[I] Bewegwijzering in Italië

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door duikgek89 » ma 20 apr 2009, 0:43

Palance schreef:Ik alleen als daguitstapje vanuit Kroatië en wellicht als transit als ik naar Slovenië rij (om de Karawankentunnel te mijden).
Ik weet niet waar in Kroatië je wilt/moet zijn, maar zoek mijn reisadvies topic van vorig jaar eens op als je in de vakantietijd gaat. Die route duurt weliswaar zeker net zo lang als overal in de file staan, maar was zeer mooi.
Deze route ging over de Brenner op vrijdag en dan een werkelijk prachtige route binnendoor door Italië naar de uitgestorven A27 en A28 en toen naar Triëste.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Palance » ma 20 apr 2009, 6:34

Ik ga naar Istrië toe, en daarvandaan wil ik een dagje naar Trieste toe. Dáárvóór moet ik in Kranjska Gora zijn in Slovenië, waardoor het goedkoper en makkelijker is om vanaf Villach naar Tarvisio te rijden om meteen na de grens naar Slovenië te rijden. "Door Italië" is dan eigenlijk slechts een doortochtje van nog geen kwartiertje. ;)

Ik was niet van plan om via de Brenner te rijden, althans, niet op de heenweg. Misschien op de weg naar huis.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door duikgek89 » ma 20 apr 2009, 15:47

Ah zo. Dan kan dat inderdaad niet.

Wij zijn via Bressanone (SS49), Brunico (SS49), Dobiacco (SS49), Cortina D'Ampezo (SS51), Valle Di Cadore (SS51), Longarone (SS51) naar de A27. Toen bij Conegliano naar de A28 en dan de A4 naar Triëste. Heel snel was die route binnendoor niet, maar het was toch echt een stuk beter als uren wachten voor die vervelende tunnels (op de terugweg zijn we om 9 a 10 uur in de ochtend weg gereden op vrijdagochtend in Umag, voor de grens een beetje drukte, en verder over Ljubljana en de Karawankentunnel ging allemaal vlot. Toen de tunnels, en pas om half 7 in de avond waren we bij Flachau...) . Was echt een prachtige omgeving en ik heb er geen moment spijt van gehad dat we die route genomen hebben.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door SnarfFlevoland » ma 20 apr 2009, 16:56

duikgek89 schreef:Wij zijn via Bressanone (SS49), Brunico (SS49), Dobiacco (SS49), Cortina D'Ampezo (SS51), Valle Di Cadore (SS51), Longarone (SS51) naar de A27.
Ik heb op Italiaanse websites gelezen (door middel van BabelFish translation) dat binnenkort de A27 wordt doorgetrokken naar het noorden: Lorenzago (waar een knooppunt zal worden aangelegd met de SS51 naar Cortina), en vervolgens van Lorenzago naar de A23. Ook de SS51 van Cortina naar toekomstige aansluiting met de A27 zal worden aangepakt.

Ook de SS49 zal worden aangepakt, vanaf de A22 tot en met Bruneck. De SS49 zal op dit traject een stroomweg worden, met ongelijkvloerse kruispunten. Wanneer de boel zal worden opengesteld, is nog niet bekend. Ook over het traject zijn ze het nog niet eens, want er zijn meerdere varianten waaruit gekozen kan worden. Meer info: http://www.peraltrestrade.it/Autostrada.htm.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door waldo79 » di 21 apr 2009, 21:57

Om even weer on-topic te gaan:

Eind augustus ga ik naar Italië 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Chris » di 21 apr 2009, 21:58

Waar ga je in Italië? :)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door waldo79 » di 21 apr 2009, 22:05

Busrondreis Rome-Toscane/UmbriË-Rome-Napels (globaal). Ik verwacht wel stukken over de snelweg en expressweg (FI-PI-LI, FI-SI (ss2) en de A1 tussen Firenze en Napoli/ ss75 Val di Chiana - Perugia en SS3bis) te komen .

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Pino » do 26 mei 2011, 10:29

Stof stof, kuch kuch voor een gedachtenspinsel over Italiaanse snelweg-bewegwijzering. We hebben het in deze draad vooral over OWN-borden gehad, maar we kennen allemaal ook de klachten over de snelweg-bewegwijzering van Italië.

Stel nu dat Italië een soort van NBA zou gaan doorvoeren: het bestaande systeem eens goed tegen het licht houden, maar tegelijkertijd de oude principes wel vasthouden. Dus als het geen optie is om jouw favoriete snelweg-bewegwijzering neer te zetten op de Italiaanse wegen, welke kleinere veranderingen zou Italië binnen haar huidige snelweg-bewegwijzering moeten doorvoeren? Mijn gedachten zouden de volgende zijn.

1. Hele kleine wijzigingen, grote winst
  1. Vorkborden een slag groter uitvoeren; de uitlijning van het afslaande doel een stuk naar links brengen zodat je minder vaak Engschrift nodig hebt.
  2. Eerste voorwegwijzer wat eerder plaatsen dan 700 meter voor de afrit (gebeurt al bij een aantal concessionairs)
  3. Wegnummers groter op de borden neerzetten, ook het nummer van de weg waarop je rijdt laten terugkomen
  4. Ik hoef echt geen rijstrookverdeling op ieder portaal; bij veel afritten is het voldoende om aan te geven wat rechtdoor is en wat afslaat. Maar plaats de pijl(en) voor de doorgaande richting op een net wat andere manier zodat je geen onterechte suggestie geeft van een rijstrookverdeling.
2. Wat grotere wijzigingen - geen strikte noodzaak, maar wel winst
  1. Afritnummers
  2. Hier en daar een ander hoofddoel kiezen; het hoofddoel van een route een vorm van backup geven met afstandenborden.
  3. De doelen op die blauwe 300m-borden nog eens heroverwegen. Ze staan vaak te vol en zijn dan niet leesbaar, en de doelen worden vaak toch niet continu gehouden. Breng dat terug naar doelen die er echt toe doen. Dat brengt meteen de noodzaak terug om met driedubbele afritnamen te gaan werken als Egna-Ora-Termeno of zo af en toe een provinciehoofdstad op afstand ineens op de vorkborden terug te laten komen. Vervolgoptie: de overgebleven doelen op het blauwe bord ook op de uitsmijter plaatsen.
Laatst gewijzigd door Pino op do 26 mei 2011, 12:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Vinny » do 26 mei 2011, 10:53

Ik vind de bewegwijzering van snelwegen in Italie niet perse slecht. Ik zou de Old-School wegnummeringschildjes terug willen hebben, voor autosnelwegen betekent dat een dikker kader om het A nummer, voor de SS- en SP wegen betekent dat een inverse kleurcode (dus wit schildje en blauwe letters en nummers). Verder zou ik het toejuichen als het wegnummer van de weg waar je zelf op rijdt prominent wordt aangegeven. Tenslotte op portaalborden de actuele rijstrookindeling weergeven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Pino » do 26 mei 2011, 11:27

Ook ik vind de Italiaanse (snelweg-)bewegwijzering niet per se slecht. Ik vind er nu prima de weg op de snelweg en met het weghalen van wat scherpe randjes heb je denk ik een systeem dat binnen Europa heel goed meekan. Zie dus hierboven.

Ik ben echter geen fan van de dikke randen van de oude A-schildjes. Ze zorgen er namelijk voor dat de aandacht van de weggebruiker te sterk komt te rusten op die rand en minder op het nummer dat erin staat. En aangezien die rand je nou niet helpt met het vinden van de juiste weg... Zowel bij oud als nieuw loop je bovendien tegen het probleem aan dat de vierkante vorm niet echt handig is voor wegnummers. Vooral wegnummers boven de 9 komen niet echt lekker uit in beide soorten schildje. Ik zou tegen die achtergrond dan ook inzetten op een schildje dat een grotere breedte heeft dan de hoogte. Waarbij je uiteraard kunt kiezen voor een zeshoekige vorm "op zijn Duits" of een meer standaard rechthoek.

Het oude SS/SP-schildje heeft wel de juiste vorm, maar had wel vaak tot gevolg dat er wel heel iele blauwe lettertjes stonden in een wit vlak. Letters in wit op blauw lezen beter dan letters in blauw op wit. Op zich prima om terug te keren naar de oude stijl, maar dan moet je dat leesbaarheidsprobleem wel adresseren. Dus flink grotere schildjes met een grotere letter erin. Bij behoud van de huidige kleurstelling kun je waarschijnlijk met kleinere vergroting volstaan.
Laatst gewijzigd door Pino op do 26 mei 2011, 12:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Vinny » do 26 mei 2011, 12:14

Ik heb op mijn laptop een verzameling voorbeelden van oude stijl en nieuwe stijl Italiaanse wegnummering, waarbij opviel dat de oude stijl echt veel beter leesbaar is (was). Mijn ervaring in de regio Napels zegt ook dat de oude stijl A-nummering echt beter leesbaar is dan de nieuwe stijl (maar goed, wellicht is het persoonsgebonden). Ik ben het wel eens dat een volledig ander schildje beter is, de vorm is nu te complex waardoor het wegnummer te slecht opvalt. En ik zou ook de eerste letter van de prefix schrappen: Dus S 7 in plaats van SS 7 en P 101 in plaats van SP 101.
Het voorbeeld dat jij geeft is trouwens wel treffend, dat komt echt uit de prehistorie van de Italiaanse bewegwijzering, erg fraai gevonden :D
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Pino » do 26 mei 2011, 12:17

^^ Ik woonde daar om de hoek; vanzelf tegenaan gelopen 8-)

Een mooie vergelijking tussen oude en nieuwe A-schildjes trouwens hier bij Napels. Ongetwijfeld persoonlijk, maar doe mij maar zonder dikke rand. Je ziet trouwens ook meteen mooi het probleem van de vierkante vorm van beide schildjes. Ook al maak je het schildje nog ietsje hoger dan de tekst van het bord, de letterhoogte van het wegnummer is maar ietsje groter dan de helft van de doelen van het bord. Dat kan vele malen beter met een andere schildvorm. Hoewel het E45-schildje laat zien dat een "goede" schildvorm met een kleine uitvoering niet heel veel beter is ...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Willem » do 26 mei 2011, 22:55

Het Italiaanse schildje is een slechte kopie van het Duitse. Het wordt al een stuk duidelijker als ze gewoon het Duitse origineel gebruiken, alleen dan uiteraard met een groene achtergrond.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Pino » do 26 mei 2011, 23:13

Ben ik niet helemaal met je eens. Ze kunnen de Duitse vorm overnemen wat ze willen (ook ik vind die geslaagder), maar de omvang van het schildje op het bord is vele malen belangrijker. Dat zie je aan de SS-, SP- en E-schildjes. Stuk voor stuk zijn dat schildjes met een prima vorm, maar ze zijn in de Italiaanse praktijk onleesbaar doordat men ze te klein op de borden zet. Omgekeerd heb je van die onmogelijke Amerikaanse schildjes die, doordat men ze gewoon groot op de borden zet, toch nog prima leesbaar zijn.

Kortom, zet in ieder geval de bestaande A-schildjes een stuk groter neer op de borden zodat de lettergrootte van het wegnummer in het schildje vergelijkbaar wordt met de hoogte van de andere letters op het bord. Dan kun je daarna altijd nog gaan nadenken over een andere schildvorm.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 30 mei 2011, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Vinny » vr 27 mei 2011, 10:55

Willem schreef:Het Italiaanse schildje is een slechte kopie van het Duitse. Het wordt al een stuk duidelijker als ze gewoon het Duitse origineel gebruiken, alleen dan uiteraard met een groene achtergrond.
Is dat zo? Ik had het idee dat het Italiaanse schildje ouder was, maar ik weet dat niet zeker natuurlijk. Dat is allemaal ver voor mijn tijd :mrgreen:

(Van het Zwitserse schildje weet ik wel dat dat gemodelleerd is naar het Duitse schildje, maar dan in een andere kleur)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door marcel » za 28 mei 2011, 15:48

Vinny schreef:
Willem schreef:Het Italiaanse schildje is een slechte kopie van het Duitse. Het wordt al een stuk duidelijker als ze gewoon het Duitse origineel gebruiken, alleen dan uiteraard met een groene achtergrond.
Is dat zo? Ik had het idee dat het Italiaanse schildje ouder was
Ja, we hebben het net gezien in de video uit 1967 hier
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 6&start=60

Het weglaten van de A zou ook veel grotere cijfers mogelijk maken (maar ik weet dat Vinny daar geen fan van is ...)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Pino » ma 30 mei 2011, 12:26

Dat laatste zou vooral bij wegnummers boven de 9 een enorm verschil maken, ja. Bij nummers onder de 10 past zowel de A-prefix als het nummer groot genoeg in het schildje (dat dat schildje dan zelf vaak te klein staat uitgevoerd, is een verhaal op zich). In het filmpje uit 1967, op het eerder geposte bord bij Napoli en elders in Italië zie je dat de schildjes prima passen voor een wegnummer als A1, A3 of A4.

Maar goed, ik zie liever dat ze de schildvorm rechthoekig maken en dan de A laten staan. Wat dat betreft ben ik het wel met Vinny eens.

frenciss
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 9:25

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door frenciss » do 27 okt 2011, 10:13

Ik ben in Italie geweest afgelopen zomer! Aan het Garda... Gelukkig niet vergenoeg in Italie, om het vreselijke verkeer mee te maken!
Wat mij opviel wat die borden inderdaad. Een ramp, want wijzer wordt je er niet van, het is onoverzichtelijk, gevaarlijk en stom bedacht,
Buitenlanders, brengt het op een dwaalspoor, wat kan resulteren in gevaarlijke rijmanouvres.
Behalve het feit dat de borden slecht zijn, zijn de wegen nog veel erger... In Sicilie mocht ik een keertje rijden met een huurauto, ik
doe het nooit meer, heb doodsangsten uitgestaan en daarnaast was ik bang dat mijn gehuurde Nissan Micra de laatste huurder had gehad.
Dit liep af met een sisser.

In Milaan, tijdens mijn afgelopen vakantie aan het Garda, stond ik voor een stoplicht! De Italianen geloven iedere keer, dat wanneer een stoplicht
groen wordt, men onbegrijpelijk veel gas geeft, en bij het volgende stoplicht, 50 M verder, ze zich een winnaar voelen en een ' arrogante ' blik werpen
naar jou en je auto... Het is ongekend. Uit onderzoek blijkt ook nog dat die spagetti-etende-smurfen, zich ook nog de beste chauffeur van de EU vinden...
Dit alles wordt mij teveel, sowieso, omdat ze ook nog eens zwaar in de schulden zitten...tja.
Discrimineren doe ik niet, maar een Italianen, Italiaanse borden, Italiaanse wegen opgeteld is een succesverhaal voor problemen!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door waldo79 » do 27 okt 2011, 13:16

De bewegwijzering is niet je van het in Italië.
Al dat andere onderin je post lees ik maar niet eens :nothanks:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door jelger » do 27 okt 2011, 15:12

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Pino » do 27 okt 2011, 17:05

^^ Italië is een land van meer dan duizend kilometer lengte en ik vind het moeilijk om te spreken over dé Italiaanse chauffeur. Tussen noord en zuid, tussen dorp en miljoenenstad, daar zit een verschil in rijstijl van dag en nacht. In het zuiden heb je steden waar een verkeersregel vrijwel niets waard is. Maar mijn take-away van een half jaar Milaan is dat ik het qua rijstijl eigenlijk prettiger vond rijden dan de gemiddelde Nederlandse provinciestad.

Als heethoofden heb ik noorderlingen hoe dan ook niet leren kennen. Zuid-Italianen geven niet voor niets op hen af als vlak en saai. Mannelijker is de rijstijl wel, vooral in de zin van "niet treuzelen, anders wordt er gewoon om je heen gereden". Houd je onvoldoende rechts, dan word je gewoon rechts ingehaald als dat de andere weggebruikers goed uitkomt. Maar ik heb daarbij nooit iets van arrogantie ervaren; dat is waarschijnlijk eerder het minderwaardigheidscomplex van iemand om wie is heengereden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Vinny » do 27 okt 2011, 17:10

Ik denk dat veel Zuid-Italianen gewoon autorijden als een computerspelletje zien. Oh we hebben wat obstakels: nu is het de kunst om daar zo snel mogelijk omheen te rijden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Pino » do 27 okt 2011, 19:15

De ruimte is beperkt en er zijn veel auto's. Dan kun je hopeloos in de file gaan staan en kunt proberen een beetje creatiever te worden met beschikbare ruimte. Doordat de auto's vaak kleiner zijn en er veel brommers zijn, kun je ook makkelijker een paar moves uithalen om het asfalt zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Het is de enige manier om dat soort plaatsen in beweging te houden.

Maar eerlijk is eerlijk: het rondrijden in dat soort Zuid-Italiaanse plaatsen vergt een mindset die je als Nederlander niet meekrijgt in je rijlessen. De gouden regel van India geldt net zo hard in Palermo: good brakes, good horn, good luck.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door jelger » do 27 okt 2011, 19:20

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Pino » do 27 okt 2011, 20:19

^^ Met de vele zuiderlingen die in de loop der tijd naar het noorden getrokken zijn praat je wellicht ook over een enigszins hellend vlak. Maar je hoeft alleen maar de ervaringen van oud-Napolitaan Vinny te vergelijken met die van ondergetekende ex-Milanees om te zien dat het er in de straten van beide steden toch licht verschillend aan toe gaat.

Toch denk ik dat het fair is om te zeggen dat ook noorderlingen de Nederlander aardig uit hun comfort zone kunnen brengen. Als mijn vrouw achter het stuur zat op de autostrada was er een soort permanente twijfel over wat voor iets raars welke chauffeur nou weer zou kunnen gaan uithalen. Zelf had ik er daarentegen vrij snel een oog voor ontwikkeld hoe (Noord-)Italianen denken als ze rijden, dus ik kon er vrij gemakkelijk op anticiperen. Sowieso denk ik dat ik in mijn Milanese tijd ben gaan rijden als een Milanees. Ik haalde daar manoeuvres uit die ik daarvóór nooit maakte en waar ik na terugkomst in Nederland ook weer vrij snel mee gestopt ben. Alleen rechts inhalen kan ik soms niet laten ...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door waldo79 » do 27 okt 2011, 22:12

Als je het systeempje doorhebt hoef je je niet onveilig te voelen in het Italiaanse verkeer. Het is vooral pragmatischer ingesteld dan in Nederland zodat het verkeer toch nog soepel blijft lopen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Vinny » do 27 okt 2011, 23:30

ok mag ik even?

:hahaHAHA:

Je kunt met 130 kilometer per uur door de bebouwde kom rijden, of spookrijden om nog een afslag te halen pragmatisch noemen. Ik voor mij noem het spelen met je eigen en andermans leven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Pino » vr 28 okt 2011, 9:03

Ik ook. Maar gelukkig heb ik dat in Italië nog nooit hoeven meemaken. Misschien ook een kwestie van geluk, of van in de juiste gebieden rondhangen, maar het geeft hopelijk enig perspectief. Overigens heeft men in Italië in de afgelopen tien jaar behoorlijk sterk ingezet op verkeersveiligheid en dat heeft wel degelijk iets van een mentaliteitsverandering teweeg gebracht. Maar als ik me goed herinner was jouw Napolitaanse tijd eind jaren '90?

Zullen we daarmee maar weer terug naar het eigenlijke onderwerp van deze draad, namelijk Italiaanse bewegwijzering?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Palance » vr 28 okt 2011, 17:55

Ik kan het desalniettemin toch niet laten om dit welbekende filmpje weer even onder de aandacht te brengen :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door keokiracer » vr 28 okt 2011, 18:03

^^ :hahaHAHA:
Die had ik nog niet eerder gezien :D
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Plaats reactie