[D] Bewegwijzering in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » zo 02 apr 2017, 17:47

Volgens mij beiden DIN 1451, de eerste foto is de oude variant van DIN 1451, vooral te herkennen aan het ontbrekende boogje onderaan de t, gebruikt tot ergens in de jaren '70. Ogenschijnlijk ook nog vetgedrukt met een rare spatiëring voor Bochum. De tweede is weliswaar de huidige versie van DIN 1451 maar in Breitschrift dat tegenwoordig niet meer gebruikt wordt (in de jaren '70 en '80 werd het nog wel gebruikt).

In Google Streetview is ook nog dit bord in de oude variant van DIN 1451: https://www.google.nl/maps/@48.1116098, ... 56!6m1!1e1

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » zo 02 apr 2017, 20:29

^^ Aha. Interessant. :) Die in Dortmund staat er ook nog vandaag de dag?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door nickdh » zo 02 apr 2017, 21:34

^^ Als ze sinds vrijdag niet het idee hebben gekregen de borden weg te halen, dan wel ;)

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door EtienneM » ma 03 apr 2017, 16:41

Ook nog een OWN-voorbeeld ;)

Afbeelding

Groter: http://imgur.com/a/KVVQl
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door marcel » za 08 apr 2017, 16:40

Coen Tunnel schreef:In Google Streetview is ook nog dit bord in de oude variant van DIN 1451: https://www.google.nl/maps/@48.1116098, ... 56!6m1!1e1
Dit is inmiddels vervangen. 2009:
Afbeelding

2016:
Afbeelding

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door kingpin1966 » za 08 apr 2017, 16:53

^^
Toch gek dat het woord "Stadtmitte" nog wordt gebruikt om het centrum van de stad aan te geven.
Je ziet toch ook heel vaak gewoon "Zentrum" op de borden staan zoals hier.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door BHJ » za 08 apr 2017, 17:46

^^ Ik dacht dat op sommige plaatsen zelfs Centrum gebruikt werd.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Chris » za 08 apr 2017, 18:45

Vooral in Noord-Duitsland had ik het idee.

In Zwitserland wordt de term 'city' ook wel gebruikt.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » za 08 apr 2017, 18:52

In ieder geval in/bij Hamburg:

Afbeelding

En Bremen:

Afbeelding

Oldenburg en Lübeck (om nog eens twee grote steden in het noorden te noemen) dan weer niet.

City voorbeelden in Zwitserland.

Basel:

Afbeelding

Zürich:

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » za 08 apr 2017, 20:29

Ik begrijp dat de spelling Centrum tot in de jaren '80 toegelaten was. Steden als Hamburg zouden daarna niet meer zijn gewisseld naar Zentrum, omdat de spelling met C te zeer ingeburgerd was voor het bewuste stadsdeel (bron).

City is ingeburgerd geraakt als term voor het CBD van een stad (misschien gangbaarder in de jaren '60 en '70 dan nu), dus daarmee een net andere boodschap dan Centrum/Zentrum. Stadtmitte lijkt me wat meer een synoniem voor Zentrum zonder afwijkende inhoud. Denk wel dat je met Zentrum beter mensen bereikt die het Duits niet heel goed machtig zijn. Zeker wanneer geen centrumsymbool wordt gebruikt. Maar het Hamburgse verhaal geeft aan dat lokaal gebruik nog wel eens doorslaggevend is geweest in de keuze tussen Centrum, Zentrum en Stadtmitte; dus als Zentrum ter plaatse totaal niet wordt gebruikt, zal men het niet op de borden hebben gezet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 apr 2017, 0:10

Chris schreef:Vooral in Noord-Duitsland had ik het idee.
Ook wel in het zuiden, in Nürnberg viel het mij in de jaren '90 al op: https://www.google.nl/maps/@49.4087513, ... 56!6m1!1e1
Pino schreef:Stadtmitte lijkt me wat meer een synoniem voor Zentrum zonder afwijkende inhoud.
Ik heb altijd de indruk gehad dat Stadtmitte wat meer gangbaar was in het zuiden van Duitsland, maar wellicht heb ik dat mis. Enige nuanceverschillen die er tussen de woorden Stadtmitte en Zentrum kunnen zitten zullen vermoedelijk geen rol hebben gespeeld bij het kiezen van een benaming. Wellicht is het woord Stadtmitte gewoon voortgekomen uit een wens om te verduitsen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » zo 09 apr 2017, 1:13

Ik heb zelf weleens het idee gehad dat Stadtmitte meer werd gebruikt daar waar het centrum niet echt toeristisch aantrekkelijk is (in de zin van Altstadt, monumentale panden/kerken/architectuur). Nu zijn alle grote Duitse steden onder vuur komen te liggen ruim 70 jaar geleden, maar de ene is dan toch wat beter opnieuw opgebouwd en/of gespaard gebleven dan de andere.

De nuance komt dan dichter naar het centrum toe (wel of niet Altstadt bewegwijzeren). Als dat zo is bedacht....
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Willem » zo 09 apr 2017, 8:57

De foto uit München hiervoor lijkt jouw stelling dan tegen te spreken, want die stad heeft een aantrekkelijk centrum. In ongezellige oorden als Kiel gaat het wel op.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Vinny » zo 09 apr 2017, 9:11

Berlin-Mitte is de naam van het stadsdeel zelf. Misschien moet je geen betekenis zoeken in iets dat historisch zo gegroeid is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » zo 09 apr 2017, 9:18

Ik vind Kiel heel gezellig en München niet.

:hap:

Geintje. Het is slechts een gedachte die eensch in mij is opgekomen. Misschien klopt het wel van geen kant. ;)
Pino schreef:Steden als Hamburg zouden daarna niet meer zijn gewisseld naar Zentrum, omdat de spelling met C te zeer ingeburgerd was voor het bewuste stadsdeel
Bremen lijkt op enig moment juist nog van Zentrum naar Centrum te zijn gewisseld als je het bord goed bekijkt (kleurtje).
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 apr 2017, 10:22

GuteFahrt schreef:Ik heb zelf weleens het idee gehad dat Stadtmitte meer werd gebruikt daar waar het centrum niet echt toeristisch aantrekkelijk is (in de zin van Altstadt, monumentale panden/kerken/architectuur). Nu zijn alle grote Duitse steden onder vuur komen te liggen ruim 70 jaar geleden, maar de ene is dan toch wat beter opnieuw opgebouwd en/of gespaard gebleven dan de andere.

De nuance komt dan dichter naar het centrum toe (wel of niet Altstadt bewegwijzeren). Als dat zo is bedacht....
En in sommige steden is de Altstadt niet per se ook het moderne centrum. Of een stad is samengesteld uit meerdere plaatsen en kent niet één historisch centrum. Denk aan Oberhausen, waar Neue Mitte waar CentrO ligt sinds een jaar of twintig de facto als het centrum van de stad functioneert, nog voor het Zentrum (ten zuidoosten van het Hbf) en de oude binnenstad van Sterkrade.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » zo 09 apr 2017, 10:34

GuteFahrt schreef:Bremen lijkt op enig moment juist nog van Zentrum naar Centrum te zijn gewisseld als je het bord goed bekijkt (kleurtje).
Er is inderdaad iets veranderd op dat bord, maar wat? Misschien stond er ook wel Stadtmitte, want het Hamburgse verhaal is dus dat ze de borden Stadtmitte op enig moment zijn gaan vervangen omdat toeristen dat niet voldoende oppakten. Het is misschien wel tekenend voor het woord Stadtmitte, naar mijn gevoel opgekomen om een mooi Duits woord te hebben in plaats van een leenwoord als Centrum/Zentrum, delft het in een internationaler wordend Duitsland het onderspit.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Rene » zo 09 apr 2017, 10:39

Stadtmitte is een woord uit de categorie Rechner, Fernsehen, Fernhörer, etcetera. Nodeloos eigen woorden zoeken voor leenwoorden. Zuid-Afrikanen doen dat ook, een internationaal Engels leenwoord als 'drone' heet daar dus sinds kort 'hommeltuig'. :facepalm: :nuts:
Gelukkig gebruiken ook steeds meer Duitsers woorden als Computer (ook zonder K) en TV, dus ook daar lijkt het anti-leenwoord-sentiment te kenteren. Gebruik van Centrum zou ik graag willen aanmoedigen, omdat dit in de meeste talen op elkaar lijkt en dus voor ter plekke onbekenden handiger is dan taaleigen verzinsels.

Nu nog even wachten tot Mittwoch weer Wotanstag wordt ;)
Laatst gewijzigd door Rene op zo 09 apr 2017, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » zo 09 apr 2017, 10:41

Misschien biedt SV uitkomst. Dat is daar aanwezig?

Het kan ook zijn dat 'men maar wat doet.'

Afbeelding

Afbeelding
Bron

^A1 N->Z t.h.v. Hamburg. Daar "gewoon" Zentrum. Die borden lijken mij niet van de jaren '80 of '90.

Next exit:

Afbeelding
Afbeelding

edit: SV link A1 Bremen (beeld mei 2009): https://goo.gl/maps/SmazMtrAhPB2

Mijn foto's zijn van 2013. Vier jaar daarvoor stond er dus ook al centrum getuige streetview. Wel is nog duidelijker te zien dat dat "eens" niet zo was.

Meer Centrum Bremen:
SPOILER: TOON

Afbeelding
SV link A1 tegenrichting: https://goo.gl/maps/cReuTUaxBM82

Bremen niet op inconsequentie kunnen betrappen...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Dennal
stadsweg
Berichten: 434
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Dennal » do 27 jul 2017, 15:48

Sinds kort is bij Kreuz Kerpen, Eindhoven overplakt door een blauw vlak.

Wel staat Eindhoven nog gewoon op de borden op de A4.
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Snelwegenkenner » do 27 jul 2017, 16:58

^^ Hmm, interressant, staat Eindhoven nu bewegwijzerd via Monchen Gladbach vanuit de A4 en A61? :top:
Of toch alleen Venlo. :sadley:

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door nickdh » do 27 jul 2017, 17:53

Ik heb eigenlijk nooit het nut begrepen van Eindhoven in Duitsland, uiteraard m.u.v. de BAB40, en laat dat juist weer de omgekeerde wereld zijn waar het slechts 1 keer wordt verwezen op een afstandenbord.

Op :KP: Kerpen zegt het totaal niets. En als je daar persé Nederlandse doelen wilt hebben, kies dan Venlo en Nijmegen voor de BAB61 en Maastricht of Heerlen voor de BAB4.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door waldo79 » do 27 jul 2017, 21:24

Heren, het plaatsen van Eindhoven in Duitsland rond Kerpen is al eerder besproken. Had te maken met wegwerkzaamheden op de verschillende routes in zowel Nederland als Duitsland zelf.

Dennal
stadsweg
Berichten: 434
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Dennal » vr 28 jul 2017, 11:33

^^ Thanks voor de toelichting!

Eindhoven staat op de A4 op de afstandborden en net als Heerlen op de nieuwe bewegwijzering vanaf Kreuz Aachen.

Zal binnenkort eens een rondje Ruhrgebied doen 8-)
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Vinny » wo 16 aug 2017, 20:26

Grappig artikeltje over verouderde wegwijzers:
http://www.ksta.de/koeln/-verkehrsschil ... ane-179824

Kennelijk werden vroeger wel eens letterprefixen voor Bundesstrassen weergegeven...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door boe! » wo 16 aug 2017, 20:36

Een oudje bij het buiten rijden van Emden-Ost. Osnabrück is vervolgens in geen velden of wegen meer terug te vinden.
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » wo 16 aug 2017, 20:46

Vinny schreef:Kennelijk werden vroeger wel eens letterprefixen voor Bundesstrassen weergegeven...
"Wel eens". Het is volgens mij nooit de standaard geweest, als je kijkt naar foto's en wiki-tekeningen van Duitse wegwijzers door de jaren heen. Het artikel omschrijft aardig hoezeer doelenkeuze tot in de jaren '70 een behoorlijk ongeorganiseerd proces was, dus dan verbaast het niet dat je er nog wel eens een prefix bij krijgt. ;)

Overigens hangen er in Köln nog best wat wegwijzers die niet helemaal aan de RWB-standaard voldoen. Dit soort werk vind ik niet echt gangbaar: noch de A-schildjes met alleen een windrichting, noch de losse witte panelen voor objecten in dezelfde richting. Vind beide wél prettig trouwens.
Laatst gewijzigd door Pino op do 17 aug 2017, 11:09, 3 keer totaal gewijzigd.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door nickdh » wo 16 aug 2017, 20:51

Vinny schreef:Grappig artikeltje over verouderde wegwijzers:
http://www.ksta.de/koeln/-verkehrsschil ... ane-179824

Kennelijk werden vroeger wel eens letterprefixen voor Bundesstrassen weergegeven...

Grappig hoe Euskirchen daar nog over de B51 wordt gestuurd. Hedendaags is dat natuurlijk gewoon via de (A61/)A1.

Ik vind echter wel dat Duitsland vandaag de dag nog steeds doelen extreem lang op het OWN houden. Neem bijvoorbeeld de B258 vanaf de Nürburgring, waar Aachen al staat aangegeven ( :nuts: ) terwijl Köln daar meer dan genoeg zegt.

Sowieso kunnen ze in het Rheinland-Pfalz er een potje van maken. Trier, Köln, Aachen en in mindere mate, Koblenz, met bijbehorende dorpen en gehuchten op de route is daar blijkbaar de regel. Hieronder een voorbeeld.

Excuses voor de slechte kwaliteit. Het wegdek liet wat te wensen over en het weer stond op standje depressief.

In Hallschlag. Apart hoe de B421 onder de pijl staat. Aachen staat aangegeven wat hier tenminste nog wel logisch is, daar het de enige stad is in de wijde omgeving.

Afbeelding

Stukje meeliften langs de Belgische grens over de B265.

Afbeelding

Dit is een hele oude wegwijzer bij Losheimergraben waar Köln erbij komt, wat waarschijnlijk daarna over de B266 werd gestuurd maar hier ruim 100 km vandaan ligt. Als ik zou moeten schatten zou ik zeggen dat 'ie dat de 70's komt. Als je hier linksaf slaat en dan de rotonde naar rechts neemt kom je gelijk weer in Duitsland. Vreemde constructie maar wel een leuk weetje.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Vinny » wo 16 aug 2017, 21:57

Pino schreef:"Wel eens". Het is volgens mij nooit de standaard geweest,
Ik heb het wel eens op trailblazers (routebevestigingsbordjes) gezien, maar dat leek in de jaren '90 al een aflopende zaak tenzij het ook toen een gemeentelijke tierelatijn was, want er staat me wel bij dat ik het alleen in de bebouwde kom zag.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » wo 16 aug 2017, 22:04

nickdh schreef:Ik vind echter wel dat Duitsland vandaag de dag nog steeds doelen extreem lang op het OWN houden. Neem bijvoorbeeld de B258 vanaf de Nürburgring, waar Aachen al staat aangegeven ( :nuts: ) terwijl Köln daar meer dan genoeg zegt.
Vroegâh waren dat soort verre verwijzingen gemeengoed op Bundesstrassen. Een kilometer of 100 tussen hoofddoelen zag je overal in landelijke gebieden. In de stedelijke gebieden werd aan iedere Bundesstrasse nog steeds een eerstvolgende Kreisstadt als hoofddoel toegekend. Dat leidde tot de doelen omschreven in het Keulse artikel en in je post. Zo vanaf midden jaren '80 begon men zich te realiseren dat dat soort verwijzingen geen zin meer hebben, doordat het Autobahn-net voorziet in het leeuwendeel van de verbindingen zodra je het Kreis-niveau overstijgt. Dus men is nabijere hoofddoelen gaan invoeren, al was dat een proces dat tijd vergde.

Ik weet bijvoorbeeld hoe de B3 in Heidelberg rond 2000 nog stond bewegwijzerd met Darmstadt en Karlsruhe op oudere borden. Inmiddels zijn die (vrijwel?) vervangen door Weinheim en Bruchsal - nog steeds steden waarvoor je in de praktijk de A5 zou pakken, maar zo was dat interregionale tenminste weg. Het Keulse artikel omschrijft daarnaast treffend hoe autosnelwegen in toenemende mate tot belangrijk doel op de borden zijn verheven op het onderliggend wegennet, waar vroeger allerhande plaatsen stonden. Dit is een punt waar we op het Nederlandse OWN in mijn optiek achterblijven bij de landen om ons heen.
Sowieso kunnen ze in het Rheinland-Pfalz er een potje van maken. Trier, Köln, Aachen en in mindere mate, Koblenz, met bijbehorende dorpen en gehuchten op de route is daar blijkbaar de regel.
Dat het in Eifel en Hunsrück achtergebleven oogt ten opzichte van die landelijke trend, heeft mogelijk te maken met de trage ontwikkeling van het autosnelwegennet daar. In de Eifel was de A1 lang te kort om handig te zijn richting Köln, tenzij je nabij of in het verlengde van de A1 zat. Richting Aachen dus al helemaal niet, terwijl de combinatie A60/E42 nog wat later tot stand kwam (verwijzingen Köln en Aachen zijn hier dan ook zelden complementair, maar duiden op verschillende hoofdroutes binnen de regio). Tegenwoordig rijd je nog maar zelden binnendoor naar Aachen, laat staan naar Köln, maar die situatie is pas later ontstaan dan op veel andere plaatsen, dus men is ook later begonnen met het opruimen van verwijzingen op lange afstand.

In de Hunsrück is het nog wat slechter gesteld met de ontwikkeling van het snelwegennet. Bundesstrassen vormen daar met name op oost-westverbindingen nog het hoofdwegennet. Dat verklaart doelen als Mainz, Koblenz en Trier op vrij grote afstand op enkelbaans Bundesstrassen. Het ontbreken van hoofddoel-waardige steden tussen de Rijn en Trier helpt natuurlijk ook niet. En sorry Rheinland-Pfalz, vliegveld Hahn is géén goed hoofddoel.
Laatst gewijzigd door Pino op do 17 aug 2017, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie