Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Moderator: Moderatoren

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door nederland24 » vr 30 jul 2010, 17:08

In Polen zetten ze op de afstandsborden steeds de grensplaatjes op de borden. Wat vinden jullie hier nou van. Persoonlijk vind ik het wel een goed systeem. Afstandsborden zijn er namelijk vooral voor bedoeld om een richtingsgevoel te geven op welke plek je je in het land bevind. Natuurlijk vind ik ook dat de eerste grote stad na de grens moet worden aangegeven op de bewegwijzering.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door Chris » vr 30 jul 2010, 17:16

Totaal overbodig in deze tijd van globalisatie, Europese Unie en Schengen. De wereld houdt niet op aan de grens.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door Palance » vr 30 jul 2010, 17:22

En de meeste grensgehuchtjes zijn totaal onbekend bij de gemiddelde weggebruiker.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door boe! » vr 30 jul 2010, 19:50

Ik ben het met Chris eens: totaal overbodig.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door Matthijs » vr 30 jul 2010, 19:51

Geef dan een landenschildje of zoiets als 'Deutschland' aan met de afstand, dat is al beter.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door Palance » vr 30 jul 2010, 20:29

Voor een verwijzing naar een ander land ben ik voorstander, mits het nodig is, van landenovaaltjes. Maar in deze tijden moet je je afvragen of het nog wel nodig is om aan te geven dat Antwerpen in België ligt, of Oberhausen in Duitsland.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door Rene » vr 30 jul 2010, 21:08

Grensgehuchten zijn op 300 km afstand volstrekt irrelevant voor de ter plekke onbekende.
Nodeloze vervuiling van doelenborden.

Alleen (dubbel)steden of -stadjes die op de grens liggen kunnen wellicht relevant zijn.
Bij de D/PL grens kun je daarbij denken aan:
* Küstrin-Kietz/Kostrzyn
* Frankfurt (Oder)/Slubice (Frankfurt Dammvorstadt)
* Guben/Gubin
* Görlitz/Zgorzelec (Görlitz-Moys)
Maar alleen bij vermelding van belangrijke langeafstandsdoelen als Berlin en Dresden

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door Vinny » vr 30 jul 2010, 21:27

Ik zou dan zelf gewoon `grens` aangeven, wanneer het relevant is (of zou kunnen zijn). Zelf mis ik Hazeldonk of Beek nou niet echt op (afstands)borden in Nederland om heel eerlijk te zijn...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door boe! » vr 30 jul 2010, 21:38

Beek stond wel op een afstandsbord, maar die is weggehaald bij de plaatsing van NBA. Het staat nu als doel op knooppunt Oud-Dijk.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door Willem » vr 30 jul 2010, 22:51

Het Poolse systeem dateert nog uit de tijd dat grenzen absolute nulpunten waren. Toen was het zinvol, om te voorkomen dat een nietsvermoedende Pool met zijn FSO'tje bij de douane uitkwam. De grens was toen echt het eindpunt.

Nu is het niet zinvol meer. Je ziet hier en daar al Dresden, Vilnius of Lvov op de borden verschijnen (vooralsnog vlak voor de grens); het is vooral een kwestie van tijd alvorens de grensplaatsjes op de borden plaats maken voor zinvolle bestemmingen aan de andere kant van de grens.

Het aanpassen van de systematiek aan de nieuwe politieke situatie gaat nu eenmaal niet van de ene op de andere dag (de politieke veranderingen zijn snel gegaan) en zeker in de jaren '90 hadden ze in Polen wel belangrijkere zaken aan hun hoofd dan een verwijzing naar een grensdorpje vervangen door een grotere plaats in het buitenland.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door Snelwegfreak » vr 30 jul 2010, 23:51

^^
Het lijkt niet echt een nieuw systeem te zijn daar aangezien ze op spiksplinternieuwe wegen precies hetzelfde kunstje weer flikken :roll:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door Palance » za 31 jul 2010, 10:46

Willem schreef:Het aanpassen van de systematiek aan de nieuwe politieke situatie gaat nu eenmaal niet van de ene op de andere dag (de politieke veranderingen zijn snel gegaan) en zeker in de jaren '90 hadden ze in Polen wel belangrijkere zaken aan hun hoofd dan een verwijzing naar een grensdorpje vervangen door een grotere plaats in het buitenland.
Die jaren 90 zijn nu al lang en breed voorbij en wat ik zo van de foto's zie, zie ik nog praktisch geen verschil. In Kroatië is de A3 naar Beograd heel lang aangegeven als de weg naar Lipovac (een in de oorlog vrijwel kapotgeschoten gehucht aan de grens - ik ben er niet lang na de oorlog geweest en het stelt echt niks voor), zonder rechtdoorbestemming bij het laatste kruispunt. Nu het laatste stukje ook snelweg is en de borden daardoor vervangen zijn heeft men gelukkig ingezien dat het veel verstandiger is om Beograd al vroeger op de wegwijzers te zetten. Lipovac is alleen in Kroatië bekend, verder kent zowat geen hond het.

Net zoals je in Nederland bij Rotterdam Hazeldonk op de borden gaat zetten: In Nederland best goed bekend, daarbuiten niet. En is bewegwijzering niet bedoeld voor de ter plekke onbekenden?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door nederland24 » za 31 jul 2010, 11:09

Eigenlijk bedoelde ik er mee te zeggen om de grens aan te geven op de afstandsborden. Zo kan je op de A7 vanaf Purmerend bijvoorbeeld op de afstandsborden Hoorn, Leeuwarden, Groningen en de Nederlands-Duitse grens plaatsen. Daarbij zeg ik niet dat we geen buitenlandse plaatsen meer moeten aangeven. Ik ben er zelfs een groot voorstander van, het liefste zie ik namelijk ook dat op de A7 Oldenburg al bij Drachten wordt aangegeven. Maar de grens is wel vaak een herkenningspunt op de route. Veel mensen weten waar de grens loopt. Ook is het handig in dunbevolkte gebieden, waar er weinig of geen grote of bekende plaatsen liggen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door Palance » za 31 jul 2010, 11:53

Als je dat wilt, zou je bij Purmerend een landenovaaltje op de borden kunnen zetten om het doorgaand verkeer snel te kunnen laten zien dat die de route is richting Duitsland. Het noemen van plaatsen kan ook veel later.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door Willem » za 31 jul 2010, 21:07

nederland24 schreef:Eigenlijk bedoelde ik er mee te zeggen om de grens aan te geven op de afstandsborden.
Dan doen ze het nog het mooist in Duitsland. Op de vorkborden voor de laatste afslag staat voor de rechtdoorrichting i.p.v. de volgende afslag (die er in Duitsland niet meer is) het woord Grenzübergang of Bundesgrenze aangegeven. Dat heeft als voordeel dat de grens toch aangegeven staat (zodat iemand die het buurland echt te eng vind nog kan afslaan), zonder dat de afstandsborden al 150 km. van tevoren worden "bevuild" door het aangeven van een grens, iets wat tegenwoordig niet meer relevant is.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door Willem » za 31 jul 2010, 21:09

Snelwegfreak schreef:^^
Het lijkt niet echt een nieuw systeem te zijn daar aangezien ze op spiksplinternieuwe wegen precies hetzelfde kunstje weer flikken :roll:
Ben zelf niet zo vaak in Polen geweest, maar de aanname dat het systeem ging veranderen was gebaseerd op een fotoreeks die hier op het forum een keer gepost is en waar al ruim voor de grens op de A4 of A18 borden met Dresden en Berlijn te zien waren. Heb het direct maar gegeneraliseerd, maar dat was misschien wat te kort door de bocht.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door N342 » za 31 jul 2010, 21:28

nederland24 schreef:Eigenlijk bedoelde ik er mee te zeggen om de grens aan te geven op de afstandsborden. Zo kan je op de A7 vanaf Purmerend bijvoorbeeld op de afstandsborden Hoorn, Leeuwarden, Groningen en de Nederlands-Duitse grens plaatsen.
En wat is dan volgens jouw de meerwaarde van het plaatsen van de Nederlands-Duitse grens? Je argument dat je er richtingsgevoel door krijgt waar je je in het land bevindt gaat niet op, aangezien de A7 vanaf Purmerend verre van in een rechte lijn naar de grens bij Bad Nieuweschans loopt. Sterker nog, je richt je dan zuiver op verkeer uit Purmerend/Zaandam, aangezien verkeer uit Amsterdam en zuidelijker al voor de route via Lelystad kiest. Volgens mij is het verkeer vanuit de zuidelijke kop van Noord-Holland dat bij Bad Nieuweschans de grens overgaat op één hand te tellen. Dat maakt het een overbodige 'bestemming'.

