Exoniemen/endoniemen #2

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Vinny » zo 17 mei 2015, 23:38

Waals is nooit een standaardtaal met uniforme schrijfwijze geweest. De exacte schrijfwijze van plaatsnamen (zoals Måmdey) is meestal recente uitvindingen. Eerder folklore dus. Dan hebben ze er nog allerlei gekke tekens zoals å bijgestoken om het nog potsierlijker te maken. Zulke namen zou ik dus liever niet op de borden zien. Namen zoals Måmdey zijn m.i. geen endoniemen.
Nu doe je het Waals en de andere Romaanse talen die in Zuid-België gesproken worden wel een beetje te kort. Het Standaard-Frans heeft die talen gewoon overgenomen, net zoals streektalen het in Nederland "verloren" hebben van het standaard-Nederlands: de taal die op school wordt onderwezen, en waarin de media verschijnen. Recent heeft het Waals gewest wat streektalen als taal erkend, waaronder het Luxemburgs, het Waals zelf en nog wat streektalen. Hiermee heeft het de facto dezelfde status als het Fries in Nederland heeft: een volwaardige minderheidstaal dus.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Vinny » zo 17 mei 2015, 23:46

Coen Tunnel schreef:
verfmeer95 schreef:Vanuit dat standpunt lijkt het mij dan ook handig als in het Midden-Oosten en Noord-Afrika de bewegwijzering tweetalig worden uitgevoerd: In het Arabisch en in een Latijnse taal. Dat Latijnse schrift wordt nu al vaak op de borden geplaatst in de vorm van Engels of Frans. Iets wat naar mijn mening verder mag worden uitgebreid.
Ik ben in Oman geweest en heb daar ook een week lang rondgereden. Alle bewegwijzering is daar in het Arabisch met een transcriptie in het Latijns, wat wel kan betekenen dat je soms verschillende transcripties ziet, zoals Matrah, Muttrah en allerlei varianten daarop. Maar goed, je kunt prima de weg vinden, ook de straatnaambordjes zijn tevens in Latijns schrift.
Ja dat zie je in andere landen ook regelmatig misgaan ja. Ik zou toch willen streven naar eenduidigheid. Leg gewoon de schrijfwijze in Latijnse tekens vast als wegbeheerder, en als het even kan zonder diakritische tekens en met een makkelijk en snel interpreteerbaar woordbeeld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 mei 2015, 9:46

Vinny schreef:Hiermee heeft het de facto dezelfde status als het Fries in Nederland heeft: een volwaardige minderheidstaal dus.
Mag je in de gemeenteraad ook je zegje in het Waals of Luxemburgs doen? Moeten TEC-buschauffeurs verplicht Waals of Luxemburgs spreken? Mag je in de rechtbank Waals of Luxemburgs spreken, bijvoorbeeld om de eed of een getuigenis af te leggen? Mogen gemeenten bepalen dat hun naam in het vervolg in het Waals of Luxemburgs wordt geschreven? Is er een publieke (regionale) tv-zender die in het Waals of Luxemburgs uitzendt?

Nee, ik denk niet dat je de status van het Waals en Luxemburgs helemaal kan vergelijken met de status van het Fries. Eerder met bijvoorbeeld het Nedersaksisch of Limburgs, wat in Nederland officieel erkende streektalen zijn.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door waldo79 » ma 18 mei 2015, 15:19

Inderdaad, erkenning als volwaardige taal lijkt me in België niet haalbaar.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Vinny » ma 18 mei 2015, 20:05

In 2010 heb ik een studie gedaan naar de acceptatie van het Luxemburgs in Wallonië en de taal bleek een stuk meer status te hebben als ik gedacht had. Voor de bijzonder weinig mensen voor wie dit een moedertaal is (een paar dorpen in de buurt van Arlon) moet dit wel als mooie overwinning gegolden hebben.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door RSK » ma 18 mei 2015, 20:22

Toch zie ik Arel nog niet als doel op de E411, evenmin als Baaschtnech op de E25...
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door harry » di 19 mei 2015, 1:01

Vinny schreef:(een paar dorpen in de buurt van Arlon)
En kennelijk ook een stuk verderop aan de Luxemburg-Luxemburgse grens.
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Vinny » di 19 mei 2015, 18:56

RSK schreef:Toch zie ik Arel nog niet als doel op de E411, evenmin als Baaschtnech op de E25...
De snelwegen lopen niet door Luxemburgtalig gebied, bovendien wordt er niet verwezen naar doelen die in gebieden liggen waar de taalfaciliteiten in het Luxemburgs geboden kunnen worden. Dit zegt dus niets.
Zoals ik al zei, die streektalen zijn door Wallonië zelf opgeplust. Ik vermoed daar overigens wel degelijk een politiek motief: ze willen natuurlijk dat de Franse taalfaciliteiten in Vlaanderen gehandhaafd blijven :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door harry » di 19 mei 2015, 23:12

Kwam toevallig net deze foto weer tegen. De Marollen in Brussel: een straat met 6 vermeldingen van 5 namen in 4 talen...
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Coen Tunnel » di 19 mei 2015, 23:17

harry schreef:
Vinny schreef:(een paar dorpen in de buurt van Arlon)
En kennelijk ook een stuk verderop aan de Luxemburg-Luxemburgse grens.
Afbeelding
Twee spelfouten al in de Luxemburgse vertaling... Het moet Areler Strooss zijn, met dubbel o. En het Luxemburgs kent geen ß.
Vinny schreef:
RSK schreef:Toch zie ik Arel nog niet als doel op de E411, evenmin als Baaschtnech op de E25...
De snelwegen lopen niet door Luxemburgtalig gebied, bovendien wordt er niet verwezen naar doelen die in gebieden liggen waar de taalfaciliteiten in het Luxemburgs geboden kunnen worden. Dit zegt dus niets.
De E25/E411 loopt tussen de grens bij Sterpenich en Arlon wel degelijk door gebied waar ook Luxemburgs wordt gesproken, evenals de A28 bij Aubange:

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 19 mei 2015, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door harry » di 19 mei 2015, 23:24

Coen Tunnel schreef:Twee spelfouten al in de Luxemburgse vertaling... Het moet Areler Strooss zijn, met dubbel o. En het Luxemburgs kent geen ß.
We zitten hier wel in België hè. Wie weet volgen ze niet de spelling die het Groothertogdom gebruikt.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Wimpie25 » wo 20 mei 2015, 14:58

^^
Kan kloppen. Het Belgisch Frans verschilt op sommige vlakken ook van het Frans Frans.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Palance » wo 20 mei 2015, 15:24

Hoe groot zijn die verschillen? Ik ken alleen het verschil in telwoorden > 60.
Laatst gewijzigd door Palance op wo 20 mei 2015, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Wimpie25 » wo 20 mei 2015, 15:57

^^
De woordenschat en uitspraken verschillen op sommige vlakken. Vooral wat betreft benamingen van officiële instanties maar ook wat betreft alledaagse objecten. Belgisch Frans is sterk door het Nederlands beïnvloed, met name het Brussels-Frans waaruit veel officiële termen zijn voortgevloeid die in Frankrijk niet gekend zijn. In Frankrijk kan je enkel het déjeuner vanaf de middag gebruik terwijl als je daar in België achter vraagt krijg je een ontbijt voorgeschoteld.

Daarnaast zitten er ook redelijk wat verschillen in numerologie en telwoorden, septante (70) en nonante(90) zijn in Frankrijk vrijwel ongekend. Duizendtallen worden in België worden gescheiden door spaties, wordt de datumnotatie dd/mm/jjjj gebruikt en is het decimaal teken een komma. Daarnaast verschilt ook het gebruik van sommige leestekens. Zo is in Frankrijk de « (Guillemet) het meest gebruikte leesteken maar die wordt in het Belgisch Frans amper gebruikt. Vroeger zag je zelfs het lage aanhalingsteken („) in het Belgisch Frans terugkomen.

Daarnaast wat betreft de uitspraak en grammatica. De Franssprekenden in België beweren dat hun uitspraak niet verschilt van de Parijse. Echter, in Frankrijk is men een andere mening toegedaan. In de oren van een Fransman klinkt Belgisch Frans "rond en bruut" en soms zelfs onvriendelijk. Onder de invloed van het Nederlands komen tweeklanken die het Frans niet kent, nog redelijk veel terug (avoir --> afwoir, fuir --> fwir en vieux --> vyeu) en is de uitspraak van de letter "w", die men in het Frans Frans niet kent, bijna letterlijk uit het oude Waals overgenomen, waar die dan weer onder Nederlandse/Germaanse invloed is ontstaan.
In het Frans heeft men de gewoonte om redelijk snel de officiële toer op te gaan. De Subjonctif (aanvoegende wijs) is in Frankrijk nog alive & kicking maar in België wordt die zoals in het Nederlands, eerder als antiek beschouwd en vaak vervangen door - in Franse ogen - zeer ongewone zinsconstructies.
Constructies in de aard van Make That The Cat Wise; kom eens hier! --> "viens un peu ici !"

En soms zie je wel eens dit verschijnen

Afbeelding

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door RSK » wo 20 mei 2015, 16:35

^^ Op het internet zijn ook wel aardige persiflages te vinden van met name les Inconnus, waar het Waals accent komisch versterkt wordt neergezet. Overigens ook het accent van het Franse hoge noorden (Lille e.o.), wat op het eerste gehoor qua uitspraak dichterbij komt dan het Parijs.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door paolie » wo 20 mei 2015, 16:36

harry schreef:Kwam toevallig net deze foto weer tegen. De Marollen in Brussel: een straat met 6 vermeldingen van 5 namen in 4 talen...
Afbeelding
Ik zie maar 3 talen (Frans, Nederlands en Brussels dialect) of mis ik er nu een?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Vinny » wo 20 mei 2015, 18:58

Palance schreef:Hoe groot zijn die verschillen? Ik ken alleen het verschil in telwoorden > 60.
Voor dit forum relevant: in Franstalig België kent men het begrip "Ring". Dat is in Frankrijk een totaal onbekende term...
We zitten hier wel in België hè. Wie weet volgen ze niet de spelling die het Groothertogdom gebruikt.
Ik neem aan dat er wel ergens een formele woordenlijst circuleert. Het probleem met streektalen is dat de spelling vaak afwijkt van hoe de mensen hun eigen taal gebruiken. Het Raetroromaans in Zwitserland heeft er ook last van. De geschreven vorm is een compromis tussen een aantal afwijkende dialecten. Hierdoor krijg je vanzelf wat moeilijkheden wanneer je ze op de bewegwijzering gebruikt. In Friesland zijn er ook plaatsnamen die formeel in een andere streektaal zijn gesteld, maar voor de buitenwereld als Fries worden gezien. "De Westereen" is daar een voorbeeld van, in het standaard-Fries zou het eigenlijk "Westerein" moeten zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Wimpie25 » wo 20 mei 2015, 20:26

RSK schreef:^^ Op het internet zijn ook wel aardige persiflages te vinden van met name les Inconnus, waar het Waals accent komisch versterkt wordt neergezet. Overigens ook het accent van het Franse hoge noorden (Lille e.o.), wat op het eerste gehoor qua uitspraak dichterbij komt dan het Parijs.
Je blijkt 2 uitspraakstromingen te hebben binnen Franstalig België, Waals en Picardisch. Overigens is het clichébeeld van het Belgisch accent dat binnen Frankrijk heerst, eigenlijk een persiflage op het Brussels.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door harry » wo 20 mei 2015, 21:58

paolie schreef:Ik zie maar 3 talen (Frans, Nederlands en Brussels dialect) of mis ik er nu een?
Brussel heeft 2 dialecten, een Vlaamse en een Franstalige. Rue des Vers is de Frans-dialect-naam, Rue Pieremans de Franse naam.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Alfa » wo 20 mei 2015, 22:14

Rue des Vers is exact hetzelfde als die Franstalige versie. Het is dus eerder de oude Franse naam. Ik ken trouwens geen Franstalig Brussels dialect (hoogstens Frans met veel Brabantse woorden doorheen gemengd). Frans heeft ook nog niet zo een lange traditie in Brussel.


Hoe dan ook: dat bord in Brussel is een draak. De reden waarom ik geen fan ben van al dat dialectgedoe en streektalen. Bordvervuiling pur sang. Gewoon de officiële standaardtaal van het gebied volgen. Streektalen en dialecten zijn iets voor thuis of mondeling gebruik.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door harry » wo 20 mei 2015, 22:28

Alfa schreef:Rue des Vers is exact hetzelfde als die Franstalige versie.
De huidige dialectnaam is toevallig hetzelfde als de vroegere officiële naam.
Alfa schreef:Ik ken trouwens geen Franstalig Brussels dialect
Er zijn Kuifje-stripalbums verschenen in de 2 Brusselse dialecten. Als er iets in België als bewijs geldt is het wel een stripalbum toch?
Zie http://www.tintinaroundtheworld.info/in ... es&lng=brx
Alfa schreef:dat bord in Brussel is een draak.
Ik vind het eerder een aardige folklore. De borden samen zijn trouwens bijna groter dan de straat zelf. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Coen Tunnel » wo 20 mei 2015, 22:46

Wat ook nog een leuk geval is in Brussel is de Verdronken Kinderendreef. Een straatnaam die ooit verkeerd vertaald is van het Nederlands naar het Frans en daarna is terugvertaald naar het Nederlands:

In het Zoniënwoud, tussen Ukkel en Watermaal-Bosvoorde, ligt de Vallei van de Verdronken Kinderen, met dito vijvers en dreef. De naam klinkt nogal weerzinwekkend en het zou me niet verbazen als het mensen afschrikt er te komen. Toch zijn hier nooit kinderen verdronken.

Wel was de grond in het gebied ooit eigendom van de familie Verdoncken. Er stond een molen, die door vader Verdoncken werd nagelaten aan zijn kinderen. Vanaf dan werd gesproken over de Vallei van de Kinderen Verdoncken.

Tot een halfgare Franstalige het nodig vond die naam in het Frans te vertalen, niet gehinderd door enige kennis van het Nederlands. Zo werd 'Kinderen Verdoncken' in het Frans 'enfants noyés'. En braaf als men was, werd dit later letterlijk in het Nederlands terugvertaald tot 'verdronken kinderen'.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Alfa » wo 20 mei 2015, 22:49

harry schreef:
Alfa schreef:Ik ken trouwens geen Franstalig Brussels dialect
Er zijn Kuifje-stripalbums verschenen in de 2 Brusselse dialecten. Als er iets in België als bewijs geldt is het wel een stripalbum toch?
Zie http://www.tintinaroundtheworld.info/in ... es&lng=brx
Dat is dus Frans met wat Brabantse woordjes gemengd ('astableeft', 'verstoen', 'newo' wat uiteraard alsjeblieft, verstaan en niet waar betekent). Er bestaat dus niet echt een Frans Brussels accent. Hooguit is het het klassieke Brabantse Brussels dat wat meer met normaal Frans gemengd is. Zie ook de Franse wiki: https://fr.wikipedia.org/wiki/Brusselee ... bruxellois.

harry schreef: Ik vind het eerder een aardige folklore. De borden samen zijn trouwens bijna groter dan de straat zelf. :)
Vooral dat 'vroeger' bord vind ik verwarrend. Door het hetzelfde uit te voeren als normaal straatnaambord zou iemand nog kunnen denken dat dat de naam is. Je ziet die 'vroeger'-bordjes trouwens regelmatig in Brussel. Het is de enige stad die ik ken waar ze systematisch oude straatnaambordjes gewoon laten hangen als de spelling of de straatnaam helemaal veranderd is. Ik kan me wel het nut de eerste jaren voorstellen om mensen niet verloren te laten lopen als ze de oude naam ergens zien. Dat zal ook de reden zijn waarom ze stelselmatig de oude en nieuwe naam boven elkaar zetten. Maar in Brussel blijven de oude bordjes maar hangen, nu al vele decennia. Nu zal de nieuwe naam de oude wel helemaal verdrongen hebben waardoor dat oude bord niet meer nodig is.

Ook bij de Grote Markt zie je bordjes met 'Groote Markt' (de oud-Nederlandse spelling dus).

Als de dialectnaam op een apart bordje, het bij een naam blijft en er verder niet geknoeid wordt met oude bordjes (zoals die andere foto) valt het nog mee:
Afbeelding

Maar hier bv vermelden ze tot wel 6 namen:
Afbeelding

Oorsprong naam: (verkeerde vertaling)
Van 1839 tot 1844 was er een fabriek die locomotieven maakte in de Marollen: de fabriek van de 'Société du Renard'. (noot: Renard is een Franstalige achternaam die letterlijk 'vos' betekent in het Nederlands) De plaats diende later als tentoonstellingszaal en atelier voor de schilder Antoine Wiertz. In 1858 kwam er een nieuw plein op de plaats van de oude fabriek. In het Nederlands kreeg het plein de naam 'Vossenplein', naar een vertaling van de naam 'Renard'. In het Frans kreeg het plein de naam 'place du Jeu de Balle', naar de in die tijd nog heel populaire kaatssport ('jeu de balle' of 'balle pelote' in het Frans). Het plein werd ook de 'oude markt' genoemd. Of 'vlooien- of luizenmarkt' naar de traditionele rommelmarkt die er doorgaat. In het Brussels heet het Vossenplein ook 'Hirsch par terre', naar de naam van de grote luxewinkels 'Hirsch'.
Ik tel maar liefst 6 verschillende naamsbetekenissen:

Place du Jeu de Balle: kaatsbal
Vossenplein: vos (dier), maar in wezen vertaling van Franse achternaam Renard
Den  Met: Brussels dialect dat 'de oude markt' betekent
Le vieux marché: Franse vertaling 'de oude markt'
Vosseplaain: Brusselse dialectversie van Vossenplein
Loeizemet: Brusselse dialectversie van 'luizenmarkt' of vlooienmarkt, verwijzing naar de traditionele rommelmarkt die er al sinds tijden doorgaat (typisch Marollen)
Marché aux puces: letterlijke Franse vertaling van 'luizenmarkt'.
Hirch par Terre: verwijzing naar Joodse winkelketen 'Hirch'.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Palance » do 21 mei 2015, 6:22

Coen Tunnel schreef:Wat ook nog een leuk geval is in Brussel is de Verdronken Kinderendreef. Een straatnaam die ooit verkeerd vertaald is van het Nederlands naar het Frans en daarna is terugvertaald naar het Nederlands:
Leuk feitje :top: Overigens is Brussel ook een verbastering van het Franse Bruxelles, dat weer een verbastering is van het Nederlandse Broekzele.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Wimpie25 » do 21 mei 2015, 7:27

Het Franstalig Brussels dialect geniet veel aanzien in de Franstalige wereld, mijn moeder is een Brusselse dus ik ben er een beetje mee opgegroeid. Het Vlaams Brussels dialect is al een een pareltje en het is zeer tof om te zien hoeveel daarvan in het Frans is doorgesijpeld.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door paolie » do 21 mei 2015, 10:05

Alfa schreef:Hooguit is het het klassieke Brabantse Brussels dat wat meer met normaal Frans gemengd is. Zie ook de Franse wiki: https://fr.wikipedia.org/wiki/Brusselee ... bruxellois.
wiki schreef:Il existe deux versions bruxelloises des Bijoux de la Castafiore :
Les stiene de la Castafiore, en français mâtiné de termes issu du brussels (la langue parlée par le personnage de Beulemans)
De bijous van de Castafiore, en bruxellois plus proche des parlers flamands (le marollien que Hergé a appris de sa grand-mère).
Oftewel: Het Vlaams Brussels gebruikt Franse woorden (bijoux) daar waar het Frans Brussels Nederlandse woorden gebruikt (stenen) :!:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Wimpie25 » do 21 mei 2015, 10:32

Van origine is het Brussels dialect een typisch Brabants stadsdialect, zoals het Leuvens of het Aarschots. Die laatste dialecten bevatten ook leenwoorden uit het Frans en niet meer of minder dan in het Brussels. Het Franstalige Brussels dialect is één van de weinige Franstalige dialecten waar dit zo opvallend in de omgekeerde richting is gebeurd.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Wesso » do 21 mei 2015, 15:26

Coen Tunnel schreef:
Yoeri schreef:In (een deel van) Transsylvanië (Hongaars: Erdély; Duits: Siebenburgen; Nederlands: Zevenburgen) kom je ook drietalige bewegwijzering tegen, zoals hier:
http://i30.photobucket.com/albums/c311/ ... vrpjyd.jpg
Dat bord staat er helaas niet meer

Voor de rest kom ik in die regio bij een vluchtige blik op Streetview alleen nog maar tweetalige bewegwijzering tegen, in Roemeens en Hongaars. Maar er zullen in Roemenië vast nog plaatsen met Duitstalige wegwijzers zijn.
Om de hoek is nog wel een drietalige wegwijzer te vinden.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Alfa » do 21 mei 2015, 16:03

paolie schreef:
Alfa schreef:Hooguit is het het klassieke Brabantse Brussels dat wat meer met normaal Frans gemengd is. Zie ook de Franse wiki: https://fr.wikipedia.org/wiki/Brusselee ... bruxellois.
wiki schreef:Il existe deux versions bruxelloises des Bijoux de la Castafiore :
Les stiene de la Castafiore, en français mâtiné de termes issu du brussels (la langue parlée par le personnage de Beulemans)
De bijous van de Castafiore, en bruxellois plus proche des parlers flamands (le marollien que Hergé a appris de sa grand-mère).
Oftewel: Het Vlaams Brussels gebruikt Franse woorden (bijoux) daar waar het Frans Brussels Nederlandse woorden gebruikt (stenen) :!:
Dat lees je verkeerd. Er bestaat een Brabants (Nederlandstalig) dialect dat inderdaad heel wat Franstalige woordenschat in zich heeft. Maar er bestaat geen echt Franstalig Brussel dialect. Er bestaat slechts Frans met wat Brabantse woorden doorheen gemengd. Dat blijft echter Frans.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door paolie » do 21 mei 2015, 16:43

^^ Het ging me meer om de toevalligheid in de twee titels.

Plaats reactie