[A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Oostenrijkse bewegwijzering (kleurstelling, lettertype)

Bericht door Coen Tunnel » zo 06 sep 2009, 18:23

roylabruyere schreef:Ik heb er echt geen zin in om voor een lettertype te gaan betalen... Sorry...
Dan moet je niet zeuren. Als iemand rechten heeft op een bepaald lettertype moet je er gewoon voor betalen als je het wilt gebruiken. Het is net zoiets als dat je voor een film of muziek hoort te betalen. Iemand heeft tijd en moeite in de ontwikkeling van het lettertype gestoken, daar mag best wat aan verdiend worden. Anders zou niemand meer nieuwe lettertypes ontwikkelen.

roylabruyere
stadsweg
Berichten: 442
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 16:32
Locatie: Etten-Leur (NL)
Contacteer:

Re: Oostenrijkse bewegwijzering (kleurstelling, lettertype)

Bericht door roylabruyere » zo 06 sep 2009, 19:39

^^ Toch logisch als je download voor niks. Waarom zou je betalen als het ook gratis kan?
Wie niet van de Wegen geniet, geniet niet van zijn Leven!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Oostenrijkse bewegwijzering (kleurstelling, lettertype)

Bericht door Rene » zo 06 sep 2009, 20:14

^^
Waarom zou ik een jas kopen als ik die van jou zo gratis van de kapstok kan halen ?
Dat is feitelijk exact hetzelfde. :roll:

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Oostenrijkse bewegwijzering (kleurstelling, lettertype)

Bericht door Wimpie24 » zo 06 sep 2009, 23:11

Of deze: "Waarom wachten op de uitdieping van de Westerschelde als je het evengoed zelf kan doen?"
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Oostenrijkse bewegwijzering (kleurstelling, lettertype)

Bericht door Vinny » zo 06 sep 2009, 23:13

Tja waarom gaan we niet met zijn allen in een ecologische commune wonen... :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Oostenrijkse bewegwijzering (kleurstelling, lettertype)

Bericht door Wimpie24 » zo 06 sep 2009, 23:36

^^
Omdat we dan onmiddellijk over de belachelijkste dingen beginnen te ruziën, bijvoorbeeld over de grondbedekking op het hoofdplein van de commune.
Er zullen al gauw 2 kampen ontstaan, de groep die resoluut gaat voor een duurzaam en veilig in patronen kortgemaaid grasveld en de groep die blijft vasthouden aan het aloude concept van de gezellige wilde en kleurijke weide met klaprozen. "Minsten even veilig en duurzaam" zeggen zij "en het scheelt ook nog een pak in de onderhoudskosten plus dat de mensen die uit de naburige commune bezoek komen niet van slag raken door die korte stekelige grassprietjes".
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Oostenrijkse bewegwijzering (kleurstelling, lettertype)

Bericht door Vinny » ma 07 sep 2009, 18:36

ROFL :rofl2:
Dit is echt een geweldig statement... :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: Oostenrijkse bewegwijzering (kleurstelling, lettertype)

Bericht door JeroenF1 » ma 07 sep 2009, 20:28

roylabruyere schreef:^^ Toch logisch als je download voor niks. Waarom zou je betalen als het ook gratis kan?
Nee. Het enige verschil is dat je met downloaden niet uit de spreekwoordelijke luie stoel hoeft te komen.
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Oostenrijkse bewegwijzering (kleurstelling, lettertype)

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 sep 2009, 23:34

roylabruyere schreef:^^ Toch logisch als je download voor niks. Waarom zou je betalen als het ook gratis kan?
Het Oostenrijkse lettertype kun je dus niet gratis krijgen, dus dan zul je toch wel moeten betalen.

Gebruikersavatar
doorn
verkeersader
Berichten: 733
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 10:36
Locatie: Amersfoort

Re: Oostenrijkse bewegwijzering (kleurstelling, lettertype)

Bericht door doorn » di 08 sep 2009, 13:47

Kijk eens:
Afbeelding
*klik*

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Oostenrijkse bewegwijzering (kleurstelling, lettertype)

Bericht door SnarfFlevoland » di 08 sep 2009, 19:07

Heb je het gekocht of heb je het gratis kunnen downloaden?

Linux lettertypen werken ook onder Mac OS X, dus ik bied mij graag aan. :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
doorn
verkeersader
Berichten: 733
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 10:36
Locatie: Amersfoort

Re: Oostenrijkse bewegwijzering (kleurstelling, lettertype)

Bericht door doorn » di 08 sep 2009, 19:09

^^ Nou ja, ik heb alleen nog maar de letters die jij daar ziet staan. De rest ben ik momenteel mee bezig om vanuit verschillende SVG bestanden om te zetten.
Maar het duurt nog wel even voor dat ik het helemaal klaar heb. ;)

Edit: Volgensmij mag dit wel, want de SVG bestanden die ik heb kan je zo van internet downloaden...

Trouwens, er bestaan geen linux-lettertypen, wel bv. OpenType lettertypen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Oostenrijkse bewegwijzering (kleurstelling, lettertype)

Bericht door SnarfFlevoland » di 08 sep 2009, 19:36

^^ Mooi! Nou ik ben benieuwd! :D
doorntje schreef:Trouwens, er bestaan geen linux-lettertypen, wel bv. OpenType lettertypen.
Dat klopt inderdaad. ;) Nou ja, Linux is ook open source, dus dat is ook weer niet zo gek. :P
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Oostenrijkse bewegwijzering (kleurstelling, lettertype)

Bericht door Rene » di 08 sep 2009, 20:26

doorntje schreef:Edit: Volgensmij mag dit wel, want de SVG bestanden die ik heb kan je zo van internet downloaden...
Wat je kunt doen is bij bepaalde letters of in de spatiëring een heel subtiel verschilletje aanbrengen (vergelijk bijvoorbeeld het officiële Highway Gothic/RWS-Ee met de gratis fonts Roadgeek E(M) en BlueHighway), en uiteraard de naam van het font veranderen in iets dat niet op Austria lijkt. Bijvoorbeeld Ötzi of zo ;) . Dan heb je plotsklaps een eigen lettertype waarvan jij de rechtmatige eigenaar bent.

Gebruikersavatar
doorn
verkeersader
Berichten: 733
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 10:36
Locatie: Amersfoort

Re: Oostenrijkse bewegwijzering (kleurstelling, lettertype)

Bericht door doorn » di 08 sep 2009, 20:37

^^ Bedankt voor de tips, de roadgeek fonts zijn bv. heel korrelig als je inzoomt. (iets wat heel makkelijk te doen is...)
Ötzi is trouwens toch het skelet van de man/vrouw die men in het ötztal in het ijs vondt?

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: Oostenrijkse bewegwijzering (kleurstelling, lettertype)

Bericht door JeroenF1 » di 08 sep 2009, 22:55

Exact. :)
Alleen geen vondt.. ;)
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76292
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Chris » vr 28 aug 2020, 16:23

Deze foto zette mij aan het denken... Volgens mij heeft dit ene bord vijf of zes verschillende kapitaalgroottes;

* Wien Linz
* Vorchdorf
* Eberstalzell
* A1
* 1000 m
* 207

Volgens mij heeft bijna elk element een andere lettergrootte. Zou dit echt volgens sjablonen gemaakt worden of wordt er maar wat gedaan? Ik vind het erg rommelig ogen ondanks dat er geen overload aan informatie is.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 aug 2020, 17:41

Het kan zoveel beter... De bewegwijzering langs de Oostenrijkse snelwegen is over het algemeen nieuw, echt oud spul kom je nauwelijks meer tegen, maar toch is het ontwerp vaak om te huilen. Ik ben het eens met je observaties dat dit enorm rommelig oogt.

En TERN zal dan uit allerlei onderzoekjes vast goed leesbaar blijken, echt een fraai lettertype is het niet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76292
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Chris » ma 14 sep 2020, 17:55

Etienne kwam met dit bord in Radstadt. Een op het oog rare vermelding van Turkije en Griekenland op het Oostenrijkse OWN (B99/B320).

Vroeger was dit de gastarbeiter transitroute naar Turkije. Voor 1991 was de Karawankentunnel nog niet gereed, de noordelijke A9 ontbrak nog en reed je dus van Salzburg via Radstadt en Liezen naar Graz en daarna naar Spielfeld. De reden dat Griekenland aangegeven staat komt denk ik voort uit het feit dat voor 1991 transit via Bulgarije nog ongebruikelijk was (toen een gesloten Sovjet satellietstaat).

Het bord oogt niet alsof het al meer dan 30 jaar oud is, best kans dat dit ooit vervangen is en men min of meer hetzelfde heeft teruggeplaatst (wellicht dat YU is vervangen door SLO).

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Coen Tunnel » ma 14 sep 2020, 19:39

Chris schreef: ma 14 sep 2020, 17:55Vroeger was dit de gastarbeiter transitroute naar Turkije. Voor 1991 was de Karawankentunnel nog niet gereed, de noordelijke A9 ontbrak nog en reed je dus van Salzburg via Radstadt en Liezen naar Graz en daarna naar Spielfeld. De reden dat Griekenland aangegeven staat komt denk ik voort uit het feit dat voor 1991 transit via Bulgarije nog ongebruikelijk was (toen een gesloten Sovjet satellietstaat).
Ik heb wel eens wat over de Gastarbeiterroute gelezen en de vermeldingen naar Griekenland komen omdat er ook veel Grieken van deze route gebruik maakten. Grieken zijn na Turken, Italianen en Polen de grootste groep van buitenlandse afkomst in Duitsland; in de jaren '70 en '80 zal het waarschijnlijk op plek 3 hebben gestaan (omdat er toen nog niet zoveel Polen in Duitsland woonden). De Grieken zitten vooral in het Rhein-Ruhrgebied, maar ook in Bayern en Baden-Württemberg zijn grote gebieden met relatief veel Grieken. Zie Wikipedia.

In de jaren '70 woonden er overigens meer Grieken in Duitsland dan tegenwoordig. Het zijn er nu rond de 280.000, in 1973 waren het er meer dan 400.000. Dat had destijds overigens vooral ook met de militaire dictatuur (Kolonelsregime) in Griekenland te maken. Maar hoe dan ook, er woonden en wonen aardig wat Grieken in Duitsland.

De Gastarbeiterroute ging volgens Wikipedia overigens gewoon door Bulgarije naar Turkije: https://de.wikipedia.org/wiki/Gastarbeiterroute

Het einde van de traditionele Gastarbeiterroute was inderdaad in 1991. Niet vanwege Bulgarije, niet vanwege het gereedkomen van de Karawankentunnel, maar omwille van de oorlog in Joegoslavië. Transit richting Turkije verlegde zich toen naar de tijdrovende route via Hongarije, Roemenië en Bulgarije (waarvoor destijds de nodige transitvisa benodigd waren). Transit richting Griekenland verlegde zich naar de route via Italië en dan vanaf Brindisi met de veerboot naar Igoumenitsa of Patras.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 14 sep 2020, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Palance » ma 14 sep 2020, 19:41

Net na Walserberg stonden toen ook al ovaaltjes met TR en GR (en ook YU) richting de A10.

Ik weet van veel Joegoslaven destijds dat de route Salzburg-Graz-Spielfeld ook erg populair was. Veel gastarbeiders kwamen uit de binnenlanden van Kroatië, Bosnië-Herzegovina en Servië en dan was deze route beter dan via de Ljubelj of Wurzenpas.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Coen Tunnel » ma 14 sep 2020, 19:51

Salzburg-Radstadt-Liezen-Bruck a.d. Mur-Graz-Spielfeld vormde een route door de Oostenrijkse dalen zonder hoge passen. Met de zwaar belanden en niet altijd even royaal gemotoriseerde auto's van de jaren '70 en '80 was dat voor veel gastarbeiders dus de makkelijkste route, waarmee je bovendien handig uitkwam richting Zagreb en verder. Eigenlijk waren de Wurzenpass en Loiblpass alleen voor Slovenië en Istrië interessant, en beiden waren flink steil. Het enige alternatief zonder steile hellingen liep destijds door Italië, via Tarvisio-Fusine, wat weer een extra grenscontrole opleverde. De Italiaanse A23 was voor het grootste deel pas in 1986 gereed, dus dat zal in de hoogtijdagen van de Gastarbeiterroute ook geen alternatief zijn geweest.

Die ovaaltjes TR GR YU bij Knoten Salzburg kan ik me nog goed heugen. Vooral die YU viel me op. Het was 1997 toen ik daar voor het eerst langs kwam.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76292
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Chris » ma 14 sep 2020, 20:01

Radstadt - Liezen is ook een E-weg, de E651. En het is een B-weg in de 300-serie, de B320. Deze wegnummerserie was toegekend aan routes die vervangen zouden gaan worden door een Schnellstraße. Dat is hier nooit gebeurd, maar je kan aan alles zien dat deze weg destijds een belangrijkere functie had dan de huidige structuur van het snelwegennet suggereert.

De B320 is ook de kortste route Salzburg - Graz en Innsbruck - Graz.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door harry » ma 14 sep 2020, 20:27

^^ Ik heb er in 2016 dit bord op de foto gezet:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Coen Tunnel » di 15 sep 2020, 7:41

Chris schreef: ma 14 sep 2020, 20:01 Radstadt - Liezen is ook een E-weg, de E651. En het is een B-weg in de 300-serie, de B320. Deze wegnummerserie was toegekend aan routes die vervangen zouden gaan worden door een Schnellstraße. Dat is hier nooit gebeurd, maar je kan aan alles zien dat deze weg destijds een belangrijkere functie had dan de huidige structuur van het snelwegennet suggereert.
Je ziet het ook aan het trompetknooppunt met de A10, en vooral het ruim opgezette knooppunt met de A9.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Ds79m » di 15 sep 2020, 8:13

harry schreef: ma 14 sep 2020, 20:27 ^^ Ik heb er in 2016 dit bord op de foto gezet:
Afbeelding
Interessante combinatie op de bewegwijzering van het plaatselijke zwembad en een land 1000 km verderop.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door GuteFahrt » wo 16 sep 2020, 14:20

Op de bypass brug bij Linz (A7):

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door EtienneM » di 30 aug 2022, 14:16

Een bingokaart met wegnummers, E-nummers en landenschildjes in Wenen.
Locatie: https://www.google.com/maps/@48.1941361 ... 384!8i8192

Afbeelding
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Snelwegfreak » di 30 aug 2022, 14:18

Net als de bewegwijzering is het wegontwerp hier ook van het niveau peuterspeelzaal.
Enne gojje mins blieft altied leave.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door marcel » zo 04 sep 2022, 17:10

En dan ontbreekt nog de A23 linksaf. Verder wordt de E60 alleen richting Linz aangegeven, terwijl je hier de E60 juist eerder naar Budapest zult nemen.

Plaats reactie