Exoniemen/endoniemen #2

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door Palance » do 18 feb 2010, 21:18

Dan is Amsterdam nooit belangrijk geweest.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door Rene » do 18 feb 2010, 21:29

Pino schreef:Heel veel dorpjes zijn in Frans Vlaanderen zijn zo klein dat de gemiddelde Nederlander of Vlamingen daar nooit over praat. Hoef je ook niet na te denken over exoniemen. Wikipedia geeft wel wat lijsten van Nederlandse exoniemen van de plaatsen in Noord-Frankrijk. Voorbeelden van de wat grotere plaatsen zouden zijn Robaais (Roubaix), Torkonje (Tourcoing) en Dowaai (Douai). Kales is er ook zoeen. Maar zelfs de taalfetisjisten van de Nederlandstalige Wikipedia zijn zo realistisch om aan te geven dat deze namen zelfs in Vlaanderen maar nauwelijks worden gebruikt. Lille / Rijsel lijkt mij inderdaad de enige plaats buiten België waarin Nederlanders en Vlamingen op grote schaal uiteen lopen.
Toch heb ik wel eens horen praten over Bonen (Boulogne sur mer), Kamerijk (Cambrai) en Zandgat (Sangatte).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door Coen Tunnel » do 18 feb 2010, 21:36

Palance schreef:Noord-Frankrijk? Duinkerken wordt zowel in Vlaanderen als Nederland gebruikt.
Nee, Nederlanders gebruiken Duinkerken, Vlamingen gebruiken Duinkerke.
Alfa schreef:Dat is overigens iets algemeens: hoe meer exoniemen een plaats heeft, hoe belangrijker de stad in het verleden was.
Dat slaat nergens op. Madrid en Amsterdam zijn toch steden met weinig exoniemen. De naam van een stad moet zich er ook voor lenen... Amsterdam is in alle talen hetzelfde en ook in de meeste talen prima uit te spreken.

De belangrijkste stad uit het verleden heeft slechts twee gangbaar gebruikte exoniemen: Rome (Frans) en Rom (Duits), voor Roma. :!:

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door Wimpie24 » do 18 feb 2010, 21:39

^^
Duinderke is in Vlaanderen de enige juiste benaming.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door Victor » do 18 feb 2010, 21:55

Pino schreef: Bastogne / Bastenaken (gebruiken Nederlanders alleen bij het wielrennen)
Bastenaken kennen we van het wielrennen inderdaad... en Bastogne van het koekje :lol:
Zelf vind ik het wel leuk om zo'n koekje een Bastenaakje te noemen :yes:

Ik weet nog wel toen ik voor het eerst per trein een "Beneluxtour" maakte, dat was 1984, en in Visé op de trein naar Knokke stapte...
en in Knokke aangekomen zag ik dat tegentreinen een voor mij vreemde bestemming hadden, "Wezet". Ik was toen 19 en had daar echt nog nooit van gehoord. :|

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door Alfa » vr 19 feb 2010, 18:33

Coen Tunnel schreef:
Alfa schreef:Dat is overigens iets algemeens: hoe meer exoniemen een plaats heeft, hoe belangrijker de stad in het verleden was.
Dat slaat nergens op. Madrid en Amsterdam zijn toch steden met weinig exoniemen. De naam van een stad moet zich er ook voor lenen... Amsterdam is in alle talen hetzelfde en ook in de meeste talen prima uit te spreken.
Het is natuurlijk geen algemene regel, er zijn vele uitzonderingen. Maar een stad met exoniemen wijst er toch op dat het in het verleden belangrijk was. Vergelijk Wenen (reeds eeuwen een belangrijke historische stad) maar eens met pakweg New York (pas de laatste honderd jaar echt belangrijk geworden).

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door harry » vr 19 feb 2010, 18:50

Alfa schreef:pakweg New York (pas de laatste honderd jaar echt belangrijk geworden).
Overigens door veel Nederlanders uitgesproken als "Nieuw Jork". Dus alleen de spelling loopt wat achter. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door Chris » vr 19 feb 2010, 19:14

Exoniemen vind ik altijd een beetje random. Waarom hebben we geen exoniem voor Louisiana en wel voor California? En waarom wel voor Nürnberg, maar niet voor Würzburg? Kortom, consistentie is ver te zoeken, en ik vind een exoniem altijd een beetje afdoen voor een stad, alsof de originele naam niet goed genoeg is voor buitenlanders. Helemaal die overdreven fonetische spelling zoals Boedapest en Kaboel. Als er Budapest of Kabul wordt geschreven snapt iedereen het nog. Bovendien moet je een endoniem toch weten als je ter plekke op reis gaat. In Tsjechië staan geen verwijzigen naar Praag of Karlsbad. Aan de andere kant heb ik dan minder moeite met exoniemen voor landennamen, alhoewel dat feitelijk hetzelfde is.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door Alfa » vr 19 feb 2010, 19:42

Exoniemen zijn historisch gegroeid, van daar de schijnbare willekeur. Ik vind het jammer dat sommigen zich zo denigrerend over exoniemen uitlaten. Velen zijn reeds eeuwen ingeburgerd, Parijs bv wordt al eeuwen in ons taalgebied als dusdanig benoemd. Waarom namen die iedereen kent en vaak eeuwenoud zijn (sommige exoniemen zijn even oud als het endoniem: Rijsel bv) verbannen?

Je argument wat betreft "afbreuk doen aan de stad" begrijp ik niet echt. Waarom zou je afbreuk doen aan de Franse hoofdstad als je die Parijs in plaats van de officiële benaming 'Paris' noemt. Of aan Gorinchem als je dat Gorkum benoemt?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door Ds79m » vr 19 feb 2010, 20:03

Henk schreef:Exoniemen zijn historisch gegroeid, van daar de schijnbare willekeur. Ik vind het jammer dat sommigen zich zo denigrerend over exoniemen uitlaten. Velen zijn reeds eeuwen ingeburgerd, Parijs bv wordt al eeuwen in ons taalgebied als dusdanig benoemd. Waarom namen die iedereen kent en vaak eeuwenoud zijn (sommige exoniemen zijn even oud als het endoniem: Rijsel bv) verbannen?

Je argument wat betreft "afbreuk doen aan de stad" begrijp ik niet echt. Waarom zou je afbreuk doen aan de Franse hoofdstad als je die Parijs in plaats van de officiële benaming 'Paris' noemt. Of aan Gorinchem als je dat Gorkum benoemt?
Ja Henk, het nut ontgaat me gewoon om een eigennaam te vervangen door iets zelbedachts van anderen. Dat slaat in principe nergens op, en dient geen enkel nut voor de rest van de wereld.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door Rene » vr 19 feb 2010, 20:03

Alfa schreef:Parijs bv wordt al eeuwen in ons taalgebied als dusdanig benoemd.
Is dat zo ?
Volgens mij stamt de ij af van de ii, en was de Nederlandse uitspraak destijds ook vrijwel gelijk aan de Franse, alleen dan met duidelijk uitgesproken s aan het eind. Immers van heel veel woorden die thans met ei worden uitgesproken en als ij worden geschreven, was de uitspraak vroeger ie. Die uitespraakverschuiving van ie naar ei is m.i. nog geen eeuwen oud.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door Wimpie24 » vr 19 feb 2010, 20:12

Ds79m schreef: Ja Henk, het nut ontgaat me gewoon om een eigennaam te vervangen door iets zelbedachts van anderen. Dat slaat in principe nergens op, en dient geen enkel nut voor de rest van de wereld.
Ik vind het nog veel minder nuttig om historisch ingeburgerde exoniemen nu opeens als fout en onnodig gaan te beschouwen, want daar komt het bij jullie eigenlijk op neer.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door Ds79m » vr 19 feb 2010, 20:16

^^ Het is niet handig als ik nu besluit jou Arie te noemen, Rene ervoor kiest dat jij Jan heet, en Chris bepaalt dat jij voortaan Joop bent. Dat leidt tot onnodige verwarring in de wereld. Het is onvermijdelijk dat er verschillende talen zijn, maar namen zouden wat mij betreft universeel moeten zijn.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door Wimpie24 » vr 19 feb 2010, 20:17

^^
Een vergelijking met personen-namen is ver gezocht. Als 6 miljoen mensen het over Rijsel heeft binnen hun taalgebied, wat is daar dan fout aan? Is dat dan zo storend? Wie stoort er zich aan als wij het hebben over Milaan?
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door Ds79m » vr 19 feb 2010, 20:22

^^ Het zou me verbazen als er 6 miljoen mensen in Nederland zijn (dus niet Vlaanderen) die weten dat Rijsel een vertaling is van Lille. Dat geeft al aan dat er zelfs onder mensen met dezelfde taal onnodige verwarring wordt gevormd met het gebruik van onnodige vertalingen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door simon » vr 19 feb 2010, 20:48

Exoniemen bestaan zolang we in de wereld verschillende talen spreken. Dat is wellicht verwarrend. Paris en Parijs schelen natuurlijk niet zoveel. Anders wordt het bij Saudi Arabië. Maar welke Nederlander zal de officiële transliteratie al-Mamlaka al-ʻArabiyya as-Suʻūdiyya direct begrijpen, uit kunnen spreken en foutloos kunnen spellen? Nog lastiger wordt het als je het over Al-Jamāhīriyyat al-°Arabiyyat al-Lībiyyat ash-Sha°biyyat al-Ishtirākiyyat al-Uzmā gaat hebben. Daarom bestaan er exoniemen. Wellicht dat een Italiaan die wat Nederlands heeft geleerd niet direct begrijpt welke plaats wij bedoelen met Keulen, maar weegt die ene Italiaan op tegen hordes Nederlandstaligen die het niet meer over Marokko hebben, maar over Al Mamlakat al-Maghrebiya?

En dan nog. Stel nu dat je alle exoniemen afschaft, en foutloos endoniemen gaat schrijven. Wat schiet je ermee op? Denk je dat ook maar één Chinees je begrijpt als je vraagt naar de Wànlǐ Chángchéng?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door Ds79m » vr 19 feb 2010, 21:04

^^ Als ze jou vragen waar je vandaan komt, heb je het dan ook over het Koninkrijk der Nederlanden?

Daarnaast is er in de eerste plaats meer dan gesproken taal alleen, en daarnaast geloof ik dus wel dat er beter wederzijds begrip komt, wanneer je met een Duitser praat over Lille in plaats van over de Vlaamse naam Rijsel. En dan maakt het weinig uit of je die naam met enig Nederlands accent uitspreekt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door Coen Tunnel » vr 19 feb 2010, 21:16

Chris schreef:Helemaal die overdreven fonetische spelling zoals Boedapest en Kaboel. Als er Budapest of Kabul wordt geschreven snapt iedereen het nog.
Tot nog niet zo heel lang geleden was het gebruikelijk om een oe-klank in een vreemde taal ook als zodanig te schrijven. De laatste tijd worden de Engelse vertalingen, waar een oe als u wordt geschreven, vaker gebruikt.

Ook zie je tegenwoordig eerder Chelyabinsk geschreven dan de Nederlandse versie Tsjeljabinsk. Tsjernobyl zie je daarentegen wel weer vaker.

Chita zie ik ook vaker dan Tsjita, Irkutsk zie ik vaker dan Irkutsk, Vladivostok zie ik vaker dan Wladiwostok en Orsha vaker dan Orsja. Gek genoeg gebruiken wij Nederlanders voor de Bulgaarse hoofdstad vaak de naam Sofia, terwijl de laatste letter een я is, een 'ja' dus. Sofija zou correcter zijn, maar dat conflicteert waarschijnlijk met de Nederlandse ij-klank. De Engelse versie Sofiya zie je ook niet veel.

Ook leuk is de luchthaven van Moskou. Engels: Sheremetyevo; Nederlands: Sjeremetjevo; Duits: Scheremetjewo; Frans: Cheremetievo. Standaardisatie is ver te zoeken.

Internationaal is het misschien handig dat er meer wordt overgeschakeld op Engelse vertaling, maar voor de Nederlandse taal is het jammer en zo lang niet iedereen het doet heeft het weinig toegevoegde waarde. Op een Duitstalig forum waar ik op zit hebben ze het vaak nog doodleuk over Lemberg, dat is toch vrij gebruikelijk daar.
Ds79m schreef:Daarnaast is er in de eerste plaats meer dan gesproken taal alleen, en daarnaast geloof ik dus wel dat er beter wederzijds begrip komt, wanneer je met een Duitser praat over Lille in plaats van over de Vlaamse naam Rijsel. En dan maakt het weinig uit of je die naam met enig Nederlands accent uitspreekt.
In gesprekken met Vlamingen probeer ik er toch altijd wel op te letten de Nederlandstalige vormen van Waalse plaatsnamen te gebruiken, maar bijvoorbeeld Visé en Lille schrijf ik dan wel weer gewoon zo omdat de Vlaming met wie ik het meeste op MSN praat dat ook zo schrijft. ;) Aarlen, Doornik, Bergen, Namen, Moeskroen etc. gebruik ik wel.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door simon » vr 19 feb 2010, 21:28

Ds79m schreef:^^ Als ze jou vragen waar je vandaan komt, heb je het dan ook over het Koninkrijk der Nederlanden?
De officiële naam van Nederland is Nederland, en niet Koninkrijk der Nederlanden, net zomin als Canada niet hetzelfde is als Gemenebest van Naties.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door Palance » vr 19 feb 2010, 21:39

Coen Tunnel schreef:
Chris schreef:Helemaal die overdreven fonetische spelling zoals Boedapest en Kaboel. Als er Budapest of Kabul wordt geschreven snapt iedereen het nog.
Tot nog niet zo heel lang geleden was het gebruikelijk om een oe-klank in een vreemde taal ook als zodanig te schrijven. De laatste tijd worden de Engelse vertalingen, waar een oe als u wordt geschreven, vaker gebruikt.
Een flink aantal jaren terug is er een richtlijn bedacht voor de Nederlandse media om exoniemen voor de Nederlandse media te standaardiseren. Dat gaf echter hele rare resultaten als Iraq, waar daarvoor (en nu ook weer) gewoon Irak wordt gebruikt. Ook namen als Boedapest werden Budapest, maar de laatste tijd zie ik weer voornamelijk Boedapest verschijnen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door Alfa » za 20 feb 2010, 0:44

Ds79m schreef: Ja Henk, het nut ontgaat me gewoon om een eigennaam te vervangen door iets zelbedachts van anderen. Dat slaat in principe nergens op, en dient geen enkel nut voor de rest van de wereld.
Het nut om in Nederlandse teksten het endoniem boven het exoniem te verkiezen terwijl iedereen de stad hoofdzakelijk onder het exoniem kent (zoals Parijs, Berlijn) ontgaat mij eerlijk gezegd ook. Bovendien zijn exoniemen zoals gezegd geen bedenksels maar historisch gegroeide namen die in principe niet onder doen voor de officiële naam (ook vaak niet meer dan een afleiding van een nog oudere grondnaam).

Kortom ik vind dat veel te theoretisch wordt gedacht. Natuurlijk moet je anno 2010 geen nieuwe exoniemen meer gaan verzinnen. Dat helpt inderdaad niemand vooruit. Maar ik blijf het erg respectloos vinden voor onze eigen taal en cultuur om alle reeds bestaande en gebruikelijke exoniemen zomaar overboord te gooien.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door simon » za 20 feb 2010, 8:22

Sommige exoniemen stammen uit te tijd dat de taal- en landsgrenzen nog niet zo lagen als vandaag de dag. Vroeger wordt Arnhem ook wel gespeld als Arnheym - in hoeverre kun je een Duitser verwijten dat hij het nog heeft over Arnheim? Het Nederlands en het Duits hebben zich beide ontwikkeld, waardoor we in Nederland nu spreken over Arnhem en in Duitsland over Arnheim.

Tsja, waarom heeft men het in Frankrijk over Pays-Bas en Allemagne? Maar stel nu dat men in Frankrijk besluit het exoniem Allemagne af te schaffen. Wat doe je dan met daaruit afgeleiden, zoals Allemand? Heb je het dan nog wel over Allemand als taal maar over Deutschland als land? Of moet een Nederlander die naar Frankrijk gaat maar gewoon weten dat Nederland Pays-Bas wordt genoemd, een rondleiding in het Duits wordt aangeduid als "Allemand" en dat het Royaume-Uni het Verenigd Koninkrijk is.

Als je naar het buitenland gaat, is het niet onverstandig te weten hoe bepaalde plaatsen, landen en talen aldaar worden aangeduid. Ik ken iemand die in Harwich vroeg naar de boot naar "Corner from Holland". Evenzo heb ik wel eens iemand gesproken die echt niet wist dat met "Dutch people" Nederlanders werden aangeduid - hij dacht dat Duitsers werden bedoeld.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door Vinny » za 20 feb 2010, 10:57

waarom heeft men het in Frankrijk over Pays-Bas
Nederland is de korte naam van het 'Koninkrijk der Nederlanden'. Dit is natuurlijk vertaald: "Royaume des Pays-Bas". In het Spaans heet Nederland bijvoorbeeld ook officieel "Paises Bajos''. Het meervoud dateert nog uit de republikeinse tijd, toen Nederland bestond uit een samenwerkingsverband van provincies en stadsstaten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door Vinny » za 20 feb 2010, 11:02

"Corner from Holland".
Het Engelse exoniem van Hoek van Holland is 'Hook of Holland'. Het wordt niet meer gebruikt, toen enige jaren geleden nog de 'boot-express' reed tussen Amsterdam en Hoek werd dit in het Engelstalige omroepbericht wel als zodanig vermeld. Ook "Flushing'' wordt nog door de NS gebruikt, naast het overbekende 'The Hague' en 'La Haye'.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door Palance » za 20 feb 2010, 11:21

Pays-Bas is een vrijwel letterlijke vertaling van Nederland (laag land of lage landen). In het Servisch en Kroatisch heet ons land dan ook "Nizozemska", wat zo'n beetje hetzelfde betekent.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door evos » za 20 feb 2010, 15:25

Coen Tunnel schreef:
Chris schreef:Helemaal die overdreven fonetische spelling zoals Boedapest en Kaboel. Als er Budapest of Kabul wordt geschreven snapt iedereen het nog.
Tot nog niet zo heel lang geleden was het gebruikelijk om een oe-klank in een vreemde taal ook als zodanig te schrijven. De laatste tijd worden de Engelse vertalingen, waar een oe als u wordt geschreven, vaker gebruikt.
Namen uit talen die een ander alfabet kennen moeten op de een of andere manier worden getranslitereerd. Over het algemeen doet elke taal met een Latijns alfabet dit op zijn eigen manier. Vandaar de vele verschillende wijzen waarop Russische namen worden weergegeven.

Chinees is een speciaal geval, omdat dit zelf een officiele Latijnse transliteratie kent (het Pinyin), die in westerse landen algemeen is overgenomen, al geeft deze de uitspraak vaak niet erg goed weer. Zie b.v. Beijing: de B wordt als P uitgesproken (zoals in de oude naam Peking), de j als tj of tsj (dus anders dan in Peking; de k-uitspraak is dialectisch).
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door Davy » za 20 feb 2010, 16:43

"flushing" wordt ook nog courant gebruikt in de scheepvaartsector.
voor de rest ben ik voorstander om zoveel mogelijk de originele plaatsnaam op wegwijzers te zetten: dus aachen, liege, mons,... zorgt voor veel meer uniformiteit!

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door Willem » za 20 feb 2010, 16:51

Vinny schreef: Nederland is de korte naam van het 'Koninkrijk der Nederlanden'.
Nee, Nederland is een van de drie (en veruit de grootste en belangrijkste) onderdelen die samen het Koninkrijk der Nederlanden vormen. De andere twee onderdelen zijn Aruba en de Nederlandse Antillen. Als de Antillen aan het einde van dit jaar ontmantelt worden, worden Curacao en St. Maarten naast Nederland en Aruba de andere landen die onder het Koninkrijk der Nederlanden vallen.
Het Koninkrijk der Nederlanden is dus eigenlijk een confedratie van verder behoorlijk onafhankelijke landen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door Vinny » za 20 feb 2010, 16:52

daviedoff schreef:"flushing" wordt ook nog courant gebruikt in de scheepvaartsector.
voor de rest ben ik voorstander om zoveel mogelijk de originele plaatsnaam op wegwijzers te zetten: dus aachen, liege, mons,... zorgt voor veel meer uniformiteit!
Ik ben voor het gebruik van een hoofdletter voor de eerste letter van een plaatsnaam op de wegwijzers... :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: taal: Vlaams vs Nederlands

Bericht door N342 » za 20 feb 2010, 18:26

^^
Gelukkig heb je in de ANWB/RWS een medestander gevonden. ;)
*11-08-2017 L.M.

Plaats reactie