[RUS] Bewegwijzering en reclame...

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [RUS] Bewegwijzering en reclame...

Bericht door Chris » za 14 jun 2008, 17:22

Die lui verzinken helemaal in het kapitalisme. Al die reclame langs snelwegen zie je bijvoorbeeld in Tsjechië en Polen ook sterk.

Overigens vind ik de bewegwijzering op de MKAD van die foto's gezien zo slecht nog niet. Als je Cyrillisch kan is het wel te volgen. Ook apart dat MKAD een eigen schildje heeft.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [RUS] Bewegwijzering en reclame...

Bericht door Rene » za 14 jun 2008, 17:25

In Tsjechië zie je wel veel reclame langs de weg en aan viaducten, maar nooit in combinatie met bewegwijzering.
In die zin vind ik deze Russische handel dus wel afwijkend.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [RUS] Bewegwijzering en reclame...

Bericht door Palance » za 14 jun 2008, 19:23

Alsof die bewegwijzering gesponsord is. Nog even en de "M" van Moskva vind je daar straks terug in een gele letter en met gebogen poten op een rode achtergrond :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

hanskamp
polderweggetje
Berichten: 32
Lid geworden op: di 17 jun 2008, 14:13

Re: [RUS] Bewegwijzering en reclame...

Bericht door hanskamp » wo 18 jun 2008, 10:54

Chris schreef:Die lui verzinken helemaal in het kapitalisme. Al die reclame langs snelwegen zie je bijvoorbeeld in Tsjechië en Polen ook sterk.

Overigens vind ik de bewegwijzering op de MKAD van die foto's gezien zo slecht nog niet. Als je Cyrillisch kan is het wel te volgen. Ook apart dat MKAD een eigen schildje heeft.
Ik vind Cyrillische wegwijzers grappig om te zien. Te meer omdat ik Cyrillisch net zo gemakkelijk lees dan ons (Latijnse) schrift. Het is de taal wat ik moeilijker vind.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [RUS] Bewegwijzering en reclame...

Bericht door Rene » wo 18 jun 2008, 15:31

Het bord in de eerste link is overigens wel aardig.
Het verwijst naar zowel Sint-Petersburg als naar de Leningrader Chaussee 8-)

hanskamp
polderweggetje
Berichten: 32
Lid geworden op: di 17 jun 2008, 14:13

Re: [RUS] Bewegwijzering en reclame...

Bericht door hanskamp » wo 18 jun 2008, 18:57

Ja, het lijkt, alsof ze de Ленинградское шоссе (Leningradskoe šosse) vergeten hebben te hernoemen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [RUS] Bewegwijzering en reclame...

Bericht door Palance » wo 18 jun 2008, 20:37

Misschien is-ie opzettelijk niet hernoemd?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [RUS] Bewegwijzering en reclame...

Bericht door Vinny » wo 18 jun 2008, 20:39

*alert* Exoniem... :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [RUS] Bewegwijzering en reclame...

Bericht door Coen Tunnel » do 19 jun 2008, 13:55

hanskamp schreef:Ja, het lijkt, alsof ze de Ленинградское шоссе (Leningradskoe šosse) vergeten hebben te hernoemen.
Het station voor de treinen naar Sint Petersburg staat anders ook nog steeds als het Leningradstation (Ленинградский вокзал, Leningradski Vokzal) bekend.

En sommige steden zijn ook niet hernoemd, zoals Kaliningrad.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [RUS] Bewegwijzering en reclame...

Bericht door duikgek89 » vr 20 jun 2008, 0:28

hanskamp schreef:
Chris schreef:Die lui verzinken helemaal in het kapitalisme. Al die reclame langs snelwegen zie je bijvoorbeeld in Tsjechië en Polen ook sterk.

Overigens vind ik de bewegwijzering op de MKAD van die foto's gezien zo slecht nog niet. Als je Cyrillisch kan is het wel te volgen. Ook apart dat MKAD een eigen schildje heeft.
Ik vind Cyrillische wegwijzers grappig om te zien. Te meer omdat ik Cyrillisch net zo gemakkelijk lees dan ons (Latijnse) schrift. Het is de taal wat ik moeilijker vind.
Cyrillisch is relatief makkelijk te leren. Alleen die zje, she, zja, en dergelijke zijn even verwarrend. Maar om te lezen en te begrijpen wat ze bedoelen is niet zo'n probleem (kwa bewegwijzering dan..). Alleen Cyrillisch is dan ook niet zo erg wat mij betreft.

Ziet er overigens niet zo slecht uit die bewegwijzering. Beter als de restanten oude Sovjet rommel die ik in Kazachstan en Kirgizië gezien heb, en die hier ook op foto's uit bijvoorbeeld Moldavië te zien zijn.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [RUS] Bewegwijzering en reclame...

Bericht door Palance » vr 20 jun 2008, 8:19

Cyrillisch is niet zo moelijk Het is (bijna) zo dat voor elke Latijnse letter een Cyrillisch letter staat. Maar dat is in de ene taal (Servisch) sterker dan het andere (Russisch).

Mijn voordeel is dat ik er wel uitkom met het Russisch.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [RUS] Bewegwijzering en reclame...

Bericht door Rene » vr 20 jun 2008, 8:51

Coen Tunnel schreef:En sommige steden zijn ook niet hernoemd, zoals Kaliningrad.
Tja, die stad had nu eenmaal geen Russische naam vóór het Sovjet-tijdperk. Overigens wel een Slavische naam: de Poolse naam van Königsberg was (en is nog altijd) Królewiec.
Daar hadden de Russen best vanuit kunnen gaan bij het verzinnen van iets nieuws, want alle plaatsnamen in noordoost-Pruisen ademen nog altijd de sfeer van de Sovjet-overwinning. Meneer Kalinin, naar wie de stad thans is genoemd, was ook allesbehalve een lieverdje en het is eigenlijk van den zotte dat de vernoeming van de stad naar deze figuur nog altijd maar blijft voortduren.

hanskamp
polderweggetje
Berichten: 32
Lid geworden op: di 17 jun 2008, 14:13

Re: [RUS] Bewegwijzering en reclame...

Bericht door hanskamp » vr 20 jun 2008, 8:59

duikgek89 schreef:Cyrillisch is relatief makkelijk te leren. Alleen die zje, she, zja, en dergelijke zijn even verwarrend. Maar om te lezen en te begrijpen wat ze bedoelen is niet zo'n probleem (kwa bewegwijzering dan..). Alleen Cyrillisch is dan ook niet zo erg wat mij betreft.
Soms vind ik Cyrillisch zelfs gemakkelijker: vergelijk het Russisch met het Tsjechisch met al zijn háčeks. Ik vind het onderscheid tussen s en š of tussen z en ž moeilijker te zien dan tussen с en ш, of tussen з en ж. Deze letters hebben totaal verschillende vormen wat ik prettiger vind.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [RUS] Bewegwijzering en reclame...

Bericht door Alfa » vr 20 jun 2008, 17:46

Rene schreef:
Coen Tunnel schreef:En sommige steden zijn ook niet hernoemd, zoals Kaliningrad.
Tja, die stad had nu eenmaal geen Russische naam vóór het Sovjet-tijdperk. Overigens wel een Slavische naam: de Poolse naam van Königsberg was (en is nog altijd) Królewiec.
Daar hadden de Russen best vanuit kunnen gaan bij het verzinnen van iets nieuws, want alle plaatsnamen in noordoost-Pruisen ademen nog altijd de sfeer van de Sovjet-overwinning. Meneer Kalinin, naar wie de stad thans is genoemd, was ook allesbehalve een lieverdje en het is eigenlijk van den zotte dat de vernoeming van de stad naar deze figuur nog altijd maar blijft voortduren.
Dat vind ik niet. Men schept dan de illusie alsof een periode in de geschiedenis 'niet gebeurd' is. De oblast Kaliningrad begint stilaan de enige plek ter wereld te worden waar men dergelijke propagandische stedennamen nog tegenkomt (naast Noord-Korea en Vietnam, maar daar geldt het communisme nog steeds als ideologie) en om die reden vind ik ze best waardevol om te behouden.

Bovendien zijn er in West-Europa ook een heleboel steden en straatnamen vernoemd naar personen met een niet zo rooskleurig verleden (bv: het Rosa Luxemburgpark in Purmerend).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [RUS] Bewegwijzering en reclame...

Bericht door Palance » vr 20 jun 2008, 18:40

Met vernoemen naar personen moet je sowieso uitkijken vind ik. Of iemand een 'good guy' is, is maar net afhankelijk van je eigen smaak en/of politiek voorkeur.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [RUS] Bewegwijzering en reclame...

Bericht door Rene » vr 20 jun 2008, 19:32

Alfa schreef:Dat vind ik niet. Men schept dan de illusie alsof een periode in de geschiedenis 'niet gebeurd' is.
Nee, dat is een misvatting. Niemand zal het 3e Rijk ontkennen, maar volgens mij zitten er bepaald niet veel mensen te wachten op een gebied dat nog de sfeer van die tijd draagt (KDW-Stadt...), en waar nog een "Adolf Hitlerstrasse" of "Adolf Hitlerplatz" is. En Stalin was ook een net zo 'belangrijk' man, maar dan in de geschiedenis van het 20e eeuwse communisme. Er is zelfs een veldslag genoemd naar Stalingrad, maar gelukkig heeft die stad thans haar historische naam weer.

Als we de stationsnamen van de metro van PyongYang behouden, dan is dat voor de hele wereld meer dan voldoende eer voor al die belachelijke commie-namen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [RUS] Bewegwijzering en reclame...

Bericht door Palance » vr 20 jun 2008, 19:41

Rene schreef:
Alfa schreef:Dat vind ik niet. Men schept dan de illusie alsof een periode in de geschiedenis 'niet gebeurd' is.
Nee, dat is een misvatting. Niemand zal het 3e Rijk ontkennen, maar volgens mij zitten er bepaald niet veel mensen te wachten op een gebied dat nog de sfeer van die tijd draagt (KDW-Stadt...), en waar nog een "Adolf Hitlerstrasse" of "Adolf Hitlerplatz" is. En Stalin was ook een net zo 'belangrijk' man, maar dan in de geschiedenis van het 20e eeuwse communisme. Er is zelfs een veldslag genoemd naar Stalingrad, maar gelukkig heeft die stad thans haar historische naam weer.
Behalve een bepaald plein in Parijs :)

Overigens kent elke ex-Joegoslavische deelrepubliek nog wel een aanzienlijk aantal Tito-straten of -pleinen. Waaruit maar weer blijkt dat het onder Tito lang niet zo erg was als wel eens wordt verteld. Die straatnamen worden nauwelijks hernoemd.

Afbeelding
Afbeelding
(In Macedonië)

Afbeelding
(In Kroatië)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [RUS] Bewegwijzering en reclame...

Bericht door Coen Tunnel » vr 20 jun 2008, 20:08

Alfa schreef:Bovendien zijn er in West-Europa ook een heleboel steden en straatnamen vernoemd naar personen met een niet zo rooskleurig verleden (bv: het Rosa Luxemburgpark in Purmerend).
Het kan nog erger: in Coevorden staat aan de Van Heutszsingel een buste van Gouverneur-Generaal Van Heutsz, onder wiens bewind in Atjeh 70.000 Nederlands-Indiërs omkwamen.

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

Re: [RUS] Bewegwijzering en reclame...

Bericht door woutero » zo 22 jun 2008, 21:37

Het Oblast (soort provincie) rond Sint Petersburg heet ook nog steeds Leningradskaja Oblast.

Timon91
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 dec 2007, 17:31
Locatie: Enschede

Re: [RUS] Bewegwijzering en reclame...

Bericht door Timon91 » ma 23 jun 2008, 14:13

Om terug on-topic te komen: die reclame kan best handig zijn. Op vakantie in Slowakije waren we (ouders en ik) op een gegeven moment helemaal verdwaald en nergens bordjes te zien. Wel waren er bordjes te zien met Tesco Martin, 10 km. Ons huisje lag vlak bij die Tesco, en door de billboardjes te volgen kwamen we er vanzelf. Voor de rest geen gewoon bordje gezien, anders had het nog veel langer kunnen duren voordat we ons huisje hadden gevonden.
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [RUS] Bewegwijzering en reclame...

Bericht door Alfa » wo 25 jun 2008, 2:17

Rene schreef: Er is zelfs een veldslag genoemd naar Stalingrad, maar gelukkig heeft die stad thans haar historische naam weer.
Volgograd? De geschiedenis van deze benaming gaat volgens mij niet verder terug dan de jaren '60. Voor de stad de naam 'Stalingrad' kreeg heette het Tsaritsyn. Markant detail: veel Russen zouden graag terug willen naar de naam 'Stalingrad', dit omwille van de historische rol die Stalingrad gespeeld heeft in WOII.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [RUS] Bewegwijzering en reclame...

Bericht door marcel » zo 29 jun 2008, 16:38

woutero schreef:Het Oblast (soort provincie) rond Sint Petersburg heet ook nog steeds Leningradskaja Oblast.
Ja, volgens wikipedia: In tegenstelling tot de stad heeft de oblast na een referendum zijn oude naam behouden.
Die straat in Moskau heet ook nog steeds zo.

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [RUS] Bewegwijzering en reclame...

Bericht door Bongo » zo 06 jul 2008, 16:01

In Kiev heb je ook nog het Leningradskiy Ploshad (=plein) en zelfs een straat nog genoemd naar Stalingrad (Prospekt geroiv Stalingrada, mogen jullie zelf nog ff discussieren over de betekenis). Zijn ook niet omgenaamd

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [RUS] Bewegwijzering en reclame...

Bericht door Coen Tunnel » zo 06 jul 2008, 16:50

Straat van de helden van Stalingrad?

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [RUS] Bewegwijzering en reclame...

Bericht door tompie » za 26 jul 2008, 8:57

In belgie heb je soms ook nog van die oude borden staan met reclame eronder vooral plaatsnaamborden waaronder dat dan reclame voor het vroegere gemeentekrediet(nu dexia) stond :)
Deze borden verdwijnen nu wel in snel tempo maar als je goed zoekt kan je er nog vinden :)
belgie is zo slecht nog niet

Plaats reactie