[EU] Paneuropese bewegwijzering (Clearview?)

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 10 sep 2005, 12:10

Wicher schreef:
Chrizz schreef:Het rechter sign (I-64) is in Clearview.
Absoluut niet.
De linker is weliswaar Highway Gothic E (Interstate), maar dat de rechter anders is wil niet autom. zeggen dat het Clearview is.
Helaas... wel dus.

bron
scroll maar naar de helft van de pagina onder het kopje Interstate Shield Fonts.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 10 sep 2005, 12:20

Nog steeds: nee hoor. Die website zit fout.

Kijk maar:

Afbeelding
geen Clearview | wel Clearview

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 10 sep 2005, 15:33

Lijkt eerder op Arial.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 11 sep 2005, 10:45

Als ik de site zo bekijk, dan denk ik dat het eerder een 'mislukte' Clairview is. Kennelijk een bordenboer die zelf maar wat geknutseld heeft...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 12 okt 2005, 14:01

Nog een keer latijns en cyrillisch schrift op één bord.

Voor Vyborg is dat vrij logisch. De stad was voor de 2e wereldoorlog immers Fins. Waarom St. Petersburg wel, en Kronstadt niet in het latijnse schrift worden aangegeven ? Ik weet het niet.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rene op wo 12 okt 2005, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 12 okt 2005, 14:19

Leuke foto.

Er kunnen meerdere redenen zijn. Vyborg en St. Petersburg zijn via de snelweg te bereiken, Kronstad via een gewone weg.

Iets anders kan zijn dat omdat Kronstad op een eiland ligt, het vroeger waarschijnlijk niet bij Finland heeft gehoord. St. Petersburg is voor doorgaand verkeer dan weer zoveel van belang (drukke route Helsinki - St. Petersburg) zijn, dat ze er voor gekozen hebben voor meertalig. Dat heb ik ook gezien op foto's (van Marcel?) van zuid Rusland.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » wo 12 okt 2005, 19:58

Chrizz schreef:Er kunnen meerdere redenen zijn. Vyborg en St. Petersburg zijn via de snelweg te bereiken, Kronstad via een gewone weg.
Het grappige is dat groene borden juist voor snelwegen zijn en blauwe voor overige wegen...
Iets anders kan zijn dat omdat Kronstad op een eiland ligt, het vroeger waarschijnlijk niet bij Finland heeft gehoord. St. Petersburg is voor doorgaand verkeer dan weer zoveel van belang (drukke route Helsinki - St. Petersburg) zijn, dat ze er voor gekozen hebben voor meertalig. Dat heb ik ook gezien op foto's (van Marcel?) van zuid Rusland.
In Rusland zie je normaal alleen borden met cyrillisch schrift, alleen op plaatsen waar veel toeristen komen wordt ook latijns schrift gebruikt. Vyborg en St. Petersburg vond men blijkbaar belangrijk genoeg daarvoor.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 10 nov 2005, 21:45

Kronstadt Sint-Petersburg (officieel zelfs Sankt Petersburg) Vryborg. Klinks allemaal vrij duits. Heeft dat gebied nog onder duits bevel gestaan?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 10 nov 2005, 21:48

In de oorlog is dat uitgebreid geprobeerd met de jarenlange belegering van Sankt Petersburg... Maar Vyborg was vroeger Fins (Karelië). Misschien komt het daardoor.

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » vr 11 nov 2005, 13:09

Alfa schreef:Kronstadt Sint-Petersburg (officieel zelfs Sankt Petersburg) Vryborg. Klinks allemaal vrij duits. Heeft dat gebied nog onder duits bevel gestaan?
Kronstadt is de Duitse/Zweedse vertaling van het in 1710 door tsaar Peter de Grote gestichte Kronshtadt. In deze periode (de Grote Noordse Oorlog, 1700-1721) kwam het gebied rond Sint-Petersburg in handen van de Russen - voordien was het (net als heel Finland) Zweeds gebied. Daarom misschien dat hij de oorspronkelijke Zweedse naam voor het eiland waarop Kronstadt gelegen is, behield. Da's de enige reden die ik kan bedenken.

Sint-Petersburg is gesticht in 1703 en werd de nieuwe hoofdstad van het Russische keizerrijk tot 1917.

Vyborg is van oorsprong een middeleeuwse Zweedse stad; Finland behoorde destijds tot Zweden. In de Grote Noordse Oorlog kwam het gebied (Karelië) in Russische handen. In 1917 (val van het Russische keizerrijk) kwam het in Finland te liggen - de naam van de stad werd Viipori. Na de Tweede Wereldoorlog tenslotte hield de Sovjetunie Karelië in bezit, ten koste van haar satellietstaat Finland. En zo ligt de stad nu nog steeds in Rusland. :)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 11 nov 2005, 15:39

Even off-topic verder dan maar...
Rien schreef:Vyborg is van oorsprong een middeleeuwse Zweedse stad; In 1917 (val van het Russische keizerrijk) kwam het in Finland te liggen - de naam van de stad werd Viipori.
Kleine correctie: Viipuri
Rien schreef:Na de Tweede Wereldoorlog tenslotte hield de Sovjetunie Karelië in bezit, ten koste van haar satellietstaat Finland. En zo ligt de stad nu nog steeds in Rusland. :)
Ik denk dat de term satellietstaat niet helemaal op z'n plaats is. Polen, Hongarije, Tsjecho-Slowakije e.d. waren satellietstaten. Immers: communistisch regime en lid van Warschaupact. Finland was dat beide niet, maar er was wel een bepaalde afhankelijkheid van de USSR:
Wikipedia schreef:De naoorlogse jaren werden gekenmerkt door herstelbetalingen en wederopbouw en een relatief grote afhankelijkheid van de Sovjet-Unie.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » zo 20 nov 2005, 12:48

Seat Ibiza schreef:
Rien schreef:Na de Tweede Wereldoorlog tenslotte hield de Sovjetunie Karelië in bezit, ten koste van haar satellietstaat Finland. En zo ligt de stad nu nog steeds in Rusland. :)
Ik denk dat de term satellietstaat niet helemaal op z'n plaats is. Polen, Hongarije, Tsjecho-Slowakije e.d. waren satellietstaten. Immers: communistisch regime en lid van Warschaupact. Finland was dat beide niet, maar er was wel een bepaalde afhankelijkheid van de USSR
Polen, Hongarije etc. werden pas na de Tweede Wereldoorlog satellietstaten van de Sowjetunie. Finland werd na de Eerste Wereldoorlog onafhankelijk van de Sowjets, maar verloor Karelië pas na de Tweede Wereldoorlog. De herstelbetalingen waren een gevolg van het feit dat Finland na de Russische aanval in het Duitse kamp terecht was gekomen en dus tot de verliezers van de oorlog behoorde.

Maar goed, veel heeft dit alles niet meer met een pan-europese bewegwijzering te maken.
Rainier

PatrickOudejans
stadsweg

Bericht door PatrickOudejans » zo 20 nov 2005, 14:29

Om maar weer OT te komen, volgt hier een klein voorstel mijnerzijds voor de Pan-Europese bewegwijzering.

Ten eerste, wegnummers hebben in de verschillende landen verschillende prefixen. Om verwarring te voorkomen schrappen we deze helemaal behalve natuurlijk de E-prefix. Het beste is als elk land gebruik gaat maken van zogenaamde routenummers. Het schildje waar deze nummers op staan geven dan samen met de achtergrondkleur van het bord aan op welke weg je rijdt (of komt te rijden). Schildjes voor autosnelwegen worden rood met een witte bies en witte letters; schildjes voor het OWN worden geel met zwarte letters. Mocht een land gebruik maken van regionale wegnummers (bijvoorbeeld de Franse D-nummers), dan worden deze op een wit schildje met zwarte letters aangegeven. Regionale wegnummers moeten dan viercijferig zijn om ze te kunnen onderscheiden van nationale wegnummers (ik doel hier op kleurenblinden). Verder worden wegen met een E-nummer alleen met dit nummer aangegeven. 3-cijferige E-nummers verdwijnen omdat die meestal alleen gebruikt worden als verbindingswegen tussen E-wegen.

Borden op de autosnelwegen hebben een groene achtergrond. Op het OWN hebben de borden een blauwe achtergrond.

Ik heb vannacht al stiekem wat borden opgehangen om een paar foto's uit de praktijk te kunnen maken. Eh, okee, ik heb wat foto's van Frits gefotoshopt ;) . Hopelijk vindt-ie het goed. Zie ook: http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic.php?t=2027

Het betreft hier knooppunt Hoevelaken.

Klik op de plaatjes voor een grotere versie:

Afbeelding

Afbeelding

Let op de mooie schaduw. Ook te zien op Frits' foto:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog een bord op het OWN, heb ik nog geen foto van:

Afbeelding

Okee, wie volgt?
Groetsels, Patrick

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 20 nov 2005, 14:37

Ziet er helemaal niet slecht uit, Patrick. ;)

Zowel de pijlen omhoog als de prefix-loze wegnummeraanduidingen vind ik mooi.
Mijn mening over het groen, de hartkoploze pijlpunten en het meest wenselijke lettertype ken je - die ga ik dan ook niet herhalen.

Er is maar één maar: in het verdrag van Genève is keihard vastgelegd dat de E-routes moeten worden weergegeven in witte letters/cijfers op een groen achtergrondschildje.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

PatrickOudejans
stadsweg

Bericht door PatrickOudejans » zo 20 nov 2005, 14:50

René schreef:Er is maar één maar: in het verdrag van Genève is keihard vastgelegd dat de E-routes moeten worden weergegeven in witte letters/cijfers op een groen achtergrondschildje.
Tsja, euh, dan moet dat dan maar veranderd worden... hehe :-)

Ik was trouwens eerst ook tegen hartkoploze pijlen maar in Polen ben ik ook dat soort borden tegengekomen en ik moet zeggen dat het me eigenlijk helemaal niet stoorde.
Groetsels, Patrick

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 20 nov 2005, 14:53

Om de een of andere reden vind ik je borden toch geen verbetering t.o.v. de huidige. Met name de groene borden en de prefixloze nummers bevallen mij niet zo.
Trouwens, een opmerking over die derde foto. Waarom staat daar een afstandsaanduiding bij? Afstandsaanduidingen moeten toch weergeven wanneer het BEGIN van de uitvoegstrook is, toch niet het eind?
Laatst gewijzigd door Jeroen op zo 20 nov 2005, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 20 nov 2005, 15:08

Even wennen hoor. ;)

Ik vind het wel mooie borden, maar ik heb toch ook liever prefixen bij de wegnummers. Ook bij de E-nummers wel een prefix en bij de overige niet vind ik aardig inconsequent.

Maar voor de rest mijn complimenten. :toppie:

PatrickOudejans
stadsweg

Bericht door PatrickOudejans » zo 20 nov 2005, 15:12

Jeroentjuh16 schreef:Trouwens, een opmerking over die derde foto. Waarom staat daar een afstandsaanduiding bij? Afstandsaanduidingen moeten toch weergeven wanneer het BEGIN van de invoegstrook is, toch niet het eind?
De borden op foto's 1 en 2 geven inderdaad de afstand aan tot het begin van de uitvoegstrook. De afstand op foto 3 is vooral voor verkeer op de middelste rijstrook aangegeven zodat ze weten wanneer ze op de linkerstrook van de uitvoegende weg kunnen uitvoegen. (Zie foto 4).
Groetsels, Patrick

PatrickOudejans
stadsweg

Bericht door PatrickOudejans » zo 20 nov 2005, 15:30

Nog even over het weglaten van de prefixen:

Omdat verschillende landen verschillende prefixen gebruiken gebruik ik ze hier juist liever niet. Eigenlijk zou men dan ook bij bijvoorbeeld filemeldingen het niet meer over de A12, de A44/N44 of de D1271 moeten hebben. Beter is het om dan te spreken over route 12, route 44 of itinéraire 1271. Routenummers zijn nationaal (behalve E-nummer die internationaal (Europees) zijn) en regionaal (wit-op-zwart). Nationale routenummers moeten ook (per land) uniek zijn, zoals in Nederland bijvoorbeeld route 31 (was N31 - A31).
Groetsels, Patrick

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 20 nov 2005, 15:36

Prachtig hoor! :toppie:

Maar toch een paar opmerkingen:
1) Persoonlijk zou ik het andersom doen: wit op blauw voor ASW en groen op wit voor OWN
2) Prefixen (A en E) behouden
3) Zoals René al opmerkte: E-nummer wit op groen. Dan zie je ook meteen een reden waarom ik liever wit op blauw op ASW zie: het E-nummer valt niet meer op als de borden op de ASW wit op groen zijn.
Donateur Vereniging Wegenforum

Riva
autoweg

Bericht door Riva » zo 20 nov 2005, 16:27

Mooie, overzichtelijke borden, maar:

1. Wel prefixen gebruiken
2. Het nationale nummer altijd gebruiken (dus ook A1 richting Hengelo)
3. Dichtstbijzijnde plaatsnaam bovenaan (Hilversum dus boven Amsterdam)
4. Liever Interstate

Eigenlijk vind ik de borden zoals wij die nu in Nederland kennen prima, ik zou hooguit iets aan het systeem van te bewegwijzeren plaatsen willen wijzigen en afstandentableaux willen toevoegen. Als dat zover is mogen de Nederlandse borden wat mij betreft als Europese standaard worden gebruikt.
Rainier

PatrickOudejans
stadsweg

Bericht door PatrickOudejans » zo 20 nov 2005, 18:10

Riva schreef:Eigenlijk vind ik de borden zoals wij die nu in Nederland kennen prima, ik zou hooguit iets aan het systeem van te bewegwijzeren plaatsen willen wijzigen en afstandentableaux willen toevoegen. Als dat zover is mogen de Nederlandse borden wat mij betreft als Europese standaard worden gebruikt.
Tsja, de Nederlanders zeggen: Nederlandse borden als standaard! De Duitsers willen de Duitse, de Zwitsers de Zwitserse, enz, enz. Zo komen we er natuurlijk nooit uit. Dat is ook de reden dat ik het liefst voor nieuw ontworpen borden ga.

Hetzelfde geldt uiteraard voor de prefixen: van de Duitsers, de Zwitsers en de Tsjechen hoeft het niet zo nodig, maar de Fransen, Nederlanders en Britten zien ze weer liever wel. De Polen hebben alleen de A-prefix (bij autosnelwegen); de Spanjaarden gebruiken een streepje tussen de prefix en het nummer.

En dan ook: welke prefix gebruik je? De britten gebruiken de A voor het OWN, wij daarentegen voor het AWN. De Ieren, de Britten en de Hongaren gebruiken de M voor het AWN. De Tsjechen gebruiken de D (komt alleen niet in de schildjes), enz. enz. Voor het OWN gebruiken de Nederlanders, de Belgen en de Fransen de N, de Duitsers de B (en de L?), de Italianen SS, etcetera. Laten we helemaal al niet spreken over de Spanjaarden en de Portugezen :shock:

Als je een goed Pan-Europees systeem wilt gebruiken, dan moeten we genoegen nemen met een paar compromissen. Dit is mijn voorstel 8-) en ik hoop dat er hier meer voorstellen gemaakt zullen worden! :D
(Is dat een uitdaging? Ja! ;) )
Groetsels, Patrick

Riva
autoweg

Bericht door Riva » ma 21 nov 2005, 9:25

PatrickOudejans schreef:Tsja, de Nederlanders zeggen: Nederlandse borden als standaard! De Duitsers willen de Duitse, de Zwitsers de Zwitserse, enz, enz. Zo komen we er natuurlijk nooit uit. Dat is ook de reden dat ik het liefst voor nieuw ontworpen borden ga.
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Ik zou alleen wel eens willen zien hoe de Nederlandse lay-out Europees zou scoren bij de verkiezing 'mooiste borden van Europa' .
Rainier

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 21 nov 2005, 9:28

Riva schreef:Daar heb je natuurlijk gelijk in. Ik zou alleen wel eens willen zien hoe de Nederlandse lay-out Europees zou scoren bij de verkiezing 'mooiste borden van Europa' .
Niet zo best, want ze ogen "veel te Amerikaans" :roll: naar de mening van veel nationalistisch ingestelde Fransen, Duitsers, .... (vul maar in).
Een werkelijk onafhankelijk onderzoek waarin de leesbaarheid voorop staat, ja daar zou de oude Nederlandse lay-out in internationaal opzicht goed scoren (dus niet het redesign).

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 21 nov 2005, 9:37

Echt respect voor je mooie borden. Het is wel even wennen. Ik zou ook wel prefixen gebruiken. Ik zag dat je zelfs het hectometerbordje niet was vergeten. ;)

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 21 nov 2005, 9:39

Wat het laatste blauwe bord betreft: doet denken aan Polen. Die pijlen vind ik lelijk.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 21 nov 2005, 11:49

Poolse wegwijzers zijn anders best mooi. Trouwens de huidige wegwijzers in de bebouwde kom van Wroclaw lijken als twee druppels water op de geplande wegwijzers van Patrick bij knp. Hoevelaken. Immeers in Polen zijn de rijkswegen ook in een rood kader met witte cijfers zonder prefix en worden op niet-autosnelwegen de borden in het groen weergegeven. Alleen het E nummer wordt ook in Polen in wit-op-groen vermeld. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

PatrickOudejans
stadsweg

Bericht door PatrickOudejans » ma 21 nov 2005, 23:42

Ik merkte trouwens dat ik nog vergeten was om bij het OWN-bord nog een veerpond-symbool voor de boot naar Harwich toe te voegen. :oops:

Was ik wel van plan.

EDIT: Zal waarschijnlijk over een paar dagen het gewijzigde bord plaatsen. Heeft er hier iemand nog een bruikbaar veerpond-symbooltje? Liefst in .wmf of ander populair herschaalbaar vectorformaat.
Groetsels, Patrick

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 22 nov 2005, 12:36

veerpond ?

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » di 22 nov 2005, 13:28

Dat is een nieuwe munteenheid, speciaal door de Engelsen uitgegeven voor mensen van "The Continent" die met de boot naar "The Island" komen. Kunnen ze alvast wennen aan het feit dat ze in GB nog ponden hebben. Logisch toch? ;)