[USA] Amerikaanse bewegwijzering

Moderator: Moderatoren

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door verfmeer95 » ma 12 mei 2014, 13:27

DrPepper schreef:Ik denk dat het doel op de wegwijzer toch refereert naar de staat New York, aangezien de stad New York nog altijd als New York City wordt bewegwijzerd. Tevens loopt de I-78 oost-west, dus steden als Buffalo, Albany en noem maar op hebben geen enkel belang bij de I-78.
De US-22 (waar deze wegwijzer staat) is een van de belangrijkste uitvalswegen van Philipsburg en bedient vooral lokaal verkeer. Dus is het helemaal niet raar dat hier ook verkeer richting het noorden rijdt, via de PA-33 of de I-476. Dat verkeer moet hier dus niet de richting New York volgen. Dat doel vindt ik hier dus fout geplaatst en moet naar mijn mening vervangen worden door New York City. Het is naar mijn mening beter om een doel niet te noemen, dan om het de verkeerde kant op te bewegwijzeren.

DrPepper
dorpsstraat
Berichten: 189
Lid geworden op: zo 27 aug 2006, 12:33

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door DrPepper » ma 12 mei 2014, 14:30

^^ Vergeet niet dat de US-22 vanuit het noorden komt. Verkeer met als bestemming Buffalo, Albany etc. zal niet gebruik maken van deze rijrichting.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Pino » ma 12 mei 2014, 15:15

Klinkt logisch, ware het niet dat ditzelfde doel New York ook gebruikt wordt wanneer je de I-78 vanuit het zuiden nadert. Verkeer richting Upstate New York dat van die kant nadert, moet inderdaad de I-78 west pakken richting Pennsylvania. Maar goed, ik denk dat de meeste mensen hier over het onderscheid New York / New York City heen zullen lezen, en de conclusie zullen hebben getrokken dat de verwijzing naar de stad is en niet naar de staat. De vorm van New York State, en de lokatie van New York City in die staat, is sowieso niet geschikt om ook maar ergens als doel te kunnen dienen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Chris » ma 12 mei 2014, 15:58

In spreektaal is het volgens mij ook zeer gebruikelijk om de stad met "New York" aan te duiden, in plaats van New York City.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door harry » ma 12 mei 2014, 17:44

^^ Of "New York, New York" zoals Frank Sinatra doet.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door sirdanilot » ma 12 mei 2014, 18:04

Je zou Upstate New York of Upstate NY natuurlijk wel als doel kunnen gebruiken bij gebrek aan control cities (die term is wél bekend), naast Pennsylvania.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Pino » ma 12 mei 2014, 18:55

Chris schreef:In spreektaal is het volgens mij ook zeer gebruikelijk om de stad met "New York" aan te duiden, in plaats van New York City.
Zeker. Ik vroeg me alleen af wat gebruikelijk was in de bewegwijzering. Maar dat is New Jersey niet makkelijk te zien met Streetview.

Upstate NY komt als hoek-om doel denk ik niet echt in beeld in de VS.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Vinny » ma 12 mei 2014, 20:30

Chris schreef:In spreektaal is het volgens mij ook zeer gebruikelijk om de stad met "New York" aan te duiden, in plaats van New York City.
Dat vind ik dan weer opmerkelijk, want het achtervoegsel -City is er toch juist voor bedoeld om de verwarring te voorkomen lijkt me?
Net als met Mexico-City. In Nederland hebben we het onderscheid niet, daar kun je met Groningen en Utrecht de stad en de provincie bedoelen. En in laatst genoemde geval ook de stadsregio.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door harry » ma 12 mei 2014, 20:38

Vinny schreef:In Nederland kun je met Groningen de stad en de provincie bedoelen.
Daarom heet de stad Groningen in de provincie Groningen meestal Stad.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Pino » ma 12 mei 2014, 21:27

Vinny schreef:Dat vind ik dan weer opmerkelijk, want het achtervoegsel -City is er toch juist voor bedoeld om de verwarring te voorkomen lijkt me?
Net als met Mexico-City.
Men gebruikt het achtervoegsel wanneer men meent dat verwarring dreigt. Wat weer aanleiding kan geven voor een principiële bewegwijzerings-discussie of een verwijzing naar de stad verwarring zou kunnen opleveren vanwege de provincienaam. Bij verwijzingen naar New York zie ik dat niet zo heel snel. Ook als de andere kant een staat aangegeven staat, lees ik het instinctief als verwijzing naar de stad.

Overigens heb ik me in Mexico indertijd enigszins verbaasd over de manieren waarop men aldaar kan spreken over de hoofdstad. Weet niet precies hoe de stad staat bewegwijzerd, zou wel eens Distrito Federal kunnen zijn. Maar dat is iets voor een andere draad.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 12 mei 2014, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Chris » ma 12 mei 2014, 21:30

Je hebt het land México. Je hebt de staat México. En je hebt de stad México.

In de VS worden nogal eens afkortingen voor staten gebruikt op de bewegwijzering, bijvoorbeeld rond Memphis. Echter dit zijn dan niet de gebruikelijke tweeletterige afkortingen (TX, CA, NY, MO, etc) maar juist "miss.", "fla.", "tenn.", etc.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 mei 2014, 22:05

Vinny schreef:Dat vind ik dan weer opmerkelijk, want het achtervoegsel -City is er toch juist voor bedoeld om de verwarring te voorkomen lijkt me?
Net als met Mexico-City. In Nederland hebben we het onderscheid niet, daar kun je met Groningen en Utrecht de stad en de provincie bedoelen. En in laatst genoemde geval ook de stadsregio.
Zo heel raar is het in Noord-Nederland niet om het te hebben over '(de) Stad Groningen' of Stad, om onderscheid te maken tussen de stad en de provincie Groningen.

In Luxemburg zie je iets soortgelijks: de hoofdstad wordt daar in het spraakgebruik vaak gewoon d'Stad genoemd.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Sophie » ma 12 mei 2014, 22:24

Chris schreef:Je hebt het land México. Je hebt de staat México. En je hebt de stad México.

In de VS worden nogal eens afkortingen voor staten gebruikt op de bewegwijzering, bijvoorbeeld rond Memphis. Echter dit zijn dan niet de gebruikelijke tweeletterige afkortingen (TX, CA, NY, MO, etc) maar juist "miss.", "fla.", "tenn.", etc.
Dat zijn afkortingen die ook gestandardiseerd zijn: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_U ... reviations
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door harry » ma 12 mei 2014, 22:27

^^ dat over Stad schreef ik net ook al.
Chris schreef:niet de gebruikelijke tweeletterige afkortingen (TX, CA, NY, MO, etc) maar juist "miss.", "fla.", "tenn.", etc.
Volgens mij zijn dat de officiële afkortingen (met hoofdletter), zoals ik ze begin jaren 70 al in de encyclopedie tegenkwam. (EDIT: zie link van Tim.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Chris » wo 21 mei 2014, 17:14

Er gaan stemmen op in Louisiana om in sommige parishes (counties) de bewegwijzering tweetalig Engels-Frans te maken. Het Frans was voorheen in Louisiana een belangrijke taal, tegenwoordig spreekt nog 4,7% van de inwoners Frans.

Het wetsvoorstel is door een democraat gemaakt, maar gouverneur Jindal kan het wetsvoorstel nog vetoën, ik hoop eigenlijk dat hij dat ook doet, aangezien het onnodige vervuiling is van bewegwijzering. 99% van de inwoners van Louisiana beheerst het Engels.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Vahalis » di 17 jun 2014, 8:31

Van de Freewayjim FB groep ;)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Chris » za 21 jun 2014, 10:10


Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Rene » za 21 jun 2014, 10:29

Erie county ligt westelijk van Cleveland (ook in Ohio), de grote plaats Erie ligt oostelijk van Cleveland, in Pensylvanië.
Wel raar dat men dan Pa op het bord zet, en niet PA. Verder natuurlijk weer een draak van een bordenset met 5 pijlen voor 4 stroken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Pino » za 21 jun 2014, 11:27

Op de bewegwijzering worden nog heel vaak (zoniet standaard) de klassieke geschreven afkortingen met een variabel aantal letters, en dus niet de tweeletterige afkortingen uit de koker van US Postal. Wel zou ik hebben verwacht dat er tussen plaatsnaam en afkorting een komma wordt geplaatst, ook volgens klassiek gebruik (zie verder hier).

Andere observatie: het is toch helemaal niet gebruikelijk om State Routes die over een Interstate meelopen te bewegwijzeren op portalen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Chris » ma 07 jul 2014, 20:41

PP. Piet Paulusma? Phnom Penh? Partido Popular? Plug & Play? Nope, County Road PP. In Missouri zijn ze geletterd.

Afbeelding
D5620_CM-91 by MoDOT Photos, on Flickr

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door petervdveen » ma 07 jul 2014, 20:52

'Turn right onto the PP'...
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Chris » di 15 jul 2014, 16:18

Tegen graffiti in Las Vegas

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Chris » di 15 jul 2014, 16:34

De control cities van New Jersey... Mahwah en Del Water Gap.

Afbeelding
DSC04006 by okroads, on Flickr

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Rene » di 15 jul 2014, 23:10

Delaware Water Gap - dat is dus de grens met Pennsylvanië. De eerste de beste echte grote bekende stad in het Amerikaanse netwerk die I-80 aandoet is dus Cleveland, 2 staten verder, op 400 mijl afstand.
Mahwah is het eindpunt van I-287, waar deze aansluit op I-87. Daar zou op zich Albany niet onlogisch zijn als netwerkdoel.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door sirdanilot » wo 16 jul 2014, 11:10

Valt me nog mee dat New York City wél aangegeven staat. Meestal geldt in de VS, hoe kleiner een plaats hoe meer kans dat deze aangegeven staat...

Sowieso heb ik het idee dat de bewegwijzering in de VS er vooral op is gericht om lokale commuters (het leeuwendeel van het verkeer) op de juiste 'lane' te krijgen, en niet om die enkele langeafstandsreiziger van informatie te voorzien. Dat is een keuze die zeker te rechtvaardigen is, maar het betekent wel dat je zonder navigatie of kaart nergens bent in de VS.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Pino » wo 16 jul 2014, 11:19

^^ Dit bord staat natuurlijk aan de rand van het stedelijk gebied van New York. Je zit 25 mijl van Downtown en bevind je al zo'n beetje in Suburbia.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Vahalis » wo 16 jul 2014, 11:33

sirdanilot schreef: en niet om die enkele langeafstandsreiziger van informatie te voorzien. Dat is een keuze die zeker te rechtvaardigen is, maar het betekent wel dat je zonder navigatie of kaart nergens bent in de VS.

De lange afstandreiziger rijdt in de VS op wegnummer en windrichting.

En waar ter wereld kom je zonder voorbereiding (bijvoorbeeld met kaart) ergens? Dat geldt in Europa net zo goed als in de VS.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Chris » wo 16 jul 2014, 11:44

Het probleem van plaatsen als Mahwah is dat ze niet onderscheidend zijn van andere suburbs. De suburbs van de regio New York zijn bijna allemaal kleine plaatsen, administratief is die regio veel meer versnipperd dan bijvoorbeeld in Los Angeles of Phoenix, waar suburbs vaak veel groter zijn.

Dit probleem is overigens wel inherent aan grote stedelijke gebieden met snelwegen die suburbs bedienen. Ook in Europa loop je tegen die problemen aan, bijvoorbeeld rond Parijs. Al valt er in dit specifieke geval wel wat voor te zeggen om Albany aan te geven als bestemming van een kruisende snelweg.

De Interstate 80 in Pennsylvania is zelfs onder Amerikanen berucht vanwege de vele nietszeggende plaatsen op de bewegwijzering. Doorgaand verkeer moet het daar echt van de aanduiding "I-80 West" hebben. Er valt wel wat voor te zeggen om Cleveland er bij aan te geven, alhoewel de I-80 nog een grote afstand door Pennsylvania aflegt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 jul 2014, 12:27

Chris schreef:Dit probleem is overigens wel inherent aan grote stedelijke gebieden met snelwegen die suburbs bedienen. Ook in Europa loop je tegen die problemen aan, bijvoorbeeld rond Parijs.
Daar staan bijna overal andere grote doelen aangegeven zoals Rouen, Lille, Bordeaux, Lyon en Metz (en uiteraard de grote luchthavens CDG en Orly), en bovendien zijn de voorsteden van Parijs dichtbij de stad gelegen, en vaak ook grote en in Frankrijk wel bekende steden als Versailles, Créteil, Saint-Denis, Cergy-Pontoise en Marne-la-Vallée. Allemaal steden met behoorlijk wat inwoners, die echt wel wat meer zijn dan een Parijse buitenwijk. Alleen Évry is wat klein en toch vrij prominent vermeld, maar dat zal ook komen door de belangrijke knooppuntfunctie, het ligt op het knooppunt van de A6 en de N104.

Ik vind de bewegwijzering voor doorgaand verkeer bij Parijs dan ook niet te vergelijken met wat ik hier soms zie aan Amerikaanse bewegwijzering.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Pino » wo 16 jul 2014, 12:31

Chris schreef:Dit probleem is overigens wel inherent aan grote stedelijke gebieden met snelwegen die suburbs bedienen. Ook in Europa loop je tegen die problemen aan, bijvoorbeeld rond Parijs. Al valt er in dit specifieke geval wel wat voor te zeggen om Albany aan te geven als bestemming van een kruisende snelweg.
Voordeel van het Franse systeem boven het Amerikaanse is natuurlijk dat er daar vijf voorsteden kunnen staan, maar je uiteindelijk toch eindigt met Categorie 5-doelen als Lyon, Nantes, Bordeaux etc. Aan de grote doorgaande richting wordt uiteindelijk gedacht. In de VS heb je altijd maar één control city en die wordt geselecteerd op vrij rigide criteria: zelden een grote stad aan een kruisende weg of zelfs maar een paarhonderd mijl verderop langs de weg waarop je rijdt. Dat gaat klemmen in dit soort stedelijke gebieden.

EDIT: *mompelt iets over great minds en de net iets eerdere post van CoenTunnel*

Plaats reactie