Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door Vinny » wo 08 sep 2010, 20:19

Eersel is een bestemming die sowieso de status van Control City verdient. Niet persé omdat het een "grote" (wat is groot?) stad is, maar ook omdat het de enige bestemming is op 30 kilometer strekkende kilometer snelweg, voor een aantal dorpen in de omgeving staat en dus ook de laatste bestemming in Nederland is. Volgens mij hoef je dan de grensovergang zelf niet meer te vermelden.
Turnhout is naar mijn idee een bestemming die "nice to have" is, het is m.i. niet nodig om het in Nederland op de borden te vermelden, maar als je dat wel doet, wens ik de bestemming ook op richtinggevende bewegwijzering van De Hogt terug te zien komen. Het is in ieder geval aannemelijk een bestemming voor minder bekend verkeer als toeristische bestemming. Het is de volgende stad in België.
Antwerpen lijkt me noodzakelijk als richtinggevende bestemming.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 08 sep 2010, 20:20

Je kunt het dus vergelijken met:
- Alblasserdam
- Gorinchem
- Nijmegen
op de A 15.
Heeft daar iemand problemen mee? Nee. Doen dus! ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 08 sep 2010, 20:22

omdat het de enige bestemming is op 30 kilometer strekkende kilometer snelweg
18 kilometer om exact te zijn. Verder ben ik het wel met je eens. Eersel bedient een vrij groot gebied, en Turnhout is met 40.000 inwoners ook geen wereldstad.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 08 sep 2010, 20:24

+ de 9 kilometer tussen Veldhoven en Eersel, maar goed dat is natuurlijk een definitiekwestie ;)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 08 sep 2010, 20:35

Turnhout is natuurlijk geen wereldstad, maar het idee dat een plaats (Eersel, Turnhout of Woop Woop) die het centrum is van een gebied met 40.000 of 50.000 inwoners hoe dan ook op de borden moet, dat staat mij toch niet zo heel erg aan. Ook niet wanneer die plaats het centrum is van een gebied van 40 kilometer doorsnee. Ik moet er in landen als Duitsland en Frankrijk niet aan denken dat iedere plaats in die categorie uitgebreid op de borden verschijnt. Ook in Nederland is het gelukkig de uitzondering dat plaatsen met een dergelijke omvang en functie prominent op de richtinggevende bewegwijzering verschijnen.

Dus waarom dan wel Eersel en Turnhout? Als eerder gezegd, die keuze kan zich alleen rechtvaardigen door het idee dat een aanzienlijk deel van de weggebruikers naar Eersel en Turnhout gaat, ondanks de beperkte omvang / functie van die plaatsen. Het eerste is het geval. Uit de intensiteitscijfers van de A67 valt af te leiden dat op afrit Eersel 30% van de weggebruikers op de A67 afslaat. Het tweede volgens mij niet. En het doel Antwerpen geeft de grote doorgaande richting aan. Om die reden ben ik het feitelijk hartgrondig eens met de bestaande doelenkeuze. Maar dat is dus niet op basis van argumenten als regionaal centrum, symboliseert een hele regio enzovoort. Die vind ik eigenlijk buitengewoon slap, het draait om de verkeersstromen naar de afrit Eersel en om niets anders.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 08 sep 2010, 20:39

Vinny schreef:+ de 9 kilometer tussen Veldhoven en Eersel, maar goed dat is natuurlijk een definitiekwestie ;)
Nee, het is 18 kilometer tussen De Hogt en de Belgische grens. Vanaf De Hogt naar Retie is het wel 27 kilometer, bedoelde je dat?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 08 sep 2010, 21:26

OK dan was ik niet duidelijk genoeg. Tussen De Hogt en Retie (de eerste afrit in België) ligt 27 kilometer en binnen dat gebied is één afrit: namelijk Eersel. Dat wil zeggen dat Eersel op dit hele stuk de enige tussenliggende bestemming is ;)

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 08 sep 2010, 22:28

Ik vind 27 km overdreven lang voor een afstand tussen twee afritten. In Frankrijk hebben ze er ook een handje van. Oersaai.
Ik moest mijn Pa bijna wakker houden op die afstand van 44 km op de A71. :ruzie:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 08 sep 2010, 22:30

Snelwegenkenner schreef:Ik vind 27 km overdreven lang voor een afstand tussen twee afritten.
18 km. :!:

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » wo 08 sep 2010, 22:35

Snelwegenkenner schreef:Ik vind 27 km overdreven lang voor een afstand tussen twee afritten. In Frankrijk hebben ze er ook een handje van. Oersaai.
Ik moest mijn Pa bijna wakker houden op die afstand van 44 km op de A71. :ruzie:
Het is ook niet gauw goed met de Nederlanders. Of we hebben teveel afritten of we hebben te weinig afritten. Dat belooft nog wat als jouw vader over de Afsluitdijk rijdt.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 08 sep 2010, 22:43

18 km.
Dan valt het nog wel mee. ;)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 09 sep 2010, 10:26

Vinny schreef:OK dan was ik niet duidelijk genoeg. Tussen De Hogt en Retie (de eerste afrit in België) ligt 27 kilometer en binnen dat gebied is één afrit: namelijk Eersel. Dat wil zeggen dat Eersel op dit hele stuk de enige tussenliggende bestemming is ;)
Maar waarom leidt dat tot de conclusie dat Eersel dús een plaats op de borden verdient bij De Hogt? Het hoort bij landelijke gebieden dat er wat grotere afstand zit tussen twee afritten. We hoeven Nederland niet direct te vergelijken met Frankrijk, maar ik begrijp de paniek-modus niet zo wanneer er een gebied dusdanig landelijk is dat er op een traject van 30 kilometer maar twee afritten zijn. Moet bij de afritten aan het begin van de Afsluitdijk dan ook maar meteen Kornwerderzand worden aangegeven? Waarom zou je daar niet gewoon doen wat je altijd doet, namelijk de eerstvolgende belangrijke stad als hoofddoel op de borden zetten? Op de A67/E34 creëert het juist wel een mooie continuïteit, lekker lang hetzelfde hoofddoel Antwerpen.

@Snelwegenkenner, ik vermoed dat jij vooral bezig was jezelf wakker te houden door het gebrek aan afritten. Als chauffeur gaat het aantal afritten toch redelijk langs je heen; de verkeersintensiteit is veel beslissender.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » do 09 sep 2010, 18:28

Stel dat alleen Antwerpen zou worden aangegeven op De Hogt...
Scenario 1: een (redelijk) onbekende is op weg naar Lille, en krijgt de keuze tussen "Antwerpen" en "Amsterdam, 's-Hertogenbosch, Tilburg".
Scenario 2: een (redelijk) onbekende is op weg naar Turnhout en krijgt die keuze.
Scenario 3: een (redelijk) onbekende is op weg naar Bladel en krijgt die keuze.

Mijn eigen inschatting:
In scenario 1 en 2 pakt meer dan 99,9% zonder twijfel de juiste rijstrook: je volgt namelijk logischerwijs Antwerpen en er is niets dat doet vermoeden dat je de andere kant op moet.
In scenario 3 pakt de meerderheid zonder twijfel de juiste rijstrook, maar zal er een relavante groep zijn die twijfelt of verkeerd rijdt doordat er een beeld lijkt te worden gevormd van een splitsing tussen "België" en "Nederland".

De kwaliteit van bewegwijzering zit in de kunst om ervoor te zorgen dat zo min mogelijk mensen verkeerd rijden of gaan twijfelen. Vandaar dat ik denk dat met het aangeven van een grensplaats in de regel meer bereikt is dan met een extra doel achter de grens, of een grote stad ver achter het hoofddoel. Over die laatste stelt Pino terecht dat dat vaak niet te handhaven valt verderop (bijvoorbeeld Lille bij Antwerpen) terwijl een grensdoel heel gemakkelijk is te handhaven: één of twee keer erbij op het doelenbord en je bent er.

Ook op een doelenbord heeft een grensdoel meer waarde. Het doelenbord is bevestigend bedoeld, en bij een doelenbord met alleen Antwerpen na De Hogt hoor ik mensen eerder denken: "zitten we nog wel goed? Ik zie alleen een Belgisch doel." dan "zitten we nog wel goed? Ik zie Lille nog steeds niet."

Het argument over de regionale functie van Eersel daar ben ik het ook niet mee eens. Dan zouden er erg veel plaatsen opeens rechtdoor vermeld moeten worden.

Op plaatsen waar de laatste afrit maar een klein deel van het verkeer trekt (Beek, De Lutte), daar gaat mijn argument minder sterk op want daar bedien je met die verwijzing ook maar een zeer kleine groep mensen op die manier. Maar vanwege de landelijke consistentie zou ik die enkele grensplaatsjes wel ook handhaven. En hier is geldt ook: bij de keuze tussen "Oberhausen, Beek" of "Köln, Oberhausen" kan je zeggen dat meer mensen op weg zijn naar Köln, maar belangrijk is dat het veel voordehandliggender is dat je voor Köln rechtdoor moet, dan dat je voor Beek rechtdoor moet.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 09 sep 2010, 18:49

Grotendeels eens. En toch zou ik de boel voor verkeer naar Bladel omgekeerd benaderen, namelijk door je systeem te baseren op "als je bij de laatste afrit in Nederland bent, staat het duidelijk op de borden". Zodat verkeer dat bij De Hogt de verwijzing Antwerpen ziet (zonder Eersel o.i.d.) dus ook niet zal denken "o jee, als ik hier Antwerpen volg, rijd ik het land uit."

De potentiële zwakte van dat systeem is dat weggebruikers niet altijd bekend zullen zijn met de regel dat de laatste afrit in Nederland altijd als zodanig staat aangegeven, en daardoor dus nog steeds de gedachte kunnen krijgen "o jee, ik rijd het land uit". Maar ik vind dat eerlijk gezegd gezocht. Ik zet namelijk in op het Duitse systeem, en ook daar heb je knooppunten als Dreieck Inntal waar voor bepaalde richtingen uitsluitend buitenlandse doelen op de borden staan zónder dat dat wil zeggen dat je meteen de grens overgaat. Net zoals je in België vaak alleen maar buitenlandse rechtdoordoelen op een bord hebt, ruim voor de grens (op de E19 bijvoorbeeld). Het lijkt erop dat wij in Nederland grensdoelen op de borden zetten omdat we bang zijn voor een verwarring die helemaal niet voorkomt in buitenlanden die al ruim voor de grens alleen buitenlandse doelen op de borden zetten.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » do 09 sep 2010, 20:36

Over die laatste stelt Pino terecht dat dat vaak niet te handhaven valt verderop (bijvoorbeeld Lille bij Antwerpen) terwijl een grensdoel heel gemakkelijk is te handhaven: één of twee keer erbij op het doelenbord en je bent er.
Er zit soms ook meer ruimte tussen het laatste grote binnenlandse doel en de grens. Zie de BAB40 of de E19. Zitten er daar mensen op te wachten dat bijvoorbeeld gehuchten zoals Herongen al bij kreuz Moers of dat Meer al bij kn Antwerpen-Noord staat aangegeven ? :schrikreactie:
Anders moet je andere minderwaardige doelen gaan promoveren tussendoor, zoals Kempen en Hoogstraten, wat me niet wenselijk lijkt. Dat lijkt me een onterechte promovatie tegenover andere nevendoelen die door hun grootte en belang niet op de borden kunnen.

Hoe zou jij dit oplossen, Queue?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 09 sep 2010, 21:03

Maar waarom leidt dat tot de conclusie dat Eersel dús een plaats op de borden verdient bij De Hogt? Het hoort bij landelijke gebieden dat er wat grotere afstand zit tussen twee afritten. We hoeven Nederland niet direct te vergelijken met Frankrijk, maar ik begrijp de paniek-modus niet zo wanneer er een gebied dusdanig landelijk is dat er op een traject van 30 kilometer maar twee afritten zijn.
Jij doet net of Eersel helemaal niets voorstelt, terwijl ik vind dat het een bestemming is die sowieso wel wat voorstelt, zelfs als Nederland en België in één land zouden liggen. De gemeente heeft 18.000 inwoners, terwijl de naam Eersel ook de bestemmingen 'Bergeijk' (18.000 inwoners), 'Bladel' (19.000 inwoners) en 'Reusel de Mierden' (12.000 inwoners). Kortom met de bestemming Eersel wordt een regio aangeduid met bijna 70.000 inwoners. Dat is een stad ter hoogte van Hoorn en dat is gewoon Control-City... :!:

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » do 09 sep 2010, 21:16

Zullen we dan maar ook Tholen aangeven bij KP Zonzeel? Vertegenwoordigd nemelijk het hele eiland, dus groot gebied. :roll:

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 09 sep 2010, 21:20

Vinny schreef:
Maar waarom leidt dat tot de conclusie dat Eersel dús een plaats op de borden verdient bij De Hogt? Het hoort bij landelijke gebieden dat er wat grotere afstand zit tussen twee afritten. We hoeven Nederland niet direct te vergelijken met Frankrijk, maar ik begrijp de paniek-modus niet zo wanneer er een gebied dusdanig landelijk is dat er op een traject van 30 kilometer maar twee afritten zijn.
Jij doet net of Eersel helemaal niets voorstelt, terwijl ik vind dat het een bestemming is die sowieso wel wat voorstelt, zelfs als Nederland en België in één land zouden liggen. De gemeente heeft 18.000 inwoners, terwijl de naam Eersel ook de bestemmingen 'Bergeijk' (18.000 inwoners), 'Bladel' (19.000 inwoners) en 'Reusel de Mierden' (12.000 inwoners). Kortom met de bestemming Eersel wordt een regio aangeduid met bijna 70.000 inwoners. Dat is een stad ter hoogte van Hoorn en dat is gewoon Control-City... :!:
Dan is Helmond het in andere richting ook...
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 09 sep 2010, 21:37

Snelwegenkenner schreef:Zullen we dan maar ook Tholen aangeven bij KP Zonzeel? Vertegenwoordigd nemelijk het hele eiland, dus groot gebied. :roll:
Reality check. Op de Ring Rotterdam staat Zierikzee bewegwijzerd (waarschijnlijk omdat het zo mooi midden in Zeeland ligt). De plaats heeft het wereldschokkende inwoneraantal van 10.000 zielen.

En ja Helmond zou op de Randweg Eindhoven ook ergens bewegwijzerd moeten worden, maar bij mijn weten wordt die plaats 'over de noord' gestuurd (dus via de Kennedylaan en de N 270) en dus niet via de A 2-A 67.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 09 sep 2010, 22:06

Vinny schreef:En ja Helmond zou op de Randweg Eindhoven ook ergens bewegwijzerd moeten worden, maar bij mijn weten wordt die plaats 'over de noord' gestuurd (dus via de Kennedylaan en de N 270) en dus niet via de A 2-A 67.
Als je vanuit het noorden komt wel ja. Peter doelt er op dat Helmond voor verkeer op de A67 vanaf Turnhout dan ook bewegwijzerd moeten worden vanaf KP De Hogt. Dat verkeer heeft natuurlijk niks aan die verwijzingen op de A2, A58 en A50 ten noorden van Eindhoven. Vanaf Turnhout/Eersel gaat het verkeer via de A67 en N612 naar Helmond.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 09 sep 2010, 22:30

Vinny schreef:De gemeente heeft 18.000 inwoners, terwijl de naam Eersel ook de bestemmingen 'Bergeijk' (18.000 inwoners), 'Bladel' (19.000 inwoners) en 'Reusel de Mierden' (12.000 inwoners). Kortom met de bestemming Eersel wordt een regio aangeduid met bijna 70.000 inwoners. Dat is een stad ter hoogte van Hoorn en dat is gewoon Control-City... :!:
Die vergelijking gaat natuurlijk nergens over, want Hoorn met zijn 70.000 inwoners staat natuurlijk net zo hard voor de directe omgeving waardoor je toch ruim door de 100.000 gaat. Zo kun je ieder doel op het platteland wel opblazen tot een doel van formaat. Wellicht heeft het zin om jezelf voor te stellen hoe een rit door Duitsland eruit zou zien met hoofddoelen van het formaat en de regionale functie van Eersel. Dan rijd je over een A6 van Sinsheim naar Schwäbisch Hall naar Crailsheim naar Ansbach. Dat zijn nota bene plaatsen met méér inwoners dan Eersel, en met een vergelijkbare serie dorpen eromheen.

Ook al staat steeds ook het belangrijke doel Nürnberg op de borden, de gemiddelde forummer zal klagen over de nutteloze kleine plaatsen op de bewegwijzering van grote Duitse assen. Wellicht helpt dit je om het fantastische belang van Eersel in enig perspectief te plaatsen.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » do 09 sep 2010, 22:44

^^ Ansbach is vanaf Neurenberg CC, maar is dan ook hoofdstad van het Regierungsbezirk Middel-Franken
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 10 sep 2010, 8:30

Op de A6 ten westen van Nürnberg zijn er een paar richtinggevende borden waarop Ansbach verschijnt, en het doel staat op de afstandenborden. Maar de control cities / Hauptfernziele zijn Heilbronn en Nürnberg. Je zult Ansbach ook niet tegenkomen als je van wegen als de A3 of de A7 naar de A6 wilt afslaan. En dat is dus een plaats die 2.5 keer zoveel inwoners heeft als Eersel, en nog eens een Landkreis eromheen heeft van 180.000 mensen en die als hoofdstad van een Regierungsbezirk eigenlijk het centrum is van een nog veel groter gebied. Geeft te denken voor Eersel, zou ik zeggen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 10 sep 2010, 11:13

Coen Tunnel schreef:
Vinny schreef:En ja Helmond zou op de Randweg Eindhoven ook ergens bewegwijzerd moeten worden, maar bij mijn weten wordt die plaats 'over de noord' gestuurd (dus via de Kennedylaan en de N 270) en dus niet via de A 2-A 67.
Als je vanuit het noorden komt wel ja. Peter doelt er op dat Helmond voor verkeer op de A67 vanaf Turnhout dan ook bewegwijzerd moeten worden vanaf KP De Hogt. Dat verkeer heeft natuurlijk niks aan die verwijzingen op de A2, A58 en A50 ten noorden van Eindhoven. Vanaf Turnhout/Eersel gaat het verkeer via de A67 en N612 naar Helmond.
Je zou Helmond dan moeten verwijzen vanaf Knooppunt Leenderheide (om de vergelijking correct te maken).

Maar goed, ik vind de bediening van 70.000 mensen die moeten weten dat de weg niet meteen naar België loopt voldoende voor een vermelding op het knooppunt. Er zijn in Nederland genoeg voorbeelden te vinden (Zierikzee, Badhoevedorp e.d.) waar dat voor binnenlandse bestemmingen ook gewoon geldt om allerlei reden. In Frankrijk heeft een stad als Pont l'Eveque ook CC status (4.000 inwoners) - aangegeven op het knooppunt A13/A29 - en wat te zeggen van Lamballe (10.000 inwoners). De situatie in Duitsland, daar ben ik veel minder bekend mee: ik heb er nauwelijks rijervaring. Dat Eersel ook fungeert als indicatie van de grensovergang vind ik juist eerder meer voor Eersel pleiten dan ertegen. En als je kijkt daar de herkomst/bestemmingen matrix dan zie je dat een zeer groot deel van de weggebruikers bij Eersel de snelweg verlaat. Kortom, genoeg reden om Eersel niet als overbodige bordvulling te bestempelen. :yes:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 10 sep 2010, 11:32

Dat laatste is in mijn optiek de enige relevante factor. Het feit dat 1/3 van de weggebruikers op de A67 bij afrit Eersel afslaat. Voor de rest, er zijn vreselijk veel gebieden van 70.000 mensen die geen vermelding op de borden krijgen. Bedenk je maar eens hoeveel mensen er opgeteld wonen tussen Rotterdam en Gorinchem, in plaatsen als Sliedrecht, Hardinxveld, Alblasserdam, etc. En toch komt de doorgaande bewegwijzering niet verder dan Gorinchem / Nijmegen in de ene richting en Rotterdam / Dordrecht in de andere. Wat in beide gevallen geen plaatsen zijn die kunnen worden geacht plaatsen als Sliedrecht mede te omvatten. Het is eigen aan het systeem dat plaatsen van 20.000 inwoners en kleiner maar zelden verder komen dan een verwijzing op een afritbord, maar niet op knooppunten en niet op rechtdoor/afstandenborden. Een uitzondering als Zierikzee kan daar niets aan veranderen.

En dan het idee dat het hier gaat om 70.000 mensen die moeten weten dat deze weg nog niet meteen België ingaat. Welnu, je rijdt in de omgeving van Mönchengladbach ook een A61 op met maar één doel, namelijk Venlo. Je wel eens afgevraagd hoeveel mensen er tussen Mönchengladbach en Venlo wonen? Alleen al de plaatsen Viersen heeft er 75.000 (en die zul je nog niet op een afstandenbord tegenkomen). En toch staat er alleen Venlo op de borden. Op veel andere Duitse snelwegen is het weinig anders. Bij München word je de A8-oost opgeleid met de doelen Salzburg / Innsbruck / [A-ovaaltje]. Het is nou niet dat verkeer naar Rosenheim dan in verwarring raakt. De conclusie "er staan alleen maar buitenlandse doelen aangegeven voor die richting, dus binnenlandse doelen kun je in die richting niet meer bereiken" is geen logische. Duitse weggebruikers zullen die ook niet trekken. Of Nederlandse weggebruikers hem wél trekken, dat durf ik niet te zeggen, maar ik weet wel zeker dat een dergelijke conclusie is aangeleerd / aangepraat. Wat betekent dat je hem ook weer kunt terugdraaien.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 10 sep 2010, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 10 sep 2010, 11:35

En toch staat er alleen Venlo op de borden.
Merkwaardig. Het Duitse systeem geeft bij mijn weten altijd de naam van de volgende afrit. Hoe veel kritiek je op het Duitse systeem je ook kan hebben: er staat dus niet alleen maar Venlo op de borden, tenzij het systeem op de '61' wezenlijk anders is. Overigens wordt vanuit Venlo wel Kaldenkirchen aangegeven... :dyn_hyp:

Tim
expressweg

Bericht door Tim » vr 10 sep 2010, 11:36

^^ in Duitsland staat dan ook de Grens op het laatste Vorkbord duidelijk aangegeven.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 10 sep 2010, 11:42

Vinny schreef:
En toch staat er alleen Venlo op de borden.
Merkwaardig. Het Duitse systeem geeft bij mijn weten altijd de naam van de volgende afrit.
Niet op knooppunten. Dus je nadert Kreuz Mönchengladbach en dan wordt voor de A61 richting Venlo maar één doel aangegeven. Het heeft niets te maken met het systeem op de A61, maar alles met knooppuntbewegwijzering. Zie daarom ook onderstaande bij München.

Tja, en dat dan de grens duidelijk staat aangegeven als je de laatste afrit voor de grens nadert, dat is precies het systeem dat ik voor me heb. Dus dat is een duidelijke vermelding bij de afrit Eersel zelf. Maar dan moet je dus accepteren dat er daarvóór een knooppunt is geweest waar voor de A67 alleen maar Belgische doelen stonden aangegeven. Ik ben daar helemaal voor, maar er zijn forummers die daar erg huiverig voor zijn, omdat weggebruikers anders wel eens zouden kunnen denken dat die weg geen Nederlandse afritten meer heeft.

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 10 sep 2010, 12:45

Op deze wegwijzer staat het wat propperiger dan ik wil, maar dat komt omdat ik - zeker op deze computer - niet de beschikking heb over de snelweglettertypes en een fancy tekenprogramma.

Afbeelding

Maar dit lijkt me verder prima bewegwijzering. Zelfs als je Turnhout toevoegt als 'nice to have' bestemming heb je nog steeds balans in de borden. Er staat geen overbodige opsmuk en het lijkt me kinderlijk eenvoudig om hier te navigeren, terwijl je wel maximale informatievoorziening hebt. Kortom: wat is hier nou tegen?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 10 sep 2010, 14:31

Je ontwerp komt niet door mijn firewall heen, maar als je het aantal bestemmingen klein kunt houden en het belangrijkste doel Antwerpen niet weghaalt, is er misschien maar heel weinig tegen het plaatsen van dit soort doelen op de borden. Maar laten we dan wel ophouden met het verhaal dat Eersel een absolute noodzaak is op de borden doordat het het laatste Nederlandse doel is, omdat het 17.000 inwoners heeft of omdat je samen met de omringende dorpen praat over 70.000 inwoners in de regio tussen Eindhoven en de grens.