[EU] Paneuropese bewegwijzering (Clearview?)

Moderator: Moderatoren

A70
dorpsstraat
Berichten: 117
Lid geworden op: ma 08 aug 2005, 13:48

[EU] Paneuropese bewegwijzering (Clearview?)

Bericht door A70 » ma 22 aug 2005, 20:45

ViaHaaren schreef:In Luxemburg ligt ergens een rotonde die geheel Nederlands is bebord.


:shock: je meent het.

Wordt het dan zolangzamerhand niet eens tijd dat we een pan-europese bewegwijzering krijgen? Zelfde lettertype, lay-out, systematiek, vormgeving?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 24 aug 2005, 8:14

A70 schreef:
ViaHaaren schreef:In Luxemburg ligt ergens een rotonde die geheel Nederlands is bebord.


:shock: je meent het.


Foto's please :)
A70 schreef:Wordt het dan zolangzamerhand niet eens tijd dat we een pan-europese bewegwijzering krijgen? Zelfde lettertype, lay-out, systematiek, vormgeving?
Lijkt me interessant: Nemen we een geheel nieuw systeem, of nemen we de systematiek van een bepaald land over. En zo ja, welk land?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 24 aug 2005, 8:35

Lijkt me niks, ieder land zijn eigen borden en wegwijzers is een stuk leuker. Ook al is bewegwijzering niet voor de leukheid. :P

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » wo 24 aug 2005, 10:21

ViaHaaren schreef:Lijkt me niks, ieder land zijn eigen borden en wegwijzers is een stuk leuker. Ook al is bewegwijzering niet voor de leukheid. :P
Volledige harmonisatie lijkt me niet gewenst. Daarvoor heeft ieder land teveel eigenaardigheden. Linksrijdende landen kun je bijvoorbeeld nooit op een lijn stellen met rechtsrijdende landen. Een uitgebreid tolwegennet vraagt om specifieke bewegwijzering. De Franse kleurcode groen is misschien handig, maar heeft in Nederland geen zin bij gebrek aan interregionaal OWN. (enz.)

Een zekere mate van eenheid zou daarentegen wel handig zijn. Hoezeer je ook snel went aan buitenlandse bewegwijzering, het zou bijvoorbeeld best handig zijn, wanneer de kleurcodes min of meer gelijk zouden zijn. Dat je door heel Europa weet dat groen naar snelwegen verwijst, en niet naar het OWN (zoals in Frankrijk of Engeland) of naar bedrijven (zoals in Duitsland).

Een dergelijke eenheid ga je vrees ik nooit meer realiseren. Zou het al heel wat vinden als de instanties van de verschillende EU lidstaten niet als een kip zonder kop zelf het wiel uitvinden en daardoor van elkaar af bewegen, maar tenminste nog met elkaar zouden overleggen over aspecten van bewegwijzering, zodat er nog enige kans is dat vernieuwingen parallel lopen.

A70
dorpsstraat
Berichten: 117
Lid geworden op: ma 08 aug 2005, 13:48

Bericht door A70 » do 25 aug 2005, 20:43

Pino schreef:Een zekere mate van eenheid zou daarentegen wel handig zijn. Hoezeer je ook snel went aan buitenlandse bewegwijzering, het zou bijvoorbeeld best handig zijn, wanneer de kleurcodes min of meer gelijk zouden zijn.
Dat en uniformiteit qua lettertype; op zijn minst. Zou dat nou echt zo moeilijk te realiseren zijn? Wegwijzers hebben niet het eeuwige leven en moeten periodiek vervangen worden.

Als men overeenstemming kan bereiken over genoemde twee basisprincipes is het verder een kwestie van tijd. Veel extra geld hoeft dat m.i. niet te kosten.

In Nederland zie je immers toch ook niet op stel en sprong over re-design verschijnen?

