[TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Pino » do 30 apr 2015, 10:08

Jackbauer1350 schreef:Ik vind het anders maar kleine rotbordjes zoals die langs de Autobahnen staan, in vergelijking met Nederland . Rij je daar met 150 km/u: "stond daarnet nu zo'n klaaroverschildje langs de weg met een Vmax erop"?
Over bordomvang in Duitsland valt best wel wat te zeggen, maar dat staat buiten een mogelijke harmonisatie van de precieze inhoud ervan. Overigens heeft René natuurlijk volkomen gelijk wanneer hij zegt dat de productiekosten van een bord in het niet vallen van de kosten van plaatsing. Maar principieel blijft het wat mij betreft onnodig om verschillen te hebben die in zekere zin altijd fungeren als toegangsbelemmering tot een vreemde markt.
Vinny schreef:
Ds79m schreef:Binnen 2 minuten heb je dat toch door?
Een wegennerd heeft dat wellicht meteen door. In de Kampioen van een aantal jaar geleden stond ook een verhaal dat mensen dat verwarrend vonden.
De Kampioen verdient zijn geld met dat soort jankverhalen, de wegennerd is ook niet het gepaste referentiepunt. De waarheid ligt bij de grote zwijgende meerderheid. Ik neem graag mijn ouders of mijn vrouw als uitgangspunt; die heb ik hier nu nooit over gehoord. Hoewel ik verwacht dat ze situaties waarin eenzelfde doel in twee kleuren rechtdoor en afslaand wordt aangegeven dan weer wel verwarrend vinden. Dat is in mijn optiek echter eerder een kwestie van doelenkeuze dan van kleurgebruik.

Het lijkt me niet realistisch om een volledige harmonisatie van kleurgebruik te verwachten om daarmee door heel Europa op dezelfde manier aan te geven dat een bepaalde route wel of niet een tolroute is. Het helpt daarbij ook niet dat geen enkel land de scheiding tussen de twee hoofdkleuren van de bewegwijzering werkelijk aanlegt tussen tolwegen en niet-tolwegen. Frankrijk, Spanje en Italië gebruiken hun snelwegkleur voor zowel tolplichtige als tolvrije snelwegen. Ook in Duitsland zullen er tolplichtige gele wegen komen (zoals je die nu al hebt voor de LKW-Maut) en kunnen blauwe wegen van de vignetplicht worden vrijgesteld. Maar juist tegen die achtergrond is het wellicht een idee dat de EU of UNECE aanstuurt op een andere vorm van harmonisatie, bijvoorbeeld het inzetten van een bepaald symbool dat je kunt inzetten bij verwijzingen naar tolplichtige wegen. Dat gebruik je dan op punten waar nu in Frankrijk expliciet het woord péage wordt toegevoegd en op vergelijkbare punten elders wanneer je een tol- of vignetplichtige weg dreigt op te rijden.

Ikzelf heb wel een zwak voor de gele T-cikel die in Zuidelijk Afrika wordt ingezet. De gele cirkel zou je dan kunnen inzetten als geharmoniseerd symbool, waarbij de in de cirkel neer te zetten letter dan variabel is. Een P in Romaanstalige gebieden, een M in Duitstalige gebieden, of juist het symbool van de plaatselijke valuta. Eventueel een V om aan te geven dat je juist een vignet nodig hebt.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pino op do 30 apr 2015, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Kaaiman » do 30 apr 2015, 12:13

@JackBauer: Als je me citeert, citeer dan goed:
Kaaiman tevens schreef:Even afgezien van de grootte van de borden, die in Duitsland nog wel eens aan de krappe kant is.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Vinny » do 30 apr 2015, 20:41

Pino schreef:De Kampioen verdient zijn geld met dat soort jankverhalen, de wegennerd is ook niet het gepaste referentiepunt. De waarheid ligt bij de grote zwijgende meerderheid. Ik neem graag mijn ouders of mijn vrouw als uitgangspunt; die heb ik hier nu nooit over gehoord. Hoewel ik verwacht dat ze situaties waarin eenzelfde doel in twee kleuren rechtdoor en afslaand wordt aangegeven dan weer wel verwarrend vinden. Dat is in mijn optiek echter eerder een kwestie van doelenkeuze dan van kleurgebruik.
De hele reden dat ze in Zwitserland in de jaren '90 het autobahn-schildje hebben ingevoerd (en op bewegwijzering zichtbare snelwegroutenummering) is omdat ook in Zwitserland zelf was doorgedrongen dat het voor andere Europeanen niet duidelijk was. Men vond het systeem te gebruiksonvriendelijk. Helaas vind ik dat ze bij de toekenning van A-routenummers nogal wat steken hebben laten vallen waardoor het nog steeds niet een ultiem gebruiksvriendelijk systeem geworden is. Maar daar heb ik in de Zwitserlanddraad vaker over gepost.

Overigens zijn mijn ouders ook "kleurenblind" voor de bewegwijzering. Alle door Harry geposte wegweizers vanwege verkeerd kleurgebruik ontgaat hen. In Frankrijk gingen we altijd de snelweg af zodra het woord: Péage op de bewegwijzering verscheen :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Alfa » di 05 mei 2015, 23:42

Pino schreef: Ikzelf heb wel een zwak voor de gele T-cikel die in Zuidelijk Afrika wordt ingezet. De gele cirkel zou je dan kunnen inzetten als geharmoniseerd symbool, waarbij de in de cirkel neer te zetten letter dan variabel is. Een P in Romaanstalige gebieden, een M in Duitstalige gebieden, of juist het symbool van de plaatselijke valuta.
Een €-teken bv.
Pino schreef:Maar principieel blijft het wat mij betreft onnodig om verschillen te hebben die in zekere zin altijd fungeren als toegangsbelemmering tot een vreemde markt.
Het lijkt me logisch dat je de regels van het land volgt. Dat als 'toegangsbelemmering' zien is wel heel vergezocht. Temeer verkeersborden tegenwoordig slechts sjabloontjes zijn die iedereen kan opzoeken. Het zijn gelukkig nog altijd parlementen die de baas zijn en de vormgeving van de borden bepalen en niet de bordenfabrikanten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Pino » wo 06 mei 2015, 7:31

^^ Natuurlijk is de wetgever de baas en niet de bordenfabrikant. Dat is vanuit de markt bekeken nu juist de toegangsbelemmering. De gedachte dat je tegenwoordig wel even een SVG downloadt en dat je dan met gemak een buitenlandse markt bedient vind ik eerlijk gezegd wat naïef. Je hoeft maar in een richtlijn te kijken om te zien wat er allemaal aan eisen bijkomt om dat te snappen. In landen als België komen die nog van verschillende decentrale overheden ook, en vaak niet met een detail waar je nu echt verder mee kunt. Een vorm van harmonisatie is de enige manier om dat weg te nemen en op Europees niveau een level playing field te hebben. Het zou ook een kwaliteitsimpuls moeten geven doordat details waaraan kleinere landen (of bevoegde decentrale overheden) nu niet toekomen kunnen worden vastgelegd.

Dat is trouwens nog steeds geen argument om de nu bevoegde wetgevers buitenspel te zetten. Zij zullen hetzij bevoegdheid moeten overdragen aan een internationale instantie hetzij het geharmoniseerd product uiteindelijk wel een keertje goed moeten keuren. In de VS en Australië volgen ze de laatste methode: een overkoepelende federale organisatie ontwerpt en de individuele staten zetten dat document om in lokale wetgeving. Laten we wat dit betreft vooral onder ogen zien dat bewegwijzering zelden voorwerp van enige inhoudelijke discussie in het parlement. Onze soevereine rechten komen erop neer dat de democratisch verkozen wetgevers afzegenen wat technici verzinnen.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 997
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door jdb2 » do 07 mei 2015, 21:16

Ik meen ergens een foto gezien te hebben van een digitaal bord op de Antwerpse ring met een € teken met diagonale streep door om aan te geven dat de Liefkenshoektunnel tolvrij was (niet zeker of het op dit forum was). Dat vond ik wel goed gedaan, enige probleem was dat het niet goed overkwam met de beperkte resolutie van het bord.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Vinny » do 07 mei 2015, 21:43

Dat is trouwens nog steeds geen argument om de nu bevoegde wetgevers buitenspel te zetten
Je ziet in steeds meer landen de tendens dat "als het ongeveer goed is, is het ook goed". NBA is in Nederland ook uitgerold ver voordat de richtlijn daaromtrent verscheen. En dan heb je het onvolprezen i-Route dat wat is gaan hobby'en. Over de grens heb je Wallonië waar volgens mij geen enkele standaard meer gehanteerd wordt. Ook in Duitsland is men aan het decentraliseren en dereguleren geslagen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wegenfreak
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 17:03

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Wegenfreak » wo 23 dec 2015, 23:55

Snelwegfreak schreef:
Wouter N14 schreef:Zou een bordenknutselaar een NBA-vorkbord in TERN willen maken? (Verzoekje ;) )
Afbeelding

Ik word er in ieder geval niet vrolijk van :kotskots:
Hallo Snelwegenfreak, met welk programma maakt u zo'n mooi bord? :

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Snelwegfreak » wo 23 dec 2015, 23:58

Die maak(te) ik met Inkscape: :arrow: Zie hier.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door sven_engelen » do 31 mar 2016, 23:04

^^ Gebruik je nu geen inkscape meer dan?
Svenlo

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Snelwegfreak » vr 01 apr 2016, 7:26

Natuurlijk wel. En sinds gisteren kan ik ze ook maken met AutoCAD.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie