[PL] Bewegwijzering in Polen

Moderator: Moderatoren

Willem
2x3 autosnelweg

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Willem » do 26 sep 2019, 18:49

Ach, tot voor kort stonden er alleen grensplaatsjes aangegeven. Het blijft dus winst.

Een heartland heet trouwens in het Nederlands een kern(-gebied).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 04 okt 2019, 18:46

De bypass van Inowrocław heeft een wegwijzer met alleen indirecte wegnummers.

Afbeelding

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » vr 04 okt 2019, 21:53

Nop, ik zie wit-zwart-wit-zwart in de belijning. Dat betekend dat de aansluitende weg niet voor elk (zwaar) voertuig geschikt is.
Witte lijn = 11,5 ton/as (max)
wit-zwart-wit-zwart = 10 ton/as (max)

Dit is gewoon directe bewegwijzering ;)

--- Edit --
Bron -vraag:
https://www.skyscrapercity.com/showpost ... ount=18357
MichiH - I'm currently in southern Poland and I have a question about DK road signs. Why do some road numbers on direction signs have a white frame and some a white-black dotted one? I thought that the dotted ones indicate "To DKxx" but many signs on the road itself are like this. Are the white-black ones newer? GSV is from 2017 and all white-black ones I've seen today were still plain white in 2017. I just picked up the first one (DK79) I found on GSV now.
- antwoord:
https://www.skyscrapercity.com/showpost ... ount=18358
Kirt93 - White frame means the road admits 11.5 tonnes per axle, as the goal in EU is. White-black is 10 tonnes per axle limit, and there are also - much less common - DK roads with black frame, which is 8 tonnes.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 04 okt 2019, 22:05

Wat raar. Er is bij mijn weten geen enkel ander land waar je aan het wegnummer kan zien wat de maximale aslast van een weg is.... Ik vraag mij ook af hoe bekend zoiets is in Polen zelf... Als er al gestippelde wegnummers zijn, dan zijn dat normaal indirecte wegnummers.

Ik kan mij ook niet voorstellen dat de DK25 - hier nieuw gebouwd - niet geschikt zou zijn voor de reguliere ontwerpeis van 11,5 ton per as.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » vr 04 okt 2019, 22:19

Tot aan het bericht van Kirt93 dacht ik precies hetzelfde als jou, Chris: Indirecte bewijzering zoals dat vaker gedaan wordt in Scandinavië & Baltics.

Verder Vlug bladerend door het archief van GDDKiA, merk ik dat pas rond 2015 men de hoge 11,5 ton/as is gaan eisen voor Klasse S (Alle Klasse A (autostrady hebben wel de 11,5 ton / as)
Met klasse GP is nog helemaal erger: het is 1 grotere bonte mix tot aan 2018

Alle aanbestedingen (ook Klasse G ) die vanaf 2018 zijn uitgeschreven hebben de ondersteuning voor 11,5 ton / as, maar is men gaan spelen met de dikte van het beton/asfalt om de boel een beetje "el cheapo" te houden.
(Voorbeeld: 1 draagkracht klasse lager schilt ongeveer 4 cm aan verhardingsdikte. Strabag zit nu met "zijn deel" van de S61 in de vertraging, omdat GDDKiA een blunder heeft gemaakt met de verhardingsdikte. (1 klasse lager dan gebruikelijk voor een Klasse S weg)
Dit is door de media in Polen aangekaart en GDDKiA heeft de blunder toegegeven plus de eis van aanpassing doorgespeeld naar Strabag)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 05 okt 2019, 17:57

Mooi uitzoekwerk :)

Het is een wat wonderlijk pragmatische oplossing die het GDDKiA bedacht heeft, maar waarschijnlijk werkt het wel. Anders zouden ze het niet doen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » za 05 okt 2019, 18:40

@Chris: Ik heb net nog even nagekeken voor je, de ontwerpeisen voor de rondweg DK25 & DK15 stammen uit 2011 met een update in 2012.
Ik vermoed dat de (nieuwe) rondweg wel aan de 11,5 ton/as-eis voldoet, maar alle overige wegen* niet.

*Zo'n beetje elke DW en DP ("gemeenteweg") een renovatie moeten krijgen. Hetzelfde geldt voor de oude stukken van de DK15 en DK25

Streetview (2018): https://www.google.nl/maps/@52.1652356, ... 384!8i8192

Zelfs vanaf de A2 (Konin) is de beperkte aslast aanwezig.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 07 okt 2019, 19:03

Kantelwalsborden op de S6 bij Kołobrzeg. Ik vraag mij af waarom, misschien om recreatieverkeer naar de kust te geleiden?

Afbeelding

Afbeelding

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » wo 16 okt 2019, 21:55

Tevens op de S11 (rondweg Szczecinek):

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 25 okt 2019, 20:29

Piotrków Trybunalski:

Afbeelding

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » vr 25 okt 2019, 21:24

Dat had heel wat simpeler gekund :rofl2: .
Toutes directions
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 26 okt 2019, 14:16

Niet handig. In Polen spreken ze geen Frans.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 28 okt 2019, 15:51

Zijn alle genummerde wegen nou verboden voor vrachtwagens en kun je alleen rechtdoor allerlei plaatsen bereiken?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 28 okt 2019, 16:31

Ze hadden de pijl naar de derde afrit op de rotonde inderdaad wel wat meer richting driekwart kunnen zetten om dat misverstand te voorkomen. Het gat tussen de DK-nummers en de bijbehorende doelen, bij gebrek aan E-nummers, helpt natuurlijk ook bepaald niet. Als je dit vergelijkt met de bingokaarten die je in Spaanse steden vaak tegenkomt, zie je dat de wegnummers in vergelijkbare situaties ineens achter de doelen staan. Dat is verder niet gangbaar in Spanje, maar scheelt dat gat wanneer je een niet-E-weg bewegwijzert. Uiteraard kun je dat gat ook oplossen door DK12 en hoger gewoon direct links van het doel te zetten, dus onder de E-nummers E67 en E75.

Een Poolstalige variant van 'doorgaand verkeer' plus indirect de wegnummers was hier uiteraard ook een oplossing geweest.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 28 okt 2019, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » ma 28 okt 2019, 16:32

Ach, de chauffeurs worden alvast voorbereid op wegnummer+doel keuze die daarna komt :-)
Piotrków T. is zowat dé spin in het Poolse wegennet.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 28 okt 2019, 17:18

^^ Mwa. Als ik op een kaart zonder wegnummers kijk, is het gewoon een plaats waar een oost-westroute en een noord-zuidroute bij elkaar komen, met nog één extra weg schuin naar het noordoosten. Maar je hebt hier een paar doorlopende wegnummers die de borden nogal opvullen. S8 richting Wroclaw en D12 richting Sieradz bijvoorbeeld, die allebei via Lodz lopen. En hoeveel mensen gebruiken nu die DK74 naar Kielce? Als je je borden maar vol genoeg gooit, gaan mensen in de regio op een gegeven moment vanzelf geloven dat ze het centrum van de wereld zijn. In Hessen zie je dat ook een klein beetje.

Overigens zou dit bord ook alweer een stuk minder erg zijn wanneer de snelwegbestemmingen tenminste nog in blauw vlak hadden gestaan. Maar S-wegen zijn conform Pools gebruik natuurlijk groen bewegwijzerd en A1/DK1 is ook nog groen. Blauw alleen gebruiken wanneer je onvermijdelijk tol moet betalen is misschien handig met weggebruikers die kijken naar hun portemonnee, maar minder om hoofd- en bijzaken lekker van elkaar te scheiden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 28 okt 2019, 17:32

Er liggen behoorlijk wat grote distributiecentra in de weilanden rond Piotrków Trybunalski. Een stuk meer dan je op basis van de omvang van die plaats zou verwachten, de reden is wel de centrale ligging in Polen.

Al geldt dat ook wel voor Łódź. Bij de afrit Stryków van de A2 zijn een heleboel blokkendozen gebouwd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 28 okt 2019, 17:58

^^ Strykow is de enige afrit in Polen die ik uit mijn werk ken, ja. Veel van die distributiecentra zitten ergens in of onder een Nederlandse holding ;)

De centrale ligging is uiteraard een feit. Maar ik denk dat die distributiecentra er ook wel hadden gelegen zonder DK12 en DK74. A1, A2 en S8 zijn daar bepalend. Misschien DK12-oost nog een beetje, voor verkeer van en naar Oekraïne.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 29 okt 2019, 20:15

Voor de hoeveelheid informatie die op het bord staat vind ik het wel een prettig ogende wegwijzer, omdat de informatie helder gegroepeerd staat.
Pino schreef:Als je dit vergelijkt met de bingokaarten die je in Spaanse steden vaak tegenkomt, zie je dat de wegnummers in vergelijkbare situaties ineens achter de doelen staan. Dat is verder niet gangbaar in Spanje, maar scheelt dat gat wanneer je een niet-E-weg bewegwijzert.
Is er een regel dat E nummers rechts moeten staan van een nationaal nummer?

In principe zou ik dat op dit bord namelijk omdraaien: de E nummers in de linker 'tabel' en de overige nummers in de rechter 'tabel' groeperen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 29 okt 2019, 20:18

Chris schreef:
vr 25 okt 2019, 20:29
Piotrków Trybunalski:

Afbeelding
Zijn die doelen nu de 2e of de 3e afrit ?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 29 okt 2019, 20:24

Ik denk dat alles op de bovenste helft van het bord bij de tweede tak hoort. Ik denk niet dat ze zoveel bestemmingen / nummers aangeven voor een route die verboden is voor trucks.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 29 okt 2019, 20:29

Ik heb het bord op Streetview gevonden:
https://goo.gl/maps/neDaob679xGLaFRf8

Alle wegnummers die staan aangegeven kun je ook via de Jerozolimska bereiken maar het lijkt me wat onnodig omslachtig. Op de rotonde heb je wel steunbewegwijzering doordat er een handwegwijzer staat. Ik vermoed niet dat veel weggebruikers daadwerkelijk verkeerd rijden.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 29 okt 2019, 20:43

Het is een doodnormale rechtdoor op de rotonde, waarbij alleen de rotonde net wat afwijkend is. Denk ook niet dat dit een punt is dat veel onbekend doorgaand verkeer trekt. Dus ondanks raar wijzende pijlen zal dat in de praktijk wel loslopen.
Vinny schreef:
di 29 okt 2019, 20:15
Is er een regel dat E nummers rechts moeten staan van een nationaal nummer? In principe zou ik dat op dit bord namelijk omdraaien: de E nummers in de linker 'tabel' en de overige nummers in de rechter 'tabel' groeperen.
Zo’n regel bestaat niet. Althans niet onder het Verdrag van Genève; weet niet of er iets van die strekking in de Poolse richtlijn staat. Ik snap je gedachte over het groeperen, maar aangezien men in dit deel van de wereld nu eenmaal van links naar rechts leest, ligt het niet zo voor de hand om het wegnummer dat van ondergeschiktere aard is (omdat mensen in Polen nu eenmaal primair naar deze weg verwijzen onder het nationale nummer) als eerste te vermelden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 29 okt 2019, 21:30

Voor een regel die niet bestaat wordt die behoorlijk consequent toegepast, ik heb net alle foto's met E nummers bekeken en ze worden altijd rechts van het nationale wegnummer geplaatst. Sterker nog, in voorkomende gevallen worden de nationale nummers onder elkaar geschreven zodat er een 'gat' valt tussen het nummer en de bijbehorende bestemming. Op één geval na:
https://i.imgur.com/N8jU4X5.jpg

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 29 okt 2019, 21:34

^^ Dan zal de Poolse richtlijn dat voorschrijven. Ik wilde niet meer zeggen dan dat er geen Europese regel is. Hetgeen de Polen dus ook vrij laat om de gat op andere manieren te ondervangen, bijvoorbeeld conform het plaatje waarnaar je verwees.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 30 okt 2019, 13:49

Inowrocław, mooi verbodsbord. Meer info over de onderbroken wegnummers: viewtopic.php?p=1068806#p1068806

Afbeelding

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 30 okt 2019, 14:04

Chris schreef:
di 29 okt 2019, 20:24
Ik denk dat alles op de bovenste helft van het bord bij de tweede tak hoort. Ik denk niet dat ze zoveel bestemmingen / nummers aangeven voor een route die verboden is voor trucks.
Waar het mij om gaat is dat het gebruik van contourpijlen niet onhandig is in dergelijke situaties.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 30 okt 2019, 18:05

^^ Snap wat je bedoelt. Maar wanneer je een :C7: wilt aangeven voor een afslaande verbinding, lijkt een contourpijl me nu ook weer niet gepast. Al laat dat zich hier ook wel weer opvangen met een omgekeerde boodschap dat vrachtwagens verplicht rechtdoor moeten.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 30 okt 2019, 20:35

Pino schreef:
wo 30 okt 2019, 18:05
Maar wanneer je een :C7: wilt aangeven voor een afslaande verbinding, lijkt een contourpijl me nu ook weer niet gepast.
Als je die verboden persé wil vooraankondigen voor richtingen zonder bestemming, plaats dan een extra bord.
Of geef voor alle relevante richtingen een bestemming aan, en neem op de koop toe dat het bord veel groter wordt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 30 okt 2019, 20:45

In deze specifieke situatie is het ook onhandig dat zwaar verkeer een rijstrook moet opschuiven. Het is allemaal met de beste bedoeling ontwerpen en waarschijnlijk precies zoals de richtlijnen het in Polen voorschrijven, maar het resultaat is niet handig. Wellicht was het beter om gewoon een kruising met verkeerslichten te maken, met een overduidelijke rechtdoorrichting (DK 91)