Onderscheid in bewegwijzering autosnelwegen vs OWN
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Onderscheid in bewegwijzering autosnelwegen vs OWN
In vrijwel alle landen ter wereld (met als in het oog springende uitzondering de VS) wordt een onderscheid gemaakt in de bewegwijzering tussen het onderliggend wegennet en de autosnelwegen. Ik had met Pino een discussie wanneer je de autosnelweg-bewegwijzering nou zou moeten toepassen en hoe dat dan het beste kan gebeuren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
Re: Onderscheid in bewegwijzering autosnelwegen vs OWN
De duitse oplossing is wel erg netjes: blauw is ASW, geel overige wegen...
Met blauw op geel kan je dan zonder woorden aangeven hoe je snel bij de snelweg komt.
Met blauw op geel kan je dan zonder woorden aangeven hoe je snel bij de snelweg komt.
-
- Moderator
Met het maken van onderscheid tussen snelwegen en niet-snelwegen kom je altijd in de knel met snelwegachtige wegen. Dit zie je feitelijk in elk land. In Duitsland zijn tal van Bundesstraßen die exact dezelfde ontwerpeisen hebben als een weg met Autobahn-status. Echter deze worden wel anders bewegwijzerd. Vaak is het feitelijke gebruik ook niet anders dan die van een weg die wel Autobahn-status heeft. In landen als Oostenrijk en Tsjechië geldt op expresswegen ook dezelfde maximumsnelheid als op autosnelwegen.
In Polen zie je dat expresswegen feitelijk dezelfde functie hebben als een autosnelweg, met als voornaamste verschil dat de maximumsnelheid niet 140 maar 120 is, en de wegwijzers een andere kleur hebben. In landen als Zweden of Denemarken kan elk wegnummertype snelwegstatus hebben. In de Verenigde Staten bestaat het concept "snelweg" formeel eigenlijk niet, wegen kunnen ontworpen zijn met freeway standaard en daarmee een snelweg zijn. Dit kan elk wegtype zijn, van Interstate Highways tot U.S. Routes tot State Routes en zelfs County Roads.
Als je het jezelf gemakkelijk wilt maken kies je dus voor geen kleuronderscheid tussen wegtypen of wegnummers.
Kleuronderscheid is leuk, maar niet essentiëel. Van veel niet-snelwegen is het wel duidelijk aan het wegontwerp dat het geen autosnelweg is, dus je komt altijd in de problemen op een moment dat een weg geen snelwegstatus heeft, maar wel zo is ontworpen en gebruikt wordt.
In Polen zie je dat expresswegen feitelijk dezelfde functie hebben als een autosnelweg, met als voornaamste verschil dat de maximumsnelheid niet 140 maar 120 is, en de wegwijzers een andere kleur hebben. In landen als Zweden of Denemarken kan elk wegnummertype snelwegstatus hebben. In de Verenigde Staten bestaat het concept "snelweg" formeel eigenlijk niet, wegen kunnen ontworpen zijn met freeway standaard en daarmee een snelweg zijn. Dit kan elk wegtype zijn, van Interstate Highways tot U.S. Routes tot State Routes en zelfs County Roads.
Als je het jezelf gemakkelijk wilt maken kies je dus voor geen kleuronderscheid tussen wegtypen of wegnummers.
Kleuronderscheid is leuk, maar niet essentiëel. Van veel niet-snelwegen is het wel duidelijk aan het wegontwerp dat het geen autosnelweg is, dus je komt altijd in de problemen op een moment dat een weg geen snelwegstatus heeft, maar wel zo is ontworpen en gebruikt wordt.
-
- Secretaris
Een gekleurd wegnummerschildje met een nummer erin is voor mij genoeg. Een prefix zie ik niet als noodzakelijk; dat zegt de kleurencombinatie al. witte cijfers op rode achtergrond voor snelwegen en zwarte cijfers op gele achtergrond voor niet-autosnelwegen. Is ook voor een kleurenblinde prima te onderscheiden.
Groene bewegwijzering op snelwegen was een aardige gedachte in de tijd van voor de retroreflectie. Met volledig retroreflecterende folie is het contrast echter flink minder geworden, een geef ik de voorkeur aan overal wit op blauw. Een blauwe achtergrond is ook prima te combineren met de gekleurde schildjes rood en geel.
Ik heb dus voor de tweede optie gekozen.
Groene bewegwijzering op snelwegen was een aardige gedachte in de tijd van voor de retroreflectie. Met volledig retroreflecterende folie is het contrast echter flink minder geworden, een geef ik de voorkeur aan overal wit op blauw. Een blauwe achtergrond is ook prima te combineren met de gekleurde schildjes rood en geel.
Ik heb dus voor de tweede optie gekozen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- 4x5 autosnelweg
Ik vind de Duitse oplossing vooral theoretisch netjes. In de praktijk zie je blauwe borden waar je geel verwacht en gele borden waar blauw beter is. Vooral bij knooppunten tussen autosnelwegen en bundesstrassen gaan ze wel eens de mist in. En dan heb je ook nog "Gelbe autobahnen", of wegen met blauwe bewegwijzering maar met een bundesstrasse nummer (en snelwegstatus) of wegen zoals de A 60, met gele borden maar met A nummers...hoevenpe schreef:De duitse oplossing is wel erg netjes: blauw is ASW, geel overige wegen...
In Zwitserland is het trouwens ook niet veel beter. Daar ben ik een enkelbaans weg tegengekomen met minirotondes, maar wel met groene bewegwijzering en een autosnelwegnummer...

-
- 4x5 autosnelweg
Ik heb ooit eens deze foto gemaakt:René schreef:dat zegt de kleurencombinatie al.

Vrijwel niemand in mijn omgeving wist te vertellen wat er fout was aan dat bord. De kleurcombinatie wordt dus voor de verwerking van informatie door veel mensen genegeerd...
-
- Secretaris
De bewegwijzering met de doelen zelf is de basis. Wat dat betreft is dit bord niet fout.
Zelfs mèt prefix zal de gemiddelde weggebruiker bij één zo'n bord niet meteen denken "FOUT!". Integendeel.
Maar als je consequent bent in je schildkleuren, dan gaat de rest vooral in het onderbewuste.
Het wegnummer ondersteunt het keuzeproces welke kant men op wil gaan, het is niet cruciaal.
Belangrijk is vooral dat het bord -ook op afstand, vanuit een snel rijdende auto- goed leesbaar is.
Zelfs mèt prefix zal de gemiddelde weggebruiker bij één zo'n bord niet meteen denken "FOUT!". Integendeel.
Maar als je consequent bent in je schildkleuren, dan gaat de rest vooral in het onderbewuste.
Het wegnummer ondersteunt het keuzeproces welke kant men op wil gaan, het is niet cruciaal.
Belangrijk is vooral dat het bord -ook op afstand, vanuit een snel rijdende auto- goed leesbaar is.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- 2x2 autosnelweg

Ik ben het met je eens dat de A en N weinig toegevoegde waarde bieden, maar als je dat zou doorvoeren en de prefix weg zou laten, dan moet er wel een ander systeem bedacht worden voor parallelbanen. In Eindhoven een 2 in wit-op-rood naast een 2 in zwart-op-geel, lijkt me namelijk niet erg duidelijk...
-
- 4x5 autosnelweg
Je moet dan gewoon het Israëlische systeem invoeren. Alle wegen zijn prefixloos en integraal genummerd. De enige manier om te herkennen dat je op een autosnelweg rijdt is de kleur van de bewegwijzering. In Nederland zal in dat geval het onderscheid tussen snelwegen en niet-autosnelwegen bijna volledig verdwijnen. De gewone weggebruiker zal het verschil niet zien tussen een gele "73" en een rode "73".
-
- 4x3 autosnelweg
Dat gekleurde wegnummerschildje zie je noodzakelijkerwijs wel ruim nadat je de kleur van het bord hebt gezien. Door een bord een bepaalde kleur te geven, stroomlijn je dat onderbewuste. En wordt het wegnummer dus inderdaad van ondersteunende aard.René schreef:Een gekleurd wegnummerschildje met een nummer erin is voor mij genoeg. Een prefix zie ik niet als noodzakelijk; dat zegt de kleurencombinatie al. witte cijfers op rode achtergrond voor snelwegen en zwarte cijfers op gele achtergrond voor niet-autosnelwegen. Is ook voor een kleurenblinde prima te onderscheiden. (...) Maar als je consequent bent in je schildkleuren, dan gaat de rest vooral in het onderbewuste. Het wegnummer ondersteunt het keuzeproces welke kant men op wil gaan, het is niet cruciaal.
Die stroomlijning vergt dan wel dat je het kleurenonderscheid verregaand doorvoert. De Duitse wijze volstaat niet, in de zin dat je daar op een autosnelweg alleen aan het wegnummer kunt zien wat voor soort aansluiting eraan komt. Ik heb in die zin veel meer met Zwitserland, waar ieder bord is uitgevoerd in de kleur van de verbinding. En zo kun je dus al zien of een naderende aansluiting een knooppunt is nog voordat je ook maar (de kleur van) een wegnummer zou kunnen onderscheiden op het bord. Wat dan uiteraard resteert is leesbaarheid. Je moet ervoor zorgen dat je borden geen kleurenkermis worden en dat de gebruikte kleuren voldoende scoren in de leesbaarheidstests. Maar op dat punt vind ik dat gebruik van geel of groen naast blauw als ASW-kleur voldoende scoren.
Ik realiseer me wel dat zo'n stroomlijning veel moeilijker te bereiken valt in dunbevolkte gebieden waar bovenregionaal verkeer nog steeds gebruik maakt van enkelbaans wegen. Maar dat moet je in Nederland en elders in West-Europa niet weerhouden van het invoeren van zo'n kleurenonderscheid. Overigens betekent deze benadering ook dat je ergens een goede lijn moet trekken tussen de "snelwegkleur" en de tweede kleur. Wat mij betreft trek je langere substandaard autosnelwegen (Gelbe Autobahnen, superstrade) op de een of andere manier in het kamp van de snelwegkleur.
Daarmee addresseer je meteen het punt dat Chris opwerpt dat je steeds meer niet-autosnelwegen ziet die wel de functie van een autosnelweg vervullen. En om dan wel het onderscheid tussen autosnelwegen en substandaard autosnelwegen in stand te houden, daar kan de prefix helpen. Je geeft een Italiaanse superstrada de snelwegkleur, maar aan de prefix kan toch iedereen zien dat het geen echte autosnelweg is. Al kun je dat laatste natuurlijk ook bereiken met een andersgekleurd wegnummerschildje; maar op dat punt dreigt kleurenkermis, dus dat zou ik niet aanraden. Primair tegen die achtergrond ben ik tegen het schrappen van de prefix van de borden. Niet omdat het je primaire manier moet zijn om een onderscheid aan te geven, maar omdat hij daarin mooi kan ondersteunen én kan helpen kleurenkermis te voorkomen (en dat dan ook nog eens op een manier waar geen kleurenblinde problemen mee zou kunnen hebben).
Laatst gewijzigd door Pino op do 03 nov 2011, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- autoweg
Prefixen vind ik niet nodig. Het is (voor mij) handig, maar voor het overgrote deel van de chauffeurs zegt het niets.
Ik zou gaan voor iconen en kleuren. Voorbeeldje:
Autosnelwegen: Groen (autonelwegsymbool - doel)
Gewone wegen: Blauw (geen symbool - doel)
Express wegen: Geel (autowegsymbool - doel)
Over welke kleuren het gaat en hoe het symbool er uit ziet doet er mij niet toe...
Ik zou gaan voor iconen en kleuren. Voorbeeldje:
Over welke kleuren het gaat en hoe het symbool er uit ziet doet er mij niet toe...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- 4x3 autosnelweg
In mijn benadering wordt de prefix van secundair belang. De kleur van het bord geeft immers primair aan op wat voor manier de weg is uitgebouwd. Je kunt de prefix dan nog voor wat andere doelen inzetten (op zijn Brits diversificeren naar type niet-autosnelweg of juist op zijn Frans naar wegbeheerder), maar dat staat verder buiten deze discussie.
Beperk je je voor je prefixen tot eentje voor het HWN en eentje voor het OWN, dan zou je inderdaad wel kunnen volstaan met alleen een nummer tegen een bepaalde achtergrondkleur. En als je de achtergrondkleur van het bord gebruikt voor je schildje, voorkom je ook nog eens kleurenkermis. Toch heb ik wel een voorkeur voor het handhaven van de prefix, zelfs als je je tot twee of drie prefixen beperkt. Het zorgt er dan tenminste voor dat gesproken en geschreven taalgebruik aan de ene kant, en de borden aan de andere kant, met elkaar matchen. Tekst is altijd duidelijker dan symbolen wat dat betreft.
En het is zoals je zegt: veel weggebruikers zullen helemaal niets doen met iedere vorm van onderscheid in soorten wegnummers. Maar dat is iets dat even hard geldt voor wegnummers die op de borden worden gezet met een prefix als voor wegnummers waar het soort wegnummer volgt uit de vorm of kleurstelling van het wegnummerschildje. Sterker nog, als zo iemand die het niet interesseert het onderscheid nou voor één keer wel nodig heeft, is het makkelijker dat het onderscheid maar volgt uit een letter in plaats van uit symboliek.
Beperk je je voor je prefixen tot eentje voor het HWN en eentje voor het OWN, dan zou je inderdaad wel kunnen volstaan met alleen een nummer tegen een bepaalde achtergrondkleur. En als je de achtergrondkleur van het bord gebruikt voor je schildje, voorkom je ook nog eens kleurenkermis. Toch heb ik wel een voorkeur voor het handhaven van de prefix, zelfs als je je tot twee of drie prefixen beperkt. Het zorgt er dan tenminste voor dat gesproken en geschreven taalgebruik aan de ene kant, en de borden aan de andere kant, met elkaar matchen. Tekst is altijd duidelijker dan symbolen wat dat betreft.
En het is zoals je zegt: veel weggebruikers zullen helemaal niets doen met iedere vorm van onderscheid in soorten wegnummers. Maar dat is iets dat even hard geldt voor wegnummers die op de borden worden gezet met een prefix als voor wegnummers waar het soort wegnummer volgt uit de vorm of kleurstelling van het wegnummerschildje. Sterker nog, als zo iemand die het niet interesseert het onderscheid nou voor één keer wel nodig heeft, is het makkelijker dat het onderscheid maar volgt uit een letter in plaats van uit symboliek.
-
- 4x5 autosnelweg
In ieder geval, mijn ouders gebruiken wel de prefix in hun routeaanduiding: Dus eN 201 en Aa 2. Daarnaast heb je in veel landen natuurlijk sowieso meer prefixen, ook in Duitsland is dat het geval. In Zwitserland komt trouwens sporadisch voor dat een OWN nummer groene autosnelweg borden heeft. http://maps.google.ch/?ll=47.556676,8.5 ... .55,,0,2.1
Dit is nummeringstechnisch heel interessant, want Hauptstrasse 7 slaat hier wel af en loopt via de oude weg door het dorp heen... (rechtdoor gaat Kantonale Autosnelweg nr. 50).
Wegnummers zijn er volgens mij voor om het leven voor de automobilist te veraangenamen. Om het navigeren makkelijker te maken dus. Dat bereik je niet door te gaan klooien met creatieve schildjes of vreemde situaties. Maar door gewoon recht door zee een letter/cijfercombinatie te gebruiken die zowel op wegenkaarten als op bewegwijzering hetzelfde is.
Dit is nummeringstechnisch heel interessant, want Hauptstrasse 7 slaat hier wel af en loopt via de oude weg door het dorp heen... (rechtdoor gaat Kantonale Autosnelweg nr. 50).
Wegnummers zijn er volgens mij voor om het leven voor de automobilist te veraangenamen. Om het navigeren makkelijker te maken dus. Dat bereik je niet door te gaan klooien met creatieve schildjes of vreemde situaties. Maar door gewoon recht door zee een letter/cijfercombinatie te gebruiken die zowel op wegenkaarten als op bewegwijzering hetzelfde is.

-
- 2x2 autosnelweg
De Nederlandse manier is zeker niet de beste manier. Welke zaken het verschil aangeven tussen de verschillende wegcategorieen, maakt mij niet zoveel uit. Al gaat mijn voorkeur uit naar de prefix en eventueel een ander kleur voor het wegnummerschildje.
-
- 2x3 autosnelweg
De plaatsnamen op de bewegwijzering zijn leidend, en daarmee is het bijzonder wenselijk dat kleurenonderscheid een mate van belang aangeeft. Persoonlijk ben ik bijzonder gecharmeerd van de Franse versie, waar je op de borden op het OWN 3 kleuren hebt: blauw voor snelwegdoelen, groen voor grote steden en wit voor lokale doelen. Doorgaand verkeer kan dus al het witte negeren, terwijl die witte doelen op de Nederlandse bewegwijzering juist de aandacht trekken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 2x3 autosnelweg
Overigens voor wat de oude discussie over de prefix betreft: Daar ben ik zeker een voorstander van. Het voordeel van het weglaten ervan, ontgaat me volledig. Daarbij sluit het ook niet aan bij de logica: Iemand neemt de A73, niet de 73-in-een-gekleurd-vierkantje.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 2x2 autosnelweg
Volgens mij wel, aangegeven met een bord 'BEGIN FREEWAY'Chris schreef:In de Verenigde Staten bestaat het concept "snelweg" formeel eigenlijk niet
https://picasaweb.google.com/monterie.u ... 9370752354
of bij een oprit 'FREEWAY ENTRANCE':
https://picasaweb.google.com/monterie.u ... 3604007554
-
- 2x2 autosnelweg
Als je blauw en geel omwisselt, krijg je precies het systeem in Kroatië en Slovenië.Tommy schreef:Ik zou gaan voor iconen en kleuren. Voorbeeldje:
-
- 4x3 autosnelweg
Volgens mij doet iedereen dat, ook in landen waar geen prefix op de borden staat. Nog nooit een Duitser horen spreken over "die Sieben" als hij de A7 bedoelt. Instinctief is daarmee het vermelden van de prefix beter; dat creëert een match tussen taalgebruik en borden. Vraag is dan wellicht wat voor voordeel er dan nog kan zitten in het vervangen van de prefix door een speciaal gekleurd / vormgegeven schildje. Met het risico off-topic te gaan, ik denk dat het alleen maar kan zitten in het idee dat de weggebruiker primair wordt geleid door het nummer en wat minder door de categorie. Door de prefix "samen te vatten" in het schildje zou je dus meer aandacht vestigen op iets dat er net wat meer toe doet. De vertaalslag van schildje naar dagelijks taalgebruik wordt overkomelijk geacht (en laten we eerlijk zijn, is ook overkomelijk).Vinny schreef:In ieder geval, mijn ouders gebruiken wel de prefix in hun routeaanduiding: Dus eN 201 en Aa 2.
Zelf houd ik toch vast aan de instinctieve keuze, maar die hangt meer samen met persoonlijke smaak dan met iets anders. De enige samenhang met het onderwerp van deze draad zou hem in zoverre zitten in het feit dat ik wél vol inzet op kleurenonderscheid tussen HWN en OWN, en dan niet op zijn Duits halfslachtig uitgevoerd (redenen in eerdere post). Als dat je doel is, moet je de borden verder wel rustig houden - terwijl aan gekleurde / vormgegeven schildjes inherent is dat ze een zekere onrust op de borden creëren. Vandaar mijn persoonlijke voorkeur: wegnummers in zo plat mogelijke tekst mét prefix, zodat je vol de ruimte kunt geven aan het onderbewuste in de vorm van een kleuronderscheid. Ik zou zeggen: welkom in Zuid-Afrika.
Laatst gewijzigd door Pino op do 03 nov 2011, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik meen me te herinneren dat ze daar niet consequent in zijn. Wiki weet te vermelden dat sommige wegen "freeway" in hun naam hebben, maar dat wettechnisch gezien niet zijn:marcel schreef:Volgens mij wel, aangegeven met een bord 'BEGIN FREEWAY'Chris schreef:In de Verenigde Staten bestaat het concept "snelweg" formeel eigenlijk niet
https://picasaweb.google.com/monterie.u ... 9370752354
of bij een oprit 'FREEWAY ENTRANCE':
https://picasaweb.google.com/monterie.u ... 3604007554
http://en.wikipedia.org/wiki/Motorway
-
- Secretaris
Bewegwijzering heeft niet als doel een wegcategorie aan te geven. Daar hebben we verkeersborden voor verzonnen. In die zin zie ik absoluut niet de noodzaak van borden met verschillende paneelkleuren. Het aanduiden van doelen en een wegnummer is wel onderdeel van de logische verwijzingen op bewegwijzeringspanelen.
-
- 4x5 autosnelweg
De "one size fits all" benadering van de jaren '60.
Brienenoordbrug
Dordrecht
Breda
Allemaal in wit op blauw.
Brienenoordbrug
Dordrecht
Breda
Allemaal in wit op blauw.

-
- Secretaris
Nee, dan liever de Spaanse kleurenkermis, wel...

Het doel van een wegwijzer is het maken van een keuze ondersteunen. Als de snelste weg naar plaats X verwezen wordt, en er zoals het hoort geen 2x hetzelfde doel bij een keuzepunt staat, dan is het gebruik van diverse achtergrondkleurtjes een vorm absolute non-informatie.

Het doel van een wegwijzer is het maken van een keuze ondersteunen. Als de snelste weg naar plaats X verwezen wordt, en er zoals het hoort geen 2x hetzelfde doel bij een keuzepunt staat, dan is het gebruik van diverse achtergrondkleurtjes een vorm absolute non-informatie.
-
- 4x3 autosnelweg

Als je in kleurverschillen in wegnummerschildjes gelooft, kun je niet anders doen dan om precies dezelfde redenen geloven in kleurgebruik. Al staat het je natuurlijk vrij om te zeggen "ik vind het nogal overdrijven om op zo'n in het oog springende manier het onderbewuste te sturen, houd het liever simpel". Maar zeggen dat kleuren in wegnummerschildjes fantastisch zijn en dat kleurgebruik OWN/HWN absolute non-informatie is, dat valt wat mij betreft niet vol te houden.
-
- Secretaris
Het gaat er wat mij betreft om of je het onderbewust kunt doen, of dat de kleur een zinloze boventoon moet voeren...
-
- 4x3 autosnelweg
Eens, behalve dat de vraag naar zin en zinloosheid natuurlijk een kwestie van smaak is. En die kwestie van smaak vraagt wat mij betreft om een totaalplaatje dat wat breder is dan een kleuronderscheid HWN/OWN. Je noemt Spanje als een land waar het met kleurgebruik volkomen uit de klauwen is gelopen, maar dat vind ik van de huidige Nederlandse situatie ook al. Het is er op de borden hier niet rustiger op geworden in de afgelopen twintig jaar, met de wildgroei aan witte en bruine doelen op de borden, alsmede s- en r-schildjes en geïntegreerde E-schildjes.
Ik had veel liever gezien dat ons die zooi allemaal bespaard was gebleven in ruil voor een kleuronderscheid OWN/HWN dat op een rustige manier is uitgevoerd. Pak 'm beet, op zijn Zwitsers of Zuid-Afrikaans. Dat levert voldoende rustige borden op, terwijl je dat onderbewuste vele malen sterker uitbuit dan je met schildjes kunt doen. Vanaf het eerste moment dat je een bord kunt zien, krijg je namelijk al een idee wat en hoe. En daar zie ikzelf in ieder geval meer toegevoegde waarde in dan geklooi met wegnummerschildjes.
Ik had veel liever gezien dat ons die zooi allemaal bespaard was gebleven in ruil voor een kleuronderscheid OWN/HWN dat op een rustige manier is uitgevoerd. Pak 'm beet, op zijn Zwitsers of Zuid-Afrikaans. Dat levert voldoende rustige borden op, terwijl je dat onderbewuste vele malen sterker uitbuit dan je met schildjes kunt doen. Vanaf het eerste moment dat je een bord kunt zien, krijg je namelijk al een idee wat en hoe. En daar zie ikzelf in ieder geval meer toegevoegde waarde in dan geklooi met wegnummerschildjes.
-
- Secretaris
Schildjes brengen juist een duidelijk onderscheid aan tussen doelen en wegnummers.
Dat maakt i.m.h.o. het Britse systeem (en datgene wat ervan is afgeleid) zo vreselijk slecht.
Dat maakt i.m.h.o. het Britse systeem (en datgene wat ervan is afgeleid) zo vreselijk slecht.
-
- 4x5 autosnelweg
Nou als mijn ouders een routebeschrijving krijgen met "Volg de B 1 naar Dortmund", dan zullen ze geneigd zijn om gewoon de A 1 te pakken bij Unna..., onbewust gaat dus niet werken bij niet-nerds.Rene schreef:Het gaat er wat mij betreft om of je het onderbewust kunt doen, of dat de kleur een zinloze boventoon moet voeren...
http://maps.google.nl/maps?q=51.5274,7. ... 0&t=m&z=12
Een van de keren dat mijn ouders in Belgie fout zijn gereden kwam ook omdat we afsloegen toen we Leuven naar rechts zagen gaan. Maar de snelweg was rechtdoor. Ach je komt er wel, maar het duurt dan wel wat langer natuurlijk (de aangegeven route liep over het OWN). Tot zo ver de illusie dat kleurgebruik niet-nerds zou kunnen helpen met navigeren

-
- 2x2 autosnelweg
Op het OWN in België kan er inderdaad een groen bord verwijzen naar een doel via de snelweg en tegelijkertijd een blauw bord verwijzen naar dezelfde plaats via het OWN. Ik neem aan dat je dat bedoelt? Want volgens mij is het niet zo dat je op de snelweg al een afslag Leuven ziet, waarna je vervolgens nog 50 km binnendoor wordt gestuurd, terwijl je ook op de snelweg had kunnen blijven.Vinny schreef:Een van de keren dat mijn ouders in Belgie fout zijn gereden kwam ook omdat we afsloegen toen we Leuven naar rechts zagen gaan. Maar de snelweg was rechtdoor. Ach je komt er wel, maar het duurt dan wel wat langer natuurlijk (de aangegeven route liep over het OWN).
-
- 4x3 autosnelweg
De wegnummers springen er natuurlijk lekker uit op die manier. Vaak zelfs zo goed dat de doelen zelf een beetje in het niet beginnen te vallen. Dat zie je op Amerikaanse borden met zo'n lekker creatief vormgegeven State Route-schildje, op een Belgische E-nummer-bingokaart of op Nederlandse portalen met drie A-E-combinaties naast elkaar. Het is, met andere woorden, ook opereren op een hellend vlak om de wegnummers niet al te sterk te laten opvallen. En dat hellende vlak kun je denk ik alleen maar bekijken in de context van de gehele bewegwijzering van een land. Wat waarschijnlijk ook de reden is dat er evenveel verschillen zijn in de stijl van wegnummers aangeven als er zijn in de stijl van bewegwijzering als geheel.Rene schreef:Schildjes brengen juist een duidelijk onderscheid aan tussen doelen en wegnummers. Dat maakt i.m.h.o. het Britse systeem (en datgene wat ervan is afgeleid) zo vreselijk slecht.
Daarbij doel ik met name op de plaatsing van wegnummers op het bord. Zolang wegnummers een vaste plaats hebben op het bord, en er (daarmee sterk samenhangend) ook een duidelijke afstand bestaat tussen wegnummers en doelen, heb je niet zo enorm veel onderscheidend vermogen nodig. Neem als ultiem voorbeeld de Nederlandse bewegwijzering van 30 jaar geleden: op portalen wegnummers standaard op de baseline, op afritborden idem dito, op handwegwijzers staan de wegnummers altijd op de bovenste arm, etc. En geen doelen in de buurt van die wegnummers. Dat creëert een situatie waarin weggebruikers een gegeven op een bord al hebben geduid als wegnummer voordat je oog op het wegnummer valt. Het creëert veel meer onderscheidend vermogen dan welke schildvorm dan ook. Daartegenover kun je kijken naar België met zijn E-nummer-bingokaart-borden. Als je nummers op zijn Belgisch (of Brits, of Oostenrijks) kris-kras over borden wilt neerzetten -of ze à la NBA wilt laten zweven-, heb je inderdaad wel wat onderscheidend vermogen nodig. Dus een kleuriger wegnummerschildje.
Ikzelf zou vol inzetten op voorspelbare plaatsing op de borden en voldoende afstand tussen wegnummer en doel. Die beide factoren maken in mijn optiek ook het grote verschil tussen Zuid-Afrikaanse borden met gele wegnummers in platte tekst en Britse, Ierse en Australische borden met gele wegnummers in platte tekst (over Britse, Ierse en Australische borden met wegnummers in dezelfde tekstkleur als de doelen begin ik maar niet). Laatstgenoemde landen maken van hun borden een janboel waar wegnummers kris-kras over verspreid staan, Zuid-Afrika doet dat beter. Zuid-Afrika is voor mij het bewijs dat je uit het waardeloze Britse systeem van wegnummering een heel redelijk eindresultaat kunt afleiden.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 04 nov 2011, 9:33, 1 keer totaal gewijzigd.