E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Vinny » zo 07 aug 2011, 22:18

(nog even los van de vraag naar gebruiksgemak van die categorie
Ik zie zelf niet zo in waarom driecijferige routes geen gebruiksgemak zouden hebben: in Nederland hebben de meeste provinciale wegen ook driecijfers (N 217, willekeurig voorbeeld) en daar hoor je toch weinig mensen over klagen.

Ik denk zelf dat het wellicht handiger is om een Europese standaard voor wegnummering af te spreken, waarbij je kunt denken aan het Franse model (A/N/D), maar omdat dit taalafhankelijke prefixen oplevert is het Britse systeem beter:
M = Motorway
A = Premier Class Highway
B = Secondary Class Highway
C = Other Highways,
waarbij de niet-Engelstalige wereld maar moet leven met een van oorsrpong Engelse afkorting.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Gaiajohan » zo 07 aug 2011, 22:19

Ikzelf ken eigenlijk geen enkel E-nummer in Nederland. ik kijk er niet naar. Als ik een route moet hebben kies ik gewoon mijn doelen. Ik weet welke wegen ik ongeveer moet hebben, maar dat is het wel.Ik weet als ik naar Maastricht ga dat ik eerst Heerenveen moet hebben, dan Zwolle, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Venlo, Roermond en Maastricht. En ja, toevallig weet ik ook wel dat ik van:
A7 -> A32 -> A50 -> A73 -> A2 moet doen.

Dan het probleem in belgië, waarbij de E19 zowel de A7 als de A1 is. Dan kun je dus over de E19 praten, maar weet je niet of je het Vlaamse of het Waalse gedeelte bedoelt, waarbij de kilometrages van de weg weer aan de A-nummers vastzitten :nothanks: . Tsja, leuk dat je dat wel kunt lezen op je kilometerbordje dat je op de A7 zit en je hebt hulp nodig, maargoed. De E-nummers lopen niet logisch over verschillende snelwegen. Ík zie er echt 0,0 nut in. Zeker toen mijn TomTom me terugweg niet over de E19 gooide, maar over de A12 die korter zou zijn richting Nederland.
A-nummers, leer elke weg bij z'n echte naam kennen. :top: Dan weet je tenminste ook over welk stuk iemand het heeft (behalve bij heel lange snelwegen, maar je kunt tenminste bij een pechpaal roepen:
-"Ik zit op de A2 op hectometerpaal 234,6 linkerrijstrook, mijn auto ligt op de kop, er is nog één klemzittende inzittende!"
"Ok, we komen eraan."
En ze komen op tijd.

In plaats van:
-"Ik zit op de E19 bij km paal 45, en mijn auto is op de kop met één klemzittende inzittende."
"Maar wat is het A-nummer, want er zijn meerdere km-palen 45 op de E19!"
-"Dat weet ik niet"
"Zoek het dan "
5 minuten later:
-"Waarschijnlijk is het de A1, maar dat weet ik niet zeker!"
Inzittende overleden.


Nee, in West-Europa heb je gewoon te weinig aan E-nummers, ze rijden om en als ze de standaard zouden worden moet je eigenlijk een hele weg gaan nummeren. De héle E19 dus.. Veel succes ;). Aangezien zelfs de A6 in NL nog nummering heeft van de N/A50 en ze die niet aan willen/kunnen passen wegens teveel kosten of moeite.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door keokiracer » zo 07 aug 2011, 22:29

Gaiajohan schreef:En ja, toevallig weet ik ook wel dat ik van:
A7 -> A32 -> A50 -> A73 -> A2 moet doen.
Je vergeet de A28 ;) (A7 -> A32 -> A28 -> A50 -> A73 -> A2)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door harry » zo 07 aug 2011, 22:34

Vinny schreef:in Nederland hebben de meeste provinciale wegen ook driecijfers (N 217, willekeurig voorbeeld) en daar hoor je toch weinig mensen over klagen.
Die entweehonderdzeventien kom je weinig tegen in fileberichten. Vooral als je een wegnummer alleen hoort is het beter dat hij zo kort mogelijk is.
(En daarbij is atweehonderd dus korter dan adrieënzeventig.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Gaiajohan » zo 07 aug 2011, 22:35

keokiracer schreef:
Gaiajohan schreef:En ja, toevallig weet ik ook wel dat ik van:
A7 -> A32 -> A50 -> A73 -> A2 moet doen.
Je vergeet de A28 ;) (A7 -> A32 -> A28 -> A50 -> A73 -> A2)
bedankt. ;) Maar ik was toch wel de goede kant opgereden. En als je er bent weet je als Nederlander wel op welk wegnummer je zit. Althans dat neem ik aan.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Davy » zo 07 aug 2011, 22:57

Dan het probleem in belgië, waarbij de E19 zowel de A7 als de A1 is.
Dat is het probleem wat jullie Nederlanders ervan maken, omdat jullie steeds krampachtig van die A-nummers gebruik willen maken. ;)
Ik zei het eerder, jullie lijken wel allergisch te zijn aan die E-nummers, terwijl in Belgie het verloop van de meeste E-nummers logisch is, enkel de E42 kan je er wat van zeggen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Pino » zo 07 aug 2011, 23:32

De E19 bestaat op de kaart uit vier delen: grens - Antwerpen, Antwerpen - Brussel, Brussel -Mons en dan het laatste stukje naar Frankrijk. Drie van die stukken hebben een eigen A-nummer en dat A-nummer moet je nog kennen ook om de hulpdiensten efficiënt hun werk te laten doen. Dan heb je nog de ringwegen waarop de E-nummers een wat aparte status hebben. Dan zijn er nog de dubbelnummeringen op het Belgische E-netwerk. Ook al heeft België geen E25 die van Hoek van Holland via Utrecht naar Maastricht gaat, heel praktisch is dat allemaal niet.

Dat Belgen hier volkomen aan gewend zijn: prima. Maar het is wel gewenning aan een systeem met de nodige onlogica en een gebrek aan onderscheidend vermogen. De hang naar A-nummers onder Nederlanders zie ik niet als onwil, maar als een hang naar ondrscheidend vermogen en consistente systematiek. Het is toch iedere keer een beetje wennen wanneer blijkt dat de Belgen daaraan feitelijk geen behoefte hebben ...

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Ties » ma 08 aug 2011, 0:11

daviedoff schreef:
Dan het probleem in belgië, waarbij de E19 zowel de A7 als de A1 is.
Dat is het probleem wat jullie Nederlanders ervan maken, omdat jullie steeds krampachtig van die A-nummers gebruik willen maken.
Willen is een groot woord. Als ik op de kaart van België kijk en het nummer van een snelweg moet noemen, zal ik intuïtief het A-nummer noemen. Simpelweg omdat Belgische A-nummers vermeld worden op kaarten en er net zo belangrijk uitzien als E-nummers. Ik zou zeggen: wees een kerel en schaf de overbodige Belgische A-nummers gewoon helemaal af.
Laatst gewijzigd door Ties op ma 08 aug 2011, 0:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Gaiajohan » ma 08 aug 2011, 0:12

^^
Maar dan zit je dus met een probleem bij ongevallen en de kilometrering die je dan door moet geven.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Ties » ma 08 aug 2011, 0:13

^^
Tja, da's het probleem van de Belgen. Dat hadden ze maar eerder moeten bedenken.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Peter » ma 08 aug 2011, 8:16

Da's een beetje flauw. Er staan voldoende hm (lees 500m) paaltjes om het A-nummer op te pikken bij ongevallen. En wie vermeldt dat ie (noem eens wat) nabij Maldegem zit, kan ook prima een E-nummer gebruiken.

Bij ons in NL zijn rijksweg-hm-nummers altijd uniek, maar soms een lappendeken, zoals de A/N59. Ook de A4 is een legpuzzel, waar een deel van Rijksweg 4 een tijdje als A4 behectometreerd was, maar op de borden A29/A59 heette. Tja: wat zeg je dan....

Voor provinciale wegen bestaan er volgens mij een paar gevallen waar voor hetzelfde wegnummer, hm-waarden twee keer voorkomen. In Duitsland gebeurt dat heel vaak, in ieder geval of de B-wegen en lagere klassering.

Maar goed: NL moet 1-2 routes nodig saneren (zoals de genoemde belachelijke verloop van de E25). Voor Belgie geldt dat idd voor bijvoorbeeld de E-40 die over R0 bewegwijzerd is, maar die via de hm-paaltjes dwars door stad loopt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Pino » ma 08 aug 2011, 9:07

Je moet je afvragen of iedereen wel zo'n specificatie "bij Maldegem" kan doen. Met name internationaal verkeer zal dat vaak niet kunnen. Of niet verder komen dan "bij Brussel", waarmee je natuurlijk nog geen steek opschiet.

Maar bij al het praktische nut van unieke kilometerwaarden moeten we dit probleem ook weer niet overdrijven. Het Duitse snelwegennet zit vol met dubbele kilometerwaarden, vaak ook in de buurt van één stad. Het lijkt geen grote problemen op te leveren. In België is het natuurlijk ook altijd een optie om E-routes van doorlopende kilometrering te voorzien. Al kun je dan denk ik niet alle ringwegen en dubbelnummeringen accomoderen, het zou een vooruitgang zijn die als basis kan dienen voor afbouw van de A-nummers.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Vinny » ma 08 aug 2011, 10:10

Voor Belgie geldt dat idd voor bijvoorbeeld de E-40 die over R0 bewegwijzerd is, maar die via de hm-paaltjes dwars door stad loopt.
Volgens mij lopen E routes gewoon altijd dwars door de stad in Belgie en is de bewegwijzering over de ringweg puur indirect. Maar goed dan beland je in een systeemautistische discussie die veel weg heeft van een mijnenveld. Als je het verdrag letterlijk neemt verbinden de E routes namelijk steden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Wimpie24 » ma 08 aug 2011, 12:31

[quote="Rene"
Voor wat betreft de huidige E314: die moet maar over Luik verwezen worden.[/quote]

Dat zou nogal onlogisch en arrogant zijn. Die E314 loopt maar voor een klein stukje in Nederland maar is in Vlaanderen wel 1 van de belangrijkste oost-west snelwegen. Heel dat gedoe herummeren is niet nodig als je het mij vraagt.

En dan komen we bij de volgende situatie, mocht het E-nummer systeem ooit gewijzigd worden, dan vermoed ik dat men de oude E-nummers in België gaat behouden (of toch tenminste die van de snelwegen). Alle snelwegen zijn bij de bevolking gekend bij hun "groen" nummer, hoe logisch ons ons A-nummer systeem ook mag zijn.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Pino » ma 08 aug 2011, 12:40

Het is wat je zegt: een van de belangrijkste oost-westwegen van Vlaanderen. Vlaanderen dus, niet een weg met Europees belang. En daarom dus eigenlijk ook een weg die geen E-nummer had mogen krijgen. Maar goed, we laten de E314 lopen tot aan de stad Geleen. Het vermelden van een E-nummer op die paar borden bij Kerensheide kan er dan ook nog wel bij.

Wat betreft de situatie in België als de E-nummers ooit mochten worden afgeschaft: ik snap de gedachte. Maar hoe moeilijk is het tegelijkertijd om gewoon wel die wijziging te maken? Rond 1985 zijn de nummers ook massaal omgegooid, door het in werking treden van het Verdrag van Genève. Het heeft even geduurd, maar al heel snel praatte niemand meer over de E40 als de weg naar Luxembourg, maar over de E40 zoals hij nu is. Mocht het zover komen dat E-nummers worden afgeschaft, dan is de winst van een wissel naar A-nummers groter dan het E-systeem met haar downsides in stand te houden.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Wimpie24 » ma 08 aug 2011, 12:45

^^
Akkoord, maar daar komt ongetwijfeld weer een communautair conflict van. Volgens het N-nummer systeem kent België nog altijd maar 9 provincies, daar komt nog eens bij dat niet alle A-wegen van het radiaalsysteem aangelegd zijn en tegenwoordig de ongebruikte nummers te pas en te onpas in volgorde aan eender welke snelweg uitgedeeld worden.
Als we terug naar het A-nummer systeem gaan, dan moet daar dringend het stof vanaf geblazen worden en dat wordt spijtig genoeg nog altijd op federaal niveau beslist.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door paolie » ma 08 aug 2011, 13:02

Vinny schreef:Ik denk zelf dat het wellicht handiger is om een Europese standaard voor wegnummering af te spreken, waarbij je kunt denken aan het Franse model (A/N/D), maar omdat dit taalafhankelijke prefixen oplevert is het Britse systeem beter:
M = Motorway
A = Premier Class Highway
B = Secondary Class Highway
C = Other Highways,
waarbij de niet-Engelstalige wereld maar moet leven met een van oorsrpong Engelse afkorting.
Brrrr. Lijkt mij zeer onlogisch. Zeker omdat de benaming "motorway" zeker niet standaard wordt gebruikt binnen Engelstalige landen. En het woord "highway" ook al controversiëel is. Laat staan het onderscheid tussen eerste en tweede klas wegen....
Ook het Franse systeem lijkt mij niet bruikbaar, aangezien het verschil tussen N- en D-wegen enkel een verschil in wegbeheerder is, maar geen onderscheid aanduidt in type weg.
Wat mij betreft is een onderscheid in A- en N-wegen heel duidelijk en in vrijwel ieder land te gebruiken. De A van Auto en de N van National zijn toch redelijk mondiaal lijkt mij...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Pino » ma 08 aug 2011, 13:47

Wimpie24 schreef:Volgens het N-nummer systeem kent België nog altijd maar 9 provincies, daar komt nog eens bij dat niet alle A-wegen van het radiaalsysteem aangelegd zijn en tegenwoordig de ongebruikte nummers te pas en te onpas in volgorde aan eender welke snelweg uitgedeeld worden.
De problemen in het N-systeem hoeven toch niet echt uit te stralen naar het A-systeem? Die staan immers los van elkaar.

Dan de A-nummers: ook al is het Belgische wegennet niet helemaal ontwikkeld zoals ten tijde van de nummering was voorzien, het is in mijn optiek toch een heel bruikbare set nummers. Nummers 1 tot en met 10 zijn radiale routes vanuit Brussel, 11 tot en met 14 zijn radialen vanuit Antwerpen, 15 tot en met 19 lopen in Henegouwen en West-Vlaanderen, die tussen 20 en 24 in de Kempen en Limburg, 25 tot en met 28 in Luik en Luxembourg. Nummers buiten de oorspronkelijke planning (29 en groter) zijn nogal lukraak toegewezen.

De realiteit is dat er waarschijnlijk enorm veel communautair getwist kan worden over nog toe te wijzen A-nummers, maar dat er nog maar heel weinig volkomen nieuwe A-wegen zullen worden gebouwd. Met name geen A-wegen die in aanmerking zouden moeten komen voor een nummer onder de 100. Ik schud in vijf minuten denk ik wel een verdeelsleutel uit mijn rechtermouw. Maar tegen politieke onwil om tot een oplossing te komen op een buitengewoon ondergeschikt punt kan ik natuurlijk niets doen...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door harry » ma 08 aug 2011, 13:54

Pino schreef:het is in mijn optiek toch een heel bruikbare set nummers.
En zelfs véél gestructureerder dan de A-nummers in Nederland.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Ds79m » ma 08 aug 2011, 14:10

^^ Sterker nog: het is 1 van de meest overzichtelijke wegnummeringssystemen in West-Europa. Wat dat betreft is het eeuwig zonde dat men ooit de keuze heeft gemaakt om met onmogelijke nummers als E314 en E429 te gaan werken, terwijl er een ééncijferig alternatief aanwezig is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Wimpie24 » ma 08 aug 2011, 14:22

^^
Mijn oma spreekt nog altijd met A-nummers als het over snelwegen gaat, bij de oudere generatie hangen die er dus nog in.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Pino » ma 08 aug 2011, 14:56

^^ Ik meen op wegen-routes.be te hebben gelezen dat de A-nummers pas in de jaren '70 zijn toegekend. Wegnummers als E3 en E10 waren toen al algemeen gekend. Verhaal over je oma klinkt dus wat apart.

Het moet gezegd: de E-nummers van de eerste generatie waren prima geschikt voor België. Binnen België lagen de E-nummers 3, 5, 9, 10, 39, 40 en 41. Dat waren nog nummers waar je als weggebruiker iets mee kon. Maar toen kwam het Verdrag van Genève, en vele Belgische snelwegen bleken onvoldoende belang te hebben om een tweecijferig nummer te krijgen. België legde zelf nieuwe wegen aan waar ook een E-nummer aan moest worden toegekend, uiteraard ook met driecijferig nummer. Ik durf de stelling aan dat die omnummering cruciaal is geweest voor de Nederlandse afkeer van het moeten volgen van E-nummers door België c.q. ervoor verantwoordelijk is dat het onder Nederlanders onlogisch aanvoelt om door België te moeten rijden over E-nummers.

Je zou in die zin kunnen zeggen dat België de onmogelijkheden van haar E-nummering ook maar opgelegd heeft gekregen van anderen (namelijk UNECE). België kan zichzelf als slachtoffer portretteren van het grid van 1975. Maar ik denk dat dat die redenering te kort door de bocht is. België had in mijn optiek het inzicht moeten hebben dat een Europese oplossing niet langer als praktisch kon worden beschouwd doordat er binnen een Europees nummeringssysteem onvoldoende tweecijferige E-nummers beschikbaar zouden zijn om de bestaande Belgische snelwegen te accomoderen, laat staan de toekomstige. Alle buurlanden van België maakten in de jaren na 1972 op basis van da inzicht de overstap naar nationale nummers. Dus waarom België niet?

Het handhaven van bij de weggebruikers bekende nummers kan geen argument zijn geweest. Het Verdrag van Genève was immers een feit. Hoewel de datum van inwerkingtreding nog onzeker was, was volkomen duidelijk dat alle Belgische snelwegen een nieuw nummer zouden krijgen. In plaats van een voorbereiding op nieuwe driecijferige E-nummers had men zich ook kunnen voorbereiden op nieuwe A-nummers, teneinde die ergens in de jaren tussen ondertekening en inwerkingtreding van het Verdrag van Genève op de borden te brengen. Ik zou zelfs zeggen (maar dat wordt persoonlijke mening): had moeten voorbereiden.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Mandelsoft » ma 08 aug 2011, 15:12

Laatst is mij opgevallen dat een aardig deel van de Belgische A-nummers enigzins (voor een deel) parallel loopt aan N-wegen met hetzelfde nummer. Kijk maar eens goed naar deze voorbeelden: A1-N1, A2-N2, A3-N3 A4-N4, A13-N13

Al geldt dit niet voor elk A-nummer. Sommige hebben verschillende routes (A7-N7, A11-N11, A12-N12, A14-N14, A15-N15, A17-N17, A18-N18, A19-N19). Andere zouden een ander nummer moeten krijgen met deze logica (A7-N6, A10-N9, A11-N49, A15-N90, A17-N50, A54-N5, E42-West?-N50, E429?-N7)
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Pino » ma 08 aug 2011, 15:36

^^ Zeker met de lagere nummers is dat het geval. N1 tot en met N9 zijn radialen vanuit Brussel, daarna komen de radialen vanuit Antwerpen en andere wegen in die provincie, en vervolgens loopt het per provincie door op basis van tientallen (zie wel opmerking Wimpie dat de opsplitsing van Brabant niet is verwerkt). De A-nummering volgt, als hierboven omschreven, een wat andere systematiek die niet is gebaseerd op provincies. Maar het systeem met de radialen vanuit Brussel is wel gekopieerd en dus bestaan er bij die lage nummers de nodige A-N parallellen.

Boven de 9 is er nog maar één parallel, namelijk A13-N13. Dat kon gebeuren doordat de nummers 11 tot en met 15 in beide systemen in de omgeving van Antwerpen liggen. Boven de 15 is de regionale indeling totaal anders en zijn er dus geen overeenkomsten meer.

Wat betreft de radialen vanuit Brussel: het N-systeem heeft er 9, het A-systeem was gebaseerd op 12. Beide systemen beginnen met 1 richting Antwerpen / Nederland. Maar zodra je rond bent, was het bedoeling om bij N9 en bij A12 te zijn. Niet zo vreemd dus dat aan een A10 de N9 is gekoppeld.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Vinny » ma 08 aug 2011, 15:57

De oorspronkelijke A nummers zijn afgeleid van de oorspronkelijke N nummers, dat betreft in ieder geval de wegen in Wallonie: De A 4 en de A 54, zo heeft een insider van de Waalse wegendienst ooit op het Autoroute411.be forum geschreven. Dat er nu discrepantie is ontstaan ligt vooral aan het feit dat in de jaren '80 de N nummering in Belgie volkomen op de schop is gegaan (nadat dit in de jaren '70 voor de E nummers gebeurd is).
Brrrr. Lijkt mij zeer onlogisch.
Ik weet niet wat er onlogisch is aan het Britse systeem? Dat functioneert in principe prima. Wel moet je dus uitkijken met rare dingen als Mx(A). Dat moet je dus niet willen toestaan.
De realiteit is dat er waarschijnlijk enorm veel communautair getwist kan worden over nog toe te wijzen A-nummers, maar dat er nog maar heel weinig volkomen nieuwe A-wegen zullen worden gebouwd. Met name geen A-wegen die in aanmerking zouden moeten komen voor een nummer onder de 100. Ik schud in vijf minuten denk ik wel een verdeelsleutel uit mijn rechtermouw. Maar tegen politieke onwil om tot een oplossing te komen op een buitengewoon ondergeschikt punt kan ik natuurlijk niets doen...
De kans op communautair getwist lijkt me vrijwel nihil. Wel de kans op nummerchaos: Grote kans dat men in Wallonie de nieuwe E 420 dan A 5 wil gaan nummeren, terwijl men in Vlaanderen tegelijkertijd overweegt om dat nummer te gaan gebruiken voor een nieuwe brug bij Antwerpen (fictief voorbeeld) en men gewoon in beide gevallen het nummer A 5 op de bewegwijzering vermeldt. Juist het gebruik van E nummers voorkomt dat (daar zijn beide gewesten gedwongen het UNCE verdrag en bijbehorende procedure te volgen). De grap is dat in de jaren '80 de N nummering per provincie is vastgelegd: daar kan dus geen comunautair getrouwtrek over plaatsvinden, net als met driecijferige A nummers (eerste cijfer geeft de provincie aan), R nummers en B nummers. Voor P nummers geldt dat de provincie daar over gaat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door harry » ma 08 aug 2011, 16:12

Pino schreef:Alle buurlanden van België maakten in de jaren na 1972 op basis van da inzicht de overstap naar nationale nummers. Dus waarom België niet?
Niet alle buurlanden: Luxemburg maakt ook enthousiast gebruik van de E-nummers.
Ik denk dat meegespeeld heeft dat België en Luxemburg zich het centrum van Europa vinden (met 2 van de 3 Europese hoofdsteden) en dat daar dus Europese wegnummers bijhoren.
Vinny schreef:De grap is dat in de jaren '80 de N nummering per provincie is vastgelegd: daar kan dus geen comunautair getrouwtrek over plaatsvinden
Behalve dan in Vlaams-Brabant, Waals-Brabant en Brussel. :)
Vlaams-Brabant had N-nummers bedacht voor de provinviale wegen die kort geleden gewestelijk zijn geworden. Maar die nummers waren (administratief) ook al door Brussel in gebruik. Gelukkig hebben ze nog op tijd de nummers veranderd zodat ze nu uniek zijn (of in 1 geval heeft een weg die vanuit Brussel doorloopt in Vlaams-Brabant, hetzelfde nummer gekregen).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Mandelsoft » ma 08 aug 2011, 16:24

harry schreef:
Pino schreef:Alle buurlanden van België maakten in de jaren na 1972 op basis van da inzicht de overstap naar nationale nummers. Dus waarom België niet?
Niet alle buurlanden: Luxemburg maakt ook enthousiast gebruik van de E-nummers.
Maar in Luxemburg worden ze niet consistent aangegeven. Soms wordt het E-nummer, dan wel het A- of N-nummer aangegeven.Talloze voorbeelden zijn te vinden op de N7/E421 en N11/E29.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door paolie » ma 08 aug 2011, 16:33

Vinny schreef:
Brrrr. Lijkt mij zeer onlogisch.
Ik weet niet wat er onlogisch is aan het Britse systeem? Dat functioneert in principe prima. Wel moet je dus uitkijken met rare dingen als Mx(A). Dat moet je dus niet willen toestaan.
De letter M is in mijn ogen niet goed bruikbaar. In maar weinig landen worden autosnelwegen "motorway" genoemd. De letter A is wat dat betreft veel meer ingeburgerd, en geeft ook meteen de goede plek in de rangorde aan. Als je zo doorredeneert, kun je de overige wegen wel de prefixen B, C, D etc geven. Waarbij het dan nog even de vraag is of je uitgaat van wegtype of route-waardering. Dus:
A= snelwegen, B= autowegen, C= 2x2 gelijkvloers, D= 1x2 of 2x 1 etc.
Of: A=autosnelwegen, B=doorgaande routes van (inter)nationaal belang, C= doorgaande routes van regionaal belang, D= doorgaande routes van lokaal belang etc.

Elk systeem waarbij de prefixen afhankelijk zijn van de wegbeheerder (zoals Frankrijk) lijkt mij in ieder geval niet zinvol (aangezien het de weggebruiker niet zoveel uit zal maken wie de wegbeheerder is) (En je voorkomt situaties zoals in de Provence, waar de D1 een smal geitenpad is, nauwelijks goed bereidbaar, en de D6202bis een vrijwel volwaardige snelweg).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Vinny » ma 08 aug 2011, 16:37

Voor Franse deparementale nummers geldt gewoon de omgekeerde logica: hoe hoger het nummer, hoe belangrijker de weg want dit zijn gedegradeerde Nationale wegen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Pino » ma 08 aug 2011, 16:46

paolie schreef:De letter A is wat dat betreft veel meer ingeburgerd, en geeft ook meteen de goede plek in de rangorde aan. Als je zo doorredeneert, kun je de overige wegen wel de prefixen B, C, D etc geven. Waarbij het dan nog even de vraag is of je uitgaat van wegtype of route-waardering. Dus:
A= snelwegen, B= autowegen, C= 2x2 gelijkvloers, D= 1x2 of 2x 1 etc.
Opvolgende letters zijn wellicht handig om een glijdende schaal te geven, maar je moet er ook voor zorgen dat je letters gebruikt die op het oog voldoende van elkaar verschillen én je moet letters gebruiken die in klank voldoende van elkaar verschillen. Op die manier creëer je een onderscheid dat ook nog functioneert bij slechte zichtbaarheid en slechte radio-ontvangst.

Voor de zichtbaarheid lijkt het me niet wenselijk om een B en een D in één systeem te hebben. De uitspraak van de letters verschilt uiteraard per land, maar in de West-Europese talen die ik ken lijken de uitspraak van B, C en D redelijk op elkaar. Het zou wenselijk zijn om letters te kiezen waarvan de uitspraak sterker verschilt. Dat onderscheidend vermogen vind ik belangrijker dan het hebben van een voor iedereen duidelijke glijdende schaal.

Plaats reactie