Dit is er absoluut eentje in de categorie "eerst zien dan geloven". De projecten kenden we natuurlijk allemaal al; dat zijn slepende dossiers die grotendeels ouder zijn dan dit forum. Ik moet echter wel zeggen dat ik een dusdanig groot pakket om projecten goed te keuren, nota bene op Decreto Legge-niveau, niet echt eerder heb gezien. Eerdere pakketten die ik me herinner dienden eerder om al goedgekeurde projecten toch weer af te blazen om redenen van budgettaire krapte, of om dingen goed te keuren als project financing (lees: "het is goed mits de private sector het oppakt"). Maar ik volg de soap die Italiaanse politiek heet vast niet goed genoeg…
Het feit dat er nu EU-geld beschikbaar is, zou wel eens een duw in de juiste richting kunnen zijn. Ik bespeur bij Italiaanse politici een houding "nu claimen, voordat andere landen het geld te pakken krijgen of Rutte aan zijn noodrem trekt". In de Italiaanse politiek zie je nu ook dat M5S, dat jarenlang alleen maar heeft lopen zeiken over grote infra-projecten, nu ineens staat te juichen bij dit pakket. Nu heet het ineens dat ze hun "schitterende overwinning op de EU-top" aan het verzilveren zijn. Dat zijn houdingen waar wij Nederlanders ongetwijfeld iets van vinden, maar nu het pakket beschikbaar is gesteld om zwaargetroffen landen door het dal te helpen, kun je het geld ook maar beter aan het werk hebben. En ik heb persoonlijk liever dat Italië als voor de EU cruciale economie het gebruikt dan de verzamelde Midden-Europese opportunisten.