Routebomen Europese steden

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Routebomen Europese steden

Bericht door Pino » wo 20 apr 2011, 22:41

Als internationaal vervolg op deze draad over de verwijzingen naar Nederlandse steden leek het me een leuk idee om eens een vergelijkbare exercitie te houden voor het Europese buitenland. Hieronder de routebomen naar enkele belangrijke steden in West-Europa. Wie andere steden wil toevoegen (er kunnen nog vele bij) kan zich vrij voelen om deze toe te voegen.

De kaartjes laten niet alle plaatsen zien waar de plaats in kwestie op de borden staat. Ik heb gefilterd naar internationaal belang. Dit waren mijn "spelregels":
SPOILER: TOON

Ik heb alleen de verwijzingen naar de steden in kwestie gemarkeerd die over internationale hoofdroutes lopen. En wat is dan een internationale hoofdroute? Tja ... Als hoofdregel heb ik aangehouden dat het moet gaan om een route die een tweecijferig E-nummer heeft én die autosnelweg of expresweg is. Maar daarop heb ik dan ook weer de nodige uitzonderingen gemaakt. De Belgische E411 is wél internationale hoofdroute, de Nederlandse A6 ook en de E22 tussen Joure en Amsterdam is het niet. In de Alpen ben ik wat flexibeler geweest met het criterium dat het moet gaan om een autosnelweg of expresweg. Verwijzingen die uitsluitend als hoek-omverwijzing op de borden staan om verkeer voor te bereiden op een naderende afslag zijn niet meegenomen. Routebomen binnen Nederland zijn gebaseerd op de (deels nog te implementeren) NBA-netwerkdoelensystematiek. En in het algemeen komen alleen continu gehouden verwijzingen in beeld, dus niet de losse verwijzingen die je zo hier en daar tegenkomt in Spanje en Wallonië.
Wat laten de kaartjes vervolgens zien? Geen stad in West-Europa staat zo zwaar bewegwijzerd als Parijs. De reden? Een grote stad in een niet heel dichtbevolkt land én het centrum van een radiaal georiënteerd netwerk. Dat geeft Parijs een voordeel waar geen Duitse stad aan kan komen. Maar ook: het Franse bewegwijzeringssysteem zorgt ervoor dat grote plaatsen op afstand al heel vroeg op de borden kunnen komen. Dat geeft Parijs weer een voordeel boven Madrid, dat qua netwerkpositie verder met Parijs vergeleken zou kunnen worden maar door de Spaanse wijze van doelenkeuze pas (relatief) laat op de borden verschijnt. In Scandinavië zijn de afstanden groot, wat er bijna automatisch voor zorgt dat Stockholm, ondanks een relatief beperkt aantal verwijzingen, goed uit de bus komt.

Van de andere grote landen in West-Europa zie je dat de Italiaanse en de Britse doelen het afleggen. Een gevolg van het zijn van (schier)eiland, maar zeker ook van keuzes gemaakt in de bewegwijzering. Italië doet het vrijwel zonder afstandenborden en met maar één hoofddoel per weg. In Groot-Brittannië komt men op de borden maar zelden verder dan twee doelen met regionaal belang in combinatie met een globale richting als "The SOUTH". Met uitzondering van Groot-Brittannië winnen plaatsen in grotere landen het zonder enige moeite van kleinere landen. De hoge positie van Amsterdam onder de plaatsen in kleinere landen laat zien dat deze plaats, zonder noemenswaardige knooppuntfunctie in het internationale netwerk, nogal boven zijn stand leeft.

De uitkomst als ranglijst
(bijgewerkt op basis van opmerkingen later in de draad)
1. Paris - 3614 km
2. Lyon - 2965 km
3. Madrid - 2335 km
4. Berlin - 2000 km
5. München - 1795 km
6. Milano - 1505 km
7. Roma - 1475 km
8. Stockholm - 1466 km
9. Frankfurt am Main - 1457 km
10. Basel - 1006 km
11. Brussel - 966 km
12. Amsterdam - 876 km
13. London - 810 km
14. Luxembourg - 595 km
15. Rotterdam - 549 km
16. Antwerpen - 479 km

Disclaimer: Dit is alleen een ranglijst van de steden waarvan in deze draad een routeboom staat geplaatst. Het is dus geen rangorde van plaatsen in Europa in het algemeen. Zeker achter Rome zullen er zeker steden zijn met een langere routeboom dan de steden die in het overzicht genoemd staan.

En de routebomen zelf:
SPOILER: TOON

Paris
Afbeelding

Lyon
Afbeelding

Madrid
Afbeelding

Berlin
Afbeelding

München
Afbeelding

Milano
Afbeelding

Roma
Afbeelding

Stockholm
Afbeelding

Frankfurt
Afbeelding

Amsterdam
Afbeelding

Basel
Afbeelding

London
Afbeelding

Brussel
Afbeelding

Luxembourg
Afbeelding

Rotterdam
Afbeelding

Antwerpen
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pino op ma 09 mei 2011, 20:59, 12 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Routebomen Europese steden

Bericht door Vinny » wo 20 apr 2011, 22:53

Amsterdam staat niet bij Galder aangegeven:
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... =12,0,,0,0

En niet bij St. Annabosch
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 4,,0,-0.44

En zelfs niet bij Gorinchem.
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... =12,0,,0,0

Amsterdam staat ook niet aangegeven op knp. Grijsoord:
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 33.59,,0,0
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Routebomen Europese steden

Bericht door Pino » wo 20 apr 2011, 22:54

^^ Als gezegd, routebomen binnen Nederland zijn gebaseerd op de situatie die komen gaat. NBA-netwerkbenadering dus.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 20 apr 2011, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Routebomen Europese steden

Bericht door captain007 » wo 20 apr 2011, 22:56

^^ Rotterdam staat echter wel weer op de A5 opgegeven en ook in de toekomstige situatie op de A5. Zie daarvoor deze afbeeldingen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Routebomen Europese steden

Bericht door Vinny » wo 20 apr 2011, 22:57

Ah ok, ik dacht al dat ik wat verwijzingen naar Amsterdam gemist had. Maar ik ben niet zo gek als ik dacht, ik heb gewoon een zinnetje uit jouw post over het hoofd gelezen ;)

(lange verhalen bekijk ik meestal maar vluchtig... :oops: , duidelijk is wel dat Amsterdam haar hoge vermelding vooral aan de Duitsers te danken heeft. Die weten namelijk wel wat de belangrijkste stad van Nederland is... :duck:)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Routebomen Europese steden

Bericht door Pino » wo 20 apr 2011, 23:03

@captain007, De A5 telt niet als internationale hoofdroute volgens de in mijn eerste post omschreven criteria.

@Vinny, ik zal niet ontkennen dat Amsterdam de belangrijkste stad van Nederland is. En op de Duitse A30 al een logisch doel. Vergeet trouwens ook de Nederlandse A2 niet als bijdrage in het Amsterdamse "succes". Maar ik denk dat je ook kunt stellen dat Amsterdam er ten opzichte van steden als Rotterdam en Brussel buitenproportioneel goed uitkomt. En de redenen daarvoor zijn niet terug te voeren op belang van de stad, zelfs niet op belang in een netwerk. Maar bijvoorbeeld op het feit dat er op een Duitse A30 geen zinnig ander einddoel te verzinnen valt, omdat de route nu eenmaal door dunbevolkt gebied gaat. Luxembourg profiteert van een soortgelijke ligging.

Overigens denk ik dat de lijst ook laat zien dat één lange verwijzing maar relatief weinig zoden aan de dijk zet. Ik had Basel bijvoorbeeld veel hoger ingeschat door de verre verwijzingen op de Duitse A5 en een centrale positie in het Europese wegennet. Maar omdat de "ondersteuning" van andere routes in Zwitserland en Frankrijk beperkt is, scoort de stad toch minder dan ik dacht. Ook van Hannover had ik wat meer verwacht, maar omdat je feitelijk alleen praat over lange verwijzingen op de A2 en de combi A5-A7 valt het totale aantal kilometers toch tegen. In die zin heb je meer aan veel verwijzingen, ook al zijn die dan wat korter. Met andere woorden: het zijn van centrum in een radiaal systeem. En ook dat is natuurlijk een functie die Amsterdam in het Nederlandse wegennet wel vervult en steden als Basel en Hannover veel minder binnen hun wegennetten.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 29 apr 2011, 12:53, 7 keer totaal gewijzigd.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Routebomen Europese steden

Bericht door hoevenpe » wo 20 apr 2011, 23:06

Amsterdam wordt straks toch ook vanaf Nieuweschans aangegeven?
En volgens mij mag je A'dam ook wel op de A7, A8, A9 een deel meetellen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Routebomen Europese steden

Bericht door Pino » wo 20 apr 2011, 23:25

De kaartjes zijn het product van wat heel vlug klikwerk met maar heel weinig verificatie van wat ik in mijn hoofd had zitten. Het begin van de toekomstige verwijzing Amsterdam op de A7 is zeker niet de enige fout, ook met andere routebomen kan ik er hier of daar zo dertig kilometer naast zitten. Het begin van de verwijzing Rotterdam op de Duitse A57 heb ik niet precies gecheckt, ik heb maar een lukraak punt gepakt ergens op het laatste stuk A57. Ook andere beginpunten (Limburg / Lahn als begin van de routebomen naar München en Basel bijvoorbeeld) zijn maar zeer globaal op de kaart geprikt. Het ging allemaal maar om het idee en niet om een vreselijk precies overzicht.

Wat betreft Amsterdam en de A7/A8 (Amsterdam - Joure) en A9 - zie de criteria "internationale hoofdroute". Uiterst subjectief en arbitrair criterium natuurlijk, maar ik kan zeker die routes op geen enkele manier als internationale hoofdroute bestempelen. Ook het zijn bestempeld tot E22 kan dat niet veranderen.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 20 apr 2011, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Routebomen Europese steden

Bericht door Rene » wo 20 apr 2011, 23:28

Pino schreef:Maar ik denk dat je ook kunt stellen dat Amsterdam er ten opzichte van steden als Rotterdam en Brussel buitenproportioneel goed uitkomt.
Als Brussel ook tussen Meer en Antwerpen zou zijn verwezen, dan zou de verwijzing naar Brussel zeker al op Nederlands grondgebied voor Breda zijn gestart. Bij gebrek aan verwijzing op de Belgische E19 tot Antwerpen is daarvan afgezien.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Routebomen Europese steden

Bericht door Pino » wo 20 apr 2011, 23:40

Dat laat maar zien van wat voor (internationale) toevalsfactoren het allemaal afhankelijk is. De Brusselse routeboom had ook tot in Aachen kunnen lopen. Brussel staat daar nota bene bewegwijzerd, maar omdat Brussel vervolgens tussen de Belgisch-Duitse grens en Luik niet meer op de borden komt, heb ik de routeboom bij Luik laten ophouden. De Münchense routeboom had, bij een wat andere insteek in Oostenrijk en Italië, een stuk langer kunnen zijn. De Berlijnse "lijdt" onder de Poolse bewegwijzering.

Als eerder gezegd, wie zich geroepen voelt om routebomen van andere steden toe te voegen, post ze vooral ! Ben wel benieuwd naar steden landen die ik minder goed ken en die niet via Streetview inzichtelijk te maken zijn, bijvoorbeeld Warschau. En ongetwijfeld ook leuk om eens wat beter naar Scandinavië te kijken, al moet daar dan wellicht wat flexibeler worden omgesprongen met het criterium "autosnelweg of expressweg".

Deze is trouwens ook wel leuk: de combi Köln-Duisburg-Oberhausen-Dortmund, oftewel de plaatsen die worden gebruikt om te verwijzen naar de Duitse grootstedelijk regio Rhein-Ruhr. Opgeteld kom je maar op 1475 kilometer, ruim minder dan de Duitse hotshots Berlijn en München. Had ik toch ook niet gedacht. Je hebt het idee dat deze plaatsen veel prominenter op de bewegwijzering staan. Wellicht omdat zich hier de omgekeerde situatie voordoet als bij Amsterdam en Luxembourg. Het gaat om wegen door dichtbevolkt gebied, er worden relatief grote plaatsen overgeslagen om de plaatsen in kwestie op de borden te krijgen. Dan krijg je psychologisch het idee dat plaatsen enorm prominent op de borden staan terwijl de afstand waarop dat gebeurt maar relatief klein is.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pino op vr 22 apr 2011, 10:11, 4 keer totaal gewijzigd.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Routebomen Europese steden

Bericht door Sophie » wo 20 apr 2011, 23:43

München staat al bij het Gambacher Kreuz via E41-E43-E45 (BAB 45-3-9) aangegeven.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Routebomen Europese steden

Bericht door Pino » wo 20 apr 2011, 23:57

^^ Dan is München zojuist Berlijn gepasseerd (1795 kilometer).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Routebomen Europese steden

Bericht door Rene » wo 20 apr 2011, 23:59

Düsseldorf staat ook aangegeven vanaf de A2 en de A73, Köln al op de A15 bij Valburg en vandaar over de A50, A73, A77 en BAB57.
Dortmund staat ook bij Kassel op de BAB44 op de borden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Routebomen Europese steden

Bericht door Vinny » do 21 apr 2011, 0:02

een stad als Basel veel minder binnen het Zwitserse wegennet.
Daarnaast is Basel ook niet de belangrijkste stad van Zwitserland... :p
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Routebomen Europese steden

Bericht door Pino » do 21 apr 2011, 0:13

Rene schreef:Düsseldorf staat ook aangegeven vanaf de A2 en de A73, Köln al op de A15 bij Valburg en vandaar over de A50, A73, A77 en BAB57.
Dortmund staat ook bij Kassel op de BAB44 op de borden.
De enige die ik daarvan in de categorie "internationale hoofdroute" zou brengen is de route vanaf Valburg (E31). Levert 161 extra kilometers op, dus nog steeds ruim onder Berlin en München.
Vinny schreef:Daarnaast is Basel ook niet de belangrijkste stad van Zwitserland.
Gegarandeerd wel de stad met de langste routeboom ...

Overigens: als het om de verhouding tussen de lengte van een routeboom en belang van de stad gaat, gaat de strijd waarschijnlijk tussen Gravellona Toce en een lijstje Poolse grensdoelen.
Laatst gewijzigd door Pino op do 21 apr 2011, 0:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Routebomen Europese steden

Bericht door Rene » do 21 apr 2011, 0:18

Vanaf Dresden en Leipzig is de A4-A44 c.q. A38-A44 wel degelijk een hoofdroute naar het Ruhrgebiet voor doorgaand internationaal verkeer richting Polen en Tsjechië.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Routebomen Europese steden

Bericht door Sophie » do 21 apr 2011, 0:30

^^ En Berlijn haalt weer in. Staat naar Pirna op de A17/E55 en bij Kirchheim via E40/E51 (BAB 4/9)
Bovendien mis Frankfurt am Main. Als je de E451 als Europese Hoofdroute telt (En dat lijkt me net zo een als de E411) Zou je met verwijzingen vanaf:
Dresden (E40-E451) (ca. 450),
Dortmund (E41-E451) (ca. 250),
Düsseldorf (E35-E42) (ca. 220),
Hannover (E45-E40-E451) (ca. 300),
Nürnberg (E45-E43-E41-E42) (ca. 200),
Heilbronn (E50-E451) (ca.150),
Ettllingen (E35-E451) (ca. 150) en
Crailsheim (E43-E41-E42) (ca. 200)
toch ergens in de top 10 moeten belanden. Ik kom op ca. 1920 kilometer.

Zelfs zonder de E451 (al zou dat onlogisch zijn) hebben we de Verwijzingen van Nürnberg, Düsseldorf en Crailsheim nog, dat is meer dan Luxemburg.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Routebomen Europese steden

Bericht door Pino » do 21 apr 2011, 0:44

U vraagt, wij draaien. Maar je bent in je berekening ietsje te voortvarend te werk gegaan. Voor zover routes met elkaar meeliften, tel ik het gemeenschappelijke gedeelte maar één keer. De routes naar Frankfurt vanaf Dresden en Hannover hebben een gemeenschappelijk deel tot aan Kirchheim. Dat levert dan een lengte-berekening op die bestaat uit de afstanden Frankfurt - Kirchheim plus Kirchheim - Dresden plus Kirchheim - Hannover.

Bovendien zou ik de verwijzingen vanuit Crailsheim en Heilbronn inschatten als aankondigingen van het eerstvolgende knooppunt. Die lopen dan dus niet mee in de routebomen van deze draad (zie uitgangspunten uit eerste post). Hier wordt de afweging enigszins arbitrair, net zoals de keuze vóór of tegen de A44 naar Dortmund dat is. Ik behoud mezelf op dat punt maar even het laatste woord voor 8-)

Totaal 1457 km.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pino op do 21 apr 2011, 0:52, 4 keer totaal gewijzigd.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Routebomen Europese steden

Bericht door Sophie » do 21 apr 2011, 0:46

^^ Crailsheim kan ik begrijpen, maar Nürnberg-Frankfurt is gewoon rechtdoor rijden...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Routebomen Europese steden

Bericht door Pino » do 21 apr 2011, 0:47

^^ Sorry, bedoelde Heilbronn (inmiddels ge-edit).

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Routebomen Europese steden

Bericht door Sophie » do 21 apr 2011, 0:53

Mij valt nog iets op:
Luxemburg is ook op de E29 bewegwijzerd, zie hier: http://autobahn-bilder.de/inlines/a60.htm (En op de E44 vanaf Esch, maar dat stuk is heel kort)

Ik vind het erg interessant, bedankt voor je werk.

Ook Stuttgart lijkt mij een kandidaat.
Het staat bij Winterthur (ca. 190), Bij München (ca. 240), Bij Hattenbach (ca. 300) , bij Weil am Rhein (Ca. 250), bij Nürnberg (ca. 150 tot Weinsberg) en bij het Mönchhofdreieck (ca. 140 tot Weinsberg). Samen toch goed voor rond 1200 kilometer, als ik jouw systeem goed begrepen heb.

En ook in Frankrijk zou je nog kandidaten moeten kunnen vinden, bijv. Lille of Lyon.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Routebomen Europese steden

Bericht door Ds79m » do 21 apr 2011, 6:55

^^ Lille en Lyon worden geholpen door de A26-route. Lille verschijnt al bij Bourg-en-Bresse, Lyon ergens bij Lens in de buurt. Lyon verschijnt ook al snel op de A31 (nabij Metz), de A85/A71 even ten noorden van Vierzon (nog niet continu), de A89 vanaf Bordeaux en de A7-A8-A9. Ook Strasbourg doet mee, in elk geval op de A4 vanaf ergens ten oosten van Parijs nabij Disneyland en de A48 bij Grenoble. Hetzelfde geldt voor Toulouse: Op de A10 vanaf Ablis (splitsing A11) en op de A9 vanaf Orange.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Routebomen Europese steden

Bericht door Mandelsoft » do 21 apr 2011, 8:09

Hoe zit 't met Barcelona? Die wordt ook volgens mij al vanaf een grote afstand verwezen...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Routebomen Europese steden

Bericht door Pino » do 21 apr 2011, 8:56

Ik kom voor Lyon op 2965 kilometer. Een tweede plaats dus ! En dan tel ik de A39 nog niet eens mee, als zijnde te regionaal. En ik tel de verwijzingen op de Italiaanse A4 tussen Milaan en Torino niet mee wegens gebrek aan continuïteit op de Tangenziale van Torino.

Afbeelding

Stuttgart komt inderdaad op 1240 kilometer. Vrij ruim onder de Duitse top dus, wat denk ik wel gerechtvaardigd is gezien haar belang. Met plaatsen als Lille, Strasbourg, Toulouse en Barcelona zul je op vergelijkbare afstanden uitkomen. Lille en Toulouse kunnen meeliften op één echt verre verwijzing, maar verder blijft het bij relatief korte verwijzingen. Het feit dat Lille vanuit het noorden pas bij Gent in beeld komt, is natuurlijk absoluut niet bevorderlijk voor de ranglijst. Strasbourg heeft lange verwijzingen vanuit de omgeving Lyon en Parijs, maar verder vrijwel niets. Ook bij Barcelona loop je ertegenaan dat de stad feitelijk maar vanuit drie richtingen wordt bewegwijzerd, en binnen Spanje dan ook nog niet eens heel lang (incidentele verwijzingen ten zuiden van Valencia worden als gezegd niet meegeteld).

Hier bewijst zich ook weer dat een groot aantal verwijzingen -dus een centrale plaats in een netwerk- grotere routebomen oplevert dan één of twee langere verwijzingen.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Routebomen Europese steden

Bericht door Steptimer » za 07 mei 2011, 20:32

Rotterdam staat toch helemaal niet al op de borden bij lintfort?
Brussel doet het een stuk beter dan op die kaart. Zelfs in Reims en in Paris staat Brussel al op de borden...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Routebomen Europese steden

Bericht door Pino » za 07 mei 2011, 22:08

Goed punt. Dat brengt Brussel naar 886 km, net iets boven Amsterdam.

Voor Rotterdam op de Duitse A57, zie eerdere opmerking.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Routebomen Europese steden

Bericht door Chris » za 07 mei 2011, 22:13

In Reims staat Liège aangegeven als ik het goed heb, niet Brussel, toch?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Routebomen Europese steden

Bericht door Snelwegfreak » za 07 mei 2011, 22:21

Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Routebomen Europese steden

Bericht door Chris » za 07 mei 2011, 22:36

Ahja. Ik bedoelde eigenlijk de A34, daar staat Liège aangegeven:

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 01929&z=16

Andersom staat net buiten Liège Reims ook al aangegeven langs de E46/N63.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Routebomen Europese steden

Bericht door nederland24 » zo 08 mei 2011, 0:34

Munchen staat al aangegeven op de A44 nog voor Kassel.

Plaats reactie