Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Moderator: Moderatoren

Wanneer vind jij het tijd worden om de snelwegkleur op de OWN-bewegwijzering te gebruiken?

Als de wegwijzer op een plaats staat waar je onontkoombaar op de snelweg uitkomt
6
14%
Als de wegwijzer gesitueerd is in de onmiddelijke nabijheid van een snelwegtoerit (max. 1 kilometer)
4
9%
Op het moment dat de route zich splitst in een route via de snelweg en een route via het OWN
7
16%
Op het moment dat de meest efficiente route (gedeeltelijk) via de snelweg loopt en deze snelweg zich niet verder dan 20 km bevindt
15
34%
Op het moment dat je via de snelweg kunt rijden, ook al is dit niet perse de meest efficiente route en/of deze snelweg zich verder dan 20 km bevindt
8
18%
Anders, namelijk (post hieronder).
4
9%
 
Totaal aantal stemmen: 44

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door Vinny » do 02 sep 2010, 17:50

In diverse landen in Europa (en ver daarbuiten) wordt op de snelweg een andere kleur wegwijzer gebruikt dan op het onderliggend wegennet. In de meeste gevallen krijgen wegwijzers vanaf het OWN die verwijzen naar de snelweg ook de kleur van de snelweg mee. Stel de snelwegbewegwijzering is blauw (Duitsland) dan vindt je ook op het OWN bestemmingen in het blauw weergegeven wanneer de bestemming over de snelweg te bereiken is, ook al is de OWN-kleur bewegwijzering anders (geel bijv.).

Ieder land heeft hier aparte regels voor. In Israel wordt de snelwegkleur pas gebruikt bij op- en toeritten, in de meeste andere landen wordt er al veel eerder overgegaan op de snelwegkleur. In Zúrich zullen ongetwijfeld regels gelden, maar in deze stad krijgt men het voor elkaar om alles gewoon door elkaar te gooien. Ik vind het tijd voor een poll...

Als er mensen zijn die vinden dat er opties missen: Roep dan, want dan voeg ik het toe.

En oh ja, de grens van 1 en 20 kilometer heb ik volstrekt willekeurig gekozen. Als je een goede onderbouwing hebt waarom het 25 of 100 kilometer moet zijn dan hoor ik dat natuurlijk ook graag, en of jou insziens tolplicht een rol kan/moet spelen :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door Chris » do 02 sep 2010, 17:58

Wat mij betreft mag dat zodra een doel het handigst via een snelweg te bereiken is. En dat kan dus al tientallen kilometers voordat je daadwerkelijk bij de snelweg bent zijn. Hier in Brig zie ik Lausanne en Sion in het groen op een bord staan, terwijl de snelweg pas bij Sierre, 25 kilometer verder, begint. Het onderscheidt namelijk de lokale doelen van de doorgaande doelen. In Nederland doen we dat wat mij betreft dus niet goed. Pas ongeveer 1 km voor de snelweg zie je het snelwegsymbooltje erbij komen, en het snelwegnummer staat pas daadwerkelijk bij de oprit aangegeven. Maar Nederland heeft geen kleuronderscheid voor snelwegen en niet-snelwegen, dus dat is eigenlijk niet van toepassing.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door Ds79m » do 02 sep 2010, 18:11

Voor mij dezelfde optie. In Nederland komen belangrijke en onbelangrijke doelen regelmatig door elkaar op de borden, in een ogenschijnlijk willekeurige volgorde. In de omringende landen springen belangrijke doelen er veel beter uit op de bewegwijzering.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door Mandelsoft » do 02 sep 2010, 19:37

Voor mij hoef je pas een bepaalde bestemming in de snelwegkleur aangeven als je redelijk dichtbij een snelweg bent (iets van 20 of 30km ofzo). Als je echt lange einden in de snelwegkleur weergeeft, krijg je dat je de route van misschien een paar kilometer snelweg volgt over tientallen (of meer dan honderd) kilometers over het OWN. Daar wordt je ook niet blij van. Zelf zet ik bij mijn bewegwijzeringssysteem de doelen onder de streep of de indirecte wegnummers op iets van 5 km voor de daadwerkelijke splitsing. Anders is het lauter bordvervuiling en het schept drukte.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door Pino » do 02 sep 2010, 23:26

Ik zit in de buurt van de optie "ook op grotere afstand aangeven", maar heb op "Anders" gestemd omdat ik een nuance wil aanleggen.

Als je eerst 50 kilometer over het OWN moet rijden en dan nog maar vijf kilometer snelweg meepakt, dan is de keuze wat mij betreft snel gemaakt tégen gebruik van de snelwegkleur. Maar dan dient de plaatsnaam in kwestie hopelijk ook niet als doel dat de snelweg in kwestie symboliseert. Om op het voorbeeld van Chris terug te vallen, de plaatsnaam Sion (waarvoor je tien kilometer snelweg meepakt vanaf Brig) is niet het doel dat je weergeeft als je naar de A9 wilt verwijzen. Lausanne is dat wel. Toch zou ik Lausanne niet in het groen bewegwijzeren. Dat komt omdat het niet alleen doel van de A9 is, maar ook van de H9 waarop je op dat moment rijdt. In Italië heb je de SS3bis, een lange-afstandsexpressweg die je vanuit de hoek van Ravenna richting Rome brengt. Van Ravenna tot aan Rome rijd je 2/3 van de route over de SS3bis, en pas dan pak je een stukje A1 mee. Ook die situatie verdient wat mij betreft de OWN-kleur blauw. In beide gevallen heb je het over wat meer dan 5 kilometer.

Ik vermoed dat je hier terecht komt op het onderscheid dat je bij mij wel vaker tegenkomt, namelijk doel in lijn vs. doel niet in lijn. Doelen in lijn zijn daarbij uiteraard doelen aan de weg waarop je rijdt, maar ook doelen aan een ander wegnummer waar die in het logische verlengde liggen van de weg waarop je rijdt. Gevallen als de H9 bij Brig en de SS3bis in Italië, daar heb je het over doelen aan een ander wegnummer dat wel logisch in lijn ligt. Vandaar dus mijn voorkeur om die doelen nog relatief lang in de OWN-kleur te bewegwijzeren, juist omdat die doelen geen kruisende doelen zijn maar doelen zijn van de weg waarop je rijdt. Pas als je het begin van de snelweg echt nadert, worden het kruisende doelen en schakel je over op snelweg-kleur. Als op die manier het onderscheid tussen lokale en doorgaande doelen niet goed duidelijk wordt, ligt dat eerder aan de doelenkeuze, dus ik vind dat geen argument om al eerder voor de snelwegkleur te kiezen.

Ligt een doel daarentegen niet in lijn, maar overduidelijk aan een kruisende weg, dan heb ik er geen enkele moeite mee om de snelwegkleur al zeer ruim van tevoren te gebruiken. In Duitsland en Italië heb ik vaak al snelwegen aangegeven gezien in de snelweg-kleur op 50 kilometer van de aansluiting op de snelweg. Ik vind dat in die context prima.
Laatst gewijzigd door Pino op do 02 sep 2010, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door Vinny » do 02 sep 2010, 23:41

Goed, maar zou je Schaffhausen, Winterthur en de luchthaven van Zurich in Zurich "groen" bewegwijzeren of "blauw"?, de wegbeheerder in Zurich verblauwt de bewegwijzering omdat je ook via route 7 kunt rijden. En wat zou je doen met Luzern (via de klassieke route 4)?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door Vinny » do 02 sep 2010, 23:44

Een bijzondere tussenstand trouwens. Ik had dit niet verwacht ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door Pino » do 02 sep 2010, 23:44

Schaffhausen, Winterthur en het vliegveld lijken me stuk voor stuk groene bestemmingen. Immers geen doelen in lijn, en je zult het grootste gedeelte van je route erheen over de snelweg rijden. Het feit dat er ook niet-snelwegen beschikbaar zijn, wordt pas een relevant feit voor de bewegwijzering op het moment dat je een splitsing nadert tussen de route via de autosnelweg en de route via Hauptstrassen.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door paolie » vr 03 sep 2010, 9:41

Velen vergeten hier dat bewegwijzering niet persé naar een plaats, maar meestal richting een plaats verwijst. Althans, voor de gebruiker. Stel ik rij met een voertuig waarmee ik niet de snelweg op mag, dan lijkt het mij helemaal niet handig om al 25 km van te voren het idee te krijgen dat ik een route volg die op een snelweg uitkomt. Terwijl mijn bestemming misschien maar 15 km verderop ligt, maar ik wel die richting uit moet.
Het aangeven van een plaats in snelwegkleur, terwijl via de snelweg niet eens de handigste route is, lijkt mij volkomen absurd....
Het aangeven van de snelwegkleur op het moment dat de route splitst van een route via het OWN lijkt mij de meest logische en bruikbare methode.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door Pino » vr 03 sep 2010, 10:00

Er gaat iets fout in de doelenkeuze als een niet-autosnelweg op 25 kilometer van de aansluiting alleen nog maar een autosnelweg als doel heeft. Staan er daarentegen meerdere doelen aangegeven voor een richting, en is de snelweg er eentje daarvan, dan zie ik het er het probleem niet van in om al op 25 kilometer de snelweg als doel op te nemen.

Overigens moet je je afvragen in hoeverre bewegwijzering enorm gericht moet zijn op verkeer dat niet de autosnelweg op mag. Je hebt dan namelijk toch vaak over ter plaatse bekend verkeer, dus niet echt de doelgroep van bewegwijzering.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door paolie » vr 03 sep 2010, 10:07

Er zijn uiteraard niet alleen voertuigen die niet de snelweg op mogen (meestal lokaal verkeer), maar ook mensen die niet de snelweg op willen (omdat ze dat minder mooi vinden, of geen tol willen betalen) En ook deze mensen kunnen het handig vinden een bepaalde richting te volgen, en niet om de paar km weer van doel willen wisselen, omdat de bewegwijzering belangrijke doelen steeds als snelwegkleur aangeeft (terwijl er nog geen snelweg is, maar dat weet de plaatselijk onbekende toerist niet zo zeker)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door Pino » vr 03 sep 2010, 10:33

Ik snap wat je bedoelt, maar ook dat is een kwestie van doelenkeuze. Een niet-autosnelweg verdient een eigen, constant doel. Dat meer aandacht krijgt dan enkele kilometers. In de buitenlands praktijk wordt dat in mijn optiek ook doorgaans prima opgelost. In de Duitse Hunsrück staat de A61 al ver van tevoren aangegeven op routes als de B50, de B41 en andere. Maar het is nou niet zo dat náást de A61 alleen het dorpje drie kilometer verderop aangegeven staat. Er wordt gewerkt met de grotere plaatsen in de regio, op de B41 meen ik zelfs Mainz. En dat staat er keurig in het geel.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door paolie » vr 03 sep 2010, 10:58

In zo'n geval zou ik het niet zo'n probleem vinden. Je geeft dan duidelijk aan dat richting snelweg dezezelfde richting is als richting Mainz, maar dat je Mainz via die route ook over het OWN kan bereiken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door Pino » vr 03 sep 2010, 11:38

Snelwegen die je in landen als Duitsland, Frankrijk en Italië als van grotere afstand op de borden ziet staan, staan doorgaans haaks op de weg waarop je rijdt. De weg waarop je rijdt heeft dus logischerwijs een totaal ander hoofddoel dan de snelweg die op de borden staat verwezen. Op de genoemde B41 is Mainz het hoofddoel omdat dat het belangrijke doel in oostelijke richting is. De A61 gaat helemaal niet naar Mainz, die loopt juist noord-zuid en heeft dus totaal andere doelen (Koblenz / Ludwigshafen). Zodat je dus ook op geen enkele manier bezig bent met weergeven dat je op twee manieren in Mainz kunt komen.

Het voorbeeld Mainz op de B41 is desalniettemin wel grappig, omdat de meest directe route vanaf de B41 in de Hunsrück naar Mainz uiteindelijk over de A60 loopt. Bij Bad Kreuznach zal verkeer naar Mainz in beginsel de B41 verlaten en via de A61-A60 verder rijden. Toch staat die optie in de Hunsrück nog niet aangegeven; die komt pas in beeld naarmate je het punt nadert waarop de wegen naar Mainz zich splitsen. Je ziet daar denk ik in de praktijk gebracht wat ik in mijn eerste post aanstipte over doelen in lijn. Het hoofddoel van de weg waarop je rijdt, aangegeven in de OWN-kleur, is altijd het begin van de bewegwijzering van de weg waarop je zit. Als die weg later overgaat in een snelweg (de snelweg ligt dan dus in lijn), ga je de snelwegkleur pas veel later gebruiken dan wanneer je je begeeft naar een snelweg die niet in lijn ligt. Een kruisende snelweg kun je veel makkelijker aangeven vanaf grote afstand.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 03 sep 2010, 11:54, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door tsov » vr 03 sep 2010, 11:45

Ik heb ook 'Anders' gestemd en kan dan wel een verhaal gaan typen, maar kan ook gewoon zeggen dat ik het eens ben met Pino :puh2:

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door paolie » vr 03 sep 2010, 12:10

Er moet in deze pol denk ik wel even onderscheid gemaakt worden tussen het aanduiden van de snelweg (als doel) en het aangeven van een plaats op snelwegkleur-ondergrondje.

Ik begrijp er werkelijk niets van dat zoveel forummers hun voorkeur uitspreken voor het aangeven van een plaats op een snelwegkleur-ondergrondje, terwijl de meest efficiente route niet via een snelweg loopt. Dat slaat in mijn ogen werkelijk helemaal nergens op. In het voorbeeld van Pino zou dat betekenen dat je Mainz dus op een blauwe achtergrond zou gaan aangeven, terwijl het dus helemaal niet handig is om hiervoor via de A61 te rijden...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door Pino » vr 03 sep 2010, 12:32

^^ Ik zou menen dat de meest efficiënte route vanaf, pak 'm beet, Idar Oberstein naar Mainz wel degelijk via de A61 verloopt. B41 afrijden tot aan Bad Kreuznach, daar de A61 op, dan bij Dreieck Nahetal de A60 op, die je afrijdt tot aan Mainz. Maar desalniettemin zou ik Mainz niet op een blauwe achtergrond neerzetten op de borden van de B41 bij Idar Oberstein.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door paolie » vr 03 sep 2010, 13:01

^^ Dan spreek je jezelf hier toch wel erg tegen...(of ik snap je niet goed...):
Pino schreef:Op de genoemde B41 is Mainz het hoofddoel omdat dat het belangrijke doel in oostelijke richting is. De A61 gaat helemaal niet naar Mainz, die loopt juist noord-zuid en heeft dus totaal andere doelen (Koblenz / Ludwigshafen).

Sophie
expressweg
Berichten: 3444
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door Sophie » vr 03 sep 2010, 13:15

^^ Hij spreekt zich niet tegen. De B 41 leidt richting Mainz, al gaat het verkeer later via de A 61 (en de A 60).
Maar volgens Pino hoort Mainz in Zwart-op-Geel, omdat "[61] Mainz" absoluut niet de richting van de A 61 (dat is dus Koblenz-Ludwigshafen am Rhein) weergeeft.

In Nederland zou hij bijvoorbeeld in Enkhuizen waarschijnlijk niet Alkmaar (A7) vermelden.
Niet, omdat Verkeer niet via de A7 moet (Dat moet het namelijk), maar omdat Alkmaar niet de Richting van de A7 is(Dat is A'dam-Leeuwarden).
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door paolie » vr 03 sep 2010, 13:25

Klopt, ik begreep het inderdaad niet zo goed, maar met de kaart erbij wel. Voorbeeld is naar mijn mening dan ook niet zo goed gekozen.

Het Franse systeem biedt wat mij betreft wel duidelijkheid door naar snelwegen te verwijzen, met daarbij de richting, maar door ook naar de route over het OWN te blijven verwijzen. Zowel duidelijk voor mensen die op zoek zijn naar de snelwegroute, als mensen die over het OWN willen blijven rijden.

Voorbeeldje hier: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 37,,2,1.64

Sophie
expressweg
Berichten: 3444
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door Sophie » vr 03 sep 2010, 13:28

^^ Dat is in F waarschijnlijk geen HWN-OWN kwestie, maar een Tol-Tolvrij-Kwestie. ik vermoed dat in het Elzas (tolvrij) geen Bestemmingen over A 35 en het OWN aangegeven staan.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door paolie » vr 03 sep 2010, 13:59

Dat is waar. En persoonlijk vind ik het verschil OWN-HWN ook pas echt interessant wanneer er tol betaalt dient te worden. Als je persé geen (gratis) snelweg wilt rijden omdat je dat niet mooi vind, of iets dergelijks, dan vergt dat dan maar wat extra navigatie. Kleuronderscheid tussen OWN en HWN is derhalve ook pas nuttig op het moment dat dat bepaalde gevolgen met zich meebrengt (zoals tol). In een land als Nederland zou zo'n kleurenonderscheid aardig zijn, maar in weze geen enkel praktisch nut hebben.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door evos » vr 03 sep 2010, 14:01

Ik heb optie 4 gestemd, maar eigenlijk bedoel ik zowel een variant van 4 als optie 3:
Op het moment dat de meest efficiente route grotendeels via de snelweg loopt en deze snelweg zich op een afstand van niet verder dan ca. 20 km bevindt, EN/OF op het moment dat de route zich splitst in een route via de snelweg en een route via het OWN.
Die 20 km moet dan meer een vuistregel dan een harde limiet zijn.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door Pino » vr 03 sep 2010, 15:09

Timmetje schreef:De B 41 leidt richting Mainz, al gaat het verkeer later via de A 61 (en de A 60). Maar volgens Pino hoort Mainz in Zwart-op-Geel, omdat "[61] Mainz" absoluut niet de richting van de A 61 (dat is dus Koblenz-Ludwigshafen am Rhein) weergeeft.
Het klopt dat Mainz geen geschikt doel is om te koppelen aan de A61, maar dat beantwoordt de vraag niet waarom je op de B41 dan niet óók iets vermeldt als [A60] Mainz. Daarvan zeg ik: omdat Mainz het hoofddoel is van de B41, laat je Mainz in zwart-op-geel op de borden staan. Je geeft de A60 nog niet aan totdat je erbij in de buurt komt en de splitsing nadert tussen de snelweg-route naar Mainz en het over de B41 naar Mainz rijden.
paolie schreef:Het Franse systeem biedt wat mij betreft wel duidelijkheid door naar snelwegen te verwijzen, met daarbij de richting, maar door ook naar de route over het OWN te blijven verwijzen. Zowel duidelijk voor mensen die op zoek zijn naar de snelwegroute, als mensen die over het OWN willen blijven rijden.
Het is in Frankrijk zeker geen structureel gegeven dat de route via de autosnelweg en de route via het OWN gebroederlijk onder elkaar staan. Sterker nog, het lijkt hier nogal toevallig dat het doel Clermont-Ferrand twee keer terugkomt, en dat heeft te maken met het feit dat hier de richtingen naar de A75 splitsen. Grote kans dat op het eerstvolgende bord alleen A75 staat, zónder Clermont-Ferrand.

In principe vind ik het volkomen nutteloze bordvulling om eenzelfde plaatsnaam twee keer voor één richting terug te laten komen. Zolang de snelweg- en OWN-routes naar een bepaalde plaats gelijkop lopen, geef je die plaats het beste gewoon maar één keer aan. De splitsing leg je pas aan als je voor de snelwegroute afslaat en voor de OWN-route door moet rijden. Ik kan niet zeggen dat ze in Frankrijk goed zijn in het aanleggen van een efficiënte splitsing. Deze vermelding bijvoorbeeld vind ik een gotspe. De wegbeheerder van de A75 betaalt het blauwe deel van het bord, en die wil kennelijk niet meer aangeven dan A75. Het departement betaalt voor het witte deel van het bord en vind het kennelijk nodig om de instructie Clermont-Ferrand via snelweg nog eens neer te zetten.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 03 sep 2010, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door paolie » vr 03 sep 2010, 15:12

^^ Ja, dat hele blauwe bord met A75 kun je inderdaad veel beter weglaten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door Pino » vr 03 sep 2010, 15:15

Dan staat er geen wegnummer; lijkt me ook niet heel handig. Ter plaatse zou gewoon één hele simpele vermelding moeten staan. Rechtsaf naar de A75 richting Montpellier en Clermont-Ferrand. Feitelijk zoals in Duitsland zou gebeuren.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door paolie » vr 03 sep 2010, 15:23

Waarom is het een probleem als er geen wegnummer bij staat?

Edit: Met een beetje googlen kom ik erachter dat in Frankrijk snelwegen als "doel" worden gezien op het OWN, en niet zo direct de bijbehordende steden/richtingen. Zo kom ik wegwijzers tegen met bijvoorbeeld A7 rechtdoor, en Lyon in groen rechtsaf. Dat je via de A7 Lyon sneller bereikt, moet je dan maar een beetje afleiden uit je persoonlijke kennis.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door Pino » vr 03 sep 2010, 15:36

Iedereen zijn eigen smaak, maar wegnummers zijn toch wel belangrijke informatie om de weg te vinden. Voor veel mensen zijn de hoofddoelen van een snelweg helemaal niet belangrijk. Vaak gaat het om steden die 100 kilometer verderop liggen terwijl je alleen maar een vrij klein stukje over de snelweg moet. Met het wegnummer verwijs je naar de complete as, niet alleen naar die ene stad die toevallig het hoofddoel van die as is.

Juist het voorbeeld dat je aangeeft met Lyon, dat vind ik een probleem in de Franse bewegwijzering. Omdat de concessionairs de blauwe borden betalen, de staat de groene en de departementen de witte panelen heeft vaak te weinig onderlinge afstemming plaatsgevonden. Met verwarringsrisico tussen de route via autosnelweg en de route via OWN als gevolg.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door nederland24 » vr 03 sep 2010, 15:48

Als een bepaalde weg richting de snelweg gaat, mogen van mij de snelwegdoelen op de borden komen. Maakt in principe niet uit hoe groot de afstand is. Je moet je daarbij wel beperken tot twee doelen, dus voor elke richting 1 belangrijk doel. Op de N320 vanuit Culemborg bijvoorbeeld, kan je daarbij denken aan 's Hertogenbosch en Utrecht.

In veel landen werken ze met aparte kleuren voor het OWN en het HWN. In het buitenland vallen de snelwegdoelen dan wat meer op. Als je dat in een land niet doet, zoals wij in Nederland is niet echt een ramp. Wel zal je de snelwegdoelen in apart kader moeten plaatsen. In dat kader zet je dan de doelen, het snelwegsymbool en het nummer van de snelweg.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door Vinny » vr 03 sep 2010, 16:06

. Deze vermelding bijvoorbeeld vind ik een gotspe.
Ik begrijp daadwerkelijk niet wat je probleem is. Op het blauwe bord past Clermond-Ferrand gewoon niet zonder concessies aan de leesbaarheid te doen, en doormiddel van het snelwegsymbooltje wordt duidelijk gemaakt dat je toch de snelweg opmoet. Ik had zelf overigens dat bord ook in het blauw neergezet, maar dat is eerder een kwestie van smaak dan van onduidelijkheid...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie