Duits systeem: Kruisende wegnummers aangeven op afstandstableaux

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Duits systeem: Kruisende wegnummers aangeven op afstandstabl

Bericht door Pino » di 29 jul 2008, 19:59

Ja, dat is inderdaad wel een risico dat je moet vermijden. Wat ook een onwenselijke mogelijkheid is, is als je meerdere richtingen voor één kruisende weg aangeeft. Of dat nou Ingolstadt / München is voor de A9-zuid of München voor de A9-zuid en een ander doel voor de A9-noord. Het moet natuurlijk wel zo zijn dat je de A9 op één moment onder de streep zet en dat niet stukje bij beetje doet. In die zin was mijn punt over de timing van het "onder de streep" plaatsen van doelen dus wat te kort door de bocht. Pleit alleen maar meer voor de menselijke factor, als je het mij vraagt.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Duits systeem: Kruisende wegnummers aangeven op afstandstabl

Bericht door Frits » di 29 jul 2008, 20:07

Hanno schreef:Het lijkt mij het meest helder om doelen vanaf circa 3 afritten voor de daadwerkelijke splitsing onder de lijn te noemen met het bijbehorende wegnummer.
Dit gebeurt bijvoorbeeld op de A3 tussen Wiesbaden en Dreieck Dernbach. T/m Limburg-Nord ontbreekt de streep.

Afbeelding

Bij Diez zien we voor het eerst de streep.

Afbeelding

Omdat voor Dreieck Dernbach Bonn al onder de streep was gezet, gaat dat na Dreieck Dernbach op gelijke voet verder.

Afbeelding

Hier nog een voorbeeld waarbij er geen bestemming boven de streep is. De A43 bij Sprockhövel heeft niets meer wat nog als einddoel kan dienen (voor Kreuz Wuppertal-Süd).

Afbeelding

Een vreemde situatie nog op de A67 tussen Rüsselsheim-Ost en Mönchhof Dreieck. Er staan twee afstandsborden op 200 meter achter elkaar met verschillende doelen.

Afbeelding
Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Duits systeem: Kruisende wegnummers aangeven op afstandstabl

Bericht door Pino » di 29 jul 2008, 20:52

Dat laatste staat in de Hessische uitvoeringsrichtlijn van de RWBA. Als er meer dan vier doelen zijn die op de afstandenborden moeten worden vermeld, worden de doelen verspreid over twee borden. Komt volgens mij alleen op de A67 voor. Wel apart dat dat tweede bord wel en het eerste bord nog niet in de nieuwe stijl is uitgevoerd. Op het eerste bord zou tegenwoordig halverwege ook een streep staan. Goed trouwens om te zien dat Köln hier als doel in lijn wordt beschouwd. Het zou ook op een bord in de nieuwe stijl boven de streep komen te staan.
Laatst gewijzigd door Pino op di 29 jul 2008, 21:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Duits systeem: Kruisende wegnummers aangeven op afstandstabl

Bericht door Frits » di 29 jul 2008, 20:57

OK, dat wist ik niet. Om op de A67 al Dortmund en Hannover op afstandsborden aan te geven lijkt me nogal vroeg. Als je die verwijdert kan het op één bord.
De autogordel: een band voor het leven.

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Re: Duits systeem: Kruisende wegnummers aangeven op afstandstabl

Bericht door Hanno » di 29 jul 2008, 21:02

Komt ook voor op de A3 tussen Wiesbadener Kreuz en Mönchhof Dreieck. Op foto 1 zie je het volgende routebevestigingsbord al in de verte. Opmerkelijk hier is dat het tweede bord geen doelen langs de A3 toont en dat het eerste bord een wit doel (luchthaven Frankfurt am Main) toont. Dat komt volgens mij ook nergens anders voor. Geldt die regel van vier doelen alleen in Hessen?

Afbeelding
Afbeelding

De doelen op het tweede bord zijn ook hoogst opmerkelijk. Je verwacht hier toch eerder Mannheim en Karlsruhe dan Stuttgart. Basel kan er nog mee door, maar ik zou dan nog eerder voor Karlsruhe kiezen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Duits systeem: Kruisende wegnummers aangeven op afstandstabl

Bericht door Pino » di 29 jul 2008, 21:11

De regel dat een afstandenbord niet meer dan vier doelen mag hebben staat volgens mij in de RWBA. De regel van het "gesplitste" afstandenbord staat in de Hessische uitvoeringsregels daarvan.

Dortmund en Hannover worden vrij veel vermeld op de borden in die buurt. Hannover is feitelijk het doel voor de A5-noord en met Dortmund word je naar de A45 geleid. Hoewel je op de A67 nog een eindje van de A45 verwijderd bent, kan ik me de vermelding wel goed voorstellen. Zonder die vermelding zou je voor Dortmund namelijk geneigd zijn om Köln aan te houden en dan kom je op de A3 in plaats van op de A45 uit.

De reden dat Stuttgart op en bij het naderen van de A67 wordt aangegeven is dat al meteen bij de Darmstädter Kreuz een splitsing wordt aangebracht tussen de richting Stuttgart (via de A67, A6 en A81) en Basel (via de A5). Reden daarvan is weer om het afslaand verkeer op Walldorf te beperken. Verkeer voor de A6 kan daar dan rechtdoor rijden en verkeer voor de A5 ook. Karlsruhe valt in die zin dus onder de vermelding "Basel", terwijl Mannheim onder de vermelding "Stuttgart" valt. Overigens verschijnen zowel Karlsruhe als Mannheim snel genoeg. In ieder geval op de Darmstädter Kreuz, maar volgens mij zelfs al eerder op de A67.
Laatst gewijzigd door Pino op di 29 jul 2008, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Re: Duits systeem: Kruisende wegnummers aangeven op afstandstabl

