Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Moderator: Moderatoren

Wanneer vind jij het tijd worden om de snelwegkleur op de OWN-bewegwijzering te gebruiken?

Als de wegwijzer op een plaats staat waar je onontkoombaar op de snelweg uitkomt
6
14%
Als de wegwijzer gesitueerd is in de onmiddelijke nabijheid van een snelwegtoerit (max. 1 kilometer)
4
9%
Op het moment dat de route zich splitst in een route via de snelweg en een route via het OWN
7
16%
Op het moment dat de meest efficiente route (gedeeltelijk) via de snelweg loopt en deze snelweg zich niet verder dan 20 km bevindt
15
34%
Op het moment dat je via de snelweg kunt rijden, ook al is dit niet perse de meest efficiente route en/of deze snelweg zich verder dan 20 km bevindt
8
18%
Anders, namelijk (post hieronder).
4
9%

Totaal aantal stemmen: 44

paolie
expressweg

Re: Wanneer de snelwegkleur gebruiken op het OWN?

Bericht door paolie » vr 03 sep 2010, 16:17

Pino schreef:Iedereen zijn eigen smaak, maar wegnummers zijn toch wel belangrijke informatie om de weg te vinden. Voor veel mensen zijn de hoofddoelen van een snelweg helemaal niet belangrijk. Vaak gaat het om steden die 100 kilometer verderop liggen terwijl je alleen maar een vrij klein stukje over de snelweg moet. Met het wegnummer verwijs je naar de complete as, niet alleen naar die ene stad die toevallig het hoofddoel van die as is.
Nu lijkt het mij niet dat je op die lokatie nog twijfelt over welke snelweg bedoeld wordt ;)
Juist het voorbeeld dat je aangeeft met Lyon, dat vind ik een probleem in de Franse bewegwijzering. Omdat de concessionairs de blauwe borden betalen, de staat de groene en de departementen de witte panelen heeft vaak te weinig onderlinge afstemming plaatsgevonden. Met verwarringsrisico tussen de route via autosnelweg en de route via OWN als gevolg.
Mee eens. Die verwarring wilde ik ook aangeven met mijn post.
En daarom blijf ik bij mijn stelling: stad aangeven in kleur OWN, ook al gaat de route straks verder over ASW. Bij splitsing route dmv kleur wel onderscheid maken tussen OWN/ASW.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 03 sep 2010, 16:29

Vinny schreef:Op het blauwe bord past Clermond-Ferrand gewoon niet zonder concessies aan de leesbaarheid te doen, en doormiddel van het snelwegsymbooltje wordt duidelijk gemaakt dat je toch de snelweg opmoet. Ik had zelf overigens dat bord ook in het blauw neergezet, maar dat is eerder een kwestie van smaak dan van onduidelijkheid...
Departementen mogen zelf geen blauwe borden neerzetten en snelweg-beheerders mogen geen plaatsen als Clermont-Ferrand bewegwijzeren vanaf het OWN. En dat je het met een ietsje breder en/of hoger blauw borden heel efficiënt zou kunnen oplossen, en dan ook nog eens de koppeling tussen wegnummer en hoofddoel kunt leggen, dat past dan weer niet in de Franse structuren. Nee, de Franse manier van verwijzen vanaf het OWN naar de snelweg vind ik absoluut geen voorbeeld. In het blauw alleen het wegnummer, en plaatsen aan de snelweg verschijnen dan doorgaans los daarvan in het groen of wit zonder dat duidelijk is dat een koppeling bestaat tussen de blauwe en de groene/witte vermelding. Nee, daar vind ik de Duitse wijze om vanaf het OWN naar de snelweg te verwijzen vele, maar dan ook vele malen duidelijker.
Paolie schreef:Nu lijkt het mij niet dat je op die lokatie nog twijfelt over welke snelweg bedoeld wordt
Op de plek van dat bord niet, nee. Maar op twintig kilometer van de oprit zou er eenzelfde bord staan. Én het is alleszins logisch om doelen en wegnummers aan elkaar te koppelen in plaats van ze in verschillende kleuren een stukje uit elkaar te zetten.
En daarom blijf ik bij mijn stelling: stad aangeven in kleur OWN, ook al gaat de route straks verder over ASW. Bij splitsing route dmv kleur wel onderscheid maken tussen OWN/ASW.
Dan krijg je op een Duitse B41 dus drie doelen in het geel op de borden: Mainz, Koblenz en Ludwigshafen. Doelen in drie richtingen, dus alle informatie over het verloop van de B41 verdwijnt. En dat allemaal voor de vrij kleine minderheid die de snelweg wil vermijden. Ieder zijn eigen smaak, maar ik vind dat slecht geprioriteerd.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 03 sep 2010, 16:36

Pino schreef:
Dan krijg je op een Duitse B41 dus drie doelen in het geel op de borden: Mainz, Koblenz en Ludwigshafen. Doelen in drie richtingen, dus alle informatie over het verloop van de B41 verdwijnt. En dat allemaal voor de vrij kleine minderheid die de snelweg wil vermijden. Ieder zijn eigen smaak, maar ik vind dat slecht geprioriteerd.
Uiteraard alleen op zinvolle plekken. Dus indien er sprake is van tol, of een duidelijk kortere (maar wellicht toch minder snelle) route over het OWN.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 03 sep 2010, 17:21

Nee, de Franse manier van verwijzen vanaf het OWN naar de snelweg vind ik absoluut geen voorbeeld. In het blauw alleen het wegnummer, en plaatsen aan de snelweg verschijnen dan doorgaans los daarvan in het groen of wit zonder dat duidelijk is dat een koppeling bestaat tussen de blauwe en de groene/witte vermelding. Nee, daar vind ik de Duitse wijze om vanaf het OWN naar de snelweg te verwijzen vele, maar dan ook vele malen duidelijker.
Ik begrijp echt niet wat je probleem is? :dontknow:
Je kunt prima op verwijzingen naar de snelweg navigeren. De Autoroute du Nord staat in de hele regio Picardie gewoon duidelijk aangegeven als "A 1" Autoroute, meestal met de toevoeging in cursief Lille-Paris. Dat sommige departementen de doelen apart vermelden met een mega snelwegsymbool ernaast, maakt het makkelijker - niet moeilijker. Wellicht is de snelweggroei in Frankrijk wat te hard gegaan, zodat soms minder duidelijk wordt naar welke snelweg nu precies verwezen wordt, maar dat lijkt mij toch echt uitzonderlijk. In Frankrijk kun je de snelweg gewoon prima vinden, zelfs als je moeite hebt met het systeem! :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 03 sep 2010, 19:31

Ik vind het Franse systeem ook een goed voorbeeld hoe je de bewegwijzering goed kan inrichten met een onderscheid naar snelwegen en het tolvrije alternatief. Zowel de snelwegen als de grote hoofdwegen en de bijbehorende belangrijke doelen springen er op de bewegwijzering duidelijk uit.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 03 sep 2010, 19:47

De grap is natuurlijk dat de Fransen geen aparte kleur toekennen aan de grote hoofdwegen. Ook daar is wit de hoofdkleur. De kleur groen wordt gebruikt om bepaalde doelen eruit te laten springen (overigens niet altijd de meest logische), maar dat gebeurt even hard op kleine D-wegen als op doorgaande hoofdwegen. Mocht je willen werken met een aparte kleur voor de grote doorgaande hoofdwegen die geen autosnelweg zijn, dan zou ik dat liever op de Engelse wijze doen - dus met volledig groene borden in plaats van met groen/wit.

Overigens heeft dat laatste niet mijn voorkeur; al zou ik wel de snelwegkleur gaan inzetten voor expresswegen én zou je in mijn systeem aan de prefix van een niet-autosnelweg moeten kunnen zien in wat voor uitbouwtoestand die zich bevindt.

Tot zover :offtopic:

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 03 sep 2010, 19:50

Pino schreef:De grap is natuurlijk dat de Fransen geen aparte kleur toekennen aan de grote hoofdwegen. Ook daar is wit de hoofdkleur. De kleur groen wordt gebruikt om bepaalde doelen eruit te laten springen (overigens niet altijd de meest logische), maar dat gebeurt even hard op kleine D-wegen als op doorgaande hoofdwegen.
Dat klopt dus niet. Groene doelen komen alleen als groene doelen terug op doorgaande routes, en niet op elk boerenpaadje.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 03 sep 2010, 19:54

^^ Dat is het principe. Maar in de praktijk verbaas ik me over de relatief onbelangrijke wegen (geen boerenpaadjes) waarop groene doelen terugkomen en de eerder doorgaande wegen waarop die doelen dan weer niet in het groen worden bewegwijzerd. Alleen al het principe dat belangrijke plaatsen alleen op belangrijke wegen groen zijn maakt het Franse systeem wat mij betreft een hellend vlak waar je maar beter niet aan kunt beginnen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 03 sep 2010, 22:00

De kritiek op de Franse bewegwijzering snap ik dus helemaal niet. Ik zou het zelfs toejuichen als in Frankrijk doorgaande snelwegbewegwijzering ook een andere kleur krijgt, zoals de oude N 227 door Lille. Daar was Parijs in zuidelijke richting en Gent in noordelijke riching in het blauw aangegeven (formeel een indirecte verwijzing naar resp. de A 1 en de A 22) terwijl de locale bestemmingen in een te negeren wit bord stond. Door het Franse gebruik van verschillende borden voor verschillende kleuren heb je geen kleurenkermis, en wel helderheid. :yes:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 03 sep 2010, 23:10

De bewegwijzering van doorgaande wegen moet je niet volplempen met lokaal grut. Dat geldt voor snelwegen net zozeer als voor doorgaande wegen, en het scheelt kleurenkermis en een zoekplaatje. Het Franse kleurenonderscheid wordt vooral nodig geacht omdat ze de hoofdregel bewegwijzeren is weglaten niet zo goed beheersen daar.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 03 sep 2010, 23:19

Tegen zulk cynisme valt natuurlijk niet echt op te boxen. Laat ik het er maar op houden dat de Old School rules in Frankrijk. De BP van Caen, de N 227 van Lille en de passage van Rennes, in de jaren 90 verdronk je echt niet in de doelen. Gewoon keurig netjes de belangrijkste bestemmingen volgen. Het kon allemaal wel... :yes:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 03 sep 2010, 23:24

Ook begin jaren '90 had je al plaatsen waar de borden veel te vol stonden, met name rond Parijs. De enige old school in Frankrijk die echt rules is die van vóór 1985, met gemiddeld twee doelen per afrit en twee rechtdoordoelen. Jammer dat de borden er niet uitzagen, maar als systeem gaf het een fantastische eenvoud.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 03 sep 2010, 23:26

Op de Periferique staat anders nog altijd weinig bewegwijzering, al is het de laatste jaren wel iets meer geworden. Veel afslagen staan alleen aangegeven met "Porte de...." en dan de afritnaam.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 03 sep 2010, 23:29

Klopt. Volle borden zie je vooral op de A-wegen rondom Parijs. Op de Périférique zelf houdt de gemeente Parijs (andere wegbeheerder) het heerlijk beperkt. Uit de jaren '90 herinner ik me vooral nog zomervakantie-bijlagen van de Telegraaf, waarop foto's stonden van de borden die je moest aanhouden om om Parijs heen te komen via de A104 - behoorlijk volle bak gedurende 50 kilometer.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 04 sep 2010, 4:27

Pino schreef:al zou ik wel de snelwegkleur gaan inzetten voor expresswegen én zou je in mijn systeem aan de prefix van een niet-autosnelweg moeten kunnen zien in wat voor uitbouwtoestand die zich bevindt.
In Nederland maken we wel een onderscheid tussen ETW's en GOW's aan de ene kant en stroomwegen aan de andere kant door de schildjes in het eerste geval te combineren en in het tweede geval een eigen arm te geven.
Maar dat volledig ongelijkvloerse wegen die in elk ander land als expressweg zouden worden gezien, dan weer als GOW worden bestempeld, is het voor de weggebruiker ook totaal niet meer duidelijk wat deze kan verwachten.
Het hangt dus ook in sterke mate af van de categorisering of het bewegwijzeringssysteem kan slagen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 04 sep 2010, 11:01

Pino schreef:De bewegwijzering van doorgaande wegen moet je niet volplempen met lokaal grut. Dat geldt voor snelwegen net zozeer als voor doorgaande wegen, en het scheelt kleurenkermis en een zoekplaatje. Het Franse kleurenonderscheid wordt vooral nodig geacht omdat ze de hoofdregel bewegwijzeren is weglaten niet zo goed beheersen daar.
Zet langs de weg een uitvergrote versie van een volledige Poolse krantenpagina in zwart-op-wit, en plaats ergens in het midden 'Lyon' in wit-op-groen en een groter lettertype, en nog zullen je ogen daar direct heen getrokken worden. Ik begrijp dan ook niet wat je probleem is.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 04 sep 2010, 12:08

Zoiets bedoel je? Om te beginnen: mijn ogen worden getrokken naar de krant, en niet naar de groene verwijzing met grotere letters. Ik denk dat dat wel bewijst dat dat ene doel met groene achtergrond gewoon beter leesbaar zal zijn zonder die krantenpagina eromheen. Dat geldt niet alleen voor de Gazzetta dello Sport van vandaag, maar ook voor Poolse krantenpagina's en -bovenal- voor het toevoegen van een trits lokale doelen tegen een witte achtergrond.

Afbeelding

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 25 okt 2010, 21:40

Voor mij is het antwoord op deze vraag heel simpel, wanneer een bestemming te bereiken is via de snelweg, dan zet je gewoon die bestemming(en) in een kader met de snelwegkleur als achtergrond.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 25 okt 2010, 22:36

Zoiets bedoel je? Om te beginnen: mijn ogen worden getrokken naar de krant, en niet naar de groene verwijzing met grotere letters. Ik denk dat dat wel bewijst dat dat ene doel met groene achtergrond gewoon beter leesbaar zal zijn zonder die krantenpagina eromheen. Dat geldt niet alleen voor de Gazzetta dello Sport van vandaag, maar ook voor Poolse krantenpagina's en -bovenal- voor het toevoegen van een trits lokale doelen tegen een witte achtergrond.
Grappig. Ik zag eerst de foto, en ik dacht: He, een Italiaans bord. Ik ben heel benieuwd wat hier nu weer mis mee is..., zou het wegnummer indirect zijn, of klopt de rijstrokenindeling niet. En toen vroeg ik me af wat dit met de snelwegkleur te maken had, aangezien het hele bord groen is. En toen las ik pas jouw post... :rofl2: