Duitsland: aanduiding knooppunten en knooppuntachtige afritten

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Duitsland: aanduiding knooppunten en knooppuntachtige afritten

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 jul 2008, 22:43

Rene schreef:2. Met de introductie van het knooppuntsymbool verdwijnen de aanduidingen Kreuz en Dreieck in Duitsland in rap tempo.
Kom op, dat afritsymbool bestaat al sinds begin of midden jaren '90. Sindsdien zijn Autobahndreieck en Autobahnkreuz ingekort tot Dreieck en Kreuz, pas de laatste jaren zie je dat die woorden helemaal verdwijnen. Of dat met de introductie van het knooppuntsymbool te maken heeft waag ik te betwijfelen; dat was er al veel langer.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Frits » di 22 jul 2008, 19:31

Dit is een interessante discussie. Wat mij opvalt is dat het in Duitsland op nogal wat plaatsen grandioos fout gaat met het knooppuntsymbool. Ze worden n.l. ook geplaatst waar het niet moet. De afrit Baden-Baden is dan wel een klaverblad, maar geen Autobahnkreuz en er staat wel een knooppuntsymbool. Er zijn er veel meer. Tot voor enige tijd ook op de A31 bij de afrit Borken, maar die is inmiddels gecorrigeerd. Ik zal nog eens kijken of ik meer voorbeelden kan vinden.
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Pino » di 22 jul 2008, 21:55

Knooppuntachtige afritten hebben allemaal een knooppuntsymbool gekregen; afrit Borken is in mijn beleving eerder een uitzondering. Weet niet of ik dat zo positief vind, want op die manier gaat een zekere signaalwerking van de aanduiding knooppunt/Kreuz/Dreieck verloren. Je denkt niet meer "opletten, belangrijk punt", wanneer het om niets meer gaat dan een als klaverblad uitgevoerde verbinding met het OWN.

Anderzijds is het natuurlijk lastig definiëren wat nou wel knooppunt is en wat niet. Als je zegt "kruising van twee Autobahnen" breng je Zubringers binnen de definitie en Gelbe Autobahnen niet, ook al hebben die laatste tenminste een vergelijkbaar belang. Idealiter zie ik wat dat betreft ook alle driecijferige Autobahnen abgestuft, zodat je bij het kruisen van een Autobahn nog kunt zien dat je een echt belangrijke route kruist en niet een Bundesstrasse die even voor een paar kilometer is uitgebouwd.
Laatst gewijzigd door Pino op di 22 jul 2008, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Coen Tunnel » di 22 jul 2008, 21:56

Bij een knooppuntachtige aansluiting met een Autobahnähnliche (Bundes)strasse worden ze ook geplaatst (Baden-Baden, Speyer, Appenweier, Nürnberg-Hafen).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Vinny » di 22 jul 2008, 23:47

Deze semantische discussie is ook wel eens in de Nederlandse context gevoerd; misschien rijp voor een apart topic in het 'Duitsland' forum? ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Frits » wo 23 jul 2008, 19:31

Pino schreef:Weet niet of ik dat zo positief vind, want op die manier gaat een zekere signaalwerking van de aanduiding knooppunt/Kreuz/Dreieck verloren.
Ja precies. Al vanaf het begin vond ik het geen vooruitgang. Je ziet het ook regelmatig in combinatie, dus zowel uitgeschreven als met knooppunt symbool.

Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door jeroent » wo 23 jul 2008, 20:58

Da's toch op zich een goede oplossing? Het maakt het verschil met een gewone afrit wat duidelijker.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Kaaiman » do 24 jul 2008, 0:30

Knooppuntsymbool; afritnummer; 'Kreuz' voluit geschreven; knooppuntnaam.

Hm... iets zegt me dat het simpeler kan. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Duitsland: aanduiding knooppunten en knooppuntachtige afritt

Bericht door Vinny » do 24 jul 2008, 11:02

Nou verzin zelf wat ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Duitsland: aanduiding knooppunten en knooppuntachtige afritt

Bericht door jeroent » do 24 jul 2008, 12:19

Inderdaad.. dat een Kreuz een nummer heeft kan handig zijn en het knooppuntsymbool verschilt nou niet zo ontzettend veel van het afritsymbool, dus de aanduiding Kreuz erbij vind ik zo slecht nog niet. Zeker ook omdat Meerbusch gewoon een plaats in de buurt is, dus het ook de naam van een aansluiting kan zijn.

Bizzie
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:26
Locatie: Zwolle

Re: Duitsland: aanduiding knooppunten en knooppuntachtige afritt

Bericht door Bizzie » do 24 jul 2008, 14:40

Wat mij betreft zouden beide op het bord moeten staan, zowel het symbool als het woord.

1. Voor de duidelijkheid
2. Het is mooier, vooral als het verweven is met de naam, bijvoorbelld bij Kamener Kreuz.

Plaats reactie