De slechtste bewegwijzering van Europa

Moderator: Moderatoren

Wat is de slechtste bewegwijzering in Europa?

België
65
37%
Duitsland
3
2%
Frankrijk
8
5%
Italië
42
24%
Oostenrijk
17
10%
Polen
1
1%
Slovenië
2
1%
Slowakije
1
1%
Spanje
5
3%
Verenigd Koninkrijk
30
17%
Zweden
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 174

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Mandelsoft » zo 06 nov 2011, 15:48

Het Belgische systeem is an sich niet slecht. Echter is de uitvoering en onderhoud wel ondermaats:
  • Uitlijning is vaak niet lekker:
    SPOILER: TOON

    Het rechter bord is heel slecht ingedeeld. Er staat gewoon te veel info op een te klein oppervlak. Meerdere plaatsnamen proppen op één regel is niet echt top. Ook is het niet duidelijk of beide wegen nu bij de N1 horenen of je direct op de N1 komt...
    Afbeelding

    Alles links uitlijnen was beter geweest...
    Afbeelding
  • Uitvoering is hier en daar inconsistent:
    SPOILER: TOON

    Vorkbord met steile pijl...
    Afbeelding

    Vorkbord met vlakke pijl...
    Afbeelding

    Vorkbord met een heel ander design...
    Afbeelding
  • Sommige wegwijzers zijn aardig oud en soms ver over hun houdbaarheidsdatum heen:
    SPOILER: TOON

    Afbeelding
  • Onnodig indirecte wegnummers verwijzen:
    SPOILER: TOON

    Afbeelding
  • Hier en daar nog wel eens curieuze pijlen:
    SPOILER: TOON

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding
  • Incosistentie in doorvoering van bepaalde doelen (op de E19 bijvoorbeeld verschijnt Rotterdam alleen op de vorkborden, niet op de portaalborden en afstandenborden).
    SPOILER: TOON

    Hier staat Rotterdam nog wel op de wegwijzers...
    Afbeelding

    En weg is Rotterdam!
    Afbeelding

    Afbeelding
    Bij de grens met Nederland. Hier kon nog makkelijk Rotterdam bij...
  • Tweetaligheid van wegwijzers afgesteld op de huidige locatie ipv eindbestemming. De omschakeling van o.a. Bergen/Mons en Borgworm/Waremme vind ik nogal verwarrend, al helemaal als je bedenkt dat ik de Franse taal niet vaardig ben. Zet dan gewoon overal Mons, Waremme, Liège, Tournai, Antwerpen, Gent, Kortrijk en Brugge neer en niet voor ons Nederlanders (en wellicht ook voor de Fransozen en Duiters) "onbekende" exoniemen neer.
    SPOILER: TOON

    Anvers? Waarom niet gewoon Antwerpen? (Stond er eigenlijk vroeger wel, maar dit is overgeplakt.
    Afbeelding
  • Het gebruik van lichtbakken. Als deze stuk zijn, is 's nachts gelijk de wegwijzer niet meer te lezen. Verspilt ook alleen maar stroom als er niemand langsrijdt.
  • Te veel doelen zetten in de rechtdoorrichting op een vorkbord:
    SPOILER: TOON

    Afbeelding
  • Overmatig gebruik van Engschrift:
    SPOILER: TOON

    Een deel van de doelen had best in Normaalschrift gekund...
    Afbeelding
  • Het algehele rommelige houtje-touwtje-uiterlijk dat regelmatig op de wegwijzers opduikt:
    SPOILER: TOON

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding
Maar goed, het kan nog veel erger. Kijk maar eens naar Oostenrijk... :pukey:

Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Mandelsoft op zo 06 nov 2011, 19:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door nederland24 » zo 06 nov 2011, 16:32

Vaak is de bewegwijzering in Belgie ook behoorlijk rommelig. Opzich mankeert er aan het systeem niet zo heel veel.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Vinny » zo 06 nov 2011, 17:09

Tweetaligheid van wegwijzers afgesteld op de huidige locatie ipv eindbestemming. De omschakeling van o.a. Bergen/Mons en Borgworm/Waremme vind ik nogal verwarrend, al helemaal als je bedenkt dat ik de Franse taal niet vaardig ben. Zet dan gewoon overal Mons, Waremme, Liège, Tournai, Antwerpen, Gent, Kortrijk en Brugge neer en niet voor ons Nederlanders (en wellicht ook voor de Fransozen en Duiters) "onbekende" exoniemen neer.
Ik ben het eens dat het verwarrend is, echter in Duitstalig Zwitserland wordt dan weer geklaagd over het ontbreken van "Genf" op de bewegwijzering. Zo kun je het natuurlijk nooit goed doen als wegbeheerder :lol:

In zijn algemeenheid vind ik dat je bewegwijzering moet beoordelen op een objectief aantal criteria, bijvoorbeeld:
1) Zichtbaarheid: Zijn de wegwijzers zichtbaar en niet verscholen achter begroeiing of overige objecten?
2) Anticipeerbaarheid: Worden de wegwijzers zodanig geplaatst dat je makkelijk de te volgen richting nog kan nemen? (enkel een lage beslissingswegwijzer feitelijk achter de kruising geplaatst is niet zo bijster zinvol)
3) Leesbaarheid: Is de combinatie van lettergrootte, -type, spatiëring etc. voldoende om de bestemmingen met de geldende maximumsnelheid makkelijk te lezen?
4) Continuiteitsbeginsel: Wordt een doel dat op enig moment wordt aangegeven op ieder volgend beslissingspunt herhaalt (waarbij overduidelijk rechtdoor natuurlijk niet meetelt)
5) "Less is more": Is er een maximum op het aantal weer te geven elementen op een wegwijzer (max. 3 voor de afslaande richting, max 8 voor het totaal)
6) Wegnummers: Worden alle wegnummers die een weg heeft ook weergegeven op de wegwijzers?
7) Doelkeuze: Worden doelen aangegeven die voor de weggebruiker logisch en navigeerbaar zijn? (Leuk hoor, Zierikzee, maar verwacht je dat als buitenlandse weggebruiker dat eigenlijk wel op de Ring van Rotterdam?)
8) Onderscheid in hoofd- en bijzaken: Worden de belangrijkste bestemmingen/routes het duidelijkst weergegeven?
9) Consistentie: Is het kleurgebruik, de wijze van vormgeving, afrit- en wegnummering zodanig consistent weergegeven dat je als weggebruiker ook daadwerkelijk ondersteund wordt door deze onderdelen?
10) Pinoprincipe: Optimale blauw/groen/geel/witvlak verdeling: Is een wegwijzer zodanig ingedeeld dat de doelen en overige informatie op een dusdanige manier gegroepeerd zijn dat de wegwijzer rustig en natuurlijk overkomt, zodat het navigeren geen stressvolle bezigheid is?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Snelwegenkenner » zo 06 nov 2011, 17:49

Die problemen die Maarten schetst komen vooral door oude borden met andere info of systeem dan de nieuwere varianten, die niet vervangen zijn, waardoor er continuiteitsverschillen plaatsvinden.

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door HAFRABAisfun » zo 06 nov 2011, 18:40

Ik vind dat ze in België beter alle borden gewoon het oude systeem moeten laten gebruiken, en dat ze alle "vreemde" borden vervangen door "normale" borden in plaats van onmiddelijk met nieuwe systemen te beginnen waardoor het een nog groter rommelboeltje wordt. In België geld volgens mij de regel "borden naargelang de situatie ontwerpen en dat ze er raar uitzien dat geeft niet", wat de uniformiteit en duidelijkheid niet echt in de hand werkt :down:

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Mandelsoft » zo 06 nov 2011, 19:33

Snelwegenkenner schreef:Die problemen die Maarten schetst komen vooral door oude borden met andere info of systeem dan de nieuwere varianten, die niet vervangen zijn, waardoor er continuiteitsverschillen plaatsvinden.
Toch zijn er bepaalde problemen alleen aanwezig bij nieuwe Belgische wegwijzers (o.a. Overmaat aan Engschrift). Daarnaast heb ik al het punt genoemd dat veel van de wegwijzers aardig oud zijn...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

SAN RED
stadsweg
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door SAN RED » ma 03 jul 2023, 16:13

Oud topic weer in het daglicht.

Is België nu nog steeds „de slechtste bewegwijzering van Europa"? Want afgezien van de landelijke discontinuïteit. Gaat het toch wel de betere kant uit. Zowel Vlaanderen als Wallonië zijn er sindsdien verbeteringen zichtbaar.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Wouter N14 » ma 03 jul 2023, 16:15

Slecht in onderhoud, België?
Slecht in ontwerp, Oostenrijk?
Slecht in logica doelen, Nederland?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door harry » ma 03 jul 2023, 16:38

Slecht in alles: Italië.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Willem » ma 03 jul 2023, 18:04

De twijfel bij mij zit tussen Italië en Oostenrijk.

In Oostenrijk ben ik vaker geweest dan in Italië. Maar in beide landen ben ik wel eens op het verkeerde spoor geplaatst. Daarom neig ik naar Oostenrijk. Ook omdat ik een keer met de auto in Salzburg gereden ben en daar, binnen de kom, eigenlijk geen wegwijzers meer stonden.


In België gebeurt dat nooit. Je kunt en mag van alles van de bebording daar vinden. In ieder geval kom je wel op de juiste locatie uit.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Palance » ma 03 jul 2023, 18:10

Ik heb dat andersom, In Oostenrijk ben ik nooit verkeerd gereden, in tegenstelling tot België. Of Italië.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door SnarfFlevoland » di 04 jul 2023, 8:07

Mee eens. Oostenrijk vind ik echt zo slecht nog niet, integendeel... zelfs veel lokale doelen zijn meestal goed te vinden! Dat de bewegwijzering voor het oog niet de mooiste is, staat op een ander blad.

Italië vind ik ook niet zo slecht als z'n reputatie. Ja, het is hier en daar niet altijd even lekker, maar over het algemeen prima. Qua design vind ik het niet echt mooi, maar om het nou slecht te noemen... Nee, deze eer krijgt België veel eerder van mij.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

SAN RED
stadsweg
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door SAN RED » di 04 jul 2023, 9:14

^^ Oostenrijk is vooral slecht in ontwerp (lay out), some te veel onnodige doelen op de borden. Voor de rest valt het allemaal inderdaad mee.

Bij mij ligt de bewegwijzering in België een beetje dubbel. Er zijn nieuwe aspecten die ik enorm kan waarderen. Het Antwerp disign (Vlaanderen) en het afrit symbool (Wallonië). Maar door de landelijke discontinuïteit blijft het cijfer steken op 6/10. Moest er nu een combinatie van beide, consequent landelijk uitgerold worden, zou het cijfer een dikke 8,5/10 zijn.

Het is spijtig want een combinatie van drie elementen: Antwerp design + Waals afrit symbool + geen synoniemen meer, enkel endoniemen. En dit in zowel Vlaanderen als Wallonië. Zou echt fantastisch geweest zijn. Als dit de'werkelijkheid was, zou de bww zelfs beter zijn dan pakweg de buurlanden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Pino » di 04 jul 2023, 9:20

^^ Landelijke discontinuïteit? Is het een probleem dat Waalse bewegwijzering en Vlaamse bewegwijzering verschillen kennen? Zijn we hier nou weer de discussie aan het oprakelen dat verwijzingen Bergen later Mons worden? Ik vind discontinuïteit op lokaal niveau een groter probleem, maar geloof dat daar wel stappen zijn gezet in de loop der tijd.

Ontwerp in Oostenrijk vind ik kort gezegd dramatisch, en in combinatie met de manier waarop borden op OWN geplaatst zijn draagt dat echt wel bij aan leesbaarheid. Objectief zul je borden pas later kunnen lezen dan een equivalent in andere landen. De manier waarop elementen vaak kris-kras over het bord staan draagt negatief bij. Dat bouwt een kleine vertraging- en veiligheidsfactor in. Maar inderdaad, als je het bord eenmaal leest, bereik je je doel best wel. Ik wil maar denken dat de afkeer die leeft voor Oostenrijkse bewegwijzering vooral op het esthetische vlak zit, aangevuld met die matige leesbaarheid.

In Italië vind ik design over het algemeen beter, maar vind ik de vorkborden eigenlijk best slecht. Komt vooral door plaatsing van kruisende doelen, waardoor ook vaak Engschrift wordt gebruikt. Maar laten die vorkborden in het Italiaanse systeem nou net de borden zijn waar je de meest bruikbare informatie vandaan kunt halen (want wat op regelborden staat, wordt meestal niet continu gehouden). Voor de rest natuurlijk een systeem met wat, wel, interessante keuzes. Waaraan je snel went, maar dat maakt het systeem niet goed.

Ik denk dat ik het oude Belgische systeem qua design een beetje daartussenin vind zitten. Geen rare systeemkeuzes, geen kriskras borden, maar ook uiterst matige vorkborden en een historie van slechte plaatsing. Zowel Vlaanderen als Wallonië hebben wel slagen gemaakt. Het Waalse design vind ik in potentie mooier, maar dat is slecht uitgevoerd. Het Vlaamse blijft esthetisch deeply unpleasing (met een positieve recensie voor wat we hier nu Antwerpen-design noemen), maar het werkt.

Uiteindelijk vind ik dat je in heel West-Europa eerder praat over esthetica dan over echt slechte bewegwijzering. Als het ergste wat je kan overkomen is dat je nét wat langer doet over het lezen van een bord, of het moeten wennen aan een onorthodoxe maar consistent doorgevoerde systeemkeuze - dan heb je bewegwijzering die functioneert. En dan heeft iedereen tenminste een 6-, als tegengesteld aan “als er een invasie komt, moeten we onze bewegwijzering laten staan om de vijand te verwarren.”
(die laatste naar Helen Fielding)
Laatst gewijzigd door Pino op di 04 jul 2023, 9:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door harry » di 04 jul 2023, 9:22

SAN RED schreef: di 04 jul 2023, 9:14 Bij mij ligt de bewegwijzering in België een beetje dubbel.
Er zijn ook twee (of 3) gewesten met hun eigen regels. Volgens mij kun je ieder gewest in België beter als een afzonderlijk land beschouwen en die op zijn eigen bewegwijzering beoordelen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

SAN RED
stadsweg
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door SAN RED » di 04 jul 2023, 9:29

^^ Heb ik dat niet gedaan (mijn vorige post) :?:

Maar beide Landsdelen hebben goede elementen, maar ook weer slechte. Daarmee een combinatie van beide (zoals ik citeerde) zou het beste zijn. Dat is mijn conclusie.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door BHJ » di 04 jul 2023, 9:33

Pino schreef: di 04 jul 2023, 9:20 Ik denk dat ik het oude Belgische systeem qua design een beetje daartussenin vind zitten. Geen rare systeemkeuzes, geen kriskras borden, maar ook uiterst matige vorkborden en een historie van slechte plaatsing. Zowel Vlaanderen als Wallonië hebben wel slagen gemaakt. Het Waalse design vind ik in potentie mooier, maar dat is slecht uitgevoerd. Het Vlaamse blijft esthetisch deeply unpleasing (met een positieve recensie voor wat we hier nu Antwerpen-design noemen), maar het werkt.
Wat betreft het HWN ben ik het met je eens. Qua OWN is de continuiteit en duidelijkheid soms ver te zoeken. Ik ben vrij recent flink verdwaald geraakt toen ik de doorsteek wilde maken van de E314 naar de E313 ter hoogte van Aarschot. De N19 was afgesloten en de borden waren zo onduidelijk dat ik uiteindelijk pas bij Massenhoven op de E313 terecht ben gekomen. Ben in dat uur uiteindelijk fout gereden bij Aarschot (miste de afslag voor de omleidingsroute, die ook opeens verdween) en op de R16 in Lier.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

sanderl
autoweg
Berichten: 1146
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door sanderl » di 04 jul 2023, 9:35

Ik weet niet wat het nou precies is, maar ik begin het spul hier in Nederland ook steeds minder te waarderen. Misschien vond ik het eerder op basis van chauvinisme allemaal wel goed, maar als ik er nu objectief naar kijk behoort het wat mij betreft zeker niet bij de top; hoogstens middenmoot. Belangrijkste punt voor mij is dat het gewoon te 'onrustig' oogt. De kritiekpunten die ik steeds meer ben gaan zien:

- Gebruik van hoge handwegwijzers. Is gewoon niet geschikt voor vlot rijdend verkeer en zeker op rotondes moet je je ogen van de weg halen om ze te kunnen lezen, lijkt me niet de bedoeling van bewegwijzering. Bovendien is een nekhernia ook niet fijn....
- Doelenkeuzes op met name de snelwegen die voor een leek niet logisch zijn. (Purmerend, Hengelo, niets voorbij Zwolle etc.) Leuk dat ze door experts helemaal uitgedacht zijn, maar daar heeft de leek natuurlijk geen boodschap aan.
- Je struikelt over de afbrekingen. Dit komt door letterkeuze en bordontwerp. Beiden lijken niet op elkaar afgestemd.
- Bewegwijzering op de snelwegen oogt onrustig. Ik denk dat het zit in te veel tierelantijntjes (streepjes, kadertjes) en kleurgebruik. Blauw, rood A-schild, wit ringkader, nog een groene ruiter er bovenop of zelf een groen vak op het bord zelf. Als ik het bijvoorbeeld vergelijk met Duitsland is het daar een oase van rust. De L-borden kunnen me ook niet echt bekoren als het gaat om een 'rustig beeld'.

SAN RED
stadsweg
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door SAN RED » di 04 jul 2023, 9:36

OWN in zowel Vlaanderen als Wallonië is inderdaad soms echt slecht. Daar zie je pas dat de 'wil' echt ontbreekt om het grondig aan te pakken.

SAN RED
stadsweg
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door SAN RED » di 04 jul 2023, 9:41

sanderl schreef: di 04 jul 2023, 9:35 - Gebruik van hoge handwegwijzers. Is gewoon niet geschikt voor vlot rijdend verkeer en zeker op rotondes moet je je ogen van de weg halen om ze te kunnen lezen, lijkt me niet de bedoeling van bewegwijzering.
- Bewegwijzering op de snelwegen oogt onrustig. Ik denk dat het zit in te veel tierelantijntjes (streepjes, kadertjes) en kleurgebruik.
Eerlijk? Deze twee zaken vind ik zelf ook echt gewoon lelijk aan de Nederlandse bewegwijzering en vaak uiterst onhandig.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Chris » di 04 jul 2023, 9:54

In Denemarken zijn ze ook vrij matig met het bewegwijzeren van rechtdoordoelen. Op een groot deel van de trajecten staan die alleen op afstandsborden, want portaalborden zijn er vaak alleen bij knooppunten.

Op de afstandsborden staan ook geen andere bestemmingen dan de eerstvolgende stad, ook als deze al heel dichtbij is staat er niks daarachter. Bijvoorbeeld als je op de E45 Kolding nadert staat er geen enkele andere bestemming dan Kolding op de borden. Geen Aarhus, geen Odense, geen Kopenhagen. Als je op de E20 richting oosten rijdt staat er alleen Odense en pas als je de afritten van Odense krijgt volgt Kopenhagen. Bewegwijzeringstechnisch lijkt de snelweg dan dood te lopen op de eerstvolgende stad. In andere landen zetten ze toch wel wat eerder een volgende bestemming op de bewegwijzering.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Pino » di 04 jul 2023, 10:27

^^ Tja, als je Milaan uitrijdt, lijkt de A1 ook te eindigen in Bologna. Ik waardeer dat altijd wel; gewoon één herkenbaar rechtdoordoel in plaats van op zijn Frans vier. Het laat feitelijk de ruimte voor datgene wat bij afritten de aandacht verdient, namelijk de afslaande doelen. Afstandenborden met ietsje meer context (kruisende doelen, relevante plaatsen voor en achter het hoofddoel) zouden dan aardig zijn, te plaatsen ná de afrit wanneer je niet meer zo de aandacht hoeft te vestigen op de afritdoelen. Maar het is niet meer dan dat: aardig. Je verdwaalt niet door het ontbreken ervan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Chris » di 04 jul 2023, 10:37

Pino schreef: di 04 jul 2023, 10:27 Je verdwaalt niet door het ontbreken ervan.
Daar kan je de discussie natuurlijk altijd wel mee doodslaan, ook in Italië of Mexico komen mensen op hun bestemming. Er zal geen systeem zijn waar verdwalen een vast gegeven is, behalve als er gewoon helemaal geen bewegwijzering is.

Er is ook een behoorlijke mate van gewenning en kennis. Belgen of Italianen snappen vaak niet waarom buitenlanders hun bewegwijzering slecht vinden.

Wat in Duitsland overigens slecht, of vaak helemaal niet bewegwijzerd is, zijn uitvoegende tapers. Ik kwam er vorige week eentje tegen op het Buchholzer Dreieck (A261-A1), die niet bewegwijzerd stond.

In Duitsland zie je ook wel steeds meer 'witte rommel' op de bewegwijzering, vooral op nieuwe bewegwijzering:

Afbeelding
A7 Hamburg - Bordesholm 14 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7 Hamburg - Bordesholm 16 by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Pino » di 04 jul 2023, 10:49

^^ Vooral Schleswig-Holstein heeft daar al wat langer een handje van. De rest houdt zich tot nu toe redelijk in, en laat dat alsjeblieft zo blijven.

Overigens geen behoefte om hier discussies dood te slaan, maar ik wil er wel voor waken dat het niet hebben van dingen die eerder nice to have zijn onderdeel worden van een turflijstje waardoor je ineens de status "slecht" zou kunnen krijgen. Zoals ik eerder zei: heel West-Europa heeft tenminste 6-, dus je praat over het palet tussen voldoende en echt heel goed. En natuurlijk draait dit forum voor een aanzienlijk deel op het spreken over stapjes die je kunt zetten om binnen dat palet te verbeteren, maar in een draad met het woord "slechtste" in het onderwerp dreigt het risico om te verzanden in klachtenlijstjes waarin dat element een beetje buiten beeld verdwijnt.
sanderl schreef: di 04 jul 2023, 9:35 - Bewegwijzering op de snelwegen oogt onrustig. Ik denk dat het zit in te veel tierelantijntjes (streepjes, kadertjes) en kleurgebruik. Blauw, rood A-schild, wit ringkader, nog een groene ruiter er bovenop of zelf een groen vak op het bord zelf. Als ik het bijvoorbeeld vergelijk met Duitsland is het daar een oase van rust. De L-borden kunnen me ook niet echt bekoren als het gaat om een 'rustig beeld'.
Ik deel je gedachten vrijwel stuk voor stuk, maar het zijn ook dingen om niet groter te maken dan ze zijn. L-borden zijn in het grote plaatje vrij uitzonderlijk; tierelantijntjes als ringkaders en bijbehorende strepen kan ik heel goed zonder, maar komen ook lang niet overal voor. Ik heb jarenlang gehad dat ik juist bij terugkomst in Duitsland dat gevoel kreeg "heerlijk, wat een rust". Nu had ik dat gevoel sterker in de oude bewegwijzering, in Ee en zonder die lading afbrekingen, maar ik vind Duitsland nog steeds geen feest. Wat wij aan afbrekingen hebben, hebben zij aan constant moeten terugvallen op Engschrift - ook geen feest. Het is de structurele makke van de keuze die in beide landen is gemaakt voor vorkborden en lange pijlen. Die schijnt wenselijk te zijn geweest omdat dat dan visueel beter aansluit bij de beleving van de weggebruiker. Nou, had mij maar gewoon regelborden gedaan zonder die tierelantijn.

Overigens blij dat die groene kaders tegenwoordig bovenop gaan, maar we zullen nog lang in de overgang zitten ...

SAN RED
stadsweg
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door SAN RED » di 04 jul 2023, 10:58

Chris schreef: di 04 jul 2023, 10:37 Wat in Duitsland overigens slecht, of vaak helemaal niet bewegwijzerd is, zijn uitvoegende tapers. Ik kwam er vorige week eentje tegen op het Buchholzer Dreieck (A261-A1), die niet bewegwijzerd stond.
Dat vind ik wel ironisch. Tapers zijn de reden waarom landen zijn afgestapt van de vallende pijl. Duitsland het land waar de opgaande pijlen en combipijlen als eerste zijn geïntroduceerd, maar om er dan niet of nauwelijks uitvoegende tapers mee te bewegwijzeren - begrijpen wie begrijpen kan.
Laatst gewijzigd door SAN RED op di 04 jul 2023, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door paolie » di 04 jul 2023, 11:10

Pino schreef: di 04 jul 2023, 10:49 Overigens geen behoefte om hier discussies dood te slaan, maar ik wil er wel voor waken dat het niet hebben van dingen die eerder nice to have zijn onderdeel worden van een turflijstje waardoor je ineens de status "slecht" zou kunnen krijgen. Zoals ik eerder zei: heel West-Europa heeft tenminste 6-, dus je praat over het palet tussen voldoende en echt heel goed.
Twee zaken die mij afgelopen jaar wederom opvielen en die ik echt dik onvoldoende vind:
- Afgelopen winter in de vroege ochtend via Brussel-Charleroi richting Reims gereden (een nog onbekende route voor mij op op dat moment) en daarbij viel mij op dat diverse wegwijzers tussen met name Brussel en Charleroi in het donker compleet onleesbaar zijn. Zonder navigatie was ik hier gegarandeerd op diverse plekken verkeerd gereden.
- Ondank dat ik al jaren in Italië kom, blijf ik na een tijdje afwezigheid iedere keer weer de neiging houden om een rijstrook naar links op te schuiven op de snelweg, vanwege het ontbreken van een pijl voor de rechterrijstrook voor de rechtdoorbestemmingen. En dan ben je er eindelijk weer aan gewend, blijk je weer net die uitzondering tegen te komen dat je inderdaad een strook naar links moet opschuiven.

De rest is wat mij betreft allemaal een kwestie van smaak en voorkeuren. Echt slecht is het over het algemeen nergens.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Ds79m » di 04 jul 2023, 11:20

Chris schreef: di 04 jul 2023, 10:37
Pino schreef: di 04 jul 2023, 10:27 Je verdwaalt niet door het ontbreken ervan.
Daar kan je de discussie natuurlijk altijd wel mee doodslaan, ook in Italië of Mexico komen mensen op hun bestemming. Er zal geen systeem zijn waar verdwalen een vast gegeven is, behalve als er gewoon helemaal geen bewegwijzering is.

Er is ook een behoorlijke mate van gewenning en kennis. Belgen of Italianen snappen vaak niet waarom buitenlanders hun bewegwijzering slecht vinden.
Die gewenning maakt het inderdaad lastig om een objectief oordeel te vellen over de verschillende soorten bewegwijzering. In het topic over de mooiste bewegwijzering van Europa scoorde Nederland achter Duitsland de tweede plaats. Hoewel dit nu niet het moment is om alle sterke en zwakke punten van Nederland nog eens te gaan herhalen, lijkt het me dat de gemiddelde Europeaan dat ergens in de middenmoot zou zetten. Als Nederlander kijk je sneller door eventuele tekortkomingen heen, en vallen ze misschien amper op. Als je op het gebied van doelenkeuze op merkwaardige plekken wordt geconfronteerd met Hengelo of Bergen op Zoom, dan geeft dat even gefronste wenkbrauwen, maar dat weet je dan toch snel te plaatsen. Als ze in België zouden komen aanzetten met Louvain-la-Neuve of La Louvière op strategische punten, zou dat al snel als een fout worden beschouwd, en hoe verder van huis, des te sterker dat gevoel wordt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Pino » di 04 jul 2023, 11:22