Tegenwoordig is het aangeven van grenzen steeds minder nodig. We geven in Nederland toch ook niet de afstand tot de provinciegrens aan? Vanaf Amsterdam al De Lutte op de borden zal bij de gemeente Losser in goede aarde vallen (stukje naamsbekendheid) maar voor de rest heeft dat toch geen enkel nut, behalve dat je weet dat de afstand tussen Amsterdam en de grens bij De Lutte pakweg 165 km is?

Als je wil weten hoe groot een land is en waar je je in het land bevindt, dan koop je maar een (wegen-/land-)kaart. Daar is de bewegwijzering niet voor bedoeld (da's mijn bescheiden mening). ;)
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door Rene » za 31 jul 2010, 22:17

N342 schreef:Als je wil weten hoe groot een land is en waar je je in het land bevindt, dan koop je maar een (wegen-/land-)kaart. Daar is de bewegwijzering niet voor bedoeld (da's mijn bescheiden mening). ;)
Kan ik me bij aansluiten.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door Alfa » zo 01 aug 2010, 20:33

Palance schreef: Net zoals je in Nederland bij Rotterdam Hazeldonk op de borden gaat zetten: In Nederland best goed bekend, daarbuiten niet. En is bewegwijzering niet bedoeld voor de ter plekke onbekenden?
Het grappige is dat die grensovergangen in de buurlanden dan nog meestal anders heten (naar een naburig dorpje aan de andere kant van de grens). Zo is Hazeldonk hier totaal onbekend: hier spreken we van grensovergang Meer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door Vinny » zo 01 aug 2010, 20:38

Ooit was het grenspost Wuustwezel, hetgeen zulke bekendheid genoot dat het zelfs in de literatuur is doorgedrongen. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door jeroent » zo 01 aug 2010, 21:57

Maar in Nederland doen we dat ook gewoon, hoewel niet op erg grote afstand: Eersel (A67), Nieuw-Bergen (A77) en De Lutte (A1) zouden als ze geen grensplaats waren normaal gesproken echt geen vermelding op een knooppunt krijgen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door Vinny » zo 01 aug 2010, 23:43

Voor Eersel zou ik echt geen ander alternatief weten. Jij wel dan? (het is immers de eerste grote plaats na Veldhoven met een afrit)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door N342 » ma 02 aug 2010, 11:47

Eersel en De Lutte (en bijvoorbeeld ook Zwartemeer op de A37 en Beek op de A12) hebben meer een functie om aan te geven dat er nog een afrit in Nederland is. De ter plekke onbekende zou kunnen denken dat na KP De Hogt of de aansluiting Oldenzaal-Zuid in Nederland geen afrit meer is (men weet wel dat de grens 'ergens in de buurt is', maar niet precies waar).

Waarom op de A73 zowel Gennep als Nieuw-Bergen worden aangegeven is me een raadsel. Wellicht nog een erfenis van de tijd dat de A73 tussen Rijkevoort en Boxmeer was uitgevoerd als tweebaansweg en het doorgaande verkeer vanaf Gennep over de N271 naar Venlo ging?
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door Hajo » ma 02 aug 2010, 12:57

Aangeven van grensplaatjes op afstandsborden: vind ik flauwekul, onzin en onnodig. Gewoon het volgende grotere doel in het buitenland op het bord zetten.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door SnarfFlevoland » ma 09 aug 2010, 0:48

^^ Kunnen ze in Duitsland Füssen ook wel van de borden verwijderen op de A7. :dyn_hyp:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 aug 2010, 1:03

Dat is een ander verhaal, de snelweg houdt daar op en men wil het niet als een doorgaande route naar Innsbruck bewegwijzeren.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door nederland24 » ma 09 aug 2010, 11:31

