Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Moderator: Moderatoren

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Re: Aangeven van grensplaatsjes op de afstandsborden

Bericht door Snelwegenkenner » zo 15 aug 2010, 12:28

Dat zal inderdaad wel de bedoeling zijn, maar ik begrijp dan alleen nog steeds niet waarom Brussel niet vlak vóór knooppunt Europaplein op de borden verschijnt ipv er na, of waarom er op toeleidende wegen bij de aansluitingen Europaplein, 56 en 57 geen vermelding Brussel staat...
Dat kunnen ze met een via-bord oplossen bij Maastricht. een vermelding op de reguliere bewegwijzering vind ik onnodig.

Een andere kwestie: Wat doe je met het vermelden van kleine regioplaatsen in legere gebieden, zoals Daun op de BAB1/48?
Je zou kunnen zeggen dat deze plaatsen te klein zijn, maar in de regio zitten alleen maar kleine plaatsen, waarbij deze plaatsen toch een groot belang hebben net zoals grotere plaatsen in een dichtbevolktere regio, die wel een plek op de bebording krijgen. Deze plaatsen hebben ook een knooppuntfunctie.

Hoe denken jullie hierover?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 15 aug 2010, 16:44

Dat heeft vrij weinig met het fenomeen "grensplaatsjes op de afstandsborden" te maken :)

N342
autoweg

Bericht door N342 » zo 15 aug 2010, 17:59

Snelwegenkenner schreef:Hoe denken jullie hierover?
Ik denk vooral aan je onderschrift :
Snelwegenkenner's onderschrift schreef:Waarschuw mij als ik met een doelendiscussie begin. Dank u wel.
.

Je bent dus gewaarschuwd. ;)
*11-08-2017 L.M.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » zo 15 aug 2010, 18:06

Daun was was maar een voorbeeld.... Dus het is een systeemdiscussie, geen doelendiscussie.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 07 sep 2010, 17:30

OK, terug naar het vermelden van grensplaatsen op de bewegwijzering.
Ik vond het punt wat (ik dacht) Chris maakte wel een goede: als 80% van het verkeer de grens niet over gaat en dus op weg is naar die laatste grensplaats, dan is het zinvol die te vermelden. Bij Eersel lijkt me dat wel het geval, bij de Lutte veel minder.
Overigens is Eersel geen grensplaats, de gemeente grenst niet aan België ;-)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 07 sep 2010, 17:48

^^ Als 99% van die 80% dagelijkse forenzen zijn, heb je niets aan die regel.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 07 sep 2010, 18:27

Het punt dat Jeroen maakte, was van mij afkomstig. Ik gebruikte alleen wel wat andere percentages. Het komt in Nederland nergens voor dat 80% van het verkeer op een van de laatste paar afritten afslaat. Maar het komt, gemeten aan de verkeersintensiteiten, wel voor dat 30 of 40% van het verkeer op een van de laatste afritten afslaat. In dat soort situaties zou je eerder moeten overgaan tot het bewegwijzeren van dat laatste doel voor de grens.

Hoewel ik nog steeds achter dat uitgangspunt sta, plaatst Ds79m een terechte nuance. Dagelijks forensenverkeer heeft minder hulp nodig door dat grensdoel op de borden terug te laten komen. Al zou ik niet willen zeggen dat het doel waar 80% van de weggebruikers naar op weg is niet op de borden zou moeten staan als 79% ter plaatse bekend is. Kwestie van hellend vlak en kijken wat de alternatieven zijn die je in plaats van dat grensdoel zou kunnen aangeven.
Laatst gewijzigd door Pino op di 07 sep 2010, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » di 07 sep 2010, 19:17

In Nederland worden die grensplaatsen altijd wel aangegeven. In andere landen, zoals Frankrijk en Duitsland helemaal niet.
Wat gaat er trouwens op het nieuwe NBA systeem gebeuren? Verwijzen ze daar naar de grens of ook naar grensplaatsen of helemaal niet?

Ik vind het aangeven van de grens of anders een grensplaatsje in een degelijk systeem passen van de borden, mits er ook de nodige internationale doelen worden gebruikt. Na Kreuz Moers heb ik altijd het idee, (als ik de borden lees, want ik weet wel beter) dat er na het knooppunt gelijk de grens is, er staat immers alleen Venlo op de borden. Dan valt dat dus vies tegen, als je nog 25 km door Duitsland moet. Die indicatie/zekerheid vind ik wel prettig, zeker voor mensen die minder topografisch gesteld zijn, dan de meesten hier op het forum. Dus ook voor internationaal (vakantie)verkeer vind ik het handig.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 07 sep 2010, 19:38

Sorry pino, credits moeten uiteraard naar jou toe!! ;-)

80% was een beetje mijn inschatting voor Eersel. De A67 is erg druk, maar mijn indruk is dat het meeste verkeer vanuit Duitsland bij de Hogt afbuigt naar het noorden. Wat er overblijft richting Eersel is veelal lokaal verkeer wat de drukke afslag Eersel neemt (of wil keren omdat ze bij de Hogt verkeerd zijn gereden ;-)).

Maar inderdaad, het verkeer dat de bewegwijzering echt nodig heeft is vaak internationaal verkeer dat naar Antwerpen en verder op weg is. Dan is Turnhout toch een wat logischer doel, hoewel je dat publiek ook al bedient met de verwijzing naar Antwerpen. Volgens mij kan Eersel wel van de borden af.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » di 07 sep 2010, 19:41

Snelwegenkenner schreef:In Nederland worden die grensplaatsen altijd wel aangegeven. In andere landen, zoals Frankrijk en Duitsland helemaal niet.
Wat gaat er trouwens op het nieuwe NBA systeem gebeuren? Verwijzen ze daar naar de grens of ook naar grensplaatsen of helemaal niet?

Ik vind het aangeven van de grens of anders een grensplaatsje in een degelijk systeem passen van de borden, mits er ook de nodige internationale doelen worden gebruikt. Na Kreuz Moers heb ik altijd het idee, (als ik de borden lees, want ik weet wel beter) dat er na het knooppunt gelijk de grens is, er staat immers alleen Venlo op de borden. Dan valt dat dus vies tegen, als je nog 25 km door Duitsland moet. Die indicatie/zekerheid vind ik wel prettig, zeker voor mensen die minder topografisch gesteld zijn, dan de meesten hier op het forum. Dus ook voor internationaal (vakantie)verkeer vind ik het handig.
De enige locatie bij NBA waar we te maken krijgen met een grens is tot nu toe de A7 bij Bad Nieuweschans. Hier wordt zowel Bad Nieuweschans als Oldenburg vanaf Groningen vermeldt.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 07 sep 2010, 21:26

jeroent schreef:Sorry pino, credits moeten uiteraard naar jou toe!! ;-)
Ach, die credits zullen me wat. Maar het zou wat schijnheilig hebben gestaan om simpelweg te reageren dat ik het een fantastisch idee vond. Dus vandaar mijn disclosure of interests. Voor mij is het al genoeg credit wanneer anderen af en toe te kennen geven toch wel enig brood te zien in mijn gedachten. Waarvoor dank dus 8-)

Anyway, vóór openstelling van de Randweg Eindhoven lagen de intensiteiten op de A67 als volgt (verkeerdrijders door de nieuwe situatie op de Randweg zijn dus niet meegenomen):
Ten westen van Eersel: 30.000
Eersel - De Hogt: 52.000
Ten oosten van De Hogt: 123.000

Dit bevestigt dus jouw vermoeden dat het grootste gedeelte van het verkeer bij De Hogt uit noordelijke richting komt / in noordelijke richting rijdt. Nog geen kwart van de weggebruikers op de A2 en de A67 bij De Hogt heeft iets aan een bestemming als Turnhout of Antwerpen, al is de groep mensen op weg naar België wel nog steeds groter dan de groep mensen naar afrit Eersel. Als gezegd, absolute getallen moeten niet direct leidend zijn in de keuze om doelen wel of niet te bewegwijzeren, maar het geeft toch een indicatie. Ik denk dat je met Eersel / Antwerpen voor deze richting de verkeersstromen op De Hogt wel goed recht doet, beter dan met Turnhout / Antwerpen. Al mag je Turnhout wat mij betreft vervolgens wel laten terugkomen op het afstandenbord.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » di 07 sep 2010, 21:46

^^
Je kunt t/m 4 afslaande bestemmingen hebben
Eersel, Turnhout, Antwerpen en Lille lijken me wel een goed plan.
Lille is immers maar 200 kilometer weg, en heeft een agglomeratie van 1,1 miljoen inwoners. Het is ook een erg industriele regio. Dat is dus te vergelijken met Hannover, en dat wordt in Dld wel op grotere Afstanden aangegeven. (Wat mij betreft ook al vanaf Borne)
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » di 07 sep 2010, 21:49

Lille ligt niet aan Europaweg 34 en ligt ook nog eens een landsgrens verder... Hannover ligt wel aan de Europaweg 30 en ligt vanuit Borne geen twee landsgrenzen verder. Antwerpen is ook nog eens van een heel ander kaliber dan Osnabruck. Na Antwerpen lijkt Lille me wel een reele optie.
En ik ben er van bewust dat dit een doelendiscussie is, maar ik kon het niet laten....

Tim
expressweg

Bericht door Tim » di 07 sep 2010, 22:18

- Landsgrensen zijn na mijn menig irrelevant voor de lange afstand
- Europawegen even eens...
Snelwegenkenner schreef:Antwerpen is ook nog eens van een heel ander kaliber dan Osnabruck
- Hannover staat ook bij Weinheim op de Borden, dat zijn nog 411 kilometer en je hebt nog Frankfurt.

Om het een systeemdiscussie te houden... Miljoenenagglomeraties mogen wel 250 à 300 kilometer van te voren op de Borden.
Dietrich Bonhoeffer

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » di 07 sep 2010, 22:49

Wat heb je aan een bestemming als Lille als de meeste mensen nog niet eens doorrijden tot aan Antwerpen. Totaal overbodig.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 08 sep 2010, 12:08

Timmetje schreef:^^
Lille is immers maar 200 kilometer weg, en heeft een agglomeratie van 1,1 miljoen inwoners. Het is ook een erg industriele regio. Dat is dus te vergelijken met Hannover, en dat wordt in Dld wel op grotere Afstanden aangegeven. (Wat mij betreft ook al vanaf Borne)
Lille vind ik persoonlijk echt volkomen onzin. Eersel, Turnhout en Antwerpen lijkt me prima. Eersel is natuurlijk niet alleen voor Eersel, maar voor heel Zuid-West Brabant he, dorpen zoals Reusel en Bergeijk enzo, die vallen daar ook onder!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 08 sep 2010, 13:20

Mijn handen jeuken om een leuke doelendiscussie te starten, maar laat ik het bij het systeem houden. Ik wil het nut van Lille dus maar laten voor wat het is (kwestie van smaak ongetwijfeld), maar me beperken tot drie systeempunten:

1. Het feit dat je vier doelen per richting kunt aangeven wil niet zeggen dat het handig is om bij De Hogt vier doelen voor de A67-west op de borden te brengen.
2. Eersel / Turnhout / Antwerpen zijn drie doelen die in elkaars rechtstreekse verlengde liggen. Wat is de toegevoegde waarde (in het algemeen) van een verwijzing die feitelijk drie keer hetzelfde zegt?
3. Je kunt Lille niet op de borden zetten voordat je weet dat je dit doel stroomafwaarts kunt handhaven. Wat in dit geval erg moeilijk ligt door de situatie bij Antwerpen.

snelweg65
stadsweg

Bericht door snelweg65 » wo 08 sep 2010, 13:34

^^ 4. Lille is geen grensplaats

Topicdwaling
-- Bart --
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 08 sep 2010, 13:38

Seat Ibiza schreef:
Willem schreef:Het is in ieder geval een relatief recente toevoeging: van de vakanties uit de jaren '90 (toen de reis vaak langs Maastricht ging) kan ik me geen vermelding Brussel herinneren.
Naar mijn idee staat Brussel al veel langer aangegeven daar, maar bewijzen daarvoor heb ik ook niet...
Dat bord met Brussel staat daar al zo lang als ik mij kan herinneren. En dat is minstens sinds 1989, want vanaf dat moment fietste ik daar iedere dag praktisch langs op weg naar school.
Om precies te zijn: ik fietste over dit weggetje: http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s ... 75,,0,0.59
harry schreef:
Pino schreef:Misschien was het vroeger anders en stond ooit wel Brussel op de Maastrichtse ring vermeld.
Volgens mij heeft dat er nooit gestaan. (Bron: herinneringen van vakanties uit de jaren 70, 80 en 90.)
Brussel heeft nooit een aanduiding gehad op het OWN in Maastricht, zo ver ik mij kan herinneren (eind jaren '70).
Heeft er inderdaad nooit gestaan. Dat heeft wellicht ook te maken met het feit dat vanuit Maastricht het net zo snel is om via de Belgische N2 of de N79 richting E313/E314/E40 te rijden. Tijdens schoolreisjes reden de Maastrichtse buschauffeurs in ieder geval altijd via een westelijke route.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 08 sep 2010, 15:32

Pino schreef:Mijn handen jeuken om een leuke doelendiscussie te starten, maar laat ik het bij het systeem houden. Ik wil het nut van Lille dus maar laten voor wat het is (kwestie van smaak ongetwijfeld), maar me beperken tot drie systeempunten:

1. Het feit dat je vier doelen per richting kunt aangeven wil niet zeggen dat het handig is om bij De Hogt vier doelen voor de A67-west op de borden te brengen.
2. Eersel / Turnhout / Antwerpen zijn drie doelen die in elkaars rechtstreekse verlengde liggen. Wat is de toegevoegde waarde (in het algemeen) van een verwijzing die feitelijk drie keer hetzelfde zegt?
3. Je kunt Lille niet op de borden zetten voordat je weet dat je dit doel stroomafwaarts kunt handhaven. Wat in dit geval erg moeilijk ligt door de situatie bij Antwerpen.
Helemaal fout beste Pino. Eersel is iets totaal anders dan Turnhout. Namelijk: Eersel is een Nederlands dorp. De bestemming staat ook voor de streek rondom. En is de naam van de eerste afrit. Turnhout is de eerstvolgende stad in België. Een bestemming waar waarschijnlijk veel personenauto's heen moeten. En Antwerpen is het einddoel/Remote focal point. Dit geeft de eigenlijke ligging en route van de weg aan voor mensen die nog nooit van Eersel en Turnhout gehoord hebben ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 08 sep 2010, 16:34

Timmetje schreef:^^
Wat betreft Lille: voor Brussel geldt hetzelfde. Daarnaast kan Lille in dit geval alleen maar vergezeld gaan van de toevoeging (F) of de Nederlandse benaming Rijsel, want aan de Vlaamse E34 ligt ook een afrit Lille, op heel wat minder dan 200 km. Dat kan verwarring scheppen. Die Vlaamse gemeente Lille heeft maar ruim 15.000 inwoners, maar voor wie vaker over de E34 rijdt zal de naam ongetwijfeld niet onbekend zijn.

Daarnaast denk ik dat op de A67 ten westen van KP De Hogt meer verkeer op weg is naar Zeebrugge en Oostende dan naar Lille in Frankrijk. Zeebrugge kun je natuurlijk prima zien als het eindpunt van de E34, dat daar in de buurt ligt. Maar een verwijzing van Zeebrugge bij Eindhoven is in mijn ogen te vroeg.
Vinny schreef:Helemaal fout beste Pino. Eersel is iets totaal anders dan Turnhout. Namelijk: Eersel is een Nederlands dorp. De bestemming staat ook voor de streek rondom. En is de naam van de eerste afrit. Turnhout is de eerstvolgende stad in België. Een bestemming waar waarschijnlijk veel personenauto's heen moeten. En Antwerpen is het einddoel/Remote focal point. Dit geeft de eigenlijke ligging en route van de weg aan voor mensen die nog nooit van Eersel en Turnhout gehoord hebben ;)
Mee eens. Eersel/Turnhout/Antwerpen voldoet prima!

Tim
expressweg

Bericht door Tim » wo 08 sep 2010, 16:41

^^
Oké, misschien was Lille wat overdreven
Zeebrugge heeft een Zierikzeegehalte, laat het maar weg.
Om op het thema terug te komen...
Eersel lijkt me belangrijk.
Ook zou ik bij Eersel vermelden, dat het de laatste Afslag voor de grens is.
Dietrich Bonhoeffer

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 08 sep 2010, 16:42

Goed idee. :blauweduim:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 08 sep 2010, 16:44

Timmetje schreef:Ook zou ik bij Eersel vermelden, dat het de laatste Afslag voor de grens is.
Lijkt me niet nodig, maar zolang er nog binnenlandse afritten zijn die natuurlijk wel vermelden. :)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 08 sep 2010, 16:50

Vinny schreef:Helemaal fout beste Pino. Eersel is iets totaal anders dan Turnhout. Namelijk: Eersel is een Nederlands dorp. De bestemming staat ook voor de streek rondom. En is de naam van de eerste afrit. Turnhout is de eerstvolgende stad in België. Een bestemming waar waarschijnlijk veel personenauto's heen moeten. En Antwerpen is het einddoel/Remote focal point. Dit geeft de eigenlijke ligging en route van de weg aan voor mensen die nog nooit van Eersel en Turnhout gehoord hebben
Ik neem maar aan dat je dit cynisch bedoelt. Voordat we op de A15 bij Ridderkerk de combinatie Alblasserdam / Hardinxveld-Giessendam / Nijmegen krijgen. Waarbij je uiteraard niet moet vergeten dat Alblasserdam iets heel anders is dan Hardinxveld. Dat is namelijk overduidelijk de Westelijke Alblasserwaard tegenover de Oostelijke Alblasserwaard. En Nijmegen is het einddoel, voor al die mensen die niet zoveel op hebben met al dat lokale grut.

Het kán allemaal best, een paar doelen onder elkaar. Maar het is nutteloze bordvulling waardoor je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet. Een beetje het Franse syndroom. Maar ja, daar hebben sommige forummers ook minder problemen mee dan ik. Het is een kwestie van persoonlijke smaak.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 08 sep 2010, 16:53

Coen Tunnel schreef:
Timmetje schreef:Ook zou ik bij Eersel vermelden, dat het de laatste Afslag voor de grens is.
Lijkt me niet nodig, maar zolang er nog binnenlandse afritten zijn die natuurlijk wel vermelden. :)
Lijkt mij wel nodig. Want hoe weet iemand die niet extreem topografisch onderlegd is (buitenlandse weggebruikers, maar ook vele binnenlandse) dat het Eersel dat vermeld staat nog een binnenlands doel is, maar dat het Turnhout dat bij de volgende afrit vermeld staat alweer een buitenlands doel is? Zelfs op de Nederlands-Duitse grens kun je aan de plaatsnamen echt niet altijd zien of een plaats in het binnenland of buitenland ligt.

Daarom zeg ik: bespaar je de onzin van het steeds op de borden móéten houden van een binnenlands doel, als je bij de laatste afrit maar mooi aangeeft dat je nu toch echt de grens overgaat als je rechtdoor rijdt.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » wo 08 sep 2010, 17:00

Een Onderbord onder het afritbord met de tekst "Laatste Afrit voor de Rijksgrens" zou genoeg moten wezen, toch?
Dietrich Bonhoeffer

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 08 sep 2010, 17:17

In plaats van een onderbord vind ik de geïntegreerde Amerikaanse oplossing wel mooi. Zie bijvoorbeeld deze foto aan de Mexiaanse grens op de I-5.

Overigens zou ik in het kader van het gebruik van niet al te moeilijke woorden het woord rijksgrens niet gebruiken, maar "Laatste afrit in Nederland". Als je afslaat naar een snelweg die direct de grens overgaat (Kerensheide richting grens) zou je een soortgelijke tekst moeten gebruiken die juist zegt dat er geen afritten meer komen in Nederland.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 08 sep 2010, 17:44

Pino schreef:Lijkt mij wel nodig. Want hoe weet iemand die niet extreem topografisch onderlegd is (buitenlandse weggebruikers, maar ook vele binnenlandse) dat het Eersel dat vermeld staat nog een binnenlands doel is, maar dat het Turnhout dat bij de volgende afrit vermeld staat alweer een buitenlands doel is? Zelfs op de Nederlands-Duitse grens kun je aan de plaatsnamen echt niet altijd zien of een plaats in het binnenland of buitenland ligt.
Hopla, landenovaaltje op het rechtdoorbord er bij, eventueel met het buitenlandse wegnummer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 08 sep 2010, 17:59

Buitenlandse wegnummer is te subtiel; valt niet echt op voor de nietsvermoedende ter plaatse onbekende. Landenovaaltje zou helpen. Moet je je alleen nog afvragen hoeveel toegevoegde waarde een grensdoel op drie afritten en dan een landenovaaltje op de vierde heeft ten opzichte van een vermelding "laatste afrit in Nederland". Wat in mijn optie, veel meer dan dat geklooi met grensdoelen en ovaaltjes, gewoon zegt waar het op staat op het moment dat het ertoe doet.