De mooiste bewegwijzering van Europa!

Moderator: Moderatoren

Wat is volgens jou de mooiste bewegwijzering van Europa?

Duitsland
70
44%
Frankrijk
27
17%
Griekenland
1
1%
Groot-Brittanië
1
1%
Italië
3
2%
Nederland
29
18%
Oostenrijk
1
1%
Polen
2
1%
Scandinavië
2
1%
Slovenië
2
1%
Slowakije
2
1%
Spanje
4
3%
Tsjechië
1
1%
Zwitserland
10
6%
Overig <<Schrijf in een reactie welke je dan de mooiste vindt.>>
4
3%
 
Totaal aantal stemmen: 159

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Rene » zo 30 aug 2015, 15:39

Chris schreef:* op veel plekken nauwelijks enig uitzicht op de omgeving
Dat was dan ook een belangrijk element om de moderne na-oorlogse autobahn "anders" te laten zijn in de beleving dan een RAB. Immers op een RAB moest volgens het hakenkruizenregime het landschap van de Heimat optimaal worden beleefd.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Via » zo 30 aug 2015, 15:50

^^
Amen. Blijkbaar ben ik dus niet de enige die Duitsland enorm overgewaardeerd vind op wegengebied.

Oh, en dat onbeperkt hardrijden is er op veel plaatsen toch wel af inmiddels...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Coen Tunnel » zo 30 aug 2015, 16:02

^^ Valt wel mee, 50/50 ongeveer.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Mandelsoft » zo 30 aug 2015, 17:39

De Duitse bewegwijzering is een van de beste aspecten van Duitse wegen. Qua wegontwerp vind ik Nederland en de UK interessanter. Een Nederlands klaverblad is vaker veel groter uitgevoerd dan een Duitse; in de UK komen ze nauwelijks voor en heb je vrij veel ster- en turbineknooppunten (maar dan ook weer verkeerspleinen).
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Vinny » zo 30 aug 2015, 17:41

Ik snap trouwens niet wat dat te maken heeft met de beleving van de bewegwijzering. Oh er zijn veel baustelles, nou dan is de bewegwijzering slecht hoor...

In de basis is de bewegwijzering in Duitsland wel goed, je zal niet snel verdwalen op het snelwegennet. De informatie die je als automobilist nodig hebt wordt keurig netjes gepresenteerd in een net letterype en bovendien is de uitvoering tamelijk consistent. De keuze voor de te bewegwijzeren doelen is ook over het algemeen zoals je dat zou mogen verwachten.

Er zijn ook dingen die mij echt tegenstaan: overvolle vorkborden, lastig te interpreteren portaalborden, kleurenkermis (wanneer OWN en autosnelwegbewegwijzering op knooppunten door elkaar heen worden gebruikt) en soms de merkwaardige manier waarop er met wegnummering wordt omgegaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Robbert297 » zo 30 aug 2015, 18:23

Vinny schreef:Ik snap trouwens niet wat dat te maken heeft met de beleving van de bewegwijzering. Oh er zijn veel baustelles, nou dan is de bewegwijzering slecht hoor...
Precies dit. Erg raar.
Слава Україні

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door duikgek89 » zo 30 aug 2015, 18:29

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Vinny » zo 30 aug 2015, 19:44

Het is wel de boel omdraaien. Goede (mooie, duidelijke) wegwijzers maken de rijervaring in een bepaald land ontegenzeggelijk beter, maar dat wil niet zeggen dat een land waar de rijervaring plezierig is ook mooie wegwijzers heeft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Pino » zo 30 aug 2015, 21:15

Duitsland heeft een systeem dat de weggebruiker snel oppikt en dat consistent wordt toegepast. Weggebruikers vinden op de borden in het algemeen snel wat ze nodig hebben en weten welke informatie ze waar kunnen verwachten. Dat die informatie dan vaker dan nodig in Engschrift op de borden staat en dat een fenomeen als het afritnummer maar matig bewegwijzerd staat, blijkt van secundair belang. Dit wordt kennelijk als voordeliger ervaren dan Frankrijk, dat diezelfde informatie ook bewegwijzert (en méér en misschien wel mooier), maar waar door de hoge informatiedichtheid de bewegwijzering voor de buitenlandse bezoeker als onvoorspelbaarder wordt ervaren.

Duitsland heeft ook veel historisch opgebouwd krediet. Het land is altijd een redelijke voorloper geweest, met veel elementen in de bewegwijzering die zo sterk gewaardeerd werden dat andere Europese landen ze uiteindelijk ook overnamen. De wet van de remmende voorsprong doet kennelijk weinig af aan de instinctieve voorkeur van velen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door duikgek89 » zo 30 aug 2015, 22:04

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Palance » zo 30 aug 2015, 22:31

Vinny schreef:Ik snap trouwens niet wat dat te maken heeft met de beleving van de bewegwijzering. Oh er zijn veel baustelles, nou dan is de bewegwijzering slecht hoor...
Ik vind de manier van bewegwijzering bij Baustelles juist heel goed :top:

Afbeelding

Zo kun je van iets negatiefs toch iets positiefs maken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Vinny » zo 30 aug 2015, 23:06

Pino schreef:Dit wordt kennelijk als voordeliger ervaren dan Frankrijk, dat diezelfde informatie ook bewegwijzert (en méér en misschien wel mooier), maar waar door de hoge informatiedichtheid de bewegwijzering voor de buitenlandse bezoeker als onvoorspelbaarder wordt ervaren.
De Nederlander baseert zijn beoordeling van Frankrijk wellicht op de wegwijzers die hij rondom Lille en andere grote steden tegenkomt. Het probleem in Frankrijk is een beetje dat ze de mist in gaan op kritieke beslissingspunten. Daar mankeert bij regelmaat nog eens wat of hangen volstrekt verouderde borden. Als men in Frankrijk consistent de eigen richtlijnen volgt dan is op autosnelwegen de bewegwijzering wel degelijk goed genoeg. Op het OWN vind ik dat Frankrijk het wint van Duitsland. Er zijn meer wegen genummerd, de interregionale bestemmingen maken het navigeren makkelijker en de bewegwijzering is verder gewoon adequaat te noemen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Pino » ma 31 aug 2015, 9:06

Bewegwijzering op plaatsen waar je (daadwerkelijk of bijna) fout rijdt laat waarschijnlijk meer indruk achter dan de bewegwijzering op een route waar je vooral rechtdoor reed en alles goed ging. Al was die laatste nog zo prettig, met logische rechtdoordoelen en een fijn routebevestigingsbord na iedere belangrijkere splitsing. De borden bij Lille spelen mogelijk niet echt meer een grote rol doordat verkeer tegenwoordig buitenom gaat, maar Parijs is ook niet echt een feestje. De Telegraaf had in de jaren '90 jaarlijks een zomervakantiebijlage waarin met foto's van de belangrijkste borden de route langs Parijs werd uitgelegd. Dat zegt wel wat. De borden daar, standaard uitgerust met iets van vier plaatsen in de Banlieue naast de doorgaande doelen, staan er in vergelijking met die op ringwegen van andere Europese miljoenensteden gewoon slecht op.

Op het OWN speelt dat op een wat andere manier. Je rijdt er toch meestal puur op doelen (wegnummers zijn er wel, maar die komen bijvoorbeeld op voorwegwijzers vaak maar heel matig terug). Als je dan weet dat je bij provinciestad X moet afslaan, zit je zwaar om je heen te kijken welk doel aan die kruisende weg zou kunnen zijn toegekend en waar tussen de tien bewegwijzerde doelen per kruising dat dan zou kunnen staan. De groene doelen kunnen dan helpen, maar dan moet je wel over een groene route rijden. Wie een dagtripje maakt van een Frans vakantieadres of wie zich verplaatst tussen snelweg en vakantieadres koopt daar meestal niets voor. Mede daarom zijn er denk ik nog best wel wat Nederlanders die die heel groene kleur voor interregionale bewegwijzering niet werkelijk oppakken.

Dan is het Duitse OWN, met vaak maar één of twee rechtdoordoelen, misschien wel makkelijker te navigeren. Over het feit dat je op het Duitse OWN maar relatief weinig assistentie krijgt van wegnummers (niet alleen in verhouding tot Frankrijk) stap je dan wat makkelijker heen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Coen Tunnel » ma 31 aug 2015, 11:27

Pino schreef:Bewegwijzering op plaatsen waar je (daadwerkelijk of bijna) fout rijdt laat waarschijnlijk meer indruk achter dan de bewegwijzering op een route waar je vooral rechtdoor reed en alles goed ging. Al was die laatste nog zo prettig, met logische rechtdoordoelen en een fijn routebevestigingsbord na iedere belangrijkere splitsing. De borden bij Lille spelen mogelijk niet echt meer een grote rol doordat verkeer tegenwoordig buitenom gaat,
Mijn indruk is dat op de E17 het meeste verkeer nog steeds rechtdoor rijdt en over de A22 en N356 door Lille rijdt.
maar Parijs is ook niet echt een feestje. De Telegraaf had in de jaren '90 jaarlijks een zomervakantiebijlage waarin met foto's van de belangrijkste borden de route langs Parijs werd uitgelegd. Dat zegt wel wat. De borden daar, standaard uitgerust met iets van vier plaatsen in de Banlieue naast de doorgaande doelen, staan er in vergelijking met die op ringwegen van andere Europese miljoenensteden gewoon slecht op.
In principe kun je vanuit het noorden gewoon Lyon, Bordeaux of Nantes aanhouden, die staan goed aangegeven en worden gecontinueerd.
Vinny schreef:De Nederlander baseert zijn beoordeling van Frankrijk wellicht op de wegwijzers die hij rondom Lille en andere grote steden tegenkomt. Het probleem in Frankrijk is een beetje dat ze de mist in gaan op kritieke beslissingspunten. Daar mankeert bij regelmaat nog eens wat of hangen volstrekt verouderde borden. Als men in Frankrijk consistent de eigen richtlijnen volgt dan is op autosnelwegen de bewegwijzering wel degelijk goed genoeg.
Juist op de kritieke beslissingspunten moet het goed en duidelijk zijn. Dat is in Frankrijk vaak mwa-mwa. Kruisende N- en D-nummers en soms zelfs E-nummers ontbreken bovendien ook op de snelweg.
Op het OWN vind ik dat Frankrijk het wint van Duitsland. Er zijn meer wegen genummerd, de interregionale bestemmingen maken het navigeren makkelijker en de bewegwijzering is verder gewoon adequaat te noemen.
Ben ik niet met je eens. De Duitse bewegwijzering vind ik esthetisch mooier, het lettertype is beter leesbaar dan het kapitaalschrift dat de Fransen gebruiken, de zwart-op-gele borden zijn ook beter leesbaar dan de zwart-op-witte Franse borden en de doelenkeuze is doorgaans logisch, ook op de Landesstraßen en Kreisstraßen kom je gewoon interlokale en regionale doelen tegen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door duikgek89 » ma 31 aug 2015, 11:56

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Pino » ma 31 aug 2015, 12:27

Coen Tunnel schreef:Mijn indruk is dat op de E17 het meeste verkeer nog steeds rechtdoor rijdt en over de A22 en N356 door Lille rijdt.
Dat de intensiteiten op de route buitenom lager zijn dan op de wegen door de stad heen wil natuurlijk niet zeggen dat ook de meerderheid van het doorgaande verkeer door de stad rijdt. Wat doet de navigatie eigenlijk? Stuur de TomTom je om de stad heen of door de stad?
In principe kun je vanuit het noorden gewoon Lyon, Bordeaux of Nantes aanhouden, die staan goed aangegeven en worden gecontinueerd.
Zeker. Maar hun zichtbaarheid op de borden is niet super, wanneer als gevolg van de ladingen lokale doelen men dan maar terug moet vallen op Nantes-Bordeaux als combinatiedoel en het vierletterige doel Lyon ook een beetje ondergesneeuwd raakt. Wat nog een secundaire rol speelt, is dat je een plaats als Lyon kunt aanhouden, maar dan maar moet gokken hoe je precies wordt gestuurd. Als je zelf liever A86-A3-BP-A6 neemt naar Lyon dan de bewegwijzerde route via A104-A5-A16-A6 ben je enigszins in de aap gelogeerd. Maar waarschijnlijk is dat laatste meer een luxeprobleem voor wegennerds.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Coen Tunnel » ma 31 aug 2015, 12:45

Pino schreef:
Coen Tunnel schreef:Mijn indruk is dat op de E17 het meeste verkeer nog steeds rechtdoor rijdt en over de A22 en N356 door Lille rijdt.
Dat de intensiteiten op de route buitenom lager zijn dan op de wegen door de stad heen wil natuurlijk niet zeggen dat ook de meerderheid van het doorgaande verkeer door de stad rijdt. Wat doet de navigatie eigenlijk? Stuur de TomTom je om de stad heen of door de stad?
Die stuurt je door de stad, net als Google Maps. De meeste vakantiegangers zie ik ook altijd rechtdoor rijden op de E17. Op drukke vakantiedagen vind je op de route A22-N356 ook genoeg Nederlanders.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door SnarfFlevoland » ma 31 aug 2015, 13:01

Palance schreef:Ik vind de manier van bewegwijzering bij Baustelles juist heel goed [...] Zo kun je van iets negatiefs toch iets positiefs maken.
Tja, Duitsland kan bij wegwerkzaamheden op het OWN wel eens te enthousiast worden met bewegwijzering en laat de onbekende automobilist zomaar even 30 km omrijden, terwijl er ook een alternatieven voor 3 en 13 km omweg bestaan die (sla je eigenwijs eerder af) ook worden aangegeven!
duikgek89 schreef:Ik denk zo dat Zwitserland mijn voorkeur heeft.
Jap, is ook mijn favoriet, alhoewel ik met Duitsland ook dik tevreden ben. Eigenlijk een gedeelde eerste plaats voor mij, alhoewel in Duitsland soms lokale doelen niet altijd even fijn worden weergegeven. Nederland vind ik qua duidelijkheid ook goed, maar qua uiterlijk (het oog wil ook wat) laat het de wensen over. Vooral Old-School vond ik lelijk, alhoewel het wel erg helder en duidelijk was. NBA vind ik weer wat mooier, maar in de praktijk wel onduidelijker en soms wat rommeliger. Al met al was Nederland met Old-School beter bediend, ook al vond ik het uiterlijk niks...

Voor de rest vond ik tot nu toe nog nergens de bewegwijzering in Europa waar ik zelf heb gereden dramatisch slecht. België vind ik oerlelijk, maar is opzich nog wel redelijk functioneel. Oostenrijk vind ik qua ontwerp zeker niet verkeerd, maar de uitvoering is rommelig, alhoewel ik er wel altijd erg goed de weg kan vinden dankzij veel doelen. Luxemburg prima, maar niks bijzonders. Frankrijk kan ik zeker bekoren, maar behoort niet tot m'n topfavorieten. Polen en Slowakije prima, Tsjechië op het OWN soms wat ondermaats in doelenkeuze, Italië per regio erg verschillend. Van erg netjes (Zuid-Tirol) tot enorme troep.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Pino » ma 31 aug 2015, 14:14

SnarfFlevoland schreef:Nederland vind ik qua duidelijkheid ook goed, maar qua uiterlijk (het oog wil ook wat) laat het de wensen over. Vooral Old-School vond ik lelijk, alhoewel het wel erg helder en duidelijk was. NBA vind ik weer wat mooier, maar in de praktijk wel onduidelijker en soms wat rommeliger. Al met al was Nederland met Old-School beter bediend, ook al vond ik het uiterlijk niks...
Die helderheid en duidelijkheid van Old-School ben ik op een gegeven moment wel gaan waarderen, hoor. Als tiener genoot ik wel van de tingeltangel op borden in menig buitenland, maar op een gegeven moment vond ik het eigenlijk wel een verademing om Nederland in te rijden en weer gewoon heel basic drie voorwegwijzers te zien met daarop alleen de afritdoelen, logisch uitgelijnd in een heerlijk lettertype als Ee. Het was niet mooi, het was dodelijk saai, maar er was qua lay-out helemaal niets mis mee. Dat deed het dan toch best wel goed in de vergelijking met een Duitsland waar ieder bord wel een of meerdere doelen in Engschrift had staan, of op een andere manier onrust vertoonde.

Maar ja, de Nederlandse Old-School gaf uiteindelijk gewoon te weinig informatie. Er moest iets gebeuren en dat werd NBA. Hierdoor wordt broodnodige extra informatie gegeven en is de informatie in het algemeen beter verdeeld. Wel ten koste van veel meer gedoe op de borden.

Als je het dan over Zwitserland hebt: dat heeft eigenlijk een vergelijkbaar probleem. Mooie rustige borden met voorspelbare inhoud, wat bij de buitenlandse weggebruiker duidelijk credits oplevert. Maar in de tussentijd speelt een behoorlijk tekort aan informatie dat niet mee aansluit bij de huidige tijd. Ik houd wel van die gestapelde regelborden op de snelweg, maar dat ze alleen bij knooppunten wegnummers bevatten en het afritnummer er zo'n beetje half onder hebben hangen vind ik toch wel erg treurig. De afstandenborden staan in een volgorde die moeilijk te bevatten is, en het 1000m-bord is zo klein dat het een beetje dreigt weg te vallen. De stap naar de 21e eeuw is daar eigenlijk wel eens een keer gevraagd.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Mandelsoft » ma 31 aug 2015, 15:29

Coen Tunnel schreef:
Vinny schreef:De Nederlander baseert zijn beoordeling van Frankrijk wellicht op de wegwijzers die hij rondom Lille en andere grote steden tegenkomt. Het probleem in Frankrijk is een beetje dat ze de mist in gaan op kritieke beslissingspunten. Daar mankeert bij regelmaat nog eens wat of hangen volstrekt verouderde borden. Als men in Frankrijk consistent de eigen richtlijnen volgt dan is op autosnelwegen de bewegwijzering wel degelijk goed genoeg.
Je weet pas echt hoe goed een bewegwijzeringssysteem is als je 'm gaat testen op moeilijke situaties. In Nederland is het Prins-Clausplein een prima benchmark:
- Ringweg Den Haag
- A13 die afsplitst vlak bij het knooppunt (indirect bewegwijzeren?)
- Takken die later nog eens afsplitsen
- Taper op de A12 richting Utrecht
- Snel opeenvolgende afritten.

Ik vind zelf Denemarken een goed systeem heeft, die ook ingewikkelde elementen in het wegontwerp (zoals tapers) netjes oplost. De enige minpunten zijn een tekort aan doelen op sommige snelwegen en de kleurstelling op het OWN (rood op wit; wit op blauw was al beter geweest).

Bij Zwitserland vind ik het OWN een stuk rommeliger, en ook op de snelweg kan er behoorlijk sprake zijn van redundantie
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door SnarfFlevoland » ma 31 aug 2015, 16:08

Pino schreef:Dat deed het dan toch best wel goed in de vergelijking met een Duitsland waar ieder bord wel een of meerdere doelen in Engschrift had staan, of op een andere manier onrust vertoonde.
Hmm... ik vind Duitsland juist niet onrustig. Het enige wat ik vreselijk vond was dat zogenaamde Breitschrift, maar dat past men tegenwoordig (gelukkig) niet meer toe. Dat lange plaatsnamen met Engschrift op de borden wordt weergegeven vind ik helemaal niet verkeerd. Sterker nog: Ik vind dat beter als een enorm groot bord te gaan plaatsen of zaken extra gaan afkorten.
Pino schreef:Maar ja, de Nederlandse Old-School gaf uiteindelijk gewoon te weinig informatie. Er moest iets gebeuren en dat werd NBA.
Het grootste nadeel van Old-School vond ik dat het doel dat het meest dichtbij was bovenaan stond, en dat afstanden ook voor een afrit werden aangegeven en niet, zoals bijna overal in Europa en nu ook met NBA, na een afrit. Aan de andere kant: Old-School was verder wel erg duidelijk en verdwalen zou je zeker niet. Maar goed, dankzij de vele informatie in Oostenrijk vind ik daar ook alle gehuchten, terwijl het rommelig kan zijn.
Pino schreef:Mooie rustige borden met voorspelbare inhoud, wat bij de buitenlandse weggebruiker duidelijk credits oplevert.
Voorspelbare inhoud? Hmm... wat dat betreft heeft Duitsland nog wel meer voorspelbare inhoud. En dat is echt niet alleen voor buitenlanders lekker, maar juist ook voor mensen uit eigen land. In Nederland is het deels ook wel voorspelbaar. Zie ik juist niet als nadeel, maar als dik pluspunt. Niks is zo vervelend als een "HUH?!" moment als je in onbekend gebied rondrijdt.

In plaats van dat wat de meeste Europese landen doen komt Zwitserland met Alpenovergangen die ze als hoofddoel aangeven. Verder worden lokale doelen op het OWN in Zwitserland goed aangegeven. Zo weinig informatie dat je tegenkomt is dat niet. Je vindt op die manier elk gehucht of zijdalletje. Kan in Duitsland soms nog wel eens een zoektochtje worden. Wegnummers weergeven vind ik nog niet het belangrijkste. De meeste mensen navigeren toch op doelen is mijn indruk.
duikgek89 schreef:Duitsland is duidelijk maar zoals eerder vernoemd afritnummers niet goed aangegeven
Huh? Duitsland geeft op zowel het 1000 m bord als op de 300 m aankondiging het afritnummer weer en dat toch erg duidelijk voor mijn begrip. Het staat niet ergens sneaky klein onder een bord vermeld, maar met een duidelijk nummer in een ronde cirkel. Wat zou men daar nog meer aan moeten toevoegen? Om ook het 500 m en 0 m bord ermee te belasten vind ik wat overbodig.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Pino » ma 31 aug 2015, 16:37

SnarfFlevoland schreef:Dat lange plaatsnamen met Engschrift op de borden wordt weergegeven vind ik helemaal niet verkeerd. Sterker nog: Ik vind dat beter als een enorm groot bord te gaan plaatsen of zaken extra gaan afkorten.
Op enig moment wordt dat onvermijdelijk ja. Maar als je bordontwerp door allerlei lange pijlen en vorken zo krap wordt dat je bij doelen van een karakter of 11 al over moet naar Engschrift, heb je een structureel probleem in je ontwerp zitten. Een portaal met lange pijlen op een snelweg met twee doorgaande rijstroken geeft vrijwel standaard ruimteproblemen. Dan moet je niet roepen dat je superieure ontwerp hinder ondervindt van lange plaatsnamen/stadsdeelnamen, maar je basisontwerp nog eens overdenken om minder last te hebben als je doelen eens wat langer zijn dan Köln en Berlin.
Het grootste nadeel van Old-School vond ik dat het doel dat het meest dichtbij was bovenaan stond, en dat afstanden ook voor een afrit werden aangegeven en niet, zoals bijna overal in Europa en nu ook met NBA, na een afrit.
We gaven in Nederland zo weinig informatie voor rechtdoor dat een apart afstandenbord na de afrit maar relatief weinig toevoegde. Pas doordat we nu meer willen bewegwijzeren op netwerkniveau (valt in de categorie "Nederlandse bewegwijzering beantwoordde qua informatievoorziening niet meer aan de eisen van de moderne tijd") is een apart afstandenbord na de afrit logisch. De precieze volgorde van doelen op borden heb ik altijd een behoorlijk marginaal punt gevonden. Hoe dan ook, gezien het relatief beperkte belang van routebevestiging in de geleiding heb ik nooit echt aanstoot kunnen nemen aan de oude Nederlandse situatie op dit punt. Liever een oud Nederlands afstandenbord voor de afrit dan een Belgisch of Oostenrijks afstandenbord met onbelangrijke doelen na de afrit, zeg maar ...
In plaats van dat wat de meeste Europese landen doen komt Zwitserland met Alpenovergangen die ze als hoofddoel aangeven. Verder worden lokale doelen op het OWN in Zwitserland goed aangegeven. Zo weinig informatie dat je tegenkomt is dat niet. Je vindt op die manier elk gehucht of zijdalletje.
Ik zeg ook niet dat Zwitserland op dit punt beter is dan Duitsland. Alleen maar dat Zwitserse doelen voorspelbaar worden geacht. Dat je op je tertiaire wegennet naar de zijdalen veel doelen gebruikt vind ik ook niet zo'n drama. Tegen die tijd kan het lijden. Belangrijker is dat je op het hoofdwegennet veel zegt met weinig. De naam van een Alpenovergang kan daar in mijn optiek prima bij helpen, net als afritnamen op de snelweg waar men volstaat met de naam van een dal in plaats van de dorpjes die daarin liggen. Het heeft eigenlijk iets heel voorspelbaars in zich.
duikgek89 schreef:Duitsland is duidelijk maar zoals eerder vernoemd afritnummers niet goed aangegeven
Huh? Duitsland geeft op zowel het 1000 m bord als op de 300 m aankondiging het afritnummer weer en dat toch erg duidelijk voor mijn begrip. Het staat niet ergens sneaky klein onder een bord vermeld, maar met een duidelijk nummer in een ronde cirkel. Wat zou men daar nog meer aan moeten toevoegen? Om ook het 500 m en 0 m bord ermee te belasten vind ik wat overbodig.
In vergelijking met andere Europese landen is het krap om je afritnummer maar op één voorwegwijzer en één vrij klein 300m-bordje terug te laten komen. Dan mag de Duitse cirkel wellicht enige voorkeur genieten boven een Zweeds of Zwitsers bordje onderaan, maar gezien de rol die afritnummers zijn gaan spelen in de geleiding, zou ik menen dat ze op alle borden in de aanloop naar een afrit moeten terugkomen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Vinny » ma 31 aug 2015, 18:49

CoenTunnel schreef:Juist op de kritieke beslissingspunten moet het goed en duidelijk zijn. Dat is in Frankrijk vaak mwa-mwa. Kruisende N- en D-nummers en soms zelfs E-nummers ontbreken bovendien ook op de snelweg.
Het komt wellicht omdat mijn ouders altijd als ze het bord "Péage" zagen opdoemen, prompt de snelweg afreden om er eigenlijk nooit meer op terug te komen. Al werd dat in de jaren '90 anders toen lange tolvrije autoroutes en voies expresses werden aangelegd op onze vakantieroute. Bovendien reden we gewoon op wegnummer (D en N wegen werden altijd wel goed weergegeven) naast doelen. Er waren altijd een paar punten waar je denkt, wie verzint dit nu weer zo? Maar het was altijd wel prima navigeerbaar.

Ik heb me afgelopen week in Hamburg bijvoorbeeld ook weer verbaasd:
https://goo.gl/maps/erOkR

Waarschijnlijk volgt dit bord alle regelen der kunst. Maar ik kan hier dus niet uithalen hoe ik moet rijden. Bovendien suggereert het bord dat Bergedorf en Harburg bij elkaar horen. Volgens mij zijn dat twee aparte stadsdelen. En ik snap niet waarom de Elbbrücken hier als interlocale bestemming wordt beschouwd. Overigens staat het wegnummer er gewoon mooi en netjes op dus dat is hier het probleem niet ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door duikgek89 » di 01 sep 2015, 16:40

...

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door nederland24 » vr 15 jun 2018, 14:00

In de afgelopen twee weken ben ik door tien verschillende landen gekomen en daarbij vond ik Oostenrijk veruit het beste systeem hebben. En ja ik weet dat er in het verleden veel kritiek is geweest op dit systeem.
-De doelenkeuze is over het algemeen helder en duidelijk. De grote steden worden op het OWN en op de snelwegen al ver van te voren aangekondigd. Op het OWN wordt over het algemeen gebruik gemaakt van doelen die aan het eind van de weg liggen, dan wel die op een knooppunt liggen van verschillende Bundesstrassen.
-Toeristische doelen worden goed aangegeven bij belangrijke beslissingspunten. Bijvoorbeeld als je van wegnummer moet veranderen of moet afslaan van een autosnelweg.
-Oostenrijk was eigenlijk het enige land dat je prima zonder navigatiesysteem kon doorkruisen.

Bovendien is het systeem vrij helder en duidelijk. Na 5km weet je hoe de bewegwijzering op het OWN en HWN in elkaar steekt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 jun 2018, 14:13

^^ Die einddoelensystematiek op het OWN vind ik niet zo geweldig. Zo heb je in St. Michael im Lungau verwijzingen naar Villach over de A10 en B99. Goed, nu lopen die wegen min of meer parallel en is er ook geen ander doel van betekenis voor de B99, maar het geeft wel aan dat het bij parallel lopende wegen niet ideaal is.

Aan de andere kant, op langere binnendoorroutes zonder parallelle snelweg is het wel fijn dat er met verderop gelegen doelen gewerkt wordt. Nadeel is dat logische hoek-om-doelen soms nauwelijks worden aangegeven. Ik was in Kötschach-Mauthen en daar had ik als doel voor de B110 richting noorden toch wel Lienz (12.000 inwoners en de grootste en belangrijkste van de regio) verwacht, in plaats daarvan stond er Oberdrauburg (1300 inwoners). Toen keek ik voor de zekerheid toch even op de kaart. In andere gevalen gaat het wel goed, zo wordt in het Zillertal Innsbruck al prominent aangegeven op de B169.

Wat fijn is voor de toerist is dat toeristische doelen duidelijk staan aangegeven op een andere achtergrondkleur, en verwijzingen naar het buitenland zijn ook duidelijk met veel gebruik van buitenlandse doelen en landenschildjes. De meeste bewegwijzering is ook vrij nieuw.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Pino » vr 15 jun 2018, 16:31

Ik ken de Oostenrijkse bewegwijzering als redelijk consistent en het zit zeker niet vol met rare geleidings-keuzes. Er zijn zeker elementen te verzinnen die beter kunnen, zoals het beperkt weergeven van hoek-om doelen en hoe men op het HWN meent de volgende afrit weer te geven, maar de weg vind je wel. Dat hangen aan einddoelen varieert denk ik ook wel wat per deelstaat. In de Alpiene delen van Tirol en Salzburg heb ik toch eerder het idee dat de eerste plaats van grotere omvang staat bewegwijzerd.

Het fundamentele probleem van de Oostenrijkse bewegwijzering is de layout. Geen fijn lettertype (zowel de oude DIN als TERN), en om het erger te maken dan ook nog eens relatief krap uitgevoerde borden met, tot overmaat van ramp, vaak groot uitgevoerde pijlen en andere elementen die er niet uit zouden moeten springen (over landen-ovaaltjes kun je een mening hebben, maar de manier waarop ze onrust brengen op Oostenrijkse borden is een tweede). Kleurstelling vind ik ook zwak: wit als OWN-basiskleur presteert onder de maat qua leesbaarheid; en dan gebruik je groen voor tankstations en toeristische doelen?!? Loopt internationaal ook zwaar uit de pas.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 jun 2018, 23:04

^^ Het werkt allemaal wel, maar esthetisch is het inderdaad niet fraai.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Willem » za 16 jun 2018, 9:28

Zeker die propperige afritbordjes in blauw, wit en groen zien er niet uit.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Pino » za 16 jun 2018, 11:44

Het gaat wat mij betreft over de rand van het esthetische. Dat propperige zorgt ervoor dat borden minder goed leesbaar worden. Bij goed weer zul je daar weinig van merken, maar je betaalt een prijs bij hogere snelheden / bij slecht licht / wanneer een bord door sneeuw en gestrooid zout vies wordt. Dat raakt direct aan de functionaliteit.

Plaats reactie