Vinny schreef:Voor Eersel zou ik echt geen ander alternatief weten. Jij wel dan? (het is immers de eerste grote plaats na Veldhoven met een afrit)
Eersel is eigenlijk ook een soort van grensplaatsje, terwijl jullie er allemaal op tegen zijn om dat aan te geven op borden. Het stomme is dat Eersel wel staat aangegeven op de borden, maar er geen landenovaaltjes bij staan. Daarom ben ik er ook zo'n voorstander van. Je weet dan precies wanneer de grens komt en dat er nog een afrit in Nederland komt. Als je geen grensplaatjes wil aangeven, kan je bijvoorbeeld beter gaan werken met Turnhout.
Laatst gewijzigd door nederland24 op ma 09 aug 2010, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door harry » ma 09 aug 2010, 12:40

nederland24 schreef:.. grensplaatje, ... grensplaatjes ...
Er is een verschil:
- grensplaatje:
Afbeelding
- grensplaatSje:
Afbeelding
:)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door evos » ma 09 aug 2010, 13:26

nederland24 schreef:Eersel is eigenlijk ook een soort van grensplaatsje, terwijl jullie er allemaal op tegen zijn om dat aan te geven op borden. Het stomme is dat Eersel wel staat aangegeven op de borden, maar er geen landenovaaltjes bij staan. Daarom ben ik er ook zo'n voorstander van. Je weet dan precies wanneer de grens komt en dat er nog een afrit in Nederland komt. Als je geen grensplaatjes wil aangeven, kan je bijvoorbeeld beter gaan werken met Turnhout.
Ik vind wel dat, zolang er nog afritten in Nederland zijn, er rechtdoor nog minstens één Nederlandse bestemming moet worden aangegeven, ook al is dat een grensplaatsje. En bij de laatste afrit zou ik inderdaad rechtdoor een landenovaaltje toevoegen. Achter het Nederlandse wegnummer of op een aparte regel, met het buitenlandse wegnummer er bij. Duidelijker kan het niet.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door Pino » ma 09 aug 2010, 14:19

Het is zoals Nederland24 schrijft: aan een plaatsnaam alleen kun je niet zien of hij binnenlands of buitenlands is. Je moet het maar paraat hebben dat Babberich Nederlands is en Emmerich Duits. Daarom moet je in mijn optiek bovenal inzetten op een verduidelijking wanneer je echt de laatste afrit voor de grens benadert; op de boodschap "als je nu rechtdoor gaat, rijd je de grens over". De meest geschikte manier vind ik de Zwitserse stijl waar bij de laatste afrit voor de grens voor de doorgaande richting een stop/douane-bord staat toegevoegd. Alleen met dat bord kun je niet veel meer bij de Nederlandse grensovergangen. De vermelding "grensovergang" zou dan wellicht uitkomst brengen, al dan niet met het symbool dat ze daarvoor in Zuidelijk Afrika gebruiken. Verder bevalt de moderne Duitse manier me wel, namelijk een expliciete vermelding Laatste afrit in Nederland in de bewegwijzering van de laatste afrit voor de grens. Ik heb meer met dergelijke directe boodschappen dan met een land als doel als symbool voor de grensovergang naar dat land.

Resteert de vraag of het gewenst is om een binnenlands doel op de borden te houden voordat je die laatste afrit een keer bereikt. Wat mij betreft is de toets op dat soort momenten niet anders als hij bij iedere afrit is. De doelenkeuze hangt af van de verkeersstroom en van het vervolg van de route in kwestie (en daarmee van de vraag of het beter is om een bepaald buitenlands doel te vermelden dan een binnenlands plaatsje kort voor de grens). Daarbij moet je binnenlandse doelen in mijn optiek niet bevoordelen, maar als de gang van zaken laat zien dat het grootste gedeelte van het verkeer toch op weg is naar dat binnenlandse dorpje, zet dan toch maar een dorp als Eersel neer. Met de NBA loopt deze hele problematiek er trouwens vanzelf bijna geheel uit. Aangezien bij reguliere afritten altijd de naam van de volgende afrit wordt weergegeven, hoef je dus alleen bij knooppunten na te denken over de vraag of het gepast is om naast de doorgaande buitenlandse doelen ook een binnenlands doel op de borden te brengen.

Plaats reactie