[I] Bewegwijzering in Italië

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Vinny » za 29 okt 2011, 11:11

Maar als ik me goed herinner was jouw Napolitaanse tijd eind jaren '90?
Sterker nog, mijn chauffeurs deden dat... :geenlach: (verder klopt het inderdaad. In 1996 heb ik een maand in de buurt van Napels "gewoond", ben later nog wel een aantal keer teruggekomen, want hoewel de rijstijl dramatisch is zijn de mensen aardig, is het landschap mooi en valt er veel te beleven)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door harry » za 29 okt 2011, 11:31

Palance schreef:Ik kan het desalniettemin toch niet laten om dit welbekende filmpje weer even onder de aandacht te brengen :)
Leuk! Ik kende hem ook nog niet.
Een aantal dingen klopt niet - ik hoor iedere Europeaan dat van hun eigen land zeggen.

Italianen stoppen bijvoorbeeld altijd voor een oversteker op een zebrapad. Kom daar in Amsterdam maar eens om...

Ik kom zelf de laatste jaren vaak in Italië. Ik vind het altijd erg relaxed rijden. Zelfs in Firenze-centrum in de spits.
De enige keer dat men naar mij ging toeteren was toen ik stil bleef staan voor een rood stoplicht...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Jeroen » za 29 okt 2011, 14:16

Het filmpje is natuurlijk zwaar overdreven, maar er zit ook wel weer een kern van waarheid in. Iets positiefs dan: als je iemand er ergens tussen laat krijg je vaak een handgebaar als dankjewel. (zie je in Frankrijk ook nog wel eens trouwens)

Wat ik misschien nog wel het meest irritant vind, is dat Italianen absoluut geen constante snelheid aan kunnen houden. Als chauffeur zijnde is er weinig zo irritant als een Italiaan die je met 100+ voorbij komt gereden, om vervolgens met 65-70 rechts te blijven plakken op een weg waar een inhaalverbod geld. Aan dat soort acties herken je overigens ook Italianen in andere landen.

Verder lijken veel Italianen en dan vooral motorrijders gewoon levensmoe. Vluchtstroken lijken speciaal voor ze gemaakt te zijn, file of geen file, tussen twee vrachtwagens met 130+ door kruipen is ook geen probleem en over een slecht wegdek wordt volgens mij bij voorkeur zo hard mogelijk gereden om de hobbels zo min mogelijk te voelen...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Vinny » za 29 okt 2011, 21:25

Het filmpje laat treffend het gebrek aan organisatorische interesse zien van de Italiaanse overheid en de onwil om een efficiente structuur neer te zetten ten bate van de belastingbetaler. Dat onderschrijven de meeste Italianen zelf. Zoals een vriendin van mij ooit treffend zei: Ja je kunt wel een studie microbiologie volgen, maar als je oom op een postkantoor werkt dan is je enige carriereperspectief om postbediende te worden. Dit motiveert natuurlijk ook niet enorm...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Palance » za 29 okt 2011, 22:06

Gezien de naam in de aftiteling lijkt mij het filmpje dan ook van een Italiaan afkomstig. Gevalletje zelfspot.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Willem » za 29 okt 2011, 23:04

harry schreef:Ik kom zelf de laatste jaren vaak in Italië. Ik vind het altijd erg relaxed rijden.
In Italie had ik de neiging om in het verkeer ook allerlei handgebaren te gaan maken. Dat werkte erg goed. Verder gaat het erom om regels naar zijn aard te interpreteren en niet naar de letter zoals dat hier gebruikelijk is.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Davy » za 29 okt 2011, 23:06

Palance: Bruno Bozzetto heeft wel meer zo'n filmpjes gemaakt, sommigen zijn echt wel goed, zoals ook deze hier gepost...

edit: deze past hier ook wel:
Link

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door marcel » zo 30 okt 2011, 12:13

Palance schreef:Ik kan het desalniettemin toch niet laten om dit welbekende filmpje weer even onder de aandacht te brengen :)
Leuk, toen ik in 2003 voor mijn werk naar Italië moest, liet mijn baas dat filmpje zien. Ik kon mij alleen het verkeersgedeelte herinneren ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Pino » wo 02 nov 2011, 9:20

In Italië wordt als rechtdoordoel van bijna iedere weg meestal het einddoel van de weg aangegeven. Maar wat nou als het einde van een autosnelweg provisorisch bedoeld is, omdat men nog wil uitbouwen? Dan krijg je dit soort borden, als gefotografeerd door 3narenze op de A18 ten zuiden van Siracusa. Het geplande einddoel is Gela, maar om de "verwachtingen" van de Italiaanse weggebruiker te managen moet natuurlijk wel nog even in heel kleine lettertjes worden toegevoegd dat de autostrada maar tot Rosolini loopt.

Overigens is de uitbouw van de A18 tot aan Modica goedgekeurd (nog steeds een zestig kilometer van Gela verwijderd, en dat voor een project dat al veertig jaar op de planken ligt), dus eens kijken wat er na oplevering met onderstaand bord gaat gebeuren.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Wouter N14 » wo 02 nov 2011, 9:28

^^ Dus als Nederland dat systeem zou toepassen zou er op knp Zaandam rechtdoor staan "Beverwijk - snelweg eindigt bij Wormer"? Lijkt mij niet echt een aanbevelenswaardig systeem :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Pino » wo 02 nov 2011, 10:22

^^ En dat dan ook nog met zulke kleine letters. Het is hoe dan ook een benadering die wat afwijkt van wat je op andere Italiaanse snelwegen ziet. Dankzij het gat in de A12 zie je in Toscane Rosignano M als hoofddoel vermeld in het groen. Daaronder staat dan Roma in het blauw. Een vergelijkbare constructie zie je ook op het (definitieve) noordelijke eindpunt van de A26, Gravellona Toce. Daar staat op de borden Gravellona T in het groen en daaronder Sempione in het blauw. De vraag is dan nog steeds legitiem wat die dorpjes op de borden doen, maar het levert in ieder geval een overzichtelijker geheel op dan deze Siciliaanse benadering.

Om het maar positief te bekijken: ik heb zelden een Italiaans bord gezien met een wegnummer dat zo goed leesbaar is.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Rein » wo 02 nov 2011, 10:24

Wouter N14 schreef:^^ Dus als Nederland dat systeem zou toepassen zou er op knp Zaandam rechtdoor staan "Beverwijk - snelweg eindigt bij Wormer"? Lijkt mij niet echt een aanbevelenswaardig systeem :)
Foei, de A8 eindigt niet bij Wormer, dat ligt nog een stukje verderop (opzij). Ik zou zeggen dat de A8 eindigt bij Westzaan of nabij Assendelft.

Ik ben het met je eens dat het een waardeloos systeem is. Alsof je bij het Prins Clausplein voor de A4 aangeeft dat deze naar Antwerpen loopt, terwijl de weg enkele kilometers verderop bij Delft eindigt. Sta je dan als Belg of Fransman......

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Willem » wo 02 nov 2011, 10:36

Nu werd op de A35 bij knooppunt Azelo, in de tijd toen de A35 nog niet naar Wierden was verlengd, ook Zwolle (naast Almelo) aangegeven met daarbij het einde snelweg-symbooltje en daaronder 2 km.
Dus in Nederland waren er voorbeelden van zo'n soort systeem als hier op Sicilie.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Pino » wo 02 nov 2011, 10:42

^^ Op de Duitse A1 bij Dreieck Vulkaneifel zie je ook dat soort "einde snelweg"-symbooltjes. Geeft mooi aan dat je hier niet moet rekenen op een doorgaande route. Dat was ook wel een beetje de boodschap bij Azelo. Maar de Siciliaanse A18 mag ophouden bij Rosolini, hij sluit aldaar aan op de SS115 en dat is de enige en meest logische route naar Gela. In die zin is Gela wat mij betreft een prima gekozen doel en kunnen ze dat Rosolini ook heel goed weghalen. Graag zelfs.

De vergelijking met de Nederlandse A4 loopt wat dat betreft lichtelijk scheef. Want als je op Ypenburg het doel Antwerpen vermeld voor de A4-zuid, kies je toch echt een verkeerde route. Terwijl er met de verwijzing Gela daar op Sicilië niets mis is. Je kunt het in die zin denk ik beter vergelijken met de verwijzing naar Beverwijk op de A8.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Wouter N14 » wo 02 nov 2011, 12:51

Rein schreef:
Wouter N14 schreef:^^ Dus als Nederland dat systeem zou toepassen zou er op knp Zaandam rechtdoor staan "Beverwijk - snelweg eindigt bij Wormer"? Lijkt mij niet echt een aanbevelenswaardig systeem :)
Foei, de A8 eindigt niet bij Wormer, dat ligt nog een stukje verderop (opzij). Ik zou zeggen dat de A8 eindigt bij Westzaan of nabij Assendelft.
De laatste afrit heet toch echt Wormer.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Palance » wo 02 nov 2011, 14:03

Graag bij Italië blijven, beste forummers :!:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Vinny » wo 02 nov 2011, 23:00

Je zag soms in Frankrijk wel eens "Fin Provisoire d'Autoroute a ...m" (tijdelijk autosnelwegeinde over ... meter) alleen werd die mededeling nooit geïntegreerd op de bewegwijzering. Op zich vind ik de Italiaanse benadering in dit geval helemaal zo gek nog niet, al had ik de disclaimer nooit op zo'n manier op het bord opgeschreven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Jeroen » do 03 nov 2011, 8:29

Wouter N14 schreef:^^ Dus als Nederland dat systeem zou toepassen zou er op knp Zaandam rechtdoor staan "Beverwijk - snelweg eindigt bij Wormer"? Lijkt mij niet echt een aanbevelenswaardig systeem :)
Dat is omdat we er niet aan gewend zijn, maar op zich is het helemaal geen slecht systeem. Op de A4 Milaan - Venetie wordt bv. alleen Venetie aangegeven, terwijl er minimaal 4 steden tussen liggen die ongeveer net zo groot of zelfs groter zijn. Zou je die allemaal gaan vermelden dan krijg je ofwel gigaborden (te duur wrs) ofwel een onleesbaar klein lettertype. Italie is een navenant nog behoorlijk dicht bevolkt land, maar het scheelt dat de snelwegen vaak in rechte lijnen tussen steden in liggen zonder dat je echt dwars door een stad hoeft te rijden (een paar uitzonderingen daargelaten). Daardoor is het denk ik ook minder een probleem om alleen lange-afstandsdoelen te bewegwijzeren.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Vinny » do 03 nov 2011, 8:57

Nou dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik denk dat de beste vergelijking nog wel de oude situatie van de A 2 is:
Bij knooppunt Vught een bord:
rechtdoor: Tilburg
rechtsaf: Maastricht E 25 (Snelweg eindigt bij Vught)
Dan denk je ook van... Uhm? 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Pino » do 03 nov 2011, 9:51

Ik denk dat "Uhm" in Italië ook gewoon op de borden zou hebben gestaan. Want zo zwaar is de focus op einddoelen nou ook weer niet. Zo'n beetje de tien grootste steden van het land komen gewoon als hoofddoel terug op snelwegen die langs die steden komen, ook als ze niet het einddoel zijn. De einddoel-problemen ontstaan pas wanneer een weg niet naar zo'n grote stad leidt, maar bijvoorbeeld naar een strategische verbinding als de Simplon. Dan komen de Gravellona T's en de Rosignano M'en in beeld. Maar op de meeste wegen vind ik de gekozen hoofddoelen goed, en zou ik ook niet echt behoefte hebben aan extra doelen op de richtinggevende bewegwijzering. Wel kan Italië wat afstandenborden gebruiken: prima dat plaatsen als Brescia en Verona het in de keuze voor het hoofddoel afleggen tegen Venezia en Milano, maar ze verdienen toch wel wat meer aandacht dan alleen als naam van een afrit.

Men kan het zich in Italië denk ik ook ietsje makkelijker permitteren om maar voor één doel per weg te kiezen (en dan vaak nog een behoorlijk ver weg gelegen doel ook). Dat komt door de vorm van het land en het Italiaanse wegennet. De wereld draait er toch om een paar lange noord-zuidassen (plus de A4) die de grote steden met elkaar verbinden. Een compleet grid, waarin aan tussengelegen knooppunten ook een groot netwerkbelang kan worden toegekend, ontbreekt.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Robbert297 » ma 06 aug 2012, 16:33

Een paar dagen terug reed ik op de A22 van de Oostenrijkse grens tot Peschiera, en ik vindt dat ze het tweetalige wel weg mogen laten, het zijn namelijk gewoon maar plaatsnamen. even een voorbeeld: op de terugweg richting Oostenrijk zag ik een bord op de A22 met daarop: Brenner - Brennero. waar slaat dat nou weer op??? en die elektirische borden mogen ze ook wel beter instellen. Op het eerste bord staat 'Staugefahr bis Trento Nord' en op het tweede bord na Trento staat er Staugefahr bis Rovereto Sud'. stel dat dan beter in denk ik dan, of misschien zit ik wel helemaal fout.
ik vind die italiaanse wegwijzers heel slecht!!
Слава Україні

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door SnarfFlevoland » ma 06 aug 2012, 16:46

^^
Nu ja, Zuid-Tirol is nu eenmaal een tweetalig taalgebied. Zowel Duits als Italiaans zijn hier de voertaal en daarnaast ook nog deels Ladinisch. Je zou dus ook nog zelfs drie talen op de borden kunnen tegekomen in Zuid-Tirol.

En Rovereto is nu eemaal geen Zuid-Tirol meer, dus het is logisch dat ze daar gewoon weer "Rovereto Sud" vermelden. En dat je de zin ervoor in het Duits zag, is ook nog logisch, aangezien dat elektronische bord waarschijnlijk in Zuid-Tirol stond, en de hoofdtaal van Zuid-Tirol is nu eemaal Duits en geen Italiaans.

Het is inderdaad lastig en verwarrend voor een onbekende, dat geef ik geheel toe. De kwaliteit van de bewegwijzering vind ik overigens in Zuid-Tirol prima in orde, maar dat is wellicht een persoonlijke smaak.

Je zou natuurlijk kunnen overwegen om alle Italiaanstalige plaatsnamen van de borden te schrappen, omdat Duits de hoofdtaal is, maar daar zullen ze verder in Italië en de Italiaanssprekende Italianen uit Zuid-Tirol niet blij mee zijn.

Maar goed, ook in Nederland tref je tweetalige borden in Friesland, dus zo raar is dat allemaal niet...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Jeroen » ma 06 aug 2012, 17:42

^^ Ik zag dat de DRIP's ook nog vóór Süd-Tirol al tweetalig werden weergegeven. Afwisselend Duits/Italiaans om de paar seconden:

Afbeelding

Overigens is de Brennerroute door Italie wel redelijk afwijkend t.o.v. wat je elders in Noord-Italië ziet. De tweetalige borden waren al genoemd, maar ook o.a. andere tolstations, andere DRIP's en bruine vangrails.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Pino » di 07 aug 2012, 9:44

^^ Zal samenhangen met de concessionair. De A22 is de enige snelweg in beheer van haar concessionair; de meeste andere zijn in beheer van Autostrade per l'Italia. Dat uit zich mede in de stijlverschillen die je omschrijft. Een ander zeer zichtbaar verschil zit in de afritbewegwijzering, bijvoorbeeld in het feit dat op de A22 afstandenborden staan en op de snelwegen van Autostrade per l'Italia niet.

Voor quasi-bewegwijzering als DRIPs en informatieborden geldt geen taalstatuut, maar kan een wegbeheerder communiceren zoals hij wil. Gebruik van vreemde talen is door heel Italië op DRIPs best gebruikelijk. Buiten de A22 kom je op DRIPs al snel Engels tegen: "attenzione operai / men at work" is een gangbare tekst. De boodschap aanpassen aan de weggebruiker en het feit dat die in buitenlanders vaak maar beperkt Italiaans spreken; ik vind dat wel positief. Bij de Autobrennero zal overigens ook wel een rol spelen dat een meerderheidsaandelen in deze concessionair wordt gehouden door overheden die zich ook van het Duits bedienen. Daardoor is feitelijk alle communicatie van de concessionair tweetalig. Communicatie in de vorm van DRIPs doet daarin mee.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Vinny » di 07 aug 2012, 21:51

Bij de wegbeheerder zijn wellicht mensen in dienst die de taal ook zelf spreken en schrijven. Dat helpt natuurlijk enorm :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Frits » do 23 aug 2012, 19:00

Het valt me op dat op de ring van Rome (Grande Raccordo Annulare) het wegnummer A90 nergens te zien is op Streetview. Ook niet op de toeleidende wegen. Is er überhaupt een plek waar de A90 wordt aangegeven? Weet iemand dat?
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Pino » do 23 aug 2012, 19:05

^^ Ik heb het nog nooit ergens op een bord gezien.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Willem » do 23 aug 2012, 20:52

In feite is GRA het "wegnummer", waarnaast A90 het administratieve nummer is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Chris » vr 14 sep 2012, 21:21

A1 inizio (begin) 100 km. Dat heb ik nog niet eerder gezien.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Palance » vr 14 sep 2012, 21:23

Ik zou hier dus een verwijzing naar een plaats Inizio uithalen die nog 100km verder ligt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie