[EU] Weg- en routenummering in Europa

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [EU] Weg- en routenummering in Europa

Bericht door Coen Tunnel » ma 23 jan 2012, 16:20

Chris schreef:Eén van de grootste fouten uit de Europese recente wegnummergeschiedenis is de overdracht van N-wegen naar D-wegen in Frankrijk. Wat een logisch en makkelijk te volgen nummeringssysteem was, is nu een opeenvolging van afwijkende wegnummers. Voor ons is het misschien nog logisch dat de D1020 en D220 de ex-N20 is, maar ik denk niet dat dat ook voor de gemiddelde automobilist van buiten de regio geldt. Gelukkig helpt de bewegwijzering in Frankrijk een handje met de groene bestemmingen.
Dat is inderdaad rampzalig. Een wegnummer als DN7 in Frankrijk slaat echt alles: departementale weg N7? Godzijdank staat de RNIL-afkorting niet op de borden...

In Italië is het al niet veel beter, met nu de SPexSS-wegen...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [EU] Weg- en routenummering in Europa

Bericht door harry » ma 23 jan 2012, 18:08

Chris schreef:De Deense wegnummering is m.i. één van de beste, het wordt consequent aangegeven en de meeste wegen volgen logische routes.
De Denen hebben het dan ook goed begrepen: een wegnummering is iets anders dan een routenummering.
In Nederland was dat verschil er ook, tot men besloot beide nummeringen naar elkaar toe te brengen. Toen is de verwarring eigenlijk begonnen.

Trouwens, ook de Denen maken wel eens fouten. En binnen Kopenhagen ontbreken er nog wel eens routenummeraanduidingen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [EU] Weg- en routenummering in Europa

Bericht door harry » ma 23 jan 2012, 18:10

Coen Tunnel schreef:Een wegnummer als DN7 in Frankrijk slaat echt alles: departementale weg N7?
Die dan weer aansluit op de D7N in het volgende departement. :)
Voor de wegnummertoerist toch wel aardig.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [EU] Weg- en routenummering in Europa

Bericht door Peter » ma 23 jan 2012, 18:46

Ik ben bang dat het aantal wegnummertoeristen de Fransen toch zal tegenvallen :D
De gemiddelde toerist (en zeker die met verouderde kaart of TomTom) zal alleen maar vloeken.

Ieder land lijkt inderdaad te worstelen met administratieve- en routenummers. De Dxxxx nummers zijn net als de Engelse Axxxx wegen vaak een routetechnische aanfluiting, waarbij de onnodig hoge nummers de leesbaarheid ook niet vergroten.

De E-nummering wordt soms ook wel te star of slordig benaderd (per land). De mallote E25 die verkeer van Eindhoven naar Rotterdam via Utrecht stuurt, of het probleem dat de Belgen hebben met E-wegen over N-wegen of de Luxemburgers met het verleggen van E-nummers naar de snelweg (N7>A7) of de Duitsers met het consequent aangeven op de snelwegen (zelfs bij Totso's, zoals E30 van A2 naar A30 die volgens mij nog steeds ontbreekt)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [EU] Weg- en routenummering in Europa

Bericht door HAFRABAisfun » ma 23 jan 2012, 19:19

Nu, ik vind de E-nummering handig, zeker in kleinere transitlanden als België en Nederland, dat is goed voor internationaal verkeer, en mensen van het land wennen er wel aan (kijk maar naar België)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [EU] Weg- en routenummering in Europa

Bericht door Peter » ma 23 jan 2012, 19:24

Wel als deze je via de meest optimale route sturen van begin naar eindpunt EN consequent bewegwijzerd zijn... Daar laten NL en B dus ook steken vallen....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [EU] Weg- en routenummering in Europa

Bericht door Ds79m » ma 23 jan 2012, 19:25

Pino schreef:Overigens betwijfel ik of de groene doelen werkelijk helpen op gedecentraliseerde routes. Groene wegwijzers horen de meest directe routes naar de "groene" steden aan te geven. Maar ja, die gaat vaak over autosnelwegen - bij uitstek wanneer je praat over de laatste decentralisatieronde, waarin bij uitstek N-wegen zijn gedecentraliseerd die parallel lopen aan een autosnelweg. Op dit moment staan oude N-wegen nog vol met groene borden die feitelijk tegen het principe van de groene verwijzingen ingaan. De vraag is hoe lang dat nog het geval zal blijven. De Franse staat betaalt voor die groene borden, en ik vermoed dat ze in de eerstvolgende vernieuwingsronde wel eens heel goed zou kunnen besluiten de groene borden langs deze routes maar te laten voor wat ze zijn.
Dat valt waarschijnlijk wel mee, aangezien er al sinds jaar en dag 'groene routes' over D-wegen worden geleid, en dit niet tot al te grote problemen leidt.

Daarnaast is die decentralisatie-ronde inderdaad een ramp voor de overzichtelijkheid van de wegnummering. Overigens denk ik, net als in de recente discussie over dit onderwerp over Nederlandse drie-cijferige N-wegen, nog altijd dat wegnummers van niet-snelwegen met meer dan 2 cijfers weinig toevoegen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [EU] Weg- en routenummering in Europa

Bericht door Vinny » ma 23 jan 2012, 19:33

Ben wel eens een officiële lijst met H-wegen tegengekomen, maar daar stond ook de expliciete vermelding in dat nummers boven X (lees: de wegen in bergachtige gebieden die aftakken van de wel bewegwijzerde hoofdroutes) niet zouden worden bewegwijzerd. Volgens mij hebben deze nummers vooral belang voor het onderscheid tussen blauwe en witte bewegwijzering. Niet-hoofdroutes krijgen witte bewegwijzering. Hoe dan ook is de keuze van kaartenmakers om de hogere, niet-bewegwijzerde hoofdwegen niet op de kaarten te zetten in mijn optiek volkomen juist.
Er zijn in Zwitserland maar heel weinig op de bewegwijzering genummerde wegen, alleen de nummers 1 t/m 30:
http://www.admin.ch/ch/d/sr/741_272/app2.html

In kanton Wallis/Valais zul je zelfs deze niet aantreffen, hoewel de administratieve richtlijn toch heel duidelijk "nummerschildjes'' 4.57 voorschrijft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [EU] Weg- en routenummering in Europa

Bericht door Pino » ma 23 jan 2012, 20:57

Ds79m schreef:
Pino schreef:Overigens betwijfel ik of de groene doelen werkelijk helpen op gedecentraliseerde routes. (...)
Dat valt waarschijnlijk wel mee, aangezien er al sinds jaar en dag 'groene routes' over D-wegen worden geleid, en dit niet tot al te grote problemen leidt.
Het is zeker waar dat groene vermeldingen ook vaak over D-wegen lopen. Ze dienen puur om de hoofdroutes naar "groene doelen" aan te geven, wie de wegbeheerder ook is. En da's maar goed ook, want de verbinding tussen autosnelweg en stad in kwestie is vaak geen N-weg. Als ik het goed begrijp, bepaalt de Franse centrale overheid welke verbindingen gelden als liaison vert. Heb daar nooit de precieze criteria voor gezien, maar linksom of rechtsom zal het gaan om de hoofdroutes tussen groene doelen.

En daar zit dan ook meteen de crux: de hele laatste decentralisatieronde was gebaseerd op het idee dat N-wegen parallel aan A-wegen allang geen hoofdverbinding meer zijn. Die functie is overgenomen door de autosnelwegen. Vanaf daar is het nog maar een hele kleine stap naar de conclusie dat een voormalige N-weg die parallel loopt aan een A-weg dus ook geen hoofdroute tussen groene doelen meer is. Neem een simpel voorbeeld als de oude route parallel aan de A1. Dat is de voormalige N17. Het eerste groene doel dat je tegenkomt na de agglomeratie Parijs is de stad Senlis. Tussen het Ile de France en Senlis zal echter vrijwel iedereen de A1 pakken; de voormalige N17 kwalificeert niet meer als hoofdroute tussen twee groene doelen. De groene verwijzingen draaien om meebetalen aan wegwijzers door de centrale overheid, en waarom zou de Franse centrale overheid meebetalen aan verwijzingen langs wegen op wegen zonder enig nationaal belang?

Ik wil niet uitsluiten dat de Franse centrale overheid zelfs al de stap heeft gezet om dit soort voormalige hoofdroutes ook uit de lijst van liaisons verts te schrappen. En anders bestaat zeker het risico dat ze die stap op korte termijn zullen zetten. Maar de weggebruiker zal er voorlopig nog maar weinig van merken. Dat komt door de vervangingstijd van wegwijzers. Het duurt vaak nog wel wat jaartjes voor wegwijzers een keertje vervangen moeten worden, dus laten ze die oude groene borden ook gewoon staan als ze niet meer langs een liaison vert-corridor staan. Sterker nog, ik zie het erheen gaan dat bij veel vervangingsrondes gewoon het oude bord zal worden gekopieerd, zelfs al betaalt de centrale overheid niet mee.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [EU] Weg- en routenummering in Europa

Bericht door Vinny » ma 23 jan 2012, 21:07

Je hebt zelfs groene borden op niet genummerde wegen:
http://maps.google.fr/?ll=48.890056,2.2 ... 76,,1,5.56,

Die twee dingen staan dus best wel los van elkaar en ik denk niet dat je je veel zorgen hoeft te maken over de ontgroening van de bewegwijzering.
http://maps.google.fr/?ll=49.137193,0.1 ... 37,,1,-0.8
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [EU] Weg- en routenummering in Europa

Bericht door Pino » ma 23 jan 2012, 21:26

^^ Ik weet niet wat je hier probeert te bewijzen, want ik heb nooit gezegd dat op niet-N-wegen geen groene borden zouden horen. Het enige dat ik zeg is dat de redeneertrant die is gebruikt voor decentralisatie van de N-wegen (namelijk het niet langer vormen van hoofdverbinding tussen belangrijkere steden) ook zo kan worden losgelaten op de lijst met liaisons verts. De centrale overheid heeft daar belang bij, want het scheelt in haar bewegwijzeringskosten. En als die stap wordt gezet, komt ontgroening wel behoorlijk dichtbij - zij het als proces dat behoorlijk lang zal duren.

Maar goed, het is lastig om in te schatten waar de Franse centrale overheid op dit moment precies staat.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [EU] Weg- en routenummering in Europa

Bericht door Vinny » ma 23 jan 2012, 21:39

Bovendien is het off topic voor deze draad...

Wat ik in ieder geval alleen maar kwijt wilde is dat, als kaartenmaker, of als weggebruiker de huidige stand van zaken mij niet erg tot tevredenheid stemt. De bewegwijzering, de kaarten en de officiële lijstjes dienen gewoon op elkaar te worden afgestemd, natuurlijk hou je twijfelachtige gevallen en administratieve moeilijkheden, maar in veel landen lijken een wedstrijd te houden om het zo inconsistent mogelijk te maken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [EU] Weg- en routenummering in Europa

Bericht door Pino » ma 23 jan 2012, 22:13

^^ Eens met één belangrijke kanttekening: overheden hebben de vrijheid om een bepaalde soort wegnummer helemaal niet te bewegwijzeren of dusdanig ondergeschikt dat je er eigenlijk niet op kunt rijden. Dat geldt zowel voor nummerklassen als geheel (Duitse Kreis- en Landstrassen) als voor een bepaalde range binnen een bepaalde nummerklasse (Zwitserse Hauptstrassen boven de 30) als voor wegen van een nummerklasse in een bepaalde context (Belgische A-nummers wanneer de route ook een E-nummer heeft).

Als dat soort keuzes consistent worden toegepast, heeft noch een weggebruiker noch een kaartenmaker daar iets over te klagen. Al begint het niet-klagen van de weggebruiker natuurlijk wel bij de kaartenmaker die zijn kaarten aanpast op het consistent gebruik van de overheid.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [EU] Weg- en routenummering in Europa

Bericht door Peter » di 24 jan 2012, 8:52

Voor het (al dan niet) aangeven dan wegnummers lijkt er geen consistente communicatie tussen overheden en kaartenmakers te bestaan. Men gaat uit van principes, zoals (in NL) dat N1-N399 wel wordt aangegeven en N400+ niet, waarin de vele inconsistenties (upgades and downgrades zonder nummerwisseling) niet worden meegenomen.

Bedrijven als TomTom zou het ook uit gebruikersrespons kunnen halen, maar kennelijk doen ze dat ook niet.

In het buitenland lijkt het niet veel beter.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [EU] Weg- en routenummering in Europa

Bericht door Pino » di 24 jan 2012, 10:39

Peter schreef:Voor het (al dan niet) aangeven dan wegnummers lijkt er geen consistente communicatie tussen overheden en kaartenmakers te bestaan. Men gaat uit van principes.
Ik vermoed dat er niet heel veel berichtjes uitgaan van overheden naar de commerciële kaartenmakers van deze wereld, zeker niet over relatief kleine details als het bewegwijzeren van een nieuw wegnummer. Omdat het ook niet economisch werkbaar is om een mega-veldwerk uit te zetten over welke wegnummers nu precies worden bewegwijzerd, zal de wegnummering op kaarten inderdaad wel zijn gebaseerd op principes.

Ik denk niet dat je van overheden binnen Europa kunt verwachten dat ze enorme berichten uitsturen naar kaartenmakers (anders dan de eigen cartografische dienst). Ik denk wel dat je kunt verwachten dat men zich meer aan eigen regels houdt. Dus Nederlandse N-nummers onder de 400 moeten gewoon bewegwijzerd worden. Wanneer wegnummers boven de 399 dan ook nog eens incidenteel worden bewegwijzerd, is dat natuurlijk allemaal best - alleen die nummers zullen dan minder snel op kaarten komen. Belangrijker is dat wegnummers die volgens lokale principes op de borden thuishoren daar ook komen.

En vervolgens zouden kaartenmakers natuurlijk ook hun kant van de deal moeten nakomen, namelijk zorgen voor verdedigbare principes. Een kaartenmaker die wegenkaarten produceert met Duitse Landstrassen levert gewoon een slecht product af, evenals iemand die kaarten maakt met A-nummers op Belgische E-wegen. En dan zijn er nog de E-nummers: in landen waar ze in de bewegwijzering op het tweede plan staan horen ze op de kaarten ook op het tweede plan thuis. Of laat je ze beter weg zodat gebruikers van de kaart niet de gedachte kunnen hebben dat ze dat E-nummer op de kaart werkelijk kunnen volgen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [EU] Weg- en routenummering in Europa

Bericht door Peter » di 24 jan 2012, 11:16

Op digitale kaarten (navigatie) zou je per land moeten kunnen instellen of je bepaalde informatie zou willen zien, zoals Landstrassen in Duitsland (ze staan meestal wel op hm-paaltjes of reflectorpaaltjes) of E-nummers in de UK (die op de weg nergens te vinden zijn). Daar kan men natuurlijk een default op zetten, die de meeste weggebruikers zullen willen.

Je kunt immers ook kiezen of je Vmax, restaurants, supermarkten, benzinestations en andere ongein (van sponsors) wil zien of niet.

Nu er in NL digitale kaarten zijn (ook met fouten helaas) waar wegbeheerder en Vmax zijn ingetekend, moet het toch niet heel moeilijk zijn ook aan te geven of de route met een nummer bewegwijzerd is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [EU] Weg- en routenummering in Europa

Bericht door Vinny » di 24 jan 2012, 12:05

Ik vermoed dat er niet heel veel berichtjes uitgaan van overheden naar de commerciële kaartenmakers van deze wereld
Daarin wordt gewoon rustig vermeld dat de A 50 nog naar 's Hertogenbosch loopt... :(

Wil je als kaartenmaker een beetje up to date blijven dan raadpleeg je wikipedia, of de website van Harry of Erwin... :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [EU] Weg- en routenummering in Europa

Bericht door Peter » di 24 jan 2012, 13:56

Erwin geeft voor N-wegen niet aan of (en hoe) ze bewegwijzerd zijn, danwel anderszins gemarkeerd. Harry wel. Maar er zullen nog wat Heinrichs, Hercules, Hanks, Holgers, Hassans, etc nodig zijn voor de rest van Europa...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [EU] Weg- en routenummering in Europa

Bericht door harry » di 24 jan 2012, 14:04

^^ Ter info, de stand van zaken, welke wegnummers staan in welke mate op de wegwijzers:

Nederland: http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wegen/eigovz.html
België: http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wege ... index.html
Luxemburg: http://home.wxs.nl/~fluks4/lu/

(Per land hanteer ik dan wel andere criteria. In België ben ik al blij als een wegnummer op 1 wegwijzer voorkomt, in Nederland kijk ik naar iedere wegwijzer.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [EU] Weg- en routenummering in Europa

Bericht door harry » di 24 jan 2012, 14:08

Peter schreef:er zullen nog wat Heinrichs, Hercules, Hanks, Holgers, Hassans, etc nodig zijn voor de rest van Europa...
Wat mij betreft mogen die ook Egon, Émile, Everton, Einar of Ensar heten.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [EU] Weg- en routenummering in Europa

Bericht door Vinny » di 24 jan 2012, 14:19

Dan komen we op het punt dat voor de meeste kaartenmakers een simpel rekensommetje geldt:
Moeite doen om het aantal fouten te minimaliseren: Veel
Baten in de zin van dat de weggebruiker geholpen wordt: Weinig, want men rijdt in Europa niet op wegnummer.

Gevolg: Kaartenmakers laten voor de niet-snelwegnummers het er vaak bij zitten. Ik ken eigenlijk geen online wegenkaart die in Europa alle nummers die bewegwijzerd staan aangeeft. Google Maps geeft bijvoorbeeld geen r nummers in Nederland.
http://maps.google.fr/maps?q=IJmuiden,+ ... 9,,1,-7.86
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [EU] Weg- en routenummering in Europa

Bericht door Pino » di 24 jan 2012, 14:32

Je kunt beter een wél bewegwijzerd nummer niet op de kaart hebben staan dan omgekeerd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [EU] Weg- en routenummering in Europa

Bericht door Vinny » di 24 jan 2012, 14:43

Daar zijn veel meer voorbeelden van: N 400+ nummers in Nederland, K- en L- wegnummers in Duitsland, E nummers in het VK...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [EU] Weg- en routenummering in Europa

Bericht door marcel » wo 25 jan 2012, 23:17

Bedenk dat het nog maar sinds kort is dat iedereen op streetview in half Europa kan zien hoe de borden eruit zien.
Kaartenmakers gingen vroeger gewoon uit van de informatie die ze van officiële instanties kregen. Dus toen de Europanummering werd ingevoerd, gaven ze die op kaarten aan, ook in Groot-Brittannië. Na enige decennia merkten ze dan wel dat die daar nooit op borden staan, en hebben ze weggehaald (al zie je ze nog altijd op kaarten van heel Europa). Maar Europanummers weglaten in Duitsland, dat doet echt niemand, ik heb even 20 kaarten en atlassen bekeken. Zelfs de kaart Bundesfernstrassen in Deutschland van het ministerie van verkeer vermeldt ze. Daar ga ik dan niet van afwijken. Ze staan natuurlijk ook wel op borden, alleen niet zo dat je ze kunt volgen. Maar dat geldt bijv. ook voor alle wegnummers in Slovenië en Kroatië behalve van snelwegen.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [EU] Weg- en routenummering in Europa

Bericht door marcel » wo 25 jan 2012, 23:31

Pino schreef:Je kunt beter een wél bewegwijzerd nummer niet op de kaart hebben staan dan omgekeerd.
Voor routebeschrijvingen ben ik het daar wel mee eens, als je tenminste weet wat op de borden staat. We proberen ook de borden zoveel mogelijk te gebruiken, alleen hebben we er helaas maar weinig in de data, ik zou liever zien dat routebeschrijvingen bijna helemaal van borden zouden afhangen.
Als er wel bevestigingsborden zijn, kun je de nummers nog wel ter bevestiging gebruiken. Vooral bij wegen die verder geen naam hebben is het vervelend: als de routebeschrijving alleen maar 'onbekende weg' geeft heb je helemaal geen houvast. Maar als de nummers echt nergens staan, laten we ze wel weg, zoals in Zweden, dan krijg je dit soort routebeschrijvingen:
http://maps.google.nl/maps?saddr=Onbeke ... 0&t=m&z=10

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [EU] Weg- en routenummering in Europa

Bericht door Pino » vr 27 jan 2012, 19:51

marcel schreef:Maar Europanummers weglaten in Duitsland, dat doet echt niemand, ik heb even 20 kaarten en atlassen bekeken. Zelfs de kaart Bundesfernstrassen in Deutschland van het ministerie van verkeer vermeldt ze. Daar ga ik dan niet van afwijken. Ze staan natuurlijk ook wel op borden, alleen niet zo dat je ze kunt volgen.
Begrijp die redenering. Maar zo kom je toch terug op je opmerking waar deze draad mee begon: wil een onbekende op wegnummer rijden door Europa, dan moet hij twee nummers onthouden (nationaal en E) en moet hij vervolgens maar zien welke van de twee bewegwijzerd staat. De kaartenmaker kan het deze groep weggebruikers een heel stuk makkelijker maken, maar doen dat niet. Ze lijken elkaar in een soort van wurggreep te houden.

Natuurlijk is een E-nummer in Duitsland of het A-nummer van een Belgische E-weg niet makkelijker te volgen dan veel wegnummers in Slovenië of Vietnam. Toch vind ik beide situaties niet met elkaar te vergelijken. In de laatste categorie praat je namelijk over wegen waarvan het nummer zeer gebrekkig staat aangegeven. Het is helemaal niets of alleen het gebrekkig aangegeven nummer. Dat brengt dus geen Amerikaan in de squeeze omdat hij op wegnummer wil rijden, maar zich onnodig op twee soorten nummer moet focussen. Wat precies is wat makers van kaarten van Duitsland en België hun eigen gebruikers aandoen.

Plaats reactie