De mooiste bewegwijzering van Europa!

Moderator: Moderatoren

Wat is volgens jou de mooiste bewegwijzering van Europa?

Duitsland
70
44%
Frankrijk
27
17%
Griekenland
1
1%
Groot-Brittanië
1
1%
Italië
3
2%
Nederland
29
18%
Oostenrijk
1
1%
Polen
2
1%
Scandinavië
2
1%
Slovenië
2
1%
Slowakije
2
1%
Spanje
4
3%
Tsjechië
1
1%
Zwitserland
10
6%
Overig <<Schrijf in een reactie welke je dan de mooiste vindt.>>
4
3%
 
Totaal aantal stemmen: 159

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door duikgek89 » wo 30 sep 2009, 1:44

Wimpie24 schreef:Ja, ik kan me zelfs niet meer herinneren uit welk land ik die foto nu weer heb uitgepikt. :rofl2:
Zo te zien in Kroatië op Istrië. De betreffende weg is volgens mij een deel van de Y van Istrië of hoe dat dan ook heten mag.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Wimpie24 » wo 30 sep 2009, 20:28

Ik dacht dat ik de foto uit het Hongaars topic had geplukt maar je hebt gelijk, het is Kroatië.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Faatjefaatje
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 9:45
Locatie: Delft

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Faatjefaatje » za 07 nov 2009, 17:00

Wimpie24 schreef:Ja, ik kan me zelfs niet meer herinneren uit welk land ik die foto nu weer heb uitgepikt. :rofl2:
Wel vind ik het enorm interessant dat veel landen uit Ex-Joegoslavië (die bij de EU zijn), SNV gebruiken als lettertype. SNV was 15 jaar geleden nog sterven na dood maar het lettertype maakt een hele nieuwe wedergeboorte mee. :D
volgens mij kroatie
130 km/u, leuk... en schoon?

Snelweg4461
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: di 20 apr 2010, 19:29

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Snelweg4461 » di 20 apr 2010, 19:33

Waarom staat denemarken er niet bij, inplaats van scandinavie ? Het is de mooiste/beste bewegwijzering vind ik..
Ik vindt groene borden mooier dan blauwe borden passen bij snelwegen, de afslag borden zijn blauw gemaakt maar de bewegwijzering waar het heen gaat in denemarken is groen

Afbeelding

En er staat waneer de volgende afslag is, en de afslag daarna..
Afbeelding

De V staat voor vest (west) De N voor nord (noord) de S van syd (zuid) en de voor ø voor øst (oost)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Snelweg4461 op wo 21 apr 2010, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Willem » di 20 apr 2010, 20:00

Denen begrijpen goed dat bewegwijzeren de kunst van het weglaten is: je zult in dat land niet zo snel een wegwijzer met 15 bestemmingen aantreffen.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Frits » di 20 apr 2010, 20:12

Ik vind de Deense bewegwijzering erg goed. Vooral de manier waarop men daar snelwegen via de borden met drie rijstroken uit elkaar laat lopen (met een verticale streep in het midden) bevalt me goed.
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Pino » di 20 apr 2010, 20:14

Willem schreef:Denen begrijpen goed dat bewegwijzeren de kunst van het weglaten is: je zult in dat land niet zo snel een wegwijzer met 15 bestemmingen aantreffen
Dat is ook relatief makkelijk in Denemarken. Het is een dunbevolkt land, met ook geen enorm fijnmazig netwerk dat het zou rechtvaardigen om veel doelen aan te geven. Daardoor kan zelfs in en om Kopenhagen de bewegwijzering vrij simpel blijven. Als bewegwijzeren de kunst van het weglaten is, dan hoef je in Denemarken net wat minder moeite te doen met weglaten.

Maar goed, er zijn veel landen die hun dunbevolkte gebieden een heel stuk slechter bewegwijzeren dan Denemarken dat doet.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door mhkamp » di 20 apr 2010, 20:59

Snelweg4461 schreef:waarom staat Denemarken er niet bij, in plaats van Scandinavië? Het is de mooiste/beste bewegwijzering vind ik..
Denemarken is Scandinavië.
Snelweg4461 schreef:En er staat waneer de volgende afslag is, en de afslag daarna..
Persoonlijk vindt ik dit ook wel een pluspunt. In Tsjechië wordt dat meende ik ook weergegeven.
Snelweg4461 schreef:De V staat voor vest (west) De N voor nord (noord) de S van syd (zuid) en de voor ø voor øst (oost)
Ik denk dat je daar snel uit bent als je daar rijd ;)
~~
ik schreef:Ik ben er te kort geweest (Denemarken, Spanje, België) of ben er helemaal niet geweest om er een goed oordeel over te geven.
In februari er 2x geweest. Mijn mening:
An sich duidelijk. Borden ogen rustig, alleen het nadeel is dat men een 6-hoekig iets voor de afritnummering aangeven. Daarnaast vind ik dat men een verkeerd beeld geeft mbt. het aangeven van rustplaatsen. Zie hieronder een voorbeeld:
Afbeelding
1. Het bovenste bord doet vermoeden dat je een gewoon rustplaats tegenkomt. M.i had daar wel een tankstationsymbool in gemogen. Wanneer het een echte rustplaats is voldoet dit wel.
2. Op het middelste bord geeft men aan wat er aan te bieden is. Zowel als bijrijder als chauffeur lette ik hier niet eens op.

Dit mag wel veranderd worden.
~~

Tsjechische bewegwijzering:
Afrit 42. Afritnummering gebaseerd op kilometerring:
Afbeelding

Afrit 25:
Afbeelding

Het (voorlopige) einddoel (Hradek Králové) en de eerstvolgende afrit:
Afbeelding

Als ik DK met CZ moet gaan vergelijken, vindt ik CZ beter, alleen dan weer die kapitalen....
Laatst gewijzigd door mhkamp op do 22 apr 2010, 19:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Frits » di 20 apr 2010, 21:16

mhkamp schreef:Afrit 42. Afritnummering gebaseerd op kilometerring:
Het voordeel daarvan is, dat als je nieuwe afritten gaat tussenvoegen je niet met de afritnummering in de knoei komt.
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Pino » di 20 apr 2010, 21:19

Denemarken wint het bij mij ruim van Tsjechië. Niet alleen door de kapitalen, maar ook door de indeling van het vorkbord in Tsjechië. Het wit-op-blauw-op-groen van het Tsjechische vorkbord staat me niet aan, en sowieso is er verrekt weinig toegevoegde waarde om informatie op een vorkbord te brengen die je zo makkelijk op een simpel regelbord had kunnen brengen. Zoals ze in Denemarken doen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Via » wo 21 apr 2010, 10:05

Denemarken heeft wel erg goed leesbare wegwijzers zeg! Zou zelfs een voorbeeld voor Nederland zijn als je het mij vraagt. :)

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Ties » wo 21 apr 2010, 13:47

mhkamp schreef:
Snelweg4461 schreef:Waarom staat Denemarken er niet bij, in plaats van Scandinavië? Het is de mooiste/beste bewegwijzering vind ik..
Denemarken is Scandinavië.
Ja, maar als je op Denemarken wil stemmen, moet je dus eigenlijk ook op Noorwegen, Zweden, Finland en IJsland stemmen.

Bij mij staat Denemarken overigens erg hoog. Duitsland doet het ook erg goed, en Nederland was steengoed.

Snelweg4461
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: di 20 apr 2010, 19:29

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Snelweg4461 » wo 21 apr 2010, 14:35

1. Het bovenste bord doet vermoeden dat je een gewoon rustplaats tegenkomt. M.i had daar wel een tankstationsymbool in gemogen. Wanneer het een echte rustplaats is voldoet dit wel.
2. Op het middelste bord geeft men aan wat er aan te bieden is. Zowel als bijrijder als chauffeur lette ik hier niet eens op.
3. Het onderste bord de afstand. Daar lette ik dus wel weer op.

Dit mag wel veranderd worden.
~~
Dat weet ik, die blauwe borden vind ik niet zo mooi maar wel die groene, en ik kan herrineren in Denemarken dat er bij die rustplaats symbool ook een tankstation symbool ergens had gezien.

Als ik DK met CZ moet gaan vergelijken, vindt ik CZ beter, alleen dan weer die kapitalen....
Ach, ieder zijn eigen mening

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door N342 » do 22 apr 2010, 19:19

Willem schreef:Denen begrijpen goed dat bewegwijzeren de kunst van het weglaten is: je zult in dat land niet zo snel een wegwijzer met 15 bestemmingen aantreffen.
Ze begrijpen de kunst van het weglaten alleen als het om bestemmingen gaat. Bij wegnummers wordt het opeens een totaal ander verhaal. De Denen zijn wereldkampioen indirecte wegnummers vermelden. Elk wegnummer dat maar enigszins in de buurt van een aansluiting komt wordt op het HWN meteen aangegeven.
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Snelwegenkenner » za 24 apr 2010, 17:06

Dat vind ik dan ook meteen een nadeel van dat systeem. Het komt onduidelijk over. In Zweden hebben ze daar ook een handje van...

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door MA60 » za 08 mei 2010, 16:18

Zonder meer Frankrijk op de voet gevolgd door Nederland. Het franse systeem met de verschillende panelen in ALISA, de verschillende kleuren daar ben ik wel voorstander van. Bovendien goed aangeduide doelen en rustgevende pijlen. Duitsland vind ik wat saai ogen, totaal onterecht dat dit als mooiste bewegwijzering van Europa wordt aangeduid. De slechtste bewegwijzering is voor mij zonder meer te vinden in Vlaanderen. Eigenwijze verouderde stijl en borden en constructies vervaardigd van verkeersonveilige materialen. Totaal voorbijgestreefde lichtbakken. Architecturaal 0,000. Wallonië doet een goede inhaalbeweging met de Franse stijl te kopiëren. Een bijzonder geslaagde keuze van het Waalse gewest.

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door MA60 » za 08 mei 2010, 16:18

Groot-Brittanië is ook een geval apart maar ook daar is men met de nieuwe lamellentechniek op de goede weg.
Laatst gewijzigd door MA60 op za 08 mei 2010, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Wimpie24 » za 08 mei 2010, 20:37

MA60 schreef:De slechtste bewegwijzering is voor mij zonder meer te vinden in Vlaanderen. Eigenwijze verouderde stijl en borden en constructies vervaardigd van verkeersonveilige materialen. Totaal voorbijgestreefde lichtbakken. Architecturaal 0,000. Wallonië doet een goede inhaalbeweging met de Franse stijl te kopiëren. Een bijzonder geslaagde keuze van het Waalse gewest.
Bij mijn weten gaat dit topic over de beste bewegwijzering van Europa en waarom jij die persoonlijk zo goed vindt en niet over de slechtste bewegwijzering...
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Snelwegfreak » za 08 mei 2010, 20:42

MA60 schreef:Groot-Brittanië is ook een geval apart maar ook daar is men met de nieuwe lamellentechniek op de goede weg.
Wat heb jij met die lamellen? Elk bericht van jou gaat over hoe goed ze wel niet zijn! :lol: ;)
Maar wat ik nu precies wilde zeggen, mooie bewegwijzering gaat natuurlijk niet om de manier waarop het is opgebouwd. Aluminium of staal, dat is constructie, geen ontwerp. Daarbij komt nog dat het ontwerp in Vlaanderen niet eigenwijs is, dat was ooit hét Belgische ontwerp. Wat Wallonië doet is hiervan afwijken.

Tot zover de zoveelste Vl <> W discussie...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Vinny » za 08 mei 2010, 20:52

Maar wat ik nu precies wilde zeggen, mooie bewegwijzering gaat natuurlijk niet om de manier waarop het is opgebouwd. Aluminium of staal, dat is constructie, geen ontwerp.
Als dat voor iemand nou het criterium is om het mooi te vinden...

Over smaak valt (niet) te twisten ;)

Als het gaat om echt móóie bewegwijzering, dan stem ik op de betonnen Michelin-wegwijzers in Frankrijk. Die roepen ook een fijn vakantiegevoel in mij op :)
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pete
stadsweg
Berichten: 314
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Pete » zo 09 mei 2010, 3:13

Nou Vinny, ik denk dat volgende site je dan zéker zal interesseren (als je hem nog niet kent, natuurlijk)... :
http://panneauxenbeton.perso.sfr.fr.

;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 mei 2010, 3:29

Snelweg4461 schreef:Waarom staat denemarken er niet bij, inplaats van scandinavie ? Het is de mooiste/beste bewegwijzering vind ik..
Ik vindt groene borden mooier dan blauwe borden passen bij snelwegen, de afslag borden zijn blauw gemaakt maar de bewegwijzering waar het heen gaat in denemarken is groen
Het is niet voor niets zo dat de bewegwijzering voor autosnelwegen in de meeste landen wit-op-blauw is: dat geeft het beste contrast en is dus beter leesbaar. Niet geheel onbelangrijk. Dus dat sommigen groen mooier vinden is leuk, maar of het wenselijk is voor autosnelwegbewegwijzering?
mhkamp schreef:
Snelweg4461 schreef:waarom staat Denemarken er niet bij, in plaats van Scandinavië? Het is de mooiste/beste bewegwijzering vind ik..
Denemarken is Scandinavië.
In de ruime definitie van Scandinavië wel ja. Maar het hangt er maar af welke definitie je hanteert. De culturele definitie, ja, dan horen naast Zweden en Noorwegen ook Denemarken en IJsland er bij, en Finland, ondanks dat de taal daar in grote delen van het land sterk afwijkt. Geografisch gezien is Scandinavië echter alleen het schiereiland waar Noorwegen en Zweden op liggen; Denemarken zit immers voor het grootste deel (Jutland) duidelijk aan West-Europa vast en zou je ook kunnen beschouwen als een overgangsgebied naar Scandinavië. Qua taal en cultuur hoort het er bij, geografisch niet.
Vinny schreef:Als het gaat om echt móóie bewegwijzering, dan stem ik op de betonnen Michelin-wegwijzers in Frankrijk.
Die zijn natuurlijk schitterend!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Vinny » zo 09 mei 2010, 10:11

In de ruime definitie van Scandinavië wel ja. Maar het hangt er maar af welke definitie je hanteert. De culturele definitie, ja, dan horen naast Zweden en Noorwegen ook Denemarken en IJsland er bij, en Finland, ondanks dat de taal daar in grote delen van het land sterk afwijkt. Geografisch gezien is Scandinavië echter alleen het schiereiland waar Noorwegen en Zweden op liggen; Denemarken zit immers voor het grootste deel (Jutland) duidelijk aan West-Europa vast en zou je ook kunnen beschouwen als een overgangsgebied naar Scandinavië. Qua taal en cultuur hoort het er bij, geografisch ni
Bewegwijzeringstechnisch gezien zijn er in Scandinavië de nodige overeenkomsten, zoals het primair vermelden van E nummers op bewegwijzering. Dat is verder in Europa alleen in België het geval. Verder vind ik dat de bewegwijzering tussen Denemarken, Zweden en Noorwegen toch zo verschillend dat je het niet op één hoop kan gooien, denk ik.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Willem » zo 09 mei 2010, 15:16

Vinny schreef:Als het gaat om echt móóie bewegwijzering, dan stem ik op de betonnen Michelin-wegwijzers in Frankrijk.
Die zijn natuurlijk schitterend![/quote]

Inderdaad, alleen zijn die dingen wat lastig te wijzigen als er iets veranderd is.

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door MA60 » zo 09 mei 2010, 19:24

Snelwegfreak schreef:
MA60 schreef: Wat heb jij met die lamellen? Elk bericht van jou gaat over hoe goed ze wel niet zijn! :lol: ;)
Maar wat ik nu precies wilde zeggen, mooie bewegwijzering gaat natuurlijk niet om de manier waarop het is opgebouwd
Daar gaat het nu eenmaal wel over. Waarom denk je dat in Frankrijk bijvoorbeeld wegarchitecten worden ingeschakeld bij de bouw van nieuwe wegen en bewegwijzering. Lamellen hebben het voorbeeld dat ze vorst en dauwvrij zijn en dat de stevigheid van de borden toeneemt. Een bedrijf als AGMI heeft jarenlang research gedaan naar de Franse lamellentechniek en kwam tot de conclusie dat deze beter, steviger en esthetisch mooier is dan traditionele bewegwijzeringsborden.

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door MA60 » zo 09 mei 2010, 19:30

Wimpie24 schreef: Bij mijn weten gaat dit topic over de beste bewegwijzering van Europa en waarom jij die persoonlijk zo goed vindt en niet over de slechtste bewegwijzering...
Je kan slecht tegen kritiek. Is het niet?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Snelwegfreak » zo 09 mei 2010, 21:55

^^
Dit was geen kritiek op hem, jouw bericht hoorde qua inhoud niet echt in dit topic ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 mei 2010, 0:26

MA60 schreef:
Wimpie24 schreef: Bij mijn weten gaat dit topic over de beste bewegwijzering van Europa en waarom jij die persoonlijk zo goed vindt en niet over de slechtste bewegwijzering...
Je kan slecht tegen kritiek. Is het niet?
Moderator Coen Tunnel: Graag on topic blijven en géén persoonlijke aanvallen! Het gaat hier inderdaad over de mooiste bewegwijzering. Het is niet de bedoeling dat we hier andere bewegwijzering bekritiseren, daar hebben we al een andere topic voor. Voor persoonlijke opmerkingen kun je de pb-functie gebruiken, die is er niet voor niets. Ga geen onenigheden op het forum uitvechten.

Andries

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door nederland24 » ma 17 mei 2010, 22:19

Ik kan alleen maar spreken als passagier, maar toch. Naar mijn mening hebben Nederland, Duitsland en Zwitserland de beste bewegwijzering. Duidelijk, leesbaar en doeltreffend.

Groot-Brittannie en Oostenrijk hebben zeer rommelige bewegwijzering. Veel verschillende lettertypes en veel kleuren.

Italie, Belgie en Polen hebben opzich duidelijke bewegwijzering alleen missen ze sommige kleine dingetjes. In Italie zijn dat vooral de kleine wegnummers. In Polen gebruiken ze vooral een te klein lettertype. Voor de rest is het behoorlijk duidelijk. In Belgie zijn vooral de vorkborden mijn favoriet. In plaats van de volgende afslag de control-city op de borden.

Zwitserland vind ik veel lijken op het oude Nederlandse systeem. Vooral het doelengebruik en het kleurgebruik zijn zeer duidelijk. Ook ogen de borden heel erg rustig. Het enige slechte vind ik de portalen, die kunnen op sommige punten wel verbetert worden.
Duitsland is ook heel erg goed. De borden zijn zeer duidelijk. In alle opzichten. Duitsland heeft alleen twee kleine nadeeltjes. Op vorkborden zetten ze alleen de volgende afslag neer, wat Nederland helaas ook doet en het engschrift is niet duidelijk. Mogen ze gelijk van mij afstappen.
Dan Nederland, lijkt tegenwoordig heel erg op Duitsland, alleen ogen de pijlen beter. Ook het kleurgebruik voor de wegnummers vind ik prettig. Qua systeem zitten Nederland en Duitsland op zeldzame hoogte, maar ik ben Nederlander dus kies ik Nederland. Een klein beetje calvinisme is niet zo erg. :puh2:

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door paolie » di 18 mei 2010, 9:51

^^ Zou een klein beetje katholicisme, of desnoods een beetje atheïsme dan wel erg zijn ;)

Plaats reactie