De slechtste bewegwijzering van Europa

Moderator: Moderatoren

Wat is de slechtste bewegwijzering in Europa?

België
65
37%
Duitsland
3
2%
Frankrijk
8
5%
Italië
42
24%
Oostenrijk
17
10%
Polen
1
1%
Slovenië
2
1%
Slowakije
1
1%
Spanje
5
3%
Verenigd Koninkrijk
30
17%
Zweden
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 174

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Snelwegenkenner » zo 22 aug 2010, 0:17

Inderdaad een domme fout van de Fransen. Het zal wel weer aan de leeftijdsverschil van de borden liggen, had Snelwegfreak gezegd.
Ik merk de ''Franse slag'' terug in dat systeem. Van: ''Dat fixen we morgen wel, vandaag geen zin in''. :kotskots:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Vinny » zo 22 aug 2010, 10:28

Volgens mij is dat gewoon een fout. De N186 kan ik helemaal niet ontdekken op de kaart. Ik vermoed dat dit nog uit de tijd van voor de A86 komt, toen men verkeer naar Lille graag buiten de Boul. Per. wilde houden...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door paolie » zo 22 aug 2010, 16:54

Nee. Absoluut geen fout. De N186 en de A86 lopen grotendeels parallel aan elkaar, maar af en toe lopen ze een stukje samen op.Ter hoogte van de aansluiting met de A6 is dat het geval. Aangezien de weg hier autoweg kenmerken heeft, wordt er gekozen voor het wegnummer N186. De N186 gaat een klein stukje verder weer zelfstandig verder en je komt vanzelf weer op de A86. Via de A3 kom je dan uit op de A1 naar Lille.

Zie bijvoorbeeld hier: http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 2,,0,-1.48

Dit is gewoon een geval van consquent het gekozen systeem volgen (plaatsnaam op blauw bij snelwegen, op een groen vlak voor een route via het OWN, ook al is dat stukje OWN maar zeer kort). Eigenlijk dus een beetje overcorrect (en dus zeker niet met de Franse slag).
Hetzelfde zie je bijvoorbeeld bij de ring-Lyon. Wanneer de A46 overgaat in de N346, veranderen de borden van blauw in groen, waarbij er voor de duidelijkheid een blauw snelwegsymbooltje wordt toegevoegd.

Dat bij het negeren van de route via de A86 Lille even later weer terugkeert op de bebording is logisch. Als je in Nederland op de A2 ter hoogte van knooppunt Everdingen niet Utrecht via de A27 volgt, verschijnt Utrecht ook gewoon weer meteen iets verderop op de A2.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door captain007 » wo 24 nov 2010, 21:10

^^ Je ziet het in Frankrijk ook op bijvoorbeeld de A34 en de N51. Eerst een stukje A34 bij Reims, dan tot Rethel N51 en daarna tot Charleville-Mezieres weer A34. Deze stukken hebben dus ook afwisselend wit op blauw en wit op groene bewegwijzering. Het wordt dus gewoon in Frankrijk tot in de perfectie doorgevoerd. Wat dat betreft zijn ze dan weer een stuk consequenter dan hier in Nederland met NBA, redesign en nog allerlei lokale meuk.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Vinny » wo 24 nov 2010, 22:35

Men is wat dat betreft overcorrect. In Zwitserland zie je het omgekeerde principe: Zogenaamde "autostrassen" krijgen daar al groene bebording en een autobahnnummer, zelfs als de weg in het geheel geen expressweg kwaliteiten heeft. Het zal natuurlijk altijd wel een lastige afweging blijven, in sommige landen (Oostenrijk, Polen, Spanje) hebben ze voor expresswegen zelfs een geheel eigen wegnummerreeks ingevoerd. Of voor dit soort "containerwegen" een snelwegkleur of de OWN kleur moet worden gebruikt lopen op dit forum ook de nodige draden ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Coen Tunnel » do 25 nov 2010, 12:34

Vinny schreef:Men is wat dat betreft overcorrect. In Zwitserland zie je het omgekeerde principe: Zogenaamde "autostrassen" krijgen daar al groene bebording en een autobahnnummer, zelfs als de weg in het geheel geen expressweg kwaliteiten heeft.
Dat is het Zwitserse systeem. De Nationalstrassen van de eerste en tweede klasse hebben A-nummering en groene bebording. Dat kunnen Autobahnen zijn, of Autostrassen, en soms zelfs wegen zonder kenmerken van een autoweg. Dat is net zo goed correct, men past het Zwitserse systeem dan prima toe, maar voor de meeste weggebruikers die niet zo met het systeem bekend zijn niet erg logisch omdat het merendeel van de wegen met groene bebording toch een autosnelweg is.

In Italië worden de Superstrada's ook met een autosnelwegbord bebord, alleen dan in blauw in plaats van in groen. Toch zit er tussen de meeste Autostrada's en Superstrada's een flink verschil.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Pino » do 25 nov 2010, 12:59

Het blauwe autosnelwegbord bij het oprijden is zo ongeveer het enige dat de weggebruiker het idee geeft dat hij een snelweg oprijdt. Verder is de volledige bewegwijzering natuurlijk blauw, dus OWN-kleur. Dat alles maakt aan de weggebruiker toch wel afdoende duidelijk dat hij niet op een snelweg zit. Het snelwegbord bij het oprijden van de weg staat daar goed als middel om de geldende toegangsrestrictie aan te geven. Je zou als alternatief iets kunnen gebruiken dat op het Spaanse autovía-bord lijkt, maar echt nodig is dat wat mij betreft niet.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door SnarfFlevoland » do 25 nov 2010, 18:33

Pino schreef:Het blauwe autosnelwegbord bij het oprijden is zo ongeveer het enige dat de weggebruiker het idee geeft dat hij een snelweg oprijdt.
Bedoel je hiermee Nederland? Dat was namelijk mijn eerste gedachte en het grootste nadeel van ons systeem. Wij hebben maar één kleur en dat stoort me soms zelfs.
Coen Tunnel schreef:en soms zelfs wegen zonder kenmerken van een autoweg.
Volgens mij hebben toch echt alleen Autobahnen en Autostrassen groene borden. Wanneer de borden ineens in groen veranderen heb je vast het bord 'Autoweg' over het hoofd gezien. Wanneer groene borden op het OWN voorkomen dan verwijzen ze altijd naar het HWN. :idea:

Overigens vind ik een aparte kleur voor 'lokale wegen' ook nog een pluspunt van het Zwitserse systeem. Soms kom je dan hetzelfde doel tegen in het blauw en wit. Dan weet je meteen of je via de hoofdweg rijden wil, over via een lokale weg. Mijn advies: Neem de lokale weg! :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Coen Tunnel » do 25 nov 2010, 18:50

SnarfFlevoland schreef:Bedoel je hiermee Nederland?
Als je de discussie over terugleest ging het over Italië.
Dat was namelijk mijn eerste gedachte en het grootste nadeel van ons systeem. Wij hebben maar één kleur en dat stoort me soms zelfs.
Wat is het nadeel er precies van?
Overigens vind ik een aparte kleur voor 'lokale wegen' ook nog een pluspunt van het Zwitserse systeem. Soms kom je dan hetzelfde doel tegen in het blauw en wit. Dan weet je meteen of je via de hoofdweg rijden wil, over via een lokale weg. Mijn advies: Neem de lokale weg! :)
Ik zie niet in waarom je op het OWN ook nog weer onderscheid zou willen maken tussen wegen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door SnarfFlevoland » do 25 nov 2010, 18:59

Coen Tunnel schreef:Wat is het nadeel er precies van?
Dat het in ons land soms erg onduidelijk is wanneer je richting het HWN kan. Er staat bij ons alleen zo'n dom snelwegicoontje achter een plaatsnaam. Verder wordt er vaak niet bij vermeld welke snelweg je naartoe gaat en het is uiterst onoverzichtelijk. Soms vraag je echt af in een onbekend gebied wanneer je nu eindelijk eens de snelweg opgaat. Soms zie je dat alleen aan het bord 'Autosnelweg'. En verder vind ik het qua design ook mooier om twee kleuren te hebben. Duitsland en Zwitserland vind ik twee voorbeelden die dit erg goed doen!
Coen Tunnel schreef:Ik zie niet in waarom je op het OWN ook nog weer onderscheid zou willen maken tussen wegen.
Dat je domweg een onderscheid kan maken tussen hoofdwegen en lokale wegen. Het is praktisch en je hebt meer gevoel wat de status van de weg is. Bij een blauw bord mag je in Zwitserland altijd een fatsoenlijke weg verwachten. Echter bij een wit bord kan je soms op hele smalle bergpasjes terecht komen. Daardoor is dit onderscheid (vooral in Alpenlanden) erg praktisch. Bij een wit bord kan je dus in veel gevallen smalle wegen tot zeer smalle weggetjes verwachten.
Coen Tunnel schreef:Als je de discussie over terugleest ging het over Italië.
En over Frankrijk en over Zwitserland. Het was hier zo gemixt dat ik de klus kwijt was. En ik dacht prompt in één keer aan Nederland. Italië heeft nl. wel degelijk onderscheid tussen het OWN en HWN. Namelijk dat de normale snelwegen een groene kleur hebben i.p.v. een blauwe kleur.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Coen Tunnel » do 25 nov 2010, 19:19

SnarfFlevoland schreef:Dat het in ons land soms erg onduidelijk is wanneer je richting het HWN kan. Er staat bij ons alleen zo'n dom snelwegicoontje achter een plaatsnaam. Verder wordt er vaak niet bij vermeld welke snelweg je naartoe gaat en het is uiterst onoverzichtelijk. Soms vraag je echt af in een onbekend gebied wanneer je nu eindelijk eens de snelweg opgaat. Soms zie je dat alleen aan het bord 'Autosnelweg'.
Het snelwegicoontje is meer dan zat. Aangezien Nederland niet een goed uitgebouwd OWN heeft is er vaak sowieso maar één route die is bewegwijzerd. Dan maakt het onderscheid OWN/HWN voor de bewegwijzering weinig uit.
En verder vind ik het qua design ook mooier om twee kleuren te hebben. Duitsland en Zwitserland vind ik twee voorbeelden die dit erg goed doen!
Mooier moet geen argument zijn. Wat is praktisch en wat is goed leesbaar? Daar hoort het in de eerste plaats om te draaien. Oostenrijk maakt ook onderscheid, maar de borden zien er niet uit. Frankrijk doet het iets beter, de borden zien er in ieder geval beter uit, maar het is soms ook wel chaotisch.
Dat je domweg een onderscheid kan maken tussen hoofdwegen en lokale wegen. Het is praktisch en je hebt meer gevoel wat de status van de weg is.
War is er praktisch aan? Er staat bij een weg een bord autoweg of autosnelweg als je op het HWN zit. En voor de rest hebben we de EHK. :dyn_hyp: Hoe dan ook, de bewegwijzering hoeft echt niet per se een andere kleur omdat het OWN in Nederland het HWN niet kan ontlasten omdat er nauwelijks andere routes zijn, en zelfs lokaal verkeer over de auto(snel)weg wordt verwezen. In landen als België en Duitsland, en ook Frankrijk, is een goed OWN. In Nederland niet.
Bij een blauw bord mag je in Zwitserland altijd een fatsoenlijke weg verwachten. Echter bij een wit bord kan je soms op hele smalle bergpasjes terecht komen. Daardoor is dit onderscheid (vooral in Alpenlanden) erg praktisch. Bij een wit bord kan je dus in veel gevallen smalle wegen tot zeer smalle weggetjes verwachten.
Me dunkt dat er ook wel weer voorbeelden zijn van blauwe wegen met smalle delen.
Coen Tunnel schreef:Als je de discussie over terugleest ging het over Italië.
En over Frankrijk en over Zwitserland. Het was hier zo gemixt dat ik de klus kwijt was. En ik dacht prompt in één keer aan Nederland. Italië heeft nl. wel degelijk onderscheid tussen het OWN en HWN. Namelijk dat de normale snelwegen een groene kleur hebben i.p.v. een blauwe kleur.[/quote]Ik zei:

In Italië worden de Superstrada's ook met een autosnelwegbord bebord, alleen dan in blauw in plaats van in groen. Toch zit er tussen de meeste Autostrada's en Superstrada's een flink verschil.

En Pino reageerde daarop met:

Het blauwe autosnelwegbord bij het oprijden is zo ongeveer het enige dat de weggebruiker het idee geeft dat hij een snelweg oprijdt. Verder is de volledige bewegwijzering natuurlijk blauw, dus OWN-kleur. Dat alles maakt aan de weggebruiker toch wel afdoende duidelijk dat hij niet op een snelweg zit. Het snelwegbord bij het oprijden van de weg staat daar goed als middel om de geldende toegangsrestrictie aan te geven. Je zou als alternatief iets kunnen gebruiken dat op het Spaanse autovía-bord lijkt, maar echt nodig is dat wat mij betreft niet.

Als je Pino's post, waar jij op reageerde, goed had gelezen, had je gelijk er uit kunnen halen dat het niet om Nederland ging. :idea:

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Wimpie24 » do 25 nov 2010, 23:22

Ik heb in Nederland ook wel moeite gehad omdat ik niet zeker was of de route die ik wilde nemen via de snelweg liep of niet. In België zijn we wat betreft die groene verwijzing toch wel verwend met een goed systeem.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Davy » do 25 nov 2010, 23:32

^^ dat is wel waar... op het Nederlandse OWN is het soms wat moeilijker navigeren naar de snelwegbestemmingen: enkel het (te onopvallende) snelwegsymbooltje, weinig verwijzingen naar de A-nummers en erg weinig bestemmingen die verder liggen dan een 25 kilometer... daar krijgt Belgie betere punten van mij, met op het OWN veel en duidelijkere verwijzingen naar de snelwegen/belangrijke plaatsen.

dit, bepaalde NBA-aspecten en het lelijke Uu-lettertype zijn voor mij de belangrijkste minpunten van de Nederlandse bewegwijzering.
doch op veel andere aspecten scoort het dan wel weer heel goed vind ik, zeker oldschoolborden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door SnarfFlevoland » do 25 nov 2010, 23:44

Coen Tunnel schreef:Het snelwegicoontje is meer dan zat. Aangezien Nederland niet een goed uitgebouwd OWN heeft is er vaak sowieso maar één route die is bewegwijzerd. Dan maakt het onderscheid OWN/HWN voor de bewegwijzering weinig uit.
Dan verschillen we gewoon van mening. ;)
Coen Tunnel schreef:Mooier moet geen argument zijn. Wat is praktisch en wat is goed leesbaar?
Het oog wil ook wat... Persoonlijk vind ik dat toch wel een aardige reden om de bewegwijzering er goed uit te laten zien. Leesbaarheid en duidelijkheid staat natuurlijk altijd voorop. Maar bijv. Duitsland mixt de twee zeer goed tot elkaar. Nederland heeft dat verprutst. Puur en alleen naar leesbaarheid en duidelijkheid gekeken, maar niet naar onderscheid tussen HWN en OWN. Laat staan dat de Nederlandse bewegwijzering een mooi ontworpen design heeft. Al helemaal niet meer sinds de nieuwe bewegwijzering...
Coen Tunnel schreef:Er staat bij een weg een bord autoweg of autosnelweg als je op het HWN zit. En voor de rest hebben we de EHK.
Ga maar eens een keer in Zwitserland rijden. Je merkt dan pas goed wat ik bedoel. ;)
Coen Tunnel schreef:Me dunkt dat er ook wel weer voorbeelden zijn van blauwe wegen met smalle delen.
Die zijn er inderdaad, wanneer dat de hoofdroute is en er géén beter alternatief is. Voorbeeld hiervan is bijv. de Furkpass of de Klausenpass. Echter die wegen worden lang niet zo smal als een Bergpoststrasse.
Coen Tunnel schreef:Als je Pino's post, waar jij op reageerde, goed had gelezen, had je gelijk er uit kunnen halen dat het niet om Nederland ging.
Wellicht lees je het in de verkeerde context. Het kwam direct bij puur en alleen het lezen van het bericht al in me op: Nederland! Daarom heb ik die vraag ook zo gesteld. Maakt verder ook niet uit...
daviedoff schreef:op het Nederlandse OWN is het soms wat moeilijker navigeren naar de snelwegbestemmingen: enkel het (te onopvallende) snelwegsymbooltje, weinig verwijzingen naar de A-nummers en erg weinig bestemmingen die verder liggen dan een 25 kilometer... daar krijgt Belgie betere punten van mij, met op het OWN veel en duidelijkere verwijzingen naar de snelwegen/belangrijke plaatsen.
Precies! Ik kan me hier heel goed in vinden. Alleen België als beter voorbeeld, mwah... zou ik Duitsland voor gekozen hebben. ;) Ach ja, wat wil ik dan ook, ik woon zelf in Duitsland, dus moet ik toch ook ergens trots op zijn. :p
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door chriskrusz » vr 26 nov 2010, 0:14

Wat mij altijd opviel aan de Belgische bewegwijzering was dat ze nogal eens een wegwijzer neerzetten ergens NA een kruising/splitsing. Dan zag je tenminste nog wel dat je verkeerd was gereden..

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Coen Tunnel » vr 26 nov 2010, 1:33

Wimpie24 schreef:Ik heb in Nederland ook wel moeite gehad omdat ik niet zeker was of de route die ik wilde nemen via de snelweg liep of niet. In België zijn we wat betreft die groene verwijzing toch wel verwend met een goed systeem.
Maakt het wat uit? In België heb je een keuze, want daar is een goed OWN. In Nederland is dat er niet, dus als je de bewegwijzering volgt krijg je sowieso wel de beste route, in veel gevallen over de snelweg.
daviedoff schreef:^^ dat is wel waar... op het Nederlandse OWN is het soms wat moeilijker navigeren naar de snelwegbestemmingen: enkel het (te onopvallende) snelwegsymbooltje, weinig verwijzingen naar de A-nummers en erg weinig bestemmingen die verder liggen dan een 25 kilometer...
Als je in Nederland de weg zoekt naar een plaats die je via de snelweg wil bereiken kun je gewoon op de plaatsnaam navigeren en wordt je naar de snelweg geleid.
SnarfFlevoland schreef:Het oog wil ook wat... Persoonlijk vind ik dat toch wel een aardige reden om de bewegwijzering er goed uit te laten zien. Leesbaarheid en duidelijkheid staat natuurlijk altijd voorop. Maar bijv. Duitsland mixt de twee zeer goed tot elkaar. Nederland heeft dat verprutst. Puur en alleen naar leesbaarheid en duidelijkheid gekeken, maar niet naar onderscheid tussen HWN en OWN. Laat staan dat de Nederlandse bewegwijzering een mooi ontworpen design heeft. Al helemaal niet meer sinds de nieuwe bewegwijzering...
Zoals ik al zei: ik zie niet in waarom het onderscheid HWN/OWN van belang zou zijn in Nederland. Nederland heeft geen goed OWN - als ergens een snelweg ligt is er toch vaak geen goede route via het OWN, dus elke relatie wordt maar over één weg bewegwijzerd. Er valt niks te kiezen, dus hoef je niet nodeloos een onderscheid te gaan maken met meerdere kleuren op de bewegwijzering. Verprutst? De oudere wegwijzers, conform het RVV 1990, zijn prima. Het Redesign wat de ANWB ons door de strot heeft geduwd, tja, dat is minder.

Maar iemand die het Oostenrijkse systeem goedpraat met "Nou, nou, dat valt best mee hoor. Als je het vergelijkt met andere bewegwijzeringen in de wereld is het toch een van de betere. Het systeem opzich is zelfs mooi en goed bedacht, alleen de uitvoering is soms ongelukkig en kan er daardoor slordig uit zien.", die neem ik niet al te serieus bij klachten over het Nederlandse systeem en design.
Ga maar eens een keer in Zwitserland rijden. Je merkt dan pas goed wat ik bedoel.
Ik kom er meerdere keren per jaar, ik begrijp prima wat je bedoelt. Nogmaals - leuk voor Zwitserland, niet nodig in Nederland. Als er een hoofdweg ligt is de lokale weg vaak geen optie (want te smal, gedegradeerd, zone-60, drempels, chicanes...). Dan hoef je dat onderscheid dus ook niet te maken.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Wimpie24 » vr 26 nov 2010, 11:23

chriskrusz schreef:Wat mij altijd opviel aan de Belgische bewegwijzering was dat ze nogal eens een wegwijzer neerzetten ergens NA een kruising/splitsing. Dan zag je tenminste nog wel dat je verkeerd was gereden..
Dat is weer zoiets dat niet klopt. Je hebt altijd voorwegwijzers en wegwijzers op het kruispunt zelf. Je moet nog al serieus van het lotje getikt zijn om een wegwijzer na de kruising te zetten waarvoor hij dient...
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Willem » vr 26 nov 2010, 11:41

^^ Bedoelt hij niet dat de wegwijzers aan de overzijde van het kruispunt geplaatst zijn? Als je dat niet gewend bent kan het gebeuren dat je die borden te laat ziet, waardoor je verkeerd rijdt.
In bv. Luxemburg-stad is dat vrij gebruikelijk.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Wimpie24 » vr 26 nov 2010, 12:33

Dan snap ik nog niet wat hij bedoelt, in België hebben wij toch evengoed voorwegwijzers. Ik vind dat alleszins duidelijker dan die Nederlandse handwegwijzers.
Het is maar wat je gewend bent.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Seat Ibiza » vr 26 nov 2010, 14:36

^^
Wimpie24, je weet volgens mij ook donders goed dat niet bij iedere kruising een voorwegwijzer staat. En ja, dan kan het wel eens gebeuren dat je die laaggeplaatste handwegwijzers over het hoofd ziet. Het is jammer dat er nog geen streetview voor België is, anders kon ik je wat locaties aanwijzen.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door chriskrusz » vr 26 nov 2010, 14:48

Willem schreef:^^ Bedoelt hij niet dat de wegwijzers aan de overzijde van het kruispunt geplaatst zijn? Als je dat niet gewend bent kan het gebeuren dat je die borden te laat ziet, waardoor je verkeerd rijdt.
In bv. Luxemburg-stad is dat vrij gebruikelijk.
Dat is ook zo leuk met verkeerslichten in de VS, die dus ook aan de overzijde van de kruising zijn geplaatst. Als je dan gewend bent tot vlak bij het licht op te rijden sta je opeens midden op de kruising!

Wat ik bedoel zij borden die geplaatst zijn NA het punt waar je had moeten afslaan. Of die men was vergeten op te hangen. Had ik een tijd geleden in Brussel nog last van: ik moest (blijkbaar) ergens afslaan, maar er stond geen wegwijzer bij de kruising. Stukje verderop gekeerd (omdat mijn doel van de borden was verdwenen!), teruggekomen bij dezelfde kruising stond er vanaf deze kant wel mijn doel op de wegwijzer. Terwijl ik eerder ook gewoon steeds hetzelfde doel op de borden had gevolgd. Lekker consequent, maar eigenlijk nog erger zijn van die omleidingen ('omlegging') waar ze gemakshalve ook alleen maar het eerste bord hebben neergezet en zoek het verder zelf maar uit.

Overigens, de laatste keer dat ik in België was wist ik door de TomTom al lang van tevoren waar ik af moest slaan en lette ik dus niet zo op de kwaliteit van de bebording.

Waar de bewegwijzering ook slecht is dat is de fietsbewegwijzering in Almere. Je wordt door zo'n bord een bepaalde kant op gestuurd bij een kruising, en vervolgens kom je nergens meer een wegwijzer tegen, terwijl je bv wel op een t-splitsing komt. Dan moet je maar op je gevoel verder.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door SnarfFlevoland » vr 26 nov 2010, 21:41

Coen Tunnel schreef:De oudere wegwijzers, conform het RVV 1990, zijn prima.
Zoals ik al zei: Smaken en voorkeuren verschillen. ;)
Coen Tunnel schreef:Nederland heeft geen goed OWN
Mee eens! Laat onze nieuwe minister daar eens wat aan doen.
Coen Tunnel schreef:als ergens een snelweg ligt is er toch vaak geen goede route via het OWN,
Inderdaad, daar onderscheidt Duitsland zich heel goed mee van Nederland. Daar heb je bijvoorbeeld goed uitgebouwde Bundestrassen. Evengoed geldt dit ook voor bijv. Zwitserland of Oostenrijk.
Coen Tunnel schreef:Er valt niks te kiezen, dus hoef je niet nodeloos een onderscheid te gaan maken met meerdere kleuren op de bewegwijzering.
Waarom niet? Ik moet persoonlijk zeggen dat een andere kleur voor het HWN alles overzichtelijker en duidelijker maakt voor de weggebruiker. Zeker voor buitenlanders moet het in Nederland soms toch aardig verwarrend zijn met één kleur, terwijl de meeste andere landen in Europa twee verschillende kleuren hebben.
Coen Tunnel schreef:Nogmaals - leuk voor Zwitserland, niet nodig in Nederland.
Ah, dan hebben we ons verkeerd begrepen. Ik dacht dat je de witte kleur voor Zwitserland overbodig vond...
Coen Tunnel schreef:Als er een hoofdweg ligt is de lokale weg vaak geen optie (want te smal, gedegradeerd, zone-60, drempels, chicanes...). Dan hoef je dat onderscheid dus ook niet te maken.
Soms kan dat toch ook in Nederland best handig zijn. Vooral op bepaalde punten op de Veluwe. Daar heb ik zelfs eens meegemaakt dat de kortste en snelste route via een grindweg ging. Niet bepaald bevredigend. Nou noem ik wel het ernstigste geval dat ik heb meegemaakt, maar toch... Het was in dat geval heel handig geweest om ook (zonder navigatiesysteem!) voor een andere route te kiezen die over een fatsoenlijke weg gaat. Een aparte kleur voor lokale wegen (60 km/h zones) kan best in sommige gevallen handig zijn. Al helemaal als er een deel daarvan een grindweg is...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Coen Tunnel » vr 26 nov 2010, 21:57

SnarfFlevoland schreef:Waarom niet? Ik moet persoonlijk zeggen dat een andere kleur voor het HWN alles overzichtelijker en duidelijker maakt voor de weggebruiker.
Maar wat wordt er dan precies overzichtelijker en duidelijker? Je blijft dat wel roepen, maar wát er dan precies duidelijker wordt is mij een raadsel. Je kunt in Nederland niet kiezen tussen een route over de autosnelweg of 'binnendoor', simpelweg omdat er vaak maar één goede route is, en als er een autosnelweg is een route over het OWN geen fatsoenlijk alternatief is - in tegenstelling tot in andere landen.
Zeker voor buitenlanders moet het in Nederland soms toch aardig verwarrend zijn met één kleur, terwijl de meeste andere landen in Europa twee verschillende kleuren hebben.
Die andere landen hebben ook een goed uitgebouwd OWN.
Ah, dan hebben we ons verkeerd begrepen. Ik dacht dat je de witte kleur voor Zwitserland overbodig vond...
Nee, daar functioneert het op zich best aardig. Al vind ik persoonlijk een driekleurensysteem, zoals Zwitserland en ook Frankrijk hebben, wat te veel van het goede. Het Duitse systeem met twee kleuren vind ik dan beter. Maar in Duitsland heeft dat ook echt nut.
Soms kan dat toch ook in Nederland best handig zijn. Vooral op bepaalde punten op de Veluwe. Daar heb ik zelfs eens meegemaakt dat de kortste en snelste route via een grindweg ging. Niet bepaald bevredigend. Nou noem ik wel het ernstigste geval dat ik heb meegemaakt, maar toch... Het was in dat geval heel handig geweest om ook (zonder navigatiesysteem!) voor een andere route te kiezen die over een fatsoenlijke weg gaat. Een aparte kleur voor lokale wegen (60 km/h zones) kan best in sommige gevallen handig zijn. Al helemaal als er een deel daarvan een grindweg is...
Er zijn maar enkele bewegwijzerde grindwegen, zoals de weg van Kootwijk naar Assel - daar is ook niet echt een alternatief. En om onderscheid te maken naar lokale wegen waar je 60 km/u mag - in Duurzaam Veilig zouden alle ETW's 60 km/u krijgen, daar zitten ook behoorlijk wat N-wegen bij die dorpen ontsluiten. Nee, zeker in Nederland vind ik een meerkleurensysteem overbodig: geen twee kleuren en al helemaal geen drie kleuren. B(

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Willem » vr 26 nov 2010, 22:26

SnarfFlevoland schreef:Ik dacht dat je de witte kleur voor Zwitserland overbodig vond...
Desondanks zou het in Zwitserland best opknappen als ze de witte kleur alleen voor lokale doelen zouden gebruiken en plaatsnamen altijd in het blauw zouden aangeven. Het verschil tussen blauw en wit op het OWN daar is maar discutabel en vooral een wegbeheerderskwestie (de Zwitserse variant van ons onderscheid in N-wegen en niet N-wegen).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Vinny » za 27 nov 2010, 8:59

chriskrusz schreef:Wat mij altijd opviel aan de Belgische bewegwijzering was dat ze nogal eens een wegwijzer neerzetten ergens NA een kruising/splitsing. Dan zag je tenminste nog wel dat je verkeerd was gereden..
Dat zie je in Frankrijk nogal veel. Daar zetten ze na een kruising, afrit of knooppunt een tableux neer met bestemmingen, wegnummers en afstanden. Een routebevestigingsbord dus. Ik vind het zelf vaak mosterd na de maaltijd. Het is natuurlijk op zich niet verkeerd om (zeker) te weten op welke weg je zit en waar je heen rijdt, maar ik vind dat voor het feitelijke beslissingpunt de bewegwijzering al zo duidelijk zou moeten zijn dat het routebevestigingsbord in principe overbodig is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Vinny » za 27 nov 2010, 9:08

Maar wat wordt er dan precies overzichtelijker en duidelijker? Je blijft dat wel roepen, maar wát er dan precies duidelijker wordt is mij een raadsel. Je kunt in Nederland niet kiezen tussen een route over de autosnelweg of 'binnendoor', simpelweg omdat er vaak maar één goede route is, en als er een autosnelweg is een route over het OWN geen fatsoenlijk alternatief is - in tegenstelling tot in andere landen.
Ja dat argument hoor ik wel vaker, maar volgens mij is hier best wat nuancering te maken. Als je in plaats van over de E 17 over de N 70 rijdt, dan heb je toch niet echt een "goede" onderliggende weg te pakken. Daarnaast zijn er in Nederland best een aantal N wegen te vinden die een goed alternatief voor de snelweg zijn, de N 247 voor de A 7 bijvoorbeeld (Amsterdam-Hoorn). Het is natuurlijk wel zo dat in het buitenland veel snelwegen "naast" oude hoofdverbindingen zijn aangelegd, en in Nederland "in plaats van" oude hoofdverbindingen. Toch heb ik vaak het gevoel dat de illusie vooral wordt gewerkt door de wegnummering. In Belgie zijn veel meer laag genummerde N wegen te vinden dan in Nederland, maar door de lintbebouwing, de vele erftoegangen, het hebben van nogal wat doortochten (dorpspassages) vind ik de meeste van deze N wegen echt geen beter alternatief voor de snelweg dan de Nederlandse N wegen. Volgens mij is het zo dat deze wegen blauw worden bewegwijzerd om doorgaand langzaam verkeer (tractoren, fietsen, brommobielen) te voorzien van adequate bewegwijzering (dat principe zie je in Frankrijk ook, soms met een tractorsymbooltje op de "oude N12"), terwijl je in Nederland natuurlijk gewoon fietsbewegwijzering hebt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Pino » za 27 nov 2010, 10:42

Ook in Duitsland vormen B-wegen niet echt een alternatief voor de snelweg, en in landen als Frankrijk, Italië en Zwitserland is het OWN weliswaar aanwezig, maar eigenlijk nooit een echt reëel alternatief voor de parallel lopende snelweg. Behalve als het tijdsverlies je niets uitmaakt. Goed uitgebouwde OWN-verbindingen in deze landen liggen eerder op plaatsen waar geen snelweg in de buurt is.

Maar goed, de parallel lopende OWN-verbindingen lopen er wel in deze landen, en met een kleurverschil snelweg-OWN is het in ieder geval vrij makkelijk om aan de OWN-verbinding een herkenbaar doel te geven zonder dat enige verwarring met de snelweg-verbinding ontstaat. Op een Italiaanse SS9 -die volledig parallel loopt aan de A1 en de A14- valt dan makkelijk met Milano, Bologna en Rimini te werken, terwijl je bij het naderen van een doorsteek naar de snelweg die een efficiëntere route naar de steden in kwestie geeft eenvoudig dezelfde plaatsen in het groen kunt weergeven.

In Nederland ontbreekt die upside. Toch zou ik het ook in Nederland niet onhandig vinden om dat kleurverschil door te voeren. Al is het alleen maar om doorgaande doelen er goed uit te laten springen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Willem » za 27 nov 2010, 11:40

De noodzaak van het kleurverschil wordt groter als een land tolwegen heeft. Dan krijgt de automobilist een extra attentie dat hij/zij moet betalen voor die route. Dan kan het in sommige gevallen handiger zijn om het tolvrije alternatief wel op de wegwijzers te zetten.
Als iemand een bestemming heeft die 300 km. verderop ligt zal dat tolvrije alternatief geen reele optie zijn. Maar naar de eerstvolgende grotere plaats kan het wel degelijk een afweging zijn, zeker omdat tolwegen vaak op wat ruimere afstand van de steden afliggen. Dan is een gering tijdsverlies (bv. 10 minuten) weg te strepen tegen het feit dat er geen tolgeld betaalt hoeft te worden.

In Nederland speelt dit echter niet omdat er geen tolwegen zijn. Bij toltunnels en -bruggen is de situatie anders omdat je daar niet omheen kunt. Daarmee valt een noodzaak om plaatsen dubbel aan te duiden (via HWN en OWN) weg en daarmee ook een van de redenen om kleurverschil aan te brengen tussen het HWN en het OWN.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Mandelsoft » za 27 nov 2010, 11:41

Er zijn wel in Nederland een paar goede N-wegen te vinden:
- de N11 als afsnijroute voor de A12-A4 tussen Leiden en Bodegraven.
- de Oost- en Westring van Alkmaar (N242 en N9).
- de N470. Tijdens de spits is dat tussen Delft en Zoetermeer sneller dan via A13-A4-A12.
- de N50. Een van de eerste N-wegen met een 2+1 profiel.

Maar ik moet wel zeggen, het OWN netwerk is lang niet zo uitgebreid als bij onze buurlanden...

Verder vind ik het geen probleem dat er maar één kleur wordt gebruikt voor de bewegwijzering. Meestal ziet de bewegwijzering op het OWN qua vorm er totaal anders uit dan de bewegwijzering op het HWN.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door nederland24 » za 27 nov 2010, 13:28

In Nederland kan je aan de prefix en de kleur van het wegnummerschildje toch zien op wat voor een weg je zit. Ik zie het probleem niet zo. Ik heb liever alleen maar blauw, dan de blauw-gele combinatie die Duitsland gebruikt.

Plaats reactie