SAN RED schreef: di 04 jul 2023, 10:58 Dat vind ik wel ironisch. Tapers zijn de reden waarom landen zijn afgestapt van de vallende pijl. Duitsland het land waar de opgaande pijlen en combipijlen als eerste zijn geïntroduceerd, maar om er dan niet of nauwelijks uitvoegende tapers mee te bewegwijzeren - begrijpen wie begrijpen kan.
Duitsland had de combipijlen al ruim voordat tapers ontstonden. En nog steeds is Duitsland een land waarin uitvoegende tapers eerder zeldzaam zijn. Toen de huidige RWBA tot stand kwam in 2000 waren ze mogelijk nog niet eens toegelaten. Het zou inderdaad niet misstaan om nog eens meer te gaan doen met tapers op de Duitse bewegwijzering, maar dat moet dan maar eens mee in de eerstvolgende revisie van de RWBA. Juist omdat de RWBA stil is, heb je ook geen eenduidige invulling op de bewegwijzering van plekken die voorzien zijn van uitvoegende tapers. Het feit dat bewegwijzering op de schouders lag van Autobahnämter van deelstaten, zonder enige overkoepelende organisatie, hielp van oudsher niet. Misschien wordt dat beter in de nieuwe Autobahn GmbH-structuur.

Resteert dat andere landen (nog anderen buiten Nederland en België?) naar staande pijlen zijn gewisseld om tapers beter te kunnen bewegwijzeren. Ja, daar zou Duitsland zich door kunnen laten inspireren bij een RWBA-revisie, maar is dat ironie? Voelt eerder als wet van de remmende voorsprong.
paolie schreef: di 04 jul 2023, 11:10 Twee zaken die mij afgelopen jaar wederom opvielen en die ik echt dik onvoldoende vind:
- Afgelopen winter in de vroege ochtend via Brussel-Charleroi richting Reims gereden (een nog onbekende route voor mij op op dat moment) en daarbij viel mij op dat diverse wegwijzers tussen met name Brussel en Charleroi in het donker compleet onleesbaar zijn. Zonder navigatie was ik hier gegarandeerd op diverse plekken verkeerd gereden.
Dat is natuurlijk dodelijk. Op vergelijkbare wijze ooit de afslag op Knooppunt Antwerpen-Noord kunnen halen, omdat ik wist dat hij er lag. Alle lichtbakken die me ernaar toe hadden moeten leiden defect. Het tekent ergens ook wel het dunne lijntje tussen het bewegwijzerings-concept en uitvoering. Je kunt een prima concept verzinnen, maar gebrek aan onderhoud (verlichting, vervangen schadeborden, vervangen voordat afgebladderde panelen onleesbaar worden, zorgen dat borden niet verdwijnen in bossage) kan van het best verzonnen concept een ramp maken.

SAN RED
stadsweg
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door SAN RED » di 04 jul 2023, 11:36

Pino schreef: di 04 jul 2023, 11:22 Duitsland had de combipijlen al ruim voordat tapers ontstonden. En nog steeds is Duitsland een land waarin uitvoegende tapers eerder zeldzaam zijn. Toen de huidige RWBA tot stand kwam in 2000 waren ze mogelijk nog niet eens toegelaten. Het zou inderdaad niet misstaan om nog eens meer te gaan doen met tapers op de Duitse bewegwijzering, maar dat moet dan maar eens mee in de eerstvolgende revisie van de RWBA. Juist omdat de RWBA stil is, heb je ook geen eenduidige invulling op de bewegwijzering van plekken die voorzien zijn van uitvoegende tapers. Het feit dat bewegwijzering op de schouders lag van Autobahnämter van deelstaten, zonder enige overkoepelende organisatie, hielp van oudsher niet. Misschien wordt dat beter in de nieuwe Autobahn GmbH-structuur.
Leuk om te weten :top:

Pino schreef: di 04 jul 2023, 11:22 Resteert dat andere landen (nog anderen buiten Nederland en België?) naar staande pijlen zijn gewisseld om tapers beter te kunnen bewegwijzeren. Ja, daar zou Duitsland zich door kunnen laten inspireren bij een RWBA-revisie, maar is dat ironie? Voelt eerder als wet van de remmende voorsprong.
Ironisch is misschien ook niet de beste woordkeuze van mij.

Teetje
verkeersader
Berichten: 608
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Teetje » di 04 jul 2023, 13:34

Ik mis het VK een beetje in deze discussie. Met die rare portalen en hun gewoonte om te denken in 'The North | East | South | West'. Ongetwijfeld een kwestie van gewenning (misschien ook wel smaak, wie zal het zeggen), maar persoonlijk kan ik er helemaal niks mee.

Plaats reactie