Splitsing van doelen

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Sophie
expressweg
Berichten: 3444
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Splitsing van doelen

Bericht door Sophie » wo 12 mei 2010, 21:48

Op de oostelijke ring van Birmingham (hier wordt Londen al naar "zuiden en westen" en "oosten en noorden" gesplitst.
Dit gebeurt 175 Kilometer voor Londen. Kent iemand een punt in Europa waar dat nog vroeger gebuert?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Splitsing van doelen

Bericht door Willem » wo 12 mei 2010, 22:05

Ze zijn er aardig in geslaagd om van het bord een soort cryptogram te maken.

:kots:

Sophie
expressweg
Berichten: 3444
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Splitsing van doelen

Bericht door Sophie » wo 12 mei 2010, 22:48

het enige wat ik na moest kijken was NEC (National Exhibiton Centre), dat is net als dat Engelsen de aanwijzing "RAI" niet snappen.
Dus cryptisch vind ik echt niet, maar ik vind die splitsing toch wel opmerkelijk.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Splitsing van doelen

Bericht door Chris » wo 12 mei 2010, 23:14

Tja, de Britse bewegwijzering blijft toch dramatisch in mijn ogen. Teveel platte tekst (zoals wegnummers) en teveel gebruik van haakjes. Op dit bord staan niet eens zoveel bestemmingen maar het is door alle haakjes, afkortingen en platte tekst toch wel moeilijk te interpreteren in een seconde of 3.

Op de één of andere manier willen de Britten niet zo inzien dat hun bewegwijzering tot de slechtste van Europa behoort. Aan de andere kant zijn de Amerikanen net zo stubborn met hun tekstuele borden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Splitsing van doelen

Bericht door Coen Tunnel » do 13 mei 2010, 1:10

Ik heb meermaals geroepen dat Spaanse borden rond de grote steden vaak een enorme kleurenkermis zijn. Hier hadden kleuren juist wat duidelijkheid kunnen scheppen. Had er één mooi portaal van gemaakt, of in ieder geval de borden op gelijke hoogte gehangen en het wegnummer in een gekleurd wegnummerschildje gedaan, dat had het er al heel wat beter uitgezien. Ook met al die teksten tussen haakjes. Het Britse bewegwijzeringssysteem is fundamenteel niet eens zo verkeerd, mits de uitvoering maar goed is, en daar kan hier het nodige aan verbeterd worden.

Ook lokale doelen zoals het vliegveld, het N.E.C. en streekaanduidingen zoals The SOUTH WEST hadden mijns inziens beter een andere achtergrondkleur kunnen hebben, voor de duidelijkheid.

Nog vroegere splitsingen... Dat kan ik mij niet herinneren. Wel:

- Splitsing Den Haag/Den Haag-centrum bij KP Burgerveen
- Splitsing Antwerpen/Antwerpen-Havens bij KP Klaverpolder (is een buitenlandse bestemming dus wel opvallend)
- Vroeger: splitsing Amsterdam/Amsterdam-Noord (later Amsterdam/Amsterdam via Afsluitdijk) bij KP Joure

Ik kan me nog wel voorstellen dat er in Frankrijk (voor Parijs bv. vanaf Lyon via de A6 of A5) of Duitsland wel eerder splitsingen worden gemaakt, of bij verbindingen waar één route via een omweg gaat en de kortere route een ander obstakel (pas, tunnel, veerboot) kent.

Plaats reactie