Bewegwijzering skigebieden

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Bewegwijzering skigebieden

Bericht door paolie » ma 30 mar 2009, 10:20

Is er interesse in een topic over bewegwijzering in skigebieden? In ieder land wordt dit weer anders gedaan en vaak per skigebied verschilt het systeem. Ik heb pas één foto, die als een soort aftrap kan dienen. Wellicht dat anderen meer hebben?

ps, de persoon op de foto ben ik niet ;)

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bewegwijzering skigebieden

Bericht door Pino » ma 30 mar 2009, 11:28

Ik heb er geen foto's van, maar de verschillende systemen interesseren me wel. Die interesse draait trouwens veel minder om borden zoals je ze op jouw foto op de achtergrond ziet, maar wel om de manier waarop met pistenummering wordt omgegaan. Meestal zie je langs pistes een bevestiging van het pistenummer waarop je zit, maar je hebt ook gebieden waar de bordjes langs de piste aftellen naar het einde van de piste en de pistenummers dus alleen terugkomen op de splitsingen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Bewegwijzering skigebieden

Bericht door Wouter N14 » ma 30 mar 2009, 11:37

Tja, ik had in Chamonix wel wat foto's kunnen maken... daar zijn de pistes niet genummerd maar wordt er naar beneden toe afgeteld.

En die foto, is dat ma olie? :puh2:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Bewegwijzering skigebieden

Bericht door paolie » ma 30 mar 2009, 12:06

Pino schreef: Meestal zie je langs pistes een bevestiging van het pistenummer waarop je zit, maar je hebt ook gebieden waar de bordjes langs de piste aftellen naar het einde van de piste en de pistenummers dus alleen terugkomen op de splitsingen.
In dat laatste geval (in Frankrijk gebruikelijk) hebben de pistes geen nummer maar een naam, die terugkomt op ieder bordje.

En ja, dat is "ma olie" ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Bewegwijzering skigebieden

Bericht door Palance » ma 30 mar 2009, 15:54

Kopaonik (grens Servië-Kosovo)

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Bewegwijzering skigebieden

Bericht door paolie » ma 30 mar 2009, 17:23

Mooie foto, maar meteen een goed voorbeeld van een verwarrend systeem.

Moet ik bijvoorbeeld voor stoeltjeslift Bela Reka nu links of rechtsaf? Idem voor sleeplift Marine Vode.
En als ik naar de wc moet, moet ik dan zwarte piste nr 19 pakken? Of 18? Of alleen maar die kant uit? Of de andere kant uit? Of betekent Gvozdac en Ledenice niet "mannen" en "vrouwen", zoals ik nu veronderstel, maar wat anders?

Wel leuk om over na te denken! Ik ga volgend jaar op wintersport zeker meer foto's maken van wegwijzers en van de systemen!

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bewegwijzering skigebieden

Bericht door Pino » ma 30 mar 2009, 18:32

De voornaamste fout op dat bord is dat doelen voor linksaf en rechtsaf door elkaar staan. Het feit dat er dan ook nog eens een symbool aan de andere kant van het bord staat, dus onder de pijlen voor de tegengestelde richting, maakt het nog lastiger.

Zelf zou ik menen dat Gvozdac en Ledenice gewoon namen van plaatsen, liften, restaurants o.i.d. zijn. Alleen het bijbehorende symbool is dan moeilijk te begrijpen. Maar anderzijds heb ik nog nooit een wc aangegeven gezien op de piste, laat staan twee.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Bewegwijzering skigebieden

Bericht door paolie » ma 30 mar 2009, 18:55

Even opgezocht. Gvozdaz en Ledenice zijn de namen van twee skiliften. Het symbooltje staat voor een twee-persoons sleeplift (ankerlift). Voor sleepliften gebruiken ze daar dus twee verschillende symbooltjes :)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bewegwijzering skigebieden

Bericht door Pino » ma 30 mar 2009, 19:10

Ikzelf vermijd bij voorkeur ankerliften, maar heb dat onderscheid tussen de pannenkoeklift en ankerliften nooit zo gezien op de borden aan de piste. En al helemaal niet met een symbool dat nogal aan het symbool voor toiletten doet denken.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 30 mar 2009, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Bewegwijzering skigebieden

Bericht door Wouter N14 » ma 30 mar 2009, 19:11

Lijkt mij waarschijnlijker dat ze twee soorten sleepliften hebben: ankerliften (voor twee personen) en de eenpersoons "pannenkoeken". :)

EDIT: simultaanpost.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Bewegwijzering skigebieden

Bericht door paolie » ma 30 mar 2009, 20:06

En dan heb je ook nog twee modellen pannenkoek: De pannenkoek aan een touw met catrol, vast aan de kabel en de pannenkoek met stok-veer systeem die los gekoppeld wordt van de kabel :D

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Bewegwijzering skigebieden

Bericht door Wouter N14 » ma 30 mar 2009, 21:46

^^ Volgens mij zijn dat er 3 :lol:

Hier een "type 3 pannenkoek":
Afbeelding

En pistebewegwijzering:
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Bewegwijzering skigebieden

Bericht door paolie » ma 30 mar 2009, 22:50

Jouw foto is mijn type 2 ;)
Er is inderdaad nog een derde type pannenkoek, het stok-veer systeem dat vast aan de kabel zit, maar dat systeem zie je bijna alleen maar bij baby-liftjes
Uit welk gebied komt die tweede foto?

Hier trouwens een overzichtje van verschillende pannenkoeken (van het merk Poma in dit geval)
http://www.poma.net/francais/produits/s ... /somtk.htm

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Bewegwijzering skigebieden

Bericht door Wouter N14 » ma 30 mar 2009, 22:58

Bij Chamonix, maar het precieze deelgebied moet ik even opzoeken :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Bewegwijzering skigebieden

Bericht door SnarfFlevoland » di 31 mar 2009, 9:49

Persoonlijk vind ik sleepliften alleen maar erg irritant. Je kan niet even lekker uitrusten en/of relaxen van je afdaling. Je moet je blijven consentreren en je ski's rechten houden. Opzich is dat niet zo moeilijk, maar toch... het is (zeker op het einde van de dag) best vermoeiend. Het liefste zit ik toch in een stoeltjeslift, en dan bij voorkeur in een CLD stoeltjeslift. En, ja gondelbanen zijn ook erg relaxed :) , maar je moet dan wel je ski's uitdoen. :cry:

Het verschil tussen een CLD stoeltjeslift, ten opzichte van een CLF stoeltjeslift, is dat je makkelijker kan instappen, en de lift veel sneller draaid, zodat je een heel stuk sneller boven bent! :D

Aan pendelbanen heb ik een hekel! :x Ze kunnen propvol zitten, en iedereen neemt zijn ski's of snowboard mee, waaraan je weer je hoofd kan stoten etc. Het is vaak benauwd, en je kijkt alleen maar tegen mensen aan, als je niet bij een raam staat. Dan zijn zelfs sleepliften beter... Maar als een pendelbaan rustig is (wat overigens weinig gebeurd) dan is het best relaxed.

Ook kan het verschillen welke firma de lift heeft gebouwd. Mijn favoriet is Doppelmayr, die maakt kwaliteits en zeer comfortabele liften. Ze zien er mooi, netjes en modern uit, met meestal de nieuwste techniek. Poma is opzich ook best goed, alleen zijn ze altijd wat minder comfortabel, en wat minder modern. De beste tijd van Waagner Biro is geweest, maar maakte destijds goede liften. Denk maar bijvoorbeeld eens aan de Kanzelwandbahn.

Wat erg interessant is als je van liften houd, is om eens op de website: http://www.lift-world.info te kijken. Zo goed als alle liften over de gehele wereld staan in hun database. Volgens mij is dit ook de enige grote database van liften die op het internet te vinden is. Per lift kan je technische gegevens zien, foto's bekijken, commentaar toevoegen, lift beoordelen en locatie bekijken. Je kan heel makkelijk zien in welk skigebied bepaalde liften hebt. Als je bijvoorbeeld niet van ankerliften houd, dan kan je via deze website skigebieden uitzoeken met pannenkoekliften. 1-SL betekend: Pannenkoeklift, 2-SL betekend: ankerlift. Erg mooie en handige website! :D ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bewegwijzering skigebieden

Bericht door tsov » di 31 mar 2009, 10:18

Als we toch afgedwaald zijn naar liften:
Afbeelding
Deze vond ik wel geinig :lol: De lift zelf was trouwens ook leuk, je was echt snel boven :blauweduim:

Ik heb daar (Treble Cone, Wanaka, Nieuw-Zeeland) helaas maar één bordje:
Afbeelding

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Bewegwijzering skigebieden

Bericht door paolie » di 31 mar 2009, 17:11

SnarfFlevoland schreef:Het verschil tussen een CLD stoeltjeslift, ten opzichte van een CLF stoeltjeslift, is dat je makkelijker kan instappen, en de lift veel sneller draaid, zodat je een heel stuk sneller boven bent! :D
Ik snap wat je bedoelt, maar waar staan de afkortingen precies voor? In Frankrijk spreken ze van een télésiege débrayable of een télésiege fixe. In het Duits van een Kuppelbare Sessellift of een gewone Sessellift.
Ook kan het verschillen welke firma de lift heeft gebouwd. Mijn favoriet is Doppelmayr, die maakt kwaliteits en zeer comfortabele liften. Ze zien er mooi, netjes en modern uit, met meestal de nieuwste techniek. Poma is opzich ook best goed, alleen zijn ze altijd wat minder comfortabel, en wat minder modern.
Dat laatste ligt er natuurlijk maar net aan waar je bent. Ook Poma heeft heel moderne en comfortabele liften (in St Francois waren verscheidene moderne Poma liften!) Leitner doet het wat dat betreft ook prima.

Het valt me trouwens op dat in Oostenrijk de laatste tijd wel erg snel voor cabineliften gekozen wordt ipv stoeltjesliften, met als ook al door jou genoemd terecht nadeel dat je je ski's uit moet doen. Ik vraag me af hoe dat komt. Zou het prijsverschil tussen een stoeltjeslift en een cabine zo klein zijn dat men voor die laatste kiest?
Ben trouwens benieuwd naar de zogenaamde gemende liften stoeltje-gondel (in het frans: télémixe). Nog geen ervaring mee!

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Bewegwijzering skigebieden

Bericht door SnarfFlevoland » do 02 apr 2009, 22:54

paolie schreef:Ik snap wat je bedoelt, maar waar staan de afkortingen precies voor? In Frankrijk spreken ze van een télésiege débrayable of een télésiege fixe. In het Duits van een Kuppelbare Sessellift of een gewone Sessellift.
CLD en CLF zijn de officiële termen, die ze van het Engels gestolen hebben. CLF betekend: CairLift Fixed en CLD betekend: ChairLift Detachable. ;)
paolie schreef:Dat laatste ligt er natuurlijk maar net aan waar je bent. Ook Poma heeft heel moderne en comfortabele liften (in St Francois waren verscheidene moderne Poma liften!) Leitner doet het wat dat betreft ook prima.
Dat klopt inderdaad. Poma heeft inderdaad ook moderne liften, waarvan Saint Francois Longchamp er diverse heeft. Bij mij staat ook Poma op de tweede plaats. Leitner is natuurlijk ook goed! Alleen Agematic heeft een lelijke vormgeving, die toch de omgeving verprutst. Horizon vervuiling dus... Maar daar heeft Oostenrijk zoiezo al veel last van, van té veel liften.
paolie schreef:Het valt me trouwens op dat in Oostenrijk de laatste tijd wel erg snel voor cabineliften gekozen wordt ipv stoeltjesliften, met als ook al door jou genoemd terecht nadeel dat je je ski's uit moet doen. Ik vraag me af hoe dat komt. Zou het prijsverschil tussen een stoeltjeslift en een cabine zo klein zijn dat men voor die laatste kiest?
Geen idee eigenlijk waarom ze tegenwoordig snel cabine kiezen i.p.v. stoeltjeslift. Maar Oostenrijk is inderdaad erg goed om snel voor cabine te kiezen. In Zwitserland en Frankrijk valt dat wel mee.

In Zwitserland is er zelfs verbod op een overvloed aan liften en pistes. En liften vernieuwen mag ook niet zomaar, wat bijvoorbeeld in Frankrijk en Oostenrijk wel mag. Zwitserland heeft best veel gondelliften uit de jaren 80 en de begin jaren 90. Veel nieuwe of vervangen exemplaren komen er niet bij. Alleen in d buurt van Zermatt en Saas Fee worden er veel nieuwe gebouwd.

Verder is Zwitserland en Frankrijk wat minder druk in het ski hoofdseizoen, dan Oostenrijk. Daar is echt top drukte. Zwitserland heeft dat op bepaalde gebieden ook wel, maar niet zo massaal als in Oostenrijk. Ik zelf heb de indruk dat Oostenrijk het ook voornamelijk van de winter moet hebben, en Zwitserland naast de winter ook zeker de zomer. Vandaar dat in Zwitserland vrijwel alle kabelbanen ook in de zomer geopend zijn.
paolie schreef:Ben trouwens benieuwd naar de zogenaamde gemende liften stoeltje-gondel (in het frans: télémixe). Nog geen ervaring mee!
Volgens mij word dit wel deels de toekomst. Ik heb er al één keer in mogen zitten, en het bevalt me prima. Je bent opzich snel boven, en je kan kiezen waar je in wilt. Meestal doen ze de combinatie 2x stoeltjes en dan 1x cabine, maar dat kan per plaats verschillend zijn. In Nesselwang (Duitsland) bij de Alpspitzbahn ben ik in zo'n combinatie lift geweest. :D

Wil je echt een keer een oude gondelbaan zien lopen, dan moet je eens naar Hahnenklee gaan (ca. 6 uur rijden vanaf NL) in het Harz gebergte. Daar kan je ook mooi skiën, en een oude bak zien lopen uit de jaren 30. Echt uniek! :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Bewegwijzering skigebieden

Bericht door bas1984 » za 09 mei 2009, 8:49

Ik heb even gezocht in mijn foto's:

Skigebied van Wagrain:
Afbeelding
Deze afdeling heet 'Flying Mozart".

Skigebied van Wagrain / (Flachau, sluit links op de kaart aan)
Afbeelding

Skigebied Flachau. Op deze foto zie je een bord zoals er veel staan in dit gebied. Een wegwijzer met welke route je bij welke lift uitkomt.
Afbeelding

Ik heb ergens ook nog foto's van Grossarl en Obertauern, maar die moet ik even zoeken, want die vind ik zo snel niet.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Bewegwijzering skigebieden

Bericht door Wimpie24 » di 23 jun 2009, 20:13

Ik ga elk jaar op skivakantie ik en ik kan een paar dingen in dit onderwerp bij bringen.
De stijl van de bebording lijkt in (West-Europa) althans vast te liggen per land. In mijn skigebied Ischgl kun je ook naar Zwitserland skiën en daar valt onmiddelijk de totaal andere stijl op (minimalistisch)
De uitvoering en de nummering ligt dan weer volledig onder de verantwoordelijkheid van het skigebied. In duurdere gebieden zoals Ischgl is de uitvoering vaak tot in de perfectie en is er heel goed nagedacht over de nummering van de pistes. Als er een nieuw een piste bijkomt passen ze desnoods de hele nummering aan zodat het terug logisch is. Behalve pistes met klinkende namen, die behouden ze soms toch nog.
In skigebieden heb je niet alleen nummerbordjes en wegwijzers maar je hebt ook echte verkeersborden de je vertellen om voorang te geven om om langzaam te skiën. Tenslotte heb je ook elektronische infoborden, matrixborden bijna, die je constant op de hoogte stellen van de situatie in het gebied.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Plaats reactie