkelijk. De echt oude rommel wordt toch flink uitgefaseerd en heel veel bussen zijn al met lage vloer. De expressbussen en de trams zijn een stuk slechter (expresbussen zien eruit alsof ze elk moment uit elkaar trillen) en de trams zijn veelal antiek. Wel is de prijs goed in orde (BIT-kaart voor 75 minuten (dus 1 uur) zijn 1 euro, en voor onbeperkt bus of tram, en 1 ritje met de metro). Het is nooit meer dan twee straten lopen naar een bus of tramhalte in Rome, en de frequentie van de bussen is ook heel hoog (vaak om de 5 minuten)

Ook hebben ze de ideale bus voor de lichtbezette lijn! Bussen met maar 10 stoelen die ongeveer de helft zijn kwa lengte van de normale bus, maar wel als echte bus ogen kwa vorm, en het ook gewoon zijn.

Op http://www.atac.roma.it/ zie je er in in de kleine flashanimatie, en dan het eerste plaatje.

Plaats reactie