De mooiste bewegwijzering van Europa!

Moderator: Moderatoren

Wat is volgens jou de mooiste bewegwijzering van Europa?

Duitsland
70
44%
Frankrijk
27
17%
Griekenland
1
1%
Groot-Brittanië
1
1%
Italië
3
2%
Nederland
29
18%
Oostenrijk
1
1%
Polen
2
1%
Scandinavië
2
1%
Slovenië
2
1%
Slowakije
2
1%
Spanje
4
3%
Tsjechië
1
1%
Zwitserland
10
6%
Overig <<Schrijf in een reactie welke je dan de mooiste vindt.>>
4
3%
 
Totaal aantal stemmen: 159

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Snelwegfreak » vr 28 aug 2009, 15:55

Mitch schreef:Wat is Old-School en NBA eigenlijk? Sorry hoor dat ik het niet weet, maar ik vroeg het me af :oops:
OldSchool:
Afbeelding

NBA:
Afbeelding

Mitch
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 29 feb 2008, 18:17

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Mitch » vr 28 aug 2009, 16:09

Okee helemaal duidelijk. Is redesign nu wat vooral wordt aangegeven met anwb-uu?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Vinny » vr 28 aug 2009, 16:36

Ik heb gestemd op "Overig" en dan Turkije.
Motivatie: Het is misschien niet de beste bewegwijzering ter wereld, maar ik vermoed niet dat iemand bij dat land aan goede bewegwijzering denkt, terwijl het in Istanbul gewoon goed is. In maar heel weinig metropolen ter wereld slaan ze zo weinig de plank finaal mis als in Istanbul :)
En dat vind ik dan weer mooi ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door mhkamp » vr 28 aug 2009, 21:55

Ik heb gestemd voor Duitsland. Rustig ogen, en niet te veel zooi op de borden.

- Frankrijk : Die hoofdletters schreeuwen het uit. Vind ik niet lekker lezen. Tel daarbij de losse panelen en een diversiteit aan kleuren... is niet mijn favoriet.
- Tsjechië : An sich een goed systeem, maar ook hier de hoofdletters...
- Nederland is op zich goed, maar omdat bijna iedere plaats een eigen invulling geeft aan de bewegwijzering is dit lang niet meer mijn favoriet.
- Polen : Ook dit systeem is te doen, maar de soms zo afgrijslijke grote borden.... De grensplaatsen is dan nog daar aan toe.

Van andere landen kan ik geen oordeel geven : Ik ben er te kort geweest (Denemarken, Spanje, België) of ben er helemaal niet geweest om er een goed oordeel over te geven.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Via » vr 28 aug 2009, 23:08

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:Maar in mijn ogen wel logischer.
Logischer? De mensen die de snelweg bij die oprit net zijn opgekomen moeten dan pas wachten tot de volgende afrit... (niet echt logisch :P )
Die hebben aan het begin van die oprit altijd al een handwijzer gezien met afstanden tot de steden waar de snelweg naartoe leidt, dus dat probleem is er niet.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door SnarfFlevoland » vr 28 aug 2009, 23:59

ViaHaaren schreef:Die hebben aan het begin van die oprit altijd al een handwijzer gezien met afstanden tot de steden waar de snelweg naartoe leidt, dus dat probleem is er niet.
Ah, natuurlijk. Bedankt voor je geheugensteuntje. ;)

Toch blijf ik er persoonlijk bij dat ik zoiets na de oprit beter vind, dan ervoor.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Snelwegfreak » za 29 aug 2009, 10:25

Mitch schreef:Okee helemaal duidelijk. Is redesign nu wat vooral wordt aangegeven met anwb-uu?
Klopt:
Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door SnarfFlevoland » za 29 aug 2009, 10:40

Even een paar zelf gemaakte foto's, dat goede voorbeelden zijn van een nette Oostenrijkse bewegwijzering. :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De foto's zijn gemaakt in 2008 op het Schnellstrasse gedeelte van de B179.

Zelf vind ik dit nette borden die er degelijk prima uitzien. Een prima voorbeeld hoe Oostenrijk wel goed zijn borden maakt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door duikgek89 » za 29 aug 2009, 11:11

Die borden is weinig mis mee, maar ik heb het ook anders gezien...

roylabruyere
stadsweg
Berichten: 442
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 16:32
Locatie: Etten-Leur (NL)
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door roylabruyere » za 29 aug 2009, 12:40

^^ Helaas wordt er af en toe een zooitje van gemaakt. Maar over het algemeen is het een heerlijk systeem!
Wie niet van de Wegen geniet, geniet niet van zijn Leven!

Gebruikersavatar
doorn
verkeersader
Berichten: 733
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 10:36
Locatie: Amersfoort

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door doorn » za 29 aug 2009, 16:02

De borden die SnarfFlevoland laat zien zijn dan ook geen snelwegborden...
En ook niet in de buurt van een grote stad.
In die 2 situaties vond ik de bewegwijzering het slechst. ;)
De meeste borden op het OWN vind ik prima te doen...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Chris » za 29 aug 2009, 16:06

Die borden zijn niet meer dan middelmatig. Sommige lettertypes zijn te klein, en 3 verschillende lettergroottes maakt het slechter leesbaar. Daarnaast is de bies te nadrukkelijk aanwezig en oogt de bewegwijzering nog steeds gedateerd. Wat wel goed is voor de esthetiek zijn de hartkloppijlen. Niet alle landen passen die toe, maar ik vind dat een sterk pluspunt bij welk bewegwijzeringssysteem dan ook.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Wimpie24 » za 29 aug 2009, 16:14

Wij hebben ooit hartkoppijlen gehad maar deze bij de laatste vernieuwingsronde terug afgevoerd. Daar zal men toen wel een reden voor opgebracht hebben.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door SnarfFlevoland » za 29 aug 2009, 16:18

doorntje schreef:De borden die SnarfFlevoland laat zien zijn dan ook geen snelwegborden...
Jawel hoor, het zijn gewone HWN borden. Dit stuk is als een Schnellstrasse gebouwd. Daar horen dezelfde borden bij als die je ook op alle andere Schnellstrassen en Autobahnen in Oostenrijk vindt. ;)

Vroeger was in 1975 de gehele Fernpas als S14 gepland. Door verweer van milieuorganisaties en de lokale bevolking is dit destijds nooit doorgegaan. Wel is het eerste stuk van de grenstunnel naar Reutte-Süd als Schnellstrasse gebouwd. Omdat ze geen tol willen heffen op dit gedeelte, doormiddel van een tolvignet, is dit eerste stukje van de grenstunnel naar Reutte-Süd, Bundestrasse gebleven.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
doorn
verkeersader
Berichten: 733
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 10:36
Locatie: Amersfoort

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door doorn » za 29 aug 2009, 17:52

^^ Dat weet ik, maar op snelwegen vindt ik de bewegwijzering toch echt veel drukker/lelijker/onleesbaarder doordat ze bijv. onderstaande situaties doen:
Innsbrück - West
Neustift i. St.
[Stubaital]

Zulk soort maatregelen treft men alleen maar omdat de borden anders te breed worden,
en omdat men waarschijnlijk vindt dat 'Neustift im Stubaital' belangrijker is om neer te zetten als het 'Stubaital', en het daarom onleesbaar klein neerzetten. ;)
Wat betreft Innsbrück is het ook niet helemaal logisch, als men het niet al te breed wou maken, had men beter een voorbeeld aan de duitsers kunnen nemen,
en het als volgt neerzetten: I. - West.
I. is namelijk ook de afkorting van Innsbruck op kentekens...
Laatst gewijzigd door doorn op za 29 aug 2009, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door SnarfFlevoland » za 29 aug 2009, 18:24

doorntje schreef:Dat weet ik, maar op snelwegen vindt ik de bewegwijzering toch echt veel drukker/lelijker/onleesbaarder doordat ze bijv.
Ah, op die manier. ;) Ja ik ken ook wel gelukkig genoeg snelwegen in Oostenrijk die net zo netjes (of nog netter) zijn als de B179. Helaas heb je ook snelwegen waarvan ze de lettergrote moeten aanpassen... Zo'n afkorting van grote plaatsen heeft inderdaad wel wat, netzoals je dat in Duitsland ziet.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door JeroenF1 » za 29 aug 2009, 20:56

Ik blijk nog niet gestemd te hebben. Hmmz, zal gaan tussen Duitsland en Zwitserland.
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Vinny » za 29 aug 2009, 22:08

Ik vind dit overigens ook wel een mooie wegwijzer. Al ligt het meer aan het schattige lettertype ;)
Afbeelding
Inhoudelijk heb ik er trouwens het nodige op aan te merken, zoals het ontbreken van wegnummers :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Wimpie24 » za 29 aug 2009, 23:35

^^
Het ontbreken van wegnummers komt in Luxemburg naar het schijnt wel vaker voor. Verder vind ik het een erg Belgisch overkomend portiek/wegbeeld.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Snelwegfreak » zo 30 aug 2009, 8:40

Nou wil ik toch niet veel zeggen hoor, maar het wegbeeld is óverduidelijk Frans. In ieder geval de markering.

roylabruyere
stadsweg
Berichten: 442
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 16:32
Locatie: Etten-Leur (NL)
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door roylabruyere » zo 30 aug 2009, 9:02

Vinny schreef:Ik vind dit overigens ook wel een mooie wegwijzer. Al ligt het meer aan het schattige lettertype ;)
Afbeelding
Inhoudelijk heb ik er trouwens het nodige op aan te merken, zoals het ontbreken van wegnummers :)
Hoeveel lettertypes gebruiken die wel niet? :schrikreactie:
Wie niet van de Wegen geniet, geniet niet van zijn Leven!

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Snelwegfreak » zo 30 aug 2009, 11:18

Twee.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Wimpie24 » zo 30 aug 2009, 12:01

Snelwegfreak schreef:Nou wil ik toch niet veel zeggen hoor, maar het wegbeeld is óverduidelijk Frans. In ieder geval de markering.
Nu niet meer, wij gebruiken tegenwoordig bij afriten ook zulke markeringen. Daar komt nog eens bij dat je die verlichting ook in België vind alsook de vaingrails en de elektronisch signalisatie ;) .
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

dgeleyn
dorpsstraat
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 15:31

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door dgeleyn » zo 30 aug 2009, 17:22

Snelwegfreak schreef:Twee.
SNV, Caractères, Helvetica en dat lettertype voor toeristische doelen.
Dat zijn er vier.
"Thanks to the Interstate Highway System, it is now possible to travel from coast to coast without seeing anything."
- Charles Kuralt

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Wimpie24 » zo 30 aug 2009, 18:47

SNV wordt vooral op oudere wegwijzers nog teruggevonden zoals die Belgische lichtbakken.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Snelwegfreak » zo 30 aug 2009, 21:41

Ik zie alleen SNV en die toeristische dingen. Caracteres?? Die zie ik toch écht niet...

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Feder » ma 31 aug 2009, 16:51

Ik heb voor Duitsland gekozen.

Als het gaat om bewegwijzering van autosnelwegen steigt Duitsland ver boven de meeste landen uit. Een mooi en duidelijk lettertype, de borden hebben veelal een passende oppervlakte (itt Oostenrijk, waar het een opelkaar gepropt zooitje is, of NL waar afbrekingen veelvuldig voorkomen. In DUI is er soms Engschrift, maar ik vind dat niet storend), de borden hebben een mooie kleur (blauw is toch veeeeel mooier dan groen?!) en de op de borden vermelde doelen vind ik vaak goed gekozen. Ook de afstanden zijn geplaatst, de gebruikte symbolen, de zichtbaarheid van de borden (portalen, of hoog aan een paal in de berm) vind ik in Duitsland uitstekend. Wat ik minder goed vind is dat het wegnummer in een 6-hoekig symbooltje staat. Wat dat betreft vind ik onze manier van het wegnummer aangeven mooier en duidelijker. Ook zou in Duitsland vaker het afritsymbooltje gebruikt kunnen worden.

Gaat het om het OWN dan vind ik de landen die ik vrij goed ken (NL, DUI en FRA) eigenlijk alle 3 wel een goede bewegwijzering hebben. In DUI en FRA vind ik het prettig dat autosnelwegen in het blauw worden vermeld. In tegenstelling tot Nederland zijn er in DUI en FRA grote gebieden waar je een behoorlijk eind moet rijden voor je op een autosnelweg bent. Als je dan alleen maar hoeft te letten op de blauwe borden, dan maakt dat het navigeren gemakkelijker.

Sommige landen lenen zich volgens mij meer voor een systeem met een kleurenonderscheid dan andere landen. Het Franse systeem zou in NL tot een vervelende kleurenkermis leiden. Een groot aantal wegwijzers zou meerdere blauwe (autosnelweg), groene (grote stad in de buurt via niet-autosnelweg), en witte (lokaal, omgeving) bestemmingen krijgen. Dit in tegenstelling tot Frankrijk, waar vaak geen autosnelweg in de buurt is (dus geen blauw) en maar 1 of 2 grote steden in de buurt zijn (dus slechts 2 groene bestemmingen).

Overigens vind ik de esthetiek van borden van even groot belang als het systeem van bewegwijzeren. Een bord waarop de plaatsen volgens een prima systeem staan vermeld kan moeilijk te lezen zijn als op dat bord allerlei fratsen worden vermeld die niet of minder relevant zijn. Wat dat betreft doen DUI en NL het prima, al vind ik NL er wel op achteruit gaan.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Ds79m » ma 31 aug 2009, 18:19

Feder schreef:Sommige landen lenen zich volgens mij meer voor een systeem met een kleurenonderscheid dan andere landen. Het Franse systeem zou in NL tot een vervelende kleurenkermis leiden. Een groot aantal wegwijzers zou meerdere blauwe (autosnelweg), groene (grote stad in de buurt via niet-autosnelweg), en witte (lokaal, omgeving) bestemmingen krijgen. Dit in tegenstelling tot Frankrijk, waar vaak geen autosnelweg in de buurt is (dus geen blauw) en maar 1 of 2 grote steden in de buurt zijn (dus slechts 2 groene bestemmingen).
Ik denk dat het onderscheid met 3 kleuren minder handig is dan in grotere landen. Omdat er in veel gebieden alleen logische routes via de snelweg zijn, en tolwegen nagenoeg ontbreken, zouden er op veel plaatsen voornamelijk blauwe en witte doelen verschijnen en zouden de groene routes vooral buiten de Randstad en aangrenzende gebieden zijn gesitueerd. Toch zou ik een kleurenonderscheid in Nederland ook (of misschien juist) midden in de steden in de Randstad wel waarderen. Dat kan dan ook iets als het Duitse systeem op niet-snelwegen zijn.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Wimpie24 » ma 31 aug 2009, 21:09

Dan vind ik het Belgische systeem van kleurenonderscheid op zich wel beter voor een dicht met wegen bezaaid land.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door paolie » di 01 sep 2009, 9:05

Snelwegfreak schreef:Nou wil ik toch niet veel zeggen hoor, maar het wegbeeld is óverduidelijk Frans. In ieder geval de markering.
Franse markering? Hoe bedoel je dat?

Plaats reactie