[PL] Bewegwijzering in Polen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Snelwegfreak » di 23 okt 2018, 19:35

Het gebruik van het afrit- en knooppuntsymbool lijkt nog altijd erg Ra(n)dom te zijn.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76523
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Chris » di 23 okt 2018, 19:54

Nou het is niet willekeurig maar wordt consistent toegepast: de gehele aansluiting krijgt het knooppuntsymbool, maar de afrit zelf krijgt het afritsymbool.

Of dat logisch is, is een tweede. Het is in elk geval beter dan het woord "wyjazd" dat voorheen gebruikt werd. Maar het knooppuntsymbool wekt wel een verkeerde verwachting, bijkomend is dat afritten al op 3000 meter aangekondigd worden, in andere Europese landen worden knooppunten al vaak niet op zo'n afstand aangekondigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76523
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Chris » wo 30 jan 2019, 14:05

Nieuwe wegwijzers op de S16/S51 aan de oostkant van Olsztyn. Ik zat op Google Earth te kijken waar dat vliegveld dan moet zijn. Dat blijkt dus een kleine landingsbaan aan de westkant van de stad te zijn. De bewegwijzering leidt je dwars door Olsztyn terwijl je wellicht beter kan keren en de rondweg nemen in de andere richting.

Straatnamen op de bewegwijzering zijn niet echt een succes, het helpt ook niet dat veel Poolse straatnamen lang zijn. Zoals deze Ulica 5 Wileńska Brygada Armii Krajowej.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Coen Tunnel » wo 30 jan 2019, 15:08

Chris schreef: wo 30 jan 2019, 14:05Ik zat op Google Earth te kijken waar dat vliegveld dan moet zijn. Dat blijkt dus een kleine landingsbaan aan de westkant van de stad te zijn. De bewegwijzering leidt je dwars door Olsztyn terwijl je wellicht beter kan keren en de rondweg nemen in de andere richting.
Huh? Olsztyn-Mazury Airport is een internationale luchthaven aan de DK57 iets ten zuiden van Szczytno, dus ten zuidoosten van Olsztyn. De wegwijzer geeft dat dus goed aan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76523
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Chris » wo 30 jan 2019, 15:34

Oh daar helemaal. Ik kon het op Google Earth zo snel niet vinden, dus ik typte Olsztyn Airport en toen kwam hij met dat vliegveld langs de DK16 in het westen van de stad.

Wel een opmerkelijke plaats voor een vliegveld.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door verfmeer95 » wo 30 jan 2019, 19:39

Ik heb het idee dat het gewoon een gevalletje Frankfurt-Hahn is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Coen Tunnel » wo 30 jan 2019, 22:46

Chris schreef: wo 30 jan 2019, 15:34 Oh daar helemaal. Ik kon het op Google Earth zo snel niet vinden, dus ik typte Olsztyn Airport en toen kwam hij met dat vliegveld langs de DK16 in het westen van de stad.

Wel een opmerkelijke plaats voor een vliegveld.
Geopend in 1933, als Duitse luchtmachtbasis. Destijds op enkele kilometers van de grens met Polen, dus strategisch gelegen.

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 919
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Ger81 » zo 17 feb 2019, 20:12

Chris schreef: wo 30 jan 2019, 14:05het helpt ook niet dat veel Poolse straatnamen lang zijn. Zoals deze Ulica 5 Wileńska Brygada Armii Krajowej.
De Straat van de Vijfde Vilniusiaanse Brigade van het Binnenlandse Leger.
Lekker kort...

