Bewegwijzering: Het Franse systeem vs andere systemen

Moderator: Moderatoren

Peagedegye
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: do 24 jul 2008, 20:26

Bewegwijzering: Het Franse systeem vs andere systemen

Bericht door Peagedegye » do 24 jul 2008, 20:55

Met veel interesse volg ik dit forum een tijd. Ook ik ben gepassioneerd van bewegwijzering.

Ik lees dat velen het Nederlandse systeem zo adoreren, maar ik heb er niets mee. Het komt iel over en er zijn een aantal zaken die me storen.

1. Kilometrering boven de weg voor afslagen hetgeen rommelig overkomt naar mijn mening.
2. De focus op het einddoel (remote focus point in het jargon?).
3. De Via-via borden en overige lelijke dingen.

1. Waarom niet zoals in D of F naast de weg borden met kilometrering.
2. op de A73 richting Nijmegen vanuit Venlo staat opeens Rotterdam aangegeven (via A15). Hetgeen niet echt logisch is. Ook mogen er meer buitenlandse doelen opstaan. Waarom niet al Luxemburg en Brussel aangeven bij knooppunt Leenderheid komend vanuit het noorden.
Ook op A13 richting Rotterdam waarom niet al Antwerpen aangeven ipv alleen Dordrecht/Breda.
En waarom bij Eindhoven niet al Rotterdam (en Den Haag) aangeven?
3. Amsterdam via Rotterdam bij Hazeldonk. Waarom niet A'dam aangeven direct? Dit is een doorgaande corridor. Erg lelijk: op de A1 richting Apeldoorn vanuit Amersfoort staat op de afslag A30 (binnendoor naar A30) lelijk vind ik dit. Ook op de borden die direct buiten de snelweg staan bij de kruispunten staan rare dingen. bv. Maastricht Heerlen en dan met autowegteken erachter. En dank Aachen met A76 erachter (of omgekeerd) niet mooi..


Nee dan het Franse systeem daarom plaats ik het ook in rubriek Europa. J'adore les autoroutes francaises. Vandaar mijn nickname. De kenner zal het peagestation kennen op exact 3 uur en 20 minuten rijden van Maastricht.

Waar ik van hou in Frankrijk? Eigenlijk alles... Ik weet dat er hier kritiek is op het Franse systeem maar ik hou van:

1. De kleur van de borden
2. Het lettertype in kapitalen!
3. Kleuronderscheid blauw autoroute, groen route nationale (of interlokaal D weg).
4. De naar mijn mening betere omgang met doorgaande en interlokale doelen.

Ik weet dat het Franse systeem in NL niet zomaar toegepast zou kunnen worden, immers hier nauwelijks "route nationale". Maar toch, ieder ritje in Frankrijk geniet ik van de prachtige borden en namen... Ik heb het traject Limburg-Metz-Nancy-Dijon-Lyon vele malen (werk) gereden en kon op een gegeven moment de borden uit mijn hoofd inclusief de namen van de aires des répos ;-)
Prachtig, heerlijk...



Maar ook het Franse systeem is niet foutloos. Voor de kenner: op de A6 richting Lyon ter hoogte van Limonest wordt Marseille aangeven met 322 km. Vervolgens op de A7 na de Fourviere tunnel en bocht (lekkere bocht trouwens) waar de weg parallel aan de Rhone loopt wordt Marseille aangeven met een kilometrage dat ik niet meer weet maar wat niet rond de 310 ligt (ja ik heb het gecheckt) Storend!
Ook de verschillende concessiehouders doen niet hetzelfde overal. Ik meen op de A7 door de Rhone vallei (Autoroutes de la Sud de France) staat de volgende afslag cursief aangegeven op het traject A6-A31 (Paris-Rhin-Rhone) niet.


Ik heb ook ervaring met andere Europese systemen.

Duitsland, ook prima, maar mis de emotie van het Franse.
Spanje, die wegnummers??? Verwarrend! En het aangeven van landen? 120 km naar Francia / Franca. Geef gewoon Perpignan / Perpinya (Catalaans) aan.
Belgie, tja... vaak onduidelijk. En waarom groen verwijzen en blauw op autoweg zelf?
Zwitserland, groen kan ook mooi zijn. En leuk dat Geneve in het Frans wordt aangegeven.
Italie, heb ik niks mee.

Ik ga met veel plezier posten! En kan iemand me eens uitleggen hoe jullie die prachtige borden zelf namaken?
Jullie hoeven het uiteraard niet met me eens te zijn, maar ik hoop op veel reacties!

Groet!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nieuw hier en even mijn zegje ;-)

Bericht door Chris » do 24 jul 2008, 20:58

Wat vind je van het aantal bestemmingen op de borden bij grote steden in Frankrijk? Ik vind dat één van de grootste minpunten van het Franse systeem. Verder heb ik er ook niet zoveel kritiek op.

Peagedegye
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: do 24 jul 2008, 20:26

Re: Nieuw hier en even mijn zegje ;-)

Bericht door Peagedegye » do 24 jul 2008, 21:01

Ik vind het prima maar ken de topografie van Frankrijk goed. Dat scheelt denk ik. Je hebt wel gelijk er wordt veel aangegeven en als je niet Frans spreekt denk je dat Rocade Est een stad is...
Je moet het land kennen en dan geniet je dat steden al vroeg worden aangegeven, maar ze slaan ook weleens door die Fransen. Strasbourg bij Lyon etc.

Of dat jeux d' enfants de naam van de parkeerplaats is (echt gebeurd, heb bij ANWB Lyon gewerkt).

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Nieuw hier en even mijn zegje ;-)

Bericht door Ds79m » do 24 jul 2008, 21:08

Chris schreef:Wat vind je van het aantal bestemmingen op de borden bij grote steden in Frankrijk? Ik vind dat één van de grootste minpunten van het Franse systeem. Verder heb ik er ook niet zoveel kritiek op.
Dat is vooral iets in het departement Nord (bij Lille/Dunkerque), waar het wegennet sowieso nogal verwaarloosd is, en in de regio Parijs.

De duidelijkheid van de Franse bewegwijzering spreekt mij ook erg aan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Peagedegye
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: do 24 jul 2008, 20:26

Re: Nieuw hier en even mijn zegje ;-)

Bericht door Peagedegye » do 24 jul 2008, 21:18

Ook schitterend.. de afritborden en dan met groen aangeven bv. Macon. Dus vanaf de afrit via RN naar Macon. Effectief...
Kom daar in Duitsland om daar heb je dat niet. En moet je maar gissen wat het hoofddoel van de afrit is.

Of op stukken semi-snelweg (bv door Lille) met groen aangeven Paris met autowegteken erachter. Mooi.

Minpunt de altijd Franse benaming. Genes ipv Genova en Barcelone ipv Barcelona. Chauvinistisch.

En waarom hebben Nederlanders het altijd over route de soleil. Deze bestaat niet het is autoroute du soleil! En dit is de A6-A7 alleen Paris-Marseille dus niet het stuk Thionville-Beaune (A31). Komt denk ik in Belgie staat er al autoroute du soleil (na Visé). Dat is maar een klein stuk want het vervolg heet autoroutes des ardennes.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Nieuw hier en even mijn zegje ;-)

Bericht door Pino » do 24 jul 2008, 21:38

De Autoroute des Ardennes is de E411, de E25 vanaf Visé heet wel degelijk Autoroute du Soleil. Waar ik geloof ik nog nooit met goed weer overheen ben gereden ...

Wat betreft de Franse groene doelen en andere aspecten van de Franse bewegwijzering, er lopen hele draden over op dit forum. Je moet maar een beetje rondkijken, voordat dit voorsteltopic eindigt in een discussie over alle aspecten van de Franse bewegwijzering. Zelf vind ik de groene verwijzingen wat vreemd, aangezien ze naar dezelfde weg verwijzen als de bijbehorende witte doelen. Alleen de groene doelen zijn dan de grotere plaatsen. Ik zie dat als een poging tot compensatie dat Franse borden in het algemeen veel te veel doelen bevatten en men er toch nog een of twee doelen uit wil laten springen. Conceptueel vind ik dat echter verkeerd. Op een grote N-weg moeten de borden gewoon verwijzen naar die grote plaatsen en het kleine grut moet van de borden af. Dat doet men in andere landen, zoals onder meer Duitsland, een heel stuk beter. Geef je maar twee afritdoelen of doorgaande doelen van een weg, dan hoef je ook niet te raden wat het hoofddoel is. Stukken overzichtelijker dan een hele stapel doelen die je toch niet kunt plaatsen.

Op de kleurcode groen spreekt het kleurgebruik in Frankrijk mij wel aan, en ook andere aspecten van de bewegwijzering. Ze moeten alleen wat snijden in hun doelen en de hoofdletters eens vervangen door een beter leesbaar lettertype.

Peagedegye
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: do 24 jul 2008, 20:26

Re: Nieuw hier en even mijn zegje ;-)

Bericht door Peagedegye » do 24 jul 2008, 21:49

Leuke reacties...

Ja E411 autoroute des ardennes, maar ook in Luik wordt er al naar verwezen A26 (nog voor de aansluiting van het stuk uit Bruxelles/Namur).

Vindt dat groen hoofddoel en dan wit eronder (apart bordjes) met lokale doelen wel handig zo weet je hoever het volgende gehucht is voor een restaurantje.

heb trouwens een Frans lokaal bord (zwart letters op wit) in pijlvorm van mn eigen voornaam. Er is eehn gehucht dat mijn naam draagt haha... Beetje not done als liefhebber maar dat bord moest mee!

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Nieuw hier en even mijn zegje ;-)

Bericht door Pino » do 24 jul 2008, 21:56

Peagedegye schreef:Vindt dat groen hoofddoel en dan wit eronder (apart bordjes) met lokale doelen wel handig zo weet je hoever het volgende gehucht is voor een restaurantje.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Je kunt naast die doorgaande doelen best het eerstvolgende dorp toevoegen. Vroegâh (systeem van voor 1985) stonden op de Franse afritbewegwijzering als rechtdoordoelen standaard de naam van de volgende afrit en de control city. Prima systeem. Alleen als er één grote stad en de eerstvolgende vier dorpen op de borden staan van een Route Nationale, dan slaat men wat mij betreft door.
heb trouwens een Frans lokaal bord (zwart letters op wit) in pijlvorm van mn eigen voornaam. Er is eehn gehucht dat mijn naam draagt haha... Beetje not done als liefhebber maar dat bord moest mee!
Ooit eens vrienden verblijd met een bord "Aire de Bram". Me wel ingehouden en ze alleen van een foto voorzien.

Peagedegye
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: do 24 jul 2008, 20:26

Re: Nieuw hier en even mijn zegje ;-)

Bericht door Peagedegye » do 24 jul 2008, 22:03

Ik vind dat ze na Thionville ook een bord Maastricht mogen plaatsen ;-)

Waarom staat daar nog niet Liège aangegeven? (in Luxemburg gebeurd dit pas). Komend vanuit Parijs wordt Liège wel al aangegeven. Zal wel mee te maken hebben dat er geen grote steden meer tussen liggen (Mons, Charleroi) in tegenstelling tot Luxembourg.

En waarom staat er bij Maastricht, Brussel volg Luik?? Onlogisch... Vanuit het heel Limburg is het handiger via Kerensheiden en dan richting Antwerpen. Zou dus alleen puur voor de Maastrichtenaar er staan.

Wat vinden jullie van mijn kritiek op het NL systeem?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Nieuw hier en even mijn zegje ;-)

Bericht door Ds79m » do 24 jul 2008, 22:12

Over doelenkwesties zijn in het verleden al enige lichte discussies gevoerd. De manier van het aangeven van groene bestemmingen in Frankrijk maakt het mogelijk om er nog 40 witte doelen bij te zetten, zonder dat de belangrijke doelen ondersneeuwen (wat op Nederlandse N-wegen soms gebeurt) en zonder dat zij meer aandacht trekken (wat in Nederland met witte bestemmingen gebeurt).
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bewegwijzering: Het Franse systeem vs andere systemen

Bericht door Pino » vr 25 jul 2008, 8:50

Het is beter dan Nederland ja, maar vroeg of laat kom je toch wel in de problemen met zo'n lading doelen per route en heeft ook de vermelding van dat groene doel eronder te leiden. Het Franse onderscheid groen-wit lijkt misschien op het eerste gezicht te werken; het doet het uiteindelijk toch nooit helemaal. Bovendien is de keuze welk doel groen mag zijn ook enigszins willekeurig. Er zijn verdenkingen dat bepaalde vrij kleine plaatsen groen zijn gemaakt onder invloed van de een of andere politicus met invloed uit de regio. Ik heb daarom veel meer met systemen waar per richting in beginsel wordt volstaan met één of twee doelen. Op afstandenborden kunnen dan eventueel nog extra doelen worden toegevoegd, al moeten dat wel doelen zijn die bij de weg passen (op de RN tussen Strasbourg en Basel verwacht ik grotere plaatsen, niet het lokale grut dat er op de borden staat).

Zoals bekend: bewegwijzeren is weglaten.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Bewegwijzering: Het Franse systeem vs andere systemen

Bericht door waldo79 » vr 25 jul 2008, 9:24

Eh...over de voor-/nadelen van het Franse systeem kun je hele bomen opzetten.
Laatst gewijzigd door waldo79 op vr 25 jul 2008, 9:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Bewegwijzering: Het Franse systeem vs andere systemen

Bericht door mavas » vr 25 jul 2008, 9:34

Peagedegye schreef:1. Waarom niet zoals in D of F naast de weg borden met kilometrering.
2. op de A73 richting Nijmegen vanuit Venlo staat opeens Rotterdam aangegeven (via A15). Hetgeen niet echt logisch is. Ook mogen er meer buitenlandse doelen opstaan. Waarom niet al Luxemburg en Brussel aangeven bij knooppunt Leenderheid komend vanuit het noorden.
Ook op A13 richting Rotterdam waarom niet al Antwerpen aangeven ipv alleen Dordrecht/Breda.
En waarom bij Eindhoven niet al Rotterdam (en Den Haag) aangeven?
3. Amsterdam via Rotterdam bij Hazeldonk. Waarom niet A'dam aangeven direct? Dit is een doorgaande corridor. Erg lelijk: op de A1 richting Apeldoorn vanuit Amersfoort staat op de afslag A30 (binnendoor naar A30) lelijk vind ik dit. Ook op de borden die direct buiten de snelweg staan bij de kruispunten staan rare dingen. bv. Maastricht Heerlen en dan met autowegteken erachter. En dank Aachen met A76 erachter (of omgekeerd) niet mooi..
Dat systeem gaat dus veranderen, en daar is men al mee bezig op de autosnelwegen van het rijk. Wil je eens weten wat er precies gaat veranderen kijk dan eens op deze pagina: http://wiki.autosnelwegen.nl/index.php/ ... gwijzering
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Bewegwijzering: Het Franse systeem vs andere systemen

Bericht door Ds79m » vr 25 jul 2008, 20:29

waldo79 schreef:Eh...over de voor-/nadelen van het Franse systeem kun je hele bomen opzetten.
Dank u voor deze mededeling.
Pino schreef:Het is beter dan Nederland ja, maar vroeg of laat kom je toch wel in de problemen met zo'n lading doelen per route en heeft ook de vermelding van dat groene doel eronder te leiden. Het Franse onderscheid groen-wit lijkt misschien op het eerste gezicht te werken; het doet het uiteindelijk toch nooit helemaal. Bovendien is de keuze welk doel groen mag zijn ook enigszins willekeurig. Er zijn verdenkingen dat bepaalde vrij kleine plaatsen groen zijn gemaakt onder invloed van de een of andere politicus met invloed uit de regio. Ik heb daarom veel meer met systemen waar per richting in beginsel wordt volstaan met één of twee doelen. Op afstandenborden kunnen dan eventueel nog extra doelen worden toegevoegd, al moeten dat wel doelen zijn die bij de weg passen (op de RN tussen Strasbourg en Basel verwacht ik grotere plaatsen, niet het lokale grut dat er op de borden staat).

Zoals bekend: bewegwijzeren is weglaten.
Volgens mij werkt het prima. Je rijdt op de RN van de ene naar de andere groene bestemming, en je kunt dorpen, industriegebieden, stadscentra, enz. zonder moeite negeren. De groene bestemmingen (en ook de blauwe bestemmingen via de snelweg) springen eruit op de witte borden, en dat is gegeven hun belang een wenselijke situatie. In Nederland heb je de situatie dat belangrijkere doelen er niet uitspringen en overvleugeld worden door dorpen en witte bestemmingen, bijv.:

Afbeelding (Foto van Harry's site)

Daarnaast kun je groene doelen bij onbelangrijke kruisingen ook weglaten, zodat het verkeer zich daar niet op de bewegwijzering hoeft te richten. In Nederland moet bij elk boerenweggetje herhaald worden dat de grote stad toch echt rechtdoor is.

Dat er soms groene bestemmingen bij komen, waar je vraagtekens bij kan zetten is onvermijdelijk. Mocht het in Nederland worden ingevoerd, dan zouden Weert, Amstelveen of Oosterhout ook twijfelgevallen worden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bewegwijzering: Het Franse systeem vs andere systemen

Bericht door Chris » vr 25 jul 2008, 20:31

In Nederland rijdt er bijna niemand langer dan 30 km over een niet-snelweg denk ik. De bewegwijzering leidt je toch snel naar een snelweg, omdat hier geen alternatieven voor zijn. Daarom werkt zo'n systeem ook beter in Frankrijk dan Nederland.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Bewegwijzering: Het Franse systeem vs andere systemen

Bericht door Vinny » vr 25 jul 2008, 21:10

In Nederland rijdt er bijna niemand langer dan 30 km over een niet-snelweg denk ik
Dat wordt leuk op de weg Enkhuizen - Lelystad :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Bewegwijzering: Het Franse systeem vs andere systemen

Bericht door boe! » vr 25 jul 2008, 22:03

Dat traject is maar 27 km. Ik dacht meer aan de N279 tussen 's-Hertogenbosch en Helmond: 40 km en afgelopen zondag nog gereden.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Bewegwijzering: Het Franse systeem vs andere systemen

Bericht door Kaaiman » vr 25 jul 2008, 22:09

Laten we van snelwegen maar stroomwegen maken, anders kun je op de N34 echt wel ruim 30 km over niet-autosnelweg rijden als snelste route. Ook de N361 scoort dan hoge ogen qua afstand over N-wegen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bewegwijzering: Het Franse systeem vs andere systemen

Bericht door Chris » vr 25 jul 2008, 22:16

^^ Dat zijn uitzonderingen. Er zijn maar weinig plekken waar dat het geval is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Bewegwijzering: Het Franse systeem vs andere systemen

Bericht door Vinny » vr 25 jul 2008, 22:19

Dat traject is maar 27 km
Hoeveel kilometer moet je daar nog bij optellen om bij een autosnelweg uit te komen? ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Bewegwijzering: Het Franse systeem vs andere systemen

Bericht door Kaaiman » vr 25 jul 2008, 22:38

Eigenlijk raken we best erg offtopic. In elk geval verder dan 30 km van Frankrijk verwijderd...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bewegwijzering: Het Franse systeem vs andere systemen

Bericht door Pino » vr 25 jul 2008, 22:46

Ds79m schreef:Volgens mij werkt het prima. (...) In Nederland heb je de situatie dat belangrijkere doelen er niet uitspringen en overvleugeld worden door dorpen en witte bestemmingen
Laten we het erop houden dat we het erover eens zijn dat de Nederlandse situatie onwenselijk is met de ladingen doelen en dat we van mening verschillen over de vraag of de Franse oplossing met groene doelen volstaat.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Bewegwijzering: Het Franse systeem vs andere systemen

Bericht door Vinny » vr 25 jul 2008, 23:02

Kaaiman schreef:Eigenlijk raken we best erg offtopic. In elk geval verder dan 30 km van Frankrijk verwijderd...
Beetje flauw. Het gaat om een Frans bewegwijzeringsconcept, en of dat ook haalbaar / wenselijk is in Nederland. Mensen altijd de verschillen tussen beide landen benadrukken raad ik aan om in grootstedelijke gebieden rond te rijden in Frankrijk. Dergelijke gebieden zijn wel degelijk vergelijkbaar met grote delen van (West)-Nederland; en ook daar bestaan 'groene' bestemmingen. Persoonlijk vind ik dat - ook al heb je in Ille de France ook binnen 10 kilometer wel een snelweg - toch nuttig. Ik mis dan weer het kleuronderscheid op autosnelwegen, waardoor veel borden op Franse stadssnelwegen een beetje verdrinken. Een kleurkermis kan voorkomen worden door met seperate borden te werken; hetgeen in Frankrijk in principe al gewoon gebruikelijk is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peagedegye
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: do 24 jul 2008, 20:26

Re: Bewegwijzering: Het Franse systeem vs andere systemen

Bericht door Peagedegye » za 26 jul 2008, 13:11

Inderdaad er zijn te veel verschillen tussen NL en F.
In F is er veel meer lange afstand autoroute met parallel het alternatief de route nationale. Die vroeger aangeduid werd als RN (zie je soms nog naar verwezen worden).

Maar zoals al opgemerkt ook in de stadscentra, Ile de France en de agglomeraties Lyon/Marseille werkt het systeem goed. Ik kan er zonder kaart makkelijk de weg vinden als je je bestemming kent. Het bord hierboven ergens afgebeeld in NL is erg verwarrend.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Bewegwijzering: Het Franse systeem vs andere systemen

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 jul 2008, 15:25

Peagedegye schreef:1. Waarom niet zoals in D of F naast de weg borden met kilometrering.
Die zijn er genoeg.
2. op de A73 richting Nijmegen vanuit Venlo staat opeens Rotterdam aangegeven (via A15). Hetgeen niet echt logisch is.
De weg is tegelijkertijd E31, Rotterdam is het eindpunt van de E31.
Ook mogen er meer buitenlandse doelen opstaan. Waarom niet al Luxemburg en Brussel aangeven bij knooppunt Leenderheid komend vanuit het noorden.
Vanaf Eindhoven naar Brussel zal sneller zijn via Antwerpen, om dan bij Leenderheide nog Brussel aan te geven. Antwerpen bij De Hogt volstaat. Luxemburg bij Leenderheide aangeven is overbodig. Er gaat bij Eijsden nauwelijks verkeer over de grens en wie wel de grens over wil weet dat hij Maastricht moet volgen. Het zou de borden enkel drukker maken.
Ook op A13 richting Rotterdam waarom niet al Antwerpen aangeven ipv alleen Dordrecht/Breda.
Er zijn genoeg andere belangrijke doelen die ook verwezen moeten worden. Breda is als grensstad dan duidelijk zat.
En waarom bij Eindhoven niet al Rotterdam (en Den Haag) aangeven?
Waarom wel? Naar Den Haag moet je vanaf Eindhoven over de A58, A16, A20 en A13. Behoorlijk indirect dus. Ook de route naar Rotterdam is niet vrij direct.
3. Amsterdam via Rotterdam bij Hazeldonk. Waarom niet A'dam aangeven direct? Dit is een doorgaande corridor.
Klopt, maar te weinig ruimte op de borden. Dordrecht en Breda moeten ook worden vermeld. Rotterdam is duidelijk zat. Overigens is de kortste route vanaf Hazeldonk naar Amsterdam over de snelweg via A58-A27-A2, en niet de A16-A20-A13-A4.
Erg lelijk: op de A1 richting Apeldoorn vanuit Amersfoort staat op de afslag A30 (binnendoor naar A30) lelijk vind ik dit.

Door de verkeerslichten is de autosnelwegstatus even opgeheven. Het is correct, maar ik ben het met je eens dat het overdreven is.
Ook op de borden die direct buiten de snelweg staan bij de kruispunten staan rare dingen. bv. Maastricht Heerlen en dan met autowegteken erachter. En dank Aachen met A76 erachter (of omgekeerd) niet mooi..
Ook overdreven correct.
1. De kleur van de borden
Is in mijn ogen goed.
2. Het lettertype in kapitalen!
Is erg mooi, maar op hogere snelheid lang niet zo goed leesbaar. Dat is ook de reden dat het in andere landen nauwelijks wordt toegepast.
3. Kleuronderscheid blauw autoroute, groen route nationale (of interlokaal D weg).
Vind ik ook erg goed, maar zo'n kleuronderscheid kennen bv. Duitsland en Zwitserland ook.
Duitsland, ook prima, maar mis de emotie van het Franse.
Bewegwijzering is geen emotie. Bewegwijzering moet duidelijk zijn voor de weggebruiker. Wat dat betreft is het zakelijke Duitse systeem, met duidelijke borden en een prima lettertype erg goed.
Spanje, die wegnummers??? Verwarrend! En het aangeven van landen? 120 km naar Francia / Franca. Geef gewoon Perpignan / Perpinya (Catalaans) aan.
Tsja, dat doen meer landen, de grens aangeven. De wegnummers zijn erg verwarrend. Ik ben geen fan van het Spaanse systeem.
Belgie, tja... vaak onduidelijk. En waarom groen verwijzen en blauw op autoweg zelf?
Het Belgische systeem is zo slecht nog niet. De borden zijn niet mooi, vaak gedateerd, maar al met al vind ik het wel redelijk duidelijk. Slecht zeker niet.
Zwitserland, groen kan ook mooi zijn. En leuk dat Geneve in het Frans wordt aangegeven.
Is dat zo raar? Genève ligt in Franstalig Zwitserland. Ook andere plaatsen worden meestal in de lokale taal aangegeven, zo zul je in Duitstalig gebied tevergeefs naar Mailand op de borden zoeken, maar Milano staat er wel.
En waarom staat er bij Maastricht, Brussel volg Luik?? Onlogisch... Vanuit het heel Limburg is het handiger via Kerensheiden en dan richting Antwerpen. Zou dus alleen puur voor de Maastrichtenaar er staan.
Dat bord staat pas na Maastricht, om de Belgische A3 aan te geven. Vanuit Zuid-Limburg is dat wel degelijk de snelste route. Verkeer vanuit noordelijker richtingen is dan inderdaad al afgeslagen.
Ja E411 autoroute des ardennes, maar ook in Luik wordt er al naar verwezen A26 (nog voor de aansluiting van het stuk uit Bruxelles/Namur).
De E411 is de Autoroute des Ardennes, de E25 de Autoroute du Soleil. De verwijzing in Luik is de E25 naar 'Ardennes', Ardennes wordt hier al verzamelnaam voor alle bestemmingen in de Ardennen gebruikt bij gebrek aan grotere plaatsen die een logische bestemming kunnen zijn. Wat had men dan moeten aangeven? Houffalize? Bastogne? Arlon? Ardennes als verzamelnaam is dan duidelijk, aangezien je via de A26/E25 de meeste bestemmingen in de Ardennen prima kan bereiken. De A26/E25 is dus echter niet de Autoroute des Ardennes (dat is de A4/E411 Brussel-Arlon).
Minpunt de altijd Franse benaming. Genes ipv Genova en Barcelone ipv Barcelona. Chauvinistisch.
Is niet waar. Bij Lille staat bijvoorbeeld Gand (Gent).
Ik vind dat ze na Thionville ook een bord Maastricht mogen plaatsen ;-)
Dat zal dan Maestricht (Maastricht) worden. ;)
Je moet het land kennen en dan geniet je dat steden al vroeg worden aangegeven, maar ze slaan ook weleens door die Fransen. Strasbourg bij Lyon etc.
Dat vind ik niet doorslaan. Dat is duidelijkheid. In Frankrijk zijn de afstanden groter. Dus kies je grote doelen die representatief zijn voor een hele streek. Strasbourg staat synoniem voor Noordoost-Frankrijk, Lille staat synoniem voor Noord(west)-Frankrijk. Als je doorgaand verkeer om Lyon heen wilt hebben over de A46, geef je daar dus ook al Strasbourg en Lille aan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Bewegwijzering: Het Franse systeem vs andere systemen

Bericht door Vinny » zo 27 jul 2008, 18:04

Is dat zo raar? Genève ligt in Franstalig Zwitserland. Ook andere plaatsen worden meestal in de lokale taal aangegeven, zo zul je in Duitstalig gebied tevergeefs naar Mailand op de borden zoeken, maar Milano staat er wel.
Het gekke is dat er wel weer Aoste in Zwitserland op de bewegwijzering te lezen valt. Consequent is het dus zeker niet...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bewegwijzering: Het Franse systeem vs andere systemen

Bericht door Pino » zo 27 jul 2008, 18:57

Coen Tunnel schreef:
2. op de A73 richting Nijmegen vanuit Venlo staat opeens Rotterdam aangegeven (via A15). Hetgeen niet echt logisch is.
De weg is tegelijkertijd E31, Rotterdam is het eindpunt van de E31.
Dat beginsel is op andere E-wegen in Nederland anders niet van toepassing. Op de A1 (E30) tussen Duitsland en Hoevelaken zie je nergens het Nederlandse einddoel Rotterdam of Hoevelaken, evenmin als op de A28 (E30). Op de A2 (E25) staat nergens Den Haag en op de A12 (E35) komt Amsterdam niet terug, behalve dan op via-borden. Op de A12 (E30) tussen Lunetten en Gouda komt het doel Rotterdam dan weer wel terug, maar ik zie dat eveneens de vermelding op de A73 als een praktische invulling op een route waar het aan een duidelijk en eenduidige einddoel ontbeert. Niet als een regelmatige vermelding van doelen van een E-route.

Wie mijn visies op bewegwijzering enigszins kent, weet overigens dat ik die praktische oplossing alleen maar toejuich. Liever doelen die de daadwerkelijke verkeersstromen dekken dan je blindstaren op een verminderd relevant wegnummer. De Vernieuwing Bewegwijzering gaat daar gelukkig in mee.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Bewegwijzering: Het Franse systeem vs andere systemen

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 jul 2008, 19:51

Vinny schreef:Het gekke is dat er wel weer Aoste in Zwitserland op de bewegwijzering te lezen valt. Consequent is het dus zeker niet...
Is helemaal niet gek, want Aoste ligt in overwegend Franstalig gebied in Italië, waar Frans ook een officiële taal is (provincie Valle d'Aosta). Het is dus wél consequent. De wegwijzer verwijst van een Franstalig gebied in Zwitserland naar een overwegend Franstalig gebied in Italië, in beide gebieden is Frans een officiële taal, dus is Aoste het meest logisch.
Pino schreef:maar ik zie dat eveneens de vermelding op de A73 als een praktische invulling op een route waar het aan een duidelijk en eenduidige einddoel ontbeert. Niet als een regelmatige vermelding van doelen van een E-route.
Neemt niet weg dat de vermelding Rotterdam niet uit de lucht komt vallen, en dan zal de status van E31 wel hebben meegeholpen. Een logisch vervolg voor de A73 is er niet (is dat de A50, de A15 of de N322?) dus moet je een keuze maken wil je niet de indruk wekken dat de weg bij Nijmegen ophoudt. Dan is Rotterdam heel logisch.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Bewegwijzering: Het Franse systeem vs andere systemen

Bericht door Frits » zo 27 jul 2008, 20:38

Het beste aan de Franse bewegwijzering vind ik het kleuronderscheid naar soort weg. Ook positief is dat dat kleuronderscheid op de snelwegen wordt toegepast. Propvolle borden, onleesbaar kleine letters op borden op het OWN, borden uit losse panelen, alles in hoofdletters, onduidelijke afritnamen en het ontbreken van knooppuntnamen behoren tot de belangrijkste missers. De kwaliteit van de wegen zelf is in het algemeen goed.
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bewegwijzering: Het Franse systeem vs andere systemen

Bericht door Pino » zo 27 jul 2008, 20:55

Coen Tunnel schreef:
Pino schreef:maar ik zie dat eveneens de vermelding op de A73 als een praktische invulling op een route waar het aan een duidelijk en eenduidige einddoel ontbeert. Niet als een regelmatige vermelding van doelen van een E-route.
Neemt niet weg dat de vermelding Rotterdam niet uit de lucht komt vallen, en dan zal de status van E31 wel hebben meegeholpen. Een logisch vervolg voor de A73 is er niet (is dat de A50, de A15 of de N322?) dus moet je een keuze maken wil je niet de indruk wekken dat de weg bij Nijmegen ophoudt. Dan is Rotterdam heel logisch.
Ook zonder E31 of een E31 naar Leeuwarden (conform de plannen van René) was Rotterdam een logisch doel voor de A73 geweest. Want je geeft zelf terecht aan dat je niet de indruk wilt geven dat de weg bij Nijmegen ophoudt en Rotterdam is nou eenmaal het meest prominente achterliggende doel. Bovendien een doel dat vanaf de A73 veel verkeer trekt, veel meer dan de doelen van de A50 of de N322. Wat weer het gevolg is van het vele (vracht)verkeer Rotterdam - Rhein/Ruhr, alsmede van het feit dat je vanaf Rhein/Ruhr naar andere delen van Nederland doorgaans beter een andere grensovergang pakt dan Gennep/Goch.

Plaats reactie