Koude oorlog op de Balkan

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Koude oorlog op de Balkan

Bericht door Palance » ma 30 mar 2009, 18:46

Ik vond dit grappige berichtje. Volgens het originele artikel is het eerder in de Oostenrijkse pers verschenen, maar daar heb ik het nit erug kunnen vinden.
Vesti.rs schreef:Koude oorlog van wegwijzers in het voormalige Joegoslavië

Afbeelding

Wie het reizen per auto beschouwt als een avontuur, en minder als een gewone reis tussen 2 punten, zoals een expeditie over de Balkan vol grenzen zal tevreden zijn. De tijden van de Joegoslavische oorlogen zijn voorbij, maar de nationale wegeadministraties gaan verder. Voormalige vijanden uit de oorlog straffen elkaar met wegwijzers.
Wie zich bijvoorbeeld in de Kroatische hoofdstad bevindt, komt een bordenwoud tegen, maar zal zich afvragen waar de snelweg naar Servië is. Belgrado is 400 kilometer ver, maar een wegwijzer is niet te vinden.
Wie geen succes heeft komt uit richting Rijeka en Maribor. De ter plekke bekenden rijden naar Slavonski Brod, de stad halverwege Zagreb en de grens. En ook daar staat nergens “Beograd” aangegeven, maar alleen de weg naar de grensplaats “Lipovac”, die indirect naar de Servische metropool verwijst. Pas 30 kilometer vóór de grens meldt Beograd zich op de wegwijzers.
Ook op de Servische snelwegen vindt men eerder Šid dan Zagreb op de borden. In Belgrado is slechts een handjevol wegwijzers naar Zagreb te vinden.
Nog lastige wordt het voor verkeer naar Kosovo. Op de snelweg bij Niš staan wegwijzers naar Thessaloniki en Sofija, maar alleen ter plekke bekenden weten dat de kleine afrit Prokuplje de weg naar Priština opent. De koude oorlog van de wegwijzers maakt het voor buitenlanders er niet makkelijker op om de weg te vinden op de wegen op de Balkan. Één Europese kaart is niet voldoende, maar men heeft eerder gevoel voor navigatie – in uiteraard veel geluk nodig.
Bron.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Koude oorlog op de Balkan

Bericht door duikgek89 » di 31 mar 2009, 0:18

Ik vind het een beetje aanstellerij. Hoewel het niet ideaal is kun je met een kaart en een heel klein beetje verstand toch vrij makkelijk de weg vinden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Koude oorlog op de Balkan

Bericht door Palance » di 31 mar 2009, 6:59

Tsja, het is een uiting van nationalistische politiek door expres geen doelen in het volgende 'vijandenland' aan te geven. Dat soort dingen liggen heel gevoelig, net als de Belgische tweetaligheid. Met een beetje kaart kom je er uiteraard wel, maar bewegwijzering is bedoeld voor de ter plekke onbekenden, het doorgaand verkeer dus dat aan die hele oorlog geen boodschap heeft of wil hebben.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Koude oorlog op de Balkan

Bericht door duikgek89 » di 31 mar 2009, 14:03

Daar heb je gelijk in. Toch vind ik dat men niet moet overdrijven, zo erg als men het je wil doen geloven in dat artikel is het niet. Met tijd zullen de wonden wel helen en dan zal het wel aangepast worden, tot die tijd moeten we maar blij zijn dat er iets staat.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Koude oorlog op de Balkan

Bericht door Palance » di 31 mar 2009, 15:50

Het is al heel wat dat Belgrado vermeld staat in Kroatië. Toen ik in 1999 in Oost-Kroatië was, lag de A3 er nog niet, en was Lipovac de enige plaats die er vermeld stond. Na de laatste kruising vóór de grens stond er voor rechtdoor helemaal niets meer vermeld. Dan moet je als onbekende maar raden waar je bent en hoe je verder moet. Ik heb maar gedaan alsof ik van niks wist, en je komt dan dus geheel onverwacht bij de grens uit.

Hetzelfde verhaal een jaartje of 2 eerder ten zuidoosten van Dubrovnik, waar geen wegwijzer meer te vinden was naar Bosnië (op nog geen 10 km van de stad) en Montenegro (om zo'n 30 km van te stad). Zoek dan maar uit hoe je er moet komen. Naar Montenegro was makkelijk, gewoon de 'grote' weg oostwaarts afrijden tot aan de grens (toen niet meer dan 1 container en een slagboompje), maar naar Bosnië toe moest je maar wel even weten welke weg je waarheen moest nemen om de grens over te wippen. Tegenwoordig is dat ook al verbeterd.

Ik heb bij Dubrovnik toen nog wel 1 wegwijzer gezien met "Herceg Novi", de eerste grote plaats in Montenegro, die waren ze ten tijde van de oorlog vergeten weg te halen :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Koude oorlog op de Balkan

Bericht door Rene » di 31 mar 2009, 16:18

Ben wel benieuwd naar de vertaling van de 10 stuks commentaar.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Koude oorlog op de Balkan

Bericht door Chris » di 31 mar 2009, 16:23


koenie
stadsweg
Berichten: 304
Lid geworden op: do 03 jan 2008, 11:06
Locatie: Erica

Re: Koude oorlog op de Balkan

Bericht door koenie » di 31 mar 2009, 16:24

Deze was fout
Laatst gewijzigd door koenie op di 31 mar 2009, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij wegen zitten praten over wegen met 'n stuk asfalt in de maage.

koenie
stadsweg
Berichten: 304
Lid geworden op: do 03 jan 2008, 11:06
Locatie: Erica

Re: Koude oorlog op de Balkan

Bericht door koenie » di 31 mar 2009, 16:26

Tomica Pantinac, 09.03.2009, 11:08
Degenen die nu afkomstig zijn uit het westen van de Balkan mag geen gids. Hebben allemaal vooraf ingezet en de specifieke. Wie en waar te wachten, alle informatie die zij verstrekken, en om hen. Ze komen niet alleen hier lopen radi.Za deze wegwijzers die je het meest verantwoordelijk.


D P, 09.03.2009, 11:55
Servië is heel slecht, zeg niet nee, gekenmerkt door wegwijzers. Dit is niet het doolhof, het is een zwart gat met geen uitgang voor iemand die geen idee heeft van waar je bent. En de grotere ramp met de richtsnoeren in de Vojvodina. Bevoegde (indien aanwezig) moet dit probleem en het probleem van Servië Long. Ook een probleem is gepresenteerd en saobraćani borden die de werkelijke en de huidige verwarring voor vozoče. Zoals tekens werk op de weg te staan in de plaatsen waar de kranten werden voltooid 100 jaar geleden!


Markus, 09.03.2009, 12:59
Laten we de Duitsers een beetje .... velen hebben vickasti! Ik hoop dat we ook een brief schrijven naar de EU als het los in de stukken, met name het Duitsland van meer dan 300 steden. Ik dank hen voor wegwijzers die ons in staat te zijn.


Milaan, 09.03.2009, 13:24
grenzen in de Balkan zijn 'ze' dash, concludeert dat een grote kennis van het terrein.


SM, 09.03.2009, 13:35
Hmm ... ik weet niet hoe ik in Zagreb en in Belgrado, het lijkt me, de grote oprit naar de snelweg zijn de groene tafel waarop geschreven Zagreb, Novi Sad, Nis ,....


Tvrtko, 09.03.2009, 13:36
Ongebruikelijk - de Kroaten, die van toepassing zijn "met de lokale patriottische"-beginsel, en de locaties voor passagiers die reizen in de plaatselijke zijn "schuldige", net als de Serviërs zich schuldig maken als wegwijzers met vermelding van de locaties reizigersverkeer zo ver. Artikel is gewoon inconsequent. Kan niet schuldig, en elkaar. Wanneer u iemand wilt laten zien slecht - vindt u een "logische", "analogie" ... en wat ik weet. Invent "oorlog" op een dergelijk niveau lezer absurd om te denken "Mijn God, wat een wereld .." ... Ik geloof niet, maar het is mogelijk dat deze tekst op de achtergrond, iets dat het bewustzijn van de poging neplemenitog karakterisanja alle samenlevingen.


Zaharije Gligorijević, 09.03.2009, 14:27
De Heer is nog hetela te doen, en de saldi van de waarheid. , Die worden beschreven door de weg van Zagreb naar Belgrado is in principe juist. Toen de kwestie van de weg naar Zagreb BGD deze landen zijn niet juist, hoewel de auteur opzettelijk wilde gelijke dingen. Namelijk, hoe meer plaatsen in New BGD BGD, en er zijn bars die de weg naar Zagreb, Novi Sad, enz.. Ook op de snelweg naar aids, kunt u een groep van ten minste 20 N akojima schrijft Zagreb enz.. Aan de andere kant vind je enkel de grens als de auteur en verklaard.


Daniel - Banja Luka, 09.03.2009, 16:47
Kosovo is niet de staat lieve Oostenrijkers!


Nenad Parlic, 09.03.2009, 20:06
Ten eerste, Kosovo is niet nooit biloputokaza er net als zij niet (en ik vertrouw je en zal niet) voor Vojvodina of Styrian of lager Tirol in Oostenrijk, omdat ze geografisch gebied. Voor Nis Pristina is vol van richtlijnen en dat de Prokuplje praktijk zijn er geen geschreven of waar de weg naar Nis voor bevoegde waarschijnlijk weten waar de tijd en het zou schrijven. Sallu kant, Servië is een zeer arm en het ontbreken van duidelijke haar nieuwe wegwijzers en Meer meer nieuwe wegen. ten aanzien van Kroatië: Geen coment.


miljoen, uien, 11.03.2009, 10:29
Uiteraard de Heer leerde te liggen, ze hebben een probleem in Kroatië, Zagreb, als de noodzaak voor Servië, Belgrado nijedniog geen teken voor Sl Brod weten wie laat hem vragen. Uiteraard is dit een probleem en zavrsi waar de Heer mag niet, dan plaatst u de gelijke van Servië voor de oorlog moeten twee, want ik ben het rijden naar Belgrado en op elke uitgang-ingang aan de snelweg van Belgrado naar Zagreb Aids-code, zodat de oorlog blijft Evropejaca ligt.




terug naar tekst
Bij wegen zitten praten over wegen met 'n stuk asfalt in de maage.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Koude oorlog op de Balkan

Bericht door Pino » di 31 mar 2009, 16:27

die waren ze ten tijde van de oorlog vergeten weg te halen
Dat laatste is nog het gekste van het hele verhaal. Die verwijzingen naar plaatsen aan de andere kant van de grens stonden er vroeger wel. De tendens is omgekeerd aan die in een land als Polen, waar men dankzij de open grenzen van tegenwoordig inmiddels zover is om ook plaatsen aan de andere kant van de grens op de borden te zetten.

Slovenië en Macedonië worden in het artikel niet genoemd. Deze landen hebben zich eigenlijk zonder problemen kunnen afscheiden van Joegoslavië, dus ik kan me zo voorstellen dat de vijandelijkheid tegenover buitenlandse doelen daar niet zo groot is als die tussen de landen die betrokken zijn geweest bij de verschillende oorlogen. Verwijzen Slovenië en Macedonië beter naar plaatsen in de ex-Joegoslavische buurlanden? En verwijzen diezelfde buurlanden wél naar plaatsen in Slovenië en Macedonië?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Koude oorlog op de Balkan

Bericht door Rene » di 31 mar 2009, 16:55

@koenie: lees het zelfs eens door.
Dan snap je waarom het gebruik van zo'n 'vertaler' weinig zin heeft.
Van dat Koeterwaals dat zo'n programma produceert kun je nog steeds niks fatsoenlijks bakken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Koude oorlog op de Balkan

Bericht door Chris » di 31 mar 2009, 18:10

Ik vertaal dat soort dingen daarom ook meestal naar het Engels, daar klopt vaak meer van.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Koude oorlog op de Balkan

Bericht door Palance » di 31 mar 2009, 18:25

Pino schreef:Slovenië en Macedonië worden in het artikel niet genoemd. Deze landen hebben zich eigenlijk zonder problemen kunnen afscheiden van Joegoslavië, dus ik kan me zo voorstellen dat de vijandelijkheid tegenover buitenlandse doelen daar niet zo groot is als die tussen de landen die betrokken zijn geweest bij de verschillende oorlogen. Verwijzen Slovenië en Macedonië beter naar plaatsen in de ex-Joegoslavische buurlanden? En verwijzen diezelfde buurlanden wél naar plaatsen in Slovenië en Macedonië?
Tussen HR en SLO heb ik nooit rare grensdoelen gezien. Vanuit Zagreb is altijd naar Ljubljana verwezen en v.v. en dat is sinds de onafhankelijkheid niet anders zo geweest. Hetzelfde geldt voor Zagreb en Maribor. Ook vanuit Rijeka is altijd naar Ljubljana verwezen (en Triest (als Trst), maar dat heeft weel politieke redenen naar Joegoslavië altijd al Trieste in had willen lijven), en ik ken ook de verwijzingen van Pula naar Koper v.v.

Ook rondom kleinere grensovergangen wordt naar de 'overkant' verwezen. Het enige verschil met vroeger is soms de toevoeging van het ovaaltje HR of SLO (of I bij Trieste).

Van Macedonië kan ik weing zinnigs zeggen, daar ik daar maar 1 keer ben geweest - en wel in 1982. Op de foto's die ik tot nu toe heb gezien zie ik Skopje vanuit Servié, en Beograd en Pristina vanuit Macedonië, dus dat zit wel goed.

In Bosnië-Herzegovina is deze wegwijzerhaat overigens minder, al zou je dat juist daar niet zo verwachten. Ik heb in overwegende moslimgebieden (Tuzla e.o) verwijzingen naar Beograd gezien, en vanuit Republika Srpska naar Zagreb. Wat me in het zuidoosten wel opgevallen is, is dat ik daar geen enkele verwijzing naar Kroatië zag, maar ik trof er een paar jaar geleden nog wel een oud bord naar naar Dubrovnik. Daar ligt dus een goed voorbeeld van de Kroatische bestemming die is verwijderd. Ook van Kroatië naar Bosnië v.v. heb ik verdere doelen gezien (Banja Luka, Bihac, Mostar, Sarajevo in Kroatië en Zagreb, Dubrovnik en Split in Bosnië).

Toen ik in 1999 in Oost-Kroatië was, heb ik dus geen enkele verwijzing naar Servië zien staan, alleen naar kleinere Kroatische grensplaatjes, terwijl je al vanaf Osijek je weg kon vinden naar Pécs in Hongarije.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Koude oorlog op de Balkan

Bericht door Vinny » di 31 mar 2009, 21:13

Palance schreef:Tsja, het is een uiting van nationalistische politiek door expres geen doelen in het volgende 'vijandenland' aan te geven. Dat soort dingen liggen heel gevoelig, net als de Belgische tweetaligheid. Met een beetje kaart kom je er uiteraard wel, maar bewegwijzering is bedoeld voor de ter plekke onbekenden, het doorgaand verkeer dus dat aan die hele oorlog geen boodschap heeft of wil hebben.
Het is natuurlijk wel leuk om het over 'doorgaand verkeer' te hebben, maar als het er al is, is het mogelijk niet eens legaal, dan wel een enorm avontuur (omdat je je in politiek sensitief gebied begeeft).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Koude oorlog op de Balkan

Bericht door Palance » vr 03 apr 2009, 8:51

Wel dát valt op de Balkan best wel mee. Je kunt met een Kroatisch kenteken rustig door Srpska of Servië rijden, en anders om met een Servisch kenteken rustig door Kroatië. Doorgaand verkeer is er genoeg, alleen zijn niet alle grensoverschrijdingen legaal, nee :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Koude oorlog op de Balkan

Bericht door duikgek89 » vr 03 apr 2009, 12:52

Niet legaal in de zin van er zijn op een aantal wegen geen grensposten maar je kunt toch de grens over, ookal mag dat daar dan niet? Of niet legaal in de zin van je mag vanuit het ene land compleet het andere land niet in?

En je merkt bijvoorbeeld in Zagreb met een Servisch kenteken, of in Belgrado met een Kroatisch kenteken niet dat ze je vaker aanhouden of iets dergelijks?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Koude oorlog op de Balkan

Bericht door Palance » vr 03 apr 2009, 13:41

Ik heb nooit in Zagreb in een wagen met Servisch kenteken gereden :) Voor zover ik de verhalen ken niet, ik weet bv. wel dat er elk weekend veel inwoners van Oost-Kroatië gaan stappen in Belgrado omdat het zo goedkoop is en er veel te belven valt. Dat gebeurt dan ook met Kroatische kentekens. Ik neem aan dat dat wel goed zal gaan. In Bosnië-Herzegovina heb ik zelf weinig gezien van extra staandehoudingen van Kroaten/Serviërs (ik reed zelf in een wagen met Bosnisch kenteken en ben slechts 1 keer staandegehouden voor een controle).

Inwoners van de vml-Joegoslavische republieken kunnen gewoon elkaars land bezoeken, de visumplichten zijn grotendeels afgeschaft (behalve voor Slovenië, dat hanteert als Schengenstaat wel visabeperkingen voor die landen, behalve Kroatië). Alleen met Kosovo kan het nog wel eens lastig zijn om Servië in te komen als je het land via een ander buurland bent binnengereden. Er zullen altijd mogelijkheden zijn om het illegaal te doen, per voet, ik denk toch wel dat de meeste overgangen die je per auto zou kunnen doen maar waar geen grenscontrole is zijn dichtgetimmerd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie