[USA] Amerikaanse bewegwijzering
Moderator: Moderatoren
-
- 2x4 autosnelweg
- Contacteer:
Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

- Rene
- 4x5 autosnelweg
- Contacteer:
En dan durven sommigen te klagen over Nederlandse routeborden

Cornelis Lely, niet alleen ingenieur, minister van Waterstaat en de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.
Anno 1906.
-
- autoweg

- Coen Tunnel
- 4x3 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
- Contacteer:

Het was hier vrij simpel geweest om de windrichtingen weg te halen. De toegevoegde waarde daarvan is hier miniem. Die van de eerste weg is belangrijk, maar in plaats van het NORTH om je voor de omleiding naar rechts te sturen, had ik een rechtsaf-pijl neergezet. Met deze benadering had je niet heel ver meer gezeten van de Duitse grens-afstandsborden naar Berlijn, wat ik (voor al hun nutteloosheid) toch best leesbare borden vind.
Het is wel hoe men in de VS navigeert. Na elke kruispunt staan windrichtingen op de trailblazers. Lijkt voor ons Europeanen wellicht gek. In Amerikaanse auto's heb je ook wel eens een kompas in het dashboard of bij de achteruitkijkspiegel.
-
- 2x4 autosnelweg
- Contacteer:

Ik heb hier vaak genoeg gepleit voor prominenter gebruik van windrichtingen op Europese borden. En trailblazers of afstandenborden zijn zo ongeveer de eerste borden waarop je die makkelijk toe zou kunnen voegen. Maar de serie van drie mét windrichtingen levert hier gewoon geen boodschap op die je met hogere snelheid snel in je op kunt nemen. Dan is het dus geen windrichtingen (en de eerste afslag met een pijl naar rechts). Als je enorm verknocht bent aan windrichtingen, zeg dan nog iets als US-127 NORTH en de andere twee zonder windrichtingen. Maar uiteraard werkt dit alleen maar wanneer op de twee opvolgende kruispunten ook weer herhaalde instructies staan. Of de Amerikanen dat ook daadwerkelijk hebben gedaan, waag ik te betwijfelen. In die zin is dit wellicht ook de meest minimalistische manier om de boodschap maar met één bord weer te kunnen geven.
Een aardige manier om toch nog iets te kunnen doen met alle drie windrichtingen, zou een weergave zijn die wat meer op een landkaartje lijkt, zoals je die nog wel eens ziet bij omleidingen in Duitsland. Dan geef je het 'blokje' grafisch weer, met de drie wegnummers met windrichting gekoppeld aan de drie lijnstukken.
- Robbert297
- autoweg
- Contacteer:
Ik vind hem zo slecht nog niet. Integendeel, ik vind hem vrij logisch en op z'n Amerikaans. Wellicht had je 'to' kunnen vervangen in 'via'. Amerikanen zijn windrichtingen bij wegnummers gewend, dus zullen zij waarschijnlijk sneller het onderscheid maken tussen de wegnummers en windrichtingen en kunnen het bord dus sneller begrijpen dan wij Europeanen.
En gezien de kleur is het een tijdelijk bord.
Mee eens

Ik vind zelf eigenlijk het grootste deel van volgborden onhandig. Omdat ze er vaak maar 1x staan, zal je ze sneller missen en foutrijden. Dit specifieke volgbord vind ik wel duidelijk, ondanks het Amerikaanse systeem en de tijdelijke aard. Als Europeaan zou een plaatje mooi geweest zijn misschien.
Discussieren is de kunst van het weglaten.
- Robbert297
- autoweg
- Contacteer:

Dit lijkt nog haast Europees.

Het einde van I-79 in Erie, Pennsylvania.

I-79 North - Exit 183AB - PA5 PA290 by formulanone, on Flickr

I-79 North - Exit 183AB - PA5 PA290 by formulanone, on Flickr
- Rene
- 4x5 autosnelweg
- Contacteer:
"Creatieve" pijl
Cornelis Lely, niet alleen ingenieur, minister van Waterstaat en de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.
Anno 1906.
- Rene
- 4x5 autosnelweg
- Contacteer:
Orwelliaans bord ?
Anno 1906.
Anno 1906.
- Coen Tunnel
- 4x3 autosnelweg

- Rene
- 4x5 autosnelweg
- Contacteer:
Ik doelde op de combinatie met het kleine groene bordje 

Anno 1906.
Anno 1906.
- Coen Tunnel
- 4x3 autosnelweg