Verklaarbaar is het wel, want deze verzetsgroep heeft z'n sporen in WO2 zeker verdiend en als beloning is de commandant samen met andere leden door de Russische 'bevrijders' na de oorlog gearresteerd en geëxecuteerd.
De eer van een 'eigen' straatnaam komt ze dus wel toe. Een andere/bondigere invulling daarvan was evenwel praktischer geweest.
Ubi volentia est, via est

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76523
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Chris » wo 27 mar 2019, 16:21

Bewegwijzering op de S61 rond Suwałki, die binnenkort moet openen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76523
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Chris » do 30 mei 2019, 18:24

De Ring van Warschau (S2, S8, S17) krijgt een eigen afritnummering met R-nummers.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76523
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Chris » vr 05 jul 2019, 18:48

Genummerde omleidingsroutes in Polen (O = Objazd)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Jeff » vr 05 jul 2019, 23:39

Datzelfde bericht bij GGKiA spreekt ook over het feit dat het proefbedrijf over is en dit de definitieve manier van bewegwijzeren wordt:

Autostrady
Afbeelding

Droga Ekspresowa
Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door mavas » za 06 jul 2019, 12:13

Echt waar? Dat zou heel jammer zijn. Er zijn geen verbeteringen gekomen m.i.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door marcel » zo 07 jul 2019, 18:26

Ik heb er in April al een paar gezien:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Coen Tunnel » zo 07 jul 2019, 22:26

mavas schreef: za 06 jul 2019, 12:13 Echt waar? Dat zou heel jammer zijn. Er zijn geen verbeteringen gekomen m.i.
Nog steeds worden knooppuntsymbolen en afritsymbolen door elkaar gebruikt. :roll:

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Mandelsoft » zo 07 jul 2019, 23:47

Wat dacht je van die enorme pijl op het afritbord als er al eentje voor de rijstrook wordt gebruikt? Dat blijft nog steeds een grote misser...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76523
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Chris » ma 08 jul 2019, 7:23

Coen Tunnel schreef: zo 07 jul 2019, 22:26
mavas schreef: za 06 jul 2019, 12:13 Echt waar? Dat zou heel jammer zijn. Er zijn geen verbeteringen gekomen m.i.
Nog steeds worden knooppuntsymbolen en afritsymbolen door elkaar gebruikt. :roll:
De argumentatie daarvan is dat het knooppuntsymbool het hele complex aangeeft en het afritsymbool de feitelijke afrit. Kijk maar hoe het wordt toegepast.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 jul 2019, 8:59

^^ Die argumentatie heb ik al vaker gehoord, en van mijn ritten door Polen weet ik ook dat dat de hedendaagse praktijk is. Maar daarmee wijken ze af van alle andere landen die ook deze symbolen gebruiken. Ik had gehoopt dat men met iets zou komen dat meer in lijn is met de rest van Europa.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Vinny » ma 08 jul 2019, 20:37

Volgens mij zijn in Polen veel afritten trompetaansluitingen. Wellicht rechtvaardigt dat het toepassen van een knooppuntsymbool.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76523
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Chris » ma 08 jul 2019, 20:47

In het Pools is volgens mij ook geen onderscheid tussen knooppunt en afrit. Beiden worden een węzeł genoemd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 jul 2019, 23:29

Vinny schreef: ma 08 jul 2019, 20:37 Volgens mij zijn in Polen veel afritten trompetaansluitingen. Wellicht rechtvaardigt dat het toepassen van een knooppuntsymbool.
Dat doen ze in Frankrijk langs de tolwegen toch ook niet?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Rene » di 09 jul 2019, 10:30

Chris schreef: ma 08 jul 2019, 20:47 In het Pools is volgens mij ook geen onderscheid tussen knooppunt en afrit. Beiden worden een węzeł genoemd.
Dat dus. Ze snappen het verschil niet.
Maar het is allesbehalve handig om die picto's een andere betekenis te geven dan elders in Europa.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Vinny » di 09 jul 2019, 19:34

Dat doen ze in Frankrijk langs de tolwegen toch ook niet?
In Frankrijk is het ook niet consistent:
https://goo.gl/maps/rrT1dvLvq8HWxDh16
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Coen Tunnel » di 09 jul 2019, 19:48

Je hebt één van die paar uitzonderingen gevonden die de regel bevestigt. En eigenlijk is dit ook nog weer een tussencategorie. Er zijn een paar aansluitingen tussen tolsnelwegen en niet-tolsnelwegen (vaak dubbele trompetknooppunten zoals A16/A28, A26/A21 en A62/A20, met tussen beide trompetknooppunten een tolstation) die in de afritnummering van de tolweg zijn meegenomen, en een afritnummer wordt met een :AS:-symbool bewegwijzerd. Zo inconsistent is het dus ook weer niet. In veel gevallen is de aansluitende niet-tolweg een voormalige route nationale die later is opgewaardeerd tot autosnelweg.

Bij nieuw aangelegde situatie tussen een nieuwe tolsnelweg en een bestaande niet-tolsnelweg wordt dan wel het knooppuntsymbool gebruikt en wordt de aansluiting niet meegenomen in de afritnummering. A29/A151 is een mooi voorbeeld.

Daar waar situaties veranderen, veranderen de Fransen soms ook wel mee. Zo was het knooppunt tussen de A71 en A20 lange tijd afrit 5, wat nog dateerde uit de tijd dat de A20 nog N20 was. Maar inmiddels heeft het geen afritnummer meer en wel knooppuntsymbolen: https://www.google.nl/maps/@47.2494797, ... 384!8i8192

Maar dan nog, die vermeende inconsistentie in Frankrijk (bovendien op veel kleinere schaal) moet toch geen vrijbrief zijn voor de Polen om deze symbolen maar door elkaar te gebruiken, en op een andere manier dan gangbaar is in Europa.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Pino » di 09 jul 2019, 20:03

^^ Ik ken hier inderdaad niet veel uitzonderingen op in Frankrijk. A62/A20 en A26/A21 worden daarbij nog bewegwijzerd als een knooppunt met geïntegreerde genummerde afrit (basiskleur van de borden is blauw), dus dat gekke ding bij Abbéville wijkt af van de genoemde andere doordat hij staat bewegwijzerd als een afrit die toegang geeft tot een snelweg.
Rene schreef: di 09 jul 2019, 10:30 Dat dus. Ze snappen het verschil niet.
Maar het is allesbehalve handig om die picto's een andere betekenis te geven dan elders in Europa.
Het onderscheid is elders in Europa op veel manieren vervaagd, dus ze missen er niet heel veel aan. Maar het verschil in betekenis met andere landen is onhandig. Op zijn Spaans alles met een :AS: bewegwijzeren vind ik nog verdedigbaar (net als op zijn Amerikaans alles exit noemen of helemaal geen symbool of woord gebruiken doordat je het nummer in een contrasterend kleurvlak zet), maar het :KP: wordt gangbaar compleet anders geïnterpreteerd dan het nu wordt gebruikt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Vinny » di 09 jul 2019, 20:16

Bij nieuw aangelegde situatie tussen een nieuwe tolsnelweg en een bestaande niet-tolsnelweg wordt dan wel het knooppuntsymbool gebruikt en wordt de aansluiting niet meegenomen in de afritnummering. A29/A151 is een mooi voorbeeld.
Ik wil er op wijzen dat het knooppunt tussen de A 28 en de A 16 nieuw is aangelegd. Of althans al weer een aardig poosje geleden, maar er is geen sprake van een uitgebouwde N-weg op dit punt. Het is een illustratie dat een trompetaansluiting gevolgd door een tolcomplex op verschillende manieren bekeken kan worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Coen Tunnel » di 09 jul 2019, 20:42

^^ Ik kan je in zoverre gelijk geven dat de A16 daar in 1997 en 1998 is geopend, en de A28 er al iets eerder lag, met in 1991 de rondweg van Abbeville. Die is echter ook voor de jaren '90 vrij substandaard aangelegd, kijk maar naar het eerste deel van de weg, zonder vluchtstroken en met krappe rijstroken (zoals hier). Ik vraag me af of dat ooit als autosnelweg voorzien was, of gewoon een goede 2x2-expressweg. De wens om tevens de N1 te ontsluiten en het feit dat de A28 er al zo lag zullen reden zijn geweest voor deze configuratie, anders had je natuurlijk aan één trompetknooppunt voldoende gehad.

Ik kan me echter in Frankrijk geen situatie voor de geest halen waarbij knooppunt- en afritsymbolen op verwarrende wijze door elkaar gebruikt worden, en al helemaal geen situatie waarbij knooppuntsymbolen worden gebruikt voor doodnormale aansluitingen van de tolweg op het OWN (dus niet zijnde expresswegen, semi-expresswegen etc.).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Pino » di 09 jul 2019, 22:20

Coen Tunnel schreef: di 09 jul 2019, 20:42 ^^ Ik kan je in zoverre gelijk geven dat de A16 daar in 1997 en 1998 is geopend, en de A28 er al iets eerder lag, met in 1991 de rondweg van Abbeville. Die is echter ook voor de jaren '90 vrij substandaard aangelegd, kijk maar naar het eerste deel van de weg, zonder vluchtstroken en met krappe rijstroken (zoals hier). Ik vraag me af of dat ooit als autosnelweg voorzien was, of gewoon een goede 2x2-expresweg.
Volgens Wikisara is het een expresweg die later naar snelwegstandaard is gebracht. Op het randje, zoals je terecht opmerkt. Aardig aan het besluit waarmee de weg tot autosnelweg werd geklasseerd is dat daar wordt gesproken over "future A28".

Maar goed, in zo'n context volgt de bewegwijzerings-switch van groen naar blauw en van N naar A nog wel eens later - zeker bij tolvrije wegen waarbij het omgebouwde stuk niet echt een discontinuïteit vormt (zoals hier, want men verlegde alleen het punt waar A28 overging in N28). Dus redelijke kans dat de passage van Abbeville nog groen bewegwijzerd stond bij opening van de A16 langs de stad. Dan is de historische keuze om hier een afrit van te maken (indertijd vermoedelijk met het huidige blauwe paneel in het groen uitgevoerd) niet heel vreemd, al had dit in de huidige tijd natuurlijk allang vervangen moeten zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Vinny » wo 10 jul 2019, 19:51

Dus redelijke kans dat de passage van Abbeville nog groen bewegwijzerd stond bij opening van de A16 langs de stad.
Nee! De autosnelweg was toen al in het blauw en met A 28 bewegwijzerd. De snelweg hield bij Blangy-sur-Bresle op om over te gaan in de enkelbaans N 28.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 jul 2019, 20:47

^^ Op het moment dat in 1997 en 1998 de A16 rond Abbeville opende (Amiens-Abbeville in juni 1997, Abbeville-Boulogne in mei 1998), was het hele noordelijke deel van de A28 van Abbeville tot aan Rouen al gereed. ;) Het sluitstuk tussen Blagny-sur-Bresle en Neufchâtel-en-Bray opende in maart 1997.

Hoe dan ook, zoals Pino al aangeeft is de paar kilometer A28 rond Abbeville die opende in 1991 niet als autoroute aangelegd. Op Wikisara staat het onder het kopje Sections mises aux normes autoroutières, wat betekent dat het een deel is dat is aangepast aan snelwegnormen. Daar werd al in 1992 toe besloten, of dat toen ook gelijk is doorgevoerd of pas op latere datum, is mij niet helemaal duidelijk. Wikisara noemt wel 1992 maar zonder verdere datum, en of zoiets gelijk in één jaar gedaan is vraag ik me af. Frankrijk was zeker destijds niet altijd even snel met het vervangen van borden, en in dit geval stonden er natuurlijk nog bijna nieuwe borden uit 1991. Er staat op Wikisara ook dat de rondweg van Abbeville eerst de N28 was.

Plaats reactie