[EU] Paneuropese bewegwijzering (Clearview?)

Moderator: Moderatoren

PatrickOudejans
stadsweg
Berichten: 412
Lid geworden op: ma 15 aug 2005, 12:12
Locatie: Den Haag

Bericht door PatrickOudejans » di 22 nov 2005, 14:41

Eén veerpond, twee veerponden, drie pond veerponten, eh...
Tsja, foutje geloof ik.

Maar het was toch duidelijk? :D
Groetsels, Patrick

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 22 nov 2005, 15:40

Ik heb op http://www.wegenbrabant.tk een hele lijst met de nu gangbare symbolen uit de ANWB-Ee stijl staan. Kijk maar of je er iets mee kunt. ;)

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » di 22 nov 2005, 23:30

Voor kleuren van borden zie ook hier:

http://www.geocities.com/marcelmonterie/EUcolors.htm

Ik vind het trouwens lelijk als de letters in een wegnummer kleiner zijn dan de cijfers, zoals bij N nummers in België.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 23 nov 2005, 16:45

marcel schreef:Ik vind het trouwens lelijk als de letters in een wegnummer kleiner zijn dan de cijfers, zoals bij N nummers in België.
Buiten dat zie ik het nut er ook niet van in. :?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » vr 23 dec 2005, 9:35

ik begrijp de argumentatie eigenlijk niet met betrekking tot het pan-Europese systeem. Dat bestaat nl. al, de E-routes lopen namelijk al door over de grens. Alleen zitten er hiaten (bv. E22) in en is de logica soms niet duidelijk (bv. E311). Wanneer je dit oplost, d.m.v. stricter beleid, heb je geen Europese eenheid nodig in bewegwijzering. Ook lijkt het mij niet handig om nationale nummers te schrappen wanneer er over die weg ook een E-nummer loopt. Uit E-nummers blijkt nl niet het soort weg en dat lijkt mij absoluut niet wenselijk. Daarnaast vind ik dat E-nummers betrekking hebben op een route, en nationale nummers op een weg. En wegnummers moeten een duidelijk begin- en eindpunt hebben en niet kriskras door het land slingeren.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Hanno » vr 23 dec 2005, 9:56

@ Wouter :toppie:

:kots: Nationale wegnummers weg

Nationale wegnummers moet je dus zeker niet weglaten. Ik denk dat jullie het systeem niet goed begrijpen. Als je op een weg waarover een E-route loopt het wegnummer weglaat, doe je dat dus op zowel A- als N-wegen. Dit is totaal onwenselijk, omdat het onderscheid tussen de wegsoort (autosnelweg, autoweg, standaard bubeko e.d.) volledig verdwijnt.

Voorbeeld:
Met de A50 (Emmeloord - Eindhoven) loopt tussen de knooppunten Valburg en Ewijk de E31 een stukje mee. De A50 zou dan dus tussen knooppunt Hattemerbroek en knooppunt Valburg A50 heten, tussen Valburg en Ewijk E31 en verder weer A50. Dat kan dus gewoon echt niet. Mensen die menen A- (of N-)nummers te kunnen vervangen door E-nummers slaan de plank echt volledig mis.

@ Patrick
Ik las ergens dat je 3-cijferige E-nummers wilt verwijderen. Maar wat doe je dan met belangrijke schakels tussen verschillende E-wegen? Verder bestaan er vooral in Oost-Europa een hoop relevante 3-cijferige E-wegen die je absoluut niet kunt verwijderen, bijvoorbeeld de E372 tussen L'viv (UA) en Lublin (PL), toch een stuk van zo'n 200 km.

Kortom, ik heb een heel andere mening wat betreft wegnummering, dat moge duidelijk zijn. ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 23 dec 2005, 10:29

Daarnaast vind ik dat E-nummers betrekking hebben op een route, en nationale nummers op een weg.
Formeel slaan Nederlandse wegnummers ook op een route. Het is namelijk: "Routenummering op de bewegwijzering" :)

De 'RW-nummers' betreft nummers die aan wegen zijn toegekend ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » vr 23 dec 2005, 10:34

ja formeel. Maar in de praktijk loopt een wegnummer van punt naar punt en overschrijdt een E-nummer die punten.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 23 dec 2005, 10:41

Nee dus :lol:

Route 7 bijvoorbeeld, Niet alleen is dat niet de kortst mogelijke route tussen Zaanstad en Nieuweschans, hij bestaat ook uit delen 'N 7' en 'A 7'. In veel andere landen (Duitsland, Frankrijk) wordt de nummering van een snelweg niet voorgezet als de snelweg ophoudt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Hanno » vr 23 dec 2005, 10:44

Maar een E-nummer zegt niets over de aard van de weg, een A-nummer wel en daarom toch relevant. Overigens ben ik het niet helemaal met jouw routeverhaal eens. E-nummers overschrijden veel grotere routes dan bijvoorbeeld een Nederlands A7'tje of een Duits A6'je, A44'je of wat dan ook... En trouwens, over Duitsland gesproken (en ook andere landen), daar houden wegnummers gewoon op en beginnen dan ergens anders weer. Ze lopen niet mee over een route, bijvoorbeeld in Duitsland en Zwitserland. Dan zijn E-nummers ideaal om de route aan te geven. Jouw Europese argument klopt dus niet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 23 dec 2005, 11:10

Overigens ben ik het niet helemaal met jouw routeverhaal eens
Kan wel wezen, maar in Nederland gaat het weldegelijk om routenummering.
Eerste fase van de invoering van de huidige A- en N-nummering (borden geplaatst in 1976 en 1977). Officieel werden deze 'routenummers in de bewegwijzering' genoemd, ter onderscheiding van rijkswegnummers die voor beheer in gebruik bleven. Nummers hadden 1 of 2 cijfers en het hoogste nummer was 76, waardoor er geen verwarring kon ontstaan met de oude N-nummers. E nummers werden alleen nog op belangrijke punten aangegeven, meestal op aparte borden. Alleen de allerbelangrijkste wegen waren genummerd en sommige wegen met een oud N-nummer kregen geen nieuw nummer (bijv. N91 Sneek - Lemmer). (c) Marcel Monterie, http://www.monterie.com
Maar een E-nummer zegt niets over de aard van de weg, een A-nummer wel en daarom toch relevant.
Klopt. Daar zijn twee oplossingen voor, namelijk onderscheid gaan maken in de kleurstelling van de borden: ASW blauw en OWN een andere kleur of door E nummers op het OWN slechts als indirecte verwijzing op te nemen. Wat ook kan is het nummer houden en er een andere prefix op te zetten, bijvoorbeeld N 25 (op het stukje niet-snelwegdeel van de E 25 bij Maastricht).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Hanno » vr 23 dec 2005, 11:19

Vinny schreef:onderscheid gaan maken in de kleurstelling van de borden[...]Wat ook kan is het nummer houden en er een andere prefix op te zetten
Ja, maar wat ik me afvraag, wat is er mis met de A- en N-nummers. Waarom wil je het allemaal zo moeilijk op gaan lossen met andere kleuren borden of een E-nummer ineens een N-nummer geven (wel heel vreemd). Waarom niet gewoon het onderscheid van wegnummer. A voor autosnelweg, N of B of wat dan ook voor niet-autosnelweg. Belangrijke Europese routes geef je dan aan d.m.v. een E-route. Wat moet je ook anders met je bewegwijzering?
Neem nou de E19? Je wilt bij Amsterdam toch niet als einddoel Paris geven... Daarbij komt nog dat ik van mening ben dat een weg met hetzelfde nummer zoveel mogelijk één rechtdoorgaande weg moet zijn. Juist E-nummers zijn daarin uitgezonderd.

Prima toch, zo. :dontknow:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 23 dec 2005, 11:33

Als je mijn bijdragen eerder in deze draad goed gelezen had, dan had je kunnen weten dat het een redelijk hypothetische situatie betreft dat er een geïntegreerd Europese bewegwijzering zou moeten komen en ik draag daar mijn steentje toe bij door een restyling van de routenummering, zodanig dat er een Europees systeem ontstaat. :)

Ik vind trouwens het redelijk nutteloos om A en E wegen dubbel te nummeren. (A 8 - E 22); wat voegt de 'A 8' dan nog toe? In België wordt naast de E 19 ook geen A 1 aangegeven. ;) (Dat kun je zoals ds79m straks weer gaat zeggen ook andersom zien, maar dan is er geen pan-Europees systeem meer...)

(Overigens komt het concept van de E nummers niet van de EU of een van de voorgangers daarvan, maar van de 'Raad van Europa', en hier hoort bijv. Rusland ook bij.)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Hanno » vr 23 dec 2005, 12:03

Ik heb even alle E-routes in Nederland geïnventariseerd en vind dat je, wanneer je de A-nummers verwijderd, een hele onlogische routering krijgt. Je moet zeker de E-routes aanpassen om een goed systeem te krijgen. Daarnaast blijf ik het raar vinden dat je naast E-wegen ook nog A-wegen hebt, louter en alleen om de reden dat die geen E-nummer hebben.

Heb ik altijd ook al raar gevonden in België. Lijkt net of het om twee totaal verschillende wegsoorten gaat.

Hieronder mijn inventarisatie:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 23 dec 2005, 12:57

Dat de E nummering in Nederland extreem inconsistent is doet nu even niet ter zake, eventueel kan dat worden aangepast. In landen die de E nummering hebben overgenomen (Scandinavië en België) is de E nummering alvast een stuk logischer ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » vr 23 dec 2005, 13:10

ik denk dat met het logisch maken van de huidige routes en het internationaal koppelen van de E-routes (zoals het gat in de E22) je al voldoende bereikt. Dan heb je geen uniforme Europese bewegwijzering nodig en behoud je een nationaal systeem dat zelfstandig kan opereren, iets wat mij ook belangrijk lijkt. Maar ja, mening versus mening = :ruzie: en niet :biertjes: !!
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Hanno » vr 23 dec 2005, 13:15

ja, en mijn argument blijft ook bestaan:

Het is raar om wegen van hetzelfde soort verschillende prefixen te geven. Sommige wegen A en sommige E. Dat blijf ik gewoon vreemd vinden. :?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 23 dec 2005, 13:36

Je hebt:
O
M
A
N (nu niet meer geloof ik, misschien in Spanje nog?)
E
AP
S
(niks)

Als prefix voor autosnelwegen in Europa.
(En dan vergeet ik voor het gemak alle regionale snelwegprefixen in Spanje: LZ voor snelwegen en gewone wegen op Lanzarote...)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 23 dec 2005, 21:31

Hey, is dit topic ook weer eens tot leven gewekt :)

Dat er verschillende prefixen zijn om snelwegen aan te geven, lijkt me op zich niet zo'n probleem. Sommige forummers zouden zelfs de prefixen willen afschaffen, en dan speelt het helemaal niet meer. Maar ondanks dat, is het uit een goede kaart meteen duidelijk wat voor prefix er standaard bij een snelweg hoort in een land (Spanje even niet meegerekend dan).
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 24 dec 2005, 11:19

Het is raar om wegen van hetzelfde soort verschillende prefixen te geven. Sommige wegen A en sommige E. Dat blijf ik gewoon vreemd vinden.
Dit gaat dan niet op natuurlijk :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie