Exoniemen/endoniemen #2

Moderator: Moderatoren

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Gaiajohan » wo 03 apr 2013, 1:25

Coen Tunnel schreef:Dat is bij plaatsnamen in Luxemburg uiteraard niet van toepassing, want er zijn meerdere plaatsnamen met een umlauten/trema's.

Overigens is/was het op de Duitse stations met treinaanwijzers met valbladen altijd al het geval dat umlauten niet aangegeven konden worden, daar stonden dus altijd treinen naar KOELN HBF en MUENCHEN HBF aangegeven.
Wellicht is de kans gewoon aanwezig dat men geen umlauts wil hebben voor zulke gevallen. Wie weet. Al bl blijft de Ë dan wel apart in het Luxemburgs..
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Sophie » wo 03 apr 2013, 1:47

Gaiajohan schreef:Wellicht is de kans gewoon aanwezig dat men geen umlauts wil hebben voor zulke gevallen. Wie weet. Al bl blijft de Ë dan wel apart in het Luxemburgs..
De luxemburgische Naam is Neihaischen, dus daar wordt geen Umlaut vervangen.

Ik denk, dat ik de reden gevonden hebben. Neuhaeusgen is ook de Franse naam. Daar kan dus geen ä in voorkomen. Je zou dus dan parallel de namen Neuhaeughen en Neuhäusgen hebben, wat onzin is, om dat je de zelfde spelling verschillend zou weergeven.

Wie nu met Ettelbruck/Ettelbrück komt: Dit is niet het zelfde, omdat Ettelbruck en Ettelbrueck verschillend zijn.
Vinny schreef:
Luxemburg werd nooit deel van het Derde Rijk.
Nou...
Wikipedia schreef:Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de Luxemburgse neutraliteit wederom geschonden. Het land werd in mei 1940 door Duitse troepen bezet en in augustus 1942 formeel door het Derde Rijk geannexeerd. Tijdens de Duitse bezetting was de Volksduitse Beweging de enige toegestane partij in het land. Op 10 september 1944 werd Luxemburg door de Amerikanen bevrijd.
Fout. Wikipedia klopt hier niet. Luxemburg was bezet, net als Nederland, maar niet deel van het Derde Rijk.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Peter » wo 03 apr 2013, 12:59

Alle door Duitsland geannexeerde landen hoorden toch bij het Derde Rijk, maar niet tot Duitsland ? Of hoe zat dat volgens Duitse/Nazi opzet dan ?

Tijdelijke marionettenregeringen als Vichy-Frankrijk wellicht even daargelaten. Ook onder Romeinse, Franse en Spaanse overheersing waren er "landen", die een eigen door de bezetter aangewezen bestuurder kregen. Seyss-Inquart was onze lokale heerser in WOII.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Sophie » wo 03 apr 2013, 13:20

Er was een Duits Rijk. Dat was(rond 1942):
Duitsland in de grenzen van 1937, Eupen-Malmédy (incl Hombourg (thans gem . Plombières) en Beho (thans gem. Gouvy), Oostenrijk, Sudetenland, Oppersilezië, Danzig-Westpruisen en Oostpruisen. Dabij nog Bohemië en Moravië als "Reichsprotektorat Böhmen und Mähren".

Luxemburg was net als Elzas-Lotharingen, het Jugoslawische deel van Karinthië, de Krain en het district Bialystok CdZ(Chef der Zivilverwaltung)-gebied, dat betekent, dat ze als een gebied van het Duitse rijk behandeld werden, maar niet deel van het Duitse rijk waren.
Deze status hat Luxemburg al voor Oktober 1941 (sinds zomer 1940) , dus voor het referendum. Met het referendum zou Luxemburg deel van het Duitse Rijk worden, net als met het voormalige CdZ-gebied Eupen-Malmedy gebeurde. Dit is dus, mede door het referendum, niet gebeurd.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Seat Ibiza » wo 03 apr 2013, 13:23

Timmetje schreef:Fout. Wikipedia klopt hier niet. Luxemburg was bezet, net als Nederland, maar niet deel van het Derde Rijk.
Volgens mij maak jij nu een fout. Duitsland bezette heel wat landen en gebieden en een klein deel daarvan werd ook daadwerkelijk bij Duitsland gevoegd, zoals Oostenrijk, delen van Tsjecho-Slowakije, delen van Polen, delen van Frankrijk en ook Luxemburg (in het geheel). Ook de Duitse wiki bevestigt dit.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Sophie » wo 03 apr 2013, 14:37

Dat is een veelgemaakte fout, zoals ook op de website van de universiteit Luxemburg te lezen is:
http://geo.uni.lu/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=1492&Itemid=321 schreef: Für Gauleiter Simon stellte sich nicht die Frage, dass Luxemburger im Grunde Deutsche waren. Doch die Luxemburger behielten weiterhin ihre Nationalität und wurden somit als Ausländer betrachtet. Wichtig ist, dass Luxemburg nie offiziell von Deutschland annektiert wurde, obwohl in der Literatur häufig die Rede von der Annexion Luxemburgs ist, beispielsweise in Verbindung mit der Einführung der Wehrpflicht am 30. August 1942.
Of als je liever frans leest:
Pour le gouverneur Simon, il était indéniable que les Luxembourgeois étaient, dans le fond, allemands. Les Luxembourgeois conservèrent toutefois leur nationalité et furent ainsi considérés comme des étrangers. Il est à noter que le Luxembourg ne fut, officiellement, jamais annexé par l’Allemagne, même si de nombreux ouvrages le prétendent, notamment dans le contexte de l’introduction du service militaire obligatoire le 30 août 1942.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Seat Ibiza » wo 03 apr 2013, 15:21

^^
Verschil ontstaat dus door het kijken naar de werkelijke situatie of het wettelijk verhaal. Officieel is het blijkbaar nooit bekrachtigd, maar Luxemburg werd wel als een deel van Duitsland bestuurd.

Hoop dat ik het zo goed samenvat ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Vinny » wo 03 apr 2013, 18:33

De Nazi's stonden er redelijk om bekend om zich vooral niets van wettelijke procedures aan te trekken...
:denk:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Afrit13 » wo 03 apr 2013, 18:49

Misschien even de boel afsplitsen?

Wel interessant, maar totaal off-topic.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Alfa » do 04 apr 2013, 15:09

Ik denk dat dit kaartje de situatie genuanceerd weergeeft:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alfa op do 04 apr 2013, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Afrit13 » do 04 apr 2013, 15:38

Duidelijk kaartje, maar ik kan niet alle 'klassen' op de legenda terugvinden.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Sophie » za 11 mei 2013, 1:19

Oordeel van de Rechtbank in Aken: Luik wordt als Liège en niet als Lüttich weergegeven:
http://www.aachener-zeitung.de/mobile/l ... e-1.571125
Ik had Lüttich (Liège) beter gevonden.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door captain007 » ma 13 mei 2013, 13:07

^^ Ik vind het wel een goede zaak dat het verdwijnt. Ik zie het nut niet in van het vermelden van twee namen als je hoe dan ook in België met Liège op de borden wordt geconfronteerd. Dat is overigens net zo'n geval als dat ik vind dat in Vlaanderen Aken van de borden zou moeten verdwijnen en enkel Aachen zou moeten worden vermeld en niet beide. Ik vind het namelijk alleen maar bordvervuiling.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Pino » ma 13 mei 2013, 14:05

Timmetje schreef:Oordeel van de Rechtbank in Aken: Luik wordt als Liège en niet als Lüttich weergegeven:
http://www.aachener-zeitung.de/mobile/l ... e-1.571125
Ik had Lüttich (Liège) beter gevonden.
De RWBA laat ruimte voor het bewegwijzeren van exoniemen wanneer het endoniem onder Duitsers onvoldoende gekend is. Meestal zie je dan inderdaad het exoniem eerst, terwijl de RWBA volgens mij juist het omgekeerde voorschrijft, dus Liège (Lüttich). Dat laatste zou ik echter moeten checken.

Bij toepassing van de RWBA zal Luik zich wellicht een beetje op het randje bevinden. Het woordbeeld van exoniem en endoniem verschilt wel redelijk, dus je zou in mijn optiek wel kunnen betogen dat het exoniem hier zou moeten worden toegevoegd. Anderzijds zou ik dan ook wel wat waarde willen toekennen aan het feit dat je hier vlak voor de grens zit. Je praat hier niet over doelen waar nationaal verkeer lang op zal moeten rijden, en bovendien zal in de grensstreek de kennis van het endoniem bovengemiddeld groot zijn. Maar goed, voor de Rechtbank hoefde het niet tot een dergelijke inhoudelijke discussie te komen. Aangezien de klager vooral begon over schending van zijn rechten als Duitser die recht heeft op gebruik van Duits in het ambtelijk verkeer, kon de Rechtbank makkelijk stellen dat de klacht niet ontvankelijk kon worden verklaard. De man was geen belanghebbende.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Sophie » ma 13 mei 2013, 14:11

Liège (Lüttich) zou ook een optie zijn. Ik dacht an Lüttich (Liège), aangezien dat ook na de grens op de borden zal staan.
Ik denk dat in Duitsland meer mensen Lüttich dan Liège kennen, vooral vanwege Standard Lüttich en Lütticher Waffeln.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Pino » ma 13 mei 2013, 14:56

Als je de vraag stelt wat bekender is bij de binnenlandse bevolking, krijg je wel heel veel exoniemen op de borden. Dan vallen er wellicht een paar obscuurdere exoniemen uit (Diedenhofen voor Thionville), maar verder komt iedereen natuurlijk aan met de Nimwegens, Straßburgen en de Lüttichen. De keuze die in de RWBA is gemaakt, is echter niet eentje van "bekender", maar eentje van "dusdanig onbekend dat verwarring zou kunnen ontstaan". Je hebt dus wel een wat uitgebreider verhaal nodig om tot Lüttich op de borden te komen dan Standard en wafels.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Sophie » ma 13 mei 2013, 15:02

Ik bedoelde, dat de Naam Lüttich bekender is en iemand die hoort, dat hij richting Lüttich moet rijden, het woord "Liège" niet altijd zal kunnen plaatsen. Ik denk wel, dat dat meer voor de A60 zal gelden dan voor de A44, aangezien Luik maar voor een heel klein stuk A44 (zeg maar de zuidelijke randweg van Aken) voor belang is.

Maar ja, ik ben ook van mening dat de RWBA-regels niet alles zijn en men misschien het beleid tegenover exoniemen zou moeten veranderen.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Peter » ma 13 mei 2013, 15:13

Een Duitser in Aachen die niet weet waar Liege ligt, die hoeft daar voor 99.9% zeker ook niet heen, ook niet als globale richting. Als er al iemand baat heeft bij een bord Liege op Europaplatz (aan de verkeerde uitgang van Aachen voor richting westen) dan zijn het Belgen. Vervelend voor de Vlamingen die niet weten waar Liege of Luttich ligt, dus wellicht ook Luik maar toevoegen ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Sophie » ma 13 mei 2013, 15:32

^^
Uit die zelfde reden heeft de ANWB ooit Aix-la-Chapelle op de borden gezet (link)

Een soortgelijk voorbeeld zie je op de voormalige BAB 862 (da stompje tussen de franse A36 en de BAB5). Daar is, komende van Mulhouse (of moet ik in dit topic Mulhuizen zeggen? ;) ) de A5 richting Bazel met "Basel (Bâle)" bewegwijzerd.
Daar vind ik dat niet storend, maar "Luik" in Aken zou belachelijk zijn.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Pino » ma 13 mei 2013, 18:18

Timmetje schreef:Ik bedoelde dat de Naam Lüttich bekender is en iemand die hoort dat hij richting Lüttich moet rijden, het woord "Liège" niet altijd zal kunnen plaatsen. Ik denk wel, dat dat meer voor de A60 zal gelden dan voor de A44, aangezien Luik maar voor een heel klein stuk A44 (zeg maar de zuidelijke randweg van Aken) voor belang is.
Ik denk dat het endoniem Liège bekend genoeg is om iemand die de instructie krijgt om richting Lüttich te rijden niet in de problemen te laten komen. Wat dan zowel op de A60 als op de A44 geldt, en waarbij mede een rol speelt dat beide verbindingen zijn die worden gebruikt door hetzij regionaal verkeer hetzij internationaal verkeer. Met verkeer in de laatste categorie hoef je weinig medelijden te hebben omdat ze het endoniem Liège sowieso nodig zullen hebben op hun route, terwijl in de eerste categorie de kennis van het endoniem Liège hoger zal zijn dan bij verkeer dat pak 'm beet onderweg is tussen Bayern en Prüm. Maar als eerder gezegd, ik zou het valide vinden om binnen de RWBA-kaders het standpunt in te nemen dat exoniem Lüttich moet worden vermeld. Ik meen zelfs dat Rheinland-Pfalz dat standpunt heeft ingenomen, want die vermelden op de A60 tweetalig.
Maar ja, ik ben ook van mening dat de RWBA-regels niet alles zijn en men misschien het beleid tegenover exoniemen zou moeten veranderen.
Dat mag je vinden. Zelf vind ik de Duitse regel zeer afgewogen en recht doen aan de positie van alle belanghebbenden op de weg. Daadwerkelijk begrip onder weggebruikers en leesbare borden staan voorop en winnen het van taalprotectionisme of angst voor gebruik van vreemde talen. Maar goed, die laatste houding is bij veel Duitsers toch wel aan de orde van de dag, en daarom moest het ook tot deze beroepsprocedure bij het Landgericht komen. En daarom houdt natuurlijk ook deze draad nooit op ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Palance » ma 13 mei 2013, 18:32

Timmetje schreef:Ik bedoelde, dat de Naam Lüttich bekender is en iemand die hoort, dat hij richting Lüttich moet rijden, het woord "Liège" niet altijd zal kunnen plaatsen.
Een ieder die zich een beetje voorbereidt, of er zelfs al maar geweest is, weet dat ter plaatse Lüttich niet gebruikt wordt en dat daar overal Liėge wordt gebruikt. Het is dan het probleem van degene die Liège niet weet te plaatsen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Vinny » ma 13 mei 2013, 19:04

Pino schreef:Als je de vraag stelt wat bekender is bij de binnenlandse bevolking, krijg je wel heel veel exoniemen op de borden. Dan vallen er wellicht een paar obscuurdere exoniemen uit (Diedenhofen voor Thionville), maar verder komt iedereen natuurlijk aan met de Nimwegens, Straßburgen en de Lüttichen. De keuze die in de RWBA is gemaakt, is echter niet eentje van "bekender", maar eentje van "dusdanig onbekend dat verwarring zou kunnen ontstaan". Je hebt dus wel een wat uitgebreider verhaal nodig om tot Lüttich op de borden te komen dan Standard en wafels.
Dat jij hem niet vaak hoort maakt het exoniem niet obscuur hoor. Diedenhofen staat als zodanig gewoon in de Weska vermeld. Dat is de binnenvaartbijbel van de Duitsers. Als die een exoniem gebruiken dan weet je dat de Duitse schippers die naam meer zegt dan het endoniem.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door marcel » do 18 jul 2013, 0:07

In Zwitserland is een richtlijn voor (Duitse) ambtelijke taal, waar ook exoniemen ter sprake komen:
http://www.bk.admin.ch/dokumentation/sp ... index.html
Zo moeten ze het bijv. over de Langensee hebben, maar Estavayer-le-Lac moet in het Frans (ik had ook nooit van de Duitse naam gehoord).
Zie artikelen 349 - 351. Bij beschrijving van wegen moeten ze juist wel de lokale namen gebruiken.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Sophie » zo 06 okt 2013, 10:07

Ik zag gistern op een Duitse TV-zender Pilzen voor Pilsen/Plzeň langskomen...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Vinny » zo 06 okt 2013, 10:15

Ik zat gisteren in de kroeg en ik hoorde "Pilsje" voorbij komen voor betreffende stad ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Coen Tunnel » di 28 jan 2014, 23:36

Coen Tunnel schreef:In ieder geval in de stad Luik zijn er veel borden vervangen. De 'transit'-verwijzingen naar Maastricht, Ardennes en Luxemburg zijn daarbij gesneuveld,
Topickick: afgelopen weekend kwam ik in Luik dit oude exemplaar nog tegen op de voormalige transitroute door de stad, was me nog niet eerder opgevallen: https://maps.google.nl/maps?q=luik&ie=U ... 1,,0,-5.21

Yoeri
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: wo 22 okt 2008, 0:20

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Yoeri » za 16 mei 2015, 21:35

Rene schreef:Ja, maar dat geldt voor het hele Duitstalige gebied, dat het stikt van de plaatsen die Neumarkt of Neustadt he(e)t(t)en.

Als je denkt aan Zevenburgen, dan denk ik toch vooral aan de duidelijk onderscheidende plaatsnamen:
Klausenburg (RO: Cluj-Napoca, HU: Kolozsvár)
Hermannstadt (RO: Sibiu, HU: Nagyszeben)
Kronstadt (RO: Braşov, HU: Brassó)
Bistritz (RO: Bistriţa, HU: Beszterce)
Schäßburg (RO: Sighişoara, HU: Segesvár)
Mediasch (RO: Mediaş, HU: Medgyes)
Mühlbach (RO: Sebeş, HU: Szászsebes)

En dan heb je natuurlijk nog de van oorsprong Hongaarse steden langs de grens die in de tijd van de Donaumonarchie ook een Duitse naam hadden, en tegenwoordig vooral van hun Roemeense naam bekend zijn:
Großwardein (RO: Oradea, HU: Nagyvárad)
Temeschburg (RO: Timişoara, HU: Temesvar)
Sathmar (RO: Satu Mare, HU: Szatmárnémeti)
Arad (alle talen hetzelfde)
Sorry dat ik reageer op zulke oude berichten maar deze razend interessante discussie was tot nu toe aan mijn aandacht ontglipt.

In (een deel van) Transsylvanië (Hongaars: Erdély; Duits: Siebenburgen; Nederlands: Zevenburgen) kom je ook drietalige bewegwijzering tegen, zoals hier:

Afbeelding

Overigens kom je in de hele voormalige Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie Duitse en Hongaarse namen tegen. Sommige van mijn weense collega's hadden het over Stuhlweißenburg in plaats van Székesfehérvár.

Yoeri
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: wo 22 okt 2008, 0:20

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Yoeri » za 16 mei 2015, 21:36

Coen Tunnel schreef:Bratislava wordt in het Hongaars overigens Pozsony genoemd.
En Wenen wordt in het Hongaars Bécs genoemd.

Yoeri
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: wo 22 okt 2008, 0:20

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Yoeri » za 16 mei 2015, 21:39

Willem schreef:Een ander voorbeeld is het Italiaanse Monaco, waarmee iets anders bedoeld wordt dan de gelijknamige plaats in het jetset-ministaatje met dezelfde naam.
Bedoel je de stad München, die de Italianen Monaco (di Baviera) noemen?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Exoniemen/endoniemen #2

Bericht door Palance » za 16 mei 2015, 21:46

Yoeri schreef: En Wenen wordt in het Hongaars Bécs genoemd.
Ook in het Kroatisch/Servisch (Beč / Беч). De Slovenen noemen de stad dan weer Dunaj, naar de rivier die daar stroomt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie