De mooiste bewegwijzering van Europa!

Moderator: Moderatoren

Wat is volgens jou de mooiste bewegwijzering van Europa?

Duitsland
70
44%
Frankrijk
27
17%
Griekenland
1
1%
Groot-Brittanië
1
1%
Italië
3
2%
Nederland
29
18%
Oostenrijk
1
1%
Polen
2
1%
Scandinavië
2
1%
Slovenië
2
1%
Slowakije
2
1%
Spanje
4
3%
Tsjechië
1
1%
Zwitserland
10
6%
Overig <<Schrijf in een reactie welke je dan de mooiste vindt.>>
4
3%
 
Totaal aantal stemmen: 159

Bizzie
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:26
Locatie: Zwolle

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Bizzie » di 01 sep 2009, 11:54

Ik heb voor Duitsland gekozen.

Duitsland heeft in mijn ogen een helder en duidelijk systeem. Ik moet zeggen dat ook Frankrijk, Zwitserland en Nederland mijn eventuele stem zouden kunnen krijgen. Van Nederland vind ik het jammer dat er op dit moment twee systemen naaste elkaar lopen. Is niet consequent.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Seat » di 01 sep 2009, 18:45

^^ Het grootste probleem van de Nederlandse bewegwijzering vind ik niet eens zozeer dat er nu twee systemen naast elkaar lopen (het gaat namelijk alleen over de snelwegen en verandering van een systeem kost nu eenmaal tijd). Het grootste probleem is dat het nieuwe systeem inconsequent is en nog inconsequenter wordt uitgevoerd in de praktijk. Zo'n beetje alle nieuwe borden hebben gebreken en onregelmatigheden... :neenee:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Snelwegfreak » do 03 sep 2009, 7:47

paolie schreef:Franse markering? Hoe bedoel je dat?
Nou, de 3-3 blokmarkering, de diktes van de lijnen, de veranderende asmarkering bij een afrit. Dat heb je allemaal in België niet.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door paolie » do 03 sep 2009, 8:42

^^ Maar aan de ononderbroken markering van de vluchtstrook zie je toch onmiddelijk dat dit absoluut geen Franse markering is?

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Wimpie24 » do 03 sep 2009, 10:23

Snelwegfreak schreef:
paolie schreef:Franse markering? Hoe bedoel je dat?
Nou, de 3-3 blokmarkering, de diktes van de lijnen, de veranderende asmarkering bij een afrit. Dat heb je allemaal in België niet.
Veranderende asmarkering bij de afrit is in Vlaanderen ook recentelijk ingevoerd.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Rien » do 03 sep 2009, 14:23

Wimpie24 schreef:Veranderende asmarkering bij de afrit is in Vlaanderen ook recentelijk ingevoerd.
:wtf: Bewijs?

Het gebruik van wegmarkeringen is federaal vastgelegd (KB 01-12-1975). België kent geen verschil in markeringen van de doorgaande rijstroken ter hoogte van uitvoegstroken, op autosnelwegen noch op niet-autosnelwegen. Luxemburg heeft zich hierbij enkel op Frankrijk laten inspireren.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Wimpie24 » do 03 sep 2009, 15:08

Hier is het bewijs:

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Snelwegfreak » do 03 sep 2009, 16:37

paolie schreef:^^ Maar aan de ononderbroken markering van de vluchtstrook zie je toch onmiddelijk dat dit absoluut geen Franse markering is?
Ik zeg toch ook niet dat het een 100% match is. Ik zeg alleen dat het er sterk op lijkt.

autopistaboy
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 01 sep 2008, 13:25

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door autopistaboy » wo 23 sep 2009, 17:17

Lastige hoor...

Uhhm ik heb getwijfeld of ik Duitsland, Nederland of Spanje moest stemmen...

NL viel af omdat ik het toch soms wat magertjes vind...

Dan wordt het Duitsland vs. Spanje dan maar :hahaHAHA:

Criteria die voor mij meewegen dan:
Plaats (zijberm/middenberm/boven): Spanje +
Consistentie: Spanje +
Lettertype: Spanje +
Verzorging: Duitsland +
Doelenkeuze: Duitsland +
Systeem algemeen: Duitsland / Spanje + (omdat bij veel Spaanse steden er af en toe wel een rommeltje van gemaakt wordt)

SPANJE dus :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door SnarfFlevoland » wo 23 sep 2009, 23:02

^^ Spanje ziet er inderdaad prima verzorgt uit. ;) Althans als ik de hier bovenstaande foto's bekijk.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Feder » do 24 sep 2009, 17:27

Inderdaad. Ik vind het mooi dat die borden afgeronde hoeken hebben. Bij ons zijn de hoeken vierkant en is sleechts de witte bies gebogen. Het Spaanse bord vind ik ten aanzien van dat aspect mooier. Minder mooi vind ik de pijlen en de kleur voor een wegnummer. Bij ons knalrood, daar blauw op blauw.

autopistaboy
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 01 sep 2008, 13:25

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door autopistaboy » vr 25 sep 2009, 10:54

Inderdaad. Ik vind het mooi dat die borden afgeronde hoeken hebben. Bij ons zijn de hoeken vierkant en is sleechts de witte bies gebogen. Het Spaanse bord vind ik ten aanzien van dat aspect mooier. Minder mooi vind ik de pijlen en de kleur voor een wegnummer. Bij ons knalrood, daar blauw op blauw.
Wegnummer in de kleur blauw is gewoon kwestie van gewenning. Ik vind het wel vrij logisch dat het blauw is.
Dat het dan wat minder opvalt... dat is wel zo ja. Maar de snelweg wegnumemmers hebben de kleur blauw in Spanje, rood is voor de N-wegen.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Mandelsoft » za 26 sep 2009, 17:31

Om eerlijk te zijn kan ik eigenlijk alleen maar de bewegwijzering beoordelen op de landen waarin ik zelf geweest ben.

België:
Veel inconsistentie (verschillende lettertypegroottes op hetzelfde bord), kleine én grote pijlen, het vertikken om simpelweg de A-nummers op de E-wegen aan te geven. Nope, dit is niet de beste bewegwijzering. De blauwe kleur van de borden is wel rustgevend.

Duitsland:
Goed verzorgd, goede uitvoering, erg consistent en duidelijk. Ik vind het pijlen-omhoog design wel iets hebben en blauw is een goede kleur voor borden. Enige minpuntje is dat ik geel iets minder vindt.

Frankrijk:
Borden bestaan uit delen (handig voor onderhoud) maar de routemarkers zijn te klein en raar boven op het bord geplaatst. Ook zijn de pijlen nogal groot en lelijk, en ze wijzen allemaal naar beneden. Ook vind ik alleen hoofdletter niks. De bewegwijzering is wel consistent.

Luxemburg:
Aardig design, maar naar beneden wijzende pijlen en inconsitenties (verschillende lettertypes en hoofdlettergebruik).

Nederland:
Als de borden consistent waren, is het Nederlands NBA-design volgens mij de beste. Helaas wordt nog op veel plekken het oude systeem nog gebruikt, en de redesign borden zijn ook niet zo'n succes. Blauw is wel dan weer een pre.

En de uitslag is...
1. Duitsland
2. Nederland
3. Luxemburg
4. Frankrijk
5. België

Groeten,
Maarten

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door JeroenF1 » za 26 sep 2009, 17:34

Mandelsoft schreef:Helaas wordt nog op veel plekken het oude systeem nog gebruikt, en de redesign borden zijn ook niet zo'n succes.
Je kan ook niet in één keer alles vervangen.
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Wimpie24 » za 26 sep 2009, 21:27

Ik weet niet zeker wat je met kleine én grote pijlen bedoeld in België en verschillende lettertype groottes maar het nieuwe systeem is veel consequenter.
Ik blijf het Duitse systeem verkiezen hoewel ik in elk land wel iets goed kan bedenken.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Feder » zo 27 sep 2009, 4:14

Duitsland doet het bijzonder goed in deze peiling. Al is de Duitse bebording niet altijd perfect, door 'kenners' (wij (deelnemers van het forum; we hebben er in het algemeen toch wat meer kaas van gegeten dan de gemiddelde Nederlander) wordt massaal gekozen voor Duitsland als land met de mooiste bewegwijzering. Ik ben het daar volkomen mee eens. Duidelijke doelenkeuze, mooi uitgevoerde borden. Rustig, niet te veel poespas, mooi lettertype, goed geplaatst boven de weg. De consequent uitgevoerde eenvoud en rust winnen het van de rest.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door mhkamp » zo 27 sep 2009, 11:00

^^ En daarbij dat 'ver weg' doelen vrij vroeg aangegeven staan.

En Duitsland heeft natuurlijk ook zijn minpunten : De deelstaat Hessen die alles links uitlijnt. Ik vindt het maar niets, en vindt het ook maar belabberd lezen, maar ja, da's persoonlijk.

Duitsland op een schaal van 1 tot 10 : 8. :D
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Willem » zo 27 sep 2009, 22:13

Wat opvalt is dat Griekenland zo laag scoort, terwijl ze daar het Duitse systeem een op een hebben overgenomen (voor wat betreft de snelwegen dan). Als iedereen enthousiast is over Duitsland, gelden dezelfde punten voor Griekenland. Wel zitten ze daar natuurlijk met die twee schriften.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Palance » zo 27 sep 2009, 22:15

Griekenland is tweetalig op de bewegwijzering en niet alles is goed leesbaar (geel op groen, hoewel het in het echt beter eruit ziet dan op foto's).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Ds79m » zo 27 sep 2009, 22:31

Willem schreef:Wat opvalt is dat Griekenland zo laag scoort, terwijl ze daar het Duitse systeem een op een hebben overgenomen (voor wat betreft de snelwegen dan). Als iedereen enthousiast is over Duitsland, gelden dezelfde punten voor Griekenland. Wel zitten ze daar natuurlijk met die twee schriften.
Dat is ergens ook wel weer logisch. Stuur 2 ongeveer dezelfde modellen naar een grote wedstrijd, en de knapste van die 2 zal alle stemmen krijgen, van de mensen met zo'n smaak.

En de tweetaligheid en de mindere bewegwijzering op het OWN maken Griekenland de mindere van Duitsland.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Feder » ma 28 sep 2009, 11:13

Willem schreef:Wat opvalt is dat Griekenland zo laag scoort, terwijl ze daar het Duitse systeem een op een hebben overgenomen (voor wat betreft de snelwegen dan). Als iedereen enthousiast is over Duitsland, gelden dezelfde punten voor Griekenland. Wel zitten ze daar natuurlijk met die twee schriften.
Maar het Duitse systeem overnemen wil nog niet zeggen dat het ook op z'n Duits (also: gründlich) wordt uitgevoerd. Wat dat betreft hoef je maar langs onze eigen snelwegen te kijken. Daarnaast denk ik dat veel mensen liever voor het origineel dan voor een afgeleide ervan kiezen. Ten slotte denk ik dat weinig mensen bekend zijn met de autosnelwegen in Griekenland. Voor zover men al in Griekenland is geweest is de kans redelijk groot dat men geen snelweg heeft bereden. Het aantal km autosnelweg is immers klein en vooral van de laatste jaren.

Overigens is de bekendheid met de Duitse en Franse snelwegen waarschijnlijk ook een reden waarom deze landen (tot nu toe) het beste scoren in de peiling. Wie nooit in Slovenië is geweest en zodoende moet afgaan op de plaatjes op dit forum zal wat meer moeite hebben met de meningsvorming over de bebording aldaar dan iemand die geregeld in Slovenië komt.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Wimpie24 » ma 28 sep 2009, 18:05

Buiten Griekenland zijn er toch ook nog andere landen die het systeem in een vergaande vorm (zonder tweetaligheid) hebben overgenomen. Ik denk dan aan bepaalde landen uit de Balkan?
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Willem » ma 28 sep 2009, 21:42

De landen die uit het vml. Joegoslavie zijn voortgekomen gebruiken een afgeleide van het Italiaanse systeem. Albanie heeft een exacte kopie van het Italiaanse syteem. Roemenie en Bulgarije hebben hun eigen systeem.
Veel meer landen zijn er niet op de Balkan.

Het Duitse wegnummerschildje (alleen dat) zie je wel overal terugkomen, zelfs in Turkije. Maar dat begint min of meer het Europese standaard-wegnummerschildje te worden.

Irak heeft ook een kopie van het Duitse systeem (met twee schriften), maar daar zullen inmiddels wel wat kogelgaten inzitten.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door SnarfFlevoland » ma 28 sep 2009, 22:10

Willem schreef:Irak heeft ook een kopie van het Duitse systeem (met twee schriften), maar daar zullen inmiddels wel wat kogelgaten inzitten.
:lol:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Vinny » ma 28 sep 2009, 22:11

De landen die uit het vml. Joegoslavie zijn voortgekomen gebruiken een afgeleide van het Italiaanse systeem
Joegoslavië had vroeger zijn eigen stijl dat wel wat weghad van het Italiaanse systeem, maar (zeker op het OWN) toch wel aanzienlijk verschilde. De latere deelrepublieken hebben eigenlijk een verdere evolutie van het Joegoslavische systeem doorgemaakt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Vinny » ma 28 sep 2009, 22:12

Irak heeft ook een kopie van het Duitse systeem
Irak had geen kopie van het Duitse systeem, de bewegwijzering van sommige snelwegen werd gewoon door een Duits bedrijf uitgevoerd. De huidige bewegwijzering schijnt een variant van Interstate te zijn. Ik neem aan dat de toekomst van de Iraakse bewegwijzering meer naar de United Arab Emirates wordt gemodelleerd... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Wimpie24 » ma 28 sep 2009, 22:58

Geen Duits systeem in de Balkan zegt u?
Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Mieron
dorpsstraat
Berichten: 128
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 15:13
Locatie: Kapelle-Biezelinge

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Mieron » di 29 sep 2009, 20:12

Ik stemde op Griekenland :dyn_hyp: !
Ik vind het systeem wel duidelijk. Maar misschien is dat omdat ik géén ervaring heb met het Duitse systeem, maar wel met het Griekse. In tegenstelling tot wat hier beweert wordt is het geel-groen wel duidelijk en niet te fel. Verder vind ik de tweetaligheid een van de goede punten van het Griekse systeem, ondanks dat de transcriptie griekse->latijnseschrift niet altijd even consequent is, en steden met meerdere namen worden soms volgens de éne en soms volgens de andere naam bewegwijzerd. Verder duidelijk lettertype.
Groeten, Mieron

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Willem » di 29 sep 2009, 21:16

Wimpie24 schreef:Geen Duits systeem in de Balkan zegt u?
Is misschien een beetje een kwestie van interpretatie. Kan me voorstellen dat je er een Duits systeem inziet. Op het wegnummer na (hoewel ze in Duitsland nooit de prefix aangeven) zie ik er zelf niet zoveel Duitsland in. Met name de pijlen zijn toch wel anders plus de kleur van het wegnummerschildje van het OWN.
De kleuren zijn niet specifiek Duits: in Noorwegen (en Kroatie ;) ) kun je die ook tegenkomen.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Wimpie24 » di 29 sep 2009, 21:20

Ja, ik kan me zelfs niet meer herinneren uit welk land ik die foto nu weer heb uitgepikt. :rofl2:
Wel vind ik het enorm interessant dat veel landen uit Ex-Joegoslavië (die bij de EU zijn), SNV gebruiken als lettertype. SNV was 15 jaar geleden nog sterven na dood maar het lettertype maakt een hele nieuwe wedergeboorte mee. :D
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Plaats reactie