[D] Dreieck München-Süd-West

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[D] Dreieck München-Süd-West

Bericht door Chris » do 18 aug 2011, 21:00

Frits liet mij wat foto's zien van het Dreieck München-Südwest (A96 / A99). Op alle wegwijzers staat München-Süd-West geschreven, niet Südwest. Wat zou hiervan de oorzaak zijn? Het lijkt in alle richtingen zo gedaan te zijn. Dit is geen juiste Duitse spelling.

Afbeelding
IMG_6013 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
IMG_6014 by Chriszwolle, on Flickr

De andere richting vanaf de A99 is ook in streetview te zien.

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [D] Dreieck München-Süd-West

Bericht door Vinny » do 18 aug 2011, 21:09

Het is een objectnaam. Ook in Duitsland betekent dat dus dat de spelling- en grammaticaregels niet van toepassing zijn... :emo:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » do 18 aug 2011, 21:10

Ik vind de naam trouwens ook geografisch gezien zeer verwarrend.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 18 aug 2011, 21:12

Bij Dortmund-Nordwest gaat het wel goed.

Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 18 aug 2011, 21:50

Of ze bedoelen er echt zowel het westen als het zuiden van de stad mee, maar dat lijkt wat onlogisch te zijn.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 18 aug 2011, 22:09

Ik heb maar eens de plattegrond van München erbij gepakt en eigenlijk ligt dit knooppunt ten westen van München. Dreieck München-West zou dus een naam zijn die meer recht doet aan de geografische ligging, echter ten noorden van het Dreieck ligt al een knooppunt met de naam München-West. Dit knooppunt had gezien de ligging beter München-Nordwest kunnen heten, maar dat is dus niet het geval.

Het lijkt er op dat ze met de naamgeving Süd-West echt hebben willen aangeven dat dit knooppunt het zuidelijke knooppunt in het westen van München is. Daarmee laten ze tevens de mogelijkheid open om een eventueel nieuw knooppunt in de buurt van de A95 München-Südwest te noemen.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » do 18 aug 2011, 22:26

boe! schreef:Daarmee laten ze tevens de mogelijkheid open om een eventueel nieuw knooppunt in de buurt van de A95 München-Südwest te noemen.
Het lijkt me sterk dat er ooit aan dezelfde weg twee knooppunten München-Südwest en München-Süd-West zouden zijn, dat zou wel heel verwarrend worden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 19 aug 2011, 10:11

Op zich is de keuze voor de naam "Südwest" wel te begrijpen. Van oudsher was de A8 de snelweg naar het westen, dus het Kreuz München-West is hier verklaarbaar. Een Kreuz München-Süd lijkt me voorbehouden aan een knooppunt tussen de A95 en A99, als die ooit eens gebouwd wordt. Dan blijft München-Südwest over voor de A96/A99. In Duitsland is het wat minder gangbaar om een naam van een kleine voorstad te gebruiken voor een knooppunt. Een Dreieck Gräfelfing of Dreieck Germering had minder gezegd als München-Südwest.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 19 aug 2011, 10:42

marcel schreef:
boe! schreef:Daarmee laten ze tevens de mogelijkheid open om een eventueel nieuw knooppunt in de buurt van de A95 München-Südwest te noemen.
Het lijkt me sterk dat er ooit aan dezelfde weg twee knooppunten München-Südwest en München-Süd-West zouden zijn, dat zou wel heel verwarrend worden.
Zo'n duplicaat zou absoluut niet mogen. In gesproken tekst (verkeersinformatie) hoor je het verschil niet !

Resteert de vraag waarom er Süd-West staat in plaats van Südwest. Wellicht probeert men met deze schrijffout toch wat meer onderscheidend vermogen te creëren, met name voor weggebruikers die het Duits wat minder machtig zijn. De boodschap dat het knooppunt aan de zuidwestkant van de stad ligt (wat een nogal relatief begrip is, aangezien de A8 vanuit Ulm als ijkpunt "west" is genomen) wordt in wat hapklaardere brokken gebracht. Bij de Nordwestkreuze van Frankfurt en Dortmund heeft men dat echter niet nodig geacht, en persoonlijk vind ik het sowieso wat overdreven.

Al met al zijn er bij München zoveel knooppunten dat je ze niet allemaal van een windrichting kunt voorzien op de manier die in Duitsland gebruikelijk is. Zoals Chris echter terecht aangeeft, is ook Dreieck Germering niet handig, omdat men toch op de een of andere manier duidelijk wil maken dat het gaat om een knooppunt dat bij de stad München hoort. Maar met Dreieck München / Germering kom je een heel eind (en als Germering nog eens ingelijfd zou worden door München, vervang je de schuine streep door een koppelteken), net zoals de A99 al tijden een Dreieck München-Feldmoching kende toen ze eens begonnen met de verlenging van de A99 naar de A8 en de A96 toe. Die "trend" hadden ze gewoon voort moeten zetten in het kader van die verlenging. Net zoals bij een eventuele sluiting van de Ring maar beter niet kan worden ingezet op windstreken.

Maar goed, misschien is die laatste analyse enigszins gekleurd door mijn algemene afkeer van windrichtingen in de knooppuntnamen vanwege een te gering onderscheidend vermogen. In mijn ideale wereld waren ook de München-Nords en de München-Süds nooit van die naam voorzien.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 19 aug 2011, 11:07

Opvallend ook dat het "Kreuz" ook de naam "Dreieck" behouden heeft, die kennelijk vast deel van de naam is. De meeste Dreiecken zijn "Kreuz" geworden met het symbooltje van een Kreuz een tiental jaar geleden. Dat symbool wordt dan op de voorwegwijzer weer niet getoond (oud bord ?) en bij de afritnummer weer wel, samen met het woord Dreieck.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 19 aug 2011, 11:20

Een Dreieck-symbool bestaat niet, maar in het taalgebruik (verkeersinformatie) blijft men toch spreken over Dreieck. Het is en blijft Dreieck Hockenheim, Dreieck Karlsruhe, Dreieck Inntal. Ook al komt het woord Dreieck lang niet altijd meer op de borden van het knooppunt terug. Maar woorden als Kreuz en Dreieck komen nog wel vrijwel standaard terug op de vorkborden van de afrit vóór het knooppunt. Daar schrijven ze de naam nog uit zónder symbool. Vind dat ook positief, want dat houdt de borden rustig.

Wat overigens wel min of meer verdwenen is, is de Abzweig uit Abzweig Erfttal (en mogelijk nog enkele andere). Op de borden van het knooppunt staat een knooppuntsymbool en op de vorkborden van de voorafgaande afrit staat nu Dreieck.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » vr 19 aug 2011, 18:20

Op basis van windrichtingen en de lokaties van de knooppunten had het beter zo gekund:

Afbeelding

Edit: afbeelding toegevoegd.
Laatst gewijzigd door Frits op vr 19 aug 2011, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 19 aug 2011, 18:26

Ik neem aan dat je een plaatje wilt laten zien, maar ik zie niks.

Edit: nu wel.
Laatst gewijzigd door boe! op vr 19 aug 2011, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » vr 19 aug 2011, 18:42

Ik heb het plaatje toegevoegd. (Ik ben me ervan bewust dat dit ook niet perfect is.) ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 19 aug 2011, 19:18

Het nadeel van Dreieck München-Nordwest is dat niet duidelijk is wel knooppunt dit betreft, er zijn redelijkerwijs 4 knooppunten die hiervoor in aanmerking kunnen komen. De huidige makkelijke namen (Nord, Süd, West, Ost) zijn gericht op de belangrijkste toegangspoorten; A8, A9 en A94.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 19 aug 2011, 19:24

Nord voor de A9 gaat goed. Het is dé toegangspoort bij uitstek vanuit het noorden, dus iemand die hoort over files bij München-Nord kan die redelijk makkelijk aan de A9 koppelen. Süd voor de A8-oost wordt alweer lastiger. Veel verkeer zal dit toch percipiëren als een route naar het oosten, zodat dus ook veel mensen Ost dus ook zullen koppelen aan de verkeerde uitvalsweg. Resteert nog West, dat eigenlijk gekoppeld zou moeten worden aan de enige route direct naar het westen, de A96, maar die koppeling niet heeft. En als je West dan toch aan de A8-west wilt koppelen (knooppunt in het noordwesten, maar toch belangrijkste route van en naar het westen), zit je met het fenomeen dat er twee knooppunten A8west-A99 zijn...

Het idee van belangrijke invalswegen / primaire windrichtingen was leuk, maar buiten Nord zou ik er eigenlijk geen handhaven. Overigens moet ik ook nog een kleine kanttekening plaatsen bij mijn eerdere opmerking dat knooppuntnamen zonder München erin onlogisch zouden zijn. Hoewel best iets te zeggen is voor zo'n benadering, moet toch ook worden gezegd dat geen enkel knooppunt van de Berlijnse A10 het woord Berlin in zich heeft. Het kan prima zonder dus, ook in de Duitse denktrant.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 19 aug 2011, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 19 aug 2011, 19:31

De A8 wordt tussen München en Rosenheim net zo goed door noord-zuidverkeer als oost-westverkeer gebruikt, sterker nog, het zou me niet verbazen als dit de dominante stroom is. Ik denk wel dat Süd een betere aanduiding is voor een eventueel knooppunt met de A95.

West voor de A8 is ook wel begrijpelijk. Alhoewel de A8 in eerste instantie noordwestwaarts loopt, buigt hij af naar het westen en de steden langs de A8 zijn duidelijk veel belangrijker dan die langs de A96 (Memmingen, Lindau en Bregenz zijn niet bepaald wereldsteden).

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 19 aug 2011, 19:43

Ben het met je eens wat betreft dominante verkeersstromen. Maar als een windrichting niet direct volkomen duidelijk maakt om welk knooppunt bij een stad het gaat, kun je beter naar iets anders vernoemen. En we zijn het er denk ik wel over eens dat je geen last hebt van denkkronkels als je Ost, West en Süd koppelt aan de verkeerde plaatsen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 20 aug 2011, 2:36

Pino schreef:Wat overigens wel min of meer verdwenen is, is de Abzweig uit Abzweig Erfttal (en mogelijk nog enkele andere).
A1xB268 ten noorden van Saarbrücken stond in de jaren '90 op veel kaarten als Abzweig Riegelsberg. Is nu de afrit Saarbrücken-Neuhaus. Abzweig Essen-Ost stond ook vermeld op de A40, Abzweig Dorsten-Ost (A52xL608) bestond ook. Verder werd de term Abzweig in de DDR gebruikt, maar dan om de richting van de afslaande weg aan te geven. Abzweig Magdeburg was dus het huidige Dreieck Werder (A10xA2).