[foto] [IT] [FR] een weekje naar Italië

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] [IT] [FR] een weekje naar Italië

Bericht door Vinny » do 23 okt 2014, 22:52

Ah dat kan ook, soms worden -bis, -ter en dergelijke achtervoegsels gebruikt.
https://maps.google.nl/maps?q=nola+ital ... ,,0,-20.83
RA3 is het officiële nummer, maar de nummers van Raccordi Autostradali worden normaal gesproken niet bewegwijzerd. Maar ja, dit is Italië en wat moet je als bordenboer als je een groen bord klaar hebt liggen met al een A-schildje? Het laat zich vergelijken met de A GRA-bordjes die je in Rome wel tegenkomt.
Je weet volgens mij nooit wat de wegbeheerder uitkomt. Ik heb wel eens het E nummer bewegwijzerd gezien, een merkwaardige lettercombinatie, een A nummer, een SS nummer en nummerloos.

Wat ik verder merkwaardig vind is dat een "Raccordo" iets als ring of rondvormig zou moeten betekenen. De meeste Raccordi zijn slechts "zubringers".
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] [IT] [FR] een weekje naar Italië

Bericht door harry » do 23 okt 2014, 23:11

Pino schreef:de nieuwe expresweg. Waarvan het belang in het nationale wegennet overigens vrij beperkt is.
Behalve voor mensen die zonder tol te betalen van Assisi naar Zwitserland willen reizen. :mrgreen:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [foto] [IT] [FR] een weekje naar Italië

Bericht door Coen Tunnel » do 23 okt 2014, 23:28

Vinny schreef:Wat ik verder merkwaardig vind is dat een "Raccordo" iets als ring of rondvormig zou moeten betekenen. De meeste Raccordi zijn slechts "zubringers".
Raccordo betekent meer iets als afsplitsing, aftakking of verbinding (in het Engels vertaald wordt het 'junction'). En is dus een correcte benaming voor een 'Zubringer'. Alleen in de naam van de A90, de Grande Raccordo Anulare, verwijst iets naar een ring, maar dat is het woord Anulare en niet Raccordo. Vrij vertaald is het de grote ringvormige verbindingsweg.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] [IT] [FR] een weekje naar Italië

Bericht door Pino » vr 24 okt 2014, 1:33

harry schreef:
Pino schreef:de nieuwe expresweg. Waarvan het belang in het nationale wegennet overigens vrij beperkt is.
Behalve voor mensen die zonder tol te betalen van Assisi naar Zwitserland willen reizen. :mrgreen:
Da's inderdaad een nationaal belang. Overigens had ik voor Assisi-Zwitserland tolvrij zo vlug gedacht aan SS75-SS3bis-SS9-SS35 (of SS36). Dat is tegenwoordig zeker niet de snelste route via statali, door de uitbouw van de SS434 en het feit dat oostelijk van Milaan een stel goede wegen ligt. Maar dit is wel de kortste route en in die zin hoe de rit van Umbria naar Milaan en verder noordelijk ooit was gedacht. Zo kom je dus ook wél met heel nette wegnummers in Chiasso of de Splügenpass.

Terug in de moderne tijd kun je jezelf tegenwoordig wel tolvrij langs Milaan smokkelen. De Tangenziali hebben een open tolsysteem, dus met enig onderzoek waar de tolpoortjes staan hoef je niet door de stad. 8-)

Plaats reactie