[D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

[D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door Rene » zo 07 aug 2011, 0:56

Gespot in de Oberlausitz, alleen op nieuwe borden: aanduiding van Staatsstrassen in de bewegwijzering.

In de buurt van Neugersdorf een fotootje van gemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

NB: Ik heb het op meerdere Staatsstrassen al gezien - alleen bij de St.148 foto's ervan genomen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door Vinny » zo 07 aug 2011, 1:20

Wow. Nieuwe ontwikkelingen in Duitse wegnummering. Ik vind het toe te juichen, alleen jammer dat ze juist voor deze wegen een schildje in een contrasterende kleur gebruiken. Zo valt het wegnummer veel te veel op t.o.v. de Bundesstrassewegnummering.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door Willem » zo 07 aug 2011, 12:24

De kans is groot dat andere deelstaten zullen gaan volgen. Misschien de Kreise ook wel, dan verschijnen er naast S-wegen de K-wegen eveneens op de borden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door Pino » zo 07 aug 2011, 12:52

Wel opvallend dat ze alleen de prefix S gebruiken, terwijl meestal de afkorting St wordt gebruikt. Het waren toch alleen Bayern en Sachsen waar ze Staatsstrassen hebben? Thüringen is de derde deelstaat die zich Freistaat noemt, maar die noemen hun eigen wegen gewoon Landstrasse.

Overigens wordt het bestaande onderscheid wat betreft naamgeving (dus Bayern / Sachsen tegenover de rest van Duitsland) opvallender wanneer iedere deelstaat dus ook zijn eigen wegnummers op de borden gaat brengen. Volgende stap is natuurlijk ook een onderscheid in schildjes. Hoop dat het Bundesministerium tijdig inspringt en een algemene richtlijn afkondigt over bewegwijzering van decentrale wegnummers.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door harry » zo 07 aug 2011, 13:57

Bedankt René voor de foto's!

Als ze echt alle Kreisstrassen ook op de wegwijzers gaan zetten heb ik nog wat te doen voor mijn fotoverzameling.
Pino schreef:Overigens wordt het bestaande onderscheid wat betreft naamgeving (dus Bayern / Sachsen tegenover de rest van Duitsland) opvallender wanneer iedere deelstaat dus ook zijn eigen wegnummers op de borden gaat brengen. Volgende stap is natuurlijk ook een onderscheid in schildjes.
Op hm-paaltjes blijkt al de diversiteit (c.q. chaos) op dit gebied. In Beieren hebben de Kreisstrassen de letters van de Kreis:

Afbeelding
Afbeelding

NM37 en AS28 dus. Als dat ook op de wegwijzers komt, gaat het er niet uitzien...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door Vinny » zo 07 aug 2011, 15:03

Ik zou zeggen: kijk eens in Spanje. Daar is dat de regel... :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door Pino » zo 07 aug 2011, 15:26

^^ Precies. En dat lijkt me een goede reden voor het Bundesministerium om in te grijpen vóórdat het zover zou kunnen komen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door mavas » zo 07 aug 2011, 23:04

Vinny schreef:Ik vind het toe te juichen,
Verschrikkelijk juist, nog meer verschillende wegnummers met een nieuwe prefix... :( Gewoon voor ASW's A-nummers gebruiken en voor alle andere te bewegwijzeren wegen B-nummers gebruiken. Alle andere nummers van de bewegwijzering halen en deze alleen maar administratief gebruiken. Wat heeft de weggebruiker nu in hemelsnaam aan de aanduiding van een S-weg?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door harry » ma 08 aug 2011, 0:48

mavas schreef:Wat heeft de weggebruiker nu in hemelsnaam aan de aanduiding van een S-weg?
De fijnmazigheid van op wegwijzers genummerde wegen is in Duitsland aanzienlijk lager dan in andere landen (Frankrijk, UK, Benelux, Scandinavië).
Bovendien zie ik op mijn Tomtom wél alle L- en K-wegen voorbijkomen.

Een "Franse" drietrapsraket lijkt me voor Duitsland best nuttig: A, B, L. De Kreisstrassen lijken me dan weer minder interessant.
Anders worden het Luxemburgse toestanden.

Het viel me trouwens op dat binnen Hamburg (HH) veel Bundestrassen lang niet overal op de wegwijzers staan. Het leek België wel...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door Chris » ma 08 aug 2011, 7:59

In grote landen kan je zelden met twee nummerlagen af. Duitsland is z'n land, net zoals de meeste andere landen in Europa. De Landesstraßen vervullen vaak nog een vrij belangrijke functie, vaak tenminste kernverbindend, maar sommige zijn zelfs autobahnähnlich uitgebouwd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door Peter » ma 08 aug 2011, 8:30

harry schreef: Het viel me trouwens op dat binnen Hamburg (HH) veel Bundestrassen lang niet overal op de wegwijzers staan. Het leek België wel...
Volgens mij geldt dat voor heel veel grote steden, die formeel (of informeel) een B-route dwars door de stad hebben, maar ook een ring (of halve ring) van snelwegen of autowegen. Men is niet altijd even consequent met het nummer laten verdwijnen of verschijnen op de borden.... Ook de gevalletjes "Garderen-N310" komen nog wel eens voor, waar de bewegwijzerde en behectometreerde route niet samenvallen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door Vinny » ma 08 aug 2011, 10:17

Bovendien zie ik op mijn Tomtom wél alle L- en K-wegen voorbijkomen.
Ze staan ook op wegenkaarten. Het schildje moet gewoon niet al te opvallend zijn.
http://maps.google.de/maps?saddr=B56&da ... sz=13&z=13
Bij zo'n route is het toch erg handig als de L- en K-nummers gewoon worden aangegeven. Wij hadden daardoor de afslag gemist... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door harry » ma 08 aug 2011, 10:36

^^ Terwijl ik in Hamburg een afslag miste omdat het A-nummer (A252) wel op de kaart maar niet op de wegwijzers staat...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door Pino » ma 08 aug 2011, 11:43

Chris schreef:In grote landen kan je zelden met twee nummerlagen af. Duitsland is z'n land, net zoals de meeste andere landen in Europa. De Landesstraßen vervullen vaak nog een vrij belangrijke functie, vaak tenminste kernverbindend, maar sommige zijn zelfs autobahnähnlich uitgebouwd.
Veel Bundesstrassen hebben daarentegen hun functie sterk verloren doordat parallel een autosnelweg is gebouwd. Of vaak zelfs over het traject van de oude Bundesstrasse, wat dan weer leidt tot gaten in de wegnummering (misschien ook een factor in het wegvallen van B-nummers van bewegwijzering in grote steden). Er zijn in die zin wel goede gronden aanwezig om nog eens goed te kijken naar de wegnummering in Duitsland. Ik zie wat Chris zegt over het aantal nummeringslagen in grote landen, maar ik zou toch wel eens een poging willen wagen om je te beperken tot maar twee lagen: nationaal en regionaal. Omdat mijn gedachten licht off-topic zijn, heb ik ze maar even in een spoiler gezet.
SPOILER: TOON

Eerst worden de wegen in Duitsland verdeeld in de 999 wegen met het meeste nationaal belang en de rest. Wellicht is het daarbij in de nationale categorie handig om wat nummers in eerste instantie ongebruikt te laten. Op deze manier kunnen in de toekomst nog upgrades plaatsvinden.

Aan de genoemde 999 wegen wordt een nationale prefix toegekend. Ik denk zo snel aan een integraal systeem, waarbij de prefix nog wel iets zegt over de uitbouwsituatie van de route in de bewuste omgeving. Je zou de letters A, S en B kunnen inzetten in deze categorie: A voor Autobahnen, S voor expreswegen en B voor alle rest (maar wellicht is een onderscheid tussen S en B voorlopig nog even een brug te ver). Deze 999 wegen vormen het nationale nummeringssysteem. Daarnaast geef je de deelstaten de ruimte om eigen wegnummering op de borden neer te zetten. Spaanse toestanden moeten echter worden voorkomen, dus allenmaal met de prefix R en met een identiek schildje. Het systeem van R-wegen vormt geen integraal nummersysteem met de nationale wegen; dat zou te lange wegnummers opleveren. In die zin kan iedere deelstaat (het zou zin kunnen hebben om kleinere deelstaten voor deze exercitie te combineren met aangrenzende deelstaten) beginnen met het nummer R1 en doorgaan tot R999. Of zelfs met viercijferige R-nummers, als die deelstaat dat wil.

Ik zou alleen één restrictie binnen de R-wegen willen aanbrengen. Het is een deelstaat niet toegestaan om een R-weg een nummer toe te kennen dat al is toegekend aan een nationale weg binnen dezelfde deelstaat. Door Rheinland-Pfalz loopt bijvoorbeeld de A62; het nummer R62 is voor die deelstaat dan niet toegestaan. Wellicht is het zelfs praktisch om deze restrictie te verbreden naar aangrenzende deelstaten. Het nummer R62 zou dan ook niet mogen worden gebruikt in Hessen, Baden-Württemberg en Nordrhein-Westfalen. En niet in het Saarland, maar dat heeft dan eerder te maken met het feit dat de A62 ook door die deelstaat zelf loopt.

Hoewel dit systeem is gebaseerd op vier prefixen (of wellicht in eerste instantie drie), kun je feitelijk toch zeggen dat er op twee niveaus bewegwijzerd wordt. Namelijk nationaal en regionaal. Ik denk dat de regels meer dan genoeg ruimte zullen creëren om alle wegen die er enigszins toe doen te voorzien van een nummer onder de 1000. En dan heb je het doel denk ik wel bereikt. Het hebben van een nationale prefix zegt verder ook niets over de financiering van aanleg en onderhoud van wegen. Het binnen de federale overheid bestaande potje voor Bundesstrassen blijft gewoon bestaan; het wordt alleen een potje voor niet-Autobahnen in beheer van de federale overheid, onafhankelijk van hun verdere prefix. Op dezelfde manier moeten de budgetten van de deelstaten deels worden besteed aan routes met een nationale prefix, namelijk in die situaties waarin Landstrassen door hun grote belang een nationale prefix hebben.

Resteert uiteraard de vraag welke nummers in de nationale categorie vallen. Ik denk dat juist op het huidige B-niveau een slagveld zou kunnen worden aangericht. Er zijn er teveel die parallel lopen aan een Autobahn, zodat ieder nationaal belang tegenwoordig ontbreekt. Voor zover een Autobahn op enig moment overgaat in een B-weg, kan de B-weg het nummer van de A-weg oppakken. Het eenbaans stuk van de A60 wordt dan S60. Het verlengde van de A60, de B50 door de Hunsrück, laat je ook meelopen in dit nummer 60. B60 op het stuk rondom de Mosel, S60 op de expressweg Hahn - Rheinböllen. Er zullen natuurlijk nog wel veel tweecijferige B-wegen overblijven die niet te koppelen zijn aan een autosnelweg. Denk bijvoorbeeld aan de B51 door de Eifel. Maar veel meer dan een driecijferig nummer zal er voor die wegen maar zelden inzitten. Wat dan natuurlijk ook weer een driecijferig nummer kan zijn dat wordt gedeeld met een Autobahnzubringer, waar zo'n B-weg vaak in eindigt. B37, A656 en A650 schuif je op die manier samen naar één nummer.

Al met al denk ik dat dit "slagveld" onder de B-nummers voldoende ruimte creëert om de huidige A-nummers en de huidige B-nummers in elkaar te schuiven én dan nog ruimte overhoudt om enkele belangrijke Landstrassen binnen het nationale systeem te brengen. Maar ach, ik heb geen enkele illusie dat zo'n mega-omnummering er ooit zal komen in Duitsland. Of Italië, ook een land dat hard toe is aan een vergelijkbare exercitie...
Laatst gewijzigd door Pino op ma 08 aug 2011, 12:01, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door Chris » ma 08 aug 2011, 11:51

In Duitsland worden de Landesstraßen in bijvoorbeeld pers- of nieuwsberichten altijd met nummer genoemd, terwijl ik me wel eens afvraag hoe de bekendheid met de nummering is, omdat ze niet op de bewegwijzering aangegeven worden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door Vinny » ma 08 aug 2011, 11:53

Harry schreef:Terwijl ik in Hamburg een afslag miste omdat het A-nummer (A252) wel op de kaart maar niet op de wegwijzers staat...
Dat is heel interessant ja.
http://maps.google.de/maps?q=hamburg&hl ... 7,,0,-8.95
Hier heb ik dus heel lang gedacht dat er B 475 stond. Pas later is me opgevallen dat er een schuine streep stond. Een van de meest typische wegnummeringsverschijnselen in Duitsland. Een "blauwe bundesstrasse". Een andere leuk ding is de A 60. Dit is een gele autosnelweg:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door Vinny » ma 08 aug 2011, 11:59

Pino schreef:Voor zover een Autobahn op enig moment overgaat in een B-weg, kan de B-weg het nummer van de A-weg oppakken. De B10 in het Pfälzer Wald wordt dan bijvoorbeeld B8.
Dat zou ik erg toejuichen. De weg door de eifel wordt dan de B 60. De passage Bad Oeyenhausen wordt dan B 30. Dat vereist een enorme omnummering, als je je beperkt tot de incidentele gevallen waar "blauwe" wegen een "geel" nummer hebben en andersom dan valt het erg mee. Dat betreft maar een paar wegen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door Pino » ma 08 aug 2011, 12:31

^^ Ik denk niet dat zo'n "kleine" exercitie zou werken. Want de omnummering van het gat in de A60 naar B60 betekent dat er ook iets moet gebeuren met de bestaande B60. Idem dito voor de nieuwe B8 door het Pfälzer Wald (voorheen B10), die impact zal krijgen op de bestaande B8 in een totaal andere buurt. Dat domino-effect kun je alleen echt wegnemen door voor de Massale Grote Omnummeringssessie (MGO) te gaan.

Bovendien kan zo'n exercitie er ook voor zorgen dat Bundesstrassen een nummer krijgen dat helemaal niet past bij de regionale indeling van het bestaande B-wegennet. Dat zag je aardig bij de ombouw van B12 naar A96. Men had de nog niet omgebouwde delen van de B12 alvast het nummer B96 kunnen geven, maar als alle andere B-nummers tussen 90 en 100 zich totaal ergens anders bevinden, haal je wel de nodige logica weg uit het nummeringssysteem.

Daarom dus toch maar de MGO. Dan ben je tenminste voorbereid op de komende eeuw of zo. Maar goed, ik zie het er niet van komen; men zal voor de gemaks-optie blijven kiezen van pappen en nathouden van een systeem van B-wegen zonder relevantie en hooguit gaan toestaan dat Landstrassen een vorm van bewegwijzerde nummering krijgen. Toch zonde ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door Peter » ma 08 aug 2011, 13:01

Duitsland jeeft inderdaad geen eenduidig "gatenbeleid" voor stukjes ontbrekende snelweg. De ene keer wordt een B-nummer behouden of zelfs geintroduceerd en de andere keer wordt een A-nummer gegeven aan een niet snelweg (zoals de genoemde A60, maar ook de A8 heeft zo'n stukje). Ook worden lage B-nummers soms behouden voor suffe stukjes (als de weg Vaals-Aachen met nummer 1) terwijl andere wegen worden gedeklassificeerd tot Bxxx weg (B75 door Leer bijvoorbeeld naar B436). De toevoegingen "n" gebeurt ook vaak slordig, waarschijnlijk omdat de n uiteidelijk vaak weer vervalt, omdat de oude route ont- of hernummerd wordt. Kennelijk moet ontnummering lang (jaren) van tevoren worden aangekondigd om geen claims van bedrijven te krijgen die nieuw brochures met route-info moeten drukken.

Een derde bewegwijzerde laag van regionale wegnummers zou inderdaad handig zijn. Die nummers zou je ook kunnen hergebruiken in de verschillende bundeslanden, zolang ze maar niet vlak bij elkaar liggen, net zoals in de Franse departementen. Desnoods een 4e laag met snelwegvervangende stroomwegen, bijvoorbeeld een N60 voor een niet snelweg-A60. Een beetje zoals Luxemburg met zijn zeldzame B-nummers.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door harry » ma 08 aug 2011, 13:18

Peter schreef:De toevoegingen "n" gebeurt ook vaak slordig, waarschijnlijk omdat de n uiteidelijk vaak weer vervalt, omdat de oude route ont- of hernummerd wordt. Kennelijk moet ontnummering lang (jaren) van tevoren worden aangekondigd om geen claims van bedrijven te krijgen die nieuw brochures met route-info moeten drukken.
Volgens mij wordt de "n" vooral gebruikt als de nieuwe weg (nog) niet helemaal aansluit op de oude.

Verder lijkt me het huidige nummerbeleid in Duitsland niet zo'n probleem. Tenminste als je kunt leven met:
- A-nummers en B-nummers zijn soms hetzelfde;
- A-nummers (10 en hoger) zijn regionaal ingedeeld, B-nummers meestal niet;
- A-wegen en B-wegen kunnen grote gaten bevatten. Sommige B-nummers kunnen zelfs in verschillende uithoeken van het land opnieuw gebruikt worden;
- In uitzonderlijke gevallen heeft een autosnelweg een B-nummer of een niet-autosnelweg een A-nummer.

Ik kan met al die dingen best leven (rijdend door Duitsland). B-nummers hebben een dusdanig lange traditie dat afschaffen daarvan mij onwenselijk lijkt. Als een B-weg parallel aan een A-weg loopt, wordt de B-weg trouwens in de meeste gevallen wel ontnummerd.

Wel zou ik een (groot) aantal Landesstrassen een B-nummer willen geven. Nummers genoeg, ten eerste de nummers die vroeger in Oost-Duitsland (nu Polen/Rusland) gebruikt werden, ten tweede de nummers boven de 500.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door Peter » ma 08 aug 2011, 13:47

harry schreef: Ik kan met al die dingen best leven (rijdend door Duitsland). B-nummers hebben een dusdanig lange traditie dat afschaffen daarvan mij onwenselijk lijkt. Als een B-weg parallel aan een A-weg loopt, wordt de B-weg trouwens in de meeste gevallen wel ontnummerd.
Wel zou ik een (groot) aantal Landesstrassen een B-nummer willen geven. Nummers genoeg, ten eerste de nummers die vroeger in Oost-Duitsland (nu Polen/Rusland) gebruikt werden, ten tweede de nummers boven de 500.
Vrijwel alle B-wegen zijn ooit 1 route geweest. Een enkeling zal slechts in de planning aaneengesloten zijn geweest. Echt hergebruikt worden ze dus eigenlijk nooit.

Afschaffen van B-nummers lijkt mij ook een slecht (en duur) idee. Door introductie van nieuw type routenummer kan je wel het dode hout onder de B-nummers een keer aanpakken. Als je alle losse delen B-nrs een uniek B-nummer zou geven, zouden we snel in de range B2000 uitkomen vrees ik. Die Engelse of Franse toestanden zijn ook niet echt wenselijk.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door harry » ma 08 aug 2011, 13:51

Peter schreef:Echt hergebruikt worden ze dus eigenlijk nooit.
Er zijn (voor en na 1991) een aantal B-nummers dubbel uitgegeven in oost en west. En dat levert kennelijk geen problemen op.
Peter schreef:Als je alle losse delen B-nrs een uniek B-nummer zou geven
Mijn stelling is dus dat dat nergens voor nodig is.
(Vergelijk de 3 stukjes A4 in Nederland.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door Peter » ma 08 aug 2011, 14:13

Dat hadden 4 stukjes geweest als men niet verstandig (of voorzienend) was geweest de A29 door te routeren over een stuk RW4. Maar dit zijn wegen (net als lappendeken A44 in Duitsland) die ooit nog eens 1 geheel moeten vormen. Erg verwarrend rijden in oa het Ruhrgebiet als je niet op routenumer kan rijden. De losse stukken B-wegen worden zeker nooit meer 1 geheel en veel losse stukken zijn feitelijk ongeschikt om als 1 route te rijden (om of erg traag).

Ik heb er in principe geen probleem mee dat er een (zeg) ongerelateerde B1 ligt in Bayern en NRW en Berlijn. Die gebieden liggen ver uit elkaar. Wel tegen nummers die een doorgaande route suggeren, zoals de B75 van Bremen-west naar Hamburg. Een beetje zoals onze voormalige Zeeuws-Vlaamse N58, die geen enkele link meer had met de A58.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door Pino » ma 08 aug 2011, 14:16

harry schreef:- A-nummers (10 en hoger) zijn regionaal ingedeeld, B-nummers meestal niet;
Valt wel mee toch? B-nummers tussen 1 en 10 zijn ook ingedeeld op hun nationale belang (zij het uiteraard een belang uit het pre-Autobahntijdperk). Die van 11 en hoger hebben toch een vrij sterk regionale indeling. Alleen niet de makkelijkste. Dat heeft ermee te maken dat de Duitse Bundesstrassen in drie fases zijn genummerd: eerst de nummers 1 tot en met 138, daarna 139 tot en met 400, en daarna nog wat lukrake toevoegingen. In de eerste fase lagen lage nummers in het zuiden en hoge nummers in het noorden. In de tweede fase ging men omgekeerd te werk. Hoe dan ook gaf dat wel steeds een vorm van regionale clustering.
- A-wegen en B-wegen kunnen grote gaten bevatten. Sommige B-nummers kunnen zelfs in verschillende uithoeken van het land opnieuw gebruikt worden;
Uitzonderlijk. Volgens de website van Marcel zijn het er maar vier.
Ik kan met al die dingen best leven (rijdend door Duitsland). B-nummers hebben een dusdanig lange traditie dat afschaffen daarvan mij onwenselijk lijkt. Als een B-weg parallel aan een A-weg loopt, wordt de B-weg trouwens in de meeste gevallen wel ontnummerd.
Ik denk dat dat het geval is geweest met B-wegen die een klassieke planvervangende rol hadden of die vrijwel volledig tot A-weg zijn omgebouwd. Maar B-wegen met een langere historie zijn hun nummer volgens mij maar zelden kwijtgeraakt. Er zijn best wel wat A-wegen te verzinnen die gedurende zeer lange tijd één specifiek B-nummer in de buurt hebben lopen. Dat zie je wellicht nog het aardigste aan eencijferige nummers.

Hoe dan ook, ik kan natuurlijk ook prima met die dingen leven als ik door Duitsland rijd. Dat heeft er om te beginnen mee te maken dat ik me als weggebruiker niet enorm bezig houd met nummeringssystematiek, al helemaal niet wanneer die een gecompliceerde regionale clustering heeft. Maar om de wegnummers nu te gaan handhaven om hun historische waarde, dat vind ik nu ook weer onnodig. Wegnummers zijn er voor praktisch nut, voor service aan de weggebruiker. Als je die beter kunt verlenen met nieuwe nummers, moet je overwegen om nieuwe nummers te gaan verzinnen.

Als de wens bestaat om Landstrassen / Staatsstrassen te gaan bewegwijzeren, laat dat zien dat de huidige service aan de weggebruiker onvoldoende wordt geacht. Staatsstrassen dan maar op de borden gaan zetten is waarschijnlijk de vlugste oplossing; de hele nummering omgooien vind ik alleen eleganter voor niet alleen de decentrale wegnummers maar voor het hele wegennet.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door Peter » ma 08 aug 2011, 15:12

B-nummers op hm-paaltjes verdwijnen doordat de weg wordt afgestoten en een gemeentelijke, L of K status krijgt. Dat laat onverlet dat het B-nummer op de routepanelen soms nog lang kan doorleven, tenzij de wegbeheerder liever doorgaand verkeer weert. Omnummeren naar een hoger nummer gebeurt bijna alleen als de B-route anders getraceerd wordt. Er zijn dus enkele uitzonderingen zoals de B75 tussen Bremen-Delmenhorst en Bunde/Bad Nieuweschans waar de omnummering slechts bedoeld lijkt om de weg te degraderen in nummer.

De B70 die parallel loopt aan de nieuww A31 op slechts enkele km's lijkt voorlopig niet gedegradeerd te worden, hoewel deze weg zijn doorgaande karakter grotendeels kwijt is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door Mandelsoft » ma 08 aug 2011, 15:18

Helaas staat die niet op GMaps, maar ik had wel eens op een kaart gezien dat de Duitse A14 twee delen had waarbij bij elk deel de afritnummering begint bij 1 :?
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door Vinny » ma 08 aug 2011, 15:43

Uitzonderlijk. Volgens de website van Marcel zijn het er maar vier.
Volgens mij betreft het maar één bundesstrasse die echt uit twee afzonderlijke onderdelen bestaat en dat is de B 199 die in Meckelenburg-Vorpommern loopt en in Schleswig-Holstein. De vraaag is of dat echt zo verwarrend is.

Een plek waar de B 1 de A 1 kruist, dat zijn wel potentieel verwarrende situaties, vooral in gesproken of geschreven routebeschrijvingen. In de VS gaat men daar wat principieler mee om: Interstates en State Routes komen nummeringtechnisch niet bij elkaar in de buurt om verwarring te voorkomen.

Wat een "quick-win" zou kunnen zijn is het Poolse en Oostenrijkse systeem overnemen: en voor wegen die niet overal zijn uitgebouwd tot autobahn een S prefix kunnen invoeren ("schnellstrasse"), maar ja dat kan dus nu eigenlijk niet meer, want de prefix wordt nu dus bewegwijzerd voor Staatsstrassen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door harry » ma 08 aug 2011, 15:44

Peter schreef:Er zijn dus enkele uitzonderingen zoals de B75 tussen Bremen-Delmenhorst en Bunde/Bad Nieuweschans waar de omnummering slechts bedoeld lijkt om de weg te degraderen in nummer.
Ik denk dat dit juist een zeldzaam voorbeeld is dat men een groot gat in een B-route heeft willen vermijden. Tussen Bremen en Leer is de B75 geheel verdwenen. Ten westen daarvan bleek de B-route keurig aan te sluiten op de al bestaande B436.
Peter schreef:De B70 die parallel loopt aan de nieuww A31 op slechts enkele km's lijkt voorlopig niet gedegradeerd te worden, hoewel deze weg zijn doorgaande karakter grotendeels kwijt is.
Ten zuiden van Rheine is de B70 recentelijk verplaatst naar een andere weg, meer westelijk, vlakbij de Nederlandse grens.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door harry » ma 08 aug 2011, 15:46

Vinny schreef:Volgens mij betreft het maar één bundesstrasse die echt uit twee afzonderlijke onderdelen bestaat en dat is de B 199
Volgens mij ook de B250 (waarvan ik er vorige week eentje bereden heb).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door Vinny » ma 08 aug 2011, 16:02

hmm ja, dat is een foutje van na de hereniging waarbij het wegnummer F 250 integraal B 250 werd:
http://de.wikipedia.org/wiki/B250

Het lijken me beiden niet echt Bundesstrasse-waardige wegen trouwens.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie