[F] bewegwijzering in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Vinny » zo 05 jul 2020, 12:51

Het idee was volgens mij om aan te geven dat de afritten bij de ringweg (Périphérique) horen. Volgens mij is het experiment wel mislukt want het is niet breed uitgerold door Frankrijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 31 jul 2020, 16:42

Een foutief E-nummer (E26 moet E62 zijn): https://www.google.nl/maps/@46.1323003, ... 384!8i8192

Op dezelfde weg nog een fout nummer, rechtsaf moet E25 zijn en niet E21: https://www.google.nl/maps/@46.1353703, ... 384!8i8192

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 31 jul 2020, 18:38

Verrassend om Straatsburg op een oost-westsnelweg vermeld te zien. Lijkt me makkelijker om door Zwitserland te rijden ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 31 jul 2020, 18:53

Die E-nummers zijn zo weinig ingeburgerd dat het bijna niemand opvalt, omdat bijna niemand echt weet hoe zo'n route nou precies loopt. Het zou mij ook niet zijn opgevallen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 31 jul 2020, 19:50

waldo79 schreef:
vr 31 jul 2020, 18:38
Verrassend om Straatsburg op een oost-westsnelweg vermeld te zien. Lijkt me makkelijker om door Zwitserland te rijden ;)
Het begint volgens mij wel daar pas, waarschijnlijk om verkeer niet in de verleiding te brengen de A404 naar het noorden te kiezen.

Sowieso is het in deze ruime regio Lyon-Grenoble tegenwoordig (iets te) goed vertegenwoordigd op de bewegwijzering.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 31 jul 2020, 20:59

Vanaf Grenoble zal dit wel een verbinding tussen twee doelen in Categorie 5 zijn, dus dat wordt ruim bewegwijzerd. Dubbel omdat dit de wat meer noordoostelijke richting aangeeft, waar bijvoorbeeld Lyon toch echt meer op noordwest duidt. Alleen jammer dat die theorie wat wordt ingehaald door het feit dat je via Lyon naar Strasbourg rijdt. Overigens is het vanaf Grenoble ook nog eens heel verdedigbaar om via Genève-Basel naar Strasbourg te rijden.

Dat Strasbourg vanaf Lyon bewegwijzerd staat vind ik logisch. Niet omwille van de stad zelf, maar als stad die het noordoosten symboliseert. Wanneer je vanuit oost of west die A42-A39 corridor nadert, voeg het vooral ook toe. Maar je gevoel dat er wat overdreven wordt, herken ik wel.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 31 jul 2020, 21:02

Het komt ook een beetje omdat Strasbourg in een uithoek ligt, niet op een belangrijke oost-west as en vanaf het oogpunt van de regio Lyon ook niet op een logische noord-zuidroute. Daar komt bij dat Strasbourg niet indrukwekkend groot is: 280.000 inwoners in de stad zelf en 785.000 in de agglomeratie, die combinatie geeft denk ik het gevoel dat het wat overdreven lijkt om Strasbourg al van zo'n grote afstand aan te geven, vooral via zoveel verschillende snelwegen.

MaartenE
stadsweg

Bericht door MaartenE » vr 31 jul 2020, 21:26

^^
Ik vermoed dat de status van EU-hoofdstad daar ook wel wat mee te maken zal hebben.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 31 jul 2020, 21:53

^^ Deels ongetwijfeld. Maar Frankrijk heeft zo zijn netwerkdoelen op de borden en er is er één per landsdeel. Wat anders had je in de ruime omgeving van Strasbourg kunnen pakken? Mulhouse?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 31 jul 2020, 22:01

Het is sowieso de vraag of je bij Grenoble al iets zo ver weg zou moeten bewegwijzeren. Komende vanaf de A48 bij Grenoble is Strasbourg nog 8 verschillende snelwegen ver weg (A48, A43, A432, A42, A40, A39, A36, A35). Aan de ene kant kan het wellicht handig zijn om met één doel zoveel verschillende snelwegen af te dekken, aan de andere kant is het wellicht ook wel wat overdreven om zoiets kunstmatigs al te bewegwijzeren. Op dat punt is een superdoel als Lyon misschien nog voldoende richtinggevend.

Aan de andere kant kom je bij Lyon zelf wel op de keuze wat je gaat bewegwijzeren via de A42-A40-A39 route. Geen van de steden op die route is groot / bekend en Dijon gaat via de A6, dus moet je iets kiezen in de A36 corridor. Besançon is meer een omhooggevallen provinciestad, Mulhouse is iets groter, maar Strasbourg is in die richting dan wel de grootste stad.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 31 jul 2020, 22:09

^^ Uiteindelijk zit er hier wellicht toch iets teveel automatisme in de Franse bewegwijzering. Dit is een route tussen twee netwerkdoelen (Cat 5), je komt niet langs een andere stad van die categorie, de steden liggen dichtbij genoeg, er is ruimte op de borden. Nou dan heb je eigenlijk geen keuze meer. Dat je maar nét niet Lyon tegen komt, dat je praat over steden aan de onderkant van de netwerkdoelen, dat je over acht wegnummers gaat, dat gaat dan overboord...

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 31 jul 2020, 22:31

Het is inderdaad de combinatie van factoren. Strasbourg is geen wereldstad, het ligt niet aan een doorgaande route en je moet nog heel veel afslaan om er te komen. Als de A39 nooit gebouwd was, zou het waarschijnlijk nooit in deze regionen op de bewegwijzering verschijnen. Dat deed het daarvoor immers ook niet.

Maar goed, die A39 ligt er wel, en het is niet onlogisch dat Bourg-en-Bresse, Besançon en Mulhouse ongeschikt bevonden zijn. Vanaf Lyon is er dus iets te zeggen voor Strasbourg.

Daarvoor naar mijn mening niet. Buiten de genoemde redenen, is het echt alleen rond en ten (zuid)oosten van Lyon dat Strasbourg zo prominent verschijnt. Op de A31 wordt het niet eens genoemd bij Beaune, bij Nancy op het knooppunt met de A33 even en rond Metz/Thionville een paar afritten voor de A4 pas. Op die A4 zelf, en sowieso in West-Frankrijk, gaat de voorkeur in eerste instantie naar Metz-Nancy en volgt Strasbourg pas later. Dat maakt het vanuit het zuiden ook een wat onvoorspelbare keuze voor reizigers met enige ervaring in Frankrijk.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 01 aug 2020, 9:19

^^ Misschien heb ik dan teveel ervaring, en vooral kennis van de Franse doelenkeuze-systematiek, maar op de vermelding tussen Grenoble en Lyon na, verbaast het bovenstaande me niet.

Ergens is het net Nederlandse netwerkdoelen, alleen dan verder doorgedacht. Tussen de doelen in de hoogste categorie (netwerkdoelen) is het zo simpel dat de directe verbinding naar het eerstvolgende netwerkdoel bewegwijzerd staat. Bij Beaune zit je niet op zo’n verbinding: vanaf Parijs loopt die over de A4 en vanaf Lyon over de A39. Op de A4 en andere netwerkdoelen in het westen komt eerst Metz-Nancy, en vanaf plaatsen als Nancy zit je niet op dat kern-netwerk tussen netwerkdoelen. De reden dat de vermelding vanaf Grenoble in mijn optiek gekunsteld is, is dat men daar had moeten zeggen “eerst komt Lyon”.

Uiteindelijk is Nice vermoedelijk het netwerkdoel dat het minste dekking heeft. Tot aan Marseille en Grenoble wordt het gedekt door andere doelen. Grenoble zelf komt er ook redelijk bekaaid vanaf; op een gespiegelde verwijzing vanuit Strasbourg hoeft het namelijk niet te rekenen (verschijnt pas op de A39).

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » za 01 aug 2020, 19:13

Bovendien is Straatsburg ook een richtgevend doel voor verkeer in de richting van Duitsland.
Road to Alpe d'huzes: Doneer op https://www.opgevenisgeenoptie.nl/fundr ... pedhubress om mij te ondersteunen de berg op te lopen en alle patiëntjes te helpen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 01 aug 2020, 19:14

Lille heeft vanuit deze streek een beetje hetzelfde als Strasbourg, een via-via-via route die al heel ver van te voren wordt aangegeven.

Afbeelding
IMG_4655 by European Roads, on Flickr

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 01 aug 2020, 20:31

Tja, dat krijg je in de diagonale de vide en in een land waar hoeveelheid wegnummerwissels niet leidend is voor wat je op netwerkniveau bewegwijzert. Ergens wel opvallend trouwens dat de netwerkrichting Metz-Nancy hier niet ook staat aangegeven.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 01 aug 2020, 23:10

nederland24 schreef:
za 01 aug 2020, 19:13
Bovendien is Straatsburg ook een richtgevend doel voor verkeer in de richting van Duitsland.
Alleen is een doel in Noordoost-Frankrijk totaal niet richtinggevend als je in westelijke richting beweegt. Alle Duitse doelen zijn vanaf dit punt simpelweg 150 km korter door naar het oosten te gaan en via de E25 dwars door Zwitserland te gaan :idea:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 02 aug 2020, 0:30

^^ Het bord met Straatsburg staat bij het knooppunt A40-A404.

Nemen we een route vanaf hier naar Karlsruhe als voorbeeld, dan is A40-A41, dan de Zwitserse A1-A2 en de Duitse A5 in afstand en reistijd zeer goed vergelijkbaar met A40-A39-A36 en dan de Duitse A5. Er is echt geen 150 km verschil, via Zwitserland is naar alles ten noorden van :KP: Neuenburg 7 km korter maar niet sneller:

Afbeelding

Ik vermoed dat het verschil in de praktijk nog wel wat groter kan zijn, omdat wegen als de A40, A39 en A36 behoorlijk relaxt rijden, terwijl dat door Zwitserland veel minder het geval is (m.n. de A1 tussen Bern en Härkingen).

Vanaf het knooppunt A40-A41 bij Genève (locatie van de andere foto, maar daar staat Straatsburg dan ook niet vermeld) is het verschil wel groot: rond de 120 km naar een bestemming als Karlsruhe, en dan kun je beter door Zwitserland rijden, overigens ook als je richting Mulhouse en Straatsburg moet.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 02 aug 2020, 9:09

Dan was ik wat stellig 8-)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 02 aug 2020, 10:15

Toch zul je vanuit het stedelijk gebied van Genève in principe de Zwitserse route pakken, dus de vraag voor wie je dit op een route vanuit Genève neerzet is wel terecht. Misschien inderdaad nog het meeste voor verkeer dat in algemene zin naar het noorden wil hier. Met het verre doel Strasbourg wordt dan gezegd “doe het niet over de A404 en de N-wegen.” Ik geloof er alleen niet in dat zoiets effect heeft.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 02 aug 2020, 11:02

^^ Vanaf Oyonnax is er een heel behoorlijke route binnendoor naar Lons-le-Saunier, over goede en brede D-wegen. Vanaf Lons-le-Saunier heb je de N83 richting Besançon, ook een aardige weg.

Maar verkeer dat al op de tolweg zet zal hier toch niet ineens gaan kiezen voor een route binnendoor, en het doel Oyonnax is nou ook niet bepaald een doel dat aangeeft: vanaf hier heb je best een aardige alternatieve route richting het noord(oost)en.

Een afrit eerder bij Nantua staat nog oude bewegwijzering, en is Dijon nog vermeld in combinatie met Parijs: https://www.google.nl/maps/@46.1594493, ... 312!8i6656

Maar met de opening van de A39 was er blijkbaar behoefte aan een doel dat ook wat meer duidelijkheid geeft aan de richtingen die de A39 eveneens bedient: alles wat via de A36 gaat.

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » zo 02 aug 2020, 11:07

En op de A404 staat weer Metz-Nancy aangegeven, wat op de rest van de A40 niet meer terugkomt.