VNB Polen

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

VNB Polen

Bericht door Chris » di 10 mar 2009, 11:04

Ook in Polen wordt er nagedacht over nieuwe bewegwijzering. Ik kwam deze plaatjes tegen op skyscrapercity:

Ik weet niet hoe officiëel dit is, maar het ziet er wel goed uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bron

Palance
4x4 autosnelweg

Re: VNB Polen

Bericht door Palance » di 10 mar 2009, 12:25

In ieder geval hebben ze de kleine grensplaatsjes alsmede het ovaaltje met PL weggehaald. Dat is al een hele verbetering an sich.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 10 mar 2009, 12:50

Ziet er heel niet slecht uit. Alleen de pijl op het 0m-bord vind ik wat overdreven (bij Nysa). En het afstandenbord na de afrit lijkt nu een regelrechte kopie van Duitsland, of zien ze er nu ook al zo uit?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Bongo
stadsweg

Bericht door Bongo » di 10 mar 2009, 13:32

Ik vind het er netjes en duidelijk uitzien. Alleen, is het nou echt nodig om al 3 km voor een afrit een bord te plaatsen? Dat zal nog lastig worden in stedelijke gebieden. En wat is nou het verschil tussen borden A-B-C-D?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 10 mar 2009, 13:35

^^ Dat 3km-bord had ik nog niet gezien... erger vind ik dat daarop de naam van de aansluiting staat, die verder nergens meer terugkomt. Zet daar dan alsjeblieft de afritnaam op, dat is een stuk minder verwarrend. Evenmin is het logisch dat op het 0m-bord alleen de twee grootste afslaande doelen worden vermeld en niet de overige doelen die wel op het voorgaande bord staan :?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 10 mar 2009, 13:41

De minimumafstand tussen afritten is in Polen sowieso 3 kilometer.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 10 mar 2009, 13:44

^^ In stedelijk gebied minder dacht ik. Ik meen mij althans zo iets te herinneren van de omgeving Krakow.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 10 mar 2009, 14:45

Ik vind het nogal overdreven dat 4 keer de rechtdoordoelen vermeld worden bij een afrit. Dat kan met veel minder volstaan. Ook de pijl bij de afrit ben ik niet gecharmeerd van, deze had wat schuin gekund zodat je niet het idee hebt dat je ter hoogte van de pijl al eronder moet rijden, maar pas daarna.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 10 mar 2009, 18:38

Ik vind het fijn dat de pijlen kort blijven op de portaalborden.
Het afritsymbooltje is subtiel aangebracht op de vork- en portaalborden; dat is mooi, want dan stoort de pijlpunt van het symbooltje niet zo.
De wegnummering wordt goed leesbaar aangegeven in een contrasterend geïntegreerd schildje. Het is alleen wat klein.

Kritiek heb ik vooral op de vorkborden:
Die bevatten teveel informatie. Vooral omdat het ook niet nodig is. Bij afrit 25 kun je de twee extra bestemmingen beter kwijt op het portaalbord. Ook het feit dat op het vorkbord al een onderscheid in kleur wordt gemaakt vind ik niet mooi. Het bord wordt zo snel een kleurenkermis. Het Italiaanse systeem om een apart regelbord te maken met alle bestemmingen en alvast de kleurstelling van het OWN zou hier beter tot zijn recht komen, waarbij op de vorkborden slechts elementaire informatie staat (in geheel snelwegkleur).

Tot slot ontgaat mij de meerwaarde van de horizontale streep tussen de bestemmingen en pijlen/wegnummer op de portaalborden, en de kader van de knooppuntvorkborden, zonder dat het mij nou echt heel erg tegenstaat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 10 mar 2009, 18:51

Vinny schreef:Het afritsymbooltje is subtiel aangebracht op de vork- en portaalborden; dat is mooi, want dan stoort de pijlpunt van het symbooltje niet zo.
Mij iets té subtiel. Vooral onder aan de vorkborden vind ik de afstandsaanduiding en het afritnummer nogal aan de kleine kant. Zónder kader om het afritnummer kun je de beschikbare ruimte efficiënter gebruiken en het afritnummer daardoor ook iets groter uitvoeren. Omdat de afstandsaanduiding in dezelfde lettergrootte is uitgevoerd, komt dan ook de afstandsaanduiding verbeterd naar voren.

Op dat 3000 meter-bord slaan ze dan weer door naar de andere richting. En ach, wat betreft de pijl van het afritsymbool, die is inderdaad wel heel royaal uitgevoerd. Pas liever die aan dat dat je gaat klooien aan de grootte van de vermelding als geheel. Ik had liever een kopie van het Duitse afritsymbool gezien dan wat hier gebruikt wordt (eerder in Franse stijl). Van Vinny vermoed ik dat hij nog een stap verder zou willen gaan naar Redesign-model, dus helemaal zonder pijlpunt.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 10 mar 2009, 18:51

iTeveel informatie op de vorkborden? Misschien wel, maar de biezen maken het wel een stuk duidelijker
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 10 mar 2009, 19:30

^^ Ik vind de biezen het vooral onoverzichtelijker maken, maar daar verschillen we dus in van mening.
Van Vinny vermoed ik dat hij nog een stap verder zou willen gaan naar Redesign-model, dus helemaal zonder pijlpunt.
Klopt. Het redesignmodel-afritsymbooltje is zo'n beetje het enige element in Redesign waar ik écht enthousiast over ben.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 10 mar 2009, 21:09

Even heel wat anders: wat betekenen die rode kaders met znak ?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Hensepens
verkeersader

Bericht door Hensepens » di 10 mar 2009, 21:12

Rene schreef:Even heel wat anders: wat betekenen die rode kaders met znak ?
Bord

Bord 1
Bord 2
...

En nee ik spreek geen Pools. Maar altijd handig om bij je favorieten te hebben : http://www.ectaco.com/online-dictionary/

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 11 mar 2009, 7:33

Letterlijk betekent een 'znak' zoveel als een 'signaal' (in de meeste Slavische talen althans).

Autosnelwegen.net

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 11 mar 2009, 13:20

Kan iemand mij dan vertellen waar Znak#3 betrekking op heeft ?
(Znak#2 is het vorkbord, Znak#4 is het portaal)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 11 mar 2009, 13:34

Misschien twee vorkborden? Want anders heb je ook geen bord staan tussen de 1500m en 0m...
Znak 1: 3000m
Znak 2: vorkbord
Znak 3: tweede vorkbord (700m?)
Znak 4: portaal

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » di 24 mar 2009, 21:02

Het begint er op te lijken dat we in Europa een uniform bewegwijzering systeem krijgen, maar in elk land een ander vleugje eraan. :blauweduim:

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 23 jun 2009, 20:01

En België blijft vrolijk doordoen zoals het nu bezig is :blauweduim:
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 23 jun 2009, 21:40

Dit systeem is een wat betere variant van onze VBA.

De bron van beide systemen is overduidelijk hetzelfde, alleen hebben de Polen de essentie daarvan wat beter begrepen.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 23 jun 2009, 21:45

Ik vind dit voorstel van nieuwe bewegwijzering in Polen er erg goed uit zien. Vooral de portaalborden zijn zo een verbetering. Die zien er nu meestal niet uit, veel te klein en niet netjes boven de rijstroken.
De autogordel: een band voor het leven.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 23 jun 2009, 23:13

Inderdaad, het lijkt erop dat ze weten met wat ze bezig zijn in Polen. Het uitgewerkt voorbeeld dat wij hier kunnen zien is ook erg goed gedaan. Chapeau!
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 24 jun 2009, 8:31

Resteert de vraag die Chris al boven aan deze pagina stelde: is dit wel een officieel plan of iets dat mensen op SSC in elkaar hebben geklust?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 24 jun 2009, 10:26

Het zijn in ieder geval Inkscape knutsels, dat lijkt me duidelijk.
Ik denk ook niet dat het een officiëel plaatje is van de Poolse overheid.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 24 jun 2009, 10:46

Het lijkt geen officiëel systeem te zijn, maar inderdaad bedacht door Poolse wegenforummers... Wel heb ik begrepen dat de GDDKiA nogal enthousiast was.

Polen heeft nog een aantal loopholes in de bewegwijzeringswetgeving, vooral de portaalborden en het gebruik van knooppuntsymbolen bij elke afrit.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 24 jun 2009, 11:25

loopholes?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 24 jun 2009, 11:27

Ja, nu worden dingen toegepast die eigenlijk niet de bedoeling zijn, maar toch worden toegepast bij gebrek aan beter. Bijvoorbeeld portaalbewegwijzering en het ontbreken van een afritsymbool.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 24 jun 2009, 11:28

Gaten in de wetgeving dus, of zoiets ;)

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 24 jun 2009, 12:10

In het Nederlands heet dat het "België-syndroom".