Bericht door Hanno » di 29 jul 2008, 21:17

Dat van Stuttgart en Basel is heel logisch als je het zo vertelt, maar zover was ik niet toen ik er met -pak 'm beet- 160 km/h voorbij raasde... :confuuuse:
Die Duitsers ook: er is écht over die bewegwijzering nagedacht, maar er wordt ook wel wat verwacht van de weggebruiker zeg! Maar goed, mij bekruipt in Duitsland toch altijd een beetje het gevoel dat de automobilist daar het nét allemaal wat makkelijker snapt dan in Nederland.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Duits systeem: Kruisende wegnummers aangeven op afstandstabl

Bericht door Pino » di 29 jul 2008, 21:20

De gemiddelde weggebruiker vraagt zich niet af waarom Stuttgart daar wél staat en Mannheim niet. Die neemt dat veel meer als gegeven aan, vraagt zich dus ook niet af waarom. Ziet "ah, ik nader de afslag naar Basel en Stuttgart. Ik moet naar Mannheim. Moet ik volgens mij ook de A67 hebben." Nadenken over logische doelen op de borden is iets heel anders dan aan de hand van de gegeven doelen de weg proberen te vinden.

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Re: Duits systeem: Kruisende wegnummers aangeven op afstandstabl

Bericht door Hanno » di 29 jul 2008, 21:27

Ja, daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar toch, mij leek de doelenkeuze in eerste instantie vreemd. Bij Rüsselsheimer Dreieck (A67) verschijnt Heidelberg op de borden samen met Darmstadt, Stuttgart en Basel (m.i. ook vreemd, want de A67 loopt helemaal niet naar Heidelberg, of komt het dan weer dat de A67 op Darmstädter Kreuz rechtstreeks in de A5 over gaan... :shutup: ). Op het Darmstädter Kreuz verschijnen dan eindelijk ook Karlsruhe en Mannheim.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duits systeem: Kruisende wegnummers aangeven op afstandstabl

Bericht door Chris » di 29 jul 2008, 21:33

Ik heb het topic verplaatst.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Duits systeem: Kruisende wegnummers aangeven op afstandstabl

Bericht door Pino » di 29 jul 2008, 21:47

Heb wel mijn gedachten over de keuze voor Heidelberg ten laste van Karlsruhe en Mannheim. Maar laten we die discussie indien gewenst voortzetten in een doelendiscussie en deze discussie zuiver houden op de manier waarop men in Duitsland omgaat met kruisende wegnummers.
Laatst gewijzigd door Pino op di 29 jul 2008, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Re: Duits systeem: Kruisende wegnummers aangeven op afstandstabl

Bericht door Hanno » di 29 jul 2008, 21:50

Deze kantelwalsborden bedoel je?! Ik vind het altijd maar vreemde -en oude- dingen. Vooral dat lege middelste portaal is raar. Maar goed, een beetje off-topic, de situatie rondom de A3/A67/A5 is duidelijk. Let trouwens ook op de vermelding Saarbrücken!! Die loopt toch gewoon via de A67/A60/A63... O ja... vast oude bewegwijzering van voor de doortrekking van de A63 naar Kaiserslautern.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Duits systeem: Kruisende wegnummers aangeven op afstandstabl

Bericht door Pino » di 29 jul 2008, 21:54

Ja, die bedoelde ik (in mijn inmiddels weg-edite punt). Kwestie van wet van de remmende voorsprong, want Hessen doet al heel lang aan dit soort dynamisch verkeersmanagement en dan loop je er dertig jaar na dato tegenaan dat het systeem er hopeloos ouderwets uitziet. En daarmee terug on-topic.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Duits systeem: Kruisende wegnummers aangeven op afstandstabl

Bericht door Snelwegfreak » di 29 jul 2008, 22:56

Ik heb ook een ontwerpje; zie Self-design en dan fictief.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Duits systeem: Kruisende wegnummers aangeven op afstandstabl

Bericht door Frits » wo 30 jul 2008, 20:26

Het afstandsbord van de afrit Köln-Niehl. Aachen boven de streep.

Afbeelding

Na Kreuz Köln-Nord. Aachen onder de streep.

Afbeelding

Zou het niet beter zijn geweest om bij Köln-Niehl al Aachen onder de streep te zetten?
De autogordel: een band voor het leven.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Duits systeem: Kruisende wegnummers aangeven op afstandstabl

Bericht door jeroent » zo 17 aug 2008, 11:22

Grappig ook dat Bonn wordt vermeld terwijl het geen direct doel van de A4 is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Duits systeem: Kruisende wegnummers aangeven op afstandstabl

Bericht door Pino » zo 17 aug 2008, 13:14

Tja, ze geven onder de streep alleen het eerste wegnummer aan dat je voor dat doel moet hebben. Ook als dat maar voor een paar kilometer is. Het ziet er inderdaad vaak gek uit, bijvoorbeeld wanneer je voor een doel op grotere afstand naar een driecijferig nummer wordt verwezen of, zoals in dit geval, waar Bonn eigenlijk een doel in zuidelijke richting is waar de aanduiding A4 suggereert dat het aan een oost-west-route ligt.

De plaatsing van Bonn op dit bord zal ongetwijfeld nog terug gaan op de tijd dat Bonn hoofdstad was. Tegenwoordig zou Bonn zo'n prominente verwijzing niet meer krijgen. Verder speelt nog een rol dat het weinig zin heeft om andere doelen voor de A4-oost aan te geven, of zelfs maar voor de A3. Want doorgaand verkeer richting Olpe of de A3 komt hier helemaal niet. Heeft vanaf de A1 bij Leverkusen al de afrit genomen of is desnoods vanaf de A57 doorgestoken naar Leverkusen.

Plaats reactie