[foto] [I] SP ex SS

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

[foto] [I] SP ex SS

Bericht door harry » di 25 mei 2010, 13:13

Wat doe je als een weg van eigenaar verandert? Je gebruikt voortaan zowel de oude (SS = rijksweg) als de nieuwe code (SP = provinciale weg)...

Afbeelding

Deze aanduiding (SPexSS 10) wordt zelfs op wegwijzers gebruikt.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: [foto] [I] SP ex SS

Bericht door JB81 » di 25 mei 2010, 13:46

Deze weg wordt u aangeboden door SPexSSavers.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] [I] SP ex SS

Bericht door Pino » di 25 mei 2010, 13:48

Grappig. Op Streetview zie je ditzelfde bord nog uitgerust zonder onderbordje met nummer. Op andere kilometerpalen in de omgeving staat nog gewoon SS10. Duidelijk een gevalletje schade geweest, waardoor deze kilometerpaal vervroegd vervangen moest worden. Begrijp ik goed dat de kilometerpalen in de omgeving inmiddels allemaal zijn uitgerust met dit wegnummer? Dan zijn waarschijnlijk ook de kilometerpalen oude stijl ook vervangen.

Hoe dan ook hangt het allemaal samen met een massale decentralisatie van SS-wegen, vergelijkbaar met de declassificatie van de Routes Nationales in Frankrijk. De Franse exercitie is hier wel een paar keer langsgekomen, de Italiaanse eigenlijk nooit. Welnu, in Frankrijk kregen de gedeclassificeerde wegen allemaal de prefix D, maar ging nogal wat continuïteit verloren door wisselende wegnummers op de departementsgrenzen. In Italië is het nummer vrijwel overal gelijk gebleven, maar zie je verschillen in de nu gebruikte prefix. De meest gebruikte varianten:
- de nieuwe wegbeheerder handhaaft de oude prefix SS (alleen op borden waar de wegbeheerder staat genoemd, komt terug dat dit een statale meer is)
- de nieuwe prefix is exSS (komt vooral terug op kilometerpalen, op richtinggevende bewegwijzering staat dan nog SS)
- de prefix is aangepast naar SP dan wel SR

En dan dus dit bord in de provincie Mantova. Hij is wel heel creatief, maar weinig duidelijk. Maar goed, Italianen en wegnummers vormden al nooit een lekkere combinatie.
Laatst gewijzigd door Pino op di 25 mei 2010, 18:29, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [foto] [I] SP ex SS

Bericht door Snelwegfreak » di 25 mei 2010, 14:42

Hmm... Dus de SP'ers zijn geen communisten maar gewoon ex-SS'ers?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [foto] [I] SP ex SS

Bericht door Coen Tunnel » di 25 mei 2010, 14:46

Met de verkiezingen in het zicht denk jij, ik gooi er maar eens een politiek getinte gevatte opmerking tegenaan en ik solliciteer naar de uitspraak van de week? :lol: Hij is wel goed! ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31590
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [foto] [I] SP ex SS

Bericht door Palance » di 25 mei 2010, 15:03

Ik zie er niet de humor van in om wie dan ook met SS-ers te vergelijken :roll: . Als je zo graag een leuke uitspraak wilt, dan staat er een stuk hoger (van JB81) een veel leukere en originelere.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [foto] [I] SP ex SS

Bericht door Coen Tunnel » di 25 mei 2010, 15:45

65 jaar na dato moet zo'n grap kunnen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [foto] [I] SP ex SS

Bericht door Snelwegfreak » di 25 mei 2010, 16:08

Inderdaad. Bovendien noem ik niemand bij naam o.i.d.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] [I] SP ex SS

Bericht door Pino » di 25 mei 2010, 16:27

Ik vind niet dat op het woord SS nog een taboe zou moeten rusten. Daar doen we in Nederland altijd extreem krampachtig over. In vele landen waar de SS behoorlijk veel harder tekeer is gegaan dan in Nederland is iedereen allang overgegaan tot de orde van de dag ten aanzien van het gebruik van die afkorting. Italië is er daar eentje van. Resteert de vraag of de opmerking ook leuk was. Die lijkt me de discussie hier niet waard.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] [I] SP ex SS

Bericht door harry » di 25 mei 2010, 19:05

Pino schreef:Begrijp ik goed dat de kilometerpalen in de omgeving inmiddels allemaal zijn uitgerust met dit wegnummer?
Ja. Dat juist deze op mijn foto staat is puur toeval.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] [I] SP ex SS

Bericht door Vinny » di 25 mei 2010, 19:48

Pino schreef:Ik vind niet dat op het woord SS nog een taboe zou moeten rusten. Daar doen we in Nederland altijd extreem krampachtig over. In vele landen waar de SS behoorlijk veel harder tekeer is gegaan dan in Nederland is iedereen allang overgegaan tot de orde van de dag ten aanzien van het gebruik van die afkorting. Italië is er daar eentje van. Resteert de vraag of de opmerking ook leuk was. Die lijkt me de discussie hier niet waard.
Nja, ik heb me op mijn 16e wel heel erg verbaasd over de afkorting SS op de Italiaanse rijkswegen.

On topic:
Het lijkt me niet zo zinvol om massaal van nummer te gaan wisselen. In plaats van creatieve belettering te kiezen had men er beter aan gedaan om de wegnummering en het feitelijke wegbeheer los te koppelen, zoals in Nederland gebruikelijk is. Ik zou dan ook de volgende letterindeling willen gebruiken:
S = Belangrijke hoofdwegverbinding (Strada Importante)
R = Regionale verbinding (Strada Regionali)
L = Locale verbinding (Strada Locali)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] [I] SP ex SS

Bericht door Pino » di 25 mei 2010, 20:25

Ook mijn handen staan te jeuken als het gaat om een Italiaanse hernummering. Dan zou ik niet alleen het OWN doen, maar meteen ook de autosnelwegen met al hun raccordi en diramirazioni. Daarnaast voel ik wel voor een onderscheid binnen de belangrijke hoofdwegen, waarin je aan een wegnummer kunt zien of zo'n verbinding is uitgebouwd tot substandaard snelweg (voorbeeld SS3bis) of als een trage tweebaansweg. Tegelijkertijd zou je die systemen moeten integreren, zodat je ruimte laat voor upgrades van tweebaansweg naar superstrada. En uiteindelijk zelfs ruimte laten voor een concessie waardoor de weg een tolweg wordt.

Voor het onderscheid met het huidige systeem lijkt het me ook handig om een systeem te ontwerpen dat de huidige afkortingen overboord gooit. Alleen A is zo internationaal dat ik die zou handhaven.
A = autosnelweg met tol
B = autosnelweg zonder tol of superstrada
C = alle andere hoofdverbindingen

Deze categorieën vormen met elkaar een landelijk integraal systeem. Ik zie dan dus een route 1 voor me vanaf Rome tot aan Ventimiglia die begint als A1 (huidige A12), dan B1 wordt (huidige SS1) en dan weer A1. Waar de huidige exSS1 parallel loopt aan de huidige A12, wordt daar geen A/B/C-nummer toegekend. En wanneer de superstrada SS1 volgens plannen in concessie wordt genomen, vernummert die naar A1.

Daaronder vervolgens één restcategorie R = regionali. Voor het onderscheid met de landelijke categorieën zou je ook kunnen vastleggen dat R-wegen driecijferig moeten zijn. Met de prefix R wil niet gezegd zijn wie de wegbeheerder is, wel worden deze wegen per regio genummerd. Je krijgt dan een systeem dat zich laat vergelijken met de Franse D-wegen, dus met mogelijk verspringende wegnummers op de grenzen en met nummers die in meerdere regio's voorkomen. Maar omdat de regio's groot genoeg zijn en het niet om belangrijke doorgaande wegen gaat, lijkt dat me niet zo'n issue.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] [I] SP ex SS

Bericht door Vinny » wo 26 mei 2010, 18:56

Ik zou dan gewoon het Britse systeem gebruiken (en wellicht een beetje aanpassen):
A = Autosnelweg
B
C
D = Meest onbelangrijke genummerde weg
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [foto] [I] SP ex SS

Bericht door Wouter N14 » wo 26 mei 2010, 19:09

^^ Uhm, autosnelwegen worden in Groot-Britannië met een M aangeduid ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] [I] SP ex SS

Bericht door Vinny » wo 26 mei 2010, 19:13

Dat is dus de aanpassing :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] [I] SP ex SS

Bericht door Pino » wo 26 mei 2010, 21:02

Er zit niet heel veel onderscheidend vermogen tussen de B en de D: niet in de hoofdletters en niet in de uitspraak. Wellicht is dat een factor om die nummers niet in één systeem te gooien. Sterker nog, ik zat zelf inmiddels met de gedachte dat B en C vanwege de uitspraak (bi en ci) mogelijk ook te weinig onderscheidend vermogen heeft.

De kans op daadwerkelijke verwarring is vrij klein, maar als je dan toch 4 letters moet kiezen uit 26, zie ik er wel een toegevoegde waarde te komen om met letters te komen die in uiterlijk en uitspraak sterk van elkaar verschillen. Dat wil anderzijds natuurlijk niet zeggen dat je maar moet werken met F, G, K en X for the sake of it. Het moeten wel letters zijn die makkelijk te onthouden zijn. Deel je niet volgordelijk in (A hoogste categorie, B eentje lager), dan zul je met letters moeten komen die een logische afkorting vormen van de bewuste wegklasse.

Een alternatieve onderverdeling zou dan zijn:
A = autostrada = autosnelwegen
S = superstrada = superstrade / raccordi autostradale
N = strada nazionale = de routes in het nationale systeem die niet binnen A en S vallen (nazionale wil overigens niet zeggen dat deze wegen per se in beheer van ANAS moeten zijn)
R = strada regionale = alle andere genummerde routes.

In dat systeem stap ik er ook vanaf om een onderscheid aan te leggen tot autosnelwegen met en zonder tol. Het onderscheid tussen tolvrije autosnelwegen en de eveneens tolvrije superstrade / raccordi autostradale is me toch te groot, terwijl het onderscheid tussen tolvrije autosnelwegen en autosnelwegen met tol alleen bestaat uit de tolheffing.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] [I] SP ex SS

Bericht door Vinny » do 27 mei 2010, 20:17

Er zit niet heel veel onderscheidend vermogen tussen de B en de D: niet in de hoofdletters en niet in de uitspraak. Wellicht is dat een factor om die nummers niet in één systeem te gooien.
Er zijn inderdaad maar weinig landen die het "Britse" systeem hanteren. Ik noem uit mijn hoofd: Cyprus en volgens mij wat landen in Afrika. De meeste landen (die letterprefixen gebruiken) hebben het "Franse" systeem, een belettering die de administratieve indeling aangeeft. Toch hoeft dat niet te betekenen dat het Britse systeem niet optimaal is. Ik denk dat het voornamelijk de Britten zelf (uitgezonderd de eilanden en Noord-Ierland die allemaal een losstaand nummeringssyteem hebben dat volledig compartibel is met dat van GB zelf) er een puinhoop van maken met lange nummers en A x (M) nummers.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] [I] SP ex SS

Bericht door Pino » do 27 mei 2010, 20:37

In Groot-Brittannië staan wegen met een C-classificatie of lager maar nauwelijks op de borden. Daarmee draait de Britse nummering dus heel sterk om M, A en B en dat onderscheidt prima (de gotspe genaamd A1(M) staat daarbuiten). Maak je daar voor een ander land A, B en C van, dan onderscheidt dat ook nog steeds prima. Het is alleen dat ik een B en een D in één systeem niet echt optimaal vind, en omwille van de Italiaanse uitspraak ook liever geen B en een C. Meer een kwestie dus van het selecteren van andere letters dan afstappen van het systeem van indeling naar belang in plaats van naar wegbeheerder.

Indeling naar belang vind ik namelijk absoluut superieur aan indelen naar wegbeheerder. Veel wegnummeringssystemen zijn er gekomen als administratieve maatregel waarin wegbeheerders hun wegen nummerden. Pas daarna drong het tot mensen door dat in wegnummering ook een geleidings-potentieel zit. Het spreekt wat mij betreft boekdelen dat nieuwere nummeringssystemen stuk voor stuk zijn gebaseerd op belang en uitbouwtoestand, en niet op wegbeheerder. Alleen Spanje lijkt een uitzondering.

Overigens: het belangrijkste land dat Groot-Brittannië is gevolgd is Australië. Hoewel de overschakeling naar dat Britse systeem voorlopig alleen nog maar is gecompleteerd in South Australia, Victoria en Tasmania. Het Nederlandse en het Belgische systeem zijn in hun basis trouwens ook "Brits", in die zin dat het systemen zijn die onderscheiden naar soort weg en niet naar wegbeheerder. Alleen wij diversificeren onze niet-autosnelwegen niet zo sterk.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [foto] [I] SP ex SS

Bericht door marcel » za 29 mei 2010, 23:07

Pino schreef:De meest gebruikte varianten:
- de nieuwe wegbeheerder handhaaft de oude prefix SS (alleen op borden waar de wegbeheerder staat genoemd, komt terug dat dit een statale meer is)
- de nieuwe prefix is exSS (komt vooral terug op kilometerpalen, op richtinggevende bewegwijzering staat dan nog SS)
Is dit echt systematisch? Ik zou denken dat dit gewoon nog niet aangepaste borden zijn, en dat die de komende tijd (zeg binnen 20 jaar) ook vervangen worden. Dat exSS lijkt mij ook tijdelijk.
En dan dus dit bord in de provincie Mantova. Hij is wel heel creatief, maar weinig duidelijk. Maar goed, Italianen en wegnummers vormden al nooit een lekkere combinatie.
Ik heb het ook wel bij Vigevano (SS494) gezien (in streetview).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] [I] SP ex SS

Bericht door Pino » zo 30 mei 2010, 21:19

marcel schreef:Is dit echt systematisch? Ik zou denken dat dit gewoon nog niet aangepaste borden zijn, en dat die de komende tijd (zeg binnen 20 jaar) ook vervangen worden. Dat exSS lijkt mij ook tijdelijk.
In Italië weet je qua wegnummering nooit precies wat je moet verwachten. Ik durf niet te zeggen wat systeem is en wat niet. De post van Harry over het structureel gebruiken van dit wegnummer in deze provincie suggereert iets definitiefs. Los daarvan is een vlugge aanpassing niet zo moeilijk. Het gaat niet om wegnummers die al van heinde en verre indirect staan aangegeven (zoals je wel nog steeds indirecte verwijzingen ziet naar de A2). Het beperkte oppervlak van een Italiaanse provincie laat ruimte voor een korte klap. En die gaat dan niet naar SP exSS 10, maar gewoon in één keer naar SP10. Waarom zou je stickeren (of onderbordjes vervangen) naar een situatie toe die ook geldt als "niet aangepast". Een nummer exSS10 heeft hetzelfde probleem. Het is juist wel aangepast, alleen naar iets wat -in een normaal wegnummeringssysteem- nooit de nieuwe situatie kan zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] [I] SP ex SS

Bericht door Vinny » za 25 dec 2010, 12:28

De wikipedia pagina suggereert dat SPexSS 10 wel eens het definitieve nummer kan zijn:
http://it.wikipedia.org/wiki/Strada_sta ... _Inferiore

Vermoedelijk bestond de SP 10 al in de provincie en wilden ze zo voorkomen dat er verwarring ontstaat. Dat is ook de belangrijkste reden waarom in Frankrijk voormalige N wegen een voorloopcijfer (meestal een 9) krijgen wanneer de weg Departementaal wordt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie