[PL] Bewegwijzering in Polen

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Rene » zo 15 nov 2020, 12:20

Het lettertype is simpelweg ongeschikt. Bij gelijke kapitaalhoogte als andere lettertypes is het nog altijd niet leesbaar. Om dit te compenseren zijn veel borden in Polen van het formaat flatgebouw. Maar bij zo'n bord boven de weg wordt dan op de grootte beknibbeld, en dan krijg je dit.

(Uiteraard speelt de indeling wel een rol, maar als het lettertype in essentie niet deugt, dan hou je een probleem. Ook bij een wel optimale indeling).
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 15 nov 2020, 12:34

^^ Maak deze zelfde indeling maar eens met DIN Mittelschrift of zo. Kansloze bezigheid. Tegelijkertijd heb je natuurlijk een punt waar je zegt dat men elders in Polen borden dan maar tot enorme hoogtes opblaast, wat hier niet kan. Maar dit was niet te redden geweest, en dat geldt wel voor wat meer Poolse borden.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 15 nov 2020, 12:42

Beter had Polen naar één van zijn buren kunnen kijken, dan met dit halfbakken systeem op de proppen te komen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 15 nov 2020, 18:06

Polen heeft al voor de val van het communistische regime gekozen voor het huidige lettertype en de wijze waarop dat op de (toen nog zeer beperkt aanwezige) autostradas werd toegepast.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 15 nov 2020, 18:59

Ik heb begrepen dat dit lettertype al uit 1975 stamt.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 15 nov 2020, 20:15

In plaats van gaandeweg verbeteringen in het ontwerp te introduceren houdt men al decennia vast aan iets inferieurs. Maar wellicht ergeren Polen zich minder aan de gebreken :dontknow:

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » ma 16 nov 2020, 19:15

Over verbeteringen gesproken, ik heb even met InkScape een herontwerp gemaakt van het bord op de volgende pagina. In de onderstaande geanimeerde GIF is te zien dat ik deze wegwijzer veel kleiner kan maken door drie minder belangrijke bestemmingen te schrappen (kunst van het weglaten), de onnodige ruimte links en rechts van de wegnummerschildjes afkappen, en de nummers op een eigen regel zetten. Ook heb ik het lettertype vervangen door een lichtelijk herontworpen variant van het Poolse lettertype:
SPOILER: TOON

Afbeelding
De wegwijzer is dan wel kleiner, toch zijn de wegnummers en bestemmingen een slagje groter dan bij het origineel. Dat zou de leesbaarheid ten goede moeten komen...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 16 nov 2020, 20:02

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » ma 16 nov 2020, 20:12

Gaat een beetje moeilijk als ik daar geen account heb :lol:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 16 nov 2020, 20:17

Dit maakt precies inzichtelijk wat ik eerder zei: ontwerp doet hier meer kwaad dan lettertype. Je zou hier mogelijk nog wel wat meer kunnen winnen: maximumsnelheid voor afslag kan op een los bord later, de doelen Koszalin en Warschau voegen ook niet veel toe. De eerste gaat “schuin terug”; de tweede is een hoek-om verbinding van een hoek-om verbinding waar Torún ook wel had kunnen volstaan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 23 nov 2020, 10:00

Een afstandenbord op de S10 rond Wałcz.

Ik moet zeggen dat Kalisz Pomorski mij niet echt bekend voorkwam. Dat is een dorp met 4.500 inwoners. Stargard en Szczecin uiteraard wel, maar een grensdorp als Lubieszyn is weer niet logisch. Je moet daarvoor dwars door Szczecin en het doorgaande belang van die route is nihil. Ik zou zeggen dat zo'n bestemming pas in Szczecin zelf relevant is en niet op de autosnelwegen.

Afbeelding

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 23 nov 2020, 10:55

Chris schreef:
ma 23 nov 2020, 10:00
... maar een grensdorp als Lubieszyn is weer niet logisch.
Dat is toch de oude bekende methode in Polen? Laatste gehucht voor de grens aan hetzelfde wegnummer vermelden op honderden kilometers vooraf? :dontknow:

Maar ben het met je eens hoor dat dit verre van logisch is. Enerzijds vanwege de omvang van de gehuchten, maar ook doordat het niet altijd (meer) vanzelfsprekend is om hetzelfde wegnummer te blijven volgen als andere routes sneller en logischer zijn (geworden).

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 23 nov 2020, 12:24

^^ Zeker de S/DK10 heeft dat laatste wel. Van oudsher een logische radiale verbinding vanuit Warschau naar het noordwesten, maar snelwegen die met een een omweg lopen zijn sneller. Dat merk je op weg naar Szczecin, maar bijvoorbeeld ook als je kijkt naar de verwijzingen naar Warschau in de omgeving van Torun/Bydgoszcz. Over Lódz rijden gaat sneller. Ik denk ook niet dat dat op heel korte termijn gaat veranderen. Op het moment is, op weg naar Szczecin, zelfs de omweg over de Berlijnse ring sneller dan de rechtstreekse S/DK10 te volgen. Dat soort elementen moet op een gegeven moment de doelen op de borden wel gaan beïnvloeden. Althans, dat gebeurt in andere landen wel, maar Polen houdt ook op nieuwere borden van bypasses nog wel vrij strikt vast aan dat einddoel waar niemand naar op weg is.

En als dat einddoel dan nog Szczecin was, in plaats van dat grensdoel wat maar nét verderop ligt ...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 23 nov 2020, 12:55

De S10 zal één van de laatste snelwegen zijn van het huidige wegenplan die voltooid zal worden. Dat zal waarschijnlijk voor het grootste deel pas na 2030 gebeuren, voor grote delen van het traject zijn nog geen concrete plannen.

Die grensdorpjes zijn enige tijd van de bewegwijzering verdwenen geweest maar komen nu weer terug. Aan de oostgrens kan ik maar daar nog wat bij voorstellen (maar dan vooral pas dichter bij de grens en niet al westelijk van de Wisła).