Maar ook op dit vlak zullen alle individuele lidstaten wel vinden dat hun eigen systeem het beste is :?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 25 aug 2005, 20:56

Als lettertype moet dan wel Interstate of DIN worden gebruikt. En anders voeren we ook hier Clearview maar in. ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 25 aug 2005, 20:58

ViaHaaren schreef:Als lettertype moet dan wel Interstate of DIN worden gebruikt. En anders voeren we ook hier Clearview maar in. ;)
Wat? Misschien domme vraag, maar wát is Clearview?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 25 aug 2005, 21:02

Nieuw lettertype voor de Amerikaanse wegwijzers:

Afbeelding

Afbeelding

Meer info zie http://www.clearviewhwy.com

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » do 25 aug 2005, 21:06

Fraai lettertype, als je het mij vraagt. Ik kende het ook niet, maar het ziet er zo op dit plaatje erg duidelijk uit (de naam is natuurlijk ook niet voor niets gegeven).
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

A70
dorpsstraat
Berichten: 117
Lid geworden op: ma 08 aug 2005, 13:48

Bericht door A70 » do 25 aug 2005, 21:07

ViaHaaren schreef:Nieuw lettertype voor de Amerikaanse wegwijzers:

Afbeelding

Mooi zeg! :D Veel beter dan die re-design sh*t waar we nu mee opgescheept worden :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 25 aug 2005, 21:08

Redesign, maar dan beter! :)

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » do 25 aug 2005, 21:08

Ziet er inderdaad heel goed leesbaar uit.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 25 aug 2005, 23:17

Clearview lijkt op het eerste gezicht heel redelijk. Ik ben overigens pas overtuigd als ik een rijtest heb gedaan. Als het bord op 300 m afstand met één oog goed leesbaar is met 120 km/h, dan vind ik het prima.

Het oogt in elk geval veel beter dan ANWB-redesign.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 25 aug 2005, 23:20

De letter 'q' ziet er toch wat vervelend gestilleerd uit. Daar hou ik niet zo van...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 26 aug 2005, 9:05

Vinny schreef:De letter 'q' ziet er toch wat vervelend gestilleerd uit. Daar hou ik niet zo van...
Die zou in Nederland toch bijna niet voorkomen. ;) Maar het is idd wel een mooi lettertje.

De familie:

Afbeelding

Kun je door verder van je beeldscherm te gaan zitten ook de leesbaarheid niet testen?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 26 aug 2005, 9:23

Dat kan, maar dan moet je alleen nog even simuleren dat je met 120 km/h naar de lettertjes toekomt ;)

Maar ik vind het er netjes uitzien. Als je wilt, dan kun je altijd wel over details vallen, maar zo op het oog lijkt me dit lettertype duidelijker dan het lettertype dat we nu gebruiken in Nederland.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 26 aug 2005, 11:15

De 'q' kan dan wel een mooi lettertje zijn, op wegwijzers heb ik liefst zo min mogelijk opsmuk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 26 aug 2005, 11:31

Vinny schreef:De 'q' kan dan wel een mooi lettertje zijn, op wegwijzers heb ik liefst zo min mogelijk opsmuk.
Misschien is het een poging om iedere mogelijke verwarring tussen q en g te voorkomen. Vind het echter niet mooi. Zie die slinger naar rechts overigens ook niet terug in de post van ViaHaaren ("de familie").

Vind Clearview verder een prima lettertype. De Interstate-lettertypes in het algemeen vind ik prima en Clearview is daar (als ik het goed heb) een nieuwe update van. Gelukkig hebben we in Nederland ook een Interstate-variant op de borden (ANWB-Ee, als ik me goed herinner).

(helaas komt Interstate alleen nooit mooi uit, als ik zelf borden ontwerp, dus dat doe ik altijd maar in Arial)

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » vr 26 aug 2005, 11:46

Ds79m schreef:Dat kan, maar dan moet je alleen nog even simuleren dat je met 120 km/h naar de lettertjes toekomt ;)
Makkelijker is daarom wellicht de lettertjes met 120 kmh op jouw af te laten komen. Eenvoudiger te simuleren. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 26 aug 2005, 17:58

Ik heb even een overzichtje gemaakt:

Kleurstelling autosnelwegen:
Blauw: 13
Groen: 9
Onbekend: 3 (Letland, Litouwen, Malta)

België, Denemarken en Hongarije hebben zowel groene en blauwe snelwegbewegwijzering. In België geldt dat verwijzingen naar de snelweg groen zijn, in Denemarken dat verwijzingen naar het OWN óp de snelweg blauw is. In Hongarije vervangt men de groene snelwegbewegwijzering in blauw.

Kleurstelling OWN:
Blauw: 11
Groen: 5
Wit: 5
Geel: 2
Oranje: 1
Onbekend: 1 (Malta)

Denemarken heeft rode letters.

Lettertype: Het dominerende lettertype in Europa is opmerkelijk genoeg het Britste Transport lettertype en daarna volgt het Scandinavische hoofdlettertype en Interstate.

Weergave van de wegnummers:
Het meeste komt de prefix A voor. Alleen als er meerdere nummeringen door elkaar lopen, worden op het onderliggend wegennet letters aangegeven. Op het snelwegennet wordt over het algemeen vaker een letterprefix weergegeven, bijvoorbeeld in Polen, Estland, Hongarije.

Kader: 14
Schild: 4
Tekst: 4
Onbekend: 3
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 27 aug 2005, 22:34

Wat is nou het meest ideale bewegwijzeringsysteem in de Europese unie?

Om die vraag te beantwoorden moet men bekijken bij welk soort uniformiteit de weggebruiker het meest gebaat is. Is de weggebruiker bijvoorbeeld gebaat bij een uniform lettertype? Het antwoord daarop is nee. Het gaat namelijk om de leesbaarheid van het lettertype en dan maakt het niet uit of dat aan de andere kant van de grens anders is. Toch kan een uniform lettertype invoeren wel zinnig zijn: Het voorkomt dat sommige landen wat aanklooien, het staat mooi en het is makkelijk om geleidelijk in te voeren.
Is de weggebruiker gebaat bij één soort symbolenset? Hier is weer meer voor te zeggen. Een pictogram dat in heel Europa hetzelfde eruit ziet en hetzelfde betekent is voor de toerist erg handig. Echter, men moet bedenken dat er ook verschillen zijn tussen landen waardoor symbolen inééns een andere invulling kunnen krijgen. En welk symbool kun je invoeren voor coffeeshop? :twisted:
Bovendien zijn de symbolen grotendeels al gelijk getrokken. Met kleine (lettertype-achtige) verschillen valt best te leven.
Is de weggebruiker gebaat bij één soort wegnummeringsysteem? Dat is wel degelijk een punt waar enige uniformiteit toch wel nuttig zou kunnen zijn. Wie herinnert zich nog de National strassen in Zwitserland waar toch WEL een autobahnvignet voor nodig was? En A wegen in het Verenigd Koninkrijk zijn toch echt geen snelwegen. Toch is het aanpassen van dit systeem erg duur en bovendien moeten mensen misschien flink winnen.
Als zijsprong verwijs ik nog naar pijlpunten, afstandsindicaties en afritnummering. Het is ook hier prettig wanneer enige uniformiteit bestaat, maar noodzakelijk is het in het geheel niet.
Tenslotte de kleurstelling van de borden. Is het belangrijk dat overal in Europa dezelfde kleur wegwijzer gebruikt wordt?
Wanneer de kleuren in de diverse landen andere dingen betekenen dan kan dat erg verwarrend zijn. In Zwitserland betekent een groene achtergrondkleur voor een bestemming dat deze slechts met een autosnelweg bereikt kan worden terwijl in Spanje dit een lokaal binnen-stedelijk doel weergeeft. Een grote sprong voorwaarts kan zijn door in heel Europa autosnelweg-bewegwijzering in dezelfde kleur te laten zijn. Het locale wegennet kan dan ter invulling zijn van de lidstaten. Maar ook hier weer geldt dat de kosten waarschijnlijk erg hoog zijn en een geleidelijke invoering brengt ook hier zijn eigen moeilijkheden met zich mee.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 27 aug 2005, 23:40

Toch ga ik proberen om een ideaal plaatje voor te toveren. Ik doe dat aan de hand van een aantal thema's, namelijk kleurstelling voor de bewegwijzering, het weergeven van wegnummers (en het wegnummeringssysteem) en het lettertype:

Kleurstelling bewegwijzering
Om maar de koe bij de hoorns te vatten: In de landen die behoren tot de Europese Unie zijn er slechts twee gangbare achtergrondkleuren voor snelwegen, te wegen groen en blauw (in diverse lichte of donkerder varianten). Op het onderliggend wegennet is meer variatie waarneembaar, daar komen ook de kleuren wit, oranje en geel voor en sommige landen hebben bruine toeristische bewegwijzering. Omdat op het onderliggend wegennet veruit de meeste wegwijzers zich bevinden en omdat veel landen op het OWN toch al verschillende soorten kleuren gebruiken is het niet wenselijk om middels een Europese richtlijn één kleur af te dwingen. Wanneer men hier toch toe zou besluiten dan dient men in ieder geval zorg te dragen dat locale doelen in wit, toeristische doelen in bruin weergegeven dienen te worden. Interlocale doelen kunnen dan in blauw of groen staan.
Op snelwegen is het veel zinvoller om één Europese achtergrondkleur te gebruiken. Het is verleidelijk om voor de kleur blauw te kiezen, aangezien dat nu al het meeste voorkomt. Toch dient te worden opgemerkt dat die kleur ook door de meeste landen op het OWN wordt gebruikt. Hierdoor vervalt in 11 landen het verschil tussen autosnelwegkleuren en de kleuring op het onderliggend wegennet, waardoor in deze landen ook het OWN een verkleuring moet ondergaan. Als men voor een groene achtergrond kleur kiest voor autosnelwegen betekent dat slechts 5 landen hun bewegwijzering op het OWN moeten aanpassen en 13 landen dat op de autosnelwegen (in totaal 18 landen); dat zijn er dus twee minder dan wanneer men voor blauw zou kiezen (11+9=20).
Een ander probleem is de doorvoering van de kleuren. In Frankrijk wordt bijvoorbeeld de afrit al in de kleurstelling van het OWN doorgevoerd terwijl in Duitsland consequent reeds op de kruisende gewone weg op de voorwegwijzers al een bord alleen in de snelwegkleuren staat. Mijn voorkeur gaat er naar uit om de afritbebording op de snelweg nog gewoon in de snelwegkleur te doen, maar op het OWN alleen in de kleur van het OWN tenzij het verwijzingen naar de snelweg betreft. Het liefst worden die weergegeven in een kader.

Wegnummering
Bij het instellen van een Europees wegnummeringsysteem (de z.g.n. E wegen) zijn een aantal schoonheidsfoutjes in het sytsteem geslopen die veel landen kennelijk er toe gebracht hebben om prioriteit te geven aan hun nationale wegnumming. Dat is op zich jammer, want in Scandinavië kan worden gezien dat het integreren van nationale en Europese wegnummering wel degelijk nuttig kan zijn. Voor kaartenmakers en weggebruikers is er wel degelijk een voordeel om er in heel Europa vanuit te kunnen gaan dat E nummers consequent worden aangegeven. Hierbij is het eigenlijk wel weer vereist dat E wegen uitsluitend over snelwegen lopen, of net als het Amerikaanse Interstate systeem, over 98% snelwegen. Dit betekent echter dat onderbroken E nummers ondervangen moeten worden met nationale nummering. Dat is wel mogelijk. Kijken we naar de Nederlandse situatie dan ziet men dat de (tweecijferige) E wegen die hier zijn:
E 19, E 22, E 25, E 30, E 31, E 34, E 35, E 231, E 232, E 233, E 311, E 312, E 314; nauwelijks worden gedupliceerd door nationale nummers. Alleen de E 22, E 30, E 31 en de E 34 zijn dat (De driecijferige nummers overigens wel, maar dat terzijde).
Men zou dan een situatie kunnen krijgen dat de E 25 wordt aangevuld (over de niet-autosnelweg gedeelten) met N 25 en dat er andere N en A wegen de wegnummering complementeren.

Letterprefix
In Europa ziet men in principe alleen een letterprefix op de borden wanneer er meerdere letterprefixen in een land voor komen en wanneer dat tot verwarring over het wegnummer kan leiden. Bij snelwegen geldt echter dat meer landen een letterprefix aangeven, terwijl dit strict genomen niet noodzakelijk is omdat, behalve het Verenigd Koninkrijk, geen enkel Europees land meerdere prefixen kent voor de snelwegen.
Omdat in elk land er andere codes gelden is het echter wel van belang om een letterprefix aan te geven, zelfs al zou je aan het schild kunnen zien wat voor soort weg het betreft. Een code als 'D 1' verschaft een weggebruiker namelijk wezenlijk meer informatie als '1'. Bovendien voorkomt een letterprefix ook dat er lange wegnummers ontstaan en kan men af en toe de nummering weer op nul zetten aan de hand van het gebied waar je door rijdt. (Goed voorbeeld zijn de Franse D wegen die elk departement weer opnieuw beginnen. Dan heb je wel de toevoeging D nodig om dit te weten). Echter overdrijving is verkeerd. Zo zijn twee letterprefixen in Italië erg onduidelijk, en in Spanje is het systeem te complex geworden; bovendien zijn daar ook een aantal vervelende dubbele nummers.

Weergave van de nummers
De weergave van de wegnummers geschiedt in de meeste Europese landen in een kader, al dan niet contrasterend met de kleur van de bewegwijzering. Dat lijkt me een goede manier van weergeven. Zelf ben ik voor een zoveel mogelijk in het bord geïntegreerd, contrasterend kader.

Lettertype
Wil men een eigen lettertype voor de Europese bewegwijzering, dan dient te worden opgemerkt dat een lettertype lelijk maar functioneel kan zijn (hoofdletter-type in Frankrijk en sommige scandinavische landen); dat blinkt uit in duidelijkheid, maar is niet altijd even mooi, of een heel mooi lettertype wat echter niet duidelijk is, het Nederlandse Uu lettertype bijvoorbeeld. Hierbij is een lettertype dus bij voorbaat al een compromis tussen esthetiek en functionaliteit.
Bovendien is het niet fair om een lettertype van een bestaand Europees land over te nemen. Daarom is het verstandig dat als men een Europees lettertype wil, het zelf gaat ontwikkelen.
Een variant op het Amerikaanse Clearview kan dat bijvoorbeeld zijn.
Wil men per sé een bestaand lettertype overnemen, dan denk ik dat het Transport of Interstate lettertype het meest in aanmerking komt, omdat die lettertypes het meest worden gebruikt in Europa.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » zo 28 aug 2005, 18:57

Vinny schreef:Voor kaartenmakers en weggebruikers is er wel degelijk een voordeel om er in heel Europa vanuit te kunnen gaan dat E nummers consequent worden aangegeven. Hierbij is het eigenlijk wel weer vereist dat E wegen uitsluitend over snelwegen lopen, of net als het Amerikaanse Interstate systeem, over 98% snelwegen. Dit betekent echter dat onderbroken E nummers ondervangen moeten worden met nationale nummering.
In Oost- en Noordeuropa kun je dat wel vergeten, daar zal altijd maar een fractie van de E-wegen autosnelweg zijn. Dan vervalt het nut van de doorgaande nummering.
Letterprefix
In Europa ziet men in principe alleen een letterprefix op de borden wanneer er meerdere letterprefixen in een land voor komen en wanneer dat tot verwarring over het wegnummer kan leiden.
Interessant, maar hoe definieer je verwarring?
(Als wiskundige zou je kunnen zeggen, zodanig dat deze uitspraak klopt ...)
Bij snelwegen geldt echter dat meer landen een letterprefix aangeven, terwijl dit strict genomen niet noodzakelijk is omdat, behalve het Verenigd Koninkrijk, geen enkel Europees land meerdere prefixen kent voor de snelwegen.
Je bedoelt waarschijnlijk M en A(M), maar in feite valt hieronder ook AP / P in Spanje, hoewel A wegen een wat lagere standaard hebben dan AP wegen.
Weergave van de nummers
De weergave van de wegnummers geschiedt in de meeste Europese landen in een kader, al dan niet contrasterend met de kleur van de bewegwijzering. Dat lijkt me een goede manier van weergeven. Zelf ben ik voor een zoveel mogelijk in het bord geïntegreerd, contrasterend kader.
Vind ik ook wel.
Bovendien is het niet fair om een lettertype van een bestaand Europees land over te nemen.
Waarom niet? Dan hoeft er misschien minder aangepast te worden.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 28 aug 2005, 19:14

Ik vind het allemaal wel goed als iedereen zijn eigen lettertype houdt. Kleuren en symbolen mogen van mij zeker worden geuniformeerd (en symbolen mogen worden ingekrompen), maar de rest vind ik wel best zo. Leuk om te kunnen zien aan de borden in welk land je je bevindt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 28 aug 2005, 22:13

Marcel schreef:In Oost- en Noordeuropa kun je dat wel vergeten, daar zal altijd maar een fractie van de E-wegen autosnelweg zijn. Dan vervalt het nut van de doorgaande nummering.
De noordelijkste E weg wordt dan Helsinki-Tampere. In Oost-Europa worden de komende jaren flink wat autosnelwegen bijgebouwd.
Marcel schreef:Interessant, maar hoe definieer je verwarring?
(Als wiskundige zou je kunnen zeggen, zodanig dat deze uitspraak klopt ...)
In Duitsland worden alleen B wegen aangegeven op de bewegwijzering. In Polen hebben wegen met een andere administratieve prefix ook een hoger nummer (drie cijferig); hierdoor zijn er geen dubbelnummers met het andere systeem. (Dus) hebben beide landen geen letterprefix voor hun wegnummers op het OWN. Volgens mij heeft geen enkel Europees land, verwarbare wegnummers (duplicaten) wanneer er geen letter bij staat.
Marcel schreef:Je bedoelt waarschijnlijk M en A(M), maar in feite valt hieronder ook AP / P in Spanje, hoewel A wegen een wat lagere standaard hebben dan AP wegen.
Helemaal gelijk ;)
Via Haaren schreef:Ik vind het allemaal wel goed als iedereen zijn eigen lettertype houdt. Kleuren en symbolen mogen van mij zeker worden geuniformeerd (en symbolen mogen worden ingekrompen), maar de rest vind ik wel best zo. Leuk om te kunnen zien aan de borden in welk land je je bevindt.
Toch veranderen landen soms van lettertype. In het Verenigd Koninkrijk is in de jaren '60 de Worboys reformatie geweest, en ook in Zwitserland is het lettertype recent gewijzigd. In Nederland is men bezig om het lettertype Uu te introduceren op het OWN.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 28 aug 2005, 22:16

Voor de liefhebbers van lettertypes:

Hier te downloaden, de gangbare lettertypes van de bewegwijzering in Groot-Brittanië en veel Engelse (voormalige) coloniën.

http://www.cbrd.co.uk/media/fonts/
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 29 aug 2005, 8:38

Ik wacht nog steeds tot http://www.visualogik.com weer online komt. Daar zou Uu op moeten staan, maar er zal ongetwijfeld wel weer een flink prijskaartje aanhangen. :roll:

A70
dorpsstraat
Berichten: 117
Lid geworden op: ma 08 aug 2005, 13:48

Bericht door A70 » ma 29 aug 2005, 12:27

Vinny schreef:Letterprefix
In Europa ziet men in principe alleen een letterprefix op de borden wanneer er meerdere letterprefixen in een land voor komen en wanneer dat tot verwarring over het wegnummer kan leiden.
Ik zou er voor willen pleiten om op Europees niveau 3 of 4 categorieën wegen te definiëren met elk een einge prefix, in alle landen op dezelfde manier te gebruiken:

A: autosnelwegen
B: hoofdwegen
C/D: lokale/provinciale/departementale/overige wegen

Hiermee is het altijd en overal duidelijk op wat voor weg je zit.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 29 aug 2005, 14:04

Dat systeem voeren ze nu in Australië in... ;) :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » ma 29 aug 2005, 15:06

Vinny schreef:Dat systeem voeren ze nu in Australië in... ;) :idea:
Mwa ...

Het is waar dat alle staten overschakelen op wegnummers van het formaat prefix + nummer. Er is echter geen sprake van een standaardisering. Zo gebruikt South Australia de prefix D voor de absolute paden door de woestijn, terwijl die prefix in andere staten niet wordt gebruikt.

Ook kan iedere staat zelf beslissen, welke prefix bij een stuk weg hoort. Weet dat New South Wales de nodige stukken weg de prefix A geeft, waar anderen menen dat M op zijn plaats zou zijn geweest. NSW kiest er dan echter voor om de prefix M alleen te gebruiken, als een stuk weg tussen twee control cities volledig snelweg is - dit om te voorkomen dat wegen die op dit moment worden omgebouwd (met name de Pacific Hwy en de Hume Hwy) steeds van prefix verwisselen.

Uit het voorgaande blijkt overigens al dat Australië een iets andere classificatie gebruikt dan die van A 70:
M: snelwegen
A: hoofdwegen
B / C (/ D): de rest

Plaats reactie